Sunday 31 May 2015

SASTRA ANUGERAH ILAHI (344) "SUATU TANDA BAHWA HARI KEBANGKITAN AKAN TIBA "



SASTRA ANUGERAH ILAHI (344) "SUATU TANDA BAHWA HARI KEBANGKITAN AKAN TIBA "


News Feed

RECENT ACTIVITY
GERAK ILHAM SASTERA GERAK ILHAM SILAT PENDEKAR BUGIS DENGAN IZIN-NYA JUA
Your Notifications
Maizatun Idris likes your post in Melayu bani jawi: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
...Continue Reading
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
ARMADA BUGIS DALAM SEJARAH ADAT KARAENG BAGI WANGSA BUGIS MELAYU.
Di Malaysia, umumnya mengenali ARMADA BUGIS sebagai sebuah Angkatan Perang Orang Bugis, Pasukan Askar Perang Bugis, Bala Tentera Bugis atau Angkatan Tentera Bugis sepertimana yang tercatat dalam Sejarah Malaysia. Diperjelaskan kewujudan Armada Bugis yang sebenarnya adalah suatu adat resam yang diamalkan turun-temurun dari satu generasi kepada satu generasi, iaitu dimaksudkan penurunan ILMU SENI BELADIRI atau Seni Silat Wangsa Bugis Melayu atau Seni Pencak Silat Wangsa Bugis Melayu. Ilmu Seni Beladiri ini bagikan harus wajib, diperturunkan untuk menjadi amalan tradisi sejak zaman dahulu lagi sehingga kini, dan diperturunkan ajaran itu secara khusus untuk waris keturunan berdarah Wangsa Bugis Melayu sahaja. Seseorang Mahaguru Seni Beladiri adalah dikenali sebagai Anderiguru Pendita dan merupakan antara peranan utama dalam Adat Karaeng bagi Wangsa Bugis Melayu. Justeru itu, gelar adat adalah wujud dalam sesebuah organisasi seni beladiri yang diamalkan dalam Adat Karaeng dan diperjelaskan seperti berikut:-
Tahap (1) : Seseorang individu yang diperturunkan ilmu beladiri yang dikenali sebagai PELATIH KATAM atau Anak Murid yang sudah, selesai menamatkan pelajaran (1) akan dianugerahkan gelar adat diantaranya iaitu:
1. Indera Bentara Setia Perkasa
2. Andeka Bentara Setia Perkasa
3. Lela Bentara Setia Perkasa atau,
4. Amar Bentara Setia Perkasa.
Tahap (2) : Seseorang individu yang diperturunkan ilmu beladiri yang dikenali sebagai JURULATIH MUDA dan menjadi Pengajar kepada Anak-Anak Murid yang sudah, selesai menamatkan pelajaran (2) akan dianugerahkan gelar adat diantaranya iaitu:
1. Indera Kesatria Setia Perkasa
2. Andeka Kesatria Setia Perkasa
3. Lela Kesatria Setia Perkasa atau,
4. Amar Kesatria Setia Perkasa.
Tahap (3) : Seseorang individu yang diperturunkan ilmu beladiri yang dikenali sebagai JURULATIH KANAN dan menjadi Pengajar kepada Anak-Anak Murid yang sudah, selesai menamatkan pelajaran (3) akan dianugerahkan gelar adat diantaranya iaitu:
1. Indera Hulubalang Setia Perkasa
2. Andeka Hulubalang Setia Perkasa
3. Lela Hulubalang Setia Perkasa atau,
4. Amar Hulubalang Setia Perkasa.
Tahap (4) : Seseorang individu yang diperturunkan ilmu beladiri yang dikenali sebagai JURULATIH KANAN dan menjadi Pengajar kepada Anak-Anak Murid yang sudah, selesai menamatkan pelajaran (4) akan dianugerahkan gelar adat diantaranya iaitu:
