Wednesday 11 September 2013

BUKAN MATLAMATKU BERCITA-CITA MENJADI RATU , AKU CUMA MEMEGANG WATAK DALAM SASTERAKU SAJA TIDAK LEBIH DARI ITU






  • PINNED POSTS
  • PETA KERAJAAN-KERAJAAN DI SULAWESI BARAT

    Ivan Taniputera
    2 September 2013

    Saya telah lama mencari peta kerajaan-kerajaan yang ada di Tanah Mandar, yang terdiri dari Pitu Baba'na Binanga dan Pitu Ulunna Salu. Meskipun demikian saya tidak kunjung menemukannya. Oleh karenanya, saya lalu memberanikan diri menyusun peta tersebut. Saya sangat mengharapkan kritikan dan saran demi kesempurnaan peta ini. Banyak terima kasih sebelumnya.
    • Khery Aprilia Klo tdk salah sekarang ini yg duduk jd MARADDIYA /Raja tuk mengawal ADAT Di BALANNIPA MANDAR Adl BAU ARIFIN sementara TAPPALANG ANDI FADLY PATAYANGING..
    • Khery Aprilia Antara Balannipa. Tappalang. Pamboang. Masing2 antara mrk yg jd Maraddiya sekarang ini semuax saling Sepupu sekali krn Kakek mrk satu sbg Maraddiya dulunya di wil tsb...
    • Ratu Rimba Niagara Salut dengan usahamu Ivan Taniputera
      Peta yang tertera hasil pencarian mu bagaikan keris Taming Sari...
      Kaulah pahlawan Kesatria DiRaja Nusantara yang dinantikan di abad ke -21 ini..
      Jika kau sudi kulantikmu sebagai KESATRIA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
      Sekarang kesatriaku ada ratusan yang sedia berbakti pada perjuanganku barangkali kau salah seorang daripada mereka.
    • Don Kusa Banunaek salut untk pak Ivan Taniputera...... selamat dan sukses selalu. Salam dari Timor
    • Donald Tick Sorry..the Pitu Ulunna Salu are no kerajaan2,but vasals of 2 Mandar sates:Mamuju and Binuang.Later part of neo-swapraja Mamasa Toraja.Thank you.
    • Donald Tick Andi Fadly from Balangnipa,but I think contested by some adat chiefs.Like to know also the nomnal rajas names of Mandar areas.Thank you.
    • John FE Suoth-Kansil Kerajaan2 di Sulawesi Utara?
    • Zul Elang Biru maaf, sekedar share. 
      persekutuan (vassal) dari 7 kerajaan pantai atau dikenal sbg Pitu Ba'bana Binanga (PBB) dan 7 kerajaan didaerah pegunungan atau dikenal sbg Pitu Ulunna Salu (PUS) dipererat dg adanya sebuah perjannjian yang dikemudian hari disebut Allamungan batu di Luyo. namun selain dari 14 kerajaan yang masuk dlm vassall itu masih ada beberapa kerajaan lain yang terdpt dimandar namun tetap terikat sbg satu kesatuan keluarga. alasan mereka tdk masuk dalam konfederasi adlh krn mereka dianggap sbg kerajaan awal. salah satu dr kerajaan itu adalah kerajaan Alu dan ada ujar2 yg mengatakan bahwa "kaka oro balanipa, kaka tuo Alu" artinya " balanipa dituakan krn kedudukannya dan Alu dituakan karna usia/silsilahnya".
    • Zul Elang Biru Adapun isi Kesepakatan Allamungan Batu Ri Luyo ini, yaitu :
      Taqlemi manurunna peneneang upassambolu-bulo anaq appona di Pitu Ulunna Salu Pitu Baqbana Binanga, nasaqbiq dewata diaya dewata dikanang dewata dikiri dewata diolo dewata diwoeq, menjarimi Passemandarang.

      Tannisapaq tanni atoning, maq-allonang mesa melatte samballa, siluang sambu-sambu sirondong langiq-langiq, tassi pande peoqdong, tassi padzundu pelango, tassi pelei dipanra tassi aluppei diapiangang.

