Friday 25 January 2019

PERJUANGANKU PERJUANGANMU (32) AKU MENCARI DIRI



PERJUANGANKU PERJUANGANMU (32) AKU MENCARI DIRIAKU MENCARI DIRI
aku mencari diri
tiada jawapan siapa aku
aku tercari-cari di mana aku?
masih kabur
tak pasti ke mana aku selepas matiku
aku pasti...dah pasti aku hidup seribu tahun lagi
tanpa tahu siapa aku dan siapa Pencipta aku?
moga Tuhan membuka pintu Hidayah KasihNya
agar aku bisa mengenal Tuhanku
makanya tahulah aku kenapa aku berhidup di muka bumi ini!
Karya Ratu Rimba Niagara
26 Januari 2019

بسم الله الرحمم الرحيم
اللهم صلّ على سيدنا محمد
وعلى آل سيدنا محمد
والحمد لله رب العالمين
MENGENAL DIRI
(1)
HATI

QOLBU

ROH

HAKIKAT KEAKUAN

JAMADAT  NABATAT  HAYAWANAT
Hati itu juga dipanggil ''hakikat keakuan'' - aku itu aku ini,aku pergi ke sana aku dtg ke sini,rumah itu kepunyaan aku,kereta itu aku punya,aku...aku aku,"aku".
"Aku" itulah yg sebenarnya hakikat insan krn ia kini nama bagi Roh atau Qolbu dan dialah laksana tok dalang wayang kulit sdgkn tubuh dan anggota² kasar yg lahir laksana belulang kering.Apabila ia bercerai dari tubuh badan kasar nescaya jadi tubuh itu sbtg kara umpama tunggul kayu yg menunggu reput hancur.
Dialah yg akan menerima hukum pembalasan samada baik atau jahat di negeri Akhirat. Dialah yg memerintah negara² besar di dunia ini. Dialah yg menakluki makhluk² menjadi hamba abdi kpdnya.Dialah yg menundukkan benda² Jamadat,Nabatat dan Hayawanat taat dibawah perintahnya.Dialah punca Hikmah dijadikan alam ini.Kalau tidak kerananya,sdh tentu sgala makhluk dan syurga neraka tidak dijadikan.
Comments



AKU MENCARI DIRI
aku mencari diri
tiada jawapan siapa aku
aku tercari-cari di mana aku?
masih kabur
tak pasti kemana aku selepas matiku
aku tak pasti aku hidup seribu tahun lagi
tanpa tahu siapa aku dan siapa Pencipta aku?
moga Tuhan membuka pintu Hidayah KasihNya
agar aku bisa mengenal Tuhanku
justru tahulah aku kenapa aku berhidup di muka bumi ini
Karya Ratu Rimba Niagara
26 Januari 2019

Biarpun kau seorang yang bijaksana dalam mengungkapkan kata-kata indah bermadah
Namun itu semua tidak ada rasa ujub di hatimu sebesar zarahpun!
Yang cuma ada di hatimu...
Warna-warna pelangi indah
Bahasa-bahasa yang indah
Persahabatan yang indah seindah pelangi di waktu malam
Kasih sayangmu merata di hati semua
Kasih sayang mu bukan untuk dibalas dengan habuan dunia
Tapi kasih sayangmu ikhlas semata keranaNya
Allahu Akhbar!
Berteleku aku sendirian mengenangkan betapa harum kasturinya hatimu dapat dihidu hingga ke serata pelosok dunia
Syukur Ya Allah aku menjadi sahabatnya
Syukur Ya Allah kepada mereka yang menjadi sahabatnya
Kasihnya seperti mawaddah yang terlekat di kalbu kepada para pecinta kemurniaan hati!
Rha NS
26112

News Feed

بسم الله الرحمم الرحيم
اللهم صلّ على سيدنا محمد
وعلى آل سيدنا محمد
والحمد لله رب العالمين
MENGENAL DIRI
(1)
HATI

QOLBU

ROH

HAKIKAT KEAKUAN

JAMADAT  NABATAT  HAYAWANAT
Hati itu juga dipanggil ''hakikat keakuan'' - aku itu aku ini,aku pergi ke sana aku dtg ke sini,rumah itu kepunyaan aku,kereta itu aku punya,aku...aku aku,"aku".
"Aku" itulah yg sebenarnya hakikat insan krn ia kini nama bagi Roh atau Qolbu dan dialah laksana tok dalang wayang kulit sdgkn tubuh dan anggota² kasar yg lahir laksana belulang kering.Apabila ia bercerai dari tubuh badan kasar nescaya jadi tubuh itu sbtg kara umpama tunggul kayu yg menunggu reput hancur.
Dialah yg akan menerima hukum pembalasan samada baik atau jahat di negeri Akhirat. Dialah yg memerintah negara² besar di dunia ini. Dialah yg menakluki makhluk² menjadi hamba abdi kpdnya.Dialah yg menundukkan benda² Jamadat,Nabatat dan Hayawanat taat dibawah perintahnya.Dialah punca Hikmah dijadikan alam ini.Kalau tidak kerananya,sdh tentu sgala makhluk dan syurga neraka tidak dijadikan.
Comments
  • Zul Lim Allah Hu..
    1
  • Emmank Aruul Subhanallah .
    Nur muhammad .
    Sollu alan nabi ﷺ .

    ۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞
    1
    Write a reply...

  • Ai Husni laahaula walaaquwwata illaa billaahil 'aliyil 'adziim.
    1
  • Ratu Rimba Niagara AKU MENCARI DIRI

    aku mencari diri
    tiada jawapan siapa aku
    aku tercari-cari di mana aku?
    masih kabur
    tak pasti kemana aku selepas matiku
    aku tak pasti aku hidup seribu tahun lagi
    tanpa tahu siapa aku dan siapa Pencipta aku?
    moga Tuhan membuka pintu Hidayah KasihNya
    agar aku bisa mengenal Tuhanku
    justru tahulah aku kenapa aku berhidup di muka bumi ini

    Karya Ratu Rimba Niagara
    26 Januari 2019
Write a comment...

Norhaza Fazal is feeling amazing.
7 hrs
SENYUM...
Senyuman itu murah senyuman itu indah senyuman mudah senyuman Sedekah
SENYUMAN ITU JUGA SUNNAH..
Assalamualaikum wbt jazaakalahu khairan
Ya Allah,
Keluarkan kami dari kegelapan
ragu dan muliakanlah kami dengan cahaya kefahaman,

bukakanlah bagi kami makrifat ilmu,
berilah cahaya kepada hati kami
sebagaimana Engkau beri cahaya kepada matahari dan bulan.
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin



BERKARYA HANYA MAHU MENDAPAT PANDANGAN ALLAH
Selamat berkarya
Berkaryalah yang ada isi
Berkaryalah yang ada kualiti
Berkaryalah yang lahir dari hati nan suci
Berkarya bukan mahu mendapat pujian manusia
Berkarya hanya mahu mendapat pandangan Allah
Moga ada Nilaian Di SisiNya
Dan menjadi bekalan Di Negeri Abadi
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Ratu Rimba Niagara
18112
HIKMAH

Tak ada kejadian kebetulan

Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
26 JANUARI 2019

0 comments:

Post a Comment

 
;