Friday 29 March 2013

KOLEKSI NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA (149) MERENTANGKAN MUSUH MENGHALANG BENCANA MENGHIDUPKAN KEHARMONIAN MENCINTAI KEDAMAIAN ATAS NAMA ALLAH SERU SEKALIAN ALAM


Friday, 29 March 2013 0 comments

KOLEKSI NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA (148) SEBILAH PENA SERATUS TINTA BERDARAH!

KOLEKSI PUISI CINTA DEMI-NYA (143) KERANA CINTAKAN-MU AKU BERSASTERA




DATIN RUBY & PUTRA SANG KURIANG

"Hello datin ruby napa tak mahu jawab panggilan saya"
"Maaf sibuk lah... "
"Hai takkanlah berkarya sampai tak ada masa nak jawab telefon?"

Panggilan datin ruby sudah sebati dalam setiap kali panggilannya sedangkan dia bukan tak tahu siapa aku... jiran sekampungku.

Hingga kawan-kawannya yang broker tanah semuanya panggil datin. Naik tersedak aku bila mereka panggil datin. Terpaksa pulak aku mengubah penampilan aku bagaikan seorang datin ...maklumlah diwakilkan sebagai juru jual tanah kepada datuk-datuk dan para usahawan ternama.

Pakaianku sudahlah terhad yang ada cuma biasa...biasa je...maklumlah penulis sukarelawan tak dibayar gaji mana mampu hendak membeli pakaian ala datin.

Buat muka teballah pergi pinjam baju dengan kawan baikku si Suraya secara kebetulan memang seorang datin.

"Su...akak nak pinjam baju boleh tak."

"Akak nak gi mana..."

"Ni nak jumpa datuk...jual tanah di Lahad Datu Sabah...25 ribu ekar harga 400 juta."

"Datanglah rumah Su...akak pilih aja mana yang akak berkenan. Su pun bukannya pakai...yang ada permata delima ..hijau merah kuning biru..pilih ajelah...tak payah pinjam ambil aje Su bagi..."

"Ala...su janganlah sampai begitu sekali...akak tak nak baju su yang ada permata tu...nanti terlalu kemencau perminor mata datuk tu pandang akak...baju biasa-biasa ajelah ye su..."

"Berpinor itulah elok kak...biar berseri-seri...biar berpinor datuk tu pandang akak..."

"Tak naklah...kang pitam pulak datuk tu...terus tak jadi nak beli tanah...."

"Bila akak nak datang tu...Su...tunggu....atau suruh Pak Samad ambil nak..."

"Tak apalah nanti bila nak dekat tarikh jumpa datuk tu akak pergi ye...apapun terima kasih kerana sudi pinjamkan baju datin untuk akak ye..."

Seperti yang dijanjikan aku temujanji dengan seorang datuk untuk menjual tanah di Lahad Datu itu. Bincang punya bincang datuk itu kata....bukan tak berminat hendak beli tapi terlalu mahal.

Aku yang mulanya bersemangat terus hilang semangat. Sedang temenung-menung aku terfikirkan Fiah kawan fb ku yang ada di Sabah.

"Fiah boleh tak carikan pembeli yang berminat untuk membeli tanah di Lahad Datu ladang sawit 25 ribu ekar dengan harga 400 juta, Cantik tanah tu fiah anak anak sungai. Kalau ada fiah beritahu ye."

"In Sha Allah...fiah cuba ye carikan , mana tahu kalau berjaya dijual pasti dapat komisyen kan3? hehehe"

"Itu sudah pasti seorang 4 juta tu fiah."

"Kayalah kita kak...hehehe"

"Bolehlah kita teruskan perjuangan sastra kita kan3 hehhe"

"Fiah apa lagi berhenti kerja dan fiah nak teruskan seni yang fiah minati ini
Fiah nak ambil kursus penulisan kraetif dan produser filem."

"Wah nanti bolehlah fiah jadi produser filem untuk skrip akak ye...hehehe"

"Itu sudah semestinya...mesti filem itu meletup...tambah-tambah filem Putera Duyung, Putera Sang Kuriang, Pengantin Raja Rimba ...Putri Rimba Niagara...itu semua Fiah nak arahkan...."