      Sipatuppu di adaq sipalete dirapang, Adaq Tuho di Pitu Ulunna Salu, Adaq Mate dimuane Adaqna Pitu Baqbana Binanga.

      Saputangang di Pitu Ulunna Salu, simbolong di Pitu Baqbana Binanga.

      Pitu Ulunna Salu memata disawa, Pitu Baqbana Binanga memata dimangiwang.

      Sisaraq pai mata malotong anna mata mapute anna sisara Pitu Ulunna Salu Pitu Babana Binanga.

      Moaq diang tomangipi mangidzang membattangang tommuane namappasisara Pitu Ulunna Salu Pitu Babana Binanga, sirumungngi anna musesseq-i, pasungi anaqna anna mumanusangi di uwai tamembaliq.
      Artrinya :
      Jelaslah garis keturunan menyatukan anak cucu di Pitu Ulunna Salu Pitu Babana Binanga, disaksikan penguasa di langit, pengusa di bumi, penguasa di utara, penguasa di selatan, penguasa di timur, penguasa di barat, jadilah Mandar bersatu.

      Tak berjarak tak berbatas, sebantal bersama dalam selembar tikar, saling memakaikan kain, menggelar tudung bersama, bersaji nasi lunak, tanpa ada minuman pahit, susah senang dipikul bersama.

      Menjunjung tinggi adat, memegang teguh petitih, 
      prinsip hidup bersama (hukum hidup) di Pitu Ulunna Salu, 
      prinsip mati mulia (hukum mati) di Pitu Baqbana Binanga (Balanipa).

      Ikat Kepala (destar) di Pitu Ulunna Salu, sanggul rambut di Pitu Baqbana Binanga.

      Bagai ular piton menjaga sarannya itulah Pitu Ulunna Salu, bagai hiu yang mengitari lautan itulah Pitu Baqbana Binanga.

      Bagai biji mata, hitam dan putihnya yang tak akan berpisah seperti itulah Pitu Ulunna Salu Pitu Baqbana Binanga.

      Bila ada seorang (perempuan) bermimpi mengandung bayi laki-laki yang akan memisahkan Pitu Ulunna Salu dengan Pitu Baqbana Binanga, segera belah perutnya dan keluarkan bayi yang dikandungnya lalu hanyutkan di air tak kembali.
      13 hours ago · Like · 1
    • Ivan Taniputera Wah sangat luar biasa bahasa yang dipergunakan dalam kesepakatan tersebut. Sangat mencerminkan nilai sastra yang tinggi. Penuh kata-kata kiasan yang mendalam. Terima kasih banyak atas tambahan informasi.
      11 hours ago · Like · 1
    • Zul Elang Biru sayang, situs sejarah ini sekarng rusak. saat pemerintah melakukan pemugaran tanpa memperhatikan unsur estetika situs.
  • RECENT POSTS
  • Maaf, sekedar persembahan untuk menyambung tali persaudaraan dengan YM para pewaris tahta dan adat kerajaan2 senusantara. terimalah persembahan tak berharga dari saya ini, terkhusus salam saya untuk Ratu Rimba Niagara yang punya segudang syair indah penyejuk sukma. salam....rahayu...rahayu...rahayu...
    • 2 people like this.
    • Ratu Rimba Niagara KITA TIDAK DITAKDIRKAN MENJADI KAWAN SETIA KAWAN DALAM MENJAYAKAN CITA-CITA ANAK CUCU MAKANYA BERSAMALAH KITA REDHA MEREDHOI

