Thursday 1 January 2015

TIADA RASA KESYUKURAN


TIADA RASA KESYUKURAN

Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
Saya bertanyakan kepada Y.T.M. Sri Pemangku Adat , KENAPA BENCANA ALAM SEPERTI BANJIR, RIBUT SERINGKALI TERJADI AKHIR2 INI?.. beliau menjawab "TELALU BANYAK YANG HAQ DIKETEPIKAN, YANG BATIL DI UTAMAKAN, YANG BENAR LEBIH DIANGGAP PALSU, MANAKALA YANG PALSU MENJADI BERTAMBAH BENAR, KEKAYAAN, KEMEWAAN, KENAMAAN DAN SEBAGAINYA MENJADI KEEGOAAN SECARA TERANG2 TANPA RASA MALU PADA SESAMA MANUSIA DIHINA-HINA KEPADA MAHA PENCIPTA (ALLAH S.W.T.) TIADA RASA KESYUKURAN", itulah jawapannya..
Unlike ·  · 

MOGA ADA CATATAN DARIPADA MALAIKAT RAQIB YANG MENULIS KEBAIKAN.  BAGI YANG MENULIS, YANG LIKE DAN MEMBERI KOMENTAR DAN ADA NILAIAN DI SISI ALLAH SWT AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN


TIADA RASA KESYUKURAN
By Karaton Nusantara


Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
Saya bertanyakan kepada Y.T.M. Sri Pemangku Adat , KENAPA BENCANA ALAM SEPERTI BANJIR, RIBUT SERINGKALI TERJADI AKHIR2 INI?.. beliau menjawab "TELALU BANYAK YANG HAQ DIKETEPIKAN, YANG BATIL DI UTAMAKAN, YANG BENAR LEBIH DIANGGAP PALSU, MANAKALA YANG PALSU MENJADI BERTAMBAH BENAR, KEKAYAAN, KEMEWAAN, KENAMAAN DAN SEBAGAINYA MENJADI KEEGOAAN SECARA TERANG2 TANPA RASA MALU PADA SESAMA MANUSIA DIHINA-HINA KEPADA MAHA PENCIPTA (ALLAH S.W.T.) TIADA RASA KESYUKURAN", itulah jawapannya..


KITA AKAN BAHAGIA JIKA KITA BERSYUKUR

Syukurlah Islam agama yang kita anuti
Syukurlah kita punyai keluarga
Syukurlah punyai bapa
Syukurlah punyai ibu
Syukurlah punyai suami
Syukurlah punyai isteri
Syukurlah punyai anak
Syukurlah punyai kekayaan
Syukurlah walaupun miskin
Syukurlah punyai pangkat
Syukurlah punyai iman walau ditimpa apapun ujian dari-Nya,
Bukan namanya manusia jika tidak diuji-Nya

Banyak hikmah disebalik ujian-Nya
banjir salah satu ujian yang terbesar dari-Nya
diturunkan bencana atas perbuatan manusia itu sendiri
tidak menghargai anugerah dari-Nya untuk memelihara bumi
dengan sewajarnya

Akar pohonan jati yang mencengkam bumi dimusnahkan
demi kepentingan duniawi
maka jangan salahkan TUHAN
andai bumi tak mampu bertahan lagi
berlaku limpahan banjir lumpur
runtuhan tanah
kampung dan bandar ditenggelami air
hingga ada yang terkorban akibat banjir
harta benda tiada dapat diselamatkan lagi
dibawa arus deras banjir
rasaksa banjir datang tanpa diduga
amat luar biasa sekali!!!
rumah kediaman musnah
tiada lagi tempat berlindung
kebuluran
kemiskinan
derita
sengsara
datang melanda
bertubi-tubi
menjadi gelandangan di tanah air sendiri