1. Indera Pahlawan Setia Perkasa
2. Andeka Pahlawan Setia Perkasa
3. Lela Pahlawan Setia Perkasa atau,
4. Amar Pahlawan Setia Perkasa.
Tahap (5) : Seseorang individu yang diperturunkan ilmu beladiri yang dikenali sebagai GURULATIH MUDA dan menjadi Pengajar kepada Anak-Anak Murid yang sudah, selesai menamatkan pelajaran (5) akan dianugerahkan gelar adat diantaranya iaitu:
1. Indera Panglima Setia Perkasa
2. Andeka Panglima Setia Perkasa
3. Lela Panglima Setia Perkasa atau,
4. Amar Panglima Setia Perkasa.
Tahap (6) : Seseorang individu yang diperturunkan ilmu beladiri yang dikenali sebagai GURULATIH KANAN dan menjadi Pengajar kepada Anak-Anak Murid yang sudah, selesai menamatkan pelajaran (6) akan dianugerahkan gelar adat diantaranya iaitu:
1. Indera Temenggung Setia Perkasa
2. Andeka Temenggung Setia Perkasa
3. Lela Temenggung Setia Perkasa atau,
4. Amar Temenggung Setia Perkasa.
Tahap (7) : Seseorang individu yang diperturunkan ilmu beladiri yang dikenali sebagai GURULATIH KANAN dan menjadi Pengajar kepada Anak-Anak Murid yang sudah, selesai menamatkan pelajaran (7) akan dianugerahkan gelar adat diantaranya iaitu:
1. Indera Laksamana Setia Perkasa
2. Andeka Laksamana Setia Perkasa
3. Lela Laksamana Setia Perkasa atau,
4. Amar Laksamana Setia Perkasa.
PENERANGAN : Mereka akan dianugerhkan dengan gelar adat seperti TO’ yang setaraf DATO’ atau DATUK setelah, membuat jasa bakti kepada Wangsa Bugis Melayu. Contohnya, To’ Indera Bentara Setia Perkasa, To’ Indera Pahlawan Setia Perkasa atau To’ Indera Laksamana Setia Perkasa dan lain-lain. Berdasarkan tahap, sumbangan jasa bakti dan lain-lain. Jelaslah dengan ini mereka dikenali sebagai anggota ARMADA BUGIS yang sah dan berkebolehan dalam mempertahankan dan melindungi Wangsanya sendiri dan selain, menyumbang jasa bakti untuk masyarakat. Demikanlah wujudnya ARMADA BUGIS seperti mana yang dicatat dalam Sejarah Bangsa Malaysia dan menjadi adat resam bagi Wangsa Bugis Melayu sehingga kini.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
Like · Comment · 
OLDER
ILMU MENDEKATKAN DIRI KEPADA TUHAN ITULAH ILMU YANG BERKAT
Your Notifications
Alam Pren Adni Mpn posted in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.
...Continue Reading
Like · Comment · 
gara mrk komunis.utk Para pengikut (yg bukan pemimpin) Agama mrk hanyalah UANG dan jk mrk tdk memiliki uang pasti mrk jd manusia barbar. Apakah kalian pernah berfikir wahai kalian yg mengaku islam?
Like · Comment · 
  • 4 people like this.
  • Wanto Ismoyo MI BUDAYA EKBIS SPORTS GAYA HIDUP MUSLIMEDIAWARGA PRIBUMI
    Beranda Berita Utama 10 Juta Warga Negara Cina akan Migrasi Massal ke Indonesia, Pribumi Tersingkir
    BERITA UTAMANEWSINTERNASIONALGAYA HIDUPKOMUNITASNASIONALPOLITIK

    10 Juta Warga Negara Cina akan Migrasi Massal ke Indonesia, Pribumi Tersingkir
    Oleh Redaksi - Jumat 29 Mei 2015 , 14:20 143314 27
    BERBAGI 

    Ilustrasi warga Cina
    PRIBUMINEWS – Saat Wakil Perdana Menteri Cina Liu Yandong melakukan kunjungan bilateral ke Indonesia, ia sempat memberikan pidato sambutan di Auditorium FISIP UI, pada Rabu (27/5).

