Friday 24 August 2012

SAYANGKU SAYANGMU (470) TERCIPTA PUISI INDAH


  • 3 Jam aku merenung, merangkai dan menghapus
terciptalah puisi indah "..... ada deh..."

Nantikan di ANTOLOGI SANDAL KUMAL aksi 10 Penyair!

By: Jimmy S Mudya
 ·  ·

  • WARKAH UNTUK PUJANGGA

    warkah tuk pujangga
    sarat dengan puisi indah
    sarat dengan bait-bait kata-kata nan indah

    sebakul puisi indah
    dikutip di taman-tmaan puisi
    dibawa pulang
    lalu dibingkaikan
    di galeri kalbu
    menjadi bahan warisan
    pujangga puisi
    di abadikan
    di hatiku di hatimu
    di hati si pemuja puisi
    si pendamba puisi
    tuk dipersembahkan
    kepada Pencipta
    di langit
    dan di bumi
    karena apa yang
    DiCiptakan
    adalah sumber inspirasi
    semua sipujangga
    agar
    Meng-Agungkan
    Meng-Esakan
    Memuji Memuja Merindui-Nya
    Di sebilang masa dan ketika
    Selagi hayat di kandung badan
    Agar kalimah-kalimah Syurga
    Terlafaz di akhir kalam
    Itulah sebenar
    Yang menjadi matlamat
    Mengapa
    Kau aku dan semua si pujangga
    Mengilhamkan mencoretkan puisi
    Yang ada Nilaian di Sisi-Nya
    Insya-Allah Aamiin

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    6 Syawal 1433H
    24 Ogos 2012
    15 hours ago · 
  • Lukita Purnamasari Ditunggu puisinya bung...pasti luar biasa...,sip dech hehehe
    14 hours ago via mobile · 

    • Itu hanya 1 puisi sampai 3 jam Lukita Purnamasari...hahah....
      14 hours ago · 
    • Lukita Purnamasari mending 3jam lha aku 3hari hahahahaha pagi mas Jimmy S. Mudya...
      2 hours ago · 
    • Jimmy S. Mudya Oke! Selamat pagi. Langsong bersajaklah. Hahaha
      2 hours ago via mobile · 
    • Jimmy S. Mudya Senang baca sajak Robeah pagi celak neh! Penoh pendidik dalam tiap bait. Ajar pujangga tok besukor and teros bekarya! Lanjot cek!
      2 hours ago via mobile ·

      • BERCINTA DI SYURGA
        TERPATRI DI SYURGA

        Kadang2 aku tertanya-tanya?
        Adakah kekasih sesetiamu?
        Adakah kekasih sejujurmu?
        Adakah kekasih mencintaimu kerana-Nya?
        Adakah kau idola cinta Hawa dan Adam?
        Makanya kudoakan moga kau
        DiKurniakan cinta sesuci Adam & Hawa...
        Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
        Diciptakan Hawa untuk Adam...
        Untuk Adam cintai
        Untuk Hawa syukuri
        DiKurniakan cinta Adam...
        Saling cinta mencintai
        Ditemukan bukan untuk berpisah
        Tapi menyatukan hati
        Hingga ke hujung nyawa
        Dari Syurga Adam dan Hawa bercinta
        Hingga ke Syurga Adam dan Hawa ..
        Mematrikan cinta
        Sungguh suci cinta Adam & Hawa...
        Sungguh indah....indah...indah...
        Mungkin ini skrip Adam kepada Hawa...
        "Hawa kau bidadariku...
        Untuk aku cintai seumur hidupku"
        "Adam kau bidadaraku...
        Untuk aku syukuri pada-Nya seumur hidupku,"
        SUBHANALLAH
        Indah....indah...indah...
        Cinta Adam & Hawa ...
        Cinta Idola....
        Bagi semua pasangan
        Yang bercinta kerana-Nya
        Bercinta di Syurga
        Berakhir di Syurga
        Cinta abadi selamanya

        Istimewa kukarang madah cinta ini untukmu pemburu cinta
        Inilah madah cinta
        Inilah puisi cinta
        Inilah cerpen cinta
        Yang dinanti-nanti abad ini
        Moga memberi manfaat
        Dunia akhirat untuk semua
        Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

        KARYA RATU RIMBA NIAGARA
        7 Syawal 1433H
        25 Ogos 2012
        2 hours ago · 
      • Jimmy S. Mudya Saya susah hendak kritiskan sajak tuh. Sebab, kalau dalam pikir saya, puisi tu penyingkat kata, tak perlu kalimat komplit, cukup kate yang bisa undang teman bepiker lebih jaoh.
        about an hour ago via mobile · 
      • Jimmy S. Mudya Coba mampi ke profil saye. Ada Kisah Rambot Kriteng. Aku kurang pandai cakap Malay.
        about an hour ago via mobile · 

        PUISI ADALAH DUNIAKU!

        Itulah namanya puisi...
        Jika ada sejuta pemuisi di dunia ini
        Maka sejutalah gaya penyampaian puisi
        Ngak bisa sama
        Yang penting difahami dan diminati oleh si pembaca
        Tak kira apa juga taraf pendidikan dan kerjaya mereka
        Jika puisi yang dihasilkan
        Semua peringkat dapat menghayati dan memahami
        Itulah kepuasan sebenar si pengkarya puisi

        Bagiku puisi adalah duniaku
        Semenjak rakan sastra kubilang
        Setiap kata-kataku adalah puisi
        Makanya aku teruja dalam dunia puisiku
        Dan aku tenggelam dalam kata-kata puisiku
        Dan aku taksub dengan kata-kata puisi semua rakan puisiku

        Dunia yang kudambakan
        Kerana terlalu taksub
        Aku bingkaikan
        Puisiku
        Puisi rakan puisiku
        Biarpun berbeda bahasa dan berbeda benua
        Itu lagi kusuka
        Kerana tertaksub dengan dua puisi yang berbeda
        Aku campurkan bahasa Malay dan bahasa Indonesia
        Biarpun ada yang akan kaget
        Aku nggak kisah
        Yang penting aku
        Adalah aku
        Cara aku berpuisi caraku
        Itulah duniaku
        Asalkan ada yang sudi membaca puisiku
        Itu pun sudah memadai
        Tak like dan tak komen pun tak apa...
        Kalau sebagai teman fb
        Pastinya mesti...
        Kerana aku tak tega
        Punyai teman fb
        Yang sepi
        Dalam kelu
        Maka dari itu faham-faham ajelah
        Jika aku sepi terus ....
        Sekarang ada kah kamu faham....?
        Jimmy S. Mudya?

        KARYA RATU RIMBA NIAGARA
        25 Ogos 2012
        7 Syawal 1433H
        about an hour ago · 

        (PETIKAN DARIPADA WALL  JIMMY S MUDYA & RATU RIMBA NIAGARA)
        25 Ogos 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;