Thursday 12 January 2017

KARYAKU DUNIAKU (62) KAMI PERLUKAN NUR PANCARAN IMAN-MU


KARYAKU DUNIAKU (62) KAMI PERLUKAN NUR PANCARAN IMAN-MU

RASA BAHAGIA HIDUP DIKELILINGI DENGAN SEMUA YANG MENCINTAI ALLAH SWT DAN BILAMANA BERGELAR ROH DIMASUKKAN KEDALAM GOLONGAN ROH-ROH HAMBA-NYA YANG BERIMAN DAN BERAMAL SOLEH. ITULAH YANG KITA SEMUA DAMBAKAN. MOGA ALLAH SWT MAKBULKAN AAMIIN.
Katsumi Suzika ke Islam Itu Indah & Lengkap
Pinjam 5 saat komen " i love Allah " tak rugi pon kan nak komen <3
KERANA-NYA KITA BERTEMU UNTUK BERSAMA MENJAYAKAN MISI DAN VISI SEBAGAI HAMBA-NYA YANG BERSTATUS KHALIFAH-NYA.
KERANA-NYA KITA BERTEMU UNTUK BERSAMA MENJAYAKAN MISI DAN VISI SEBAGAI HAMBA-NYA YANG BERSTATUS KHALIFAH-NYA.
Manda Conai ke Islam Itu Indah & Lengkap
ASSALAMUALAIKUM WBT DUNIA ALLAH HIT LIKE AND TYPE .ALLAH HU AKBAR
ALLAH DAN RASULULLAH PENGIKAT UKHUWAH KASIH KITA SAMPAI SYURGA INSYA-ALLAH AAMIIN.
UKHUWAH KERANA-NYA MEMBAWA KEBERKATAN TIADA PENGHUJUNG
Your Notifications
...Teruskan Membaca
Manda Conai ke Islam Itu Indah & Lengkap
ASSALAMUALAIKUM WBT DUNIA ALLAH HIT LIKE AND TYPE .ALLAH HU AKBAR
"SALAM MAULIDUR RASUL12 RABI'UL AWWAL 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
Jangan abaikan gambar ini tanpa mengetik Subhanallah
ALLAH DI HATIKU DI HATIMU AAMIIN
Katsumi Suzika ke Islam Itu Indah & Lengkap
Jangan abaikan gambar ini tanpa mengetik Subhanallah

ALLAH DAN RASULULLAH PENGIKAT UKHUWAH KASIH KITA SAMPAI SYURGA INSYA-ALLAH AAMIIN.
UKHUWAH KERANA-NYA MEMBAWA KEBERKATAN TIADA PENGHUJUNG
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI
KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
DEMI-NYA KITA TETAP SEHATI SEJIWA
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
3 RABI'UL AKHIR 1437H
13 JANUARI 2016
"SALAM MAULIDUR RASUL12 RABI'UL AWWAL 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
Sasa Noni ke Islam Itu Indah & Lengkap
Asalamualaikum slmat petang para shabat.......
I LOVE ALLAH..........