      Pahlawan Parang Zul Elang Biru
      apakah gerangan menjadi kemusykilanmu
      apakah gerangan namaku di seru-seru
      apakah gerangan mengaitkan namaku penyambung tali persaudaraan pewaris tahta dan adat kerajaan2 senunsatara
      kenapa namaku di sebut-sebut
      kenapa namaku terkhusus
      sedangkan namamu tak pernah kudengar
      di setiap kali karyaku bersiaran 
      telah ratusan karya ku bersiaran
      bukan sekadar komentar yang kudapat
      jauh sekali like dari mereka yang kubela
      ketahuilah engkau aku bukanlah seorang ratu
      berkerabat diRaja
      aku adalah rakyat biasa yang tak punya apa-apa 
      disanjungi apa lagi untuk dihormati
      dan bukan matlamat aku untuk bercita-cita menjadi ratu
      itu semualah simbolik untuk aku menuliskan 
      syair gurindam pantun puisi bertemakan kisah diRaja
      dengan matlamat mahu memartabatkan Institusi diRaja
      tapi penat lelahku 
      telah disalah anggapkan
      menganggap aku gilakan darjat diRaja
      tahukah engkau Panglima Parang Zul Elang Biru...
      hidupku bukan terfokus untuk 
      mendapat apa jua gelaran duniawi
      andainya itu aku
      maknanya kau talah tersalah orang mengatakan begitu
      apalah yang ada lagi padaku
      tenaga pada usia yang masih tersisa ini
      hidupku melainkan mahukan
      hidup dalam jiwa yang tenang
      ketenanganku adalah 
      menghambakan diri kepada Tuhan
      berbuat baik kepada manusia
      kerana aku sedar aku insan yang tak sempurna
      dan aku tak akan kuat bila aku berurusan
      dengan manusia berjiwa patung
      tapi pandai berkata-kata bila perlu
      sekadar mahu melemahkan saraf pemikiranku
      untuk terus berfikir ke tahap pemikiran kritikal
      makanya lebih baiklah 
      sama-sama rasa terpinggir
      baca karyaku
      tahu matlamatku
      setakat hendak menulis ide di setiap karyaku pun pelit
      apakah boleh jatuh darjat dengan menuangkan ide 
      dikaryaku? sedangkan matlamat aku berkarya 
      mendapatkan komentar yang mantap daripada 
      mereka-mereka yang ingin kuperjuangkan
      disepikan seolah aku bersiaran karya saja suka-suka
      kalau itu anggapan mereka adalah satu kesilapan
      kerana mereka terus membisu
      wujud seperti tidak wujud
      makanya aku mengabil keputusan mengundur diri 
      tapi tidak mengurdurkan perjuanganku
      maafkan aku andai aku pun seperti mereka bicara dalam sepi menyepi...izinkan aku pergi... 

      KITA TIDAK DITAKDIRKAN MENJADI KAWAN SETIA KAWAN DALAM MENJAYAKAN CITA-CITA ANAK CUCU MAKANYA BERSAMALAH KITA REDHA MEREDHOI

      RATU RIMBA NIAGARA
      5 Zulkaedah 1434H
      11 September 2013
  • SUSUR GALUR KITA
    #salasilah #keluargabesar

    Senarai gelaran 23 generasi dalam keluarga kita. Amat jarang kita (orang biasa) dapat menyusur nama-nama leluhur hingga 11 generasi. Jika dapat pun, ia (mungkin) kabur, bertindan, atau mungkin (secara tidak sengaja atau sengaja) mengguna-pakai salasilah keluarga lain. Perlu hati-hati. Dapat menyusur 4 generasi ke atas pun sudah cukup baik. Wallahua'lam.
    Unlike ·  · Unfollow Post · 13 hours ago via mobile
  • WARKAH UNTUK ADMIN DAN SEMUA AHLI GRUP TENTERA FISABILILLAH
    'MAAF ZAHIR BATIN'

    ASSALAMUALAIKUM WARAH MATULLAHI WABARAKATUH...

