Thursday 26 June 2014

PERMATA DI ATAS TAHTA (311) DAENG, TOK BUGIS, KETUA BUGIS DAN RAJA BUGIS


PERMATA DI ATAS TAHTA (311) DAENG, TOK BUGIS, KETUA BUGIS DAN RAJA BUGIS

PINNED POST
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Muli Mulia ini;
# DAENG, TOK BUGIS, KETUA BUGIS DAN RAJA BUGIS:-
Susur dari keturunan orang-orang suku Bugis diperjelaskan bagi mendapatkan kebenaran yang mungkin telah disalah anggap oleh generasi yang terkemudian dan bagi memperbetulkan kesalahan tafsiran dikalangan ramai orang. Terutama ahli-ahli waris.
...Continue Reading
UnlikeUnlike ·  ·  · 174

Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Muli Mulia ini;
# DAENG, TOK BUGIS, KETUA BUGIS DAN RAJA BUGIS:-
Susur dari keturunan orang-orang suku Bugis diperjelaskan bagi mendapatkan kebenaran yang mungkin telah disalah anggap oleh generasi yang terkemudian dan bagi memperbetulkan kesalahan tafsiran dikalangan ramai orang. Terutama ahli-ahli waris.
DAENG adalah gelaran kepada ketua-ketua Bugis tetapi raja bugis sebenar tidak menggunakan gelaran itu (mereka menggunakan Gelaran KARAENG) atau, masih menggunakan nama RAJA pada pangkal nama mereka dan di Negeri Pahang, mereka menggunakan gelaran atau pangkal nama TOK (atau dalam Adat Istiadat menggunakan Gelaran TUAN SERI). Keturunannya masih ada (wujud sejak 400 tahun dahulu) dan menggunakan nama orang kebanyakan (nama-nama seperti orang biasa-biasa untuk melindungi identiti Suaka Raja-Raja Bugis Lama).
# DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA adalah melaksanakan kewajipan-kewajipan bagi memelihara, melindungi dan melistarikan Undang-Undang Adat Karaeng atau juga disebut Hukum-Hukum Adat Karaeng, seperti berikut:-
CORAK PEMERINTAHAN ADAT KARAENG;
-Bercorak demokrasi dan permuafakatan.
-Keputusan dibuat bersama.
SISTEM KEKELUARGAAN ADAT KARAENG;
-Setiap ahli suku Bugis Melayu bersaudara.
-Mengikut keturunan sebelah ibu dan ayah.
-Aturan Kehidupan selaras dengan hukum syarak.
-Waris lelaki lebih utama, -nasab sebelah bapa.
PEMBAHAGIAN HARTA ADAT KARAENG;
-Pewaris turun-temurun daripada kepunyaan suku Bugis Melayu.
-Anak lelaki lebih utama kerana tanggungjawab lebih besar.
PERKAHWINAN ADAT KARAENG;
-Mengikut hukum syarak dan amalan adat resam.
HUKUMAN ADAT KARAENG;
-Bertujuan memulih dan menyedarkan pesalah supaya tidak mengulangi kesalahan.
KURNIA GELARAN DALAMAN (Ahli-ahli Sahaja) ADAT KARAENG;
-Tingkat Sri Pemangku Adat – Gelaran Seri Maharaja atau Seri Laksamana.
-Tingakat Pemangku Adat – Gelaran Seri Temenggung atau Seri Panglima.
-Tingkat Penghulu Adat – Gelaran Seri Pahlawan atau Seri Bentara.
-Tingkat Penggawa Adat – Gelaran Seri Hulubalang atau Seri Kesatria.
-Tingkat Pegawai Adat – Gelaran Seri Pendekar atau Seri Pawang.
-Selain yang disebutkan dalam senaraian di atas masih ada gelaran-gelaran khusus atau khas yang lain-lain lagi.
ANUGERAH GELARAN LUARAN (Orang Luar dan Ahli-ahli) ADAT KARAENG;
-Darjah Andeka Bitara Pahlawan atau Andeka Bitara Srikandi.
-Darjah Indera Bitara Pahlawan atau Indera Bitara Srikandi.
-Darjah Lela Bitara Pahlawan atau Lela Bitara Srikandi.
-Darjah Amar Bitara Pahlawan atau Amar Bitara Srikandi.
- Selain yang disebutkan dalam senaraian di atas masih ada gelaran-gelaran khusus atau khas yang lain-lain lagi.
