CINTA NEGARAMU CINTA NEGARAKU (472) KERAJAAN FANTASI DAN KERAJAAN REALITI
OLDER
Ratu Rimba Niagara shared a photo to the groupPUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
Just now ·
MAJLIS DIRAJA PENUH DENGAN ADAT ISTIADAT YANG MERIAH
MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN DAN RAJA BATARA GOGOH SERTA SULTAN BANTEN MAKAN MALAM DI FESTIVAL KERATON NUSANTARA VIII DI BUTON SULAWESI TENGGARA
JALAN PULANG
KEMBALI KEPANGKUAN NUSANTARA
KEMBALI KEPANGKUAN NUSANTARA
“RUHUI RAHAYU”
Adalah salam atas kesadaran akan adanya sesuatu kehadirian dari banyak manusia yang menuju damai sentosa, adil dan makmur, maka salam saya ini ditujukan pula kepada para mahluk sebuana nusantara.
Pembahasan sebuah cita-cita dalam mempertegas komitmen sumpah pemuda sebagai sumpah kebangsaan dengan tujuan memperkuat nilai-nilai pancasila sebagai asas dan budaya bangsa indonesia.
Disini saya hanya mempersembahkan buah pemikiran sebagai salah satu pewaris nusantara yang mana buah ini adalah bentuk tulisan diberi judul “jalan pulang kembali kepangkuan nusantara” dalam sebuah mitiologi gagasan nusantara ada hal yang perlu dipertegas nusa atau daratan berarti “pulau” yang nyata dunia ini terdiri dari ribuan juta pulau terbentang dari timur ke barat dan dari utara ke selatan yang juga di sebut “para sada”, antaranya adalah lautan juga disebut “para tiwi” inilah gambaran bapak dan ibu batin manusia di dunia ini.
Dalam hikmatnya mupakat dan musyawarah guna mencapai keadilan dan kebijaksanaan dengan kesantunan saling mengasihi dan menyayangi seperti tuhan dan mahluknya hendaklah mahluk pun demikian antar sesama mahluk agar keseimbangan alam terpelihara dengan damai sentosa memasuki garba kehdupan duniawi yang saling menyayangi sehingga pencipta memberikan karunianya kasih dan sayang setiap detak nadi.
Alam terhampar luas untuk mahluk menciptakan karya dan baktinya pada penciptanya sebagai dasar adalah sikab, perlu diletakan pada pondasi awalnya dalam membangun sebuah bangsa manusia di nusantara (dunia) yang mana kala itu pemimpinya dinamakan raja, dengan demikian lahirlah Negara.
SERI SUMPAH PEMUDA...................
SERI SUMPAH PEMUDA...................
.........KERIS LAGENDA ALAM MELAYU
Keris tidak dapat dipisahkan daripada orang Melayu. Keris merupakan lambang dalam alam latihan pertahanan diri bagi hulubalang-hulubalang dalam masyarakat Melayu sejak dari dahulu hingga kini.
Kehebatan dan kemegahan seni latihan pertahanan diri juga tidak akan teserlah tanpa penggunaan keris. Demikian juga sebahagian daripada permainan seni latihan pertahanan diri tidak akan sempurna jika tidak ada permainan keris.
Keris juga merupakan senjata utama kepada ahli-ahli latihan pertahanan diri Melayu. Tanpa keris seperti ada kecacatan pada seni latihan pertahanan diri tersebut. Sungguhpun keris tidak di bawa berjalan merata-rata pada zaman sekarang, namun ia masih lagi berfungsi sebagai mercu kemegahan seni latihan pertahanan diri tersebut, terutamanya pada saat upacara tamat latihan.
Keris juga memainkan peranan penting kepada sesetengah Bomoh, Pawang dan Dukun. Di dalam arena perubatan tradisional Melayu, keris digunakan sebagai alat perantaraan antara Jin dengan Bomoh bagi mengadakan upacara tertentu. Kadang-kala keris itu di asap dengan kemian terlebih dahulu untuk menyeru Jin yang dihajati.