WARKAH ISTIMEWA UNTUK YANG MULYA PANGERAN
ADIPATI AGONG ADMIN GROUP
BismillahirRahmanirRahim
Asssalamualaikum wr wb
Kepada Yang Mulya Admin group
Majlis Pangkuan diRaja Kesultanan Melayu Islam Nusantara...
Izinkan hamba bertanya dan memberi beberapa cadangan bagi menaik tarafkan Kualiti Group Yang Mulia ini kerana hamba percaya 100% semua ahli group terdiri daripada kerabat diRaja, bangsawan , pahlawan, cendekiawan,pemikir ...hamba cumalah seorang hamba dari rimba yang tiada mempunyai apa-apa darjat mahu pun harta...tinggal menumpang di rimba niagara atas ehsan penghuni rimba yang menyelamatkan hamba dari mala petaka yang amat dahsyat daripada dunia manusia.
Di rimba niagara inilah tempat yang hamba dambakan daripada segala kemelut masalah manusia yang tak habis-habis masalahnya.
Di rimba niagara ini hidup kami saling:
1. Hormat menghormati
2. Menyanjungi
3. Saling berbagi ilmu
4. Berkasih sayang
5. Bergotong royong
6. Saling membantu
7. Saing menghargai bakat kurniaan dari Ilahi
8. Jika ada masalah bermuzakarah
9. Mengambil keputusan hasil dari muzakarah
10. Sentiasa berkomunikasi dengan bahasa santun (tidak menyakitkan hati)
Di rimba niagara ini tidak akan ada:
1. Fitnah menfitnah
2. Berbangga diri dengan darjat
3. Dendam mendendami
4. Cemburu
5. Tiada bahasa kasar yang boleh mengundang kemarahan
6. Tiada wujud perselisihan
7. Tiada mementingkan diri sendiri
8. Berkata ikut suka
9. Hina menghina sesama sendiri
10. Sindir menyindir (kerana rasa diri sempurna)
Hamba bersyukur dapat hidup di Rimba Niagara ini hidup
aman damai tenang dan berkasih sayang pada seluruh penghuni rimba inilah kehidupan yang hamba dambakan sejak dulu lagi
di rimba ini daunan kasih pengikat kasih yang diutamakan dan amat penting sekali dalam menjalani kehidupan harian tidak seperti di luar sana biru,hijau merah unggu menjadi buruan, pangkat, darjat, harta kekayaan yang dimatlamatkan sampai mati.
Setiap penghuni rimba semua berebut-rebut ingin berbakti demi keharmonian dan kesejahteraan seluruh penghuni Rimba Niagara makanya hamba dilantik menjadi Ratu Rimba Niagara Untuk Memerintah Rimba Niagara. sudah banyak kali hamba menolak tawaran untuk menjadi ratu ...memadai hamba berbakti dengan karya-karya hamba pada penghuni rimba itu sudah memadai..tapi mereka hendak juga...itupun mengikut amanat perwira hamba yang mati lemas ketika mencarikan mahkota di dasar laut ombak rindu di negeri antah berantah.