    Dalam pidatonya, Yandong sempat menyatakan akan mengirimkan 10 juta warga negaranya untuk datang ke Indonesia demi mencapai kerjasama yang ideal antara Indonesia dan Cina dalam berbagai bidang.

    “Tiga mekanisme akan memimpin kerja sama di bidang keamanan politik, ekonomi dan perdagangan, serta humaniora,” kata Yandong.

    Untuk mewujudkan hal itu, Liu Yandong dijadwalkan bertemu dengan Menteri Koordinator Pembangunan Manusia dan Kebudayaan Puan Maharani, untuk membahas kemungkinan tersebut.

    Kerjasama bilateral Indonesia-Cina, menurut Yandong, menjadi begitu penting, mengingat jumlah penduduk kedua negara sangatlah besar. Apabila jumlah penduduk kedua neagara digabungkan maka akan mencapai 1.6 miliar jiwa yang merupakan seperempat dari total penduduk dunia.

    “Kerja sama ini tidak hanya membawa kesejahteraan pada kedua negara, tetapi juga berkontribusi penting bagi Asia, bahkan dunia,” terang Yandong.

    Menurut Direktur Institut Ekonomi Politik Soekarno Hatta (IEPSH), Hatta Taliwang, rencana tersebut berpeluang memunculkan isu-isu politik yang luar biasa dahsyat. Dan menimbulkan persaingan budaya antara Warga Cina dengan Pribumi. Terjadi pertarungan untuk mempertahankan siapa yang lebih dominan.

    Rencana pemerintah Cina yang tampaknya akan disetujui pemerintahan Jokowi-JK ini harus bener-benar dicermati. Karena bisa menjadi sumber masalah baru bagi bangsa Indonesia kedepannya.

    Mengingat jumlah 10 juta jiwa itu bukanlah suatu jumlah yang sedikit, dihawatirkan menjadi strategi Cina untuk menguasai Indonesia. Secara pelan memasukkan warga negara Cina ke Indonesia, kemudian mendesak keluar warga pribumi Indonesia pada perannya di sektor-sektor strategis di Indonesia digantikan warga Cina. Hingga akhirnya pemilik Indonesia bukanlah orang-orang dari keturunan Nusantara, tapi adalah orang-orang Cina. (ABP/ARB/MNA)
    2 hrs · Likeomment...
TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR LIDAH PUTIH EMAS,' Karya Ratu Rimba Niagara, YM Sri Pemangku Adat, Datuk Faiz, Tuah Bugis, Asus Panglima, Dewata Majnun, Ayah Muz Ilyashah, Nazib Hashim, Alam Pren Adni Mpn, Shahnan Mansor & Pendekar Nusantara.
GRUP MELAYU BANI JAWI
PINNED POST
...Continue Reading
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
PERINGKAT-PERINGKAT PENTABDIRAN &PEMERINTAHAN ADAT KARAENG BAGI WANGSA BUGIS MELAYU.
Di Malaysia, umumnya terdiri daripada tiga (3) peringkat Pentadbiran & Pemerintahan Adat Karaeng dan setiap peringkat adalah Organisasi Lembaga Adat Karaeng. Diperjelaskan seperti berikut:-
Peringkat Awal iaitu Y.M. Penggawa Pesaka Adat (Adat Karaeng) sama taraf, Buapak (Adat Perpatih) dan sama juga taraf Ketua Kampung, Ketua Penduduk, Ketua Masyarakat (Adat Temenggung) dalam Adat Karaeng bagi Y.M. Penggawa Pesaka Adat adalah mengetuai sesebuah kaum keluarga dan kaum kerabat mereka sendiri.