Setelah beberapa ketika datanglah Jin yang di seru itu melalui Bomoh tersebut. Ada sesetengah Bomoh yang menggeletar tubuh badan mereka apabila dimasuki Jin, namun ada juga yang sampai berguling-guling dan tidak ketinggalan juga yang berkeadaan biasa apabila dimasuki oleh Jin tersebut. Setelah selesai upacara itu dan Jin tersebut telah keluar dari tubuh bomoh, maka keris tersebut akan di kucup, di asap dan disarungkan kembali ke dalam sarungnya.
Biasanya orang-orang yang terlibat dalam bidang latihan pertahanan diri dan perbomohan gemar menggunakan keris, kerana mereka mempunyai kepercayaan yang kuat kepada kuasa keris tersebut. Sesetengahnya mendakwa memperolehinya dalam mimpi, apabila bangun dari tidur,
didapatinya keris tersebut telah berada di sisinya.
Sesetengahnya pula mendapat keris tersebut setelah sekian lama bertapa di tempat-tempat tertentu. Tidak kurang juga yang memperolehinya dari warisan turun temurun dari datuk nenek mereka, yang kononnya mereka adalah warisnya dengan disyaratkan kepada mereka yang menjaga keris itu,
mestilah melakukan apa jua syarat yang diperlukan sebagai penjaga warisan keris tersebut.
Dengan memiliki keris tersebut, jadilah ia seorang Bomoh ataupun pendekar dengan bantuan Jin penjaga keris terebut. Keris itu dihormati sebagai tetamu dan di jaga dengan rapi. Sesetengahnya mengambil kesempatan pada malam Jumaat untuk mengasapkan keris tersebut dengan kemian dan dimandikan dengan sintuk dan limau nipis bagi menjaga kuasa yang ada pada keris tersebut supaya tidak hilang. Selepas itu keris tersebut di bungkus dengan kain kuning atau hitam, di kucup dan di simpan di tempat yang khas dan selamat.
Ada di antara keris-keris itu yang berbunyi pada waktu malam atau siang mengikut keadaan dan keperluan. Contohnya bila ada tetamu hendak datang atau bila ada sesuatu bencana yang akan berlaku seperti banjir, musuh akan datang menyerang dan sebagainya. Keadaan berbunyinya berbeza-beza. Ada yang keluar masuk sarung tanpa henti sehingga diberhentikan, ada juga yang berlegar-legar atau bergegar di tempatnya dan macam-macam cara lagi.
Mengikut perkiraan lojik, adakah keris itu mempunyai nyawa untuk berbunyi atau bergerak-gerak ataupun keluar masuk ke dalam sarungnya sendiri? Tetapi apa yang sebenar berlaku ialah bergeraknya keris itu adalah disebabkan oleh Jin penjaga keris itu yang mahu memberitahu sesuatu kepada tuannya.
Orang yang sebeginilah yang selalunya di anggap Tok Keramat oleh sesetengah orang. Sebenarnya bagi orang yang memiliki keris tersebut, Jin penjaga keris itu bukan lagi sebagi khadam kepada keris itu, tetapi
sebaliknya sebagai tuan kepada manusia, kerana manusia (tuan keris) itu terpaksa akur dan patuh kepada segala kehendak Jin tersebut.
Kerana itulah keris tersebut perlu di asap dan dilimaukan sebagai syarat perhubungan mereka. Jika tidak Jin itu akan menggangu tuannya atau jika tuan keris itu sudah meninggal dunia maka Jin itu akan menggangu anak-cucunya pula dengan berbagai-bagai kesusahan dan penyakit. Penyakit itulah yang dinamakan “saka” atau keturunan. Maka bagi anak cucu yang mahu membela, maka diamlah Jin tersebut dari menggangu, sementara yang tidak mahu menerima, saka Jin itu akan terus menerus menganggunya.
Keris tidak dapat dipisahkan daripada orang Melayu. Keris merupakan lambang dalam alam latihan pertahanan diri bagi hulubalang-hulubalang dalam masyarakat Melayu sejak dari dahulu hingga kini.
Kehebatan dan kemegahan seni latihan pertahanan diri juga tidak akan teserlah tanpa penggunaan keris. Demikian juga sebahagian daripada permainan seni latihan pertahanan diri tidak akan sempurna jika tidak ada permainan keris.
