Sunday 18 March 2018

HIJRAH (442) SEUNGU HATI


HIJRAH (442) SEUNGU HATI

bunga-bunga sastera nan indah ini kukirimkan pada semua peminat setia karyaku yang dikasihi sehingga hujung nyawa.
Sociedad Argentina de Horticultura menambah 4 foto baharu — bersama Andréa De Oliveira Cruz dan 52 yang lain.
Arte con flores congeladas, del artista japonés Kenji Shibata
¿Qué l
6 TAHUN YANG LALU PADA HARI INI
Syukur Alhamdullilah di pagi yang indah ini aku diberikanNya peluang untuk bernafas
Ya Allah jika nafas yang Kau pinjamkan padaku ini boleh memberikan manfaat
buat roh dan jasadku kau teruskan pernafasannya sehingga aku mampu juga memberi manfaat roh dan jasad kepada semua yang ada di muka bumiMu ini.
Yang aku mahu cuma jalan-jalan redhoMu Ya Allah .Aamin Ya Rabbal A'Lamin.
Kecil telapak tangan nyiru kami tadahkan,
Besar cita perjuanganmu kejayaan menanti;
Kepahlawanan melayu sentiasa diperjuangkan,
Warisan keris kepahlawanan melayu tetap disanjung tinggi.


bunga-bunga sastera nan indah ini kukirimkan pada semua peminat setia karyaku yang dikasihi sehingga hujung nyawa.
Komen
Pradita Fia
Mawar ini ungu .. Seungu hatiku yang selalu rindukan sapaan indah bunda.. Maafkan diri jika beberapa pekan terbuai dengan reality .. Sehingga sapaan indah bunda menjadi terlenakan .. Bunda pemilik senyum indah .. Jauh didasar lautan dan ayunan gelombang selalu nanda ukir sebuah nama indah .. Nama bunda .. Pemilik syair dan aksara indah .. Kata dan akasramu membuai semesta.. Semoga Allah selalu menyatukan talisilaturahim meski kita tak pernah bersua.. "Salam nanda"
3y
Tunjukkan lagi reaksi
Ratu Rimba Niagara nanda pradita fia sapaanmu hilang rasa rindu bunda pada nanda. bersastera dengan nanda rasa tak jemu, rasa kita berkomunikasi di dunia nyata yang lebih syahdu lagi seakan kita sedang berbicara di Syurga. Allahu Akbar indahnya bahasa ahli Syurga. Saling menghormati lagi menenangkan benarlah Syurga tempat yang menenangkan lagi mensejahterakan . Percayalah nanda sekalipun kita tak bisa ketemu di dunia nyata In Sha Allah kita ketemu di Syurgawi bersama menatap Wajah Allah Azzawajallah berdekatan dengan Rasulullah, itulah yang kita dambakan dan citakan sepanjang berhidup di muka bumi ini. "Salam sayang untuk nanda sampai Syurga. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Urus
3y
SukaTunjukkan lagi reaksi
Pradita Fia Allahhu Rab.. Pemilik segala kasih sayang .. Sungguh bunda Rabeah .. Nanda tak bisa menahan haru .. Disini ditempat indahNya .. Saat nanda menunggu gema azhar ada nada indah .. Saat bunda berkenan menyapa sedikit goresan nanda.. Bunda .. Jika rindu itu indah .. Inilah rindunya seorang nanda kepada bundanya .. Bahasa dari hati kehati menyatu pada bait-bait yang keluar dari hati .. Dunia tanpa batas benar adanya .. Ketika hati disatukan Rab .. Karena dengan mengangingkan Kebesaran Nya .. semakin kecil keberadaan kita sebagai makhluk .. Dan semakin mesra ikatan silaturahim bagi muslim semata-mata karena Rab Nya .. Bunda Rabeah .. Nyayian burung dimesjid ini saksi indah .. Ukiran kata untuk bunda diseberang lautan .. Semoga Allah swt selalu menjaga bunda dalam lindungan Nya ...