Jawatankuasa Lembaga Adat Karaeng diperingkat Y.M. Penggawa Adat adalah terdiri daripada lima belas (15) orang dan dianugerahkan gelar adat seperti berikut:-
Seorang Pengerusi iaitu:
(a) To’ Paduka Indera Maharaja Setia Putra
(b) To’ Paduka Andeka Maharaja Setia Putra
(c) To’ Paduka Lela Maharaja Setia Putra atau,
(d) To’ Paduka Amar Maharaja Setia Putra.
Seorang Naib Pengerusi iaitu:
(a) To’ Sri Indera Demang Setia Perkasa
(b) To’ Sri Andeka Demang Setia Perkasa
(c) To’ Sri Lela Demang Setia Perkasa atau,
(d) To’ Sri Amar Demang Setia Perkasa.
Seorang Setiausaha iaitu:
(a) To’ Indera Hulubalang Setia Perkasa
(b) To’ Andeka Hulubalang Setia Perkasa
(c) To’ Lela Hulubalang Setia Perkasa atau,
(d) To’ Amar Hulubalang Setia Perkasa.
Seorang Penolong Setiausaha iaitu:
(a) To’ Indera Bentara Kanan Setia Perkasa
(b) To’ Andeka Bentara Kanan Setia Perkasa
(c) To’ Lela Bentara Kanan Setia Perkasa atau,
(d) To’ Amar Bentara Kanan Setia Perkasa.
Seorang Bendahari iaitu:
(a) To’ Indera Kesatria Setia Perkasa
(b) To’ Andeka Kesatria Setia Perkasa
(c) To’ Lela Kesatria Setia Perkasa atau,
(d) To’ Amar Kesatria Setia Perkasa.
Sepuluh (10) orang Ahli Jawatankuasa Biasa iaitu:
(a) To’ Indera Bentara Muda Setia Perkasa
(b) To’ Andeka Bentara Muda Setia Perkasa
(c) To’ Lela Bentara Muda Setia Perkasa atau,
(d) To’ Amar Bentara Muda Setia Perkasa.
PENERANGAN : Ini adalah Jawatankuasa Lembaga Adat Karaeng Wangsa Bugis Melayu bagi Peringkat Awal. Mereka mempunyai kewajipan-kewajipan yang dikhususkan pada peringkat itu dengan tugas dan tanggungjawab yang digaris panduan oleh Lembaga Adat Besar Karaeng.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
Like · Comment · 
KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA ADAM & HAWA
Adam tiada ibu tiada bapa
Hawa diciptakan dari tulang rusuk kiri Adam.
Sebab itu Syurga isteri dibawah tapak kaki Adam (suami)...
Continue Reading
Like · Comment · 
TAK AKAN ADA UNSUR FITNAH JIKA ILMU ITU BERDASARKAN AL-QURAN & HADIS
PINNED POST
Dewata Majnun...
Continue Reading
Like · Comment · 
MELAYU AKAN SENTIASA HIDUP DIHIDUPKAN DI JIWA MELAYU
"TAK AKAN MELAYU HILANG DI DUNIA," MELAYU INI YANG DICARI
TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA ITU SUMPAH LAKSAMANA HANG TUAH...BENARLAH KATA-KATA KERAMAT LAKSAMANA HANG TUAH...MELAYU AKAN SENTIASA HIDUP DIHIDUPKAN DI JIWA MELAYU SENUSANTARA. SYABAS! KEPADA SEMUA PENCINTA MELAYU!
...Continue Reading
"TAK AKAN MELAYU HILANG DI DUNIA"-"MALAYU/MELAYU YG MANA"
SUKU MELAYU DAN RAJA RAJA MELAYU ABAD KE 1 -7
RIAU,MELAKA.KEDAH,SUMATERA,SINGAPURA,KALIMANTAN BARAT,THAILAND
SELATAN,MYANMAR
Suku Melayu adalah nama yang menunjuk pada suatu kelompok yang ciri utamanya adalah penuturan bahasa Melayu. Suku Melayu bermukim di sebagian besar Malaysia, pesisir timur Sumatera, sekeliling pesisir Kalimantan, Thailand Selatan, serta pulau-pulau kecil yang terbentang sepanjang Selat Malaka dan Selat Karimata. Di Indonesia, jumlah suku Melayu sekitar 15% dari seluruh populasi, yang sebagian besar mendiami propinsi Sumatera Utara, Riau, Kepulauan Riau, Jambi, Sumatera Selatan, Bangka Belitung, dan Kalimantan Barat.