FALSAFAH ADAT KARAENG;
Adat Karaeng di Malaysia adalah diamalkan sebagai adat resam oleh wangsa bugis melayu dan suku-suku bugis atau yang memiliki titisan darah keturunan orang bugis yang tidak bertentangan dengan hukum syarak dan perlembagaan Malaysia dan mempercayai bahawa raja-raja atau sultan bugis di Sulawesi (Indonesia) adalah waris pusaka yang seharusnya juga dihormati dan disanjungi.
# SISTEM PEMERINTAHAN ADAT KARAENG:-
KARAENG:
-Ketua Adat Tanah Air Wangsa Bugis Melayu di Malaysia.
MATOWA:
-Ketua Suku Bugis dan Waris Bugis Melayu.
-Berperanan:
(i) Memilih dan menabalkan Karaeng.
(ii) Menjaga keselamatan dan keamanan.
(iii) Menyelesaikan pertelingkahan antara Suku Bugis Melayu.
(iv) Mengendalikan pembahagaian harta pusaka.
PENGHULU atau PENGGAWA:
-Adalah Ketua Waris Suku Bugis Melayu dan setiap anggota waris adalah anak buah.
-Tempat rujukan bagi perkara berkaitan dengan adat, undang-undang adat dan hukum syarak.
# PENGENALAN DIRI SIAPA ITU? YTM SRI PEMANGKU ADAT KARAENG WANGSA BUGIS MELAYU DI MALAYSIA:-
-Tujuannya supaya umum menerima maklumat yang jelas dan terang dalam hal ehwal Adat Karaeng di Malaysia ini.
GELARAN BANGSAWAN DARI MALAYSIA & INDONESIA YANG PERNAH DI-TERIMA;
-Karaeng Sri Maharaja Wangsabugis Melayu (Malaysia), Gelaran ini dikhaskan kepada Peneraju Utama Adat Istiadat Saoraja Adat Karaeng Wangsa Bugis Melayu Dalam Negara Malaysia.
-Arung Ujung Pandang, Datu, Opu Daeng Anreguru Anakarung Taruna, Datuk Mangku Bumi, Megat Segentar Alam, Kanjeng Pangeran Sri Adipati , Raja Sriwa Adat Penugo Sri Yang Tawa Sari, Urang Kayo-Kayo Sutan Mudo, Rang Kayo Datuak Maharajo Mudo (Indonesia). Semua Anugerah Gelaran ini diterima dari Pendeta-Pendeta Adat Nusantara dan Raja-Sultan Nusantara.
KEDUDUKAN TARAF DALAM MASYARAKAT ADAT;
-Raja Adat Jajahan Daerah/Wilayah/Negeri, Undang Luak Adat/Wilayah/Negeri dan yang setaraf dengannya. (dimaksudkan bukan Sultan atau Raja Pemerintah)
GELARAN KHAS ADAT : Ketua Adat Tanah Air Wangsa Bugis Melayu
GELARAN KEHORMAT ADAT : Sri Pemangku Adat
GELARAN ADAT-ISTIADAT : Tuan Sri Paduka Raja
GELARAN ADAT RESAM : Datuk Seri Paduka Raja
PANGGILAN UMUM : Tuan Sri atau Datuk Paduka Raja
SEBUTAN PANGKAL GELARAN : Yang Teramat Mulia (YTM)
TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB;
-Menjalankan kewajipan-kewajipan bagi memelihara, melindungi, mengembang dan melistarikan Adat Istiadat Nenek Moyang dan Budaya Leluhur.
HAK DAN KUASA-KUASA MUTLAK;
-Boleh mengurniakan/menganugerahkan gelaran-gelaran adat kepada sesiapa jua yang difikirkan layak menerimanya setelah, diluluskan oleh Dewan Adat Istiadat Adat Sri Karaengan (DISAKA) dan berkebolehan/berkelayakan bagi mengiktiraf/memperakui seseorang individu mengikut darjat darah keturunannya. Dan selagi ia berkenaan adat yang tersurat mahupun yang tersirat.
SEJARAH PERMULAAN MENERIMA GELARAN ADAT;
-Mula menerima gelaran adat pada usia 14 tahun (1986) dan usia kini 42 tahun (2014)
PENGALAMAN DALAM MASYARAKAT ADAT;
-Sepanjang hidup/hayat dalam lingkungan masyarakat adat (disesuaikan dengan situasi masyarakat moden di Malaysia) dan secara langsung mewarisi pusaka turun-temurun nenek moyang (leluhur) atau apa jua segala warisan stambol (Tambo), hingga kini.
UnlikeUnlike ·  · 


