Tuesday 10 January 2017

KARYAKU DUNIAKU (55) KEBAJIKAN IKHLAS KERANA-NYA


KARYAKU DUNIAKU (55) KEBAJIKAN IKHLAS KERANA-NYA

DENGAN MENGINGATI ALLAH SEMUANYA AKAN MENJADI TENANG
KUASA ALLAH MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI ALLAHU AKBAR
KUASA ALLAH MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI ALLAHU AKBAR
Manda Conai ke Islam Itu Indah & Lengkap
ASSALAMUALAIKUM WBT DUNIA ALLAH
HIT LIKE AND TYPE SUBHANALLAH

Ratu Rimba Niagara telah berk
APA YANG KAU FIKIRKAN SAMA YANG AKU FIKIRKAN DAN ITULAH YANG TUHAN SURUH FIKIRKAN AKAN KEBESARAN KEKUASAAN-NYA
MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI ALLAHU AKBAR.
"Berfikir sesaat akan Kebesaran Tuhan adalah lebih baik daripada seribu rakaat solat sunat,."

“Berpikir sesaat di malam dan siang hari lebih baik dari pada ibadah seribu tahun.”
Minggu, 12 Juli 2009
Hadit Berpikir Sesaat Lebih baik daripada Ibadah Sunnat
Kita, manusia, oleh Allah I dianugerahi potensi otak untuk berpikir melebihi makhluk lainnya. Kelebihan ini diberikan agar diasah dan dipergunakan sebaik mungkin. Ungkapan “Apakah kalian tidak berpikir?” sering difirmankan Allah I dalam al-Qur’an untuk memantik kita agar senantiasa menggunakan potensi tersebut. Namun baru berapa dan dalam hal apa potensi tersebut kita pergunakan? Allah I melalui Nabi Muhammad r juga menjanjikan pahala yang sangat besar bagi siapa saja yang mau berpikir, sebagaimana yang tersurat dalam Hadis berikut :
فكرة ساعة خير من عبادة ستين سنة
Berpikir Sesaat Lebih baik daripada Ibadah 60 Tahun
Berbicara tentang Hadis di atas, tentu ada yang mengganjal dalam benak kita. Bagaimana mungkin aktivitas yang begitu mudah dan ringan ini dijanjikan pahala yang begitu besar? Mungkin untuk menjawab sedikit keganjalan ini sebaiknya kita mengkaji terlebih dahulu Hadis di atas, baik dari jalur transmisi, kapasitas, dan juga statusnya.
Sanad Hadis
Hadis di atas diriwayatkan oleh Imam Ahmad, dari Imam Dafr bin Ali dari Imam Abu Bakar bin Muhammad bin Ali dari Imam Muhammad bin Ahmad bin Abdurrahman, dari Imam Muhammad bin Hibban, dari Abdullah bin Muhammad bin Zakariya, dari Utsman bin Abdillah al-Qurasyi, dari Ishaq bin Nâjih al-Malâthî, dari Imam ‘Atha’ al-Khurasani, dari Abu Hurairah, dari Rasulullah
Kapasitas Hadis
Hadis ini oleh Ibnu al-Jauzi dalam al-Maudlu’at Juz. 3 hlm. 144, divonis palsu dan tidak sah jika digolongkan sebagai Hadis (lâ yashihhu). Menurutnya, dalam rentetan mata rantai sanad, dua rawi tersohor yang terdapat dalam Hadis tersebut adalah pendusta:
Pertama, Ishâq bin Nâjih al-Malâthî. Banyak sekali komentar-komentar miring ditujukan padanya. Imam Ahmad bin Hanbal misalnya, berkomentar bahwa Ishaq adalah manusia paling pendusta. Imam Yahya juga berkomentar bahwa Ishaq adalah orang yang masyhur sebagai pendusta dan sering memalsukan Hadis. Imam Ya’qub al-Fashwa juga mewanti-wanti agar siapapun tidak boleh menulis Hadis-Hadis yang diriwayatkan oleh Ishaq. Komentar pedas juga terlontar dari Imam Ahmad bin Muhammad bin al-Qasim bin al-Muharraz, beliau mengatakan, “Ishaq itu pendusta besar, musuh Allah I, seorang laki-laki jelek serta kotor”.