Si Kunta Si Kunte adalah perwira hamba yang sudah mati. Merekalah selama ini menjadi pendorong menyubur semangat hamba untuk berkarya...mereka jugalah yang melarang hamba untuk menghantar karya di mana-mana grup jika semata untuk disakiti hati katanya,'Tuan Putri disayangi sepenuh jiwa janganlah sedih jika mereka tak like tak baca karya Tuan Putri...kami di sini sentiasa suka dan teramat teruja membaca karya tuan putri lagi kami baca lagi kami rindu...rindu akan kebaikan....rindu untuk bertemu dengan Tuhan yang mencipta Tuan Putri dan mencipta hamba juga...biarpun hamba sekalian penghuni rimba cumalah haiwan tapi hamba sekalian tetap bersyukur dihidupkan di bumi ini untuk menyempurnakan kehidupan manusia saling lengkap melengkapi. Jiwa kami ini hanya Tuan Putri saja yang faham sebab itu Tuhan izinkan Tuan Putri dihadirkan ke kami sesungguhnya kami bersyukur sebanyak-banyak-Nya atas kurniaan ini. Terima kasih tuan putri kerana sudi hidup susah payah bersama kami di rimba niagara ini."
Jika tuan putri dimasukkan nama ke mana-mana grup tuan putri tanyalah soalan-soalan ini jika mereka menjawab dengan jelas barulah tuan putri terus kekal menyiarkan karya. Jikalah karya tuan putri tidak dibaca tidak di like tak mengapa tuan putri malaikat dan Allah sentiasa bersama Tuan Putri membaca menyemak menghayati meng like karya Tuan Putri selagi karya tuan putri tidak menyimpang dari kehendak Tuhan. Tapi jikalah setiap karya tuan putri sudahlah tidak di like dikeji dihina seolah Tuan Putri ini seperti robot tidak punya hati dan perasaan tapi robot pun cerdik boleh mengatakan pada tuan putri berehatlah tuan putri dari mengarang kerana tuan putri bukan robot. Macam mana itu ye jika robot mengatakan tuan putri bukan robot? sedangkan dia robot. Pening juga mahu dijawab soalan itu...begitulah canggihnya pemikiran robot sekarang .
Tuan putri ingat pesan hamba jangan sesekali tuan putri bazirkan air mata jika mana-mana ahli grup menghina mengeji mengutuk karya tuan putri ....jangan jawab kata-kata mereka itu...tuan putri keluar saja dari grup tersebut tanpa mengucapkan selamat tinggal. Tak guna tuan putri berbalas-balas jawapan kepada manusia seperti itu kerana mereka rasa hidup mereka sempurna dengan kebijaksaan lebih daripada orang lain sebab itu mereka jadi begitu.
Oh ya...lupa hamba suruh tuan putri tanya kepada admin grup pabila tuan putri dimasukkan nama:
1. Siapakah admin grup
2. Berapa admin yang ada
3. Berapa orang ahli jawatankuasa yang ada di grup
4. Apakah misi dan visi grup ditubuhkan
5. Adakah admin selalu memantau setiap yang dipostkan
ahli di wall grup
6. Adakah admin mengadakan syarat-syarat menjadi ahli?
contohnya:
a. ahli mesti mengunakan gambar sebenar
yang terang dan jelas ini bagi mengelakkan
ahli ahli sewenangnya berkata ikut suka hati
b. dilarang menggunakan bahasa kesat hina
menghina kutuk mengutuk kerana ini akan
menimbulkan pergaduhan. Jika berlaku juga
setelah diberi amaran ahli tersebut
hilang kelayakan menjadi ahli
c. admin berhak menanyakan nama sebenar
jika ahli menggunakan nama pena
7. jika mana-mana ahli tidak memberikan apa-apa sumbangan
