Tuesday 24 December 2013

JADI PEMIMPIN UNTUK MEMBELA RAKYAT


JADI PEMIMPIN UNTUK MEMBELA RAKYAT



AKU BUKAN RATU BANGSAWAN

aku bukan ratu
aku bukan bangsawan

habis tu mengapa
mengaku ratu jika bukan ratu
mengapa mengaku bangsawan jika bukan bangsawan
cerminlah pada diri sendiri jika mengaku ratu mengaku bansawan sedangkan hidup dalam golangan kelas bawahan

adakah gelaran ratu dan bangsawan
telah membuatkan hatimu tersakiti

iya memang aku sakit hati
jika kamu mengaku ratu mengaku bangsawan
tapi cuma topeng untuk gilakan darjat kebangsawanan
aku benci kepura-puraan topeng kegilaan darjat yang kau dambakan mengaburi mata hati orang lain kelas atasan dan kelas bawahan
kelas bawahan seperti kamu bolehlah percaya
tapi kelas bangsawan seperti kami tidak
malah kamu bagi kami
paling hina dan menjijikkan
pada kami kamu kelas bawahan adalah sampah
yang harus di hanyutkan
sampah tetap sampah
sampah yang disumpahkan
selamanya menjadi sampah
itulah hukum karma
mengaku bangsawan karena gilakan darjat bangsawan
agar dihormati dan disanjungi manusia
kelas bawahan tetap kelas bawahan
manakah sama dengan kelas bangsawan
walaupun kau laungkan seluruh benua
kau adalah ratu golongan bangsawan
itu cuma anganan mu yang tak akan jadi kenyataan...

duhai ratu golongan bangsawan
aku memang bukan seorang ratu bangsawan seperti kamu
tapi aku tidaklah sampah sepertimana yang kamu bilang
adakah kamu tahu di akhir hayatku menjadi sampah
sebagai hukum karma aku mengaku ratu golongan bangsawan
terlalu agungkah darjat bangsawanmu itu
sampai kamu hinakan aku seperti sampah
adakah kamu yakin selamanya kamu berstatus ratu bangsawan
yang punyai darjat dan harta bertimbun sehingga tujuh keturunan tidak habis habis hartamu?
sedarjat mana pun kamu
adakah kamu yang petah berbicara ini
apabila dimatikan kamu perintahkan agar
semua pangkat harta dan darjat kamu di kuburkan sekali
jenazahmu dikafankan dengan kain sutera yang diimpot dari
luar negara dengan harga jutaan ringgit agar tidak dimakan
ulat-ulat dan diseksa dalam kubur?
jika kamu yakin kamu mati dalam redho Allah
aku redha kamu hina aku
hinalah aku semahumu andai itu bisa membahagiakan hatimu
biarkan saja aku terima hukum karma yang sepertimana kamu bilang ke aku, sejujurnya aku tidak layak mengaku ratu golongan bangsawan karena aku golongan bawahan yang tak punya kecantikan jauh sekali harta bertimbun seperti golongan bangsawan
aku memang tak layak apa lagi mengaku bangsawan
aku malu pada diriku sendiri
mengaku ratu golongan bangsawan
dengan pengakuanku itu
aku terhegeh-hegeh
bercampur gaul dengan golongan bangsawan
mereka hormatiku dan sanjungi aku
karena mereka ingatkan aku golongan bangsawan seperti mereka dengan memanggilku Yang Mulia Ratu pujaan hati
kecuali kamu saja yang tidak menerima aku sebagai ratu...
tapi tahukah kamu ratu bangsawan
betapa aku terpaksa memecahkan tembok
jurang darjat di antara golongan bangsawan dengan kelas bawahan semata-mata mahu kesamarataan taraf di antara bangsawan dan bawahan
aku mahu golongan bangsawan dan bawahan
rasakan mereka tiada jurang perbedaan status
berdiri sama tinggi
duduk sama rendah
golongan bangsawan menghormati kelas bawahan
tiada rasa untuk saling menjelekkan menghinakan atas darjat...
golongan bawahan bukan pandang betapa tingginya darjat golongan bangsawan
tapi memandang budi bahasa yang santun menghormati golongan bawahan andai bahasamu membuatkan hati kami golongan bawahan terluka
akan ada hukum karma
makanya hukum karma itu
mahu diperbaiki
saling memperbaiki
agar hukum karma
menjadi buat baik dibalas baik
buat jelek dijauhkan
yang ada hati semurni Syurga
itulah yang didambakan oleh kita semua
dan karena itu juga
RATU RIMBA NIAGARA berkarya
ratu sebagai watak dalam karya saja
bukan RATU yang datang dari golongan bangsawan
makanya maafkan aku jika buatkan hatimu tersakiti
ayuh mari kita berdamai bagi mengelakkan hukum karma
aku bukan ratu memadailah aku ratu pujangga di hatimu sayang....
sayang dunia akhirat
agar kita dapat bersaudara di dunia bersaudara di Syurga
AAmeen Ya Rabbal A'Lameen

