Saturday 20 September 2014

CINTA NEGARAMU CINTA NEGARAKU (147) RAKAN FBKU ADALAH SAHABAT SEJATIKU


CINTA NEGARAMU CINTA NEGARAKU (147) RAKAN FBKU ADALAH SAHABAT SEJATIKU
AKAN KUCUBA BERSASTERA WALAUPUN TAK BERDAYA, TERIMA KASIH YANG SUDI MEMAHAMI DAN TETAP MEMBERI SOKONGAN.
Today
Sri Pemangku Adat likes a status you shared: "AKU AKAN TERUS BERSASTERA BAGAIKAN AIR...". 8:27pm
Sri Pemangku Adat posted in Sri Pemangku Adat. 6:10pm...
Continue Reading
LikeLike ·  · 
La Bioguia added 5 new photos — with Haidee Betsabe Martinez Juarez and 149 others.
Esculturas vegetales en el Jardín Botánico de Atlanta en Estados Unidos.
UnlikeUnlike ·  · 
  • You, Indra Utama Nasution and 5 others like this.
  • Rabeah Binti Mohd Ali Kuterbangkan sasteraku di sudut hatimu namun kau terus membisu tanpa menyapa satupun sasteraku. Aku jadi sedih karena kamu tega membiarin sastraku berjuang sendirian. Dulu kamu yang berjanji mahu setia akan menjadi pejuang sastraku tapi itu dulu , aku menghitung hari bilakah kau akan kotakan segala janjimu merealitikan cita-cita sastraku ke dunia nyata namun hampa. Karena aku tidak mahu terus hampa maka maafkan andai ku undur diri darimu yang setega itu meyepikan sastraku tanpa ehsanmu.

Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
KEWAJIPAN SEORANG PENDETA DALAM LEMBAGA ADAT BAGI WANGSA BUGIS MELAYU.
Di Malaysia, kewajipan-kewajipan adalah dimaksudkan iaitu tugas dan tanggugjawab sebagai PENDETA dalam Lembaga Adat. Diperjelaskan seperti berikut:-
Kewajipan-Kewajipan Sebagai Penasihat:
(a) Menjadi penasihat kepada Raja Pesaka Adat, Penghulu Pesaka Adat, Penggawa Pesaka Adat dan masyarakat adat kerana sebagai tempat rujukan bagi perkara berkaitan adat dan hukum.
(b) Membuat keputusan muktamad dalam memilih penyandang semua jawatan dalam Lembaga Adat kerana mahir dalam salasilah dan jalur darah keturunaan calon penyandang.
(c) Menjadi guru adat dalam menyampaikan pesanan, falsafah, pengetahuan dan lain-lain kerana mahir dalam ilmu tawarih (sejarah), kesusateraan, kebudayaan, kesenian dan lain-lain.
(d) Memberi tunjuk ajar dan khidmat nasihat berkaitan penganugerahan gelar adat dan pemegangan jawatan dalam Lembaga Adat kerana berpengetahuan luas dalam darjat kemuliaan mahupun, darjah kehormatan dan kebesaran.
Syarat-Syarat Perlantikan Sebagai Pendeta Dalam Lembaga Adat:
(1) Seorang Lelaki dan hendaklah berkedudukan sebagai anak sulong dalam sesebuah keluarga atau kerabat yang mengamalkan adat istiadat secara tradisi.
(2) Seorang yang ahli magis dan logik kerana mahir dalam ilmu perubatan tradisional dan ilmu beladiri.
(3) Berusia melebihi empat puluh (40) tahun ke atas dan berbakti sepanjang hayat.
(4) Berkahwin dan tidak memiliki isteri melebihi dari seorang dalam suatu masa.
(5) Sihat dari segi fizikal dan mental.
Kewajipan-kewajipan seorang PENDETA akan dibantu oleh Orang-Orang Bijak Pandai yang gelar adat iaitu To’ Menteri, To’ Maulana, To’ Pendekar serta To’ Pawang untuk melaksanakan tanggungjawab dan kesempurnaannya dalam kerukunan adat dan perikehidupan alam lingkungannya. Di atas adalah sebahagaian daripada bayangan seorang yang menjadi Pendeta Adat dan ciri-ciri yang terperinci adalah mengikut peraturan-peraturan dalam sesebuah Lembaga Adat. Mereka adalah simbol kekukuhan dan keperibadian dalam sesebuah Lembaga Adat kerana itu, pasti setiap Lembaga Adat mempunyai Pendeta Adat.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
LikeLike ·  · 