Kedua, Utsman bin Abdillah al-Qurasyi. Imam Ibnu Hibban berkata, “Utsman suka membuat Hadis palsu dan meletakkannya pada rawi-rawi yang terpercaya.”
Hal ini juga dikuatkan oleh Imam al-Fakihani dalam Takhriju Ahadits al-Ihya’. Namun redaksinya tidak menggunakan ta’ marbuthah pada lafad fikratu. Beliau menjelaskan bahwa redaksi ini bukan sabda Rasulullah,melainkan perkataan Imam as-Sari as-Saqati
Tanbih :
Kita tidak bisa secara gegabah menolak Hadis tersebut dan tidak bahkan melarang mengamalkannya dengan berlandaskan paparan serta argumen Imam Ibnul Jauzi. Memang Hadis di atas diplot palsu olehnya, namun Imam al-Hafidz al-Iraqi dalam takhrîj-nya terhadap hadis-hadis yang terdapat dalam kitab Ihyâ’ Ulûmiddîn tidak sampai memvonis palsu Hadis tersebut, beliau hanya mendha’ifkannya. Hal ini ditempung oleh Imam Al-Iraqi, karena Hadit tersebut juga mempunyai beberapa syâhid (Hadit penguat yang mempunyai substansi sama namun berbeda redaksi) yang diriwayatakan oleh Imam ad-Dailami dari Hadisnya Sahabat Anas bin Malik secara mauquf (perkataan sahabat Anas) yaitu:
تفكر ساعة في اختلاف الليل والنهار خير من عبادة الف سنة
“Berpikir sesaat di malam dan siang hari lebih baik dari pada ibadah seribu tahun.”
Juga syahid yang diriwayatkan oleh Imam Abus Syekh dalam kitab al-‘Uzhmah dari Hadisnya Amr bin Qais, yaitu:
بلغني ان تفكر ساعة خير من عمل دهر من الدهر
“Telah sampai padaku (Amr bin Qais) bahwa berfikir sesaat lebih baik dari pada amal satu tahun”
Selain Hadis di atas juga terdapat beberapa redaksi yang bervariasi, namun substansinya sama dan
kapasitasnya tidak sampai pada status palsu (maudhû’), yaitu:
تفكر سنة خير من عبادة ستين سنة
“Berpikir sesaat lebih baik dari pada ibadah 60 tahun.”
Hadis di atas diriwayatkan oleh Imam Ibnu Hibban dalam kitab al-‘Uzhmah dari Abi Hurairah dengan jalur transmisi Hadis yang dha‘if.
تفكر سنة خير من عبادة ثمانين سنة
“Berpikir sesaat lebih baik dari pada ibadah 80 tahun.”
Redaksi Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Abu Mansur ad-Dailami dalam kitab Musnadul-Firdaus. Namun Isnad
hadit ini sangat lemah. Dan masih banyak lagi redaksi lain yang berbeda di bagian akhirnya. Kadang memakai redaksi “lebih baik dari ibadah setahun”, kadang “lebih baik dari pada ibadah tujuh puluh tahun”, dan kadang “lebih baik dari pada bangun malam”.**
berikut pernyataan Al-Albani akan hadit yang semakna dengan hadit di atas :
وقال الحسن: تفكر ساعة خير من قيام ليلة وقاله ابن عباس وأبو الدرداء القرطبي في تفسيره 4/314
dan berkatan Ibn Abbas dan Abu Darda', berkata hasan "Berfikir sejenak lebih baik daripada menghidupkan Qiyamul Lail" (tafsir Qurthubi 4/314)
2. وعن الحسن البصري أنه قال: (تفكر ساعة خير من قيام ليلة) (ابن كثير في تفسيره 1/439)
dan daripada Hasan Bashori sesungguhnya ia berkata :
