Thursday 7 November 2013

'PERJUANGAN KITA ADALAH HADIAH UNTUK ANAK CUCU KITA DEMI-NYA'


PERJUANGAN KITA ADALAH HADIAH UNTUK ANAK CUCU KITA DEMI-NYA'
    • 147. Menjelang tahun 2014, semua Pihak Berkuasa Tempatan Negeri Johor disasarkan untuk menubuhkan Yayasan PBT masing-masing. Tujuannya ialah mempertingkatkan kualiti hidup dalam lingkungan sesuatu PBT terutama mereka yang berpendapatan rendah.Yayasan ini akan melaksanakan Program Pembasmian Kemiskinan, Bantuan Persekolahan, Bantuan Sewa Rumah, Latihan Kemahiran dan sebagainya. Setiap Pihak Berkuasa Tempatan dikehendaki menyumbangkan satu peratus daripada hasil mereka kepada Yayasan berkenaan. Dengan adanya program-program sebegini maka hubungan antara masyarakat dalam Pihak Berkuasa Tempatan akan menjadi lebih erat dan bermakna.
      Like ·  ·  · 8 minutes ago ·  ·
    • Hutan buluh tercantik sekali di dunia... Subhanallah!

      Lokasi : Kyoto, Japan 

      Jom LIKE -> Leuniey Natasha 
      Unlike ·  ·  · 20 minutes ago · Edited ·  ·
      • You and 89 others like this.
      • Mohammad Rafiq Madra subhanallah
      • Ratu Rimba Niagara CIPTAAN-NYA RIMBA BULUH YANG MEMUKAU

        SUBHANALLAH 
        TERLALULAH INDAH
        RIMBA BULUH
        SEJUK MATA MEMANDANG KEHIJAUAN YANG MENGHIJAU
        KEHIJAUAN YANG MEMUKAU
        AKU TERPUKAU DENGAN KEINDAHAN ALAM CIPTAAN-MU TUHAN...
        ALLAHU AKBAR SESUNGGUH-NYA KAU MAHA BIJAKSANA
        MENGATURKAN ALAM SEBEGINI INDAH!
        TIADA YANG DAPAT MENANDINGI-MU!
        ITULAH KEHEBATAN-MU 
        BENARLAH KAU 
        YANG MAHA AGUNG LAGI MAHA BIJAKSANA.

        RATU RIMBA NIAGARA
        3 Muharram 1435H
        7 November 2013M

    • KATA-KATA ITU SEBENARNYA TIDAK MEMPUNYAI MAKNA UNTUK MENJELASKAN PERASAAN .
      MANUSIA BOLEH MEMBENTUK SERIBU BAHASA ,
      TETAPI KATA-KATA BUKAN BUKTI UNGGULNYA PERASAAN .
      3Unlike ·  · Unfollow Post · 
      • You and 48 others like this.
      • Jumara Tuan Tanah Jdi harus bgmna atuh...
        5 hours ago · Unlike · 1
      • Bunda Ratu Negari I Berkatalah dengan perasaanmu , agar menjadi bermakna .
        5 hours ago · Unlike · 1
      • Jumara Tuan Tanah Ooohh bgtu ya..ok deh mks..
        5 hours ago · Unlike · 1
      • Bunda Ratu Negari I Sama-sama ,,,,
        5 hours ago · Unlike · 1
      • Ratu Rimba Niagara patutlah kamu tidak mahu berkata-kata denganku
        kerana kata-kata bukan bukti perasaan
        habis tu kata-kata kamu selama ini 

        yang kamu bilang sayang dan setia
        hanya sekadar kata-kata ke
        bukan dari perasaanmu 
        sedih dech kamu bilang gitu
        patutlah kamu sepikan rinduku
        baru kutahu aku hanya bertepuk sebelah tangan
        aku saja yang perasan sendiri yang kamu sayangkan aku
        yang kamu mahu setia bersama perjuanganku
        itu cuma sekadar kata-katamu yang bukan lahir dari hatimu
        makanya biarlah ku pergi dari sudut hatimu yang terbukti
        tidak lagi menyayangiku
        benerlah yang dibilangkan oleh sultan husin
        simpati padaku,
        "KASIHAN RATU RIMBA NIAGARA SUMPAHNYA BELUM TERMAKBUL'. 
        jika kamu sahabat yang sejati pasti kamu yang menjawab akan kata-kata sultan husin ke aku...ini kamu diamkan saja... sedih dech tega kamu gitu ke aku....
        selepas ini tahulah aku kamu tak perlukan aku lagi dalam muka buku alammayamu...
        maafkan aku andainya khilafku masih bertahta di hatimu
        dan kerana tidak mahu terdera rindukan sapaanmu lagi
        aku akan pergi darimu
        barangkali aku tidak layak berada di hatimu....
        4 hours ago · Edited · Like · 1
      • Bunda Ratu Negari I Kanda ku , kata-kataku padamu selalu
        keluar dari hati ku paling dalam 
        jangan pernah salah sangka 

