Wednesday 27 February 2013

ORANG BERBUDI KITA BERBAHASA, BAHASA POSITIF MENGUNDANG PAHALA










Ratu Rimba Niagara shared a status.
ENGKAULAH KAWAN DUNIA AKHIRATKU!

"Duhai kawan...engkau ni pemurahlah...terima kasih ye..kerana kamu aku syukur"

"Setahu aku ...aku tak beri apa-apa pun pada engkau...kenapa engkau kata aku pemurah."

"Mana tidaknya engkau ni memang pemurah...pemurah...pemurah sangat-sangat..."

"Hei ...engkau sendiri tahu aku ini jenis yang berkira...dengan diri aku sendiri pun aku berkira...sepanjang engkau menjadi kawan aku ada pernah aku belanja engkau...
walaupun aku ada duit yang banyak engkau yang belanja aku...duit aku tak luak pun..dalam bank aku...setiap hari bertambah-tambah...mana tidak nya berniaga untung...untung...untung....duit masuk aje setiap hari...engkau tak tahu ke aku ni jutawan Malaysia tapi paling kedekut mak datuk...ramai juga yang suka berkawan dengan aku dan hormat sama aku...setakat pompuan he...petik jari je 10 datang merayu kasih dengan aku...nak tak nak je...tapi aku pastikan pompuan yang nak kat aku bukan kerana aku jutawan ok..."

"Wah-wah...berlagak engkau ye...aku kira kalau beginilah sikap engkau seorang pompuan pun tak nak kat engkau...."

"Kenapa? Aku ada segala-galanya...nak duit...nak istana...semuanay aku boleh beri... bodohlah kalau pompun tak nak kan aku....."

"Pompuan tak nak kan engkau sebab apa....engkau tu kedekut mak datok...engkau ingat pompuan suka ke lelaki kedekut macam engkau ni...apa guna duit banyak tapi nak belanja air dan roti canai pun kedekut tahi masin. Ada ke nak belanja mak we sudahlah roti canai kosong air kosong...itu pun mak we yang bayarkan. Manalah maruah engkau sebagai lelaki. Buat malu lelaki aje. Kalau semualah lelaki macam engkau ni...alamatnya ramailah cinta lelaki ditolak 100%. Tak boleh ke engkau berubah menjadi seperti Adam mencintai Hawa. Foyuu aku tabiklah sesiapa yang macam cinta Adam ...cinta sampai Syurga tu..."

"Mulai sekarang aku akan berubah menjadi seorang lelaki jutawan akhirat ...mana tahu setelah aku menjadi jutawan akhirat...aku dapat cinta seperti Adam memiliki cinta Hawa...seperti Nabi Muhammad saw dengan Siti Khadijah."

"Alhamdulillah kau sudah sedar lelaki jutawan akhirat."

"Berbalik yang kau cakap tadi aku pemurah sedangkan aku tak pemurah..kenapa ye...
aku nak tahu jugak tu...."

"Aku dapat tahu kau ni suka mengumpat aku...apa yang kau umpatkan mengenai diri aku , sepanjang kau beramal soleh pahala ibadat engkau itu dapat percuma pada aku...lagi banyak engkau beramal semua pahala itu masuk ke akaun aku. Engkau menjadi muflis di akhirat dan bukan pahala engkau saja yang aku dapat...jika pahala engkau sudah habis ...dosa-dosa yang aku buat...engkau yang tanggung...ini bukan muflis akhirat tapi tahu aku nak cakap lagi dah...yang aku tahu jika kita sudah muflis akhirat...nerakalah tempat kita. Nauzubillah..."

"Allahu Akbar...takutnya aku dengar cerita engkau ini...aku nak taubatlah...aku tak naklah jadi Muflis Akhirat...Muflis Akhirat masuk neraka...mulai saat ini aku tak mahu mengumpat sesiapa lagi...dan aku minta maaf ye..pada engkau aku tak mahu jadi pemurah lagi pada engkau beri pahala aku senang-senang pada engkau...banyak cantik muka engkau...aku susah payah beribadat pagi petang siang malam ..berzikir...mengaji...bertahajud..menunaikan haji dan umrah di mekah senang-senag je engkau dapat....tidak sama sekali...mulai hari ini aku akan bisukan mulut aku daripada mengumpat mengata mengeji memfitnah menyakitkan hati orang...siapa yang mengumpat aku, aku bersyukur kerana telah memberi pahalanya padaku...
syukur Alhamdulillah Allah kurniakan kawan sebaik engkau mengingatkan aku yang alpa. Engkaulah kawan dunia akhiratku."