"Berfikir sesaat lebih baik daripada menghidupkan qiyamul lail" (tafsir Ibn Kathir 1/439)
3. عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (موقف ساعة في سبيل الله خير من قيام ليلة القدر ثم الحجر الأسود) (صحيح ابن حبان 1/462) والبيهقي في شعب الإيمان 4/40)، وأورده الهيثمي في (مارد الظمآن 1/381)
daripada Rosulullah SAW, berkata ia :
"bahwasanya sesaat di jalan Allah lebih baik daripada menghidupkan Qiyamul Lail di Malam Lailatul Qodhr di depan Hajar Aswad" (Sohih Ibn Hibban 1/462 dan Imam Baihaqi dalam Syu'bul Iman 4/40 dan telah melafadzkan pula Al-Haitamy dalam Maradul Zhoman 1/381)
وقال الشيخ الألباني رحمه الله تعالى: (صحيح): صحيح الجامع (6636)، صحيح الترغيب والترهيب (1223)، السلسلة الصحيحة (1068).
dan berkata Syeikh Al-albani :
Hadit-hadit tersebut Sohih (termaktub dalam Sohih Jami' 6636, dan dalam Sohih targhib wa tarhib 1223 dan dalam Sililah As-Sohihah 1068)
4. عن الحسن قال: (تفكر ساعة خير من قيام ليلة) (مصنف ابن أبي شيبة 7/190)، (ابن أبي عاصم في الزهد 1/272) (أبو نعيم في الحلية 6/271)
selanjutnya hadit tersebut (befikir sesaat lebih baik daripada menghidupkan qiyamul lail) termaktub pula dalam Mushannaf Ibn Abi Syaibah 7/190 dan Ibn Abi 'Ashim dalam Azzuhud 272/1) dan Abu Nu'aim dalam Hilyah 271/6 daripada Hasan berkata ia (hadit)....
5. عن أبي الدرداء قال: (تفكر ساعة خير من قيام ليلة) (البيهقي في شعب الإيمان 1/136)، و(ابن أبي عاصم في الزهد 1/139) (أبو نُعيم في الحلية 1/209)،
dan juga daripada Imam Baihaqi dalam syu'bul Iman 136/1 dan Ibn Abi 'Ashim dalam Azzuhud 139/1 dan Abu Nu'aim dalam Al-Hilyah 209/1, daripada Abi Darda' berkata ia (hadit)....
6. عن مكحول أن أبا الدرداء كان يقول: (من الناس مفاتيح للخير ومغاليق للشر ولهم بذلك أجر ومن الناس مفاتيح للشر ومغاليق للخير وعليهم بذلك إصر وتفكر ساعة خير من قيام ليلة) (السنة لابن أبي عاصم 1/129)، و(ابن المبارك في الزهد 1/332).
daripada Makhul, sesungguhnya Aba Darda' telah mengatakan :
sesiapa yang menginginkan kebaikan dan menolak akan keburukan dan tidaklah mereka itu merugi dan barang siapa yang mengingkan keburukan dan menolak kebaikan dan mereka itulah yang merugi dan berfikir sesaat itu lebih baik daripada menghidupkan Qiyamul Lail (Al-sunnah Li Ibn Abi 'ashim 129/1 dan Ibnl Mubark dalam Azzuhud 332/1)
7. (قيام ساعة في الصف للقتال في سبيل الله خير من قيام ستين سنة)
berdiri sessat di barisan terdepan ketika di Jalan Allah lebih baik daripada ibadah 60 tahun"
قال الشيخ الألباني رحمه الله تعالى: (صحيح): صحيح الجامع (4429).
berkata Al-albani bahwa hadit-hadit tersebut Sohih (dalam sohih jami' 4429)
kesimpulan :
bahwa hadit itu tidaklah Maudhu' litjama'i namun berbeda Ulama atas status hadit itu, namun setidaknya, setelah datang begitu banyak syahid (penguat) maka bisa dipastikan bahwa hadit itu bukan Muadhlu' (palsu) lebihlah ia itu menjadi "DHOIF" (lemah), namun di sisi lain bahkan Al-Albani menjadikan hadit itu "SOHIH" walaupun dengan redaksi yang sedikit berbeda
Wallahu a'lam
Label: HADITH
Diposkan oleh HUJJAHTUS SYAFI'IYYAH di 02.37

SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Cerita Teratas dalam kumpulan anda


Kenangan Anda di Facebook
Rabeah, kami prihatin tentang anda dan kenangan yang anda kongsi di sini. Kami fikir anda ingin melihat kembali selepas ini dari 5 tahun lalu.
HARGAILAH KASIH SAYANG
Sudah lama aku tidak pulang ke kampung.
Rinduku pada bonda Fatimah tak dapat hendak dibendung.
...Teruskan Membaca
HARGAILAH KASIH SAYANG
Sudah lama aku tidak pulang ke kampung.
Rinduku pada bonda Fatimah tak dapat hendak dibendung.
Sebelum pulang...Zana terpaksa menghadiri kelas anjuran
Etiqa Takaful. Aku terpaksa ditumpangkan di kelas Zana.
Kerana aku cumalah menumpang di kelas Zana...mahu saja
aku tidur kerana semalaman aku tidak tidur asyik mengarang.
Tapi tajuk yang disampaikan oleh penceramah itu amat
mengujakan aku.
Aku minta dengan zana pen dan kertas untuk mencatat apa
yang disampaikan oleh penceramah itu.
Tajuknya mengenai keajaipan Minda jika kita tetapkan
pemikiran kita pada sesuatu matlamat fokus adalah penting.
JIka kita teruskan tetapkan pemikiran kita selama
enam puluh hari berturut-turut ianya akan menjadi amalan.
Katanya apabila hendak mencapaikan satu matlamat
bayangkan di minda apakah matlamat yang diinginkan itu.
Apakah usaha yang akan dilakukan untuk menjayakan matlamat itu.
Bayangkan matlamat itu sudah berjaya dimiliki.
Beri tempoh berapa lama akan tercapai matlamat yang diimpikan itu.
Bersyukur aku dapat hadir ke kelas itu. Kukatakan pada zana kalau
ada kelas ibu hendak hadir lagi.
Kelas tamat pada pukul 1 tengah hari. Dan kami terus bertolak
ke kampung Port Dickson. Zana tersalah jalan. Dia merungut-rungut.
Au mintanya suruh bersabar. Mungkin ada hikmahnya tersalah jalan.
Kalau tak salah jalan cuma ambil masa setengah jam tapi kerana salah
jalan ambil masa perjalanan satu setengah jam.
Ketika kami sampai bonda Fatimah sedang terbaring di buaiyan.
Itulah tempat bonda berihan menunggu kepulangan anak-anak
kesayangannya.
"Dah sembahyang zohor ke belum? Pergi sembahyang dulu nanti kita
pergi ke Port Dickson ....kita pergi makan angin..." kata bonda
Fatimah pada Zana.
"Mak wa nak beli apa kat Port Dickson."
"Adalah...ibu engkau pun pergi sekali."
Selepas solat kami terus ke Pekan Port Dickson. Bonda Fatimah
menyuruh Zana menghentikan kereta di hadapan kedai emas.
Kami bertiga masuk ke kedai emas.
"Nak gelang ke ...atau nak rantai....?" Bonda menanyaku.
"Tak payahlah emak...emak bukannya ada duit."
"Ada...cubalah tengok...mana satu yang berkenan."
"Emak dapat duit mana ni..."
"Adalah...."
Kerana tidak mahu menghampakan bonda Fatimah aku pun cuba
lah ...gelang pilihannya sekadar mengambil hati.
"Kalau tak mahu gelang ....cuba tengok rantai..."
Aku mencuba rantai...harga boleh tahan juga....
"Emak ....lai n kalilah beli ye...tunggu Zana ada duit
mahallah emak..."
Bonda Fatimah menawar rantai tersebut dan dia mengeluarkan
duitnya dari dalam talipinggang yang berikat. Bergulung-gulung
duitnya. Tak sampai hati aku melihat dia mengeluarkan duit
yang disimpannya. entah berapa lama dia menyimpan aku pun tak
tahu. Entah apa pentingnya emas baginya untuk aku....akupun tak
tahu. Mungkin dia hendak aku kelihatan berseri dengan adanya
emas di badan. Biasalah perempuan emas penyeri badan.
Selepas membeli rantai ...kami pergi mencari pinggan mangkuk
untuk bonda Fatimah. Bonda kata nak cari pinggan khas untuknya
saja. Aku mencari pinggan yang dikehendaki bonda Fatimah.
Syukurlah bonda suka dengan pilihan corak pinggan mangkuk
yang kubelikan.
Sampai di rumah...aku tanpa melengahkan masa lagi, membuat
bubur gandum kegemaran bonda Fatimah. Katanya bubur gandum
adalah kegemaran aruah suaminya iaitu bapaku Mohd Ali.
Setiap kali bonda Fatimah makan di pasti terkenangkan bapaku.
Mungkin bubur itu pengubat rindu bonda Fatimah kepada bapaku.
Selalunya aku masak bubur gandum sedap tapi kali ini tak
berkualiti kurang sedap. Biasalah aku bila aku menghasilkan
sesuatu jika tidak bagus....akan aku buat yang lain.
Esoknya kalau ada kesempatan akan kubuat yang lain untuk bonda