    ADMIN GRUP TENTERA FISABILILLAH
    KENAPA MASIH TIDAK HADIR DI WALL GRUP TENTERA FISABILILLAH
    SAYA MASIH INGAT LAGI
    ADMIN GRUP TANYA APA TUJUAN SETIAP AHLI JADI AHLI GRUP INI
    KERANA ADMIN TAK SUKA YANG DATANG KE GRUP INI ADALAH PENGINTAI YANG AKAN MEMUSNAHKAN MISI DAN VISI GRUP YANG SUCI MURNI INI
    TELAH SAYA JAWAB PERTANYAAN ADMIN SAYA MAHU MENYIARKAN KARYA-KARYA DI SAMPING BERKONGSI ILMU DENGAN TEMAN-TEMAN GRUP DI SINI , KERANA GRUP INI TENTERA FISABILILLAH SAYA MINAT KERANA SAYA BANYAK MENGHASILKAN KARYA-KARYA BERTEMAKAN TENTERA FISABILILLAH...RAMAI YANG LIKE PENGAKUAN SAYA.
    HAMPIR DUA TAHUN SAYA MENYERTAI GRUP INI , TAPI SEJAK KEBELAKANGAN INI ADA SUARA-SUARA YANG MENGUTUK , MENGHINA KARYA-KARYA SAYA ...SAYA TAK KISAH JIKA KARYA SAYA BERBENTUK MEMUJI-MUJI DIRI SAYA ANGKAT BAKUL SENDIRI TAPI SAYA BERPUISI MEMUJI KEBESARAN TUHAN DAN MENCERITAKAN TENTANG ALAM BARZAH DAN ALAM ROH. DIKATAKAN SAYA INI MABUK TODILAH, SYAITANLAH ..SAKIT JIWALAH, BAGHALLAH...DAN MACAM-MACAM LAGI YANG SAYA TAK BOLEH DENGAR. ADAKAH INI SIKAP TENTERA FISABILILLAH?
    SEPATUTNYA ADMIN DATANG MENDAMAIKAN
    INI TIDAK...DIBIARKAN ...PASTI ADMIN SIBUK ...KALAU SIBUK PUN TAK AKAN TAK ADA PEMBANTU ADMIN YANG MEMANTAU SETIAP POST?
    KALAU MACAM TU SIA-SIA AJALAH PERJUANGAN ADMIN
    ELOK DIBUBARKAN SAJA GRUP INI JIKA TIADA KETUANYA YANG BERTANGGUNGJAWAB....MACAM MANA HENDAK MENJADI TENTERA FISABILILLAH MUSUH BERMAHARAJA LELA DI GRUP INI PUN TAK DAPAT NAK LAWAN....
    SAYA KIRA SAYA MASUK GRUP TEMPAT YANG BETUL TAPI RUPANYA TIDAK SEMUANYA PENTINGKAN DIRI SENDIRI TIADA SEMANGAT SETIA KAWAN.

    SEPERTI DI ZAMAN RASULULLAH...DI MANA TENTERA FISABILILILAH SEMUANYA KEHAUSAN DAN CEDERA PARAH KETIKA ITU...BILA KAWAN SEBELAHNYA KATA DAHAGA DIA SANGGUP MEMBERI AIR MINUMAN KEPADA KAWANNYA YANG DAHAGA SELEPAS ITU DIA PUN SYAHID DAN YANG DAPAT AIR ITU KETIKA HENDAK MENEGUK SAHABAT SEBELAHNYA KATA DAHAGA...DIBERIKAN SAMPAILAH YANG KE TUJUH ..AKHIRNAY SEMUANYA SYAHID ...SAMPAI AKHIR HAYAT SEMANGAT SETIAKAWAN MEREKA TANPA MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI...SAMPAI AKHIR HAYAT MEREKA PEMURAH....

    SEJUJURNYA SAYA MENGAKU SAYA BUKAN SEORANG TENTERA FISABILILLAH SEPERTI AHLI GRUP DI SINI TAPI KERANA SAYA DIJEMPUT OLEH HAMBA ALLAH MASUK KE GRUP INI TANPA TAHUNYA SAYA....SAYA TERIMA DENGAN IKHLAS...DAN DI MANA-MANA GRUP YANG SAYA DIJEMPUT...IN SHA ALLAH SAYA SIARKAN KARYA SAYA...SELAGI TERDAYA.