Urus
3y
SukaTunjukkan lagi reaksi
Ratu Rimba Niagara Semuanya atas dasar kerana Allah SWT semuanya indah.Begitu juga silaturrahim kita nanda.Moga persahabatan kita nan indah ini berlanjutan sampai Syurgha. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
CINTAILAH AKU SEBAGAIMANA SETIANYA OMBAK MENGHEMPAS PANTAI!
Selamat menyambut hari kelahiran sahabatku,
Moga perjuanganmu tidak pernah terhenti;
Jangan sekali berputus asa dan jemu,
Kau pejuang bangsa yang disanjungi.
(UCAPAN INI DITUJUKAN KEPADA PEJUANG BANGSA AHMAD ZAINI GHAZALI)
Komen
Ahmad Zaini Ghazali
Ahmad Zaini Ghazali Terima kasih di atas ucapan dan ingatan...
Urus
6y

Itu sahaja untuk 19hb Mac.
Berikut adalah beberapa lagi kenangan yang kami harap anda sukai.
Semoga ditempatkan ruhnya bersama dengan ruh-ruh hamba-Nya yang beramal soleh lagi beriman. Aamiin.
Prabowo Subianto
Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un. Selamat jalan, bung Haryanto Taslam. Seorang nasionalis, patriot, pejuang rakyat Indonesia. Anggota Dewan Pembina Partai Gerakan Indonesia Raya (Gerindra). Sahabat, mari kita sama-sama mendoakan agar amal ibadah beliau diterima oleh Allah SWT.

MENGGENGGAM IMPIAN SEPERTI MEMINTAL ILUSI MENJADI REALITI
Aku tak rasakan beratnya perjuangan kerana telah kulihat indahnya kesuksesan yang menjanjikan kejayaan dunia akhirat Insya-Allah AAamiin.
Maka dalam perjuangan kubuang kejenuhan kerana akan membunuh anganku untuk berjaya.
MENGGENGGAM IMPIAN SEPERTI MEMINTAL ILUSI MENJADI REALITI
Semua orang ada impian...
impianku tinggi menggunung
Sudah puluhan tahun aku mendaki
terlalu banyak onak dan duri kulalui
biarpun onak dan duri sudah sebati dalam diriku
Adakalanya aku putus asa untuk menggapai impian
ribut petir selalu membunuh anganku menggapai impian
hinggakan aku tak mampu untuk bertahan lagi...
tapi dek kerana misi dan visi ku yang sudah lama kudambakan
ku terus...dan terus...memburu impian ....
biarpun datang berjuta halangan tak kupedulikan lagi
kerana kusudah kesuntukan masa untuk berleka memburu impian
Impian...oh! Impian....
impianku menjadi bahan lawak
kerana impianku di luar kotak pemikiran
siapalah aku untuk menggapai impian itu
mana mungkin aku seorang untuk merealisaikan impianku itu
Kerana impian ku tak pernah padam
hingga saat ini ku masih pertahankan impianku biarpun
berseorangan terkial-kial dalam pendakian yang entah bila penghujungnya
Biarpun hangus terbakar jemariku...
kutetap menggenggam impian
hingga sampai penghujungnya
Menggenggam impian seperti, ' Memintal Illusi Menjadi Realiti
mana tahu hadirmu tanpa dugaku...
berganding bahu denganku...
berkongsi segala bebanan yang kupikul
bagaikan sinar pelangi yang takkan padam...
mengiringi pendakianku memburu impianku
kerana impianku seiring dengan impianmu
kerana kita punyai minat yang sama
matlamat yang sama
Ingin jadikan impian menjadi kenyataan
Terima kasih pelangiku kerana sudi berganding bahu bersamaku
moga indah warna-warni pelangimu takkan hilang hingga bila-bila
Selagi nafasku ada...Syukurku pada Alllah
kehadiranmu selalu kunantikan dalam ilusiku
tapi kini bukan illusi lagi
berkat keikhlasan hatimu padaku
amat mengharukan aku...