RECENT POSTS
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Muli Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
ACARA DAN UPUCARA RITUAL ADAT TOK MENURUN.
Di Malaysia, bagi Wangsa Suku Bugis Melayu terdapat suatu adat resam yang dijalankan pada akhir musim menuai padi pada tiap-tiap tahun iaitu, Adat Tok Menurun tetapi pada zaman moden ini, ia telah diubah suai agar selari dengan ajaran agama Islam. Sejarah ringkasnya, adat Tok Menurun adalah warisan pusaka nenek moyang (leluhur) bagi Suku Bugis Melayu di Malaysia. Pada hari itu, mereka yang telah katam belajar ilmu beladiri atau ilmu agama Islam akan diarahkan oleh ibubapa atau datuk nenek mereka untuk mengadap/melawat/mengunjungi SRI MAHARAJA PENDETA PEMANGKU ADAT bagi mendapatkan restu mejalankan kewajipan-kewajipan sebagai ADIWIRA seperti berikut;-
-Mengumpul dan menyatupadukan suku Bugis dan waris darah keturunan Bugis dengan apa cara sekalipun dengan tidak menimbulkan pertumpahan darah (sebarang perkelahian/pergaduhan) dan sebarang perbuatan paksaan (dengan kerelaan sendiri/sukarela).
-Taat setia memelihara, melindungi dan mengamalkan adat budaya dan warisan pusaka Wangsa Bugis, walau di mana pun berhijrah (berada/tinggal).
-Mengangkat ikrar sumpah untuk tidak mencemarkan nama baik pusaka nenek moyang walau dengan apa jua cara sekalipun dan siap siaga membela wangsa (suku sendiri).
Mereka pada hari itu, akan dianugerahkan SELEMPANG ADAT dan diberi KURNIA GELARAN ADAT seperti berikut:
-Tok Panglima Sakti Alam Buana
-Tok Panglima Harimau Berantai
-Tok Panglima Seligi Tunggal
-Tok Panglima Hitam Perkasa
-Tok Panglima Segentar Alam
-Tok Panglima Selempang Merah
-Tok Panglima Naga Sakti
-Tok Panglima Singa Emas Perkasa
-Tok Panglima Panca Delima
-Tok Panglima Garuda Sakti
-dan lain-lain gelaran.
Penjelasan ini dibuat secara ringkas untuk memudahkan kefahaman umum.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
UnlikeUnlike ·  · 
LikeLike ·  · 
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada
rakan2 grup sekalian Yang Muli Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
ACARA DAN UPUCARA RITUAL ADAT TOK MENURUN.
Di Malaysia, bagi Wangsa Suku Bugis Melayu terdapat suatu adat resam yang dijalankan pada akhir musim menuai padi pada tiap-tiap tahun iaitu, Adat Tok Menurun tetapi pada zaman moden ini, ia telah diubah suai agar selari dengan ajaran agama Islam. Sejarah ringkasnya, adat Tok Menurun adalah warisan pusaka nenek moyang (leluhur) bagi Suku Bugis Melayu di Malaysia. Pada hari itu, mereka yang telah katam belajar ilmu beladiri atau ilmu agama Islam akan diarahkan oleh ibubapa atau datuk nenek mereka untuk mengadap/melawat/mengunjungi SRI MAHARAJA PENDETA PEMANGKU ADAT bagi mendapatkan restu mejalankan kewajipan-kewajipan sebagai ADIWIRA seperti berikut;-
-Mengumpul dan menyatupadukan suku Bugis dan waris darah keturunan Bugis dengan apa cara sekalipun dengan tidak menimbulkan pertumpahan darah (sebarang perkelahian/pergaduhan) dan sebarang perbuatan paksaan (dengan kerelaan sendiri/sukarela).
-Taat setia memelihara, melindungi dan mengamalkan adat budaya dan warisan pusaka Wangsa Bugis, walau di mana pun berhijrah (berada/tinggal).
-Mengangkat ikrar sumpah untuk tidak mencemarkan nama baik pusaka nenek moyang walau dengan apa jua cara sekalipun dan siap siaga membela wangsa (suku sendiri).
Mereka pada hari itu, akan dianugerahkan SELEMPANG ADAT dan diberi KURNIA GELARAN ADAT seperti berikut:
-Tok Panglima Sakti Alam Buana
-Tok Panglima Harimau Berantai
-Tok Panglima Seligi Tunggal
-Tok Panglima Hitam Perkasa
-Tok Panglima Segentar Alam
-Tok Panglima Selempang Merah
-Tok Panglima Naga Sakti
-Tok Panglima Singa Emas Perkasa
-Tok Panglima Panca Delima
-Tok Panglima Garuda Sakti
-dan lain-lain gelaran.
Penjelasan ini dibuat secara ringkas untuk memudahkan kefahaman umum.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
UnlikeUnlike ·  · 
  • You, Sri Pemangku Adat and 7 others like this.
  • Tengku Mahkota Alam Subhanallah Alhamduliillah Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar InsyaAllah
    1 hr · Unlike · 3
  • Daeng Khamshah Tuai Padi Antara Masak....Aamiin Ya Allah
    1 hr · Edited · Unlike · 2
  • Sri Pemangku Adat Esok jangan layu layuan intai kami antara nampak esok jangan rindu-rinduan, ........ seribu (1,000) tahun kembali jua, amin ya allah.
    56 mins · Unlike · 3
  • Daeng Khamshah Anak cina pasang lukah 
    lukah dipasang di tanjung jati 
    di dalam hati tidak ku lupa 