Fatimah kesayanganku.
Esoknya aku bangun dari tidur....selepas menunaikan solat Subuh
aku mengajak Zana pergi menghirup udara segar di pantai.
Bonda Fatimah hendak ikut dan mengajak Sari pembantu rumahnya
pergi sekali.
Selepas sarapan pagi kami pergi ke pantai Tanjung Tuan yang
tidak jauh dari rumahku.
Kami bergamba . Suasana pantai sangat cantik. Waktu pagi yang
menyegarkan. Kukatakan pada Zana masa dia kecil di pokok
rhu inilah dia bergambar ....sekarang pokok rhu sudah tinggi
melangit.
Setelah bergambar kami ....bawa bonda Fatimah jalan-jalan
di sepanjanga jalan di Telok Kemang. Yang kelakarnya masa
leka berjalan-jalan di jalan...masuk jalan mati.
"Ha....! Jalan mati? Kalau macam tu baliklah". Kami bertiga
tergelak.
Kami sampai di rumah pukul 10.30 pagi , Setelah hantar
bonda Fatimah ke rumah....aku ke pasar bersama Zana.
"Ibu kita pergi beli ikan di Port Dicksonlah...zana nak potong
rambut."
"Ok juga boleh jimat masa."
Setelah beli ikan...zana pergi ke kedai rambut manakala aku
tunggu di kereta. Aku ingatkan dia ambil masa setengah jam
tapi hampir 2 jam aku menantinya. Hilang kesabaran aku dibuatnya
tapi mahu tak mahu aku sabar ajelah. Datang seorang gadis
menunjukkan beberpa buah buku padaku.
Aku membelu sebuah buku bertajuk,'PERANCANGAN EKSEKUTIF ISLAM 1433-1434H
Tahun 2012. Bersyukur aku dapat memiliki buku tersebut.
Zana datang ketika aku sedang menelefonnya. Dia tersengih-sengih.
Aku hendak marah pun tak jadi.
"Ada hikmahnyakan lambat....dapat ibu memiliki buku yang amat berharga ini."
Sampai di rumah bonda Fatimah pukul 1 tengah hari.
"Napa lambat?" Tanya bonda Fatimah pada Zana.
"Pergi gunting rambut mak wa..ramai pelanggannya itu yang lambat,"
"o...patutlah...ibu engkau beli ikan apa?"
"Ikan selangat."
"Mak wa suka tu....ikan emak makwa suka....masa kecil ikan inilah yang
selalu makwa makan. Suruh sari ambil pisau dan alas siang ikan...makwa
nak siang kat sini..."
"Sari ambil pisau dan alasnya sekali...nenek mahu siang ikan di sini."
Sari terus keluar....nenek ...nenek tak payah potong....Sari bisa kok
potong ikan itu...."
"Ala....kau tak tahulah...."
"Bisa....bisalah...."
"Sari engkau dengar ajelah cakap bos engkau tu...jangan lawan tokey,"
kataku.
"Tapi kak bie....kalau di sini potongnya ikan....habis semut datang..."
"Apa susah semut datang kita halaulah....janji jangan lawan tokey....ok."
"Iya....iyalah...saya turutin."
"Macam tulah bagus!"
Ikan selangat ku masak lemak, goreng dan buat sambal belacan.
"Engkau mesti belajar buat sambal belacan Sari."
"Ngak bisa kak..saya tak mahu ...percik di mata saya..."
"Akak akan ajar macam mana tak percik mata ye...nanti kalau bos nak
makan sambal belacan yang senang ini tak tahu nak bikin...macam mana ini...!
Kita sebagai pekerja mesti puaskan hati bos....barulah berkat gaji kita...
betul tak? Dan orang tua jangan dilawan...mesti dihormat."
"Iya kak...orang tua seperti Quran lama dibuang tidak mesti dihormat."
"Pandai pun engkau ...."
Dalam borak-borak dengan Sari....lauk yang dimasak telahpun siap.
Bonda Fatimah makan dengan begitu berselera...aku suka melihat bonda Fatimah
makan masakanku.
Aku selalu pesankan pada Zana...selagi orang yang kita sayang masih hidup
hargailah kasih sayangnya kerana apabila mereka sudah tiada ...semuanya
menjadi kenangan paling berharga dalam hidup kita.
Karya Ratu Rimba Niagara
11 Januari 2012
1 TAHUN YANG LALU PADA HARI INI
KEPADA SELURUH MUSLIMIN DAN MUSLIMAT SELURUH NUSANTARA DIUNDANG HADIR KE MAJLIS JEMPUTAN INI YA. KEHADIRAN KALIAN AMAT DIHARAPKAN DAN DINANTIKAN AGAR KITA BISA SALING MENYAMBUNG SILATURRAHIM SENUSANTARA.
KEPADA SELURUH MUSLIMIN DAN MUSLIMAT SELURUH NUSANTARA DIUNDANG HADIR KE MAJLIS JEMPUTAN INI YA. KEHADIRAN KALIAN AMAT DIHARAPKAN DAN DINANTIKAN AGAR KITA BISA SALING MENYAMBUNG SILATURRAHIM SENUSANTARA.
Your Notifications
Atrie Sya, Amirul Haris and 87 others like your post in KITA SEMUA MILIK ALLAH SWT: "AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN".
...Teruskan Membaca
SIAPA LAGI NAK SOKONG MELAYU JIKA TIDAK MELAYU?
Komuniti
Foto Melayu.