Penggunaan kata Melayu, telah dikenal sekitar tahun 100-150 seperti yang tersebut dalam buku Geographike Sintaxis karya Ptolemy yang menyebutkan maleu-kolon. Dan kemudian dalam kitab Hindu Purana pada zaman Gautama Buddha terdapat istilah Malaya dvipa yang bermaksud tanah yang dikelilingi air.
KERAJAAN MELAYU
Nama "Malayu" berasal dari Kerajaan Malayu yang pernah ada di kawasan Sungai Batang Hari. Dalam perkembangannya, Kerajaan Melayu akhirnya takluk dan menjadi bawahan Kerajaan Sriwijaya. Pemakaian istilah Melayu-pun meluas hingga ke luar Sumatera, mengikuti teritorial imperium Sriwijaya yang berkembang hingga ke Jawa, Kalimantan, dan Semenanjung Malaya. Jadi orang Melayu Semenanjung berasal dari Sumatera.
Kerajaan ini berada di pulau Swarnadwipa atau Swarnabumi (Thai:Sovannophum) yang oleh para pendatang disebut sebagai pulau emas yang memiliki tambang emas, dan pada awalnya mempunyai kemampuan dalam mengontrol perdagangan di Selat Melaka sebelum direbut oleh Kerajaan Sriwijaya (Thai:Sevichai) pada tahun 682
Kerajaan Melayu atau dalam bahasa Tionghoa ditulis Ma-La-Yu (末羅瑜國) merupakan sebuah nama kerajaan yang berada di Pulau Sumatera. Dari bukti dan keterangan yang disimpulkan dari prasasti dan berita dari Cina, keberadaan kerajaan yang mengalami naik turun ini dapat di diketahui dimulai pada abad ke-7 yang berpusat di Minanga(MUARA TAKUS), pada abad ke-13 yang berpusat di Dharmasraya dan diawal abad ke 15 berpusat di Suruaso atau Pagaruyung
Bahasa Melayu Kuno merupakan anggota rumpun bahasa Austronesia dan dianggap sebagai salah satu bentuk awal (proto) bagi bahasa Melayu. Bahasa Melayu Kuno (MK) berdasarkan catatan-catatan tertulis pernah dipakai pada sekitar abad ke-7 hingga abad ke-13, yaitu pada zaman berkuasanya Wangsa Sailendra di Jawa dan Kerajaan Sriwijaya. Keberadaan bahasa ini diketahui dari prasasti dan keping logam (ada yang berupa emas dan ada pula tembaga) yang ditemukan di seputaran Nusantara bagian barat, seperti di Pulau Sumatera dan sekitarnya, Pulau Jawa, dan Pulau Luzon, Filipina.
Kosakata bahasa ini banyak dipengaruhi oleh bahasa Sanskerta, yang menunjukkan bahwa pengaruh budaya India banyak terserap dalam kehidupan sehari-hari masa itu. Bahasa Sanskerta hingga sekarang menyumbang kepada pengayaan kosakata Bahasa Melayu. Aksara yang digunakan dalam sumber-sumber MK bermacam-macam, mulai dari aksara Pallawa, aksara Kawi atau aksara Pasca-Pallawa
Like · Comment · 
MANA PERGINYA MELAYU TATKALA SAUDARAMU DI ZALIMI???
APM™® - 2571 : DAHAGI SINGAPURA 1915
Antara sebab yang menyumbang Penentangan Tok Janggut di Pasir Puteh 1915
Tok Janggut berperang bukan semata-mata kerana Cukai.... perjuangan beliau lebih dari itu... ia adalah dem Agama dan Bangsa Melayu....