Karya Ratu Rimba Niagara
14 Safar 1435H
17 Desember 2013
Like ·  · Stop Notifications · December 21 at 10:50am




SELAMAT HARI IBU NUSANTARA 22 DESEMBER 2013'

'SELAMAT HARI IBU UNTUK SEMUA IBU IBU DI SELURUH NUSANTARA
TANPAMU SIAPALAH BAPAK BAPAK DI SELURUH NUSANTARA MAKANYA
BAPAK BAPAK HARGAILAH IBU IBU YANG MENCINTAIMU DAN TERUS MENDIDIK ANAK ANAK MU DENGAN PENUH KASIH SAYANG. MOGA CINTA IBU IBU DAN BAPAK BAPAK SERTA ANAK ANAK SAMPAI SYURGA AAMIIN'

YANG MENGHARGAI JASA IBU IBU BAPAK BAPAK ANAK ANAK SENUSANTARA
RATU RIMBA NIAGARA

'SELAMAT HARI IBU SEMPENA HARI IBU KUKARANGKAN PUISI UNTUKMU IBU'

'TANGAN YANG MENGHAYUN BUAIAN BISA MENGGUNCANG DUNIA'

UCAPAN TULUS IKHLAS ,

RATU RIMBA NIAGARA
RAKAN SEPERJUANGAN IBU IBU SENUSANTARA
IBU IBU KUHARGAI BAKTIMU MENDIDIK ANAK ANAK PRIA SAMPAI KAPAN PUN!
19 Safar 1435H
22 Desember 2013M


Mother haw areyou to day......Happy Mother's Day '
  • Sinaga Nelson and 3 others like this.
  • Suttan Seghayo Dipuncak Nur II Semoga kita dapat menghayati perjuangan n pengorbanan Ibu2 kita,terlebih lagi tidak kuawalat dgn Ibu Pertiwi,asal jasmani kita,....jangan kita rusak ibu pertiwi dengan prilaku yg tidak baik....

  • Ratu Rimba Niagara PIKIRKAN YANG BAIK SEMUANYA AKAN JADI BAIK.
    SENYUMLAH DUHAI IBU IBU NUSANTARAKU
    PERJUANGANMU MENDIDIK ANAK BANGSA 

    KU SALUT 3 KALI
    MESKIPUN TIDAK DIPANDANG LELAKI SEBELAH MATA.




JADI PEMIMPIN UNTUK MEMBELA RAKYAT

Teringat aku di zaman persekolahan apabila guru Bahasa Malaysia menegur,
"Ruby ni menulis surat di jabatan kerajaan berbunga-bunga bahasa macam hantar surat kepada kekasih hati...tapi saya suka baca pasti pemimpin yang baca pun suka sebab rasa aman dan tenang dengan cara berpantun berpuisi dapat sampaikan mesej....bagus...bagus satu transformasi persuratan kepada kerajaan"
Satu kelas ketawakan aku. Aku tertunduk malu. 

"Ruby mana karangan yang kau tulis aku nak baca...kami pun nak baca...iyelah mana tahu tamat belajar nanti kami jadi pemimpin. Kalau ada surat yang diterima berbunga-bunga bahasa tu...pasti kau yang kirim .....pastilah kami ambil perhatian apa yang kau tulis....apa cadangan kau kami terima....hehehehe"

"Betul ni kau bercita-cita nak jadi pemimpin? Kalau betul aku akan bagi baca karangan aku mengenai pemimpin yang dikehendaki rakyat. Kalau kau jadi pemimpin tak ada manfaat untuk rakyat dan nasib rakyat tak berubah mereka yang susah terus susah buang masa saja aku bagi kau baca...."