Melayu
28,503 Suka
435 berbicara tentang ini
KAMI KINI TENANG DI SYURGA BERSAMA DENGAN IBU DAN AYAH KAMI, KAMU SI PENZALIM HIDUPMU TAK AKAN TENANG SAMPAI KAMU MATI ITU SUMPAH KAMI PADAMU SI PENZALIM!!!
Saya Cinta Allah

(AAMIIN YA ROBBAL ALAMIMIN)
jangan kamu buru kebahagiaan yang belum pasti sedangkan kamu sudah miliki kebahagian yang sudah pasti.
"Tika di hari matimu ramai yang berkata semasa kamu hidup kamu tergolong dalam orang yang baik Syurgalah tempatmu kerana kata-kata mereka yang mengenalimu adalah saksi bagi pihak Allah swt.
Manakala hari matimu ramai yang mengatakan kamu jahat neraka adalah layak untukmu." Wallahu A'Lam.
"Jika jenazahmu disembahyangkan lebih daripada 40 orang di akhirat nanti dapat syafaat Nabi Muhammad," Waallahu A'Lam.
Setiap amal kebajikan yang dibuat tulus ikhlas kerana Allah Taala amat berharga daripada alam dan seisinya walaupun sebesar zarah.
Allahu Akbar Maha PemurahNya Allah berikan pahala kepada semua hamba-Nya tanpa terkecuali benarlah Syurga dicipta untuk semua hamba-Nya yang ikhlas, sabar dan taat.
Rashid Kocai ke SeiNdAh CiNtA IsLaM (Rashid Kocai)
Assalamualaikum Warahmatullaahi
Wabarakaatuh ..
SALAM PAGI SAHABAT
SubhaanAllaah,Walhamdulillaah
..Maha Suci Allah.......Alhamdulilah.....Segala Puji Bagi Allah....Aamiin. .
4 TAHUN YANG LALU PADA HARI INI
~~ Maafkan Aku Teman ~~
Dalam kicau puisiku
di celah-celah rimba lautan maya
ada yang tertambat luka 
dan ada yang tertambat kaseh.
andai ada derita kuberi
bukan maksudku melukai kalian
aku hanya sekadar melontar ilham
terkadang tersandung di hatimu.
Teman...
walau apa bicaraku
ampunilah aku sekadar yang terkandar
dalam siulan seruling kasehku bermadah berseloka
mungkin ada suara-suara menghiris tercalit
mungkin ada bicara melukai hati suci kalian
kuhadir sekadar untuk berhibur bersamamu teman
kuhadir bukan untuk meragut kaseh kamu
buatmu teman...
aku sekadar bersenda bicara untuk kamu
sedangkan aku, hatiku, pengertianku tiada yang tahu
cukupku katakan ini separuh dari jiwaku
di sini aku mohon kemaafan buat mu teman
cukup sarat dosa-dosaku menyiat hati kamu
titis airmataku sudah cukup menyiksa jiwamu
aku mohon ampunilah aku...
aku tidak berdaya lagi
tidak berdaya.
Teman...berilah aku untuk terus hidup
di celah-celah hati mu
agar kaseh sayang kuterus mewarnai
selagi ada waktu nafasku bersisa
ingin kusiram kalian dengan taburan puisi-puisi
sebelum kupergi bersama jiwaku selama-lamanya
kerana aku milik Allah..

