Sunday 8 January 2017

KARYAKU DUNIAKU (49) SEMUA PEWARIS PENDEKAR ADALAH JIWAKU


KARYAKU DUNIAKU (49) SEMUA PEWARIS PENDEKAR ADALAH JIWAKU
ASSALAMUALAIKUM WBT DUNIA ALLAH
ALAHAMDULILAH KITA MASIH LAGI MELIHAT KEBESARAN MU YA ALLAH
HIT LIKE AND TYPE ALLAH HU AKBAR

Foto Nurzie Ma.
TERIMA KASIH ATAS ANUGERAH DARI MAGMA KEPADA MASTER KIT @ SAUDARA KAMARUL DLM MEMPERJUANGKAN PERSILATAN KE ARAH YG LEBIH BAIK. INSYAA ALLAH.
Ratu Rimba Niagara berkongsi kenangan.
TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA
Nik Mohd Kamal menambah foto baru ke Pertubuhan Kerabat Raja Jembal Kelantan's garis masa — bersama Tengku Puteh Tippi.
Perjuangan anak2 raja bangkit dr satu "vacuum" merupakan takdir dlm perjalanan keturunan.. Ada yg mudah bangkitnya..ada yg baru menetas..kenapakah yg sudah bangkit dan berkepak indah itu meremehkan saudaranya dengan bertanya di hati:"siapa dia ini?keturunan mana pula dia ni?"..bukankah cubit paha kanan paha kiri kan terasa sakitnya..
Tolong Ajarkan Saya Kalimah Syurga "Lailahaillallah Muhammadur Rasulullah"
Assalamualaikum w.b.t.Betulkah apabila kita baca Lailahaillallah MuhammadurRasulullah (tidak didahului dengan ashadu ?aku bersumpah/bersaksi) kita kena baca MuhammadurRasulullah bukan MuhammadarRasulullah. Sebaliknya apabila didahului dengan bacaan ashadu ? aku bersumpah/bersaksi, kita perlu membaca Waassahaduanna MuhammadarRasulullahSaya pernah mendengar siapa yang membaca MuhammadarRasulullah untuk bacaan Lailahaillallah MuhammadurRasulullah sahaja (tanpa ashadu ?aku bersumpah/bersaksi), maka dia akan masuk ke neraka. Boleh ustaz tolong jelaskan kekeliruan yang saya hadapi. Bantuan ustaz amat saya hargai dan didahului dengan ucapan terima kasih. Sekian, Wassalam.
Posted on March 17, 2012 by admin — No Comments ↓
Wa’alaikumussalam wrt.Mengikut tata bahasa arab apabila kita membaca kalimah LailahaillallahMuhammadur Rasulullah, yang mana dhadapan Lailahaillallah tida ada kalimahanna (Lailahaillallah Muhammadur Rasulullah maka bacaannya ialahLailahaillallah Muhammadur Rasulullah. Jika sesuatu didahulilui denganperkataan an atau anna ( alif dan nun bertsydid), bacaannya ialahMuhammadar Rasulullah, kerana kalimah anna itu menasabkan ( bacaanselepasnya hendaklah dibaca dengan baris atas ). Bacaannya seperti berikut:Asyhadu an la ilaha illallah wa asyhadu anna Muhammadar Rasulullah. Jikatiada an atau anna dihadapan kalimah (perkataan), bacaannya ialah La ilahaillallah, Muhammadur Rasulullah.
Soalan yang sering ditanya:
lailahaillallah muhammadarrasulullah in arabic
la ilahaillah jawi
lailahaillallah muhammadarrasulullah
maksud lailahaillallah muhammadarrasulullah
tulisan arab lailahaillallah muhammadarrasulullah
lailahaillallah muhammadarrasulullah jawi
maksud la ilaha illallah muhammadur rasulullah
bacaan lailahaillallah
tulisan lailahaillallah muhammadarrasulullah
muhammadur rasulullah arabic
lailahaillallah muhammadarrasulullah dalam tulisan arab
lailahaillallah muhammadarrasulullah arab
la ilaha illallah maksud
la ilaha illallah muhammadur rasulullah jawi
tulisan arab lailahaillallah
Soal Jawab Agama Berkaitan:
adakah betul caranya kedudukan jari semasa bacaan tahiyat awal & akhir semasa menyebut ..haillallah jari angkat diangkat..adakah sehingga akhir bacaan yang dibaca jari perlu diangkatkan?
assalamualaikum..mengikut mazhab shafie,waktu bila kita perlu jatuhkan jari telunjuk semasa di tahhayat akhir?semasa kita membaca kalimah syahadah dlm tahayyat,jari telunjuk perlu diangkat,waktu bila perlu dijatuhkan jari tersebut? selesai menyebut kalimah syahadah atau diakhir bacaan tahayyat?
Bagaimana kedudukan jari atau perbuatan semasa membaca tahiyatul akhir.
Assalamualaikum Ustaz/ UstazahAntara syarat sah solat ialah Takbiratul Ihram dengan lafaz Allahuakbar. Tidak boleh membaca dengan panjang pada tempat mad yang tidak sepatutnya dipanjangkan kerana ia boleh mengubah maknanya seperti bacaan pada hamzah pertama iaitu AAAALLAH dan AKBAAAAR kerana bacaan tersebut boleh mengubah maksudnya. Sekiranya disengajakan maka batallah solatnya. Sekiranya kita Takbiratul Ihram dengan lafaz ALLAAAAAAHU AKBAR adakah terbatal solat kita? Terima kasih
(PETIKAN DARIPADA USTAZ ALAM MAYA)
161212
KAMI AKAN MENGORBANKAN DIRI UNTUKMU YA RASULULLAH"
Menuliskan kalimah "Laa ilaaha illallah Muhammadar Rasulullah (Tidak ada Tuhan Selain Allah Muhammad utusan Allah)" Di Wall Alam Mayaku
"Ribuan para pemuda menggelar aksi massa dengan menurunkan bendera Stars and Stripes milik Amerika Serikat di Kedutaan Besar AS di Kairo dan menggantikannya dengan bendera Khilafah "ar-rayah", pada peringatan serangan 11 September, Selasa, 11/09/2012. Sekitar 3.000 massa, sebagian besar para pemuda dari berbagai gerakan Islam, termasuk para fans sepak bola, berkumpul Kedubes AS tersebut.
Ribuan massa, yang kebanyakan para pemuda itu berkumpul di depan Kedubes AS sebagai protes atas film amatir yang dianggap menyinggung Nabi Muhammad Saw yang diproduksi oleh anggota ekspatriat dari penduduk minoritas Kristen Mesir di AS.
Puluhan orang memanjat dinding kedutaan dan salah satu dari mereka menurunkan bendera AS, dan menggantikannya dengan satu bendera hitam bertuliskan "Laa ilaaha ilallah muhammad rasulullah".
Massa juga menuliskan kalimah "Laa ilaaha illallah Muhammadar Rasulullah (Tidak ada Tuhan selain Allah Muhammad utusan Allah)" di dinding kompleks kedutaan.
"Sejauh ini kami belum memiliki pernyataan yang datang dari pihak berwenang mesir," lapor wartawan Al-Jazeera dari Kairo. Dia mengutip sumber yang mengatakan bahwa kedutaan AS bekerja dengan pasukan keamanan Mesir dalam mencoba menenangkan situasi.
"Di tempat bendera AS, para pemrotes mencoba menaikkan bendera hitam dengan tulisan laa ilaaha illallah muhammad rasulullah (tidak ada Tuhan selain Allah)," kata saksi Reuters mengatakan.
Setelah bendera AS diseret ke bawah, beberapa pengunjuk rasa merobeknya dan memperlihatkannya kepada kamera televisi. Yang lainnya membakar sisa robekan di depan gedung kedutaan.
"Setidaknya empat dari mereka memanjat dinding kedutaan dan menurunkan bendera Amerika," kata seorang saksi seperti dikutip harian Telegraph.
Sekitar 20 orang berdiri di atas dinding kedutaan di pusat kota Kairo, di mana sekitar 2.000 pengunjuk rasa berkumpul.
"La ilaaha illallah muhammadar rasulullah (Tidak ada Tuhan selain Allah), Kami akan megorbankan diri untukmu ya Rasulullah," teriak mereka dengan mengibarkan panji-panji hitam ar-rayah.
Mereka juga meneriakkan takbir dan teriakkan "Kami membela ISLAM dalam jiwa kami dan darah kami". Mereka juga berteriak "Katakan, jangan takut: duta mereka harus pergi!".
Menjelang sore, protes semakin banyak, ribuan berdiri di luar kedutaan, meneriakkan yel-yel, "Islam, Islam, kebenaran Nabi kita tidak akan mati...".
Puluhan polisi anti huru-hara berbaris di sepanjang tembok kedutaan. Mereka tidak bisa menghentikan para pengunuk rasa yang terus memanjat dinding dan berdiri di atasnya, sambil meneriakkan yel-yel. Sampai akhirnya, bendera negara penjajah tersebut berhasil diturunkan dan digantikan dengan panji Khilafah.
"Film ini harus dilarang dan permintaan maaf harus dilakukan," kata Ismail Mahmoud pemuda usia 19 tahun, salah seorang anggota fans sepakbola yang hadir dalam aksi tersebut.
"Ini adalah reaksi sederhana bagi yang telah melukai Nabi kami," kata Abdul Hamid Ibrahim, salah seorang aktivis Islam yang hadir dalam aksi tersebut.
Washington memiliki misi besar di Mesir, sebagian karena program bantuan besar yang diikuti penandatanganan Mesir atas perjanjian perdamaian dengan Israel pada tahun 1979. Amerika Serikat memberikan $ 1,3 milyar pertahun untuk militer Mesir dan menawarkan bantuan lainnya.
Juru bicara Departemen Luar Negeri AS Victoria Nuland di Washington mengatakan diding tersebut telah dicoret dan benderanya telah dihapus.
"Kami jelas bekerja dengan keamanan Mesir untuk mencoba memulihkan ketertiban di kedutaan dan bekerja dengan mereka untuk mencoba mendapatkan situasi di bawah kendali," katanya.
Seorang pejabat dari Departemen Luar Negeri AS mengatakan, "Kami memiliki beberapa orang menerobos dinding, menurunkan bendera dan menggantinya. Apa yang saya dengar adalah bahwa itu diganti dengan bedera hitam polos. Tetapi saya mungkin tidak benar dalam hal itu".
Setelah protes, Kementrian Luar Negeri Mesir mengatakan pihaknya berkomitmen untuk memberikan semua perlindungan yang diperlukan kedutaan.
Kaum Muslim telah geram dengan Amerika Serikat, negara penjajah dan penjarah di beberapa negeri kaum Muslim. Kemarahan mereka semakin bertambah, ketika beberapa orang Amerika menghina Nabi Saw. hingga mereka tak takut lagi untuk menduduki gedung kedutaan hingga berhasil menggantikan bendera Amerika dengan panji Rasulullah.
Demikianlah, jika di Mesir rakyat telah dengan tegas menolak Amerika Serikat, bahkan berhasil menurunkan bendera Amerika dan menggantikannya dengan panji Rasulullah, lalu bagaiman bisa jika di negeri Muslim berpenduduk mayoritas terbesar di dunia ini malah memberikan jalan besar bagi Amerika, menerima kunjungan utusannya, menjalankan program-programnya, termasuk mengizinkan rencana pembangunan Gedung Kedutaan Besar Amerika yang akan menjadi gedung kedubes AS terbesar ketiga setelah di Irak dan Pakistan.
Maka sudah saatnya kaum Muslim bangkit dan melepaskan ketakutan-ketakutan mereka untuk berdiri mempertahankan negeri-negeri mereka dari setiap bentuk cengkraman para penjajah. Dengan kembali kepada syariah dan Khilafah kemuliaan dan kewibawaan umat akan kembali diraih, termasuk dengan Khilafahlah yang akan memberikan pelajaran penting bagi mereka para penghina Rasulullah Saw. tercinta dan mengusir negara-negara penjajah yang telah menjara negeri kaum Muslim. Insya Allah, pertolongan dan kemenangan dari Allah semakin dekat. [m/aljazeera/telegraph/dailystars/reuters/syabab/www.al-khilafah.org]
(PETIKAN DARIPADA USTAZ ALAM MAYA KELOLAAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
161212
Ratu Rimba Niagara:
pada 14hb Disember 2012 jam 9.12 pagi ·
Salam Jumaat sahabat akhiratku,
Puji-pujian hanyalah untuk Allah;
Syukur kepada Tuhanku,
Kerana mengurniakanku Kekasih Allah.
(Insya-Allah Aamiin)
TULISLAH KALIMAH SYURGA DI WALL ALAM MAYAKU AGAR AKU INGAT DI AKHIR NAFASKU WALAUPUN KALIAN TIADA DI SAAT ITU
AKU TAK PUNYA APA SOBAT
Ratu Rimba Niagara:
Hai napa nak minta no hp...napa tak minta nombor akauan bank senang bank ini kan uang untuk hamba terus berjuang ye sobat...faham-fahamlah hamba di rimba ini nggak punyai uang sobat...manalah mampu nak beli h/p...sobat....harap faham dengan keadaan hamba ye...sobat....maafkan hamba karena terus terang pada sobat...
Sobat Akhirat:
Ooo gitu...habis tu karya-karya yang banyak-banyak tu kenapa tak dijadikan uang ye? bukan setakat h/p je boleh beli....apa keperluan seluruh rakyat rimba pun boleh....
Ratu Rimba Niagara:
Begitu ke sobat...sejujurnya hamba di rimba ini hanya cukup sekadar kasih sayang setulus hati...dan kasih sayang setulus hati itu yang kami pentingkan daripada uang atau pesona dunia....kami di sini saling bantu membantu...saling hormat menghormat...saling menghargai...saling berkata nan santun dan saling muhasabah diri...tiada lain di hati kami hanyalah mahu membuat kebajikan kerana-Nya untuk
persiapan ke negeri abadi....
Sobat Akhirat:
Maksud kamu ...kamu tak butuh uang....???? Kaget aku ...ni ..sobat....?
Ratu Rimba Niagara:
Bohonglah aku katakan padamu aku tak butuh uang sobat akhriatku....
Andainya aku hidup semua mahukan pesona dunia melampau pasti aku butuhkan uang sobat....
Sobat Akhirat:
Apa maksudmu pesona dunia melampau? Aku nggak paham boleh jelaskan?
Ratu Rimba Niagara:
Jika duniawi menjadi matlamat sebenarnya aku berhidup...itu maksudku...
bagiku hidup sekadar apa adanya....
Sobat Akhirat:
Apa maksudmu hidup sekadar apa adanya....aku nggak paham sedangkan aku lihat gambarmu seperti kayaknya seorang bangsawan....
Ratu Rimba Niagara:
Ala....itu coma...lakonan untuk watak Putri Rimba Niagara....sedangkan watak sebenar aku ...tidaklah begitu....yang aku mahu mereka bukan kenal aku tapi kenal semua karya-karya yang aku tulis sobat....tak kenal aku di dunia ini tapi berkat menjadi sobat pembaca setia karya-karyaku....dapat bersama di alam Syurga nanti Insya-Allah Aamiin ...
Sobat Akhirat:
Lagi kaget aku ni....tak kenal kamu....coma kenal karya-karya kamu...
tapi bertemu di alam Syurga....adakah kamu pasti masuk Syurga?
Gimana jika tak masuk Syurga adakah kita bisa ke temu?
Ratu Rimba Niagara:
Duhai sobat akhiratku...
Sesiapa pun ...tak layak menentukan Syurga itu adalah tempatnya....itu cuma Allah saja yang tahu kepada siapa hamba-Nya yang layak. Satu kerugian yang besar jika kita beramal soleh kerana mahukan Syurga ....
Sobat Akhirat...
Apa maksud kamu? Sedangkan pagi petang siang dan malam ....kamu sebut Syurga....Syurga...Syurga...
Mahu jadi seperti ahli Syurga
Mahu berkata seperti ahli Syurga
Mahu berhati Syurga...
Mahu bekawan dengan ahli Syurga...
Berarti kamu beramal mahukan Syurga itu yang aku faham...maafkan aku kerana udah lama aku mahu tanya sama kamu mengenai perkara ini tapi aku takut kamu kecil hati...karena aku bayangkan jika aku bersahabat denganmu aku menjadi ahli Syurga....karya-karyamu membuatkan aku terpesona dengan nikmatnya Syurga.
Ratu Rimba Niagara:
Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar...
Sobatku jikalah aku membuat sesuatu amalan kerana Syurga....amat rugilah aku sobat kerana pasti aku tak ikhlas pada Allah SWT kerana aku beramal bukan keranaNya tapi kerana SyurgaNya. Dan pasti aku akan dicampakkan ke neraka paling bawah...jika itu balasan-Nya Dia ke aku...aku relakan kerana siapalah aku untuk memiliki SyurgaNya yang diberi kepada semua hamba-Nya yang ikhlas beribadat semata ingin mendapat redhaNya mendapat rahmatNya. Tahukah kamu sobat...jikalah aku beribadat sekalipun beribu tahun dan amalanku seluas langit sedalam samudara ...aku masih tidak layak memiiki Syurga-Nya....
Sahabat Akhirat:
Kenapa kamu bilang begitu....aku nggak bisa ngerti ini...lagi aku kaget...
apa yang kau jelaskan padaku...tolong jelaskan pada aku. agar aku bisa ngerti apa yang kamu bilang....
Beribadat seribu tahun...
amalan seluas langit....sedalam samudra
masih tidak layak memiliki Syurga
kaget....kaget...kaget aku sobat...
lagi kamu berkata lagi aku benar pusing kepala jadiku
tolong jelaskan sejelas-jelasnya...
Ratu Rimba Niagara:
Maksud aku Allah SWT masukkan hambaNya ke Syurga bukanlah kerana banyak-Nya amal soleh hamba-Nya tapi kerana Rahmat Kaseh-Nya pada hamba-Nya asalkan niatkan beramal soleh ikhlas semata kerana-Nya.
Sahabat Akhrat:
Maksud kamu kita beramal soleh bukan kerana Syurga tapi kerana kita mahukan redhoNya dan rahmat kasehNya ...beramal soleh ikhlas semata kerana-Nya,iya kan itu maksud kamu...
Ratu Rimba Niagara:
Benar katamu itu sobat....
Sahabat Akhirat:
Ini pertanyaan akhir yang ingin aku ajukan padamu sobat....
Setahu aku kamu selalu bilang Syurga....Syurga...Syurga....
Seolah kamu beramal soleh bukan kerana redho dan rahmat kasehNya
Maaf jika pertanyaan aku ini keterlaluan ....sebenarnya mahu memecahkan kebuntuan aku ini.
Ratu Rimba Niagara:
Memanglah kita mahukan redha dan rahmat kasehNya
tapi mana bisa mungkin kita dapat redha dan rahmatNya tanpa usaha tanpa dicari dimana redha dan rahmatNya.....jika kita duduk tanpa usaha apa-apa pasti hidayah kasehNya tidak kita raih....tak akan bisa....tak akan bisa...bermimpilah kita sampai mati tak akan dapat redha dan rahmat kasehNya ...
Sahabat Akhriat:
Habis itu...gimana caranya kita mahu menggapai redha dan rahmat kasihNya? Tolong segera katakan pada aku...karena nggak bisa aku hidup tanpa matlamat dan tujuan...selama ini biarpun aku punya segala pesona dunia...tapi aku masih tidak tenang sekalipun aku sudah beribadat puluhan tahun lamanya...ya aku punyai harta dunia dalam masa yang sama beribadat tak pernah aku abaikan dan hartaku sudah banyak aku dermakan tapi masih tidak tenang...kenapa ye sobat?
Ratu Rimba Niagara:
Kita tak tenang walau pun segala kita punya....sebab....sebab....sebab...
Sahabat Akhirat:
Aduh kamu ini ....jangan bikin aku suspen ok...bilang aja apa sebabnya
Ratu Rimba Niagara:
Sebab itu aku mahu jadi teman akhiratmu...
Sama-sama muhasabah diri
Sama-sama sokong menyokong/memberi dukungan
Sama-sama saling bekerjasama ke arah amal soleh
Berkata seperti ahli Syurga
Sikap seperti ahli Syurga
Hati pun seperti ahli Syurga
Kerana ingin mendapatkan redha dan rahmat kaseh-Nya
Mestilah berhati seperti ahli Syurga
Sahabat Akhirat:
Berhati Syurga apa maksudmu?
Ratu Rimba Niagara:
Jangan berdengki hati
Jangan membangga diri
Selalu muhasaban diri
Saling memaafkan
Saling memanjangkan tali siraturrahim
Selalu bersangka baik dengan Tuhan dan manusia
Sahabat Akhirat:
Maaf ya jika aku tanya jika ini mengguris hatimu
Jika pertanyaan ini membuatkan kamu tak mahu berkawan denganku
Ini soalan terakhir aku janji tak akan tanya lagi...
Ratu Rimba Niagaa:
Oklah tanya sajalah ...soalan terakhir...soalan terakhir
tapi tak terakhir juga....
Sahabat Akhirat:
Jangan marah ...nanti lekas tua dong....
Aku mahu nanya kau kata mahu memanjangkan talisiraturrahim
tapi aku dengar kau ini selalu berkawan nggak lama dan di alam maya
ini kau selalu removekan rakan-rakan alam mayamu dan tak mahu terima
mereka yang mahu menjadi sahabatmu dan aku ini pun berdoa agar
hatimu lembut untuk menerimaku sebagai rakan fbmu...kenapa ya...
inilah persoalan yang aku berat mahu nanya tapi aku mahu tahu sejujurnya darimu...bisa nggak kamu jelaskan....sejelas-jelasnya.
Macamlah kamu ini sempurna iman sangat
macamlah kamu ini ahli Syurga
maaf aku keterlaluan padamu
Ratu Rimba Niagara:
Allahu Akbar!
Akupun dapat rasakan
Ramai yang beranggapan begitu padaku...
Tapi apadayaku mahu jelaskan padamu agar kau mengerti...
Jika aku jelaskan pasti kau nggak bisa mengerti
Biarlah aku dan Tuhanku saja yang tahu kenapa aku removekan mereka di alam maya, aku removekan bukanlah berarti aku memutuskan talisiraturrahim tapi aku hanya mahu menumpukan ...fokuskan matlamat aku sebenar membuka akaun fb...andaikata suatu saat nanti aku tak bergiat aktif lagi ber fb...dan tak menjadi teman Fbmu lagi maafkan aku ye
Diamku berarti aku takut dengan Tuhanku
kerana aku ingin menyendiri bersama kehidupanku yang Allah telah takdirkan padaku
Ke mana aku selepas ini...
Ke alam kehidupan yang aku dambakan
Ke alam barzah ke
Ke alam Syurga atas Rahmat Kaseh-Nya
Wallahua'lam
SesungguhNya alam ghaib aku ak tahu
Tapi yang aku tahu
Jika Allah sudah membuka tirai alam ghaibNya ke aku
Dan aku nampak segala alam ghaib yan selama ini tidak aku nampak
Ketika itulah pintu taubat dan segala amalan aku ditutup pengiraanNya
Saat itulah maut menjemputku pulang ke pangkuan-Nya
Saat itulah samaada aku boleh melafazkan kalimah Syurga atau pun tidak...
Sobat Akhirat:
Apa kalimah Syurga itu sobat...?
Ratu Rimba Niagara:
Semua persoalanmu kujawab tapi yang ini aku mahu kau yang menjawabnya jika kau menjawabnya ...kaulah sobat akhirat yang aku dambakan...memang tak salah aku memilihmu menjadi sobat akhiatku....manalah tahu berkat kau tulis di wall aku ini kalimah Syurga itu...akan aku ingat sampai nafas terakhirku...sekali pun tak pernah bersua di alam maya atau terpisah di alam maya namun
kalimah Syurga yang kau tulis di wallku menyatukan kasih di alam maya membawa ke Syurga. Insya-Allah Aamiin
Kepada semua rakan alam mayaku yang kukasihi semua tuliskanlah kalimah Syurga di wall aku ini agar dapat aku ingat saat-saat di akhir nafas ku biarpun kalian tiada di saat itu...
Luahan kalbu rakan alam mayamu,
Ratu Rimba Niagara
161212
PERJANJIAN KITA ALLAH MENJADI SAKSI BUKAN DI ATAS KERTAS HITAM PUTIH
Alhamdulilah...senang bersahabat denganmu sobat...moga kita kekal menjadi sobat dunia akhrirat Insya-Allah Aamiin. Mulai sekarang apa masalahmu adalah masalahku dan apa masalahku adalah masalahmu....boleh ke sobat kita saling berkongsi masalah....bukanlah untuk kepentingan peribadi tapi untuk saham akhirat kita nanti...gimana pendapat sobat....jika kau sudi...perjanjian terlibat dengan saham akhirat ini Allah saja yang menjadi saksiNya...bukan atas kertas hitam putih....gimana pendapatmu sobat...dengan cadanganku ini...percayalah kebahagiaanmu adalah kebahagiaanku dan kebahagiaanku adalah kebahagiaan mu...itu yang aku perjuangankan pada semua yang sudah aku anggap sebagai sobat akhiratku...
RATU RIMBA NIAGARA
161212
MATLAMAT KITA SAMA MENUJU JALAN-JALAN KETUHANAN MEMBAWA KE SYURGA ALLAH INSYA-ALLAH AAMIIN
SAHABAT BERBICARA DENGANMU SEOLAH AKU BICARA DENGAN BULAN MAKIN AKU BICARA SEMAKIN BULAN BALAS DENGAN BAHASA YANG INDAH MENYEJUKKAN IMAN ALLAHU AKBAR INDAHNYA MENJADI SAHABATMU.
Putra Rimba Bila bulan bicara...
Menyatakan Syukurnya Pada Ilahi....
SINARANKU DENGAN KEIZINAN-NYA
itu bulan ke?
iye ini bulan
indahmu bulan
biarpun malam berlalu pergi
kau masih indah di situ
di balik awan
di simbahi cahaya mentari pagi
keindahan mu di malam hari
sampai ke pagi masih terbias di siang hari
indah...terlalu indah bulan
biar pun kau di balik awan sana
tembusan sinar cahayamu
terbias di kalbu hatiku
yang berjerubu dek awan kelabu
sekelabu awan kelabu yang ingin menghalangmu
untuk kulihat kelibatmu dengan jelas
di mana pun kau berada
tak kira di waktu
malam pagi petang siang dan malam
sinar purnamamu terlalu indah
jika ada yang cuba menghalang
kau menyinarkan sinarmu
berusahalah sedaya upaya
terus berjuang untuk
menyinarkan sinarmu bulan
kami di bumi amat menantikan
sinar indahmu itu
kerana kami tahu
kau bersinar seindah itu
atas kehendak Tuhanmu
Tuhanmu
Tuhanku juga
Tuhanmu menciptakanmu
Tuhanku menciptakanku
kau dan aku
Tuhan yang sama
Pencipta yang sama
dengan izinNya
kau dapat bersinar
tak kira
malam siang pagi petang siang dan malam
kau terus bersinar...dan terus bersinar...
katamu aku bersinar
tanda menghargai Kurniaan Tuhanku
indah hidupmu bulan
setiap hari bersinar...sinar...
kau tidak sedikitpun tamak dengan sinarmu
kau berbagi sinarmu dengan semua yang sudi
katamu apa hendak dikisahkan yang tak sudi
kau akan terus bersinar...dan bersinar
biarpun setiap kali kau bersinar
ada yang cuba menghalangi
tapi kau tabah dalam sendu
sendumu
dirasai seluruh penghuni bumi
yang menyayangimu bulan
penghuni langit sendu juga bulan
kerana sendumu mendayu-dayu
merayu-rayu kepada Tuhanmu Tuhanku
hingga bumi menangis langit pun menangis
bila bumi menangis langit menangis
tiada apa yang dilafazkan
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
sendumu bulan
Allah Azzawajallah balas segala kebaikanmu
di kala kau hidup dan di kala kau mati
dan kami pun mahu besama-samamu
hidup dan mati hanya untuk Allah Azzawajallah
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
Karya Ratu Rimba Niagara
141212
GUBAHAN BUNGA-BUNGA SASTERAKU UNTUKMU PENGHUNI ALAMMAYA...
BUNGA-BUNGA SASTERAKU KUTERBANGKAN DI SUDUT HATIMU.
INGIN KUTEMPA SASTERAKU AGAR MENJADI SERPIHAN HATI LALU MENELUSURI JIWAMU , JIKA KAU MULA MEMAHAMI DAN MERASAINYA DI SITULAH BERMULANYA DUNIA SASTERAKU DALAM JIWAMU...... ANDAINYA ADA YANG TIDAK BERKENAN DI HATIMU DALAM DUNIA SASTERAKU TEGURLAH AKU DENGAN KATA-KATA NAN INDAH KERANA KATA-KATA NAN INDAH ITULAH YANG AKAN MENGHIDUPKAN DUNIA SASTERAKU. SETIAP HARI AKU DILIMPAHI ILHAM YANG TAK PUTUS-PUTUS DARI-NYA. KERANA KETERUJAAN ITU AKU INGIN BERKONGSI DENGAN SELURUH PENGHUNI ALAMMAYA...TIADA NIAT SEBESAR ZAHRAH PUN UNTUK BERBANGGGA DIRI.
SETIAP KALI AKU MENGARANG MENGENAI KETUHANAN, ROH, ALAM BARZAH DAN LAIN-LAIN BUKAN NIATKU UNTUK MENGAJAR SESIAPA, ITU ADALAH UNTUK MUHASABAH DIRIKU SENDIRI YANG SENTIASA LUPA TANGGUNGJAWAB SEBAGAI KHALIFAH-NYA DI MUKA BUMI INI. JIKA KAU MASIH LAGI TIDAK MEMAHAMI DUNIA SASTERAKU MAKA JANGAN CEMUH DUNIA SASTERAKU BIARKAN SASTERAKU KESENDIRIAAN BARANGKALI SASTERAKU TIDAK DAPAT BERTAHTA DI HATIMU. NAMUN BEGITU DUNIA SASTERAKU TIDAK AKAN MENGALAH AKAN TERUS BERSASTERA, AKAN KUBIARKAN CURAHAN ILHAMKU MENGALIR DI DUNIA SASTERAKU TANPA ADA SEKATAN DARIPADA MEREKA YANG TIDAK MEMAHAMINYA KERANA ITU ADALAH DUNIA SASTERAKU. AKU YAKIN SATU SAAT NANTI AKAN HADIR PENGHUNI ALAMMAYA YANG MEMAHAMI DAN MERASAI KEINDAHAN DUNIA SASTERAKU....PENGAKHIRAN AKAN HANYA ADA SATU MATLAMAT KENAPA AKU BERSASTERA,,,,,, KERANA AKU MAHUKAN MENDAPAT KEREDHAAN DARI-NYA AGAR BERSAMA MEMBINA JAMBATAN KE SYURGA IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
10 Rabiulakhir 1435H
10 Februari 2014M
YA ALLAH LINDUNGILAH SAUDARA SEISLAM KAMI YANG BERADA:
Ya Allah help the Muslims of Palestine.
Ya Allah help the Muslims of Syria.
Ya Allah help the Muslims of Burma.
Ya Allah help the Muslims of Gaza.
Ya Allah help the Muslims of Somalia.
Ya Allah help the Muslims of Egypt.
Ya Allah help the Muslims of Libya.
Ya Allah help the Muslims of Iraq.
Ya Allah help the Muslims of Kashmir.
Ya Allah help the Muslims of Chechnya.
Ya Allah help the Muslims of Afghanistan.
Ya Allah help the Muslims of Pakistan.
Ya Allah help the Muslims of Bangladesh.
Ya Allah help the Muslims of Morocco.
Ya Allah help the Muslims of Yemen.
Ya Allah help the Muslims of Algeria
Ya Allah help the Muslims of Sudan.
Ya Allah help the Muslims of Lebanon.
Ya Allah help the Muslims of India.
Ya Allah help the Muslims all over the World
Ya Allah give us a Khilafaah...!!!
Ameen Ya Rab Ul Ameen آمين يا رب العالمين.
Sarimah Shahari, Ila Efira and 2 others commented on your post in kita tetap sejiwa.
KH. Abdullah Gymnastiar
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
UMMAT KENA BERSATU BERJIHAD.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
TAZKIRAH KEMATIAN KITA PERGI TAK IKUT TERTIB
Salam jumaat...♡♡♡untuk sahabat akhiratku semua di alam maya tersayang dunia akhirat...
Maaf zahir bathin
Jika ada bicaraku yang membuat hatimu terluka
Di hari Jumaat ini kupohon ampun dan maaf
Moga kasih kita tersimpul mati di Syurga menanti
Insya-Allah Aamiin Ya Rabba A'Lamin
Ibu Zai Ris II jadinyo..sediokan payung sebolom hujan..
Ara Rahim semuanya kehendak Yang Maha Esa bu,,,
Ibu Zai Ris II semuonyo udah tercatat sojak kito azali lai nak Ara Rahim..ajal maut di tanganNYO juo..dr NYO kito dtg..tibo masonyo..kito akan di ambilNYO kembali...
Hamidah Midah betul.. jangan sangka kita yang tua ni lambat lagi mati..
Ratu Rimba Niagara
Bila tiba masanya kita ...adakah kita sudah bersedia untuk mati...
Makanya sebelum mati
Saling kita mengingati mati
Agar tak menyesal di hari mati
Berbudilah sebelum mati
Pada Tuhan kita beramal bakti
Pada manusia kita berbudi
Tinggalkan budi tanda kita pernah berhidup di bumiNya ini...
(PETIKAN DARIPADA WALL IBU ZAI RIS II & RATU RIMBA NIAGARA)
30 Muharram 1434H
141212
TERIMA KASIH ATAS ANUGERAH DARI MAGMA KEPADA MASTER KIT
Khai Noor & Ratu Rimba Niagara shared Silat Sendeng Buah Pukul Kilat's photo.
TERIMA KASIH ATAS ANUGERAH DARI MAGMA KEPADA MASTER KIT @ SAUDARA KAMARUL DLM MEMPERJUANGKAN PERSILATAN KE ARAH YG LEBIH BAIK. INSYAA ALLAH.
Unlike · · Share · 15 hours ago ·
You and Raja Azli Raja Sulaiman like this.
Khai Noor PERKASAKAN LAGI SENI SILAT SENUSANTARA
14 hours ago · Like
Ratu Rimba Niagara .
MAMANDA SEJARAH TERPAHAT
" BERGABUNG SUDAH SESEPUH NEGERI
MEMBINCANG SILAT WARISAN BERDAULAT
SAMBIL MENJAMU SANTAPAN JAUHARI
DI MAMANDA SEJARAH TERPAHAT."
- Mamanda Laksamana Pendekar Temasek.
" BERGABUNG SUDAH SESEPUH NEGERI MEMBINCANG SILAT WARISAN BERDAULAT SAMBIL MENJAMU SANTAPAN JAUHARI DI MAMANDA SEJARAH TERPAHAT." -
By: Mamanda Laksamana Pendekar Temasek.
Like · · Share · 18 hours ago ·
Tengku Shawal Tengku Aziz and 21 others like this.
1 share
Awie Antumalam
18 hours ago · Like · 1
Tengku Shawal Tengku Aziz Syukur..Amin..
16 hours ago · Like · 1
Ratu Rimba Niagara
SEJARAH PENDEKAR TERPAHAT KINI
DI SANUBARI GENERASI NUSANTARA
BERGABUNG PENDEKAR DULU & KINI
JIWA PENDEKAR SENTIASA MEMBARA.
54 minutes ago · Like
PENDEKAR HARUS BERJIWA BERANI,
BERANI MATI MEMBELA PERTIWI;
JIWA PENDEKAR TAK PERNAH MATI,
ITULAH PENDEKAR AKU KAGUMI.
51 minutes ago · Like
HARI-HARI ADALAH PERJUANGAN,
SEBARKAN ILMU KEPENDEKARAN;
TANPA PERNAH ADA KEJEMUAN,
SENTIASA MEMBARA API PERJUANGAN.
48 minutes ago · Like
JIWA PENDEKAR JIWA HANG TUAH,
TAK AKAN BERUNDUR DI MEDAN JUANG;
KE MANA PERGI BERSEMANGAT HANG TUAH,
ITULAH JIWA PENDEKAR SENTIASA BERJUANG.
45 minutes ago · Like
TIADA HARI TANPA PERJUANGAN,
BERJUANG TERUS BERJUANG;
BIARPUN DATANG PELBAGAI HALANGAN,
TAK AKAN LUNTUR JIWA PEJUANG.
40 minutes ago · Like
AKU BERJUANG KERANA-NYA,
KELEBIHANKU INI KUTABURKAN BAKTI;
MOGA ADA NILAIAN DI SISI-NYA,
DISAYANGI INSAN JUGA ILAHI.
37 minutes ago · Like
KAN KUSEMAIKAN BAKTI ILMU KEPENDEKARANKU,
PADA ANAK BANGSA SELURUH NUSANTARA;
KERANA ITULAH MATLAMAT PERJUANGANKU,
ILMU PENDEKAR DI JIWA PEWARIS NUSANTARA.
30 minutes ago · Like
MAMANDA LAKSAMANA PENDEKAR TEMASEK,
KAU ADALAH IDOLAKU IDOLA GENARASIKU;
BUDI DISEMAI SEINDAH KEBIRUAN TASEK,
JASAMU SENTIASA MEWANGI DI HATI PEWARISKU.
24 minutes ago · Like
MOGA ILMU KEPENDEKARRAN YANG DICURAHKAN,
MEMBERI MANFAAT KEPADA GENERASIKU;
ROH PENDEKAR SENTIASA DIWARISKAN,
GENERASI NUSANTARA TERUSKAN TANPA JEMU.
19 minutes ago · Like
TERIMA KASIH MEMANDA LAKSAMANA PENDEKAR TEMASEK,
MENYEMAI BAKTI JIWA KEPAHLAWANAN TANPA JEMU;
TERUSKANLAH BERBAKTI LAKSAMANA PENDEKAR TEMASEK,
MOGA ALLAH SWT MERAHMATI HIDUP MATIMU.
(AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN)
15 minutes ago · Like
PANTUN MAMANDA LAKSAMANA PENDEKAR TEMASIK,
TAJUK PANTUN KUKARANGKAN SEBAGAI KENANGAN;
DIKARANGKAN UNTUK LAKSAMA PENDEKAR TEMASIK,
HADIAH TULUS IKHLAS MENGHARGAI PERJUANGAN.
9 minutes ago · Like
KU MENGHARGAIMU KU KENANGKAN MOYANGKU,
MOYANGKU HULUBALANG RAJA BUGIS,
SEMUA PEWARIS PENDEKAR ADALAH JIWAKU;
JIKA KU TAK HARGAI KUTERUS MENANGIS.
5 minutes ago · Like
DUHAI SELURUH PENDEKAR YANG KUSANJUNGI
BERJUANGLAH KALIAN HINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR
KERANA ITULAH YANG DIPESANKAN OLEH MOYANG DIKASIHI
JIWA SEMANGAT JUANG SEORANG PENDEKAR TAKKAN BERAKHIR
2 minutes ago · Like
SETIAP LANGKAHMU ADALAH SEMANGATKU,
TAK KIRA DI MANA KAMU BERADA AKU DOAKAN;
MOGA ALLAH MEMBALAS PERJUANGANMU,
BALASAN SYURGA ATAS SYAHID DALAM PERJUANGAN.
a few seconds ago · Like
(PETIKAN DARIPADA WALL MAMANDA LAKSAMANA PENDEKAR TEMASIK & WALL SILAT SENDENG BUAH PUKUL KILAT & PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
12 Safar 1434H
25 Disember 2012M
TERIMA KASIH ATAS ANUGERAH DARI MAGMA KEPADA MASTER KIT @ SAUDARA KAMARUL DLM MEMPERJUANGKAN PERSILATAN KE ARAH YG LEBIH BAIK. INSYAA ALLAH.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
GARUDA WIRA NUSANTARA
BENTANGKAN SAYAP GARUDA
BERJALAN LAKSANA KUDA
INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA TERUS DIPERSADA
DIKAGUMI SELURUH WARGA DUNIA
BERJALANLAH GARUDAKU
BERJALAN DAN BERLARI SEPANTAS KUDA
TERBANGLAH GARUDAKU
TERBANGLAH TINGGI MENGGAPAI BINTANG
JANGAN PUTUS ASA GARUDAKU
TEMPUHLAH DUGAAN DENGAN KESABARAN
RAKYAT MENUNGGU KEJAYAANMU
TERBANG KE ANGKASARAYA
TERBANG TINGGI TINGGI
MENGGAPAI BINTANG
UNTUK DIBAWA PULANG
RAKYAT MENADAH TANGAN
BERSYUKUR DIKURNIAKAN GARUDA
BERHATI PUTIH SEPUTIH SALJU DARI SYURGA
SENYUMLAH GARUDAKU
JERIH PERIHMU
TERBALAS JUA
DENGAN SORAKKAN RAKYAT
KAU WIRA NUSANTARA
YANG KAMI KAGUMI
KAMI NOBATKAN DIKAU GARUDAKU
GARUDA WIRA NUSANTARA
SAYANG KAMU SAMPAI KAPAN PUN
KARENA CINTA ANAK IBU PERTIWI NUSANTARA
BERSEMADI DALAM JIWAMU
ISTIRAHATLAH GARUDAKU
IJINKAN KAMI MENERUSKAN PERJUANGANMU
BIARPUN KAMI TAHU
TAK AKAN TERHENTI PERJUANGANMU
SEHINGGA NAFASMU TERHENTI
NAMUN IJINKAN KAMI
TERBANGKAN SEMUA SEMANGAT
CINTA IBU PERTIWI DI JIWA ANAK BANGSA NUSANTARA...
SELAMANYA KAMI CINTAKAN KAMU
SELAGI HAYAT DI KANDUNG BADAN
CINTA DAN SAYANGKAN KAMU SAMPAI SYURGA
LIHATLAH DI ANGKASARAYA SANA
JUTAAN GARUDA SEDANG TERBANG
MENGGAPAI BINTANG DI LANGIT KE TUJUH
TERIMA KASIH GARUDAKU
MOGA ALLAH AZZAWAJALLAH
YANG DAPAT MEMBALAS
JASAMU PADA IBU PERTIWI DAN ANAK BANGSA NUSANTARA...
KEHADIRANMU DI BUMI NUSANTARA
KAMI SYUKURI DALAM DOA
MOGA ALLAH SWT
MERAHMATI HIDUP DAN MATIMU
AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
9 Safar 1435H
12 Desember 2013M
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA RAJA, PEMIMPIN, KASATRIA DAN SELURUH RAKYAT NUSANTARA SEMPENA SAMBUTAN HARI NUSANTARA 13 DESEMBER 2013)
MISTERI KEHILANGAN RAJA INDONESIA
Hai Garuda diRaja ke mana kah mahu kamu terbang itu?
Tuanku Putri mahu tahu ke mana hamba hendak terbang?
Mestilah beta nak tahu sebab itu beta mahu nanya kamu?
Hamba mahu terbang ke Tuanku Putri mahu menyampaikan berita.
Berita apa itu Garuda diRaja Indonesia?
Hamba mahu Tuanku Putri tahu bahawa Institusi diRaja Indonesia
akan hidup kembali...
Mustahil jangan hendak bermimpilah garuda ...beta sudah
dimaklumkan Indonesia tidak diiktirafkan Institusi diRaja
Sampai kapan pun....nggak akan ada...nggak akan ada...
Kenapa Tunku Putri setega itu mengatakan begitu?
Yang dibilang ke beta begitulah... beta pun bingung juga pada mulanya kenapa dibilang begitu? Menurut ceritanya lagi , Indonesia memang punya Raja kerna yang mempertahan bumi Indonesia daripada dijajah kuasa asing adalah Pahlawan-Pahlawan diRaja. Tapi yang peliknya Waris DiRaja hilang....hilang tanpa dikesan bagaikan ditelan bumi. Kemangkatannya tidak diketahui dan hidupnya tidak dapat dikesan.Makanya itu sehingga sekarang Indonesia tidak diiktirafkan sistem Raja Berpelembagaan seperti di negara beta Instituti diRaja diikhtirafkan pemerintah dan rakyat.