"Walaupun aku tak jadi pemimpin aku nak baca jua...sebab baca karyamu tenang kau memberi sokongan kepada pemimpin untuk membela rakyat dan kau membela rakyat melalui karya pantun, gurindam, puisi dan syair yang kau tulis..aku tabik lah sama kau Ruby...tak rugi aku menjadi kawan engkau."

"Aku pun terima kasih dengan engkau...selalu memberi sokongan padaku agar terus menulis jangan mudah berputus asa. TUHAN TAK AKAN MENGUBAH NASIB KITA SELAGI KITA TIDAK MENGUBAHNYA SENDIRI."

21 Safar 1435H
24 Disember 2013M

Membaca itu investasi, membaca itu solusi, membaca itu dapat mengubah nasib dan masa depan kita. - Susilo Bambang Yudhoyono -


PEMIMPIN SENTIASA SADAR KENAPA DIA MAHU JADI PEMIMPIN...PASTINYA MAHU MENJADI PEMIMPIN YANG BERTANGGGUNGJAWAB BEGITU JUGA RAJA SENTIASA SADAR APA TANGGUNGJAWABNYA SEBAGAI SEORANG RAJA JIKA PEMIMPIN DAN RAJA TAK SADAR PASTI RAKYAT AKAN CARI PEMIMPIN LAIN DAN INSTITUSI DIRAJA NGGAK PERLU DIMARTABATKAN.
Like ·  ·  · 11 minutes ago ·

Syukur alhamdulillah, saya dan seluruh rakyat Malaysia mengucapkan terima kasih kepada Presiden Emiriah Arab Bersatu (UAE), Sheikh Khalifa Zayed Al Nahyan, yang telah menyumbangkan RM39.2 juta untuk disalurkan kepada mangsa-mangsa banjir di seluruh negara. Semoga bantuan tambahan ini dapat meringankan lagi beban yang ditanggung oleh mereka.
Like ·  ·  · 8,4651,040181 · 56 minutes ago · 
  • 8,465 people like this.
  • Adm Kesukau di pakai dulu utk byr hutang kerajaan.
  • Harizan Yahya Perghhh..akhir zaman betul dah ni...belambak lambak fitnah kat sini....tak tertanggung dah...untung le najib....org dok fitnah..maki hamun...yg dpat pahalanya najib gak...
  • Ratu Rimba Niagara JADI PEMIMPIN UNTUK MEMBELA RAKYAT

    Teringat aku di zaman persekolahan apabila guru Bahasa Malaysia menegur,
    "Ruby ni menulis surat di jabatan kerajaan berbunga-bunga bahasa macam hantar surat kepada kekasih hati...tapi saya suka baca pasti pemimpin yang baca pun suka sebab rasa aman dan tenang dengan cara berpantun berpuisi dapat sampaikan mesej....bagus...bagus satu transformasi persuratan kepada kerajaan"
    Satu kelas ketawakan aku. Aku tertunduk malu. 

    "Ruby mana karangan yang kau tulis aku nak baca...kami pun nak baca...iyelah mana tahu tamat belajar nanti kami jadi pemimpin. Kalau ada surat yang diterima berbunga-bunga bahasa tu...pasti kau yang kirim .....pastilah kami ambil perhatian apa yang kau tulis....apa cadangan kau kami terima....hehehehe"

    "Betul ni kau bercita-cita nak jadi pemimpin? Kalau betul aku akan bagi baca karangan aku mengenai pemimpin yang dikehendaki rakyat. Kalau kau jadi pemimpin tak ada manfaat untuk rakyat dan nasib rakyat tak berubah mereka yang susah terus susah buang masa saja aku bagi kau baca...."

    "Walaupun aku tak jadi pemimpin aku nak baca jua...sebab baca karyamu tenang kau memberi sokongan kepada pemimpin untuk membela rakyat dan kau membela rakyat melalui karya pantun, gurindam, puisi dan syair yang kau tulis..aku tabik lah sama kau Ruby...tak rugi aku menjadi kawan engkau."