Karya Ratu Rimba Niagara
27 Febuari 2013
Like ·  · Promote · 



Orang berbudi kita berbahasa .... kalau orang dah langsi ?.
(sila sambung)
Like ·  · 


Orang-orang lama di Utara selalu mengingatkan : " KALAU TAK TAU SATU SATU PERKARA TU..TOLONGLAH BERTANYA!!!...JANGAN DOK BUAT PALA TAU!!!..JANGAN SERBU TEMBOK TAK PAKAI HELMET..TU TAK CERDIK NAMANYA ATAU DENGAN PANGGILAN MANJA..BANGANG NAMANYA!!!"
Like ·  · 
  • Mien Aremin and 51 others like this.
  • Pakteh Selempang Merah Hahahaha dah lama x dgr perkataan tu...DPADJ...terbaik..!
    6 hours ago via mobile · Like · 2
  • Pak Lang Khairi terbaikkkk...pastu depa selalu pesan,jangan duk buat kemaih...hehehe
    6 hours ago via mobile · Like · 1
  • Ratu Rimba Niagara Ala cikgu wahat nye pagi-pagi sebut bangang ...tak manis cek nak dengar...sebutlah yang paling santun...pagi-pagi gini...nak marah pun ..kena sabar...tegur dalam berhikmah...itulah lebih manis dan santun Cikgu Joe...hehehe
  • Xkusangka Xkuduga Marah2 ayah depa trun gak balai bila kna panggil... Xpetik apa pown. Begitu tinggi kasih ayh pd ank... Tp blk umh siapla... Mana mau lari ha. Kih3
    6 hours ago via mobile · Like · 2
  • Semut Api Gigit Dea salam D.P.A.C.J....... terbaikkkk
    6 hours ago via mobile · Like · 1
  • Ratu Rimba Niagara Pak Lang Khairi ...buat kemaih tu apa natangnya ye...cek tak tau ni...hehehe
  • Cik Sue Zulkifli kdg2 dpa kata, jgn wt leceyy ... hehehe
    6 hours ago via mobile · Like
  • Harimau Perang Waalaikomsalam warahmatullah..orang orang lama ni walau pon kasaq..tapi penuh tersirat..mereka banyak guna teknik "balaghoh" dalam menasihat dan marah..nampak je macam kasaq..tapi kesannya mendalam ke lubuk hati dan menjadi pegangan hidup bagi golongan muda yang pandai manfaatkannya..
    6 hours ago · Unlike · 3
  • Harimau Perang Jazakallah wa syukron yang saya hormati YM Paduka Ayahanda Pak Tehh Selempang Merah .. Orang lama kita yang jauh makan garam tentang kehidupan
    6 hours ago · Unlike · 2
  • Cik Sue Zulkifli 2 dia ...
    6 hours ago via mobile · Like · 1
  • Sham Langgaq kemas cendoi ja hahahaha.....
    5 hours ago via mobile · Like · 1
  • Ratu Rimba Niagara Habis tu cikgu Joe orang lamalah ye...moga Cikgu Joe dapat berdakwah lebih berkesan tapi penuh berhikmah...kerana sifatnya manusia mahukan berbahasa santun untuk melembutkan hati-hati yang keras lagi alpa. Saya peringatkan diri saya sendiri kerana saya mahu menyebarkan kebaikan dalam bahasa-bahasa indah lagi mendamaikan roh dan jasad. In Sha Allah. Aameen.
  • Sham Langgaq terbaik ...tp zaman sekarang org x pandang kebaikan ...semua nk jd kepala tau...heqan cek pikiaq ......
    5 hours ago via mobile · Like · 1
  • Ratu Rimba Niagara Jika orang tak pandang kebaikan...itu maknanya orang itu berhatikan duniawi dari akhirat. Jika dia bayangkan dia adalah bakal mayat-mayat yang diberi Allah peluang untuk berbuat kebaikan...pasti yang dimatlamatkan adalah membuat kebaikan semata-mata. Mana ada peluang hidup dua kali. Tapi kerana kita fikirkan kita mayat-mayat yang diberi peluang hidup sebelum betul-betul mati...pastinya kebaikan yang dicari bagi mengelakkan azab sengsara di kuburan....
  • Sham Langgaq tepat balik yg berlaku sebaliknya sekarang ini......bla ada title sikit mula tunjuk keras kepala ...padahai bukan org senyap tanda takut....org malas nk bunyi...tp x sesekali kena la...bak kata org kedah.......aku peduli apa hang sapa dia....boh dalam guni tauk ha ...makan x habeh kowt huhuhu
    5 hours ago via mobile · Like · 1
  • Ratu Rimba Niagara Yang penting kita faham apa yang ingin kita katakan...jika dalam hati untuk sengaja menyakitkan hati orang, menfitnah, mengaibkan, dengki khianat, berbangga diri...mengenawakan orang biar dia malu...lebih baik lah kita diam...atau undurkan diri saja dari berkata yang tiada nilaian-Nya di Sisi-Nya ..Bukankah menyakitkan hati orang itu tak baik...jika selalu mengunakan bahasa yang santun ...pasti datang Rahmat Allah kerana yang membalasnya pun pasti berbahasa santun. Jika yang balasnya pun tidak berbahasa santun maknya perlulah sama-sama muhasabah diri kerana kita manusia yang tak sempurna....jika kita ambil pendekatan saling menyempurnakan yang tak sempurna pasti kebaikan lah akhirnya. Manalah tahu berkat kita saling mengamalkan bahasa santun dan sentiasa memikirkan kebaikan...dan manalah tahu itu adalah kata-kata terakhir kita...alangkah bahagianya...sebelum meninggalkan dunia ini dengan bahasa santun yang diingat sampai kapanpun biarpun kita telah tiada di dunia 1,000 tahun dahulu...siapa tak mahu hidup dalam kebaikan dan matipun dalam kebaikan SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR. DARI-NYA KITA DATANG DARI-NYA KITA DIKEMBALIKAN.
  • Ejoy Merah Salam...btl2....e2lah kata2 yg sya dgr...masa sya ke baling...ziarah ke rumah ayah agkt...paduka ayahda pak teh tajul...dulu