idea tidak memberi impak kepada grup selama 14 hari berturut-turut dengan sendirinya kehilangan kelayakkan menjadi ahli...kerana tujuan ditubuhkan grup ini hanyalah untuk saling berkerjasama kepada admin untuk menjayakan misi dan visi admin kenapa ditubuhkan grup semuanya ke arah menjayakan bukan memusnahkan. Biarlah ahli sikit asalkan aktif semuanya.Kita mahukan kualiti bukan kuantiti.
8. Setiap post ahli yang memberi impak kepada menjayakan misi
dan visi grup hendakah disimpan sebagai rujukan grup lebih senang di dokumen kan agar terpelihara...mana-mana post tidak selari dengan kehendak admin grup hendaklah dilupuskan.
9. Semua post ahli boleh diberi komen yang membina bukan
membidas hingga yang hendak meng post tiada keyakinan lagi
untuk post yang lainnya sedangkan idea mereka itu mustahak untuk disampaikan...manalah tahu jika mati tidaklah idea yang bernas dibawa mati sama tanpa diketahui apa yang hendak disampaikan...jangan menyekat idea yang ingin dilontarkan...mungkin idea yang ingin dilontarkan itu memberi manfaat kepada generasi akan datang sebagai warisan bangsa SeNusantara
10. Perbezaan pendapat itu biasa ...tapi berdebatlah dengan cara berhikmah dan bijaksana agar tiada hati-hati disakiti kerana kita semua bukan robot yang tak punya hati dan perasaan. Kita tetap manusia yang lemah ada kalanya rasa tercabar dan hilang kewarasan apabila dihina dan dikutuk tanpa pembelaan diri. Makanya sentiasa hati-hatilah dalam berkata-kata. Lekaslah minta maaf jika ada mana-mana ahli yang terasa hati atas kata-kata yang kita lontarkan itu.
Sekian sahaja yang hamba dapat lontarkan idea pada hari ini kepada semua ahli grup yang mulia ini dan kepada admin grup sudilah menjawab soalan-soalan yang dikemukan hamba jika tidak keberatan.
Akhirkata hamba menyusun sepuluh jari memohon maaf jika sekiranya ada kata-kata hamba yang mengguris hati para ahli di grup yang mulia ini.
"SETIAP YANG BAIK ITU DATANG DARI-NYA
YANG LEMAH ITU ADALAH DARI HAMBA SENDIRI"
Sekian . Wassalam.
Sembah patik harap diampun...
Ampun Tuanku
Daulat Tuanku!
Daripada hamba;
Putri Rimba Niagara
Istana Rimba Niagara
Malaysia/Indonesia
4 Oktober 2012
Like · Comment · Unfollow Post · 3 hours ago
Adipati Agong likes this.
Ratu Rimba Niagara Terima kasih Pangeran Adipati Agong...
Tak sudi ke menbalas warkah hamba itu
Kalau sudi katakan sudi
Tidakah hamba ternanti-nanti
Sehabis daya pemikiran hamba mengarang warkah untuk
Yang Mulya Admin Group
Harap Yang Mulyaa Admin sudilah mencemar duli
Menjawabnya...kerana semua ahli grup ingin mendengar
Sejelas-jelasnya penjelasan daripada Yang Mulya Admin Group ini...
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP MAJLIS PANGKUAN DIRAJA KESULTANAN MELAYU ISLAM NUSANTARA & GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
3 Okt 2012