        karena statusku ku tujukan pada yang lain . 
        Engkau Kandaku , sahabat baikku dan mencetus ide dan inspirasiku 
        dalam setiap syair dan puisi yang ku buat ,
        maafkan diriku bila ada khilaf yang membuat terluka perasaanmu 
        karena aku tidak pernah mengatakan akan masalahmu 
        sehingga hatimu menjadi tersinggung . 

        Kandaku , kau sahabatku yang terbaik 
        bukannya aku melupakanmu ,
        ada hal penting yang harus ku dahulukan . 
        menyelesaikan satu persatu persoalan , 
        agar semuanya menjadi berjalan lancar . 

        Akupun mohon maaf padamu Kandaku ,,,, 
        aku belajar untuk memilah-milah 
        nama yang harus di buka dan mana harus di tutup 
        karena tidak semua persoalan bisa untk di ceritakan 
        tidak semua masalah untuk di sampaikan pada orang lain 
        karena ada aku dan Allahku saja yang tahu . 

        Aku selalu adai bersamamu Kandaku , 
        jangan Kuatir ,,,,, Kita akan bersama lagi 
        mencipta dalam puisi indah kita 
        menyelesaikan hari kita yang tertunda dalam berkaya . 

        tersenyumlah ,,, aku akan segera datang kembali 
        menyelesaikan Terater kita . 
        semoga semua keambali seperti semula . 
        dalam jalinan persahabatan antar negara ini 
        menjadi satu ikatan yang damai .
        2 hours ago · Edited · Unlike · 1
      • Ratu Rimba Niagara Alhamdulillan dinda..
        dinda juga sumber inspirasi kanda berkarya
        makanya andai ada khilaf kanda bersastra
        sudilah maafkan kanda ya...sebenarnya rasa mu itu adalah sumber inspirasi kanda bersastra biarpun adalah kalanya terlalu pahit untuk dinda menden
        gar tapi itulah dunia sasteraku dinda...hehehe kasihmu kasihku sentiasa mewangi di hati ini percayalah...walaupun tsunami datang membadai-badai ..kasih sampai hujung nyawa sampai Syurga berkasih denganmu dinda In Sha Allah Aamiin.
        2 hours ago · Like · 1
      • Jumara Tuan Tanah Qu tuliskan lagu ini
        qu persembahkan padamu.
        Walau tiada indah 
        syair lagu yang qu gubah.
        2 hours ago · Unlike · 1
      • Ratu Rimba Niagara Ingat ya dinda akan janjimu untuk bersama merealitikan perjuanganku perjuanganmu ya dinda...hehehe gimana udah siapkan babak teater bangsawan diRaja udah berapa babak kini ya hehehe
        2 hours ago · Like · 1
      • Ratu Rimba Niagara jangan bilang baru sepuluh babak sedangkan mahu disiapin 1000 babak.....hehehe
        2 hours ago · Like · 1
      • Jumara Tuan Tanah Hehehe iya Bunda aqu sdang enjoy nih..
        2 hours ago · Unlike · 2
      • Bunda Ratu Negari I ok Kandaku ,,,,, 
        setiap babak kita , ada cerita di sana  siip
        2 hours ago · Unlike · 1
      • Ratu Rimba Niagara bener tuh dinda... kanda teruja menulis terus menulis...jika dinda ada masalah tentang karya beritahu sama kanda ...In Shaa Allah kanda bisa bantu kok...
        2 hours ago · Like · 1
      • Bunda Ratu Negari I iya Dinda selalu mengikuti tulisan kanda , dan mempersiapakan babak demi babak untk di munculkan 
        2 hours ago · Unlike · 1
      • Bunda Ratu Negari I Sabaarr yaa Kanda ,,,, 
      • Ratu Rimba Niagara Alhamdulillah ...kanda memang percaya dengan bakat dinda mengedit dan mengolah karya kanda menjadi sebuah karya yang berkualiti untuk anak bangsa ibu pertiwi nusantara...i
        2 hours ago · Like · 1
      • Bunda Ratu Negari I Amiin yra , semoga kita di beri kesehatan selalu .
        2 hours ago · Unlike · 1
      • Ratu Rimba Niagara Aamiin. Kanda cuma risau (susah hati) andainya dinda mengalah dan undurkan diri dari perjuangan ini...hehehe
        2 hours ago · Like · 1
      • Bunda Ratu Negari I jangan khuatir Kanda , selagi badan ini di beri kesehatan tidak ada kata undur untuk tetap melangkah ke depan .
        karena apa yang kita lakukan adalah untuk hadiah anak cucu kita , 
        bahwa kita penah ada , 
        kita pernah hadir untk mereka .
        2 hours ago · Unlike · 1
      • Ratu Rimba Niagara Allahu Akbar 
        cinta dan kasih kita telah ditautkan sejak Azali lagi
        sebab itu kita rela menjadi lilin untuk mereka...
        membakar diri sendiri menerangi 
        alam barzah kita dan juga mereka
        agar kita dapat sama berkumpul di Syurgawi
        memandang Wajah Allah Azzawajallah Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
    • KASIHKU KASIHMU MEWANGI DI DUNIA MENGHARUM DI SYURGA 
      KASIHKU KASIHMU MEWANGI DI DUNIA MENGHARUM DI SYURGA