Beta mahu tanya kamu wahai burung garuda diRaja...apakah betul yang beta dengar...waris diRaja Indonesia...hilang tak dapat dikesan?
Duhai Putri Rimba ...adakah Tuanku Putri bersedia untuk mengetahui kisahnya tapi kalau hamba cerita pun Tuanku Putri tidak bisa memahami keadaan pewaris diRaja Indonesia kenapa menghilang...
Tapi tak apalah memandangkan sekarang ini Tuan Putri Rimba sahajalah yang percaya akan wujudnya Institusi diRaja kembali di Indonesia ..makanya Garuda diRaja mahu terbang menjemput Tuan Putri ke Istana Raja Garuda yang letak Istana itu adalah rahsia tiada siapa pun yang tahu.
Kenapa pula kena mengena dengan beta...beta bukan rakyat Indonesia...cerita-cerita sejarah Indonesia pun beta tidak tahu menahu....
Tuanku Putri ketahuilah syair-syair , pantun, gurindam dan puisi yang menceritakan kisah-kisah diRaja semuanya ada bersangkut paut dengan misteri kehilangan pewaris diRaja Indonesia.
Wahai burung Garuda diRaja...beta berkarya berdasarkan Ilham yang diKurniakan Tuhan ...beta tidak sangka pula ada bersangkut paut dengan misteri kehilangan pewaris diRaja Indonesia.
Apa pun kata Tuanku Putri ...hamba akan menjemput Tuan Putri ke Istana Tuanku diRaja Garuda...bersedialah ...dalam masa terdekat ini hamba si Garuda diRaja akan menjemput Tuanku Putri Rimba Niagara.
Terpulanglah kepada mu Garuda diRaja Indonesia...beta berkarya bukan kerna untuk mengenali Rajamu atau dihargai atau apa saja...tapi semuanya dengan izin daripada Tuhan beta juga.
Hamba coma mengikut arahan Tuanku DiRaja Garuda saja...Tuan Putri Rimba Niagara....kerana sikap Tuan Putri suka menabur bakti biarpun tidak mengenali susur galur diRaja Indonesia makanya sudilah menerima jemputan ini ya Tuanku Putri Rimba Niagara....
Duhai Garuda diRaja Indonesia...jika niat Raja mu ikhlas untuk menerima semua karya-karya syair, guridam, pantun dan puisi yang beta karangkan...beta ikhlas juga menerima undangan ke Istana diRaja mu itu.
Terima kasih Tuanku Putri Rimba Niagara yang sentiasa tersanjung di hati semua .
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA.
26 April 2012
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
MENGEJAR IMPIAN JADI REALITI
'Ku ingin terbang bersamamu ke angkasaraya agar boleh memetik bintang di langit malam dan kita bersyukur bersama duhai sahabatku ,' Ratu Rimba Niagara.
Rusli Saleh Jangan terlalu mengejar impian nanti kita akan hilang arah,,,
Ratu Rimba Niagara Mengejar impian tak rugi apa-apa yang rugi jika sahabat tak sudi beri sokongan untuk mengejar impian jadi realiti , jadilah sahabat yang ikhlas menyokong impian sebab itu juga diterima menjadi rakan fb mana-mana rakan fb yang tak sudi nak sokong kita tak boleh nak paksa maka terpaksalah mencari rakan fb lain sentiasa sudi menyokong impian menjadi realiti.
Like dan komen pun tak sudi apa lagi hendak menyokong impianku maka redhakanlah andai kumencari rakan fb lain jangan sesekali bilang aku memutuskan silaturrahim percayalah silaturrahim kita sentiasa mewangi di hatiku tanpa sebarang parut luka kecewa agar kita tak sama menuntut di akhirat nanti. ALLAHU AKBAR.
Karya Ratu Rimba Niagara,
4 Rabiulakhir 1438H
3 Januari 2017
RATU RIMBA NIAGARA & CITA-CITA
'Bercita-cita Mempunyai Kota Sastera ,‘KOTA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA, Galeri Sastera RATU RIMBA NIAGARA & Perpustakaan RATU RIMBA NIAGARA,’
Semua bahan sastera Ratu Rimba Niagara dijadikan sebagai produk pelancongan yang diminati semua Rakyat Nusantara sebagai tandakan kasih sayang Ratu Rimba Niagara kepada semua generasi kini dan akan datang Nusantara.
Karya Ratu Rimba Niagara,
2 Rabiulakhir 1438H
1 Januari 2017
MENGGENGGAM IMPIAN SEPERTI MEMINTAL ILUSI MENJADI REALITI
Semua orang ada impian
impianku tinggi menggunung
sudah puluhan tahun aku mendaki
terlalu banyak onak dan duri kulalui
biarpun onak dan duri sudah sebati dalam diriku
adakalanya aku putus asa untuk menggapai impian
ribut petir selalu membunuh anganku menggapai impian
hinggakan aku tak mampu untuk bertahan lagi...
Tapi dek kerana misi dan visi ku yang sudah lama kudambakan,kuterus...dan terus...memburu impian ....
Biarpun datang berjuta halangan tak kupedulikan lagi
kerana aku sudah kesuntukan masa untuk berleka
memburu impian
Impian...oh! Impian....
Impianku menjadi bahan ketawa
kerana impianku di luar kotak pemikiran
siapalah aku untuk menggapai impian itu
Mana mungkin aku seorang untuk merealisikan impianku
kerana impianku tak pernah padam
hingga saat ini kumasih pertahankan impianku biarpun
keseorangan terkial-kial dalam pendakian yang entah bila penghujungnya
Biarpun hangus terbakar jemariku...
kutetap menggenggam impian
hingga sampai penghujungnya
Menggenggam impian seperti, ' Memintal llusi Menjadi Realiti
mana tahu hadirmu tanpa dugaku
bekerjasama denganku
berkongsi segala bebanan yang kupikul
bagaikan sinar pelangi yang takkan padam
mengiringi pendakianku memburu impianku
kerana impianku seiring dengan impianmu
kerana kita punyai minat yang sama
matlamat yang sama
ingin jadikan impian menjadi kenyataan
Terima kasih pelangiku kerana sudi berganding bahu bersamaku, moga indah warna-warni pelangimu takkan hilang hingga bila-bila
Selagi nafasku ada...Syukurku pada Allah
kehadiranmu selalu kunantikan dalam ilusiku
tapi kini bukan ilusi lagi
berkat keikhlasan hatimu padaku
amat mengharukan aku
Moga kau dan aku seia sekata
senada seirama
sama-sama menggenggam impian
impianku impianmu berpadu menjadi realiti
biarpun tak menjadi realiti
setidaknya kita telah mempunyai impian yang sama
Ayuh...sama-sama kita jayakan
mana tahu...impian jadi kenyataan!
Aku mesti bersangka baik dengan Tuhanku
Dia Maha Berkuasa Untuk Menjadikan Impianku Satu Realiti
Jika ianya satu realiti kusyukur dalam sujudku
kerana tiada daya upayaku melainkan dengan IzinNya jua
Karya Ratu Rimba Niagara,
26 Zulhijjah 1436H
10 Oktober 2015
"IMAGINE," Susilo Bambang Yudhoyono
Tahun 1971, John Lennon, ex pemain gitar grup band terkenal The Beatles, membawakan lagu manis berjudul "Imagine".
Pesan yang disampaikan John Lennon melalui lagu itu ialah mengajak umat manusia untuk menciptakan dunia yg aman & damai.
Impiannya, semua manusia bersaudara. Tak ada perang, tak ada pembunuhan & tak ada kelaparan. Bahkan tak perlu ada negara.
Seperti itulah John Lennon menggambarkan kehidupan yang teduh di dunia dan yang akan membuat umat manusia merasa bahagia.
Banyak yang kini mendefinisikan bahwa kebahagiaan seseorang tidak diukur oleh pangkat, jabatan, kekayaan & hidup yang serba berlebih.
Dunia banyak memberi contoh bahwa yang "stress" & tidak bahagia, justru berasal dari orang "besar", orang kaya & orang yang punya kekuasaan.
Dunia dengan kehidupan yang serba ideal mungkin tidak akan pernah terwujud. Jangankan dunia atau negara, masyarakat ideal pun sulit dicapai.
Tetapi manusia diciptakan Tuhan bukan untuk menjadi pesimis, lemah, kehilangan akal & keyakinan, serta mudah menyerah.
Dunia yang lebih baik tetap dimungkinkan. "A better world is possible", seperti yang diajarkan agama & diimpikan John Lennon.
Paling tidak, semua itu bisa kita mulai dari diri kita. Dari ikhtiar & kegigihan kita utk membuat diri merasa damai & bahagia.
Setiap orang tentu pernah sedih, merasa gagal, kalah, tidak puas, sakit hati, marah & bahkan bisa juga menyimpan dendam & kebencian.
Jika semua perasaan itu kita bawa mati & tidak mampu mengurangi serta mengendalikannya, maka hidup kita tidak akan pernah bahagia.
Demi terciptanya dunia & Indonesia yang damai & bahagia, marilah kita belajar "berdamai" dengan diri kita sendiri. Itulah jalannya.
Selamat Hari Kebahagiaan Dunia. "Happy World Happiness Day". Damai hatiku, damai negeriku, damai duniaku.
Diambil dari twitter @SBYudhoyono. Jumat 20 Maret 2015
RAKYAT RIMBA NIAGARA MELANTIK TUAN PUTRI RIMBA NIAGARA SEBAGAI RATU RIMBA NIAGARA BAGI MENYOKONG MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA DALAM TEATER BANGSAWAN DIRAJA,''RATU RIMBA NIAGARA,'Karya Ratu Rimba Niagara. .
Tuan Putri... semasa Tuan Putri ditabalkan sebagai Ratu Rimba Niagara kami rakyat Rimba Niagara telah bermuzakarah untuk melantik Tuan Putri sebagai Ratu yang memerintah seluruh Kerajaan Rimba Niagara ini.
Kami ingin membuat sendiri mahkota Tuan Putri yang tiada tandingan cantiknya dengan buatan manusia tapi memandangkan asal usul Tuan Putri manusia makanya kami hormat Tuan Putri agar kami juga mahu mendukung/menyokong Institusi diRaja Nusantara yang akan dihidupkan semula oleh mereka yang faham betapa pentingnya Institusi diRaja pada rakyat sekalian,
Biarpun kami haiwan dan boleh melantik di kalangan haiwan tapi karena semangat kami untuk menghidupkan institusi diRaja Nusantara makanya kami lantik Tuan Putri sebagai Ratu agar Tuan Putri terus bersemangat untuk menuliskan kisah-kisah diRaja dan Kesatria diRaja samada realiti atau dongengan.
Teruslah menulis Tuan Putri kami akan terus memberi sokongan/dukungan kepada Tuan Putri. Walaupun apa jua halangan dan cabaran Tuan Putri mesti kuat semangat dan jangan mudah berputus asa karena niat suci murni Tuan Putri itu Tuhan sentiasa membantu percayalah.
Maka selepas ini walaupun ada yang menghina Tuan Putri jangan dihiraukan dengan semua kata-kata yang melemahkan semangat Tuan Putri berkarya...sekalipun mereka mengatakan Tuan Putri berada di alam fantasi tak akan menjadi realiti anganan Tuan Putri itu jangan sekali dipedulikan.
Biarlah mereka dengan dunia mereka, Tuan Putri hanya akan melayani mereka yang memahami dunia sastra Tuan Putri saja yang tidak memahami tetap akan mengatakan Tuan Putri berada di dunia fantasi yang mana kata-kata itu akan melemahkan semangat Tuan Putri untuk bersastra tinggalkan mereka itu Tuan Putri...buat apa bersahabat dengan mereka yang membuatkan hati Tuan Putri terluka kami tak akan izinkan hati Tuan Putri terluka . Berjanjilah kepada kami bahawa Tuan Putri akan buktikan bahawa dunia sastra Tuan Putri bukanlah dunia fantasi tapi adalah bahan sastra yang berkualiti dan bakal menjadi realiti di dunia realiti. Ketika itu yang menghina dan merendah-rendahkan usaha Tuan Putri akan menginsafi diri sendiri dan mengakui Kebesaran Tuhan mengatasi segala yang ada di langit dan di bumi. Allahu Akbar Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Karya Ratu Rimba Niagara,
24 Dzulhijjah 1435H
19 Oktober 2014
LADANG KARYA RATU RIMBA NIAGARA,
LIHATLAH LADANG KARYAMU SAUJANA MATA MEMANDANG!
Aku suka berladang
ladangku luas
seluas saujana mata memandang
Aku puas dengan hasil usahaku
aku tak gunakan jentera apa-apa
untuk mengusahakan ladang
hanya berbekalkan
semangat
cita-cita
dan harapan
Untuk menjayakan ladangku yang luas
kugunakan cangkul
yang matanya hari-hari kuasah
agar tajam senang aku bercangkul
Nak fikir dari segi logik
emangnya tak logik
tak masuk akal
bagi orang yang berakal
mana bisa hanya berbekalkan cangkul boleh mengusahakan
sebuah ladang yang luas terbentang
bersendirian
kesendirian
berhujan
berpanas
dihina
dijelekkan
yang ada kejian dan cacian
hingga kering air mataku
Berhujan kek
berpanas kek
ribut angin topan kek
apa kek lah
sampai tak ada kek lagi
setiap hari aku bercangkul
cangkul...cangkul...cangkul...
cangkul tanpa mengenal arti capek
jemu dan berputus asa
Semuanya bilang aku ini gila
ketawakan aku
segala usahaku tak akan jadi realiti
menjadi bahan ketawa
karena anganku yang tak masuk akal
lalu ku tanya dunia
duhai dunia adakah kau sudi mendukung usahaku
satu dunia geleng kepala
satu dunia tak akan membantumu duhai cangkul
dunia hanya mampu ketawakan bila cangkulmu tumpul
dicangkulkan juga sepenuh daya
pasti tak menjadi usahaku bertanam di ladangku
lalu ku tanya bumi
duhai bumi
bisakah kamu mendukung perjuanganku
bisa duhai cangkul
aku diutuskan oleh Tuhanku
untuk membantumu
karena kau berusaha sedaya upaya menggunakan cangkul
mengusahakan ladang yang luas
tengok tu ...
ladang karyamu seluas-luasnya
ladang karyamu sudah pun berhasil
sudahpun dipetik hasilnya
oleh jutaan pembaca ladang karyamu ...
mereka semua suka
mereka terharu
syahdu
merasai hasil tanaman karyamu
setelah makan hasil tanaman karyamu
lagi dimakan lagi tak jemu
sebagaimana kamu berkarya
lagi berkarya lagi banyak ide
kamu berbagi pada semua
tanpa mengira keuntungan duniawi
makanya jangan bilang kau
akan tewas atas usahamu menyediakan
ladang karya nan luas ini
biarpun pada pandangan mereka
tiada mendatangkan hasil duniawi untukmu
anggaplah itu kata-kata orang-orang yang mendengki
apabila dia mendengki
dia dengkikan kamu
karena dia nggak bisa
berkarya berbakti pada manusia
sebab Allah tak ijinkan mereka berkarya
Allah ijinkan kamu berkarya
karena kamu bukan pentingkan keuntungan duniawi
yang kamu mahu ladang karya kamu luas dan hasilnya
adalah untuk anak cucu Nusantara
percayalah Allah redho hasil usahamu
janganlah bimbang percayalah yakinlah
Allah sentiasa bersama orang yang suka berbuat kebaikan
cangkul yang kau gunakan
untuk mengusahakan ladang karyamu itu
akan menjadi saksi
di hari kematianmu
mencangkul bumi
dari Allah kau datang
kepada Allah kau dikembalikan
Allah yang hidupkan
Allah yang mematikan yang hidup
cangkulmu pasti akan tersenyum,
'Sehingga akhir nafasku berbakti denganmu duhai manusia
sekarang kau kukebumikan
selamat beradu dalam pelukan bumi
selamat beradu di Taman Syurga
selamat beradu Bidadari Syurga
selamat menikmati suasana Syurga hingga hari Qiamat
kau akan dibangunkan agar dapat melihat Wajah Tuhan
yang Menciptakan kamu bersama-sama dengan hamba-hamba pilihan-Nya'
Insya-Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Karya Ratu Rimba Niagara,
22 Syaaban 1434H
1 Julai 2013
LAUTAN SASTRAMU
mereka bilang
ratu pujanggaku
jangan gundah gulana
tersenyumlah
gembiralah
syukurlah
karena sapaan sastramu
yang kau tunggu-tunggu
sejak puluhan tahun
sudah ada yang sudi menyapa sastramu
tak perlu kau putus asa
tak perlu kau tunggu 500 tahun akan datang
baru anak cucumu menyapa sastramu
waduh! andai 500 tahun lagi ditunggu
baru datang menyapa sastramu
berapa generasi yang mahu ditunggu
baru terealiti sastramu
pasti tika itu kau, aku dan beberapa generasi sudah lama bersemadi, pasti bersemadinya kita tidak tenang kerana kita sedang berjawab di alam barzah
makanya atas dasar kesedaran itu...
aku bangkit dengan satu semangat juang untuk merealiti cita sastramu selagi dayaku
Ratu pujanggaku...
tak perlu ditunggu 500 tahun lagi
sekarang aku sudah bersiap sedia menyapa cita sastramu
agar segera direalitikan
Tahukah kau ratu pujanggaku...
sejak aku mula terbaca karya sastramu di alammaya
aku terhanyut...aku terbuai...aku terbius...aku tenggelam
dalam lautan sastramu yang memukau jiwaku
tersentuh karena selama ini aku tidak pernah tahu apa itu arti kasih sayang sesama manusia jauh sekali
Mencintai Tuhanku Yang Mencipta Alam Semesta Sebegini Hebat! Sebegini Indah!.
Ratu pujanggaku...
kaulah Ratu Sastra
membangkitkan jiwa-jiwa
yang sedang tercari-cari di manakah ingin di bawa dunia yang hampa ini
agar tidak hampa di akhirat nanti
Ratu pujanggaku...
sastramu bagaikan lautan sastra yang memukau
saujana mata memandang
keteduhan syahdu sastramu
aman...damai...mendamaikan minda
ditiup angin sepoi-sepoi bahasa
hingga aku terlena dalam bahasa-bahasa
indah yang memukau jiwa kelelahan
seharian menghadapi bebanan kerja yang tiada penghujungnya
Ratu pujanggaku...
lautan sastramu...
kusangkakan lagi aku pergi jauh ke dasar lautan pasti aku kelemasan
tapi rupanya lautan sastramu
teramatlah indah diindahkan dengan taman karang
bunga-bunga sasteramu
semuanya melambai-lambai agar aku sudi memetik mana satu berkenan di hatiku
bunga karang sastramu bilang ke aku...,"Sudilah petik kami untuk dibawa pulang sebanyak mana mahumu karena sekuntum bunga karang sastra yang kau petik akan berkuntum-kuntum tumbuh banyaknya tak terkata makanya petiklah kami untuk dibawa pulang dan jangan lupa hadiahkan bunga karang sastra Ratu Rimba Niagara kepada teman-temanmu yang lain."
Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar
Ratu Pujanggaku...
bunga-bunga karang sastramu yang kupetik
telah kubagi-bagikan kepada teman-temanku
mereka amat menyukainya
mereka bilang akan mendukung bersamaku merealitikan cita-cita sastramu
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
Karya Ratu Rimba Niagara,
11 Zulkaedah 1434H
17 September 2013
MAWAR KUNING DIRAJA MEKARLAH DIKAU
DI TAMAN HATI PUISI SYURGAWI
Lezaihasra Lm was tagged in Lia Luna's photo. —
mawar
mekarmu indah menawan hati yang keresahan
kuncup kudupmu mempesona jiwa yang ketandusan
wangimu mendebarkan hati yang kegersangan
warnamu menghayalkan set
tiap mata yang memandang
bungamu melambangkan cinta pada kekasih hati
setiap warnamu mempunyai rahsia tersendiri
hadirmu di taman mengindahkan lagi suasananya
harum baumu bertebaran dipelusuknya tanpa batasan
adakah kan kekalmu di sana
kekeringan bersama pohon kasihmu
atau dipisahkan sebelum berkembang sepenuhnya
atau bagaimana........
sekadar coretan di tengahari...
Lia Luna
Penang,
1302hrs - 19.11.2012
MENZIKIRKANNYA DI TAMAN FIRDAUSI PUISI CINTANYA
duhai sobatku mawar kuning...
mekarlah kau di sini
biar wangianmu
dapat memenuhi sepenuh bumi
mawarku kini
tak bermaya
kucoba sedaya upaya
untuk berseri
menyebarkan
wangian sepertimu
tapi setiap kali
aku coba menyebarkan
haruman bauanku...
mawar-mawar yang lain
menghalangnya
baru saja hendak bertunas
baru saja hendak berkudup
sudah dicantas habis
itu belum lagi
aku hendak
menyebarkan
wangian mawarku
yang indah
lagi di tarik setiap kelopak
mawarku agar musnah
wangian mawarku
sesudah itu diinjak-injak
sepuas hati...
ketahuilah sobatku mawar kuning
yang baik hati
yang hatimu sewangi kasturi Syurga
berkembang biaklah kau
bertunas-tunaslah kau
karena kau adalah penyeri taman-taman
hati nan tandus
kehadiranmu untuk
mewangikan taman hati tandus iman
amat di nanti-nantikan
oleh seluruh penghuni bumi
duhai mawar kuning diRaja sobatku
aku bersyukur kepada Tuhan...
diKurniakanNya sobat sebaikmu
yang tak lelah dan tak jemu
untuk sudi bersahabat denganku
di kala siapapun tak sudi
berkawan denganku
dan kau sudi menjadi sobat
terbaik untukku...
terima kasih sobatku
mawar kuning diRaja
mekarlah kau di sana
mekar di taman hati
untuk mereka yang sama
mencari jalan-jalan pulang kepadaNya
aku mengangumimu bukan karena
kau hebat berpujangga indah
tapi jika aku mengagumimu
sebenarnya aku
Meng-Agungkan Tuhanku
karena mengurniakan
seorang pujangga sepertimu
menulis mengajak para
hambaNya untuk
sama-sama menyiapkan
bekalan untuk dibawa pulang
ke negeri abadi
yang mana masing-masing sibuk
dengan urusan akhirat masing-masing
tika itu sebesar zarrah pahala dihitung-hitung
dengan harapan bermakna dihitung
dengan harapan selamat dari api neraka
ALLAHU AKBAR
gimana kalau pahala itu ditolak
karena menjadi rebutan
mereka tika di dunia
kita sakitkan hatinya
mengumpat kejinya
mengatakan kitalah yang sempurna iman
karya kita sajalah yang terhebat
nauzubillah moga dijauhkan
daripada sifat dengki khianat hingga ke mati
duhai sobatku mawar diRaja
ketiadaanku nanti
mekar berserilah
dikau di taman-taman puisi
cintakan Pencipta Syurga
mengajak mereka
berpuisi nan indah-indah
saling memuji Allah Azzawajallah
bersahut-sahutan tanpa jemu
hingga terhenti nafas
memujiNya
dengan puisi-puisi nan indah
bak bidadri Syurga
menzikirkanNya
di Taman Firdausi
bergema puisi
cintakanNya
tanpa nokhtah
Karya Ratu Rimba Niagara,
5 Muharram 1434H
19 November 2012
Like · · · 22 minutes ago near Kuala Lumpur
Ratu Rimba Niagara shared Architecture & Design's photo.
Diterbangkan santapan diRaja Nusantara untuk semua peminat sastera Ratu Rimba Niagara Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara tanda kasih sayang yang abadi untuk semua kerabat diRaja Nusantara dan seluruh rakyat Nusantara tercinta. Kasih sayangku tiada noktah Insya-Allah dibawa sampai Syurga Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
CITA-CITA SASTERA RATU RIMBA NIAGARA
Kami Persembahkan Penghargaan Termatrai Bagi Penyair Ulung Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua//////////////kedamaian dunia akan berpatut dalam syair gurindam..............
By Kdymm Maharaja Kutai Mulawarman
SASTERAKU BAGAIKAN MENGUTIP PERMATA SYURGA-NYA LALU MENJADI BUKIT SASTERA PERMATA SYURGA ALLAHU AKBAR AAMIIN
GUBAHAN BUNGA SASTERA RATU RIMBA NIAGARA,
Bunga-bunga sastera kuterbangkan di sudut hatimu
ingin kutempa sasteraku menjadi serpihan hati lalu menelusuri jiwamu.
Jika kau mula memahami dan merasai di situlah mulanya dunia sasteraku dalam jiwamu. Andainya ada yang tidak berkenan di hatimu dalam dunia sasteraku tegurlah dengan kaka-kata nan indah kerana kata-kata nan indah itulah yang akan menghidupka dunia sasteraku.
Setiap hari aku dilimpahi ilham yang tak putus-putus dariNya kerana keterujaan itu, kuingin berkongsi dengan seluruh penghuni dunia, tiada niat sebesar zarrah pun untuk berbangga diri.
Setiap kali aku mengarang mengenai Ketuhanan, roh, alam barzah, kemanusiaan, peperangan,kesatria ,cinta negara, alam rimba, dan lain-lain bukan niat untuk mengajar sesiapa, itu adalah muhasabah untuk diriku sendiri yang lupa tanggungjawabku sebagai khalifahNya di muka bumiNya ini.
Jika kau masih lagi tidak memahami dunia sasteraku maka jangan cemuh sasteraku biarkan sasteraku kesendirian, barangkali sasteraku tidak dapat bertahta di hatimu
namun begitu dunia sasteraku tidak akan mengalah akan terus bersastera, akan kubiarkan curahan ilhamku mengalir ke dunia sasteraku tanpa ada sekatan daripada mereka yang tidak memahaminya kerana itu adalah dunia sasteraku.
Aku yakin suatu saat nanti akan hadir pembaca karyaku yang memahami dan merasai keindahan dunia sasteraku.
Pengakhirannya akan ada hanya satu matlamat kenapa aku bersastera kerana aku mahu mendapat keredhaanNya agar bersama membina Jambatan ke Syurga . Insya-Allah AAmiin.
Karya Ratu Rimba Niagara
2 Rabiulakhir 1438H
1 Januari 2017
BICARALAH DENGANKU DENGAN BAHASA INDAH SEIIRING HATI SYURGA
Teman...
aku rindukan bahasa bahasa
yang menyejukkan jiwaku
yang sentiasa mendekatkan diriku kepada Penciptaku
bahasa yang kau luahkan itu
selalu aku nantikan
aku suka mendengarnya
lagi kau kata
lagi kau lafazkan
lagi kau tulis
aku rasakan aku berada di Taman Syurgawi
serasa tak sabar bertemu Tuhan
karena Tuhan menjanjikan bahagia untukku
janji Tuhan pasti
janji manusia belum tentu pasti walaupun dia bilang pasti
itu bezanya janji Tuhan dan manusia...
maka aku cuma percaya janji manusia
yang apabila dia berjanji akan dikotakan
dikotakan kerana janjinya, Allah swt sebagai saksi
Teman...
andainya kau bicara tidak seiring hatimu
tolong tinggalkan aku
karena aku tak bisa berteman
yang hatinya penuh kepalsuan dalam bicara
mulut menyebut bahasa nan indah
tapi hati berbungkus pengkhianatan...
dalam hidupku
yang aku perjuangkan
adalah kemurnian hati
andai kau rasa darjat , kekuasaan , kekayaan dan kebijaksanaanmu
untuk mengaburi mataku
kau silap karena aku berteman denganmu
atas dasar ketulusan hatimu semurni Syurga
itu adalah lebih berharga dari alam dan seisinya
maka jangan kau pernah fikir aku berteman denganmu
kerana kau miliki semua pesona dunia
aku berteman denganmu
karena ketulusan hatimu semurni Syurga
maka hargailah perkenalan kita
di alammaya ini
Teman...
andai hari ini
kau bilang suka berteman denganku
esok kau bilang benci denganku
aku pasrah
tolong tinggalkan aku jika
ada kebenciaan di hatimu sebesar zarrah pun
karena aku tidak bisa berteman
orang yang benci padaku
sepanjang hidupku yang aku perjuangkan
kasih sayang setulus hati karena Allah Taala
dalam berkasih sayang tiada akan pernah wujud
kebencian di hati
kasih sayang tidak semestinya dimiliki
cukuplah sekadar berkata nan indah-indah seindah hati berbunga iman
itu sudah cukup membuatkan imanku
sentiasa mahu mendekatkan diri kepada Tuhan
andai Tuhan membalas cinta-Nya padaku
itu lebih berharga dari alam dan seisiNya
itulah hikmah di sebalik kenapa Allah swt temukan kita di alammaya ini sebab itu setiap teman yang hadir di alam maya aku hargai sepenuh imanku
cuma aku tak tega
andainya bahasa yang diluahkan padaku
bahasa yang membuatkan imanku luka
yang tak akan bisa dirawat walaupun sudah sampai ke alam barzah, itu yang aku takuti
makanya siapapun kamu
samada kamu mengenaliku atau pernah mengenaliku
tolong maafkan aku
izinkan aku bersastra dalam jiwa yang tenang
setenang hatiku hatimu
di mana kematian menanti kita
moga kematianku kematianmu dalam khusnul khotimah
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Teman Alammayamu,
Ratu Rimba Niagara
13 Rabiulakhir 1435H
13 Februari 2014
Ratu Rimba Niagara shared Architecture & Design's photo.
Diterbangkan santapan diRaja Nusantara untuk semua peminat sastera Ratu Rimba Niagara Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara tanda kasih sayang yang abadi untuk semua kerabat diRaja Nusantara dan seluruh rakyat Nusantara tercinta. Kasih sayangku tiada noktah Insya-Allah dibawa sampai Syurga Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
CITA-CITA SASTERA RATU RIMBA NIAGARA
Kami Persembahkan Penghargaan Termatrai Bagi Penyair Ulung Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua//////////////kedamaian dunia akan berpatut dalam syair gurindam..............
By Kdymm Maharaja Kutai Mulawarman
SASTERAKU BAGAIKAN MENGUTIP PERMATA SYURGA-NYA LALU MENJADI BUKIT SASTERA PERMATA SYURGA ALLAHU AKBAR AAMIIN
BUNGA KASIH MAWAR NAN INDAH INI KUKIRIMKAN KEPADA SEMUA YANG MEMBERI SOKONGAN/DUKUNGAN KARYA SASTRA YANG KUKARANGKAN . TANDA KASIH SAYANG DAN RINDUKU PADAMU MAKANYA KUHANYUTKAN MAWAR NAN INDAH INI KEPADAMU DI SANA...HARUMAN MAWAR INI SEHARUM HATIMU HATIKU INSYA-ALLAH MENGHARUM SAMPAI SYURGA AAMIIN.
Ratu Rimba Niagara shared Rose lovers's photo.
SEJAMBAK BUNGA KASIH SASTRA KUKIRIMKAN DI ANGIN LALU UNTUK SEMUA PEMINAT SASTRA RATU RIMBA NIAGARA.
Sejambak bunga sastra dikirim di angin lalu,
Pada semua peminat karya sasteraku,
Kuingin sastraku masukke duniamu,
Karena duniamu adalah sastraku.
Di akan kanak-kanak aku suka bercerita,
Cerita tentang bangsawan diRaja,
Rakan alammaya sumber inspirasiku bercerita,
Cerita tentang bangsawan diRaja.
Dunia sasteraku amat indah sekali,
Kutulis bahasa nan indah menawan hati,
Syukur sebanyak-banyakNya pada Ilahi,
Karena kurniakan aku ilham tanpa henti.
Terhenti nafas terhentilah pena,
Moga karyaku ada nilaian di SisiNya,
Karya sastra kutinggalkan pada semua,
Tanda kasih sayangku tiada perhujungnya.
Karya Ratu Rimba Niagara,
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
7 Rabiulakhir 1435H
7 Februari 2014M
RATU BERPUISIAN DALAM AKSARA PUISIKU
Ratu Yang Bersemayam
aksara puisimu menderu bagaikan
angin ternado menghempaskan rasa
rindu di saat aku duduk termenung
di malam sepi terurai dalam kalbu
walaupun hanya sebatas impian kulalui
rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
menjelma bersemayam dalam setiap bait
kubacakan di saat aku menghirup udara segar
dengan cappucino panas menghangat sekujur
tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
menantikan belaian kasih pertemanan tak
terhingga nilainya sampai alam barzah
apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
di mana aku terkapar di batu karang menjulang
di atas langit menyambut kedatangan seorang
Ratu Rimba Niagara tercantolkan di sebuah batang
pohon di sebuah hutan belantara
sungguh kata dan kalimat terurai
terlukiskan dengan nada mengharukan hati
nan permai kucetuskan bahwa penyair
sementara terpesona akan kata semanis madu
terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia
Siamir Marulafau 27052013>Puisi Buat Teman
Anugerah Budaya Kesusasteraan Kepada Karyawan:
WATIKAH GELAR ADAT.
“DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG, YANG MENGUASAI TUJUH PETALA LANGIT DAN TUJUH PETALA BUMI SERTA SEISI KANDUNGANNYA, SEGALA PUJI-PUJIAN BAGI ALLAH SERU SEKALIAN ALAM, MAKA ATAS KUASA YANG ADA PADA ANDEKA DIPERTURUNKAN GELAR ADAT KEPADA YANG AMAT MULIA Rabeah Mohd Ali @ Ratu Rimba Niagara, SEBAGAI Toh Puan Ratu Kencana Sari, DENGAN BERKAT DOA-DOA KAMI KEPADA MUHAMMAD S.A.W, ALAM SEMESTA MENJADI SAKSI DAN SEGALA DI DUNIA DAN SEISINYA MEMPERAKUI DENGAN LAFAZ LAILAHAILLAH MUHAMMADUR RASULLULAH”.
Kurnia ini diberi kerana berjasa atas sumbagan dan komitmen yang dibuktikan menerusi penyampian khususnya budaya kesusasteran dunia maya Laman Rasmi Deplomatik Sri Pemangku Adat. Dengan ucapan setinggi-tinggi terima kasih daripada DISAKA (Malaysia). Aamiin Ya Allah.
Sri Pemangku Adat and Andi Baso Pawiloi like this.
Sri Pemangku Adat salam hormat, YAM Rabeah Mohd Ali @ Ratu Rimba Niagara anda layak menerimanya atas sumbangan dan komitmen anda sendiri pada DISAKA dan kami menyempurnakan yang sewajarnya, Aamiin Ya Allah.
Ratu Rimba Niagara Salam hormat kembali buat YM Sri Pemangku adat dan semua ahli jawatankuasa di SAKA MALAYSIA amatlah tersanjung di hati , segala budi baik akan dikenang sehingga akhir hayat. AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
TOH PUAN RATU KENCANA SARI
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Syukur Alhamdulillah dikurniakan Gelaran Toh Puan Ratu Kencana Sari daripada di SAKA MALAYSIA dan YM SRI PEMANGKU ADAT.
Memang tidak pernah diduga akan dianugerahkan gelaran sebegitu tinggi. Sejak menyertai grup Sri Pemangku Adat hampir empat tahun sudah banyak karya yang disiarkan tanpa henti tanpa had. Cuma semenjak tahun lepas YM Sri Pemangku Adat tidak aktif di grup ini atas urusan kerja selama setahun grup ini bagaikan dilanggar burung garuda sunyi sepi , tapi sabar menanti kehadiran YM Sri Pemangku Adat untuk menyerikan grup ini.
Insya-Allah grup ini kembali ceria dengan banyaknya ilmu tentang diRaja dan Hulubalang Nusantara terutama adat dan budaya Wangsa Melayu Bugis Nusantara. Syabas YM dan terima kasih banyak atas sumbangan ilmu yang amat berguna kepada agama , bangsa dan negara untuk tatapan generasi kini dan akan datang. Secara tidak langsung menyemarakkan lagi dunia sastera saya, apabila dianugerahkan gelaran Toh Puan Ratu Kencana Sari,
Nama Kencana Sari seolah telah lama saya dengar dan amat meminati dengan nama itu tak tahu kenapa. Tapi bilamana malam ini saya dengar nama Kencana Sari saya mula teringat apa yang saya bayangkan dahulu di mana dalam karya kisah dongeng diRaja yang saya karang pernah menaruh nama Putri Kencana Sari... benarlah ilmu Pengetahuan Allah mendahului apa yang kita ketahui akan datang. SemuaNya telah tersurat di sebalik yang tersirat.
Dalam perjalanan hidup saya, semuanya bersangkutan dengan masa silam ke masa kini, dulu saya minat sejarah Mataram tapi kini saya terlibat secara langsung dengan kerajaan Mataram, Moyang saya hulubalang Raja Bugis kini secara langsung saya terlibat dengan Grup Wangsa Bugis Melayu Nusantara...dulu saya minat dengan kisah-kisah diraja saya karangkan kisah dongengan diRaja tapi kini secara langsung saya mengarang kisah diRaja yang realiti...semuanya kait mengait di antara satu sama lain. SUBHANALLAH ALLAHU AKBAR Maha BerkuasaNya Allah...saya yakin semuaNya telah diaturkan oleh Allah swt akan perjalanan hidup mati saya maka saya redha.
Kerana menulis adalah minat saya sedari kecil, maka adalah satu kepuasan bagi saya apabila karya saya diberi komentar oleh pembaca. Dulu sebelum mengenal dunia alammaya untuk mendapat komentar daripada pembaca saya membuat salinan karya dalam kadar yang banyak di sertai dengan borang kajiselidik. Hasil kaji selidik di semua peringkat umur, taraf pendidikan dan pekerjaan memberi komen 99% baik dan di luar jangka sehingga saya yakin saya adalah seorang penulis berbakat ditauliahkan oleh rakyat Malaysia dan ada juga rakyat Indonesia.
Sebelum membuat kajiselidik tahap pencapaian penulisan saya, saya masih ragu dan tidak yakin diri. Saya anggap saya adalah penulis perasan sendiri untuk luahan perasaan sendiri tapi tidak rupanya.
Sebab itu bilamana saya berada di dunia maya, saya terlalu pentingkan komentar daripada pembaca , andai rakan grup tidak memberi komentar atau like tak mengapa tapi sebagai rakan fb wajib andai mereka pelit bin kedekut idea saya terpaksa mencari rakan fb yang lain sebagai pengganti , sebab itu rakan fb saya sampai sekarang silih berganti dan tidak ramai boleh dibilang dengan jari bukan tak mahu terima tetapi saya mahu menumpukan dunia penulisan saya. Moga mereka sudi maafkan saya dan memahami dunia sastera saya.
Sekali lagi saya mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada YM Sri Pemangku Adat dan di SAKA MALAYSIA atas anugerah TOH PUAN RATU KENCANA SARI. Moga dengan gelaran ini bukan bertujuan untuk membangga diri tapi adalah menyuntik semangat untuk saya meneruskan perjuangan sastera saya dan adalah hadiah yang teristimewa untuk anak cucu Nusantara tercinta bahawa moyang sastera mereka berusaha gigih untuk menghasilkan bahan sastra yang bermanfaat dan berkualiti untuk mereka . Insya-Allah Aamiin.
Sekian. Terima Kasih .Wassalam.
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,
Ratu Rimba Niagara @ Rabeah Mohd Ali,
TOH PUAN RATU KENCANA SARI
Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara
@ Pujanggga Seribu Zaman
30 Zulkaedah 1435H
25 September 2014
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen

REVOLUSI BERTANJAK
Revolusi bertanjak
Raja bertanjak
Pemimpin bertanjak
Tak akan berlaku revolusi
jika cuma Raja dan pemimpin bertanjak
Suka tak suka
akan berlaku revolusi
jika sekiranya
seluruh rakyat bertanjak
dan memahkotakan
tanjak yang terbaik
bertahtakan
kekuasaan rakyat memilih
siapakah pemimpin yang terbaik untuk mereka
dan memartabatkan Raja
untuk mengukuhkan lagi
sesebuah negara
yang sentiasa mengutamakan rakyat
daripada kepentingan sendiri
kerana kekuasaan rakyat
sentiasa dijunjung pada
tanjak anugerah rakyat
untuk pemimpin dan Raja
itulah revolusi yang sebenarnya!
jika itu terealiti
makanya
antara rakyat pemerintah dan Raja
berpisah tiada
kerana senada seirama
memajukan negara
dalam suasana
aman harmoni
tanpa
mengundang
ketidakadilan
dalam memegang tampuk kekuasaan
kekuasaan adalah milik semua
dan semua berhak
untuk hidup dalam
negara sendiri yang merdeka!
Revolusilah rakyat
Revolusilah pemerintah
Revolusilah Raja
Revolusilah negara
Barulah negaraku akan terus merdeka
Dalam ertikata yang sebenarnya
Negaraku yang merdeka dan berdaulat!
Merdeka!Merdeka!Merdeka!
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
31 Ogos 2012
(PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA KE-55 TAHUN PADA 31 OGOS 2012/INDONESIA 17 AGUSTUS 2012 & MEMBERI SOKONGAN KEPADA INSTITUSI DIRAJA DAN SEMUA PAHLAWAN MELAYU RUMPUN NUSANTARA)
14 hours ago · · 7
set tanjak, bengkung dan sampin..
rm120 sahaja
Suka
SASTERAKU ADALAH KURNIAAN-NYA YANG TERINDAH KUSYUKURI SEBANYAK-BANYAK-NYApada 26hb Disember 2016 jam 12.22 pagi
SEMUA PEWARIS PENDEKAR ADALAH JIWAKU
SEJARAH PENDEKAR TERPAHAT KINI
DI SANUBARI GENERASI NUSANTARA
BERGABUNG PENDEKAR DULU & KINI
JIWA PENDEKAR SENTIASA MEMBARA.
PENDEKAR HARUS BERJIWA BERANI,
BERANI MATI MEMBELA PERTIWI;
JIWA PENDEKAR TAK PERNAH MATI,
ITULAH PENDEKAR AKU KAGUMI.
HARI-HARI ADALAH PERJUANGAN,
SEBARKAN ILMU KEPENDEKARAN;
TANPA PERNAH ADA KEJEMUAN,
SENTIASA MEMBARA API PERJUANGAN.
JIWA PENDEKAR JIWA HANG TUAH,
TAK AKAN BERUNDUR DI MEDAN JUANG;
KE MANA PERGI BERSEMANGAT HANG TUAH,
ITULAH JIWA PENDEKAR SENTIASA BERJUANG.
TIADA HARI TANPA PERJUANGAN,
BERJUANG TERUS BERJUANG;
BIARPUN DATANG PELBAGAI HALANGAN,
TAK AKAN LUNTUR JIWA PEJUANG.
AKU BERJUANG KERANA-NYA,
KELEBIHANKU INI KUTABURKAN BAKTI;
MOGA ADA NILAIAN DI SISI-NYA,
DISAYANGI INSAN JUGA ILAHI.
KAN KUSEMAIKAN BAKTI ILMU KEPENDEKARANKU,
PADA ANAK BANGSA SELURUH NUSANTARA;
KERANA ITULAH MATLAMAT PERJUANGANKU,
ILMU PENDEKAR DI JIWA PEWARIS NUSANTARA.
MAMANDA LAKSAMANA PENDEKAR TEMASEK,
KAU ADALAH IDOLAKU IDOLA GENARASIKU;
BUDI DISEMAI SEINDAH KEBIRUAN TASEK,
JASAMU SENTIASA MEWANGI DI HATI PEWARISKU.
MOGA ILMU KEPENDEKARRAN YANG DICURAHKAN,
MEMBERI MANFAAT KEPADA GENERASIKU;
ROH PENDEKAR SENTIASA DIWARISKAN,
GENERASI NUSANTARA TERUSKAN TANPA JEMU.
TERIMA KASIH MEMANDA LAKSAMANA PENDEKAR TEMASEK,
MENYEMAI BAKTI JIWA KEPAHLAWANAN TANPA JEMU;
TERUSKANLAH BERBAKTI LAKSAMANA PENDEKAR TEMASEK,
MOGA ALLAH SWT MERAHMATI HIDUP MATIMU.
(AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN)
PANTUN MAMANDA LAKSAMANA PENDEKAR TEMASIK,
TAJUK PANTUN KUKARANGKAN SEBAGAI KENANGAN;
DIKARANGKAN UNTUK LAKSAMA PENDEKAR TEMASIK,
HADIAH TULUS IKHLAS MENGHARGAI PERJUANGAN.
KU MENGHARGAIMU KU KENANGKAN MOYANGKU,
MOYANGKU HULUBALANG RAJA BUGIS,
SEMUA PEWARIS PENDEKAR ADALAH JIWAKU;
JIKA KU TAK HARGAI KUTERUS MENANGIS.
DUHAI SELURUH PENDEKAR YANG KUSANJUNGI
BERJUANGLAH KALIAN HINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR
KERANA ITULAH YANG DIPESANKAN OLEH MOYANG DIKASIHI
JIWA SEMANGAT JUANG SEORANG PENDEKAR TAKKAN BERAKHIR
SETIAP LANGKAHMU ADALAH SEMANGATKU,
TAK KIRA DI MANA KAMU BERADA AKU DOAKAN;
MOGA ALLAH MEMBALAS PERJUANGANMU,
BALASAN SYURGA ATAS SYAHID DALAM PERJUANGAN.
(PETIKAN DARIPADA WALL MAMANDA LAKSAMANA PENDEKAR TEMASEK & WALL SILAT SENDENG BUAH PUKUL KILAT & PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
12 Safar 1434H
25 Disember 2012M
AKAN KUBUKTIKAN TULISANKU BOLEH MENGGUNCANG DUNIA POLITIK YANG BERGELORA DENGAN SEMANGAT JUANG BUNG KARNO!
KATA-KATA MU MENJADI BARA API PEJUANGAN KAMI
Biarpun engkau sudah lama meninggalkan kami
suara-suara mu masih kedengaran
membakar
semangat juang
Generasi Bangsa Indonesia...
Agar menjadi Bangsa yang bermartabat,
Sejahterah...
Kembali Ke Jalan Revolusi Indonesia PANCASILA-UUD45
Terima kasih
Bapak ku
Guru ku
Eyang ku
Pemimpin ku
Kami rindukan suaramu
Yang menggetarkan sukma
Semangat juang kami
Agar terus berjuang
Hingga ke tetesan darah terakhir
Tak akan undur biarpun setapak
Akan berdiri di situ
Mempertahankan hak rakyat Indonesia ...
Sekalipun kami terpaksa
Meredah tsunami
Membadai-badai
Menggulung kami
Lalu dilemparkan
Ke tengah laut bergelora
Tak akan kami hiraukan itu semua
Karena semangat kami sentiasa bergelora
Untuk membela
Anak bangsa Indonesia
Ini semua berkat
Kata-kata mu
Yang kau tinggalkan
Menjadi bara api perjuangan kami
Untuk terus berjuang dan berjuang
Sampailah kami berjaya menggenggam
Kejayaan demi kejayaan
Sebagai hadiah untuk
Generasi Bangsa Indonesia Tercinta!
Karya Ratu Rimba Niagara
161212
Like · · Share · 7 hours ago ·
Kedaton Kraton Wahyu Utama Menakjubkan....terimakasih dinda ini puisi yang indah Agung untuk Rakyat Bangas negara Republik Indonesia yang luar Biasa .....Sepatutnya Rakyat Bangsa Indonesia memberikan penghargaan Keagungan Karya karya sastramu nan indah nan Agung ini adinda....Ratu Rimba Sastra Ratu Pujangga Nusantara ....
TNI = TENTARA NASIONAL INDONESIA.
Mana bukti aparat dan TNI kalau mencintai bangsa ini. Sudah saatnya TNI berpihak pada rakyat dan berantas ketidak adilan.
Suda...
Lihat Lagi
Suka