"Ingat rupanya fiah tajuk-tajuk itu semua"

"Cerita-cerita yang akak tulis semuanya fiah ingat kerana fiah minat...yang fiah minat sekali cerita :"PUTRA SANG KURIANG" terpaksa berpisah dengan bunda permaisurinya pejuang kedamaian rimba niagara.Yang paling fiah ingat skripnya bilamana bonda Sang Kuriang berkata dengan ayahanda Sang Kuriang,
"KANDA...DEMI RAKYAT DAN KEDAMAIAN RIMBA NIAGARA INI KANDA TERIMALAH CINTA PUTRI SINGA JIKA KANDA MENOLAK AKAN BERLAKULAH PEPERANGAN DI RIMBA NIAGARA"
"TIDAK DINDA...CINTA KANDA PADA DINDA TIDAK BOLEH DIPISAHKAN LAGI..DINDALAH PERMAISURI YANG KANDA CINTAI SAMPAI MATI..."

"KANDA JIKA KANDA CINTAKAN DINDA KANDA TERIMALAH CINTA PUTRI SINGA...BAGI DINDA KEDAMAIAN DAN KESEJAHTERAAN RAKYAT RIMBA NIAGARA ADALAH LEBIH PENTING DARIPADA CINTA... KANDA...PERCAYALAH PENGORBANAN KANDA ITULAH LAMBANG CINTA DINDA PADA KANDA."

Wow skrip yang romantis gile kak! Ada yang tersurat dan tersirat kak...fiah amat sukakannya. Nantilah fiah perkemaskan lagi skrip akak tu agar lagi mantap...."

Karya: Ratu Rimba Niagara
29 Mac 2013

DATIN RUBY & PUTERA SANG KURIANG II

"Hello Datin Ruby ...macam mana jadi tak adik angkat datin ruby beli tanah
di Lahad Datu itu ye...."

"Hampir nak jadi...cuma tunggu 20% aje...sabar ye...kalau ada rezeki tak ke mana."

"Ye datin...kita sama-sama tawakal mana tahu ada rezeki kita..."

"In Shaa Allah Aamiiin."

Aku menelefon fiah untuk mengetahui perkembangan tanah yang hampir hendak dibeli oleh saudara fiah di Singapura.

"Kak...siap...siaplah dengan cita-cita akak tu...karya-karya akak yang banyak tu dan teater bangsawan akak... In Sha Allah jadi kenyataan."

"Alhamdulillahlah tak perlu akak tercari-cari dan tertunggu-tunggu jutawan akhirat untuk menaja karya-karya akak. Dalam zaman sekarang bukan senang hendak mencari jutawan akhirat ...sudah ada modal sendiri senang...untung tak untung tu ...tak difikirkan asalkan apa yang dicitakan berjaya....hehehe"

"Orang jiwa seni...bukannya fikir untung...yang tahu minatnya jadi kenyataan kan3....hehehe"

"Fiah pun pasti suka kan? Apa yang fiah angan-angankan jadi kenyataan. Akak nak beli villa di tepi pantai tau...nanti senanglah kita nak bersastera...kita kumpulkan mereka yang semua minat sastera macam kita...kita kena cari mereka macam kita juga ...minat sastera bukan kerana wang, bukan kerana nama bukan kerana mahu sanjungan....yang penting minat.....minat.....minat...minat sampai mati! hehehehe"

"Akak jangan risau...itu semua fiah yang uruskan...bahagiakan hidup kita bilamana kita hidup dengan mereka yang memahami jiwa kita...minat kita pada sastra membuatkan hidup kita gembira ceria bahagia....rasa hari-hari hidup seperti di Taman-Taman Syurga Firdausi."

"Subhanallah indahnya tak sabar menunggu bahagia saat begitu..."

"In Shaa Allah kak ...AAmiin."

(PETIKAN DARIPADA SKRIP NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA)
29 Mac 2013
Like · · Promote · Share
Andi Aspar Arung Didi likes this.