Moga kau dan aku seia sekata
senada seirama
sama-sama menggenggam impian
Impianku impianmu berpadu menjadi realiti
biarpun tak menjadi realiti
setidaknya kita telah mempunyai impian yang sama
Ayuh...sama-sama kita jayakan
mana tahu...impian jadi kenyataan!
aku mesti bersangka baik dengan Tuhanku
DIA Maha Berkuasa Untuk Menjadikan Impianku Satu Realiti
jika ianya satu realiti kusyukur dalam sujudku
kerana tiada daya upayaku melainkan dengan IzinNya
Karya Ratu Rimba Niagara
25 September 2011
APABILA TAPAK SULAIMAN MENJADI BINTANG
Sejak berkurun lamanya tapak sulaiman
berada di dasar laut.
Tiba-tiba terdetik di hati tapak sulaiman,
‘Sampai bila aku jadi begini?’
Di dasar laut cuma nampak bebayang
bintang-bintang disimbahi cahaya rang bulan.
“ Alangkah bahagianya jika aku menjadi bintang!
Tiada bezanya aku dengan bintang
cuma aku di dasar lautan
tidak berkedipan!
Bolehkah aku jadi bintang?
Bolehkah? Bolehkah? Bolehkah?
Di dasar ini aku tidak berfungsi
kepada penghuni laut
sedangkan aku ingin hidup
menyinari hidupku dan menyinari
hidup mereka yang memerlukan
kerdipan sinarku.” Tapak sulaiman
mula menyedari kejahilannya.
Dia telah memasang impian.
Setiap hari tapak sulaiman
terus mengeluh...
Meratapi nasib diri…
Mencemburui kegemerlapan bintang
seolah-olah mereka mengejeknya
kerana berangan hendak
menjadi bintang.
“Kau siapa?
Jalan pun terhegeh-hegeh
di dasar laut ini… Tanpa boleh berbuat apa-apa?
Lainlah aku boleh ke sana ke mari dengan pantas
dan ramai terpesona dengan kegagahan dan
kebijaksanaan aku.. Jangan nak beranganlah!
Ha…ha…ha…” Ejek naga laut sambil menayangkan
kejadiannya yang unik mempersonakan
seluruh penghuni laut kerana itu naga laut
popular dan dihormati .
“Engkau jangan memperlekeh
cita-cita aku. Akan kubuktikan!
Lihatlah nanti!” Jerit tapak sulaiman
memecah ketenangan malam itu.
Laut yang tenang tiba-tiba mengaum di sertai
dengan gelombang ombak mengganas!
Gerakkan dasar laut telah membawa
tapak sulaiman ke dalam gelombang
ombak mengganas! Lalu menghempasnya
ke pantai.
Kini tapak sulaiman berada di pantai
di sinari cahaya pagi yang menyegarkan!
Seakan mimpi tapak sulaiman
berjalan ke sana ke mari
menari-nari.
Bila malam tiba tapak sulaiman
menikmati suasana malam sambil
memerhatikan kegemerlapan
bintang-bintang di langit di sinari
sinaran cahaya bulan.
Sungguh jelas permandangan tika itu
tidak perlu samar-samar lagi
tika berada di dasar laut.
“Bolehkah aku menjadi bintang?
Bolehkah? Bolehkah?
Bintang aku ingin berkawan denganmu?
Aku ingin menjadi sepertimu.”
“ Tapak sulaiman, kau boleh menjadi
seperti kami jika kau yakin dengan
kebolehanmu! Percayalah!
Kami menunggu kau di sini!
Kau boleh! Pasti boleh!”
Kata perangsang bintang kepada
tapak sulaiman pada malam itu.
“Pelik ya macam mana bintang boleh
mendengar suaraku? Sedangkan
Jarak dengannya…
Dia di langit aku dibumi
komunikasi aku dengan bintang
satu keajaiban!”
Tiba-tiba kedengaran
gauman entah mana datangnya
memecah ketenangan malam.
Pepasir di pantai berterbangan.
UFO rupanya sedang mendarat
dua makhluk asing datang
menghampiri tapak sulaiman.
“Tapak sulaiman mahu ke engkau
ikut kami?” Tanyanya.
Ke mana?”