KERANA-NYA MOHON REDHA ILAHI
MENITIS KEBENARAN SEJATI KARYA MOKHAR YUSOF & PUTRI RIMBA NIAGARA
SELAMAT PAGI BUNGA-BUNGA CINTA SYURGA
Selamat pagi bunga-bunga cinta Syurga
Hadirlah rindu dari Syurga
Hadirlah kasih dan cinta dari Syurga
Hadirlah bahasa-bahasa Syurga
Mengundang rindu
Mengundang kasih sayang Ilahi
Ke kalbu hati
Yang tandus dengan rindu dan kasih-Nya
Yang tiada penghujung pada semua hamba-Nya
Cuma kekebalan dinding hati yang tak mengerti
Akan KeAgungan Cinta-Nya
Bila mati baru mengerti
Sudah terlambat semuanya duhai hati yang membeku
Sebelum terlambat duhai hati yang membeku
Ada masa lagi untukmu mencair
Cairkanlah dengan sinar keimanan
Biar telus dan terus meresap ke kalbu hati
Agar dia mengerti
Bawa cinta dan redha Allah itu
Yang mahu didambakan dalam hidup ini
Agar bila bertemu-Nya
Redha lagi DiRredhai
Duhai jiwa yang tenang....
Cintamu dibalas-Nya tanpa penghujung tanpa nokhtah
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
21 Jun 2012
Like · Comment · Unfollow Post · June 21 at 9:51am
1 person likes this
.
KAWAN SEJATI...
Kawan sejati...
Dia takkan pernah biarkan kawannya
Diinjak-injak sesuka hati
Kawan sejati...
Dia sentiasa
Mengerti ...dia terlalu berharga pada kawannya
Aentiasa berkomunikasi...membantu selagi daya..
Nyawa menjadi taruhan kasih sayang demi-Nya
Kawan sejati sentiasa berbahasa
Nan indah-indah
Bahasa Syurga
Bahasa akhirat
Mengajak ke Syurga
Tanpa mahu melukai hati kawan sejati
Yang ada kasih dan sayang demi-Nya
Jika itu ada padamu duhai kawan-kawanku
Aku sudi menjadi kawan sejatimu
Sampai kapanpun!
Jika tiada maafkan aku
Bukan aku tak sudi
Karena aku tak tega disepikan
Aku wujud seperti tak wujud
Yang kumahu bukanmu
Yang kumahu hatimu
Sesuci embunan pagi
Yang tetesannya
Mewangikan imankan
Agar sempurna
Sebelum pulang
Ke Pangkuan Ilahi
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
21 Jun 2012
Like · Comment · Unfollow Post · June 21 at 8:45am
1 person likes this
.
YA ALLAH BAHAGIAKAN ROH DAN JASAD KAMI
Ya Allah aku perlukan cahaya hidayah dari-Mu
Agar hatiku hanya tertumpu pada zat cinta-Mu
Apa saja urusan hidupku hanya cinta -Mu yang kusandarkan
Hanya KAU menjadi keutamaanku
Setiap hamba-Mu yang kau hadirkan dalam hidupku
Sucikanlah dengan hati-hati yang tenang
Mengutamakan-Mu Meng-Agungkan-Mu
Mendambakan cinta-Mu dan redha-Mu
Di kala hidup dan mati
Yang ada di hati kami
Hanya cinta dan sayang menyayangi hanya karena-Mu
Ikatan kami bukan karena pesona dunia
Tapi ikatan kami ikhlas
Sama-sama mendambakan cinta dan redha-Mu
Di setiap perkataan dan perbuatan
Seiring dengan keredhaan-Mu
Suburkanlah hati kami
Bicara-bicara Syurga
Suara-suara akhirat
Yang tak lelah
Mengajak kami
Ke jalan Syurga-Mu
Meraih cinta dan redha-Mu
Andai kata kami punya harta
Bukakan hati kami
Sentiasa mahu menginfakkan ke jalan-Mu
Karena kami sentiasa faham harta yang
Kami miliki adalah datang daripada-Mu
Maka-Nya harta itu mahu dipulangkan kepada-Mu jua
Itulah lambang cinta kami pada-Mu Ya Allah
Kikiskanlah Ya Allah
Kikiskan sifat bakhil kami
Pada harta yang tak membawa arti bagi-Mu
Jika harta itu kami bakhilkan
Yang kami mahu harta kami
Diinfakkan ke jalan-Mu
Antara harta dan cinta-Mu
Kami pilih cinta-Mu Ya Allah
Harta biarpun sepenuh bumi
Tak akan dapat menebus kami
Untuk membeli cinta-Mu di akhirat nanti Ya Allah
Maka-Nya Ya Allah
Di dunia ini harta yang
Kau dilimpahkan pada kami mahu
Diinfakkan ke jalan-jalan-Mu Ya Allah
Karena kami mahu mati
Dalam ketenangan dan kedamaian
Sebagaimana tenangnya air di kali Syurga
Begitulah tenangnya kami
Tika bertemu dengan-Mu Ya Allah
Berkat berkasih sayang kami
Atas simpulan tali kasih Syurga tersimpul mati
Di dunia ini yang semuanya mahu
Ke jalan-jalan-Mu
Temukan kami di Syurga-Mu
Agar bahasa-bahasa Syurga
Yang selalu kami amalkan di dunia
Dibawa ke Syurga-Mu
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Bahagia roh dan jasad kami
Bahagia abadi dunia jua akhirat
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
WUJUDNYA KAMI DARIPADA TIADA KEPADA ADA
ALAM ROH KEPADA ALAM JASAD
DALAM KANDUNGAN IBU LAHIR KE DUNIA
DARIPADA ADA KEPADA TIADA
HIDUP DAN KEMUDIAN MATI
DARIPADA TIADA KEPADA ADA
MATI KEMUDIANNYA HIDUP DI ALAM BARZAH
ALAM GHAIB YANG WAJIB KAMI IMANI
MAKA ITU IMAN YANG AKAN DIBAWA
DAN DITANYA TIKA BERADA DI ALAM BARZAH
Karya Putri Rimba Niagara
21 Jun 2012
Like · Comment · Unfollow Post · June 21 at 8:15am
1 person likes this
.
Mokhtar Yusof
Andai kataku semakin usang
Tika kuselusuri ruang hatimu
bercabang denai kelirumu
simpangsiur lurah alur hidupmu
direntangi onak dan sembilu
di lereng gunung fikirmu
angin bergetar di gigi putih
bersenandung pilu dihati
Laut fikirmu berombak keliru
warna kebiruan menjadi pudar
pantai cuma menunggu hadirmu
bagaikan hari hari bersamamu
tika waktu sering bertemu
Hatimu semakin mati menilai
terhenti dibawah bintang pari
lesu terkaku menilai kebenaran
tentang hidup untuk diri sendiri
cuma aku selalu bersuara rasa
menitis kebenaran sejati
Terkadang aku terlupa
meluah celupar rasa berjiwa
lalu kutemui jalan mati
dilaluan lurahmu yang sepi
menjadi mimpi yang kontang
simpatiku semakin gersang
andai kataku semakin usang
Cheyy....My.
19.June.2012@
2130 hrs.
Unlike · Comment · Unfollow Post · June 19 at 9:42pm
You and 2 others like this.
Ratu Rimba Niagara andai simpatimu semakin gersang
andai katamu semakin usang
percayalah cintaku padamu tak pernah gersang
rinduku padamu tak pernah usang
sentiasa semakin sayang
tak akan hilang
bila hati dah sayang
mengundang rindu
mengundang cinta
berkasih sayang
kerana-Nya
mohon redha Ilahi
June 20 at 11:27pm ·
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP PUISI ILAHI)
26 Jun 2012
WAHAI JIWA YANG TENANG
surat Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
YA ALLAH LINDUNGILAH SAUDARA SEISLAM KAMI YANG BERADA:
Ya Allah help the Muslims of Palestine.
Ya Allah help the Muslims of Syria.
Ya Allah help the Muslims of Burma.
Ya Allah help the Muslims of Gaza.
Ya Allah help the Muslims of Somalia.
Ya Allah help the Muslims of Egypt.
Ya Allah help the Muslims of Libya.
Ya Allah help the Muslims of Iraq.
Ya Allah help the Muslims of Kashmir.
Ya Allah help the Muslims of Chechnya.
Ya Allah help the Muslims of Afghanistan.
Ya Allah help the Muslims of Pakistan.
Ya Allah help the Muslims of Bangladesh.
Ya Allah help the Muslims of Morocco.
Ya Allah help the Muslims of Yemen.
Ya Allah help the Muslims of Algeria
Ya Allah help the Muslims of Sudan.
Ya Allah help the Muslims of Lebanon.
Ya Allah help the Muslims of India.
Ya Allah help the Muslims all over the World
Ya Allah give us a Khilafaah...!!!
Ameen Ya Rab Ul Ameen آمين يا رب العالمين.
Sarimah Shahari, Ila Efira and 2 others commented on your post in kita tetap sejiwa.
KH. Abdullah Gymnastiar
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
UMMAT KENA BERSATU BERJIHAD.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
5 RABIULAWAL 1437H
17 DISEMBER 2015
"SALAM MAAL HIJRAH 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
DARAH SATRIA RAKYAT MALAYSIA
Hajat hati nak jadi perwira,
Tiada kudrat apalah dayaku;
Namun begitu bersemangat satria,
Relaku mati demi negaraku.
Kata ibu datukku seorang pahlawan,
Keturunan hulubalang Raja Bugis;
Aku bersyukur berdarah pahlawan,
Kutiupkan roh patriotik di jiwa pewaris.
Rupanya aku tidak keseorangan,
Di luar sana menyokong perjuanganku;
Sokong menyokong atas dasar perjuangan,
Di perjuangkan habis-habisan demi negaraku.
Takkan hilang melayu di dunia,
Ini sumpah pahlawan Hang Tuah;
Melayu bersatu bermuafakat bersama,
Itulah matlamat pewaris Hang Tuah.
Berjuang tetaplah berjuang jua,
Pantang undur sebelum berjuang;
Kepahlawanan melayu terkenal di serata dunia,
Gagahnya pahlawan terus gilang-gemilang.
Jasa perajurit memang tidak dilupakan,
Jasamu mewangi hingga ke mati;
Siap siaga demi agama dan negara dipertahankan,
Kaulah perwira rakyat dan negara sejati.
Pasukan Polis bersedia berkhidmat,
Bersiap siaga setiap masa;
Menangani jenayah begitu cermat,
Agar negara dan rakyat aman sentiasa.
Tentera Udara Malaysia segak bergaya,
Berkhidmat sepenuh jiwa dan raga;
Pertaruhkan nyawa di angkasa raya,
Keamanan Malaysia di puncak jaya.
TLDM tidak kurang hebatnya,
Berada di laut bersiap siaga;
Musuh yang datang akan ditentangnya,
Demi keamanan negara sentiasa dijaga.
Pasukan RELA rela berkorban,
Berkorban masa dan juga tenaga;
Berkhidmat dengan RELA atas dasar keikhlasan,
Demi rakyat dan negara tercinta.
Jasa PEKIDA tidak dilupakan,
Matlamatnya jelas pertahankan agama dan negara;
Kesatria di jiwa dipertaruhkan,
Semangat perjuangan terus membara.
PERKASA kusanjung jasamu,
Berjuang habis-habisan demi agama dan negaramu,
Tidak pernah berputus asa di hatimu,
Perjuangan dipertaruhkan tiada jemu.
PEWARIS Malaysia mempertabatkan melayu tanpa jemu,
Roh perjuangan tepat dan jelas;
Semangat membara-bara hidup di hatimu,
Moga murni perjuanganmu Allah membalas.
Seni persilatan melayu amat dikagumi,
Kepahlawananmu tiada tandingannya;
Generasi muda minat mempelajari,
Ilmu persilatan melayu dekat di hatinya.
Kebangkitan rakyat Mesir kekejaman Hosni Mubarak,
Pemerintahan diterajui menzalimi rakyat;
Jutaan rakyat bangkit memberontak,
Akhirnya kemenangan menyebelahi rakyat.
Kekejaman pemerintahan Libya terus dipertahankan,
Jutaan rakyat bermandikan peluru dan darah;
Pemimpinnya rakus gilakan kekuasaan,
Kemusnahan negara dan rakyat tinggal sejarah.
Rakyat Malaysia cintakan keamanan,
Pemimpin Malaysia cintakan negara;
Rakyat dan pemimpin saling sefahaman,
Saling berkorban demi negara.
Peristiwa Mesir dan Libya jadikan pedoman,
Jangan dengki-mendengki rakyat dan pemimpin;
Negara sentiasa terus aman,
Kedaulatan negara sejak berzaman.
Pahlawan melayu pantang berundur,
Rela bermandikan darah dihujani peluru;
Demi pewaris takkan berudur.
Nyawa dipertaruhkan di setiap penjuru.
Berkibarlah benderaku terus berkibar,
Rakyat dan pemimpin terus pertahankan;
Rakyat Malaysia jangan dicabar,
Roh perjuangan meniti zaman.
Karya Ratu Rimba Niagara
23 Disember 2011
Sudah puluhan tahun aku menulis tapi penulisanku masih lagi tidak dibukukan .
...Teruskan Membaca
Ratu Rimba Niagara
Persahabatan keranaNya terlalu indah untuk kusimpul matikan dalam hatiku.