(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
29 Mac 2013

    • Ratu Rimba Niagara shared Sri Pemangku Adat's photo.
      Gelaran "Karaeng Maharaja Wangsabugis" adalah kewajipan-kewajipan dengan ikrar sumpah "Dengan Nama Allah Yang Menguasai Tujuh Petala Langit Dan Tujuh Petala Bumi Serta Seisi Kandungannya Maka Tidaklah Andika Akan Berbuat Melanggar Hukum Menyalahguna Kuasa Menginaya Yang Lemah Membinasa Yang Mundur Melainkan Andika Akan Merentangkan Musuh Menghalang Bencana Menghidupkan Keharmonian Mencintai Kedamaian Atas Nama Allah Seru Sekalian Alam"...
      Gelaran "Karaeng Maharaja Wangsabugis" adalah kewajipan-kewajipan dengan ikrar sumpah "Dengan Nama Allah Yang Menguasai Tujuh Petala Langit Dan Tujuh Petala Bumi Serta Seisi Kandungannya Maka Tidaklah Andika Akan Berbuat Melanggar Hukum Menyalahguna Kuasa Menginaya Yang Lemah Membinasa Yang Mundur Melainkan Andika Akan Merentangkan Musuh Menghalang Bencana Menghidupkan Keharmonian Mencintai Kedamaian Atas Nama Allah Seru Sekalian Alam"...
      Like ·  ·  · Promote · 2 hours ago · 

  • SABDA PENDETA

    Ratu Rimba Niagara :

    Hamba sangat suka mendengar penjelasan daripada Sri Pemangku Adat tentang apa yang dimaksudkan "SABDA PENDETA"

    Dalam karya "PUTERA DUYUNG " hamba masukkan peranan pendeta
    di mana Putera Duyung meminta pandangan daripada Pendeta Duyung jika Putera Duyung mahu mendermakan hatinya kepada Mas Merah (Manusia). Mas Merah menjadi duyung setelah menerima hati Putera Duyung.

    Mas Merah meminta pandangan pendeta bagaimana dia hendak menjadi manusia kembali setelah tidak mahu menjadi perampas kekasih Puteri Duyung kerana puteri duyung adalah sahabat baiknya di lautan.

    Pendeta menasihatkan memakan 7 jenis rumpai laut dan jika ingin menjadi duyung kembali setelah menjadi manusia...Mas Merah dikehendaki memakan 7 jenis rumpai laut yang berbaki.

    Itu di antara watak pendeta duyung yang dimasukkan dalam kisah legenda diRaja," PUTERA DUYUNG "
    February 2 at 9:16pm · Edited · Like · 3

    Sri Pemangku Adat andika boleh menyatakan bahawa kita juga ada PENDETA MAYA iaitu Kedaton Kraton Wahyu Utama kerana Sang Pendeta adalah amat perlu dan menjadi tajuk utama dalam pembinaan dan peSABrkembangan sesebuah kerajaan bahkan dari segi sejarah diriwayatkan bahawa setiap Para Bangsawan yang ingin berperang, mengembara dan menakluki diharuskan mengadap SABDA PENDETA sebelum mereka memulakan langkah...

    February 2 at 9:25pm · Unlike · 4
    Sri Pemangku Adat maka sukacitanya andika menyatakan Tanah Tua ini mempunyai simpanan sejarah yang penuh ke-rahsia-an Besar...bagi keturunan Raja Raja dan Sultan Sultan dari wangsa Bugis Melayu yang sedang memerintah/berkerajaan pada waktu dan ketika ini...
    February 2 at 9:29pm · Edited · Unlike · 4

    Kedaton Kraton Wahyu Utama Salam kasih Penuh Kedamaian abadi Kepada YM Sri Pemangku Adat.. Bila Mana Allah SWT meng hedaki kita jumpa Sungguh Suatu kebahagian dan ke mulyaan kan ter bahyangkan dalam waktu nan indah agung Penuh kasih persaudraan dan kedamaian Abdi dunia untuk membuka jalan ilmu kedamain abadi Pintu Surga KedamaianAbadi di Ahkirat kelak ketika Zama Telah menjadi saksi Waktunya Kita Maenghadap Allah SWT .. Yang Maha Agung ...
    February 3 at 7:14am · Unlike · 4

    Ratu Rimba Niagara CERITA CUMA IMAGINASI...ILHAM DARI ALLAH ...
    TIADA MUSTAHIL IMAGINASI ADALAH REALITI
    ADA TERSURAT DAN TERSIRAT HANYA MEREKA
    YANG MEMAHAMI.