“Úntuk merealisasikan cita-cita kau menjadi bintang?”
“Nak! Nak! Nak! Rugilah kalau tak nak!”
Malam itu mimpi tapak sulaiman menjadi kenyataan!
Dia telah menjadi bintang!
Disambut bintang-bintang yang
Bergemerlapan! Berkedipan! Berkilauan
yang menakjubkan tapak sulaiman!
Siapa sangka impian tapak sulaiman menjadi kenyataan?
Tidak sia-sia impiannya selama ini!
Barulah dia tahu tiada yang pelik di dunia
Ini jika digunakan keajaiban minda!
“Aku berjanji kegemerlapan yang kumiliki ini
akan kukongsi bersama mereka yang ingin
menjadi sepertiku!”
Janji tapak sulaiman pada dirinya.
Karya :Ratu Rimba Niagara
23 Januari 2011

Ratu Rimba Niagara shared SULTAN HASANAL BOLKIAH's status.
Yesterday
Bismillaahir rahmaanir rahiim
Salam..
∫έ∂ηĞ∂τ Þ∂Ği
Kamis tetaplah buka mata dan optimis.
Hidup ini selalu banyak pilihan manis
Janganlah menyerah..
Ratu Rimba Niagara shared SULTAN HASANAL BOLKIAH's status.
Bismillaahir rahmaanir rahiim
Salam..
∫έ∂ηĞ∂τ Þ∂Ği
Rabu janganlah ragu..
Tetaplah mempunyai semangat baru.
”Uncertainty is a part of reality” (ketidakpastian adalah bagian dari kenyataan).
Dalam kehidupan ini, kita sering mengalami perubahan-perubahan di luar rencana. Marilah dalam menghadapinya, selalu berusaha untuk BERPIKIR POSITIF dan BERSYUKUR karena telah mendapatkan pengalaman berharga.
Ratu Rimba Niagara shared SULTAN HASANAL BOLKIAH's status.
Bismillaahir rahmaanir rahiim
Salam..
∫έ∂ηĞ∂τ Þ∂Ği
Kamis menjanjikan berjuta optimis
Jangan menangis dan meringis
Tetaplah berwajah manis
”Life is not theory. Life is action!"
Kesadaran untuk take action adalah hal mutlak yang harus kita tanamkan dalam jiwa. Kemauan bertindaklah yang sepantasnya mengiringi setiap teori yang ada di kepala.
Ratu Rimba Niagara shared SULTAN HASANAL BOLKIAH's status.
Yesterday
Aamiin-kan doa ini:
Ya Allah,
baguskan agamaku karena ia menjadi peganganku.
Baguskan duniaku karena disitulah kehidupanku dan baguskan akhiratku karena ia itu tempat aku kembali.
Jadikan kehidupanku ini sebagai kesempatan untuk memperbanyak amal soleh dan jadikanlah kematianku sebagai tempat istirahat dari semua keburukan.
(HR. Muslim)
Ratu Rimba Niagara shared SULTAN HASANAL BOLKIAH's status.
Bismillaahi tawakkaltu alallah la haula wala kuata illa billah, walhamdulillah
Was Salaatu Was Salaam 'ala Rasulillah
Yaa Allah dgn Nama2 Maha MuliaMu, kami berdoa dan Bermunajat memohon
PERTOLONGAN-MU utk kabulkan Hajat dn keperluan kami, ENGKAU Maha Tahu Apa yang sangat kami harapkan dgn PERTOLONGAN-MU utk kabulkan doa kami...
Sebagai mana FirmanMu....
Ratu Rimba Niagara shared SULTAN HASANAL BOLKIAH's status.
Aamiin-kan doa ini:
Ya Allah, berikanlah kebahagiaan kepada kami ketika kesedihan mengisi hari kami, kemanapun kami melangkah Engkau menyertai kami, dalam kehilangan, kesakitan dan terluka kami.
Kuatkanlah kami dalam menjalani hidup ini untuk menebarkan cinta dan kasih sayang bagi sesama.
Ratu Rimba Niagara shared SULTAN HASANAL BOLKIAH's status.