WARKAH ISTIMEWA UNTUK YANG MULYA PANGERAN
ADIPATI AGONG ADMIN GROUP
BismillahirRahmanirRahim
Asssalamualaikum wr wb
...Teruskan Membaca
Mohamad Iqnur telah berkongsi foto Harison Hashim.
5 jam
Harison Hashim ke Islam Itu Indah & Lengkap
PESANAN ROH PADA MANUSIA
PERINGATAN BUAT UMAT ISLAM
Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia.
Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata : "Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut".
Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu : "Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas. Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin kerana tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh".
Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu : "Demi Allah, wahai orang yang memandikan jangan engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh" . Setelah dimandi dan dikafankan, telapak kaki mayat diikat dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan diikat terlalu kuat serta mengafani kepalanya kerana ingin melihat wajahnya sendiri, anak-anak, isteri atau suami buat kali terakhir kerana tidak dapat melihat lagi sampai Hari Kiamat.
Sebaik keluar dari rumah lalu ia berpesan : "Demi Allah, wahai jemaahku, aku telah meniggalkan isteriku menjadi Balu. Maka janganlah kamu menyakitinya. Anak-anakku telah menjadi yatim dan janganlah kalian menyakiti mereka.
Sesungguhnya pada hari itu aku telah keluar dari rumahku dan aku tidak akan dapat kembali kepada mereka buat selama-lamanya".
Sesudah mayat diletakkan pada pengusung, sekali lagi diserunya kepada jemaah supaya jangan mempercepatkan mayatnya ke kubur selagi belum mendengar suara anak-anak dan sanak saudara buat kali terakhir.
Sesudah dibawa dan melangkah sebanyak tiga langkah dari rumah, roh pula berpesan: "Wahai Kekasihku, wahai saudaraku dan wahai anak-anakku, jangan kamu diperdaya dunia sebagaimana ia memperdayakan aku dan janganlah kamu lalai ketika ini sebagaimana ia melalaikan aku". "Sesungguhnya aku tinggalkan apa yang aku telah kumpulkan untuk warisku dan sedikitpun mereka tidak mahu menanggung kesalahanku".
"Adapun didunia, Allah menghisab aku, padahal kamu berasa senang dengan keduniaan. Dan mereka juga tidak mahu mendoakan aku".
Ada satu riwayat drp Abi Qalabah mengenai mimpi beliau yang melihat kubur pecah. Lalu mayat-mayat itu keluar dari duduk di tepi kubur masing-masing. Bagaimanapun tidak seorang pun ada tanda-tanda memperolehi nur di muka mereka.
Dalam mimpi itu, Abi Qalabah dapat melihat jirannya juga dalam keadaan yang sama. Lalu dia bertanya kepada mayat jirannya mengenai ketiadaan nur itu. Maka mayat itu menjawab: "Sesungguhnya bagi mereka yang memperolehi nur adalah kerana petunjuk drpd anak-anak dan teman-teman.
Sebaliknya aku mempunyai anak-anak yang tidak soleh dan tidak pernah mendoakan aku". Setelah mendengar jawapan mayat itu, Abi Qalabah pun terjaga.
Pada malam itu juga dia memanggil anak jirannya dan menceritakan apa yang dilihatnya dalam mimpi mengenai bapa mereka. Mendengar keadaan itu, anak-anak jiran itu berjanji di hadapan Abi Qalabah akan mendoa dan bersedekah untuk bapanya.
Seterusnya tidak lama selepas itu, Abi Qalabah sekali lagi bermimpi melihat jirannya. Bagaimanapun kali ini jirannya sudah ada nur dimukanya dan kelihatan lebih terang daripada matahari.
Baginda Rasullullah saw bersabda: Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai kelutut.
Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar.
Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu."
Sambung Rasullullah saw lagi: "Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail as akan menebarkan sayapnya yang di sebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga.
Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada di sekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail as
"Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail as akan menebarkan sayap di sebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang di sekelilinginya.
Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya. Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah swt menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya maka datanglah malaikat maut. Apabila malaikat maut hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itu dengan berkata:
"Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang ini melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada Allah swt " Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu, maka dia pun kembali kepada Allah swt dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang mukmin itu.
Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain." Sebaik saja malaikat maut mendapat perintah Allah swt maka malaikat maut pun cuba mencabut roh orang mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah sedekah dari arah tangan orang mukmin itu, keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluar penulisan ilmu.
Maka berkata tangan: Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh orang mukmin dari arah ini, tangan ini telah mengeluarkan sedekah, tangan ini mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu pengetahuan."
Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat maut cuba pula dari arah kaki. Malangnya malaikat maut juga gagal melakukan sebab kaki berkata: Tidak ada jalan bagimu dari arah ini Kerana kaki ini sentiasa berjalan berulang alik mengerjakan solat dengan berjemaah dan kaki ini juga berjalan menghadiri majlis-majlis ilmu."
Apabila gagal malaikat maut mencabut roh orang mukmin dari arah kaki, maka malaikat maut cuba pula dari arah telinga. Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga maka telinga pun berkata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir."
Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak menghampiri mata maka berkata mata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah."
Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada Allah swt. Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikatKu, tulis AsmaKu ditelapak tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang beriman itu. "
Sebaik saja mendapat perintah Allah swt maka malaikat maut menghampiri roh orang itu dan menunjukkan Asma Allah swt. Sebaik saja melihat Asma Allah dan cintanya kepada Allah swt maka keluarlah roh tersebut dari arah mulut dengan tenang.
Abu Bakar ra telah ditanya tentang kemana roh pergi setelah ia keluar dari jasad.
Maka berkata Abu Bakar ra: "Roh itu menuju ketujuh tempat:-
1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.
2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.
 3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.
4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka.
5.Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.
6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.
7.Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka diseksa berserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat."
Telah bersabda Rasullullah saw: Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:-
1. Orang-orang yang mati syahid.
2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.
 3. Orang berpuasa di hari Arafah.
Sekian untuk ingatan kita bersama. Kalau rajin. Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.
Renungkanlah.....

