Monday 21 January 2019

PERJUANGANKU PERJUANGANMU (24) INDAHNYA SEDEKAH INDAHNYA ISTANA SYURGA


PERJUANGANKU PERJUANGANMU (24) INDAHNYA SEDEKAH INDAHNYA ISTANA SYURGA

CINTA ALLAH YANG MAHA AGUNG


JOM SELAWAT KE ATAS NABI KITA S.A.W

Subhanallah pedoman untuk kehidupan dijaga dengan baik,, 
CINTA YANG MAHA AGUNG!


3 QUL
Semoga di berkati oleh Allah
Aamiin
Suka
Aamiin
YA ALLAH KIKISKAN SIFAT TAMAK HALOBA DI HATI KAMI
TENTANG MATI
Kenapa takut mati?
Takut mati... mati
Hindari mati... mati
Sihat mati
Sakit pun mati
Tua muda mati
Kaya miskin mati
Semuanya akan mati
Mati milik semua
Bersedia atau tidak mati
Mati tak kira siapa
Tak kira di mana
Di mana-mana boleh mati
Bersedia atau tidak mati
Yang penting mati dalam husnul khotimah
Mati dalam kebaikan dalam redha-Nya Ilahi
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Karya Ratu Rimba Niagara
12 Jun 2012
TERIMA KASIH SUARA AKHIRAT
Kaya macam mana manusia itu
Dia tetap miskin
Apa maksudmu?
Sebab aku ni kaya punya harta tak terkira banyaknya
Kau lahir ke dunia ini kosong...
Lagi aku tak faham?
Apa maksud kosong
Aku lahir atas kehendak ibu dan ayah aku
Apa pulak kosong...
Kau silap...
Kau lahir atas kehendak Pencipta-Mu
Kalau kau lahir atas kehendak ibu dan ayahmu
Pasti mereka hendak anak mereka sempurna cantik dan tampan
Tak ada satu pun celaan yang menyusahkan hati mereka
Yang kukatakan kosong itu...tika kau lahir
Tiada apa pun yang kau bawa ....kosong
Mati pun cuma kain kafan yang kau bawa
Kalau mati membawa semua hartamu yang ada
Jenuh juga orang nak menggali kuburmu
Satu bulan hendak menggali kubur pun tak siap-siap...
Apa maksudmu?
Katakan jangan selindung aku tak suka
Jelaskan sejelas-jelasnya agar aku faham
Sebab aku ni pencinta harta
Bagiku harta adalah segala-galanya
Untuk diri aku sendiri pun aku berkira
Inikan hendak bersedekah
Kirim salamlah
Kalau nak kaya usaha sendirilah
Kau tahu kerana aku banyak hartalah
Ramai suka berkawan dengan aku
Aku pun pelik kenapa mereka suka berkawan dengan aku
Dan hormat gila-gila dengan aku...
Aku bukan bagi harta aku pun pada mereka
Tapi masih terhegeh-hegeh nak menjadi kawan aku
Pelik kan manusia ni..
Cuba aku papa kedana...
Seorang pun tak mahu berkawan dengan aku...
Manusia ini sukakan harta
Sebab itu aku sukakan harta
Kerana harta aku dihormati dan disanjungi
Ke mana saja aku pergi semua hormat aku
Dan sanjungi aku ...
Sebab itu aku suka...suka....sukakan harta...
Hidup aku senang lenang atas usaha aku sendiri
Harta yang banyak inilah Syurga duniaku...
Kau terpedaya dengan diri kau sendiri
Harta yang banyak itu kau nak bawa ke kubur ke?
Ha...sebab itulah aku katakan tadi
Sebulan hendak menggali kuburmu pun tak siap-siap
Sebab segala aset yang kau miliki mahu ditanam sama
Kau bayangkanlah rumah kau yang macam istana ini
Nak di kebumikan sekali...
Itu baru istana belum lagi yang lain nak dikebumikan juga
Yelah nak ikut wasiat tuannya...
Dalam kubur pun kau nak teruskan perniagaan mewahmu jugakan...
Tapi aku tak pernah dengar orang dalam kubur