Salam, Lezaihasra Lm
11012013
SALAM MAULIDUR RASUL12 RABI'UL AWWAL 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
CINTA TAK SEMESTINYA DIMILIKI

JIKA KITA BERJAYA MEMILIKI
ITU BARULAH CINTA YANG SUDAH TERCATAT DI LAUHMAHFUZ
DAN ITULAH KETENTUANNYA...
MAKANYA BERSANGKA BAIKLAH DENGAN CINTA KURNIAAN-NYA
UKIRAN DAUNAN KASIH PUTRI RIMBA UNTUK SEMUA YANG DIKASIHI DAN DISAYANGI DUNIA AKHIRAT SAMADA YANG HIDUP ATAU YANG TELAH MENINGGAL DUNIA...SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI ..SEMOGA SEGALA NIAT MURNI DAN DOA YANG DIUKIRKAN DI DAUNAN KASIH RATURIMBA NIAGARA DIMAKBULKAN ALLAH SWT AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN

WAHAI JIWA YANG TENANG KEMBALILAH KEPADA TUHANMU

ALHAMDULILLAH

Alhamdulillah
Jika kita tergolong hamba-Nya
Yang bersujud kerana-Nya
Alhamdulillah
Jika kita
Bila sampai waktu
Bertemu dengan-Nya
Dalam redho lagi diredhai
Alhamdullilah
Moga doa kita
Dimakbulkan Allah
Aamin Ya Rabbal A'Lamin

RATU RIMBA NIAGARA
131212


surah Al-Fajr 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masukah kedalam golongan HambaKu yang beramal soleh keranaKu..dan masuklah ke dalam SyurgaKu).


MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"

Mahasuci Tuhan Pemilik langit dan Bumi, Tuhan Pemilik `Arsy, dari apa yang mereka sifatkan itu.""
(QS. Az-Zukhruf: Ayat 82)


SALAM MAAL HIJRAH 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"


YA ALLAH JADIKANLAH KARYA SASTERAKU MENGALIR SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA YANG MENGALIR TERUS MENGALIR MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGA-MU
AKU MENULIS KERANA-MU
ILHAM YANG AKU TULIS DATANG DARI-MU
KAU HADIRKAN ILHAM TANPA HENTI PADAKU ATAS KEHENDAK-MU, AKU BERSYUKUR ILHAM DATANG TANPA HENTI-NYA , ALHAMDULILLAH SYUKUR YA ALLAH TANPA IZIN-MU AKU TIDAK DAPAT MENULIS BIARPUN SEBARIS AYAT, ALLAHU AKBAR KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA-NYA.


YA ALLAH KERANA KARYA SASTRA YANG KUTULIS ADALAH DARI-MU JADIKANLAH AKU DAN YANG MEMBACA KARYAKU
HAMBA-MU YANG SENTIASA REDHO ATAS TAKDIR-MU
PERCAYA SETIAP YANG DITAKDIRKAN ITU ADA HIKMAH DI SEBALIK-NYA


YA ALLAH JADIKAN KARYA SASTERA YANG KUTULIS SESUAI DENGAN ZAMAN WALAUPUN ZAMAN TERUS BERUBAH TAPI KARYAKU SENTIASA ADA DI JIWA SEMUA MANUSIA YANG MENGHAYATINYA KERANA SASTERAKU ADALAH ILHAM DARI-MU, JIKA ILHAM DARI-MU PASTI MEMBERI KEBAIKAN PADA DIRIKU DAN PADA SEMUA YANG MEMBACA KARYAKU.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.


'SASTERAKU ILHAM DARI-NYA'
NAMA PENAKU INI ILHAM DARI-NYA JUGA
ADA YANG TERSIRAT DI SEBALIK YANG TERSURAT
ATAS NAMA PENAKU INI


RATU SEORANG RAJA/RATU ATAU PEMIMPIN ITU YANG TERSURAT YANG TERSIRAT MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA
RIMBA AGAR SENTIASA RASA MERENDAH DIRI MEMERINTAH DI KERAJAAN RAKYAT RIMBA JADI TIADA SIAPA HENDAK CEMBURU KERANA BUKAN MEMERINTAH KERAJAAN MANUSIA ,
TERSIRATNYA MAHU DAPATKAN INSPIRASI UNTUK MENJIWAI WATAK RAJA DAN PEMERINTAH UNTUK DITUANGKAN ILHAM DALAM KARYA SASTERA.


NIAGARA KARYA SASTRA YANG DIHASILKAN SEPERTI
AIR TERJUN NIAGARA SENTIASA MENGALIR, SENTIASA BERSASTRA TANPA HENTI SEHINGGA TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA, BIARPUN NAFAS TERHENTI SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS-TERUSAN DIBACA OLEH YANG MASIH HIDUP ,


MOGA ILMU SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS MASUK KE AKAUN SAHAM AKHIRATKU SEPERTI MENGALIR AIR TERJUNAN NIAGARA MENYATU TERUS KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI INSYA-ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN


BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.