"Kehidupan dunia adalah ladang TERBAIK utk menanam amal shaleh utk kehidupan di akhirat nanti, Jangan GADAIKAN akhiratmu demi duniamu yang SESAAT dan FATAMORGANA ini, menyesal nanti tak ada gunanya-NIATKAN hidupmu utk akhiratmu, maka dunia akan mengikuti"
(PETIKAN WALL RATU RIMBA NIAGARA & SULTAN HASANAL BOLKIAH)
15 Rabiulawwal 1434H
27 Januari 2013
DI SINILAH ISTANAKU YANG DIDIRIKAN OLEH RAKYAT RIMBA NIAGARA, JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA SAHABAT GRUPKU
SUDI LIKE TANDA SOKONGAN YANG TIDAK BERBELAH BAHAGI MAKANYA AKU SAYANG KALIAN HINGGA HUJUNG NYAWA,KALIAN ADALAH NADI SASTERAKU SPORTINGMU MEMBUATKAN AKU TERSENYUM SEHINGGA MALAMKU BERPELANGI INDAH KERANA SEGALA GERHANA DITELAN KABUS MALAM.
KRITIK BOLEH TAPI JANGAN SAMPAI MELUKAKAN HATIKU
Putri Melati Putri Rimba ~ Putri Rimba menulis tidak pakai logika. pakai angan2 jek. Teguran membina di katakan mahu menikam. Dapat apa tikam Putri Rimba. Idea itu hadir dari jiwa masing2. Idea Intelek cukup dgn kata2 singkat, padat dan bernas. Namun penuh penghuraian mendalam makna. Bukan berjela namun hampeh.
Putri Kemboja Puan tak sedarkah yg apa yg Putri Rimba tulis tu membingungkan? Genre apakah yg puan tulis? Syair, puisi, gurindam atau cerita pendek?
Putri Rimba Duhai Putri Melati ...Putri Kemboja...
biarpun kritikanmu pedih menikam kalbu...kurela andai itu
bisa membuatkan hatimu puas dan bahagia
Bahagiamu mengkritikku
bahagiaku akan terus bersastera sekalipun tak disenangi
oleh semua rakan sastera seperti kalian berdua
lagian aku sudah lali dihina dikutuk dikeji
gara-gara aku bersastera tanpa henti
Jika aku bersastera kerana manusia sudah lama aku berhenti
menulis, aku bersastera tanda aku bersyukur kepada-Nya yang mengurniakan aku ilham tanpa had tanpa henti dengan pelbagai tema...SUBHANALLAH dunia sastera yang kuminati dimakbulkanNya
Syukur Ya Allah
Karya Ratu Rimba Niagara,
11 Zulhijjah 1437H
13 September 2016
Vai Donk Crue mungkin admin nya blom paham tentang karya sastra, jadi karya sastra yg anda tulis hanya di anggap coretan dinding belaka yg gak punya arti dan makna yg kamu sampai kan. tapi jangan berkecil hati mungkin di luar sana masih banyak yg akan menyukai dan menghargai karya sastra kamu
Ratu Rimba Niagara Terima kasih atas sokongan anda dan memahami dunia sasteraku.
KU INGIN TERBANGKAN SASTERAKU MENUJU KE DASAR HATIMU
NILAIANNYA SAMPAI KE ALAM BARZAH
Ratu Yang Bersemayam
aksara puisimu menderu bagaikan
angin ternado menghempaskan rasa
rindu disaat aku duduk termenung
di malam sepi terurai dalam kalbu
walaupun hanya sebatas impian kulalui
rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
menjelma bersemayam dalam setiap bait
kubacakan disaat aku menghirup udara segar
dengan cappucino panas menghangat sekujur
tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
menantikan belaian kasih pertemanan tak
terhingga nilainya sampai alam barzah
apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
di mana aku terkapar di batu karang menjulang
di atas langit menyambut kedatangan seorang
Ratu Rimba Niagara tercantolkan di sebuah batang
pohon di sebuah hutan belantara
sungguh kata dan kalimat terurai
terlukiskan dengan nada mengharukan hati
nan permai kucetuskan bahwa penyair
sementara terpesona akan kata semanis madu
terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia
siamir marulafau 27052013>puisi buat teman
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI DENGAN IZIN ALLAH
"HIKMAH"
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
GUBAHAN BUNGA SASTERA RATU RIMBA NIAGARA,
Bunga-bunga sastera kuterbangkan di sudut hatimu.