Mujurlah punyai kerajaan
para pemimpin dan rakyat prihatin
datang membantu
tidak kira waktu
sepanjang masa
bertungkus lumus
membantu semua mangsa banjir
seikhlas hati setulus hati
demi kerana kewajipan sebagai pemimpin
yang bertanggungjawab kepada semua rakyatnya
tanpa mengira parti, bangsa dan agama
semuanya dibantu
sudah menjadi kewajiban sebagai saudara seislam
membantu saudaranya di kala musibah datang melanda
Musibah banjir yang menimpa negara
banyak hikmah di sebaliknya...
jika dulu pemimpin lupa akan tanggungjawabnya pada rakyat
membantu sekadar apa adanya
tapi bila banjir
membantu keseluruhannya sehingga tiada yang dipinggirkan
SUBHANALLAH Maha Bijaksana-Nya Allah
merencanakan sesuatu yang tidak disenangi hamba-Nya tapi memberi kebaikan kepada semua hamba-Nya agar bersatu hati dan saling bekerjasama dalam apa jua keadaan rakyat yang dibawah kepimpinannya tak kira parti tak kira bangsa dan agama. Murninya agama Islam sentiasa prihatin dengan masalah ummat Nabi Muhammad saw..

Moga dengan musibah banjir yang menimpa negara kita ...menginsafi diri bahawa kita tetap hamba-Nya menerima segala takdir-Nya dalam redha agar di masa akan datang sentiasa bersyukur atas setiap anugerah dari-Nya. Allahu Akbar Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.


Karya Ratu Rimba Niagara
9 Rabiulawal 1436H
31 Disember 2014



TERSURAT DAN TERSIRAT DALAM MELESTARIKAN PERJUANGAN
LAKSAMANA HANG TUAH

SENI BUNGA HARIMAU SILAT SENI HARIMAU GAYONG
masa ni kami tgah blatih d,lata ulu yam......sebarang cadangan atau komen sila kemuka kan...terima kasih...komen anda di alu alu kn....dari kami persatuan ...
YOUTUBE.COM


"Sekarang ni...bukan nak komen tapi nak siarkan pantun, gurindam, puisi dan teater bangsawan diraja mengenai pendekar Laksamana Hang Tuah! jangan tak terbaca pula ya...kerana ingin buktikan tak akan hilang melayu di dunia itulah sumpah keramat LAKSAMANA HANG TUAH. Dah bersedia ke belum? kalau suka like lah ye dan komen barulah menang-menang. Ku percaya hanya mereka yang berjiwa Laksamana Hang Tuah aja yang sudi like dan komen karyaku ini kan3 yang tak sudi nak sokong selamat tinggal kerana kita tak sehati menjadi rakan seperjuangan," Ratu Rimba Niagara

Setelah disiarkan puluhan karya pantun, gurindam, puisi dan teater bangsawan diraja ingatkan dikomen atau dilike sebagai tanda sokongan menulis karya sastera bertemakan pendekar Laksamana Hang Tuah...tak sampai berapa minit bersiaran dipadamkan semua karyaku ...sungguh kejam dan amat mengecewakan aku rupanya menjadi pejuang sasteraku sebagai rakan fbku cuma pura-pura belaka, rupanya SILAT HARIMAU GAYONG cuma luaran saja gagah  perkasa tapi tidak segagah HULUBALANG HARIMAU RATU RIMBA NIAGARA. Sebagaimana dia padamkan karya sastera pewaris Laksamana Hang Tuah begitu juga kupadamkan namanya sebagai pejuang sastera Ratu Rimba Niagara.


SYUKUR ALLAH KAU JAUHKAN AKU DARIPADA MEREKA YANG BERPURA-PURA BAIK DENGANKU. BERKATA TAK SEIRING HATI BUKANLAH RAKAN SEPERJUANGANKU. NAMUN SIAPAPUN MEREKA TETAP SAUDARA SEISLAMKU CUMA KITA TIDAK DITAKDIRKAN MENJADI RAKAN SEPERJUANGAN.

MAKSUD GELAR ADAT BAGI WANGSA BUGIS MELAYU
Oleh Sri Pemangku Adat

"Salam hormat, pada andika (saya) menerima GELAR ADAT memiliki maksud yang TERSURAT dan TERSIRAT yang lebih besar ertinya... Aamiin Ya Allah,".


Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
MAKSUD GELAR ADAT BAGI WANGSA BUGIS MELAYU
Di Malaysia, umunya Gelar Adat ia tidakalah digunakan untuk tujuan umum atau untuk apa-apa kepentingan dalam masyarakat umum. Ia bukanlah suatu Darjah Kebesaran atau Darjah Penghormatan daripada mana-mana Sultan atau Raja Pemerintah atau Yang Di-Pertuan Besar/Yamtuan atau Yang Di-Pertuan Negeri/Gabenor. Ia adalah darjah kebesaran dan penghormatan secara adat istiadat atau adat resam yang diwarisi turun-temurun dari nenek moyang (leluhur) sebagai tanda penghormatan kebudayaan sesuatu Suku dan Kaum Keluarga atau Kaum Kerabat. Walau bagaimanapun, ia PERLULAH DINIKMATI DAN DITERIMA SEBAGI SUATU MAKNA YANG BESAR PADA DIRI SESEORANG INDIVIDU PENERIMA. Ini bererti bahawa kita juga bersyukur sedang BUKAN semua orang yang berpeluang menerimanya melainkan, ia berpeluang kerana yang tertentu dan atas sebab-sebab yang kita maksudkan juga antara REZEKI KEMULIAAN PADA DIRI SESEORANG INDIVIDU PENERIMA. Justeru itu, ia tidaklah boleh dianggap sebagai hal yang kecil dalam perikehidupan kita di Alam Dunia ini. Kerana, kewajipan atas penerima gelar adat adalah menjaga dan memelihara keseimbangan Alam Linkungannya dan mendermakan dirinya (kebajikan diri) sebagai pelaku adat istiadat baik yang tersirat mahupun, yang tersurat dalam kehidupan di alam dunia ini. Justeru itu, mereka yang menerima gelar adat kerana menjadi pemimpin atau ahli kepimpinan adat beradat dan berbudaya warisan pusaka serta asal usul resamnya yang bertanggungjawab untuk membawa suku, kaum keluarga dan kaum kerabatnya kearah jalan kebaikan dan kesempunaan hidup. Ia tidak bertentagan dengan syariat dan pengajaran agama Islam malahan, menjadi pembuka jalan yang cukup sempurna dalam mencari kebenaran ilahi. Apabila kita mengetahui akan kegunaannya dan faedahnya. Kerana, tiap-tiap yang wujud adalah dengan kehendak Allah S.W.T. jua dan kita manusia sekadar insan kerdil yang menjalankan kewajipan takdirnya. Maka nikmatilah apa jua yang dianugerahkan kepada kita dan bersyukurlah atas segala yang kita terima. Kerana kita tidak mengetahui tiap-tiap sesuatu kejadian itu melainkan Allah S.W.T. yang Maha Mengatahui Lagi Maha Bijaksana.