SASTERAKU ADALAH KURNIAAN-NYA YANG TERINDAH KUSYUKURI SEBANYAK-BANYAK-NYA
Peminat sasteraku adalah sumber inspirasiku berkarya terus berkarya sehingga terhenti nafas terhentilah pena. Di setiap karya sasteraku adalah lambang kasih sayangku kepada semua saudara seislamku yang kusayangi sepenuh jiwa dan iman.
Sudah puluhan tahun aku menulis tapi penulisanku masih lagi tidak dibukukan .
Insya-Allah dengan kerjasama seorang sahabat , buku karya Ratu Rimba Niagara diterbitkan diedar melalui facebook dan sahabat-sahabat yang terdekat.
Justeru kami amat berbesar hati jika sahabat-sahabat alammaya memberi sokongan usaha kami untuk membeli buku-buku terbitan PERKHIDMATAN MINDA KREATIF.
Terbitan kami adalah terhad kerana kami bermula dari ZERO TO HERO .
semuanya berdasarkan,'TAWAKAL USAHA DOA'.
Jika usaha kami diizinkan Allah karya-karya seterusnya akan diterbitkan dan kami juga memberi peluang kepada rakan-rakan penulis untuk bersama kami menerbitkan karya-karya mereka. Inilah masanya rakan-rakan penulis mendapat keuntungan daripada hasil penulisan mereka Insya-Allah.
Kami amat alu-alukan jika mana-mana pihak yang ingin menaja buku-buku terbitan kami dan nama mereka atau syarikat mereka akan dicetak di buku sebagai penghargaan yang tak terhingga atas sokongan yang diberikan.
NOVEL YANG BAKAL DITERBITKAN ,'PERKHIDMATAN MINDA KREATIF,'
TAJUK NOVEL PENULIS HARGA
RATINA RATU RIMBA NIAGARA RM35.00 senaskah
ADIK DAN SUARA HATI VRA RM 20.00 senaskah
KAK ANIS
BELI 2 NASKAH BUKU RM50.00
(Ratina 1 naskah Rm 35.00 - 2 naskah Rm 50.00) Atau
(Ratina 1 naskah Rm 35.00 + 1 naskah Adik Dan Kak Anis RM50.00)
Setiap pembeli layak mendapat potongan harga sebanyak 15%
Jam berjenama BURAQ .