Ingin kutempa sasteraku menjadi serpihan hati lalu menelusuri jiwamu.
Jika kau mula memahami dan merasai di situlah mulanya dunia sasteraku dalam jiwamu. Andainya ada yang tidak berkenan di hatimu dalam dunia sasteraku tegurlah dengan kata-kata nan indah kerana kata-kata nan indah itulah yang akan menghidupkan dunia sasteraku.
Setiap hari aku dilimpahi ilham yang tak putus-putus dariNya kerana keterujaan itu, kuingin berkongsi dengan seluruh penghuni dunia, tiada niat sebesar zarrah pun untuk berbangga diri.
Setiap kali aku mengarang mengenai Ketuhanan, roh, alam barzah, kemanusiaan, peperangan,kesatria ,cintai negara, alam rimba, dan lain-lain bukan niat mengajar sesiapa, itu adalah muhasabah untuk diriku sendiri yang lupa tanggungjawabku sebagai khalifahNya di muka bumiNya ini.
Jika kau masih lagi tidak memahami dunia sasteraku maka jangan cemuh sasteraku biarkan sasteraku kesendirian, barangkali sasteraku tidak dapat bertahta di hatimu, namun begitu dunia sasteraku tidak akan mengalah akan terus bersastera, akan
kubiarkan curahan ilhamku mengalir ke dunia sasteraku tanpa ada sekatan daripada mereka yang tidak memahaminya kerana itu adalah dunia sasteraku.
Aku yakin suatu saat nanti akan hadir pembaca karyaku yang memahami dan merasai keindahan dunia sasteraku.
Pengakhirannya akan ada hanya satu matlamat kenapa aku bersastera kerana aku mahu mendapat keredhaanNya agar bersama membina Jambatan ke Syurga . Insya-Allah AAmiin.
Karya Ratu Rimba Niagara
2 RabiulAkhir 1438H
1 Januari 2017
Ratu Rimba Niagara berkongsi kenangan.
Impianku karya-karyaku yang kusiarkan di alammaya berjaya dibukukan dan dijadikan bahan bacaan di sudut perpustakaan di kediaman peminat sasteraku di seluruh dunia Insya-Allah Aamiin.
Hati Pendidik
Zullfikaqe Zullfikaq Semuga di rahmati segala usaha mu....
Ratu Rimba Niagara Aamiin. Terima kasih sahabat moga dirimu begitu juga Aamiin.
KARYAKU DI PERPUSTAKAANMU IMPIANKU
Alangkah bahagianya jika karya-karyaku
menjadi koleksi perpustakaan di rumah-rumah
peminatku di seluruh dunia, aduhai kasih sayangku
ada di hati mereka.
Ada juga di perpustakaan sekolah dan pusat
pengajian tinggi IPTA & IPTS di seluruh dunia itulah
matlamat aku berkarya
dunia karya duniaku
peminat karyaku kesayanganku.
Kasih sayangku pada peminat karya-karyaku
sentiasa hidup walaupun aku sudah tiada di dunia ini.
Duhai yang meminati karyaku,
jutaan terima kasih kuucapkan padamu
kerana sudi membaca karyaku
ketahuilah olehmu setiap karyaku adalah lambang
kasih sayangku pada kalian.
Minat kalian pada karyaku amat aku terharu
teringat aku di kala aku remaja
apabila melihat remaja membaca novel cinta
kubayangkan novel yang dibaca itulah karyaku
bahagia sangat teringat di kala itu
rasanya dunia ini aku yang punya
biarpun itu cuma fantasi di kala itu
tapi dengan izinNya karya-karyaku di baca
di alammaya Allahu Akbar tak pernah terfikir
olehku karya-karyaku dibaca di alammaya dengan
jumlah pembaca ratusan ribu mungkin berjuta,
diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa dunia
itulah yang aku cita-citakan.