Jalankan perniagaan...ada ke pembelinya
Takkan ahli kubur masih lagi nak berjual beli ye..
Macam mana ye rupanya pembeli produk aku
Dibeli boleh pocong-pocong
Hee takutnya nasib baiklah aku pun sudah bergelar pocong...
Tapi apa produk yang aku nak jual ye...kalau aku jual mereka
Berminat ke nak beli...buntu aku ni...
Kalau kau tak nak buntu...dari sekaranglah kau kena berubah...
Apa maksud kau? Tolong bantu aku dari kebuntuan ini agar aku tak menyesal sebelum aku bergelar pocong
Hidup jangan leka sangat dengan pesona dunia...
Harta kau yang banyak-banyak ni
Kau infakkan ke jalan-Nya
Itulah keuntungan yang tak akan habis-habis
Biarpun kau sudah berada di alam barzah
Kau bukan lagi menjadi jutawan pocong
Tapi kau adalah roh suci yang telah disucikan
Dengan harta yang telah kau infakkan ke jalan-Nya
Di dunia kau mencari jalan-jalan ke Syurga
Di kubur mu nanti kaulah ahli Syurga
Kau tidur sebagai ahli Syurga dan diperlihatkan
Syurga yang Maha Indah hingga tiada apa yang
Kau lafazkan melainkan
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Dan mesti kau bersyukur ketika di dunia kau
Sempat bertaubat dengan menginfakkan hartamu
Ke jalan-jalan Syurga-Nya
Masya-Allah aku tak terfikir
Sebagaimana yang kau fikir
Terima kasih suara akhirat
Kaulah sahabat dunia akhiratku
Moga Rahmat Allah Azzawajallla
DiLimpahkan kepadamu dan seluruh ahli keluargamu
Yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
Karya Ratu Rimba Niagara
12 Jun 2012
SOLAT ITU MEMUDAHKAN URUSAN DUNIA AKHIRAT KITA
Assalaamu'alaiykum warahmatullaahi wabarakaatuh....
~ Barang siapa mempermudah kesulitan orang lain, maka Allah akan mempermudah urusannya di dunia dan di akhirat...
(HR. MUSLIM)
'MOGA KITA TERGOLONG DALAM GOLONGAN YANG MEMUDAHKAN URUSAN ORANG LAIN AGAR ALLAH MEMPERMUDAHKAN URUSAN DUNIA AKHIRAT KITA
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.'
MEREKA YANG KAYA BANTULAH YANG MISKIN
si miskin terhimpit dihimpit
dihina dikutuk
dipijak-pijak
sesuka hati
dipandang sampah oleh si kaya
sedangkan harta si kaya
ada bahagian untuk si miskin
duhai si kaya
bantulah si miskin
bukan disuruh bantu sampai si miskin jadi kaya
kamu bantu si miskin kamu tak akan miskin malah bertambah kaya
itu janji Allah
kerana harta yang disedekahkan akan dilipat gandakan rezeki
duhai si kaya
bukan disuruh kamu bantu si miskin sehingga kamu jadi miskin
tapi cukuplah sekadar
tanya sihat ke tidak
cukup makan ke tidak
cukup perbelanjaan pelajaran anak ke tidak
ini sudahlah tak ambil tahu
tolong jauh sekali
kutuk ada lagi
memanglah dasar bakhil bin kedekut
duhai si miskin
bersabarlah dengan dugaan-Nya
janganlah kemiskinan kamu
membuatkan kamu menjadi kufur
pasti ada jalan keluarnya
berazamlah untuk berubah
bagaimana memajukan diri
jangan pernah berharap kepada hartanya orang
haraplah usaha sendiri
duhai si kaya
tahukah kamu
aku sudah berusaha semampu daya
bagaimana aku hendak berubah sedangkan aku miskin
bila memohon pekerjaan
tiada majikan yang hendak ambil aku bekerja