    "Aku pun terima kasih dengan engkau...selalu memberi sokongan padaku agar terus menulis jangan mudah berputus asa. TUHAN TAK AKAN MENGUBAH NASIB KITA SELAGI KITA TIDAK MENGUBAHNYA SENDIRI."

    21 Safar 1435H
    24 Disember 2013M
    Photo
    Timeline Photos
    Membaca itu investasi, membaca itu solusi, membaca itu dapat mengubah nasib dan masa depan kita. - Susilo Bambang Yudhoyono -
    By: Susilo Bambang Yudhoyono

    Suttan Seghayo Dipuncak Nur II Pemimpin itu Harus Sadar bahwa Dia Dicptakan Dari TANAH....Hidup diatas TANAH.......Mati masuk TANAH,....kalau tidak Amanah Pasti Dijepit oleh TANAH.....

    Suttan Seghayo Dipuncak Nur II Salam untuk Ratu Rimba Niagara,moga mendapat Kesehatan n Kemudahan Lahir Batin.....Amin YRA
    Suttan Seghayo Dipuncak Nur II's photo.

    Ratu Rimba Niagara PEMIMPIN SENTIASA SADAR KENAPA DIA MAHU JADI PEMIMPIN...PASTINYA MAHU MENJADI PEMIMPIN YANG BERTANGGGUNGJAWAB BEGITU JUGA RAJA SENTIASA SADAR APA TANGGUNGJAWABNYA SEBAGAI SEORANG RAJA JIKA PEMIMPIN DAN RAJA TAK SADAR PASTI RAKYAT AKAN CARI PEMIMPIN LAIN DAN INSTITUSI DIRAJA NGGAK PERLU DIMARTABATKAN.
  • Ratu Rimba Niagara TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'MEMBACA DAPAT MENGUBAH NASIB DAN MASA DEPAN KITA' Karya Susilo Bambang Yudhoyono & Ratu Rimba Niagara

    Susilo Bambang Yudhoyono
    Membaca itu investasi, membaca itu solusi, membaca itu dapat mengubah nasib dan masa depan kita.

    - Susilo Bambang Yudhoyono -

    Top Comments
    You and 6,092 others like this.
    177 shares

    Ratu Rimba Niagara AKU SELALU MENANGIS KERANA AKU PELAJAR YANG TAK BIJAK, YANG DI BELAKANG SEKALI ITULAH AKU MENUTUP WAJAHKU DENGAN KERTAS KERANA SELALU TAK BOLEH MENJAWAB SOALAN DAN AKU SELALU DIKETAWAKAN KERANA BERCITA-CITA HENDAK MENJADI PENGARANG TERKENAL... NASIB BAIKLAH ADA CIKGU MARIAM MEMUJUKKU MEYAKINKAN AKU DENGAN MEMPAMIRKAN KARYA TULISANKU DI DINDING KELAS AKU SENYUM SAMPAI PELANGI , BULAN DAN BINTANG SENYUM PADAKU...SYUKUR ALHAMDULILLAH ALLAH KIRIMI SAHABAT KU PELANGI, BULAN DAN BINTANG UNTUK MEREALISASIKAN CITA-CITA SASTERAKU.

    JAMBANGAN POKOK BUNGA NAN INDAH INI KUKIRIMI BUAT SEMUA YANG MEMINATI KARYA-KARYAKU TANDA AKU MENYAYANGI DAN MENGHARGAIMU SEMUA INDAHNYA SOKONGAN/DUKUNGAN YANG IKHLAS SEINDAH RINBUNAN BUNGA YANG KUKIRIMI, 'LOVE U ALL FOREVER N EVER'.

    RIMBUNAN SASTRAKU KUNTUMAN-KUNTUMAN BUNGA SASTRAKU KUHADIANKAN KEPADA SEMUA RAKAN ALAMMAYAKU YANG ADA DI SANA...HATIKU HATIMU UNTUK DIA MOGA DIA TERIMA KITA SEBAGAI KEKASIH-NYA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    JIKA BENER ANDA ANTI KORUPSI BUKTIKAN!