pada 13hb Januari 2016 jam 12.34 pagi
SALAM DIKIRIM DI ANGIN BAYU,
SALAM DIJAWAB PENUH SYAHDU,
DI ALAM MAYA KITA BERTEMU,
SILATURAHIM MEWANGI KASIH BERPADU.
Katsumi Suzika ke Islam Itu Indah & Lengkap
Dalam group ini ada 186,604 Members, tengok berapa orang yang sudi menjawab salam ini.
Assalamualaikum???????
MOGA KITA SAMA-SAMA IKHLAS MEMBERI DAN MENJAWAB SALAM AAMIIN
Dalam group ini ada 186,604 Members, tengok berapa orang yang sudi menjawab salam ini.
Assalamualaikum??????? - Katsumi Suzika
Dalam grup ini Katsumi Suzika seorang Islam yang rajin beri salam tapi kenapa ya bila teman-teman grup ini telah jawab salam Katsumi Suzika tak sudi nak like tanda sama-sama menjawab salam saudara seislam itu barulah Islam sejati iyakan...hehehe moga kita sama-sama ikhlas memberi dan menjawab salam Lillahi Taala. Aamiin.

HARGAILAH KASIH SAYANG
Sudah lama aku tidak pulang ke kampung.
Rinduku pada bonda Fatimah tak dapat hendak dibendung.
Sebelum pulang...Zana terpaksa menghadiri kelas anjuran
Etiqa Takaful. Aku terpaksa ditumpangkan di kelas Zana.
Kerana aku cumalah menumpang di kelas Zana...mahu saja
aku tidur kerana semalaman aku tidak tidur asyik mengarang.
Tapi tajuk yang disampaikan oleh penceramah itu amat
mengujakan aku.
Aku minta dengan zana pen dan kertas untuk mencatat apa
yang disampaikan oleh penceramah itu.
Tajuknya mengenai keajaipan Minda jika kita tetapkan
pemikiran kita pada sesuatu matlamat fokus adalah penting.
JIka kita teruskan tetapkan pemikiran kita selama
enam puluh hari berturut-turut ianya akan menjadi amalan.
Katanya apabila hendak mencapaikan satu matlamat
bayangkan di minda apakah matlamat yang diinginkan itu.
Apakah usaha yang akan dilakukan untuk menjayakan matlamat itu.
Bayangkan matlamat itu sudah berjaya dimiliki.
Beri tempoh berapa lama akan tercapai matlamat yang diimpikan itu.
Bersyukur aku dapat hadir ke kelas itu. Kukatakan pada zana kalau
ada kelas ibu hendak hadir lagi.
Kelas tamat pada pukul 1 tengah hari. Dan kami terus bertolak
ke kampung Port Dickson. Zana tersalah jalan. Dia merungut-rungut.
Au mintanya suruh bersabar. Mungkin ada hikmahnya tersalah jalan.
Kalau tak salah jalan cuma ambil masa setengah jam tapi kerana salah
jalan ambil masa perjalanan satu setengah jam.
Ketika kami sampai bonda Fatimah sedang terbaring di buaiyan.
Itulah tempat bonda berihan menunggu kepulangan anak-anak
kesayangannya.
"Dah sembahyang zohor ke belum? Pergi sembahyang dulu nanti kita
pergi ke Port Dickson ....kita pergi makan angin..." kata bonda
Fatimah pada Zana.
"Mak wa nak beli apa kat Port Dickson."
"Adalah...ibu engkau pun pergi sekali."
Selepas solat kami terus ke Pekan Port Dickson. Bonda Fatimah
menyuruh Zana menghentikan kereta di hadapan kedai emas.
Kami bertiga masuk ke kedai emas.
"Nak gelang ke ...atau nak rantai....?" Bonda menanyaku.
"Tak payahlah emak...emak bukannya ada duit."
"Ada...cubalah tengok...mana satu yang berkenan."
"Emak dapat duit mana ni..."
"Adalah...."
Kerana tidak mahu menghampakan bonda Fatimah aku pun cuba
lah ...gelang pilihannya sekadar mengambil hati.
"Kalau tak mahu gelang ....cuba tengok rantai..."
Aku mencuba rantai...harga boleh tahan juga....
"Emak ....lai n kalilah beli ye...tunggu Zana ada duit