INDAHNYA SILATURRAHIM DALAM PERJUANGAN YANG SAMA ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

Today
Wiesye Tryodha and Neneng Mu'minah like your comment: "HANYA MEREKA YANG YAKIN ADA MALAIKAT...". 9:30am
Datuk Seri Wan Jamal, Van Day Tonga Lere and 3 others commented on Maharaja Kutai Mulawarman's photo of you. 9:02am
Indra Utama Nasution likes a photo you shared: "SUBHANALLAH HANYA ALLAH YANG MAHA...". 8:32am
Indra Utama Nasution likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "SUBHANALLAH HANYA ALLAH YANG MAHA...". 8:29am
Indra Utama Nasution, Sri Pemangku Adat and 2 others like your post in Sri Pemangku Adat: "SUBHANALLAH HANYA ALLAH YANG MAHA...". 8:29am
Indra Utama Nasution, Sri Pemangku Adat and 2 others like your post in Sri Pemangku Adat: "NUSANTARA DI HATIKU DI HATIMU DI HATI...". 8:16am
Indra Utama Nasution and Elvira Pulcini like your post in DUNIA NUSANTARA BERSATU: "NUSANTARA DI HATIKU DI HATIMU DI HATI...". 8:15am
Dato Azami likes a photo you are tagged in. 6:19am
Arman Dub commented on a link you shared. 6:16am
Lang Kelana, Abu Ubaidah and Nico Magnetto also commented on Lang Kelana's photo. 6:10am
Zymen Agus, Mbah Wongso Ngadekan and 31 others commented on a post that you're tagged in. 5:23am
Maharaja Kutai Mulawarman, S Nugroho and 8 others commented on Maharaja Kutai Mulawarman's photo of you. 2:19am
Sri Pemangku Adat likes your comment: "INDAHNYA SILATURRAHIM DALAM PERJUANGAN...". 1:06am
Maharaja Kutai Mulawarman added a photo of you. 12:32am
Sri Pemangku Adat likes your photo on his timeline: "INDAHNYA PERSAUDARAAN ISLAM SEPERTI...". 12:05am
Yesterday
Sri Pemangku Adat and Karaton Nusantara posted in Sri Pemangku Adat. 11:52pm
Maharaja Kutai Mulawarman added a photo of you. 11:39pm
Sri Pemangku Adat and Karaton Nusantara like your post in Sri Pemangku Adat: "INDAHNYA PERSAUDARAAN ISLAM SEPERTI...". 11:32pm
Sri Pemangku Adat and Karaton Nusantara like your post in Sri Pemangku Adat: "KITA AKAN BAHAGIA JIKA KITA BERSYUKUR ...". 11:31pm
Sri Pemangku Adat and Karaton Nusantara like your post in Sri Pemangku Adat: "SUBHANALLAH SUASANA RIMBA YANG MEMUKAU". 11:31pm
Sri Pemangku Adat and Karaton Nusantara like your post in Sri Pemangku Adat: "SUBHANALLAH CANTIKNYA GUGUSAN ORKID...". 11:31pm
Sri Pemangku Adat, Silat Pengantin and Karaton Nusantara like your post in Sri Pemangku Adat: "KITA AKAN BAHAGIA JIKA KITA BERSYUKUR ...". 11:31pm
Sri Pemangku Adat, Silat Pengantin and Karaton Nusantara like your post in Sri Pemangku Adat: "PM NAJIB RAZAK PRIHATIN DENGAN MASALAH...". 11:31pm
Sri Pemangku Adat, Karaton Nusantara and Silat Pengantin like your post in Sri Pemangku Adat: "PM NAJIB RAZAK PRIHATIN DENGAN MASALAH...". 11:31pm
Sri Pemangku Adat, Karaton Nusantara and Silat Pengantin like your post in Sri Pemangku Adat: "'SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR KEKASIH...". 11:31pm
Sri Pemangku Adat and Karaton Nusantara like your post in Sri Pemangku Adat: "SYUKUR PADA-MU ALLAH KURNIAKAN KAMI...". 11:30pm
Sri Pemangku Adat and Karaton Nusantara like your post in Sri Pemangku Adat: "SYUKUR PADA-MU ALLAH KURNIAKAN KAMI...". 11:30pm
Sri Pemangku Adat and Karaton Nusantara like your post in Sri Pemangku Adat: "MUSIBAH BANJIR PANTAI TIMUR MENGAJAR...". 11:30pm
Sri Pemangku Adat and Karaton Nusantara like your post in Sri Pemangku Adat: "MUSIBAH BANJIR PANTAI TIMUR MENGAJAR...". 11:30pm


TAK BACA TAK KOMEN TAK LIKE TAK APA ASALKAN MALAIKAT RAQIB MENULIS KEBAIKAN MENCATAT . MOGA ADA NILAIAN DI SISI ALLAH SWT AAMIIN

Syamsbahri Sunsea Saran aja, kalau komen jgn terlalu panjang, jd malas bacanya, terus terang gak sampai satu kalimat yg sy baca

Ratu Rimba Niagara gak baca tak pe asalkan malaikat baca moga ada catatan daripada malaikat yang menulis kebaikan. Aamiin.