Razak Bukori liked this post from July 2013.
Menjawab undangan silaturahmi dengan PM Malaysia Dato' Sri Mohammad Najib Abdul Razak DK dan Menteri Pertahanan Malaysia Dato DR. Ahmad Zahid Hamidi.
Dalam menjalin hubungan internasional, prinsip saya dan Partai Gerakan Indonesia Raya (Gerindra) adalah sebagai berikut: Kita harus selalu menjaga serta mengangkat harkat martabat bangsa. Bangsa Indonesia harus menjadi bangsa dihormati dan dihargai oleh negara-negara dunia.
Namun sahabatku, kita tidak bisa memaksa bangsa-bangsa lain untuk menghormati dan menghargai kita. Hal-hal tersebut akan terwujud jika kita mampu mewujudkan Indonesia yang bersih, kuat, aman, bermartabat dan berdikari. Indonesia yang memiliki ketegasan untuk membela prinsip-prinsip yang dianut oleh bangsa kita.
Indonesia yang menjadi bangsa produsen, bangsa yang memiliki mobil, motor, pesawat terbang sendiri. Indonesia yang swasembada pangan, Indonesia yang mampu mengisi perut warganya sendiri, dan bahkan mengisi perut warga negara-negara dunia dengan produk-produk pertanian yang unggul dan berkualitas.
Itulah perjuangan kita. Salam Indonesia Raya,
RELATED
Rabeah Binti Mohd Ali posted in 5 groups.
ดอยอ่างขาง ตั้งอยู่บนทิวเขาแดนลาว ต.แม่งอน อ.ฝาง จ.เชียงใหม่ ยามที่ดอกนางพญาเสือโคร่งบานเต็มดอย จะสวยสดชื่นทำเอาโลกส่วนตัวของเรากลายเป็นสีชมพูค่ะ
LikeLike ·  · 
UnlikeUnlike ·  · 
  • Rabeah Binti Mohd Ali SAHABAT SEJATI MEMANG SUKAR DICARI NAMUN KU MASIH PERCAYA DI LAMAN FBKU AKAN HADIR SAHABAT SEJATI YANG AKAN MEREALITIKAN CITA-CITA SASTERAKU WALAPUN SEKADAR LIKE DAN KOMENTAR ITU PUN SUDAH MEMADAI BAGIKU. ANDAI MEREKA SIBUK ANGGAP KARYAKU YANG KUSIARKAN TIADA APA-APA MAKNA BAGINYA MAKANYA MAAFKAN AKU ANDAI KUUNDUR DIRI. KAU TIDAK DITAKDIRKAN MENJADI SAHABAT SEJATIKU TAPI KAU TETAP SAUDARA SEISLAMKU YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT.
    Just now · Like

  • YA ALLAH BERILAH AKU PELUANG UNTUK MENGGAPAI BINTANG SASTERA DI LANGIT
    KE TUJUH-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

    ALLAH DAN MUHAMMAD NAMA YANG KUPUJA KUCINTA
    ALLAHU AKBAR AAAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN  ...

    Bismillaahi tawakkaltu allallaah; Wa laa haula wa laa quwwata illaa Billaah;
    "Dengan nama Allah aku bertawakal kepada Allah; dan tidak ada daya upaya dan tidak ada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah."


    MERDEKALAH PANJI-PANJI ALLAH DI SELURUH DUNIA ALLAHU AKBAR AAMIIN

    MOGA KITA MERDEKA DENGAN KESYUKURAN , MERDEKA DARI AZAB KUBUR DAN MERDEKA DARI AZAB API NERAKA ALLAHU AKBAR AAMIIN INILAH ERTI KEMERDEKAAN SEBENAR , MEMERDEKAKAN NEGARA SEBAGAI KITA MENYOKONG/MENDUKUNG AGAR UMAT ISLAM DAPAT BERAMAL DAN MENGEMBANGKAN AGAMA ISLAM DALAM AMAN DAMAI TANPA DIGANGGU GUGAT OLEH MANA-MANA PENGKHIANAT YANG INGIN MENGHANCURKAN NEGARA ISLAM.MERDEKALAH NEGARA ISLAM! DENGAN PANJI-PANJI ALLAH BERKIBAR MEGAH DI SELURUH DUNIA. ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

    'SELAMAT HARI MALAYSIA KE-51 PADA 16 SEPTEMBER 2014'

    'SELAMAT HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2014, INDONESIA 17 AGUSTUS 2014, HARI KEPUTERAAN SULTAN BRUNEI DARUSSALAM KE 68 & HARI KELAHIRAN RATU RIMBA NIAGARA 13 OGOS 2014'

    'SALAM CINTA KASIH DAN SAYANG UNTUK PERDAMAIAN SELURUH
    DUNIA '

    Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,

    Ratu Rimba Niagara Pujangga Seribu Zaman,
    Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara @ Pujangga Nusantara
    Cinta 5 Benua Malaysia,Indonesia, Brunei, Singapura, Thailand,
    202 Negara Dunia & Seluruh Dunia Kecuali Israel,
    5 Zulkaedah 1435H
    31 Ogos 2014


    PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
    SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
    PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
    25 ZULKAEDAH 1435H
    20 SEPTEMBER 2014



0 comments:

Post a Comment

 
;