Saturday 26 January 2019

PERJUANGANKU PERJUANGANMU (34) KAU DAN AKU HAMBA CIPTAAN-NYA


PERJUANGANKU PERJUANGANMU (34) KAU DAN AKU HAMBA CIPTAAN-NYA

Ramli Bin Mohamad commented on your post.
Ratu Rimba Niagara shared a post.
3 hrs
AKU MENCARI DIRI
aku mencari diri
tiada jawapan siapa aku
aku tercari-cari di mana aku?
masih kabur
tak pasti kemana aku selepas matiku
aku tak pasti aku hidup seribu tahun lagi
tanpa tahu siapa aku dan siapa Pencipta aku?
moga Tuhan membuka pintu Hidayah KasihNya
agar aku bisa mengenal Tuhanku
justru tahulah aku kenapa aku berhidup di muka bumi ini
Karya Ratu Rimba Niagara
26 Januari 2019
Ramli Bin Mohamad
بسم الله الرحمم الرحيم
اللهم صلّ على سيدنا محمد
وعلى آل سيدنا محمد
والحمد لله رب العالمين
MENGENAL DIRI
(1)
HATI

QOLBU

ROH

HAKIKAT KEAKUAN

JAMADAT  NABATAT  HAYAWANAT
Hati itu juga dipanggil ''hakikat keakuan'' - aku itu aku ini,aku pergi ke sana aku dtg ke sini,rumah itu kepunyaan aku,kereta itu aku punya,aku...aku aku,"aku".
"Aku" itulah yg sebenarnya hakikat insan krn ia kini nama bagi Roh atau Qolbu dan dialah laksana tok dalang wayang kulit sdgkn tubuh dan anggota² kasar yg lahir laksana belulang kering.Apabila ia bercerai dari tubuh badan kasar nescaya jadi tubuh itu sbtg kara umpama tunggul kayu yg menunggu reput hancur.
Dialah yg akan menerima hukum pembalasan samada baik atau jahat di negeri Akhirat. Dialah yg memerintah negara² besar di dunia ini. Dialah yg menakluki makhluk² menjadi hamba abdi kpdnya.Dialah yg menundukkan benda² Jamadat,Nabatat dan Hayawanat taat dibawah perintahnya.Dialah punca Hikmah dijadikan alam ini.Kalau tidak kerananya,sdh tentu sgala makhluk dan syurga neraka tidak dijadikan.
Comments
  • Ramli Bin Mohamad Pucuk paku daun pun paku
    Pohon paku batang berduri
    Cari aku di dlm aku

    Aku sembunyi di dlm diri
    Image may contain: plant, outdoor and nature
    1
  • Ratu Rimba Niagara Tiada Tuhan kecuali Allah,
    MenyembahNya tanda berTuhan,
    Kenal diri kenal Allah,
    Kau dan aku hamba ciptaan Tuhan.
Write a comment...

Bismillah..
Jangan solat dalam keadaan tergesa-gesa demi mengejar sesuatu sedangkan engkau sedang berdiri di hadapan zat yang Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu. Termasuk sesuatu yang engkau kejar itu!
- Zonkuliah -


Ramli Bin Mohamad commented on your post.
Ratu Rimba Niagara shared a post.
3 hrs
AKU MENCARI DIRI
aku mencari diri
tiada jawapan siapa aku
aku tercari-cari di mana aku?
masih kabur
tak pasti kemana aku selepas matiku
aku tak pasti aku hidup seribu tahun lagi
tanpa tahu siapa aku dan siapa Pencipta aku?
moga Tuhan membuka pintu Hidayah KasihNya
agar aku bisa mengenal Tuhanku
justru tahulah aku kenapa aku berhidup di muka bumi ini
Karya Ratu Rimba Niagara
26 Januari 2019
Ramli Bin Mohamad
بسم الله الرحمم الرحيم
اللهم صلّ على سيدنا محمد
وعلى آل سيدنا محمد
والحمد لله رب العالمين
MENGENAL DIRI
(1)
HATI