    (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP SRI PEMANGKU ADAT & SKRIP NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA )
    29 Mac 2013

  • Arjuna Akmaliah shared a photo.
    Sayaaanngg.? maaf aku ya, terpaksa aku meninggalkanmu.
    Sayaaanngg.? jaga dirimu ya, tak penting kau tanya aku mau mana.
    Photo
    Like · · · 47 minutes ago ·
  • Komando (GGK), PASKAU, PASKAL, PARA, VAT69 mmg sbuah pasukan elit negara...msing2 mmpunyai keupayaan serta mmpunyai krdebeliti yg tersendiri namun komando (GGK) OPERASI nya merangkumi setiap aspet bentuk muka bumi (hutan,paya,gunung ganang,laut,paya & udara) thats y dlm GGK ada pecahan skuadron Unit lawan Keganasan (ULK), Skuadron Perahu Tempur (ANACONDA) & Battle Zone....
    Walauapa jua yg dilabelkan @ diklafikasikan oleh masyarakat pasukan2 ini ialah kebangaan sluruh rakyat malaysia kerana berjuang utk mempertahankan kesucian agama,kedaulatan bangsa & keharmonian tanah air BUKAN berjuang utk mempertahankan PARTI POLITIK..
    Unlike · · · 33 minutes ago ·
    • You, Arjuna Akmaliah and 12 others like this.
    • Ratu Rimba Niagara RAKYAT MALAYSIA BERJIWA PATRIOTIK

      TANPA POLITIK TANPA NEGARA
      SEMUANYA PENTING
      YANG PENTING POLITIK YANG MENGUTAMAKAN KEPENTINGAN RAKYAT BUKAN KEPENTINGAN SENDIRI...

      JIKA POLITIK TAK PENTING
      HABIS NEGARA KITA NI DIPERINTAH OLEH SIAPA YE?

      DENGAN BERLAKUNYA PENCEROBOHAN DI LAHAD DATU
      MEMBERI PENGAJARAN YANG BESAR KEPADA SEMUA RAKYAT MALAYSIA BETAPA PENTINGNYA SEMANGAT CINTAKAN NEGARA
      SEMUA PEMIMPIN PDRM ATM TLDM TUDM SEMUA PAHLAWAN MELAYU MAHU PUN RAJA-RAJA MELAYU LEBIH UTAMAKAN RAKYAT DAN NEGARA DEMI KEDAULATAN NEGARA TERCINTA.

      SELAMA INI TUGAS ATM & PDRM DI PANDANG SEBELAH MATA OLEH RAKYAT KITA DENGAN BERLAKUNYA PERTUMPAHAN DARAH DI LAHAD DATU...RAKYAT TELAH MULA SEDAR BETAPA BESARNYA PENGORBANAN ATM & PDRM .

      INI BERMAKNA SEMUANYA PENTING MEMAINKAN PERANAN MASING-MASING BAGI MEMPERTAHANKAN KEDAULATAN NEGARA DAN KEMERDEKAAN NEGARA TIDAK DIGANGGU GUGAT OLEH MANA-MANA MUSUH .

      JIKA KITA GAGAL MEMPERTAHANKANNYA BUMI MALAYSIA INI PASTI BERMANDIKAN DARAH PERWIRA NEGARA DAN KEMERDEKAAN NEGARA TIDAK DAPAT DIPERTAHANKAN. BILA NEGARA SUDAH HANCUR LEBUR DIKUASAI PENJAJAH...SEMUANYA HANCUR LEBUR...RAJA TAK ADA..PEMIMPIN TAK ADA...PERWIRA SUDAH SEMUA MATI...RAKYAT PUN TIADA...JADILAH PADANG JARAK PADANG TERKUKUR...ADAKAH INI YANG KITA MAHUKAN?

      SEBAB ITULAH PENTINGNYA POLITIK, RAJA, PERWIRA DAN RAKYAT...MASING-MASING BERKERJASAMA MEMPERTAHANKAN BUMI MALAYSIA INI DARIPADA DIJAJAH OLEH MUSUH NEGARA.

      'BERSAMA BERJIWA PATRIOTIK DEMI AGAMA BANGSA & NEGARA'

      RATU RIMBA NIAGARA
      29 Mac 2013

  • Like ·  ·

    (PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA, HARIMAU PERANG ,
    DATUK MOHD FAIZ  ABDULLAH BUKHARI, ARJUNA AKMALIAH &
    PENERUS KESULTANAN SIAK SRI INDRAPURA)
    29 Mac 2013
    www

    0 comments:

    Post a Comment

     
    ;