    sebagai rambut bersimpul mati , Aamiin Ya Allah
    48 mins · Unlike · 2
  • Sri Pemangku Adat Biar LAYARku PATAH tidak matiku di tepi pantai, bila rambut bersimpul mati , terpaksi sudah Legenda itu, amin ya allah.
    43 mins · Unlike · 3
  • Ratu Rimba Niagara Tuai padi antara nampak.
    Esok jangan layu-layuan,
    Intai kami antara nampak,
    Esok jangan rindu-rinduan.

    Pendekar melayu gagah perkasa,
    Segagah Laksamana Hang Tuah,
    Adat melayu berbudi bahasa,
    Ke mana pergi membawa tuah.

    Ikutlah resmi padi,
    Makin berisi tunduk menyembah bumi,
    Tak rugi menabur budi, 
    Di akhirat dituai nanti.
    (In Shaa Allah Aamiin)
    3 mins · Like
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Muli Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
ACARA DAN UPUCARA RITUAL ADAT TOK MENURUN.
Di Malaysia, bagi Wangsa Suku Bugis Melayu terdapat suatu adat resam yang dijalankan pada akhir musim menuai padi pada tiap-tiap tahun iaitu, Adat Tok Menurun tetapi pada zaman moden ini, ia telah diubah suai agar selari dengan ajaran agama Islam. Sejarah ringkasnya, adat Tok Menurun adalah warisan pusaka nenek moyang (leluhur) bagi Suku Bugis Melayu di Malaysia. Pada hari itu, mereka yang telah katam belajar ilmu beladiri atau ilmu agama Islam akan diarahkan oleh ibubapa atau datuk nenek mereka untuk mengadap/melawat/mengunjungi SRI MAHARAJA PENDETA PEMANGKU ADAT bagi mendapatkan restu mejalankan kewajipan-kewajipan sebagai ADIWIRA seperti berikut;-
-Mengumpul dan menyatupadukan suku Bugis dan waris darah keturunan Bugis dengan apa cara sekalipun dengan tidak menimbulkan pertumpahan darah (sebarang perkelahian/pergaduhan) dan sebarang perbuatan paksaan (dengan kerelaan sendiri/sukarela).
-Taat setia memelihara, melindungi dan mengamalkan adat budaya dan warisan pusaka Wangsa Bugis, walau di mana pun berhijrah (berada/tinggal).
-Mengangkat ikrar sumpah untuk tidak mencemarkan nama baik pusaka nenek moyang walau dengan apa jua cara sekalipun dan siap siaga membela wangsa (suku sendiri).
Mereka pada hari itu, akan dianugerahkan SELEMPANG ADAT dan diberi KURNIA GELARAN ADAT seperti berikut:
-Tok Panglima Sakti Alam Buana
-Tok Panglima Harimau Berantai
-Tok Panglima Seligi Tunggal
-Tok Panglima Hitam Perkasa
-Tok Panglima Segentar Alam
-Tok Panglima Selempang Merah
-Tok Panglima Naga Sakti
-Tok Panglima Singa Emas Perkasa
-Tok Panglima Panca Delima
-Tok Panglima Garuda Sakti
-dan lain-lain gelaran.
Penjelasan ini dibuat secara ringkas untuk memudahkan kefahaman umum.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
LikeLike ·  · 
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Muli Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