dengan tiada apa-apa kelulusan
hendak kukerahkan tenaga empat kerat
kesihatanku tidak mengizinkan
aku pernah pergi ke masjid
meminta bantuan kerana untuk membeli susu anakku
tapi hampa
AJK masjid sudah se sin pun tak mahu membantu
malah menghina aku dan menghalau aku macam anjing kurap
aku pulang dalam hampa
sedang aku berjalan
datang seorang memberitahu
jika hendak mendapat bantuan
pergilah ke gereja
pasti dibantu kerana pihak gereja membantu
mereka yang susah tidak mengira agama yang dianuti
aku termenung sejenak
samada aku hendak pergi mohon bantuan
atau anakku kelaparan susu
aku nyaris mahu pergi bila mengenangkan anakku
oh! tidak
aku tak mahu termakan budi dengan kristian
biarlah anak aku mati kelaparan susu
tiba-tiba aku mendapat idea
pergi ke klinik swasta
menanyakan ada tak lebihan susu baby contoh
yang dihantar syarikat untuk mempromosikan susu
aku diberi paket-peket susu baby contoh dengan banyak sekali
Syukur Alhamdulillah Allah sentiasa
melindungi aku daripada aku menjadi kufur
duhai si kaya
aku redha aku miskin
tapi di bulan ramadan yang penuh berkat ini
ambillah kesempatan membantu si miskin
di mana Allah swt menjanjikan pahala yang berlipat kali ganda
andainya kamu membantu si miskin
pasti akan terkikis sifat tamak halobamu
menjadi hamba Allah yang pemurah
rezekimu mencurah-curah
menjadi jutawa dunia akhirat
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Karya Ratu Rimba Niagara
13 Ramadan 1436H
30 Jun 2015
SEDEKAH ITU MEMBAWA RAHMAT DUNIA AKHIRAT
MAYAT JIKA DIHIDUPKAN KEMBALI KE DUNIA MEREKA AKAN BERSEDEKAH SETIAP HARI KERANA GANJARAN MEREKA YANG BERSEDEKAH AMAT BESAR SEKALI SEHINGGA DAPAT MENEBUS SYURGA DAN DISELAMATKAN DARIPADA SEKSA KUBUR ALLAHU AKBAR!
Sedekah - Tidak akan mengurangi Harta
Sedekah - Tidak akan membuat Miskin
Sedekah - adalah Pencegah Musibat
Sedekah - adalah penghapus dosa
Sedekah - adalah Keberuntungan
Sedekah - itu mendatangkan berkah
Sedekah - itu mendatangkan ketenangan
Sedekah - itu membawa Rahmat
Orang yang sudah mati jika diberi peluang hidup mahu bersedekah setiap hari kerana ganjaran orang yang bersedekah amat besar nilaian-Nya di sisi Allah swt. Moga kita tergolong di kalangan hamba-Nya yang suka bersedekah. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
"NASIHAT KUBUR"
1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yang gelap,maka terangilah...aku dengan TAHAJUD
2). Aku adalah tempat yang paling sempit, maka luaskanlah aku dengan ber SILATURAHIM..
3). Aku adalah tempat yang paling sepi maka ramaikanlah aku dengan perbanyak baca AL-QUR'AN.
4). Aku adalah tempatnya binatang2 yang menjijikan maka racunilah ia dengan Amal SEDEKAH,
5). Aku yg menyepitmu hingga hancur bila mana tidak Solat, bebaskan sempitan itu dengan SOLAT
6). Aku adalah tempat utk merendammu dg cairan
yg sangat amat sakit, bebaskan rendaman itu dgn PUASA..
7). Aku adalah tempat Munkar & Nakir bertanya,
maka Persiapkanlah jawabanmu dengan Perbanyak mengucapkan Kalimah "LAILAHAILALLAH"