Artikel PERJUANGAN TOK JANGGUT AKAN DISIARKAN SEMPENA BULAN KEMERDEKAAN OGOS NANTI...
Mendaftar Sebagai Ahli PPSK di http://pp-sk.blogspot.nl/p/daftar-ahli.html
Like · Comment · 
MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT
INDAHNYA SILATURRAHIM DI SYURGA
LAILAHAILLALLAH MUMAHAMMADURRASULULLAH...
Continue Reading
Tauhid TV. TV Dakwah Islam. Menjalin Ukhuwah, Menebar Manfaat. “In ahsantum, ahsantum li anfusikum, wa in asa’tum falaha”. Jika engkau berbuat baik kepada or...
YOUTUBE.COM
Like · Comment · 
PERDANA MENTERI TURKI ENGKAULAH SAUDARA DUNIA AKHIRAT KAMI!
"Di mana ada laungan azan di situ tanah air kami"..Perdana Menteri Turki
Turki...Jazakallah
Duhai hamba Allah
Anugerah Allah
pada kami syukur sebanyak-banyak-Nya
Duhai hamba Allah
tatkala kami dilanda musibah
ujian keimanan yang amat berat untuk ditanggung
engkau datang
membalut duka
membebat luka
engkau jahit luka kami
dengan benang kasih cintamu pada kami
demi kerana tanggungjawabmu sebagai sesama islam
Duhai hamba Allah
izinkan kami menangis semahunya di bahumu
mengucapkan syukur kepada Tuhan
betapa engkaulah hamba Allah
berhati suci murni
tanpa mengira siapa kami
yang tak punya apa-apa
untuk engkau kasih dan sayang
Duhai hamba Allah
engkau menolong kami Lillahi Taala
engkau tidak pedulikan apa kata dunia
engkau tidak takut dengan apa anggapan dunia ke kamu
yang engkau tahu
engkau mahu selamatkan kami
kerana tanggungjawabmu sesama muslim
semua yang beragama Islam di muka bumi ini adalah saudaramu
Duhai hamba Allah
pangkatmu yang dipinjamkan Allah
sebagai perdana menteri
memang tepat sekali dipilih rakyat Turki
punyai pemimpin yang utamakan
agama dan rakyat melebihi kepentingan sendiri
Allahu Akbar amat bertuah rakyat Turki punyai
perdana menteri sepertimu
Duhai hamba Allah
budimu kepada kami Rohingya
tak akan kami lupa selagi hayat di kandung badan
moga berkat silaturrahim nan indah ini
tatkala engkau menjawab soalan kubur
"Siapakah saudara kamu?"
Engkau menjawab dengan mudah,
"Semua yang beragama Islam saudaraku,"
InsyaAllah Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Duhai Perdana Menteri Turki
engkaulah hamba Allah anugerah Ilahi
yang kami syukuri sebanyak-banyak-Nya
engkaulah saudara dunia akhirat kami
di Syurga kita bersama memandang Wajah Allah Azzawajallah
berdekatan dengan Rasulullah Kekasih Allah
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Karya Ratu Rimba Niagara,
4 Syaaban 1436H
23 Mei 2015
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK PERDANA MENTERI TURKI & SELURUH SAUDARA SEISLAMKU ROHINGYA MOGA TABAH MENGHADAPI SEGALA UJIAN DARI-NYA AAMIIN)
Like · Comment · 
ASAL USUL KITA DARI ADAM BAPA KITA HAWA IBU KITA DICIPTAKAN TUHAN UNTUK MENJADI KHALIFAH-NYA DI MUKA BUMI INI
FROM NOTIFICATIONS
Tuah Bugis...