Biarlah aku tak terkenal di luar sana atau di mana-mana,
aku menulis bukan kerana nama
bukan mahu penghargaan atau mahukan pujian,
aku menulis tanda aku syukur padaNya
aku menulis tanda aku sayangkan semua
penghuni bumi dan langit
semuanya aku sayang tanpa terkecuali.
Moga Allah SWT sudi membalas cintaku
dan moga semua yang membaca karyaku
sudi menyayangiku juga keranaNya
mana yang tak sudi membalas kasih sayangku
tak apalah mungkin karyaku tidak berjaya
menambat hati mereka, jika ada yang terluka
membaca karyaku maafkan aku bukan sengaja
aku mahu melukakan hatimu, percayalah kasih
kita tetap mekar semekar bunga-bunga di
Taman-Taman Syurgawi berkat kita saling
berkasih sayang demiNyakasih kita walaupun
tak pernah bertemu di alam nyata
cuma di alam maya, cuma melalui karya-karyaku
kita berbicara bagaikan saudara kandung
bagaikan rakan dunia akhirat...
kita bisa menyambungkan tali ukhuwah kasih ini
sampai ke Syurgawi Insya-Allah AAmiin Ya Rabbal A'Lamin.
Yang menyayangi semua pembaca karya-karyaku,
aku sayang kamu sesungguh sayang
jika aku salah maafkan aku
percayalah walaupun kau membenciku.
aku tetap sayang padamu kerana sejak azali lagi
kita semua mempunyai niat yang sama saling
berkasih sayang keranaNya.
‘Karyaku Duniaku Peminatku Kesayanganku’
Yang ingin sentiasa di hatimu,
………………………………………..
Ratu Rimba Niagara.
2 Rabiulakhir 1438H
1 Januari 2017
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
KEINDAHAN ALAM CIPTAAN TUHAN LAGI DIPANDANG LAGI TAK JEMU KERANA KEINDAHAN YANG TERINDAH MENENANGKAN JIWA ALLAHU AKBAR
SASTERAKU ILHAM DARINYA
Ya Allah jadikanlah karya sasteraku mengalir seperti air terjun Niagara mengalir terus mengalir menyatu hingga ke sungai-sungai SyurgaMu
Aku menulis keranaMu
ilham yang kutulis datang dariMu
Kau Kurniakan ilham tanpa had padaku atas kehendakMu
aku bersyukur sebanyak-banyakNya
Ya Allah tanpa izinMu aku tidak dapat menulis biarpun sebaris ayat.
Allahu Akbar KekuasaanMu mengatasi segalaNya.
Ya Allah kerana karya sastera yang kutulis dariMu jadikanlah aku dan yang membaca karyaku, hambaMu yang sentiasa redha atas takdirMu percaya setiap yang ditakdirkan itu ada hikmah di sebalikNya
Ya Allah jadikan karya sastera yang kutulis sesuai dengan zaman walaupun zaman terus berubah tapi karyaku sentiasa ada di jiwa semua manusia yang menghayatinya kerana sasteraku ilham dariMu ,jika ilham dariMu pasti memberi kebaikan pada diriku dan semua pembaca karyaku. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
SASTERAKU ILHAM DARINYA
Nama penaku juga ilham dariNya
ada yang tersirat di sebalik yang tersurat
atas nama penaku ini
Ratu seorang Raja/Ratu atau Pemimpin itu yang tersurat yang tersirat memartabatkan Institusi diRaja Nusantara.
Rimba agar sentiasa rasa merendah diri memerintah di kerajaan rakyat rimba jadi tiada siapa hendak cemburu kerana bukan memerintah kerajaan manusia.
Tersiratnya mahu dapatkan inspirasi untuk menjiwai watak Raja dan Pemerintah untuk dituangkan ilham dalam karya sastera.
