ALLAH BENARLAH ENGKAU MAHA MEMAHAMI
DEFINASI UANG BAGIKU
aku bukan sembah uang
tapi dengan adanya uang
membuatkan aku lebih dekat dengan Tuhan
aku dapat membeli kasih sayang
bukan seorang tapi semua ciptaan
makhluk Ciptaan Tuhan
di muka bumi-Nya ini
kenapa aku kata begitu
mana ada manusia yang tak perlukan uang
walaupun dia sudah kaya raya
mahu juga tambah uang
tambah...tambah...tambah
tapi masih tak puas
kalau boleh sampai mati
mendambakan diri mencari uang
simpan...simpan...simpan...
simpan sampai mati
bila dah mati
menjadi rebutan warisnya yang hidup
sebagaimana dia tamak semasa hidup
pada dirinya sendiri pun dia tak mahu
belanjakan uang
baginya semuanya membazir
karena dia sukar mencari uang
mana mungkin dia mahu belanjakan
itu dirinya sendiri
dia belanja uang jika
menampakkan dia seorang
yang berkelas atasan
biar orang tahu dia jutawan
memakai jenama yang mahal
yang tiada orang lain mampu membeli
selain dari itu dia tidak akan
membelanjakan uangnya
sekarang bila udah mati
anak yang ditinggalkannya
bukan ramai dua orang saja
mati aja si bapa
anak bergaduh mahu lebih tak mahu kurang
sanggup buang saudara
gara-gara tika hidup bapa tidak meninggalkan wasiat
hartanya yang banyak itu
begitulah hebatnya kuasa uang
yang mati tetap mati
yang hidup bercakaran karena harta
bukan kasihan dengan bapa yang meninggal
tapi menyeksakan bapa di alam kubur
di mana alam kubur
uang sudah tidak ada maknanya lagi
kecuali uang yang digunakan semasa hidup
untuk didermakan ke Jalan Allah swt
di alam kubur
amat bernilai uang yang diinfakkan
tapi malang penyesalan tak bermakna lagi
penyesal sepanjang berada di Akhirat
tika di dunia disanjung
di akhirat dihinakan Allah swt sehina-hina nauzubillah
Begitulah amat berartinya uang bagi
yang punya mata hati tentang
kehidupan setelah mati
BUKAN SEMBAH UANG
TAPI UANG MEMBUATKAN KITA
LEBIH DEKAT PADA TUHAN
Itu bagi mereka yang punya uang
yang tak punya uang macam aku gimana
boleh ke aku menginfakkan hartaku
ke jalan-Nya
sedangkan aku nggak punya uang
jauh sekali harta
tak akanlah aku mahu cemburu dengan orang
yang punya uang yang banyak?
oh! tidak sama sekali
mereka Allah swt uji dengan uang yang banyak
aku diuji Allah swt tak punya uang dan harta
Habis tu gimana aku berjuang tanpa uang?
sedangkan kehidupan semua perlukan uang
sedangkan sehingga sekarang Allah swt
izinkan aku bersiaran karya
semahu aku sedaya aku
tanpa dibiayai oleh mana-mana pihak
pernah juga aku meminta teman rapatku
membiayai agar aku dapat meneruskan
perjuangan aku dalam berkarya sastra
mereka berjanji akan membantu
tapi janji tinggal janji
dan karena aku tidak mahu menyusahkan
mereka untuk menunaikan janji
aku undurkan diri daripada mereka
bukan kecewa
tapi benarlah janji Allah
jika aku ke jalan-Nya
setiap langkah perjuanganku
DIA pasti akan membantu
walaupun di kala aku buntu
SUBHANALLAH
Maha Pemurah-Nya DIA tidak pernah kecewakan aku
dalam apa keadaan sekalipun
sehinggakan aku malu dengan Allah...
malu sangat-sangat...
amalanku bukanlah banyak mana
tapi DIA sentiasa memahami
apapun keadaan aku...
mengingatkan kasih sayang Allah
tanpa batas padaku
serasa setiap denyutan nadiku
mahu mengingati DIA saja
mahu beramal dalam kebajikan saja
tak mahu fikirkan pesona duniawi
yang membuatkan Allah swt murka padaku
yang aku mahu hidup matiku
dalam Redho Allah...
itu yang aku mahu di saat ini
tapi aku manusia biasa
ada saja pendengki hianat
dengan niat baikku ini
sepanjang aku berhidup di muka bumi Allah...
dengki hianat manusia apabila dia mendengki
yang lebih parah lagi dengki hianat
iblis dan syaitan
yang akan sedaya upaya
mencantas niat dan amal ku
aku buat baik
syaitan pasti menghasut
iblis pasti menghalang
manusia yang punya kebusukan kebathinan
pasti mencantas
adakah aku mampu melawan itu semua
YA ALLAH HANYA KEPADA-MU AKU SANDARKAN HARAPAN
BANTULAH AKU
LINDUNGILAH AKU
DARIPADA SEGALA KEJAHATAN TIPU DAYA
MANUSIA, SYAITAN DAN IBLIS
YANG MAHU MERUSAKKAN PERJUANGAN
DUNIA AKHIRATKU DALAM MENUJU
CINTA-MU REDHO-MU SEHINGGA AKHIR HAYATKU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
"BIARLAH AKU TAK PUNYA APA-APA DI DUNIA INI ASALKAN
AKU MILIKI CINTA-MU REDHO-MU AAMIIN"
......................................................
Sampai Kapan Pun Kumilik-Mu Allah
29 Rabiulawal 1435H
31 Januari 2014M

SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Hapip Handoko Uang bukan Tuhan tapi dia bisa membuat hamba Allah lupa kepada yang memiliki karena memang uang bisa berbuat segalahnya dunia dan akhirat untuk perjuanganpun uang apapun itu banyak kezoliman yg terjadi karena uang tapi cukup jelas Allah menciptakan Jin dan manusia golongan manakah yang akan kita masuki jika itu golongan manusi seperti Junjungan kit Nabi Muhammad menikah dengan Siti Khodiya dan Nabi Sulaiman Ya Allah semoga hambah termasuk golongan Beliau Amin