Tempahan diterima dari sekarang. Moga sahabat alammaya sudi memberi sokongan.
Insya-Allah pelancaran Novel Ratina & Adik Dan Kak Anis akan dilancarkan pada awal Februari 2017.
Moga Allah SWT memudahkan dan menjayakan segala yang dicitakan
dalam dunia buku yang diminati oleh RATU RIMBA NIAGARA & SUARA HATI VRA. Aamiin Ya RabbalA'Lamiin.
HARGAILAH SEMASA HIDUP JIKA SUDAH MATI BARU HENDAK HARGAI SUDAH TERLAMBAT.
"Makin kau kenali aku, kau semakin dekat dengan Ilahi itulah hikmah disebaliknya kenapa kita ditemukan..."
"Makin kau kenali aku engkau terus membenciku, budi yang kuberi racun yang dibalas itu bermakna aku bukan yang terbaik untukmu maka biarlah aku sendiri menyendiri agar kubisa muhasabah diri,"
"Berudur tak semestinya memutuskan silaturrahim kerana Allah temukan kita untuk saling memanjangkan silaturrahim disamping berpesan-pesan dengan kebaikan...tapi jika kita tidak saling bertegur sapa dengan mementingkan diri sendiri biarlah kita membuat haluan sendiri muhasabah diri sendiri. Kenapa kita ditinggalkan menyendiri membuat haluan sendiri . Hanya kita mengenal diri kita sendiri mahu apakah matlamat kita sebenarnya dalam persahabatan yang bisu kaku lesu."
Your Notifications
Vîpër Rãšêł Khâñ likes your post in Video ISLAMIK: "KALIAN ANUGERAH YANG TERINDAH DARI-NYA..."