    PENGALAMAN SAYA MENYIARKAN KARYA DI GRUP...KENA KUTUK DI HINA DAN DITUDUH COPY PHASE CURI KARYA ORANG LAIN SUDAH BIASA...UNTUK TIDAK MEROSAKKAN PEMIKIRAN SAYA ...SAYA TERPAKSA BERUNDUR , SAYA BERUNDUR BUKAN BERARTI SAYA KALAH TAPI SAYA TAK MAHU BERBALAH-BALAH DAN JIKA BERBALAH PASTI RAMAI YANG AKAN MEMUSUHI SAYA. TUJUAN SAYA BERKARYA KERANA SAYA HARGAI BAKAT YANG ALLAH KURNIAKAN KEPADA SAYA TAPI MENJADI SAKIT HATI PULA YANG MEMBACANYA. SAYA TIDAK HAIRAN JIKA KAFIR LAKNATULLAH MENGHINA KARYA SAYA YANG BERTEMAKAN KETUHANAN INI TENTERA FISABILILLAH ...MEMANG SAYA TAK BOLEH TERIMA...MAKANYA DENGAN INI SAYA TERPAKSA TINGGALKAN GRUP INI DENGAN RASA REDHA.

    SEBELUM SAYA TINGGALKAN GRUP INI KEPADA SEMUA RAKAN-RAKAN GRUP YANG SAYA HORMATI DAN SANJUNGI ...HARAP HALALKAN SEGALA ILMU YANG DAPAT SAYA TIMBA DI GRUP INI DAN MAAFKANLAH SEGALA KESALAHAN SAYA ...PERCAYALAH WALAUPUN BERPISAH DI ALAM MAYA INI KITA TETAP SAUDARA SEISLAM SAMPAI MATI...SAMPAI KUBUR...SAMPAI SYURGA ..IN SHAA ALLAH AAMIIN.

    KEPADA ADMIN SETELAH KETIADAAN SAYA...MOGA DAPAT MEMANTAU SETIAP POST YANG DISIARKAN DAN MENJADI PENDAMAI JIKA ADA YANG MENGERUHKAN SUASANA SESAMA AHLI.

    "SEKIAN WASSALAM MAAF ZAHIR BATIN"