Di Malaysia, masyarakat adat wujud secara menyeluruh di seluruh Negara Malaysia. Ini memperjelaskan bahawa suku-suku dari warisan keturunan seperti bugis, aceh, minangkabau, pagaruyung, jawa, banjar dan lain-lain masih kekal wujud. Oleh yang demikian, maka wujudlah kepelbagaian organisasi seperti Pertubuhan, Persatuan, Lembaga dan lain-lain. Organisasi seperti ini menjadi tujuan dan matlamat masyarakat adat menyambung warisan pusaka nenek moyang (leluhur) mereka masing-masing dalam menjalankan aktiviti-aktiviti yang berkaitan adat dan budaya mereka. Akta-akta di bawah Undang-Undang Malaysia juga telah diwujudkan bagi mereka bergerak secara aktif dan tidak bertentangan dengan Perlembagaan Negara Malaysia. Kesimpulannya, mana-mana organisasi yang betentangan dengan Pelembagaan Negara Malaysia adalah dianggap haram dan salah disisi Undang-undang Malaysia. Sukacita dinasihatkan kepada rakan2 grup ini khususnya Warganegara Malaysia untuk sentiasa taat setia kepada Negara ini. Adalah menjadi suatu keharusan bagi masyarakat adat untuk meneruskan keseinambungan warisan pusaka dan menyerahkan perjuangan abadi itu kepada takdir Yang Maha Esa.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
LikeLike ·  · 
TEATER BANGSAWAN DIRAJA,' TENGKU ADY SHAH PUTRA,' Karya Ratu Rimba Niagara
November 22, 2011 at 10:50am
"Negeri kita ni...semuanya ada tapi malangnya
satu yang kurang," kata hulubalang.
"Maksud tuan hamba?" Tanya Datok Bendehara...
Continue Reading
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Muli Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
Di Malaysia, masyarakat adat wujud secara menyeluruh di seluruh Negara Malaysia. Ini memperjelaskan bahawa suku-suku dari warisan keturunan seperti bugis, aceh, minangkabau, pagaruyung, jawa, banjar dan lain-lain masih kekal wujud. Oleh yang demikian, maka wujudlah kepelbagaian organisasi seperti Pertubuhan, Persatuan, Lembaga dan lain-lain. Organisasi seperti ini menjadi tujuan dan matlamat masyarakat adat menyambung warisan pusaka nenek moyang (leluhur) mereka masing-masing dalam menjalankan aktiviti-aktiviti yang berkaitan adat dan budaya mereka. Akta-akta di bawah Undang-Undang Malaysia juga telah diwujudkan bagi mereka bergerak secara aktif dan tidak bertentangan dengan Perlembagaan Negara Malaysia. Kesimpulannya, mana-mana organisasi yang betentangan dengan Pelembagaan Negara Malaysia adalah dianggap haram dan salah disisi Undang-undang Malaysia. Sukacita dinasihatkan kepada rakan2 grup ini khususnya Warganegara Malaysia untuk sentiasa taat setia kepada Negara ini. Adalah menjadi suatu keharusan bagi masyarakat adat untuk meneruskan keseinambungan warisan pusaka dan menyerahkan perjuangan abadi itu kepada takdir Yang Maha Esa.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
LikeLike ·  · 
  • Sri Pemangku Adat and 2 others like this.
  • Sri Pemangku Adat Salam hormat, SEBUAH KISAH BENAR YANG MENYENTUH PERASAAN, inilah yang dimaksudkan hal yang TERSURAT dalam erti kata yang TERSIRAT dalam PERIKEHIDUPAN di ALAM DUNIA ini, semoga roh mereka ditempatkan dikalangan umat yang mulia, amin ya allah.
    1 hr · Unlike · 2
  • Sri Pemangku Adat salam mulia kita meneruskan kesinambungan warisan pusaka dan menyerahkan perjuangan abadi kepada Yang Maha Esa, amin ya allah.
    1 hr · Unlike · 2
  • Ratu Rimba Niagara Salam diberi salam jua dibalas,
    Kisah benar kerabat diRaja,
    Moga Syurga Allah membalas,
    Pada semua kerabat diRaja.
    (Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin)