10 Malaikat Dan Tugasannya
by CAHAYA PURNAMA

10malaikat-600-x-400

RUKUN IMAN yang kedua ialah percaya kepada malaikat. Setiap Muslim yang mengucap dua kalimah syahadah wajib mempercayai adanya malaikat yang juga makhluk Allah SWT yang diciptakan daripada cahaya.
Zat malaikat adalah halus, tidak nampak oleh mata kasar manusia biasa tetapi mampu dilihat oleh manusia yang luar biasa seperti Nabi dan Rasul.
Rupa malaikat yang sebenar hanya Allah SWT yang tahu. Namun, berdasarkan hadis, malaikat mampu menjelma dalam pelbagai rupa manusia dan makhluk lain.
Ia berakal, boleh berkata-kata dan mampu bergerak ke satu jarak yang jauh dalam masa singkat. Kewujudan malaikat semata-mata untuk taat dan menjalankan titah perintah Allah SWT.
Malaikat tidak makan dan tidak minum, tidak mengantuk dan tidak tidur, tidak juga ia berasa penat dan letih.
Malaikat sangat banyak bilangannya dan Allah SWT saja yang tahu bilangan sebenarnya. Dalam ilmu Tauhid, umat Islam diwajibkan mengenal 10 malaikat dan tugasan mereka.

JIBRAIL: Tugasnya membawa wahyu daripada Allah SWT kepada Rasul dan Nabi, juga menguruskan bala seperti gempa bumi, banjir, ribut dan lain-lain lagi.

MIKAIL : Tugasnya membawa rezeki dengan menumbuhkan tumbuh-tumbuhan, membiakkan haiwan dan mengeluarkan hasil galian bumi.

ISRAFIL : Tugasnya untuk meniup sangkakala ketika sampai masa kiamat iaitu bumi akan hancur. Sekali lagi ia meniup sangkakala itu ketika sampai masa manusia hidup semula dan keluar dari kubur untuk perhitungan di akhirat.

IZRAIL : Tugasnya mengambil nyawa iaitu mematikan apabila sampai ajal dan tugasnya mengambil nyawa tidak akan cepat sesaat atau lewat walau sesaat.

MUNKAR : Tugasnya menyoal orang mati di alam kubur.

NAKIR : Tugasnya menyoal orang mati di alam kubur.

RAQIB: Tugasnya menulis pahala bagi orang yang membuat kebaikan.

ATID : Tugasnya menulis dosa orang yang membuat mungkar dan kejahatan.

RIDHWAN : Penjaga syurga.

MALIK : Penjaga neraka. Firman Allah SWT dalam Surah at-Tahrim ayat 66:
“Malaikat itu tidak menderhaka kepada Allah mengenai apa yang Dia perintah kepada mereka dan mereka membuat apa jua perintah oleh-Nya.”

SYUKUR YA ALLAH KERANA IZINKAN AKU BERKARYA SASTERA TANPA-MU AKU TIDAK DAPAT BERSASTERA WALAUPUN SEBARIS AYAT. TERIMA KASIH DUHAI HAMBA ALLAH KARENA SUDI LIKE DAN KOMENTAR KARYA YANG DISIARKAN SEPANJANG TAHUN 2014. MAAF ZAHIR & BATHIN ATAS SEGALA KEKHILAFAN TUTUR BICARA DALAM BERKARYA. SELAMAT MENYAMBUT TAHUN 2015 MOGA SEMUANYA TERUS BAHAGIA DAN BERJAYA DUNIA AKHIRAT AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

'SIAPAPUN KAMU TAK KIRA DI MANA KAMU BERADA KAMU TETAP SAUDARA SEISLAMKU YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT, DI DUNIA NYATA KITA TAK BERTEMU IN SHAA ALLAH DI SYURGA KITA BERTEMU BERSAMA MEMANDANG WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH. ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.'

SALAM CINTA KASIH DAN SAYANG UNTUK PERDAMAIAN SELURUH
DUNIA.

'Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,

Ratu Rimba Niagara Pujangga Seribu Zaman,
Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara @ Pujangga Nusantara
Cinta 5 Benua Malaysia,Indonesia, Brunei, Singapura, Thailand,
202 Negara Dunia & Seluruh Dunia Kecuali Israel,
11 Rabiulawal 1436H
2 Januari 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;