mahallah emak..."
Bonda Fatimah menawar rantai tersebut dan dia mengeluarkan
duitnya dari dalam talipinggang yang berikat. Bergulung-gulung
duitnya. Tak sampai hati aku melihat dia mengeluarkan duit
yang disimpannya. entah berapa lama dia menyimpan aku pun tak
tahu. Entah apa pentingnya emas baginya untuk aku....akupun tak
tahu. Mungkin dia hendak aku kelihatan berseri dengan adanya
emas di badan. Biasalah perempuan emas penyeri badan.
Selepas membeli rantai ...kami pergi mencari pinggan mangkuk
untuk bonda Fatimah. Bonda kata nak cari pinggan khas untuknya
saja. Aku mencari pinggan yang dikehendaki bonda Fatimah.
Syukurlah bonda suka dengan pilihan corak pinggan mangkuk
yang kubelikan.
Sampai di rumah...aku tanpa melengahkan masa lagi, membuat
bubur gandum kegemaran bonda Fatimah. Katanya bubur gandum
adalah kegemaran aruah suaminya iaitu bapaku Mohd Ali.
Setiap kali bonda Fatimah makan di pasti terkenangkan bapaku.
Mungkin bubur itu pengubat rindu bonda Fatimah kepada bapaku.
Selalunya aku masak bubur gandum sedap tapi kali ini tak
berkualiti kurang sedap. Biasalah aku bila aku menghasilkan
sesuatu jika tidak bagus....akan aku buat yang lain.
Esoknya kalau ada kesempatan akan kubuat yang lain untuk bonda
Fatimah kesayanganku.
Esoknya aku bangun dari tidur....selepas menunaikan solat Subuh
aku mengajak Zana pergi menghirup udara segar di pantai.
Bonda Fatimah hendak ikut dan mengajak Sari pembantu rumahnya
pergi sekali.
Selepas sarapan pagi kami pergi ke pantai Tanjung Tuan yang
tidak jauh dari rumahku.
Kami bergamba . Suasana pantai sangat cantik. Waktu pagi yang
menyegarkan. Kukatakan pada Zana masa dia kecil di pokok
rhu inilah dia bergambar ....sekarang pokok rhu sudah tinggi
melangit.
Setelah bergambar kami ....bawa bonda Fatimah jalan-jalan
di sepanjanga jalan di Telok Kemang. Yang kelakarnya masa
leka berjalan-jalan di jalan...masuk jalan mati.
"Ha....! Jalan mati? Kalau macam tu baliklah". Kami bertiga
tergelak.
Kami sampai di rumah pukul 10.30 pagi , Setelah hantar
bonda Fatimah ke rumah....aku ke pasar bersama Zana.
"Ibu kita pergi beli ikan di Port Dicksonlah...zana nak potong
rambut."
"Ok juga boleh jimat masa."
Setelah beli ikan...zana pergi ke kedai rambut manakala aku
tunggu di kereta. Aku ingatkan dia ambil masa setengah jam
tapi hampir 2 jam aku menantinya. Hilang kesabaran aku dibuatnya
tapi mahu tak mahu aku sabar ajelah. Datang seorang gadis
menunjukkan beberpa buah buku padaku.
Aku membelu sebuah buku bertajuk,'PERANCANGAN EKSEKUTIF ISLAM 1433-1434H
Tahun 2012. Bersyukur aku dapat memiliki buku tersebut.
Zana datang ketika aku sedang menelefonnya. Dia tersengih-sengih.
Aku hendak marah pun tak jadi.
"Ada hikmahnyakan lambat....dapat ibu memiliki buku yang amat berharga ini."
Sampai di rumah bonda Fatimah pukul 1 tengah hari.
"Napa lambat?" Tanya bonda Fatimah pada Zana.
"Pergi gunting rambut mak wa..ramai pelanggannya itu yang lambat,"
"o...patutlah...ibu engkau beli ikan apa?"
"Ikan selangat."
"Mak wa suka tu....ikan emak makwa suka....masa kecil ikan inilah yang
selalu makwa makan. Suruh sari ambil pisau dan alas siang ikan...makwa
nak siang kat sini..."
"SALAM MAULIDUR RASUL12 RABI'UL AWWAL 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"