TEATER BANGSAWAN DIRAJA,' TENGKU ADY SHAH PUTRA,' Karya Ratu Rimba Niagara
November 22, 2011 at 10:50am
"Negeri kita ni...semuanya ada tapi malangnya
satu yang kurang," kata hulubalang.
"Maksud tuan hamba?" Tanya Datok Bendehara
kebingungan.
"Negeri kita tak beraja...walaupun negeri
kita gagah perkasa tapi tidak dihormat orang
kerana kita tak mempunyai raja, apa kata..."
kata Hulubalang terhenti di situ.
"Teruskan...Teruskan... saya sedia mendengar
pendapat tuan hamba."
"Apa kata kita buat surat permohonan untuk
memohon Raja dari Sumatera untuk ditabalkan
menjadi Raja kita."
"Bagus benar cadangan tuan hamba itu...saya
akan membuat surat permohonan manalah tahu
anak Raja Sumatera itu setuju."
Datuk Bendehara terus mengarang surat dan
surat itu hulubalang membawa bersamanya untuk
dikemukakan kepada Raja Sumatera.
Sepurnama sampailah hulubalang ke Sumatera.
Dia disambut baik oleh Raja sumatera.
"Ampun Tuanku sembah patik harap diampun,"
sembah hulubalang.
"Apakah hajat tuan hamba hingga sampai di
Istana Beta," tanya baginda dengan nada
lembut.
"Ada pun patik datang adalah untuk menyanpaikan
warkah ini kepada Tuanku." Hulubalang memberikan
surat Datuk Bendehara kepada Raja Sumatera.
Raja Sumatera membaca dengan penuh kusyuk sambil
mengganggukka kepala.
"Beta sungguh gembira menerima berita ini...beta
mempunyai lima orang Putera, suruhlah Datuk
Bendehara mimilih salah satu di antaranya."
"Kalau begitu titah tuanku , patik akan mengiringi
kelima-lima Putera Tuanku, tahulah kami siapa yang
layak di antaranya.
"Ada pun patik datang adalah untuk menyampaikan
warkah ini kepada Tuanku," hulubalang memberikan
surat Datok Bendehara kepada Raja Sumatera.
Datok Bendehara begitu tertarik sekali dengan Tengku
Arsyad Indradi iaitu anak Raja Sumatera yang sulung.
Tambahan pula anak gadisnya Dang Seri Purnama telah
jatuh hati dengan TengkuArsyad Indradi.
Di hari perkahwinan mereka berdua ditabalkan menjadi
Raja dan Permaisuri. Rakyat jelata bergembira kerana
mereka sudah mempunyai Raja dan Permaisuri.
Alaupun sudah ditabalkan menjadi Raja, Tengku Arsyad
Indradi masih ragu-ragu lagi terhadap keempat-empat
kesemua adindanya iaitu Tengku Arif Rachman, Tengku
Agus Susanto, Tengku Agustus Nugroho dan Tengku
Ady Syah Putra.
Tengku Arsyad Indradi memanggil kesemua adindanya
sambil berkata.
"Tujuan kanda memanggil adinda semua ke mari adalah
untuk memberitahu..."
"Apa dia kanda?" Tanya Tengku Agus Susanto.
"Dinda-dinda bolehlah pulang....kesihan ayahanda
dan bunda kesunyian."
"Kanda ...bukan dinda tak mahu pulang tapi dinda
rasa dinda belum puas lagi hendak tinggal di sini,"
jawab Tengku Arif Rachman.
"Bagaimana pula dengan dinda-dinda bertiga?"
"Dinda pun begitu," jawab mereka bertiga serentak.
Tengku Arsyad Indradi berasa kecewa kerana semua
adindanya tidak mahu pulang. Baginda mengupah
tukan masak Istana menaruh racun pada makanan
yang akan menjadi santapan keempat-empat adindanya.
"Dengar sini... Rahsia ini biar pecah di perut
jangan pecah di mulut! Faham tak?" ugut Tengku
Arsyad Indradi.
"Patik faham Tuanku...patik akan simpan rahsia ini
walaupun nyawa patik menjadi taruhan."
"Bagus tu...ambil ini sebagai upah," Tengku Arsyad
Indradi memberikan dua keping syiling emas kepada
tukang masak Istana lalu beredar dari situ.
"Ha...sedapnya lauk hari ni...rasanya dinda tak
sabar lagi hendak menjamahnya," kata Tengku
Agustus Nugroho terus menjamah makan yang terhidang.
Selesai saja makan dia rebah dan mulutnya berdarah.
"Dinda...! Dinda...! " Laung Tengku Arif Rachman.
"Aduh....! Sakitnya dinda ...larilah cepat dari sini
kalau kanda lambat ...kanda akan mati dibunuh...
pergilah beritahu kanda-kanda yang lain...aduh bisanya...
Tengku Agustus Nugroho menghembuskan nafasnya yang
terakhir.
Tidak berapa lama kemudian Tengku Susanto dan Tengku
Ady Syah Putra datang.