Ratu Rimba NiagaraBinti Mohd Ali
INDAHNYA SEDEKAH INDAHNYA ISTANA SYURGA
Ibu ...tak lama lagi kita akan menyambut Ramadhan....
macam mana ibu...makanan untuk dimakan hari ini pun tak ada...
Tak apalah nak...kita makanlah apa yang ada...
Semuanya tak ada...kita kena berlapar ibu...
Berlapar itu lebih bagus daripada kita meminta-minta nak...
Kenapa ya ibu...orang-orang kaya ini tak ada yang suka
membantu orang miskin seperti kita... mereka mahu kita
melutut di kakinya belum tentu mahu berkongsi nikmat harta
yang mereka miliki...
Nak...orang miskin ni...dipandang hina orang kaya nak...
orang kaya baginya akan jadi miskin jika mereka bersedekah walaupun
dengan sekeping roti canai....
Ibu....saya mau keluar sekejap...ibu tunggu saja di rumah
zikir banyak-banyak untuk hilangkan lapar ya ibu...
Si anak tadi pergi ke rumah orang yang paling kaya di kampung itu.
secara kebetulan orang kaya itu sedang bersarapan pagi dengan
10 keping roti canai terhidang di meja .
Si anak itu menghampiri si kaya.
Pakcik..boleh tak berikan saya sekeping roti canai
Pergi kau dari sini ...aku jijik ...tahunya kau...meminta-minta
di sini bukan untuk meminta sedekah...pergi kau dari sini ...!!!"
Si anak tak berputus asa...pergi juga merayu-rayu penuh simpati apabila mengenangkan ibunya di rumah kelaparan...
Pakcik ...kasihanilah saya...sudah tiga hari saya dan ibu saya tak makan...tak rugi pakcik sedekah sekeping roti canai pun sudah memadai. Saya bukan minta duit pakcik...saya cuma minta sekeping roti canai untuk saya makan dengan ibu saya pakcik, tolong kasihani saya dan ibu saya.
Kenapa kau degil sangat...pergi ! Pergi kau dari sini!
Marah si kaya yang amat sangat lantaran itu di balingkan roti canai
ke muka si anak itu...
Anak itu terus berlari bersama dengan sekeping roti canai yang dibalingkan oleh si kaya.
Sampai di rumah ibunya masih lagi berzikir.
Ibu...ini rezeki kita...ibu....ibu makan separuh saya makan separuh ibu.
Syukur Alhamdulillah, Allah berikan kita rezeki tak disangka-sangka bolehlah mengalas kelaparan kita...kita angkat tangan ya nak agar Allah merahmati orang yang menyedekahkan kita roti canai ini.
Si anak menangis apabila mengingatkan bagaimana dia dimaki hamun oleh si kaya raya dan membaling roti canai itu ke wajahnya dan roti itu jatuh di ke tanah.
Kenapa anak menangis? Apa yang telah terjadi nak?
Marilah kita sama doakan orang yang sedekah roti canai ini pada kita
ya ibu...moga Allah balas dengan sebuah istana di Syurga. Aamiiin ya Rabbal A'Lamiin.
Si kaya yang membalingkan roti canai itu tika pergi ke pejabatnya telah berlaku kemalangan jalanraya dan mati ditempat kejadian.
Roh si kaya pelik (kaget) bagaimana dia boleh memiliki sebuah Istana Syurga yang indahnya tidak dapat dibandingkan dengan istananya di dunia.
Baru dia sedar bahawa roti canai yang dilemparkan kepada anak si miskin itulah yang menyebabkan dia diKurniakan Allah sebuah Istana Syurga yang indah....Subnallah jika dia tahulah begini hebatnya nikmat bersedekah bukan setakat sekeping roti canai saja malah istana dan wangnya yang banyak itu diinfakkan ke jalan-jalan Allah....tapi dia cuma memiliki sebuah Istana Syurga sahaja itu pun berkat doa si miskin yang mendoakannya walaupun didermakan sekeping roti canai dengan keadaan yang amat menyedihkan!.
Karya Ratu Rimba Niagara
22 Syaaban 1434H
1 Julai 2013


Ratu Rimba Niagara
Ya Allah jadikan kami orang yang suka bersedekah bukan untuk riak tapi inginkan rahmat kasihMu dunia akhirat Aamiin

Suka
Komen
Komen
HIKMAH

Tak ada kejadian kebetulan

Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
22 JANUARI 2019
  

0 comments:

Post a Comment

 
;