      INDAHNYA PERSAHABATAN ATAS DASAR KERANA-NYA

      sahabat...
      semalam hatiku terus dilukai
      kusangkakan panas hingga ke petang rupanya hujan di tengah hari
      pedih terseksa
      pabila dulu kita saling sokong menyokong
      saling meniupkan api berjuangan agar terus membara
      tapi tak sampai sepurnama
      kau terus membisu seribu bahasa
      kau terus menyepikan diri
      aku tak tahu apa salahku
      hingga kau bilang
      kau tak pernah kasih dan sayang padaku
      dan mohon pengertian dariku
      kenapa begitu sahabat?
      apa salahku
      bukankah kau pernah berjanji
      untuk setia menjadi sahabatku
      walau apapun terjadi
      walaupun ombak tsunami membadai-badai
      menimpa persahabatan kita...
      agar kaulah
      satriaku srikandiku
      yang akan merealitikan cita-cita sasteraku
      janji tinggal janji
      janji terus ditelan bayu mega senja

      sahabat...
      aku tidak kisah tentang janjimu itu
      kerana hati manusia
      akan berubah-ubah
      cuma yang memahami
      apa itu janji kerana Allah ...
      kerana Allah aku berjanji
      itulah saja janji yang boleh dipercayai
      selain daripada itu cumalah palsu duniawi

      sahabat ....
      adakah kerana kamu
      tidak melunasi janji
      kamu terus bencikan aku
      hingga kamu sepikan aku?
      hingga kamu bencikan aku
      hingga tidak pedulikan aku lagi
      sakit ke aku sihat ke aku
      susah ke aku
      semuanya kau tak ambil peduli lagi
      kau terus sepikan aku sesepinya
      seolah aku tidak wujud lagi di hatimu
      aku sedih ...sedih sangat sahabat...
      kenapa kau tega buatku begini
      kenapa kau tak seperti mula kita kenal dulu

      sahabat....
      tika kau menyahut persahabatan kita
      bunga-bunga kasih
      bunga-bunga sayang
      bunga-bunga rindu
      bunga-bunga perjuangan
      semuanya terlalu indah bagiku
      setiap hari aku bagaikan bertemankan
      bunga-bunga pelangi nan terlalu indah
      berada di taman hatiku
      aku bagaikan berada di Taman-Taman Syurga
      setiap hari kupu-kupu pelbagai warna
      berterbangan dan singgah
      mengindahkan lagi Taman Bunga Pelangi Kasih ku
      begitulah indah persahabatan kita
      tapi kini satu demi satu
      pergi dariku
      satu demi satu
      tinggalkan aku
      tinggallah aku sendiriaan