"Apa sudah jadi dengan dinda Tengku Agustus Nugroho?"
Tanya Tengku Ady Syah Putra.
"Dinda Agustus Nugroho telah pergi meninggalkan kita."
"Apa?"
"Marilah kita lari dari sini kanda...kita sudah kesuntukan
masa."
Mereka bertiga meninggalkan istana, melarikan diri masuk
ke dalam hutan belantara.
"Beta mahu kalian kejar mereka sampai dapat...kalau perlu
bunuh mereka semua? Faham?" Tengking Tengku Arsyad Indradi
kepada hulubalang Istana.
"Faham Tuanku."
Tiga orang Putera Raja itu tidak menyedari bahawa mereka
sedang diburu oleh pengawal-pengawal kekanda mereka
Tengku Arsyad Indradi.
"Kanda berdua berehatlah di sini...kanda nak pergi mencari
buah-buahan," kata Engku Ady Syah Putra.
"Baiklah dinda....hati-hati dinda," teriak Tengku
Agus Susanto.
Alangkah terperanjatnya Tengku Ady Syah Putra apabila
didapatinya kedua-dua kekanda yang disayanginya mati
dibunuh. Tanpa membuang masa lagi dia terus melarikan
diri meredah hutan belanta.
Sampai di sebuah kampung Tengku Ady Syah Putra menukarkan
nama kepada Abdul Rahman. Di kampung itulah Abdul Rahman
memulakan hidup baru tanpa diketahui oleh semua penduduk
kampung , dialah adik kepada Tengku Arsyad Indradi.
"Saya berkenan dengan si Abdul Rahman . Orangnya rajin
dan baik hati pula," kata Mak Munah kepada suaminya.
"Saya faham apa maksud awak itu ye," jawab Pak Deli.
"Si Azizah pun dah suka dengan Si Abdul Rahman tu...
apa lagi yang hendak ditunggu. apa kata kita adakan
kenduri perkahwinan mereka berdua pada penghujung tahun
ini. Apa pendapat awak?" kata Mak Munah.
"Kalau awak setuju...saya pun setuju," kata Pak Deli
merestui perhubungan anak gadisnya dengan Abdul Rahman.
Abdul Rahman berkahwin dengan Azizah ketika berumur dua
puluh tujuh tahun. Azizah ketika itu berusia sembilan
belas tahun.
Hidup mereka bahagia hinggalah dikurniakan lapan orang
cahayamata tiga lelaki dan lima perempuan.
Tiga puluh lima tahun telah berlalu. Abdul Rahman ketika
itu berusia enam puluh dua tahun. Isterinya Azizah telah
meninggal dunia sebelumnya.
Telah empat tahun Abdul Rahman kehilangan isteri.
Selama itulah Abdul Rahman pergi ke kubur isterinya
membacaYasin pada setiap hari.
Pagi dari pukul tujuh hingga lapan, petang pukul empat
hingga lima. Hinggakan tanah perkuburan yang berhampiran
dengan isterinya dibersihkan.
Hari itu cuaca mendung. Hujan akn turun bila-bila masa
saja.
"Bapak...Hari nak hujan... Tak usahlah bapak pergi
kubur emak hari ni ye...bapak pun tak sihat," nasihat
anaknya Seman.
"Seman sudah empat tahun bapak pergi ke kubur emak kau...
Hujan atau ribut bapak tetap pergi. Kalau bapak tak
pergi, bapak rasa macam tak lengkap aje hidup bapak ni..."
Abdul Rahman terus berlalu meninggalkan anaknya Seman.
Sampai di tanah perkuburan kepala Abdul Rahman terasa
sakit. Dipaksakan juga berjalan walaupun perlahan-lahan.
Akhirnya sampai juga Abdul Rahman ke kubur isteriyang
dicintainya itu. Habis saja dia membaca surah Yasin
Abdul Rahman terus rebah. Hujan turun dengan lebatnya.
"Bang...Pergilah tengok bapak tu...Risau pulak hati
Midah...hujan terlalu lebat," kata Hamidah isteri Seman.
"Bapak tu degil...Orang kata jangan pergi nak pergi juga..."
rungut Seman sambil menyarungkan baju hujannya. Dia keluar
dengan basikal usangnya.
Alangkah terperanjatnya dia apabila di lihat dari jauh
bapanya rebah di tanah sambil tangannya memegang batu
nisan isterinya. "Bapak!!!" Laung Seman.
Daun pintu diketuk, "Midah...Midah..." jerit Seman.
"Abang!! Apa dah jadi dengan bapak ni?" Tanya Hamidah
cemas.
"Bapak....Bapak...dah pergi...."
"Apa? Innalillah Wainnailaihirajiun..."
Semua anak-anak Abdul Rahman balik. Baik yang jauh mahupun
yang dekat. Seman teringat peristiwa seminggu yang lalu.
"Apa yang bapak buat tu....boleh Seman tengok?"
"Tak boleh....Kalau kau nak tengok tunggulah bapak dah mati.
Kau tengoklah apa yang ada dalam peti besi ini."