Continue Reading
alu,,melau layu layu, biar layu melayu lari bisa berdiri juga lahir lagi,punya arti bahasa..melayu dulu dulu punya budaya berbeda beda,,punya bahsa berbeda beda...punya pulau hingga mendunia,melayu dulu dulu...adalah bangsah...bukan suku bukan negara,tapi bangsah se dunia nusantara....banyak nama pati merpati,ber bedawarnah bulu kulit satu menuju pilihan berseri..melayu dulu dulu,,batak jawa aceh minang papaua dan semuanya memiliki kesatuan,,,satu rumpun satu ikatan,,,banyak lagi nama melayu di dunia,bangsah negara bangsah budaya,melayu bukan suku,tapi bangsah..masuknya jaman modern,atau perpecahan pahaman,terciptalah nama suku atau jalan atau daera atau kota,,terciptanya nama suku melayu,kerenah pulau ,kerenah daera,kerenah anggota dan pusakanya....sebenarnya dahulu tidak ada suku melayu,yang ada adalah bangsah...bangsah yang besar mendunia,bangsah terkaya cerdas bijaksana,,bangsah kaya alam dunia, kaya alam kaya ilmu dan karunia kuwasah tuhan yang maha esa, segalah ada di nusantara minyak api air tana dan angin,emas permata inta tembaga dan lain lain,surut mencari penggali sejara,,menggali gali arti menuju bahasa dan kata kata..menanam ilmu untuk generasi muda, bangsah melayu,tetap kan jaya di dunia,,,,pejuwang dahulu dari jawa hingga papua ,dari pulau aceh sampai rote nya,dari aceh sampai sumatra.dari sumatra hinga kepadang ,dan talanga...banyang sejara terbukah juwa, digali gali dapat juga,di temu keris pusaka baya, baya adu baya bahaya kalau kenah...pusaka nusantara melayuan dunia, pusa melayu adala keris dunia
mengukur bayang jejek hangtua,, bata aceh minang jawa papaua, dan lainya semua sama...bangsah melayu bangsah tua, bangsah kaya budaya hingga ilmu nya,cerdas tertutur baik orang nya,budi santu,perkasa bidang nya, dedikasi inda melayu nya baik hati,semua orang nya, pulau jawa rembu tana nya,kue bahasa kue orang nya, pulau papua beta menjaga, warisa leluru hingga tertua jaya.padang kumilang hembut jagat nya,,,pulau padang pulau saka pusaka..pulau riau pulau indanya inda pulau kerenah budi baik manusia terkena siak nya..pulau sumatra ambai indanya terlihat deli inda juwa mendai nya,,,lihat pulau samosis kerasnya, datau tobah danau tua,sejara danau samosir namanya,,,,pulau kaya akan indahnya batak tua ,singamanga rajah pendekar nya....ambai ambai,dari hulu kehilir juga,sampai kehili menuju malaya,malaya disanjung kerenah ambai indahnya dari perangai dalam budi nya....budi dan dulu dulu,,, melayu dulu dulu ramah orang nya,,,,semua suku bercampun benang nya,satu jalan menuju lentera sejara.......budaya beragam dan kaya budaya,berbeda perangai indah dimata,kariya alam dunia nusa nya tunas bangsah budaya nusantara kepalanya peta,peta dunia indah langit dan alam nya,,,,,mengindah pucuk mencari suri pati..
nama nama budaya masi banyak lagi di dunia,ber macam macam perangai nya,,,mengukir kata hingga terbaca,emang dunia penu bahasan dan bahasa,...ambaoi melayuan dunia nya....masi banyak di dunia sana,nama nama budaya melayu di dunia,,bermacam macam nama budaya,,tetapi tetap sebangsah nusantara memelayuan dunia nya sejara bicara.........
Like · Comment · 
YA ALLAH AMBILLAH NYAWAKU DI KALA KAU REDHA HIDUP MATIKU
ENGKAU AMPUNKAN SEGALA DOSAKU DAN SEMUA YANG MENGENALIKU DI ALAMMAYA DAN DI ALAM NYATA MEMAAFKAN KESALAHANKU, BARULAH TENANG ROHKU BERTEMU-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
"SUATU TANDA BAHWA HARI KEBANGKITAN AKAN TIBA SEBENTAR LAGI"
pukul 4:00 pagi kita bangun solat subuh,
kemudian kita bersiap2 untuk ke tempat kerja,
sampai kantor pukul 7:00 pagi,
hari masih gelap.