"Berudur tak semestinya memutuskan silaturrahim kerana Allah temukan kita untuk saling memanjangkan silatu...
Teruskan Membaca
Manda Conai berasa disayangi.
ASSALAMUALAIKUM WBT DUNIA ALLAH
SUBAHANALLAH ERTI SEBUAH KASIH SAYANG. SAHABAT DAH MATI. DIA TETAP TUNGGU DAN MEMELUK NYA TERHARU MENYETUH EMOSI
DUHAI HATI TUNDUKKAN HATIMU
Ya Allah matikanlah kami dalam menyebut kalimah Syurga-Mu
La Ilaha Illallah Muhammadur Rasulullah
...Teruskan Membaca
DUHAI HATI TUNDUKKAN HATIMU
Ya Allah matikanlah kami dalam menyebut kalimah Syurga-Mu
La Ilaha Illallah Muhammadur Rasulullah
Duhai hati
keranaNya buangkanlah keegoanmu
sesama manusia jangan sombong
sekalipun hatimu terluka angkara mereka
tetaplah meminta maaf
andai benci dan dendam sehingga di saat sakaratmu
jangan mimpi kau dapat mengucapkan kalimah Syurga-Nya
jangan mimpi rohmu bertemu Allah dengan tenang
jangan mimpi rohmu di terima Allah
Duhai hati
jika engkau mahu
rohmu diterima Allah
sentiasa tundukkan hatimu
sekalipun beribu-ribu kali hatimu dilukai
kerana itu semua adalah dugaan dari-Nya buatmu
Duhai hati
percayalah
apalah ada luka kecewa di dunia ini
jika dibandingkan luka dan kecewa di akhirat
yang tak bisa dirawat lagi
Duhai hati
percayalah
andai Allah terima rohmu
pastilah Allah akan terima jasadmu
pada pandangan manusia engkau telah mati dikebumikan
tapi hakikatnya engkau hidup selamanya
menikmati alam Syurga yang abadi
bersama roh-roh yang beriman lagi beramal soleh
Insya-Allah AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin
Karya Ratu Rimba Niagara.
15 Rabiul Awwal 1437H
27 Disember 2015
MAAFKAN HAMBA JIKA HAMBA UCAPKAN SELAMAT TINGGAL PADA RAKAN FB
İsmail Can
When writing the story of your life ,
dont let someone else hold the pen .
Fighting!__
bunda pun jaga dimensi fb bunda sebab itu rakan fb bunda tak ramai ...sebab nanti mereka tak larat nak like kerana sibuk hingga tiada masa nak baca 1 pun karya bunda...kerana tak nak susahkan mereka lagi makanya bunda ambil yang cuma ada masa nak baca karya bunda tanda sokongan ke bunda ...yang sibuk tak apa lah biarlah sibuk dengan urusan mereka dan bunda tak mahu mereka pening membacanya... biarlah mereka yang tak pening membaca karya bunda yang setia saja jadi fb bunda...rakan bunda di grup kalau sepikan karya bunda tak apa...lagipun bila-bila masa pun mereka boleh keluarkan bunda dari grup mereka...bunda tak kisah kerana bunda datang ke grup ini pun atas bidang terjun ...tau-tau nama bunda ada di grup ini...bunda pula jika mana-mana grup ada nama bunda...apa lagi hantarlah karya selagi daya...jika tak dapat sambutan grup ...bunda pergilah ke grup lain...kalau grup lain pun tak ada sambutan...nampaknya di fb bunda lah bunda berkarya...tapi kalau dengan rakan fb pun tak ada sambutan alamat...mereka yang tak perlukan karya bunda lagi...terpaksalah bunda cari yang minat saja dengan karya bunda...apa guna jadi rakan fb macam pepatung saja kan3 ayahanda maharaja pancung pancar temasik? sebab itu juga bunda tak terima mereka yang nak jadi rakan fb bunda takut susahkan mereka dan mereka pula memberi sokongan pada awalnya ..lama-lama mereka tak larat nak layan karya bunda ...apa lagi mereka terus sepikan bunda...makanya bunda pun sepikan mereka...setiap rakan fb bunda terlalu istimewa kerana mereka semua adalah nadi sastera bunda....mereka adalah hulubalang-hububalang bunda . Setiap hulubalang mesti selalu menyokong bunda...tapi yang ghalatnya leftenan adam rakan fb bunda senyap je tak nak langsung memunculkan diri...tak apalah nanti bunda pun nak senyap juga dengannya ...jangan pulak dia kata bunda sepikan dia ...yang sudah...sudah macam itulah jadi rakan fb tak tak mahu langsung memberi kerjasama dengan bunda...makanya mana-mana rakan fb bunda yang wujud tapi tak berfungsi maafkan hamba jika hamba ucapkan selamat tinggal ....
'YANG AKU CARI RAKAN FB YANG MEMAHAMI DUNIA SASTERAKU YANG SANGGUP SUSAH SENANG BERSAMA MEREALISASIKAN IMPIANKU, JIKA SEKADAR WUJUD TAPI TAK WUJUD ATAS KESIBUKAN MAAFKAN HAMBA' DI ALAM MAYA YANG BISU KAKU INI KITA TAK KETEMU MOGA DI SYURGA KITA BISA KETEMU DAN SERING BERKOMUNIKASI INDAH-INDAH SEINDAH SYURGA
INSYA-ALLAH AAMIIN'
Luahan kemaafan daripada rakan fbmu,
Ratu Rimba Niagara
14 Safar 1434H
27 Disember 2012M
İsmail Can
When writing the story of your life ,
dont let someone else hold the pen .
Fighting!__
TERIMA KASIH SAHABAT AKHIRATKU
Terima kasih kepada sahabat akhirat kerana sudi menyokongku
di kala susah senang. Maaf kerana mencuri masamu untuk
membaca karya-karyaku dan memaksamu meng like karya-karyaku. Moga likemu itu Allah SWT membalas dengan Nur Rahmat Kasih-Nya AAmiin Ya Rabbal A'Lamin.
Sahabat seperjuanganmu,
Ratu Rimba Niagara
27 Rabiulawal 1438H
27 Disember 2016
YA ALLAH YA TUHAN KAMI LEMBUTKANLAH HATI KAMI UNTUK MENUJU JALAN-JALAN KE SYURGA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