Keris juga merupakan senjata utama kepada ahli-ahli latihan pertahanan diri Melayu. Tanpa keris seperti ada kecacatan pada seni latihan pertahanan diri tersebut. Sungguhpun keris tidak di bawa berjalan merata-rata pada zaman sekarang, namun ia masih lagi berfungsi sebagai mercu kemegahan seni latihan pertahanan diri tersebut, terutamanya pada saat upacara tamat latihan.
Keris juga memainkan peranan penting kepada sesetengah Bomoh, Pawang dan Dukun. Di dalam arena perubatan tradisional Melayu, keris digunakan sebagai alat perantaraan antara Jin dengan Bomoh bagi mengadakan upacara tertentu. Kadang-kala keris itu di asap dengan kemian terlebih dahulu untuk menyeru Jin yang dihajati.
Setelah beberapa ketika datanglah Jin yang di seru itu melalui Bomoh tersebut. Ada sesetengah Bomoh yang menggeletar tubuh badan mereka apabila dimasuki Jin, namun ada juga yang sampai berguling-guling dan tidak ketinggalan juga yang berkeadaan biasa apabila dimasuki oleh Jin tersebut. Setelah selesai upacara itu dan Jin tersebut telah keluar dari tubuh bomoh, maka keris tersebut akan di kucup, di asap dan disarungkan kembali ke dalam sarungnya.
Biasanya orang-orang yang terlibat dalam bidang latihan pertahanan diri dan perbomohan gemar menggunakan keris, kerana mereka mempunyai kepercayaan yang kuat kepada kuasa keris tersebut. Sesetengahnya mendakwa memperolehinya dalam mimpi, apabila bangun dari tidur,
didapatinya keris tersebut telah berada di sisinya.
Sesetengahnya pula mendapat keris tersebut setelah sekian lama bertapa di tempat-tempat tertentu. Tidak kurang juga yang memperolehinya dari warisan turun temurun dari datuk nenek mereka, yang kononnya mereka adalah warisnya dengan disyaratkan kepada mereka yang menjaga keris itu,
mestilah melakukan apa jua syarat yang diperlukan sebagai penjaga warisan keris tersebut.
Dengan memiliki keris tersebut, jadilah ia seorang Bomoh ataupun pendekar dengan bantuan Jin penjaga keris terebut. Keris itu dihormati sebagai tetamu dan di jaga dengan rapi. Sesetengahnya mengambil kesempatan pada malam Jumaat untuk mengasapkan keris tersebut dengan kemian dan dimandikan dengan sintuk dan limau nipis bagi menjaga kuasa yang ada pada keris tersebut supaya tidak hilang. Selepas itu keris tersebut di bungkus dengan kain kuning atau hitam, di kucup dan di simpan di tempat yang khas dan selamat.
Ada di antara keris-keris itu yang berbunyi pada waktu malam atau siang mengikut keadaan dan keperluan. Contohnya bila ada tetamu hendak datang atau bila ada sesuatu bencana yang akan berlaku seperti banjir, musuh akan datang menyerang dan sebagainya. Keadaan berbunyinya berbeza-beza. Ada yang keluar masuk sarung tanpa henti sehingga diberhentikan, ada juga yang berlegar-legar atau bergegar di tempatnya dan macam-macam cara lagi.
Mengikut perkiraan lojik, adakah keris itu mempunyai nyawa untuk berbunyi atau bergerak-gerak ataupun keluar masuk ke dalam sarungnya sendiri? Tetapi apa yang sebenar berlaku ialah bergeraknya keris itu adalah disebabkan oleh Jin penjaga keris itu yang mahu memberitahu sesuatu kepada tuannya.
Orang yang sebeginilah yang selalunya di anggap Tok Keramat oleh sesetengah orang. Sebenarnya bagi orang yang memiliki keris tersebut, Jin penjaga keris itu bukan lagi sebagi khadam kepada keris itu, tetapi
sebaliknya sebagai tuan kepada manusia, kerana manusia (tuan keris) itu terpaksa akur dan patuh kepada segala kehendak Jin tersebut.