    RATU RIMBA NIAGARA
    AHLI GRUP TENTERA FISABILILLAH YANG KECEWA
    5 Zulkaedah 1434H
    11 September 2013M
    • Panglima Kumbang Mambang Daulat Hamba kepada Ratu janganlah bermuram dan berputus asa.....hamba Panglima Kumbang menyerta perjuangan Ratu.....Tiada syak maupun Ragu sekali Tentera jadilah Tentera ALLAH..
      9 hours ago · Unlike · 1
    • Ratu Rimba Niagara SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
      BARANGKALI PANGLIMA KUMBANG MAMBANG 
      ANTARA PILIHAN ALLAH SWT UNTUK BERSAMA BETA MEREALISASIKAN PERJUANGAN INI IKHLAS SEMATA KERANA ALLAH TAALA. SUDI KE JADI RAKYAT KERAJAAN RIMBA NIAGARA MERANGKAP KESATRIA SASTR
      A DI RAJA NUSANTARA NIAGARA RATU PUJANGGA RIMBA CINTA 5 BENUA?
      TAPI BILA SUDAH DITERIMA MENJADI RAKYAT RIMBA NIAGARA SEHARUSNYA MEMBERI KOMITMEN YANG TINGGI AGAR PERJUANGAN INI DENGAN IZIN-NYA BERJAYA. IN SHAA ALLAH. JIKA SUDI MENJADI KESATRIA SASTRA KERAJAAN RIMBA NIAGARA AMATLAH DIALU-ALUKAN. JIKA BERAT HATI TAK APA SEBAB KESATRIA RIMBA NIAGARA SEMUANYA SUKARELA UNTUK BERBAKTI DENGAN MEMNGGUNAKAN PEMIKIRANG UNTUK SESUATU STRATEGI MENGGUNAKAN PEMIKIRAN KE TAHAP, 'CRITICAL THINKING' . TENTERA KESATRIA DIAJAR TIDAK BOLEH BERMALAS-MALAS MENGGUNAKAN FIKIRAN. SETIAP LANGKAH PERJUANGAN YANG DIRANCANG MESTI TELITI TAPI BERKESAN. KITA MENGGUNA PAKAI KAEDAH BANYAK STRATEGI BILA GAGAL PLAN A SUDAH ADA PLAN B JIKA PLAN B GAGAL ADA PLAN C...BERGITU JUGA SETERUSNYA TAK ADA KAMUS PUTUS ASA. LAGI PUN TUHAN TAK SUKA HAMBA-NYA YANG BERPUTUS ASA . KITA DICIPTAKAN UNTUK BERJAYA DUNIA AKHIRAT. MAKANYA KITA KEJARLAH CITA-CITA SELAGI ADA PELUANG HIDUP. DAH MATI SEGALA CITA-CITA PUN MATI MASA SUDAH TAMAT UNTUK BERUBAH. MENYESAL SUDAH TAK BERGUNA LAGI. 
      MOGA SAMA-SAMALAH KITA FIKIRKAN DEMI KEBAIKAN DUNIA AKHIRAT KITA SEMUA, AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
BARANGKALI PANGLIMA KUMBANG MAMBANG
ANTARA PILIHAN ALLAH SWT UNTUK BERSAMA BETA MEREALISASIKAN PERJUANGAN INI IKHLAS SEMATA KERANA ALLAH TAALA. SUDI KE JADI RAKYAT KERAJAAN RIMBA NIAGARA MERANGKAP KESATRIA SASTRA DI RAJA NUSANTARA NIAGARA RATU PUJANGGA RIMBA CINTA 5 BENUA?
TAPI BILA SUDAH DITERIMA MENJADI RAKYAT RIMBA NIAGARA SEHARUSNYA MEMBERI KOMITMEN YANG TINGGI AGAR PERJUANGAN INI DENGAN IZIN-NYA BERJAYA. IN SHAA ALLAH. JIKA SUDI MENJADI KESATRIA SASTRA KERAJAAN RIMBA NIAGARA AMATLAH DIALU-ALUKAN. JIKA BERAT HATI TAK APA SEBAB KESATRIA RIMBA NIAGARA SEMUANYA SUKARELA UNTUK BERBAKTI DENGAN MEMNGGUNAKAN PEMIKIRANG UNTUK SESUATU STRATEGI MENGGUNAKAN PEMIKIRAN KE TAHAP, 'CRITICAL THINKING' . TENTERA KESATRIA DIAJAR TIDAK BOLEH BERMALAS-MALAS MENGGUNAKAN FIKIRAN. SETIAP LANGKAH PERJUANGAN YANG DIRANCANG MESTI TELITI TAPI BERKESAN. KITA MENGGUNA PAKAI KAEDAH BANYAK STRATEGI BILA GAGAL PLAN A SUDAH ADA PLAN B JIKA PLAN B GAGAL ADA PLAN C...BERGITU JUGA SETERUSNYA TAK ADA KAMUS PUTUS ASA. LAGI PUN TUHAN TAK SUKA HAMBA-NYA YANG BERPUTUS ASA . KITA DICIPTAKAN UNTUK BERJAYA DUNIA AKHIRAT. MAKANYA KITA KEJARLAH CITA-CITA SELAGI ADA PELUANG HIDUP. DAH MATI SEGALA CITA-CITA PUN MATI MASA SUDAH TAMAT UNTUK BERUBAH. MENYESAL SUDAH TAK BERGUNA LAGI.
MOGA SAMA-SAMALAH KITA FIKIRKAN DEMI KEBAIKKAN DUNIA AKHIRAT KITA SEMUA, AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
1Like ·  · Unfollow Post · 
  • Iwan Tirta likes this.
  • Iwan Tirta Subhanalah Amin Allahuma Amin.. KAMI RAKYAT RIMBA BELANTARA SIAP SELALU MEMBATU DAN MENDUKUNG YANG MULIA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA, Amin Amin Yaa Robbal 'Alamiin.
    6 minutes ago via mobile · Unlike · 2
  • Ratu Rimba Niagara ALLAHU AKBAR SYUKUR ALHAMDULILLAH ALLAH HADIRKAN KESATRIA RIMBA NIAGARA YANG SETIA DALAM APA JUA DEMI MEMARTABATKAN CITA-CITA MOYANG DAN ANAK CUCU SENUSANTARA. AAMIIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
PETIKAN DARIPADA GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTA NIAGARA   PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
6 Zulkaedah 2014H
12 September 2013M

0 comments:

Post a Comment

 
;