QOLBU

ROH

HAKIKAT KEAKUAN

JAMADAT  NABATAT  HAYAWANAT
Hati itu juga dipanggil ''hakikat keakuan'' - aku itu aku ini,aku pergi ke sana aku dtg ke sini,rumah itu kepunyaan aku,kereta itu aku punya,aku...aku aku,"aku".
"Aku" itulah yg sebenarnya hakikat insan krn ia kini nama bagi Roh atau Qolbu dan dialah laksana tok dalang wayang kulit sdgkn tubuh dan anggota² kasar yg lahir laksana belulang kering.Apabila ia bercerai dari tubuh badan kasar nescaya jadi tubuh itu sbtg kara umpama tunggul kayu yg menunggu reput hancur.
Dialah yg akan menerima hukum pembalasan samada baik atau jahat di negeri Akhirat. Dialah yg memerintah negara² besar di dunia ini. Dialah yg menakluki makhluk² menjadi hamba abdi kpdnya.Dialah yg menundukkan benda² Jamadat,Nabatat dan Hayawanat taat dibawah perintahnya.Dialah punca Hikmah dijadikan alam ini.Kalau tidak kerananya,sdh tentu sgala makhluk dan syurga neraka tidak dijadikan.
Comments
  • Ramli Bin Mohamad Pucuk paku daun pun paku
    Pohon paku batang berduri
    Cari aku di dlm aku

    Aku sembunyi di dlm diri
    Image may contain: plant, outdoor and nature
    1
  • Ratu Rimba Niagara Tiada Tuhan kecuali Allah,
    MenyembahNya tanda berTuhan,
    Kenal diri kenal Allah,
    Kau dan aku hamba ciptaan Tuhan.
Write a comment...

Bismillah..
Jangan solat dalam keadaan tergesa-gesa demi mengejar sesuatu sedangkan engkau sedang berdiri di hadapan zat yang Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu. Termasuk sesuatu yang engkau kejar itu!
- Zonkuliah -
Comments


HIGHLIGHTS
Kenapa saya xde semangat utk terus hidup diatas muka bumi? dgn takdir yg sy lalui🍃
Comments
107 of 210

Trpong Joh BARANG SIAPA BERPUTUS ASA MAKA PUTUS LAH IA DRPD RAHMAT KU.
Kembalikan semangat meskipun TIADA DAYA DAN UPAYA.
Manage
Reply16h
Zamri Che Hak Semangat lamina
Manage
Reply16h
CheZeit Ques Dari Allah jua semangat tu..
Manage

Yisa Jaafar Masya Allah bawa mengucap banyak2 saudara sy tk pandai mcm saudara tp tk lah sampai macam tu
Manage
Reply16h
Reply2h
Al Alawy Muhd Awk mengaji terlalu tinggi sampai awk tak sedar ianya milik Allah, anggaplah diri awk milik Allah bukan milik sape2. Allah mengasihi orng yg mengasihani sesama insan. 