"Bapak ni dengan Seman pun nak berahsia...Seman ni bukan
orang lain...darah daging bapak juga....!" kata Seman berjenaka.
"Apa yang abang fikirkan tu..."tanya Siti Hawa adik Seman.
"Baru abang teringat..." Seman terus masuk ke bilik bapanya.
Dibuka peti besi. Alangkah terperanjatnya dia apabila
didapati dari dokumen yang ada dalam peti besi itu bapanya
adalah keturunan Raja Sumatera. Seman memberikan dokumen
kepada Tuk Penghulu.
"Bapak kau ni berdarah Raja...Sebelum dia dikebumikan eloklah
kita pergi ke Istana untuk mendapatkan pengesahan samada
benar ataupun tidak."
Dokumen itu ditunjukkan kepada Raja yang memerintah iaitu
anak kepada Tengku Arsyad Indradi. Baginda telah pun
mangkat tiga tahun yang lalu.
"Memang benarlah Tengku Ady Syah Putra bapa saudara Beta.
Beta mahu bapa saudara Beta dikebumikan secara adat istiadat
diRaja," titah Tengku Badaruddin.
"Baiklah Tuanku."
Kemangkatan Tengku Ady Syah Putra menjadi tanda tanya kepada
penduduk kampung yang tidak tahu salasilah Abdul Rahman yang
sebenarnya berdarah anak Raja Sumatera Indonesia.
Karya Ratu Rimba Niagara
1 Januari 1995
PETIKAN PERPUSTAKAAN & GALERI KESATRIA SASTRA
DIRAJA NUSANTARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA
@ PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
28 SYA'BAN 1435H
26 JUNI 2014
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Muli Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
Di Malaysia, masyarakat adat wujud secara menyeluruh di seluruh Negara Malaysia. Ini memperjelaskan bahawa suku-suku dari warisan keturunan seperti bugis, aceh, minangkabau, pagaruyung, jawa, banjar dan lain-lain masih kekal wujud. Oleh yang demikian, maka wujudlah kepelbagaian organisasi seperti Pertubuhan, Persatuan, Lembaga dan lain-lain. Organisasi seperti ini menjadi tujuan dan matlamat masyarakat adat menyambung warisan pusaka nenek moyang (leluhur) mereka masing-masing dalam menjalankan aktiviti-aktiviti yang berkaitan adat dan budaya mereka. Akta-akta di bawah Undang-Undang Malaysia juga telah diwujudkan bagi mereka bergerak secara aktif dan tidak bertentangan dengan Perlembagaan Negara Malaysia. Kesimpulannya, mana-mana organisasi yang betentangan dengan Pelembagaan Negara Malaysia adalah dianggap haram dan salah disisi Undang-undang Malaysia. Sukacita dinasihatkan kepada rakan2 grup ini khususnya Warganegara Malaysia untuk sentiasa taat setia kepada Negara ini. Adalah menjadi suatu keharusan bagi masyarakat adat untuk meneruskan keseinambungan warisan pusaka dan menyerahkan perjuangan abadi itu kepada takdir Yang Maha Esa.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
LikeLike ·  · 
  • Sri Pemangku Adat and 3 others like this.
  • Sri Pemangku Adat Salam hormat, SEBUAH KISAH BENAR YANG MENYENTUH PERASAAN, inilah yang dimaksudkan hal yang TERSURAT dalam erti kata yang TERSIRAT dalam PERIKEHIDUPAN di ALAM DUNIA ini, semoga roh mereka ditempatkan dikalangan umat yang mulia, amin ya allah.
    1 hr · Unlike · 2
  • Sri Pemangku Adat salam mulia kita meneruskan kesinambungan warisan pusaka dan menyerahkan perjuangan abadi kepada Yang Maha Esa, amin ya allah.
    1 hr · Unlike · 2
  • Ratu Rimba Niagara Salam diberi salam jua dibalas,
    Kisah benar kerabat diRaja,
    Moga Syurga Allah membalas,

    Pada semua kerabat diRaja.
    (Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin)


PETIKAN WALL GRUP SRI PEMANGKU ADAT & RATU RIMBA NIAGARA
29 SYA'BAN 1435H
27 JUNI 2014

PETIKAN PERPUSTAKAAN & GALERI KESATRIA SASTRA
DIRAJA NUSANTARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA
@ PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
29 SYA'BAN 1435H
27 JUNI 2014
KOLEKSI TEATER BANGSAWAN DIRAJA BERTEMAKAN MERAH PUTIH KUCINTA DEMI-NYA KARYA RATU RIMBA NIAGARA

0 comments:

Post a Comment

 
;