Really busy with to many work to .. I'm a busy man
Unlike ·  · 
  • You, Mien Aremin and 13 others like this.
  • Niesa Izwan terbaeekk ayah faiz///...ayah kat putrajaya ke skang nie???<izwaniesa@wan///>
  • Harimau Perang Nop still kl
  • Ratu Rimba Niagara Jika sesibuk mana pun cikgu Joe jangan lupa like & komen karya-karya Sastera Nusantara Karya Ratu Rimba Niagara ya...sebab komen yang bernas daripada Cikgu Joe Al-Yafie amat berharga demi anak murid SeNusantara merangkap anak cucumu anak cucuku anak cucu semua. Jika cikgu Joe Al-Yafie terlupa kerana terlalu sibuk tak apa...faham....


Orang yang ingin berjaya di dalam hidup sama sekali tidak akan lemah bila dikritik dan diejek tetapi semakin lebih bersemangat melangkah ke hadapan untuk membuktikan dirinya ingin berjaya.
By: Harimau Perang
1Like ·  · 

"Suami" yang diidam idamkan kaum hawa
1Like ·  · 
Like ·  · 

Bangunlah di tengah malam..tunaikanlah Solat Sunat Tahajjud,Solat Sunat Taubat,Solat Hajat dan Solat Witir..merataplah..merayulah serta bermunajatlah kepada Yang Maha Pengampun lagi Penyayang..sesungguhnya kita telah semakin jauh dengan Allah..dekatlah kembali diri kita dengan pencipta kita yang hanya padaNya tempat kita memohon pertolongan.
1Unlike ·  · 


  • MOGA HIDUP MATIMU HIDUP MATI KU DALAM KEBAIKAN. AAMEEN.
  • Ratu Rimba Niagara SUBHANALLAH ALLAH DI KALBU ALLAH DI JASAD

    SUBHANALLAH ALLAH DI KALBU ALLAH DI JASAD. SEMUANYA HIDUP BERGANTUNG HARAP PADA ALLAH. PABILA SEMUA SUDAH TERPANA DENGAN DZAT CINTA-NYA...PESONA DUNIA BUKAN MATLAMAT SEBENAR. HANYA YANG MEMAHAMI MENGERTI.

    WAHAI JIWA YANG TENANG KEMBALILAH KEPADA TUHANMU

    ALHAMDULILLAH

    Alhamdulillah
    Jika kita tergolong hamba-Nya
    Yang bersujud kerana-Nya

    Alhamdulillah
    Jika kita
    Bila sampai waktu
    Bertemu dengan-Nya
    Dalam redho lagi diredhai

    Alhamdullilah
    Moga doa kita
    Dimakbulkan Allah
    Aamin Ya Rabbal A'Lamin

    RATU RIMBA NIAGARA
    131212

    surat Ar-Rad : 28:

    “Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”

    (wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masukah kedalam golongan HambaKu yang beramal soleh keranaKu..dan masuklah ke dalam SyurgaKu).

    17 Rabiulakhir 1434H
    27 Febuari 2013


PETIKAN DARIPADA WALL HARIMAU PERANG & RATU RIMBA NIAGARA)
27 Febuari 2013


0 comments:

Post a Comment

 
;