Nabi saw pernah bersabda, engkau akan dibangkitkan bersama dgn orng yg engkau cintai... Yakinlah kpd Allah swt.
Manage
Reply2hEdited
Adlan MohdNor Ayat mcm tuan post depress . Jadi bagi lah support or jawapan yang sesuai . Ni ayat komen mcm perli , mengajing 😒Patut kita tlg antra satu sama lain . Apa apa pun sy doakan tuan post dapat bersabar dgn ujian Allah . Seek for help . You not alone ❤️
Manage
Reply1h
Rozman MK Janganlah berputus asa dari Rahmat Allah
Manage
Reply1h
Rozman MK Setiap ujian² Yang didatangkan Allah kpd setiap orang bukan saja².... Pasti punyai hikmah atas setiap asbab & ujian dari Nya
Manage
Reply1h
Rozman MK Saya sendiri pernah diuji lebih Sgt berat....
Manage
Reply1h
Matrowi Muhammad Ckp organisasi xde iman
Manage
Reply1h
Matrowi Muhammad Ckp org xde iman
Manage
Reply1h
Rozman MK Kehilangan harta kemewahan & kasih sayang dari org YG paling dicintai.Sehinggakan pernah berasakan mahu mati saja....
Kerana sudah dikecewakan & difitnah org dgn begitu tidak adil.
Diperlakukan tanpa Ada rasa bersalah dihati mrk
Manage
Reply1h
Rozman MK Akhirnya dalam kesepian itu ku temui cinta SEJATI.....cinta illahi
Manage
Reply1h
Rozman MK Setiap orang ada ujian² nya masing²....hakikatnya adalah Allah nk uji sejauh mana Kita Redho kepada ujian² yg didatangkan itu.Allah datangkan pelbagai macam ujian² tersebut adalah utk menguatkan jiwa kita
Manage
Reply1h
Rozman MK Bagaimana mungkin akan mendapat Redho Nya seandainya ujian² tersebut pun Kita masih keluh kesah & tidak redho
Manage
Reply1h
Mohamad Che Rozman MK ,saya dulu tiga tahun belajar dan banyak tafakur baru boleh reda tapi kita sering ada perkara baru,yang paling mudah ialah hilangkan keakuan,sila lihat ustaz Wan Hizam
Manage
Reply1h
Rozman MK Kemanisannya ada dipenghujungnya setelah engkau mampu utk tidak lagi berkeluh kesah & sabar terima ujian dari Nya....
Manage
Reply1h
Mohamad Che Saya dulu tiga tahun belajar bersungguh sungguh untuk memahami nya selama tiga tahun,empat jam satu hari
Manage
Reply1h
Reply1h
Mohamad Che Sebab berangkai dengan tauhid,kecintaan ,fahami ujian,keyakinan dalam segala berkaitan keimanan,kewujudan,apa lagi alam kubur,ia bukan mudah diyakini,perlu berfikir secara bersungguh,seumpama orang takut ada harimau di satu tempat,bagaimana?
Manage
Reply1h
Ratu Rimba Niagara Jangan berputus asa Allah tidak suka orang yg berputus asa tiada semangat. Allah masih memberi peluang kita hidup kerana kita masih berpeluang untuk menempah tiket ke SyurgaNya. Sedangkan orang yang sudah mati ingin dihidupkan kembali semata-mata mahu beramal soleh walaupun sesaat. Inikan kita yang masih hidup bukan sesaat malah berjam-jam , berbulan-bulan dan bertahun-tahun. Pintu taubat masih terbuka selagi nyawa tidak sampai di kerongkong. Kata-kata ini ditujukan kepada saya juga sebagai hambaNya yang sering alpa akan nikmat hidup. Bila sudah mati segala kekhilafan sudah terlambat untuk ditebus. Bersemangat untuk berubah semasa hidup amatlah berharga dan ada nilaian di sisiNya insha-Allah Aamiin.
Manage
Reply52m
Pokta Chemat Setiap manusia ado ujian tersendiri..allah tau kita mampu menerima..bawa lah ia kepada allah
Manage
Reply32m
Senjata Fakih tak de semangat tiada daya upaya adalah perkara asas dlm ketentuan takdir untuk menerima segala pemberian dan penerimaan mendorong manusia itu untuk berfikir dgn mata hati ....kikiki
BERKARYA HANYA MAHU MENDAPAT PANDANGAN ALLAH
Selamat berkarya
Berkaryalah yang ada isi
Berkaryalah yang ada kualiti
Berkaryalah yang lahir dari hati nan suci
Berkarya bukan mahu mendapat pujian manusia
Berkarya hanya mahu mendapat pandangan Allah
Moga ada Nilaian Di SisiNya
Dan menjadi bekalan Di Negeri Abadi
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Ratu Rimba Niagara
18112
HIKMAH

Tak ada kejadian kebetulan

Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
26 JANUARI 2019

0 comments:

Post a Comment

 
;