Mungkin kita anggap hari ini akan hujan,
jadi abaikan. Masuk kantor, bekerja dan kita lihat pukul 12:00 siang, sudah waktunya makan siang, tapi keadaan masih tetap gelap. Keluar pintu kantor, suasana masih gelap, hitam pekat seperti malam..
mungkin masih bisa dianggap hari ini akan hujan lagi. Jadi abaikan saja.Tapi kalo jam 14:00 pm pun hari masih gelap.. pertanda apa itu?..
keesokkan pun sama, nonton tv semua orang kalang kabut menceritakan bahawa dunia ini sudah tidak ada lagi siangnya..dan begitu juga dengan lusa..
masih tidak ada lagi matahari..
Tetapi pada hari keempat kita bangun pagi,
kita dapat melihat matahari,
tetapi jangan terkejut...karena matahari telah terbit dari sebelah barat..
Kehebatan ahli dunia akan mengatakan itu fenomena alam, tapi sadarkah, itulah pertanda besar yang paling awal sebelum tibanya hari kiamat!!
Maka telah tertutuplah pintu taubat.
Saat itu,kita akan lihat satu fenomena luar biasa di mana..
golongan kaya akan keluarkan semua harta utk diinfakkan,
golongan yang tidak pernah baca quran, 24 jam baca quran,
golongan yang tak pernah solat jemaah akan berlari2 menunaikan solat secara berjemaah..
tapi sayangnya semuanya sudah tidak berguna lagi..
Bismillahirrahmanirrahim.
-Kenapa kita tidur saat Allah memanggil?
Tapi kita sanggup menahan kantuk saat menonton film selama 3 jam?
-Kenapa kita bosan saat baca al-qur'an? Melainkan kita lebih rela membaca timeline twitter, wall facebook, novel atau buku lain?
-Kenapa kita senang sekali mengabaikan pesan dari Allah? Tpi kita sanggup memforward pesan yang aneh-aneh?
-Kenapa masjid semakin kecil? Tapi bar dan club? semakin besar?
-Kenapa kita lebih sangat senang menyembah ART IS? Tapi sangat susah untuk menemui ALLAH?
Pikirkan itu Apakah anda akan menforward pesan ini? Apakah anda akan mengabaikan pesan ini karena takut ditertawakan dengan kawan yang lain?
Allah Berfirman: "Jika kamu menyangkal Aku di depan teman-temanmu, Aku akan menyangkal kamu pada saat hari penghakiman..."
1. Biarkan didalam whatsapp, line, bbm dsb anda tanpa bermanfaat untuk org lain.
2. Anda sebarkan pada semua kenalan anda. .
Rasulullah SAW bersabda,
"Barang siapa yang menyampaikan 1(satu) ilmu saja dan ada orang yg mengamalkan, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.
renungkanlah...
Kita bisa kirim ribuan bbm mesra, promote, bc yang terlalu penting tapi bila kirim yang berkaitan dengan ibadah mesti berpikir 2x.
Allah berfirman :
"jika engkau lebih mengejar duniawi dari pada mengejar dekat denganKu maka Aku berikan, tapi Aku akan menjauhkan kalian dari syurgaKu"
Subhanallah...
Ya ALLAH...
Ampunilah Dosa ku..
Dosa Orang Tuaku..
Dan Dosa Orang Orang Yang
meng"Aamiin"kan DOA ini..
Wafatkanlah Kami Kelak
Dengan keadaan HUSNUL KHOTIMAH
Dan Masukan Kami Kedalam Surgamu Tanpa Hisab..
Aamiin yaa Rabbal'aalamiin..
Boleh Dishare.
Like · Comment · 
PETIKAN WALL GRUP  RUMPUN MELAYU  BERSATU , SRI PEMANGKU ADAT
& PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
13 SYAABAN 1436H
31 MEI 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;