Kerana itulah keris tersebut perlu di asap dan dilimaukan sebagai syarat perhubungan mereka. Jika tidak Jin itu akan menggangu tuannya atau jika tuan keris itu sudah meninggal dunia maka Jin itu akan menggangu anak-cucunya pula dengan berbagai-bagai kesusahan dan penyakit. Penyakit itulah yang dinamakan “saka” atau keturunan. Maka bagi anak cucu yang mahu membela, maka diamlah Jin tersebut dari menggangu, sementara yang tidak mahu menerima, saka Jin itu akan terus menerus menganggunya.
Sweet Roses with Eva Anggraini and 11 others
ScorpiO, you're caring and extra passionate person..love if i can be your steady and to be the one who u can really get to know and trust on a deep level..
Ratu Rimba Niagara shared a photo to the groupPUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
Just now ·
MAJLIS DIRAJA PENUH DENGAN ADAT ISTIADAT YANG MERIAH
MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN DAN RAJA BATARA GOGOH SERTA SULTAN BANTEN MAKAN MALAM DI FESTIVAL KERATON NUSANTARA VIII DI BUTON SULAWESI TENGGARA
عجائب وغرائب الدنيا with Lrmaili Simohamed and 26 others
الأسد الأبيض من عجائب خلق اللله
Ratu Rimba Niagara shared G153's photo.
Retorik Pendatang Melayu:
Admin amat menghormati kerakyatan orang bukan Melayu khususnya orang Cina dan India tapi perlukah dipertikaikan kedudukan orang Melayu?
Bukankah sejarah menjelaskan dengan jelas semenjak hampir 800 tahun yg lalu Tamadun Melayu Islam sudah bermula dan merangkumi seluruh Nusantara, lengkap dengan pelbagai Kesultanan terbentuk dan menghasil ulama-ulama dan cendekiawan yang menghasilkan kitab kitab sejarah dan agama?
Jangan Malu jadi Melayu!
Bersyukur dan berbanggalah menjadi Muslim, berbangsa Melayu, dan rakyat Malaysia!
Demi Allah, untuk agama, bangsa dan negara
Viralkan jika sokong & jangan lupa daftar.
Arte topiario en el Jardín botánico de Montreal, Canada
Sociedad Argentina de Horticultura
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
Ratu Rimba Niagara shared drtuah's photo.
Buenos dias amigos SAH!
Sociedad Argentina de Horticultura
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
Ratu Rimba Niagara shared Angel Prabowo's photo.
Angel Prabowo with Blade Lee and 6 others
Tetap semangat Jendral Prabowo Subianto
Love U always ,,,
Love U always ,,,
Sociedad Argentina de Horticultura added 5 new photos.
Proteas
El nombre del género Protea fue creado en 1735 por Carlos Linneo en honor al dios griego Proteo que podía cambiar de forma a voluntad, dado que las prot...
See More
Architecture & Design added 9 new photos.
Magical Rainbows Photography ᴷᴬ
Sociedad Argentina de Horticultura added 4 new photos.
ROSAS GILBERT NABONNAND - REVISTA SAH 2014-2015
Gilbert Nabonnand fue uno de los grandes obtentores de Rosas Thé de fin del siglo XIX y quien puso en el comerci...
See More
Bekerja, bekerja, dan bekerja adalah yang utama. Saya ingin bekerja keras dan gotong royong. Kita akan mampu melindungi segenap bangsa indonesia
Ratu Rimba Niagara shared Liputan6's photo.
Liputan6 with Embun Embun Pagi and 22 others
Selamat Hari Sumpah Pemuda..
Nah, buat kalian para pemuda/pemudi Indonesia, pada tahu nggak sih apa isi dari sumpah pemuda tersebut?
Sociedad Argentina de Horticultura added 5 new photos.
Gracias por acompañarnos. Buenas noches amigos SAH.
Escabiosas (Scabiosa atropurpurea).
Escabiosas (Scabiosa atropurpurea).
Sociedad Argentina de Horticultura
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
Jardín de Oharano, Kyoto, Japón
Sociedad Argentina de Horticultura
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
0 comments:
Post a Comment