SETIAP YANG BAIK DATANG DARI-NYA

YANG KHILAF ITU DARI HAMBA SENDIRI
MAKANYA MAAFKAN HAMBA JIKA ADA
YANG TERSALAH BICARA
HAMBA BUKANLAH SESIAPA
JIKA TIDAK IZINNYA HAMBA
TIDAK DAPAT MENULIS
BIARPUN SEPATAH PERKATAAN...
Siapalah hamba di hatimu
Siapalah hamba di Sisi-Nya
Yang hamba mahu sahabat semurni kasihmu
Agar dipermudahkan jalan-jalan menuju ke Syurga-Nya
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin ...
Sahabatmu Dari Rimba Niagara,
Ratu Rimba Niagara
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
21 Muharram 1434H
5 Disember 2012M
PERTEMANAN NILAINYA SAMPAI ALAM BARZAH
Ratu Yang Bersemayam
aksara puisimu menderu bagaikan
angin ternado menghempaskan rasa
rindu disaat aku duduk termenung
di malam sepi terurai dalam kalbu
walaupun hanya sebatas impian kulalui
rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
menjelma bersemayam dalam setiap bait
kubacakan disaat aku menghirup udara segar
dengan cappucino panas menghangat sekujur
tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
menantikan belaian kasih pertemanan tak
terhingga nilainya sampai alam barzah
apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
di mana aku terkapar di batu karang menjulang
di atas langit menyambut kedatangan seorang
ratu rimba niaga tercantolkan di sebuah batang
pohon di sebuah hutan belantara
sungguh kata dan kalimat terurai
terlukiskan dengan nada mengharukan hati
nan permai kucetuskan bahwa penyair
sementara terpesona akan kata semanis madu
terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia
siamir marulafau 27052013>puisi buat teman
Pradita Fia Bundaku sayang / parasmu yang cantik/melambangkan hatimu yang dermawan/kalimatmu yang menyejukan/ untaian kata yang selalu kurindu/ saat kugundah/percikan nadamu/bangkitkan hati yang terluka/ sejukan jiwa yang kerontang/ dan memberikan semangat/ seperti mentari yang tak bosan berkunjung....
SAHABAT DUNIA AKHIRAT
Yang membuat kita rasa sempurna bilamana sahabat kita ikhlas bersahabat kerana Allah Taala dan setiap kali berkata-kata menenangkan roh dan jasad.
Itulah sahabat sejati berazam bersama mematrikan persahabatan hingga ke Syurgawi. Insya-Allah Aamiin.
14 Muharram 1434H
28 November 2012M
Di saat terakhir aku memandang wajahmu ibu... bagaikan memandang indahnya purnama...
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
moga Syurga lah tempatmu ibu Aamiin.
MAKRIFAT CINTA
Makrifat cinta bermakna saling menyayangi kerana Allah SWT membuatkan hati ada taman berbunga iman menjadi hamba-Nya yang bertaqwa.
Ikatan silaturrahim dalam persahabatan sentiasa ikhlas dengan niat bersama menuju jalan-jalan ke SyurgaNya.
Sentiasa redha apa jua takdirNya percaya setiap takdir pasti ada hikmahNya yang indah.
Jika hati dilukai tak akan ada rasa kecewa kerana yakin Allah akan menggantikan yang lebih baik.
Lalui hidup dengan sentiasa bersangka baik dengan Allah Azzawajallah kerana Allah SWT mengikut prasangka hambaNya
Memahami apa rencanaNya di situlah adanya Makrifat Cinta
"ALLAH TIDAK MEMBERI APA YANG KITA MAHUKAN TAPI ALLAH MEMBERI APA YANG KITA PERLUKAN,"
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI
DENGAN IZIN ALLAH
"HIKMAH"
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
12 RABIULAKHIR 1438H
11 Januari 2017
YA ALLAH JIKA ADA PAHALA DI SETIAP PENULISANKU SAMPAIKANLAH PAHALA ITU KEPADA KEDUA ORANG TUAKU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
           
SubhanAllah





Suka6 min


Suka3 min

Utami Utami Aamiin Allahuma Aamiin...

0 comments:

Post a Comment

 
;