MOGA DOA KITA SEMUA DIMAKBULKAN ALLAH SWT AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Sultan Hasanal Bolkiah
Allaahumma innii auudzu bika min ‘ilmin laa yanfa’,
wa min qalbin laa yakhsya’, wa min nafsin laa tasya’,
wa min da’watin laa yustajaabulahaa”
“Ya Allah,
aku berlindung kepada-MU dari ilmu yang tidak bermanfaat,
hati yang tidak khusyu,
jiwa yang tidak pernah puas, dan doa yang tidak terkabulkan”
You and 249 others like this.
Ratu Rimba Niagara آمين آمين اللهمَّ آمين يارب العالمين
Sultan Hasanal Bolkiah
Aamiin-kan doa ini:
Ya Allah,
baguskan agamaku karena ia menjadi peganganku.
Baguskan duniaku karena disitulah kehidupanku dan baguskan akhiratku karena ia itu tempat aku kembali.
Jadikan kehidupanku ini sebagai kesempatan untuk memperbanyak amal soleh dan jadikanlah kematianku sebagai tempat istirahat dari semua keburukan.
(HR. Muslim)
You and 249 others like this.
Ratu Rimba Niagara آمين آمين اللهمَّ آمين يارب العالمين
(PETIKAN PAGE SULTAN HASANAL BOLKIAH, RATU RIMBA NIAGARA,SUSILO BAMBANG YUDHOYONO, YM KEDATON KRATUN WAHYU UTAMA, GROUP RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NASIONAL GATHERING & GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA)
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
10 Rabiulawal 1435H
12 Januari 2014M

YA ALLAH JIKA ADA PAHALA DI SETIAP PENULISANKU SAMPAIKANLAH PAHALA ITU KEPADA KEDUA ORANG TUAKU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
           

SALAM MAULIDUR RASUL12 RABI'UL AWWAL 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
CINTA TAK SEMESTINYA DIMILIKI

JIKA KITA BERJAYA MEMILIKI
ITU BARULAH CINTA YANG SUDAH TERCATAT DI LAUHMAHFUZ
DAN ITULAH KETENTUANNYA...
MAKANYA BERSANGKA BAIKLAH DENGAN CINTA KURNIAAN-NYA
UKIRAN DAUNAN KASIH PUTRI RIMBA UNTUK SEMUA YANG DIKASIHI DAN DISAYANGI DUNIA AKHIRAT SAMADA YANG HIDUP ATAU YANG TELAH MENINGGAL DUNIA...SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI ..SEMOGA SEGALA NIAT MURNI DAN DOA YANG DIUKIRKAN DI DAUNAN KASIH RATURIMBA NIAGARA DIMAKBULKAN ALLAH SWT AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN

WAHAI JIWA YANG TENANG KEMBALILAH KEPADA TUHANMU

ALHAMDULILLAH

Alhamdulillah
Jika kita tergolong hamba-Nya
Yang bersujud kerana-Nya
Alhamdulillah
Jika kita
Bila sampai waktu
Bertemu dengan-Nya
Dalam redho lagi diredhai
Alhamdullilah
Moga doa kita
Dimakbulkan Allah
Aamin Ya Rabbal A'Lamin

RATU RIMBA NIAGARA
131212


surah Al-Fajr 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masukah kedalam golongan HambaKu yang beramal soleh keranaKu..dan masuklah ke dalam SyurgaKu).


MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"

Mahasuci Tuhan Pemilik langit dan Bumi, Tuhan Pemilik `Arsy, dari apa yang mereka sifatkan itu.""
(QS. Az-Zukhruf: Ayat 82)


SALAM MAAL HIJRAH 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"


YA ALLAH JADIKANLAH KARYA SASTERAKU MENGALIR SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA YANG MENGALIR TERUS MENGALIR MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGA-MU
AKU MENULIS KERANA-MU
ILHAM YANG AKU TULIS DATANG DARI-MU
KAU HADIRKAN ILHAM TANPA HENTI PADAKU ATAS KEHENDAK-MU, AKU BERSYUKUR ILHAM DATANG TANPA HENTI-NYA , ALHAMDULILLAH SYUKUR YA ALLAH TANPA IZIN-MU AKU TIDAK DAPAT MENULIS BIARPUN SEBARIS AYAT, ALLAHU AKBAR KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA-NYA.


YA ALLAH KERANA KARYA SASTRA YANG KUTULIS ADALAH DARI-MU JADIKANLAH AKU DAN YANG MEMBACA KARYAKU
HAMBA-MU YANG SENTIASA REDHO ATAS TAKDIR-MU
PERCAYA SETIAP YANG DITAKDIRKAN ITU ADA HIKMAH DI SEBALIK-NYA


YA ALLAH JADIKAN KARYA SASTERA YANG KUTULIS SESUAI DENGAN ZAMAN WALAUPUN ZAMAN TERUS BERUBAH TAPI KARYAKU SENTIASA ADA DI JIWA SEMUA MANUSIA YANG MENGHAYATINYA KERANA SASTERAKU ADALAH ILHAM DARI-MU, JIKA ILHAM DARI-MU PASTI MEMBERI KEBAIKAN PADA DIRIKU DAN PADA SEMUA YANG MEMBACA KARYAKU.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.


'SASTERAKU ILHAM DARI-NYA'
NAMA PENAKU INI ILHAM DARI-NYA JUGA
ADA YANG TERSIRAT DI SEBALIK YANG TERSURAT
ATAS NAMA PENAKU INI


RATU SEORANG RAJA/RATU ATAU PEMIMPIN ITU YANG TERSURAT YANG TERSIRAT MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA
RIMBA AGAR SENTIASA RASA MERENDAH DIRI MEMERINTAH DI KERAJAAN RAKYAT RIMBA JADI TIADA SIAPA HENDAK CEMBURU KERANA BUKAN MEMERINTAH KERAJAAN MANUSIA ,
TERSIRATNYA MAHU DAPATKAN INSPIRASI UNTUK MENJIWAI WATAK RAJA DAN PEMERINTAH UNTUK DITUANGKAN ILHAM DALAM KARYA SASTERA.


NIAGARA KARYA SASTRA YANG DIHASILKAN SEPERTI
AIR TERJUN NIAGARA SENTIASA MENGALIR, SENTIASA BERSASTRA TANPA HENTI SEHINGGA TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA, BIARPUN NAFAS TERHENTI SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS-TERUSAN DIBACA OLEH YANG MASIH HIDUP ,


MOGA ILMU SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS MASUK KE AKAUN SAHAM AKHIRATKU SEPERTI MENGALIR AIR TERJUNAN NIAGARA MENYATU TERUS KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI INSYA-ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN


BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.


SETIAP YANG BAIK DATANG DARI-NYA

YANG KHILAF ITU DARI HAMBA SENDIRI
MAKANYA MAAFKAN HAMBA JIKA ADA
YANG TERSALAH BICARA
HAMBA BUKANLAH SESIAPA
JIKA TIDAK IZINNYA HAMBA
TIDAK DAPAT MENULIS
BIARPUN SEPATAH PERKATAAN...
Siapalah hamba di hatimu
Siapalah hamba di Sisi-Nya
Yang hamba mahu sahabat semurni kasihmu
Agar dipermudahkan jalan-jalan menuju ke Syurga-Nya
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin ...
Sahabatmu Dari Rimba Niagara,
Ratu Rimba Niagara
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
21 Muharram 1434H
5 Disember 2012M
PERTEMANAN NILAINYA SAMPAI ALAM BARZAH
Ratu Yang Bersemayam
aksara puisimu menderu bagaikan
angin ternado menghempaskan rasa
rindu disaat aku duduk termenung
di malam sepi terurai dalam kalbu
walaupun hanya sebatas impian kulalui
rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
menjelma bersemayam dalam setiap bait
kubacakan disaat aku menghirup udara segar
dengan cappucino panas menghangat sekujur
tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
menantikan belaian kasih pertemanan tak
terhingga nilainya sampai alam barzah
apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
di mana aku terkapar di batu karang menjulang
di atas langit menyambut kedatangan seorang
ratu rimba niaga tercantolkan di sebuah batang
pohon di sebuah hutan belantara
sungguh kata dan kalimat terurai
terlukiskan dengan nada mengharukan hati
nan permai kucetuskan bahwa penyair
sementara terpesona akan kata semanis madu
terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia
siamir marulafau 27052013>puisi buat teman
Pradita Fia Bundaku sayang / parasmu yang cantik/melambangkan hatimu yang dermawan/kalimatmu yang menyejukan/ untaian kata yang selalu kurindu/ saat kugundah/percikan nadamu/bangkitkan hati yang terluka/ sejukan jiwa yang kerontang/ dan memberikan semangat/ seperti mentari yang tak bosan berkunjung....
SAHABAT DUNIA AKHIRAT
Yang membuat kita rasa sempurna bilamana sahabat kita ikhlas bersahabat kerana Allah Taala dan setiap kali berkata-kata menenangkan roh dan jasad.
Itulah sahabat sejati berazam bersama mematrikan persahabatan hingga ke Syurgawi. Insya-Allah Aamiin.
14 Muharram 1434H
28 November 2012M
Di saat terakhir aku memandang wajahmu ibu... bagaikan memandang indahnya purnama...
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
moga Syurga lah tempatmu ibu Aamiin.
MAKRIFAT CINTA
Makrifat cinta bermakna saling menyayangi kerana Allah SWT membuatkan hati ada taman berbunga iman menjadi hamba-Nya yang bertaqwa.
Ikatan silaturrahim dalam persahabatan sentiasa ikhlas dengan niat bersama menuju jalan-jalan ke SyurgaNya.
Sentiasa redha apa jua takdirNya percaya setiap takdir pasti ada hikmahNya yang indah.
Jika hati dilukai tak akan ada rasa kecewa kerana yakin Allah akan menggantikan yang lebih baik.
Lalui hidup dengan sentiasa bersangka baik dengan Allah Azzawajallah kerana Allah SWT mengikut prasangka hambaNya
Memahami apa rencanaNya di situlah adanya Makrifat Cinta
"ALLAH TIDAK MEMBERI APA YANG KITA MAHUKAN TAPI ALLAH MEMBERI APA YANG KITA PERLUKAN,"
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI
DENGAN IZIN ALLAH
"HIKMAH"
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
9 RABIULAKHIR 1438H
8 Januari 2017
YA ALLAH JIKA ADA PAHALA DI SETIAP PENULISANKU SAMPAIKANLAH PAHALA ITU KEPADA KEDUA ORANG TUAKU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
         
SubhanAllah



Suka6 min


Suka3 min

Utami Utami Aamiin Allahuma Aamiin...

0 comments:

Post a Comment

 
;