SETIAP YANG BAIK DATANG DARI-NYA
YANG KHILAF ITU DARI HAMBA SENDIRI
MAKANYA MAAFKAN HAMBA JIKA ADA
YANG TERSALAH BICARA
HAMBA BUKANLAH SESIAPA
JIKA TIDAK IZINNYA HAMBA
TIDAK DAPAT MENULIS
BIARPUN SEPATAH PERKATAAN...
Siapalah hamba di hatimu
Siapalah hamba di Sisi-Nya
Yang hamba mahu sahabat semurni kasihmu
Agar dipermudahkan jalan-jalan menuju ke Syurga-Nya
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin ...
Sahabatmu Dari Rimba Niagara,
Ratu Rimba Niagara
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
21 Muharram 1434H
5 Disember 2012M
PERTEMANAN NILAINYA SAMPAI ALAM BARZAH
Ratu Yang Bersemayam
aksara puisimu menderu bagaikan
angin ternado menghempaskan rasa
rindu disaat aku duduk termenung
di malam sepi terurai dalam kalbu
walaupun hanya sebatas impian kulalui
rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
menjelma bersemayam dalam setiap bait
kubacakan disaat aku menghirup udara segar
dengan cappucino panas menghangat sekujur
tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
menantikan belaian kasih pertemanan tak
terhingga nilainya sampai alam barzah
apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
di mana aku terkapar di batu karang menjulang
di atas langit menyambut kedatangan seorang
ratu rimba niaga tercantolkan di sebuah batang
pohon di sebuah hutan belantara
sungguh kata dan kalimat terurai
terlukiskan dengan nada mengharukan hati
nan permai kucetuskan bahwa penyair
sementara terpesona akan kata semanis madu
terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia
siamir marulafau 27052013>puisi buat teman
Pradita Fia Bundaku sayang / parasmu yang cantik/melambangkan hatimu yang dermawan/kalimatmu yang menyejukan/ untaian kata yang selalu kurindu/ saat kugundah/percikan nadamu/bangkitkan hati yang terluka/ sejukan jiwa yang kerontang/ dan memberikan semangat/ seperti mentari yang tak bosan berkunjung....
SAHABAT DUNIA AKHIRAT
Yang membuat kita rasa sempurna bilamana sahabat kita ikhlas bersahabat kerana Allah Taala dan setiap kali berkata-kata menenangkan roh dan jasad.
Itulah sahabat sejati berazam bersama mematrikan persahabatan hingga ke Syurgawi. Insya-Allah Aamiin.
14 Muharram 1434H
28 November 2012M
Di saat terakhir aku memandang wajahmu ibu... bagaikan memandang indahnya purnama...
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
moga Syurga lah tempatmu ibu Aamiin.
MAKRIFAT CINTA
Makrifat cinta bermakna saling menyayangi kerana Allah SWT membuatkan hati ada taman berbunga iman menjadi hamba-Nya yang bertaqwa.
Ikatan silaturrahim dalam persahabatan sentiasa ikhlas dengan niat bersama menuju jalan-jalan ke SyurgaNya.
Sentiasa redha apa jua takdirNya percaya setiap takdir pasti ada hikmahNya yang indah.
Jika hati dilukai tak akan ada rasa kecewa kerana yakin Allah akan menggantikan yang lebih baik.
Lalui hidup dengan sentiasa bersangka baik dengan Allah Azzawajallah kerana Allah SWT mengikut prasangka hambaNya
Memahami apa rencanaNya di situlah adanya Makrifat Cinta
"ALLAH TIDAK MEMBERI APA YANG KITA MAHUKAN TAPI ALLAH MEMBERI APA YANG KITA PERLUKAN,"
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI
DENGAN IZIN ALLAH
"HIKMAH"
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
14 RABIULAKHIR 1438H
13 Januari 2017
YA ALLAH JIKA ADA PAHALA DI SETIAP PENULISANKU SAMPAIKANLAH PAHALA ITU KEPADA KEDUA ORANG TUAKU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
            
SubhanAllah





Suka6 min


Suka3 min

Utami Utami Aamiin Allahuma Aamiin...

0 comments:

Post a Comment

 
;