      Sahabat ....
      kerana kau begitu tega
      membuatkan aku terus terluka
      jika tidak sukakan aku lagi
      kenapa kau tak pergi
      dari taman hatiku ini
      kenapa engkau nak
      terus menerus sakitkan hatiku
      agar terus terluka?
      kerana aku tak mahu kau terus
      tega membuatkan aku terluka
      aku akan pergi darimu
      walaupun aku pergi darimu
      aku tetap menghargaimu
      kerana suatu masa dulu
      kau pernah menjadi
      sahabat yang terbaik untukku
      yang pernah bertandang di hati ini
      cuma barangkali
      ada sebab-sebab tertentu
      yang aku tidak tahu
      kenapa kau bencikan aku
      kenapa kau tega membuatkan aku terus terluka tanpa ehsanmu
      tak apalah sahabat berkasih sayang tidak boleh dipaksa-paksa
      orang tak sayang
      sayang jadi melayang
      biarlah melayang terus agar tak dua-dua tersakiti hati terkecewa

      Sahabat...
      perpisahan ini adalah atas kehendakmu
      maka redhakanlah perpisahan ini
      lagi pun
      aku sudah putus asa
      untuk menjadi si pungguk rindukan bulan
      bulan tak sudi berkasih denganku
      barangkali bulan sudah ada si pungguk
      yang bersuara emas bagaikan buluh perindu
      kerana aku sedar siapa aku di hatimu
      biarlah aku undur diri
      dari persahabatan yang mendera jiwaku ini
      barangkali kita ditakdirkan tidak menjadi sahabat di dunia ini
      manalah tahu kita ditakdirkan menjadi sahabat di Syurga Aamiin

      Sahabat....
      jika di dunia ini
      aku tiada harapan lagi untuk menjadi sahabatmu
      di Syurga nanti
      kau tak akan sepikan aku lagi
      kau tak akan lukakan hatiku lagi
      kau sentiasa membahagiakan aku
      kau sentiasa membuatkan aku tersenyum indah
      kita saling membahagiakan
      ALLAHU AKBAR indahnya di saat itu
      moga Allah makbulkan
      aku dapat bersamamu di Syurgawi nanti
      memandang wajah Allah Azawajallah
      Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

      Dengan Ingatan Tulus Ikhlas,
      yang merinduimu selalu
      berpisah namun hati tak terpisah
      namun kasih tetap tersimpul mati di hati ini
      sampai hujung nyawa kubawa kasih
      kasih persaudaraan sesama islam
      sentiasa mewangi di dunia mengharum di Syurga
      Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin

      RATU RIMBA NIAGARA
      PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
      MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
      3 Muharram 1435H
      7 November 2013M
      Like ·  · 
    • " BIARLAH BUNDA MENDENGARKAN DIRI BUNDA SENDIRI ,
      BUKAN MEREKA ."
      Unlike ·  · Unfollow Post · 
    • DUNIA AMAN DAPAT JUGA MENJADI DUNIA YANG PENUH TANTANGAN .
      KARENA SEMUA TANTANGAN BERASAL DARI DALAM DIRI .
      Like ·  · 
    • makmur kembali....Continue Reading
      Like ·  ·  · 11 minutes ago ·  ·
    • DOA SELAMAT SEMPENA KEBERANGKATAN KDYMM PADUKA SERI BAGINDA SULTAN DAN YANG DI-PERTUAN NEGARA BRUNEI DARUSSALAM KE BALI, REPUBLIK INDONESIA BAGI MENGHADIRI FORUM DEMOKRASI BALI KALI KE-6
      Like ·  ·  · 17 minutes ago ·  ·
      • 18 people like this.
      • Ratu Rimba Niagara MOGA KEBERANGKATAN KDYMM PADUKA SERI BAGINDA SULTAN DAN YANG DI-PETUAN NEGARA BRUNEI DARUSSALAM KE BALI, REPUBLIK INDONESIA BAGI MENGHADIRI FORUM DEMOKRASI BALI KALI KE-6
        DIPERMUDAHKAN SEGALA URUSAN DAN SENTIASA DIMAKBULKAN SEGALA APA YANG DICADANGKAN SETURUSNYA DIJAYAKAN OLEH PIHAK YANG TELAH PERSETUJUI SEGALA IDE DI SEPANJANG BERFORUM. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
    • KDYMM BERKENAN BERANGKAT KE BALI REPUBLIK INDONESIA BAGI MENGHADIRI 6TH BALI DEMOCRACY FORUM
      Unlike ·  ·  · 15 minutes ago ·  ·
      • You and 10 others like this.
      • Ratu Rimba Niagara SELAMAT JALAN KEPADA KDYMM SULTAN BRUNEI KE BALI REPUBLIK INDONESIA . SELAMAT BERANGKAT SELAMAT KEMBALI. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

(PETIKAN DARIPADA GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
3 Muharram 1435H
7 November 2013M

0 comments:

Post a Comment

 
;