Niagara karya sastera yang dihasilkan seperti Air Terjun Niagara sentiasa mengalir,sentiasa bersastera tanpa henti sehingga terhenti nafas terhentilah pena, biarpun nafas terhenti sastera yang ditinggalkan terus-terusan dibaca oleh yang masih hidup.
Moga ilmu sastera yang ditinggalkan terus masuk ke akaun saham akhiratku seperti mengalir air Terjun Niagara menyatu terus ke Sungai-Sungai Syurgawi Insya-Allah AAmiin.
Bilamana Allah membantumu tiada siapa yang dapat menghalangNya samada di dunia mahupun di akhirat yakinlah janji Allah pasti!
Sejak Azali lagi kita serasi bersama hingga ke Syurgawi kerana engkaulah Permata Syurga kurniaanNya yang aku syukuri. Indahnya persahabatan kita seindah pelangi di malam hari . Terima kasih kerana sudi hadir dalam dunia sasteraku untuk merimbun dan melebatkan buah pepohon sasteraku duniaku akhiratku akhiratmu Insya-Allah kita bersama di Syurga menyatukan cinta kita bersama Cinta Allah dan Cinta Rasulullah AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Setiap yang baik datang dariNya
yang khilaf itu dari hamba sendiri
makanya maafkan hamba
jika ada tersalah bicara
hamba bukanlah sesiapa
jika tidak izinNya
hamba tidak dapat menulis
biarpun sebaris ayat…
Siapalah hamba di hatimu
Siapalah hamba di SisiNya
Yang hamba mahu sahabat semurni kasihmu
Agar dipermudahkan jalan-jalan menuju ke SyurgaNya
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin ...
Sahabatmu Dari Rimba Niagara,
Ratu Rimba Niagara
5 JamadilAkhir 1438H
4 Mac 2017

3 TAHUN YANG LALU PADA HARI INI
SUBHANALLAH KASIH SAYANG IBU NYAWA JADI TARUHAN
SUBHANALLAH KASIH SAYANG IBU NYAWA JADI TARUHAN
SETAHUN SUDAH BERLALU KAMI MASIH MERINDUIMU MH370
setahun sudah berlalu
kami masih merinduimu MH370
kehilanganmu entah di mana
puas kami mencarimu
hingga ke hujung dunia
namun masih tidak diketemui
setiap hari kenangan indah bersamamu
sentiasa terbayang-bayang
membuatkan kami bertambah rindu tak tertahan
kering air mata ini mengenangkanmu
lagi diingat lagi sebak hati ini
rindu serindu rindunya
kasih tak berbalas kasih
sepi berpanjangan
sesepi lautan hindi
hadirlah dalam mimpi kami
walaupun seketika
untuk mengubat rindu mencengkam jiwa
pasti indah pertemuan di kala itu
kita saling berpelukan menghilangkan rindu
tapi itu cuma igauan mimpi
mimpi ngeri kehilanganmu MH370
MH370 di manapun keberadaanmu
andai kamu sudah berada di alam sana
kami doakan kamu mengecapi bahagia di Syurga
kamu mendahului kami
tunggulah kami di pintu Syurga
moga Allah izinkan kita bertemu
indahnya pertemuan di kala itu
penantian berakhir dengan pertemuan yang abadi
Subhanallah pada-Mu aku berserah hidup matiku
dari-Mu aku datang kepada-Mu aku dikembalikan
kembalikan aku dalam jiwa dan roh yang tenang redha lagi diredhai-Mu,
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin

Karya Ratu Rimba Niagara
17 Jamadil'Awal 1436H
8 Mac 2015
(Puisi Dikarangkan Istimewa Untuk Semua Waris MH370 Yang Sentiasa Tersanjung Di Hati. Kami Sentiasa Memberi Sokongan Kepada Anda Kerana
Sedihmu Sedihku Jua Moga Puisi Yang Dikarangkan Terubat Rindu Di Hatimu Dan Dapat Merawat Luka Pedih Di Hatimu)
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA,
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
1 Rejab 1439H
19 Mac 2018

0 comments:

Post a Comment

 
;