    KITA SELALU BILANG KORUPSI
    TANYA DIRI KITA
    ADAKAH KITA PEJUANG ANTI KORUPSI
    SEKADAR MELAUNGKAN AKU BENCI MEREKA YANG KORUPSI
    MASIH BELUM MENCUKUPI MEMBANTRAS KORUPSI
    JIKA EMANG BENER BENCI KORUPSI
    AYUH JADILAH PEJUANG ANTI KORUPSI
    KEMPEN BESAR BESARAN
    MANA-MANA DIKETAHUI ADA BERLAKUNYA KORUPSI
    LAPORKAN KEPADA PIHAK BERKUASA
    JIKA PIHAK BERKUASA TIADA AMBIL TINDAKAN
    KARENA PIHAK BERKUASA JUGA KORUPSI
    AYUH GANTIKAN AJA PEMERINTAH KERAJAAN BARU
    YANG TAK ADA KORUPSI
    YANG ADA SEMUANYA TELUS DAN IKHLAS UNTUK
    MENGALAS AMANAH DAN TANGGUNGJAWAB RAKYAT
    KEPADA SEMUA PEMIMPIN YANG ADA DI KERUSI
    DEWAN RAKYAT MEWAKILI SUARA-SUARA RAKYAT
    RAKYAT MEMILIH PEMIMPIN KARENA PERCAYA
    JIKA UDAH HILANG KEPERCAYAAN
    BILA SAMPAI MASANYA KUASA MEMILIH
    TENTUKAN PILIH PEMIMPIN YANG ANTI KORUPSI
    BARULAH YANG DIKATAKAN INDONESIA NEGARA
    TERKAYA DI DUNIA MENJADI KENYATAAN!

    'BERKATA TANPA BERTINDAK ADALAH SIA-SIA'

    RATU RIMBA NIAGARA
    21 Zulhijjah 1434H
    26 Oktober 2013M
    Photo
    Timeline Photos

    INDONESIA NO 1 DIBENUA ASIA PASIFIK JUARA 1 TERKORUP Setelah cuti hampir 1 bulan, baru pertama kali dalam bulan Maret 2011 saya memulai artikel baru mengenai perkembangan korupsi Indonesia, khususnya periode 2009-2010. Dengan menggunakan data “Political & Economic Risk Consultancy” (PERC) – Hongkong dan Transfarency Internasional – Jerman, mari kita lihat perkembangan tindakan koruptif di negeri tercinta ini. Ditengah gegap gempita pertumbuhan ekonomi yang positif pada tahun 2009 silam, ternyata Indonesia merupakan negara paling korup dari 16 negara Asia Pasifik yang menjadi tujuan investasi para pelaku bisnis. Itulah hasil survei pelaku bisnis yang dirilis Senin, 8 Maret 2010 oleh perusahaan konsultan “Political & Economic Risk Consultancy” (PERC) yang berbasis di Hong Kong [1]. Penilaian didasarkan atas pandangan ekskutif bisnis yang menjalankan usaha di 16 negara terpilih. Total responden adalah 2,174 dari berbagai kalangan eksekutif kelas menengah dan atas di Asia, Australia, dan Amerika Serikat. 1, Indonesia (terkorup) 2, Kamboja (korup) 3, Vietnam (korup) 4, Filipina (korup) 5, Thailand 6, India 7, China 8, Taiwan 9, Korea 10,Macau 11,Malaysia 12, Jepang 13, Amerika Serikat (bersih)1 14, Hong Kong (bersih) 15, Australia (bersih) 16, Singapura (terbersih) — withMaharaja Kutai Mulawarman and 44 others.
    story my life
    By: Rubianto Tanoto

    (PETIKAN DARIPADA WALL DR RUBIANTO TANOTO & RATU RIMBA NAIGARA)
    31 Oktober 2013

    JADI PEMIMPIN UNTUK MEMBELA RAKYAT

    Teringat aku di zaman persekolahan apabila guru Bahasa Malaysia menegur,
    "Ruby ni menulis surat di jabatan kerajaan berbunga-bunga bahasa macam hantar surat kepada kekasih hati...tapi saya suka baca pasti pemimpin yang baca pun suka sebab rasa aman dan tenang dengan cara berpantun berpuisi dapat sampaikan mesej....bagus...bagus satu transformasi persuratan kepada kerajaan"
    Satu kelas ketawakan aku. Aku tertunduk malu.

    "Ruby mana karangan yang kau tulis aku nak baca...kami pun nak baca...iyelah mana tahu tamat belajar nanti kami jadi pemimpin. Kalau ada surat yang diterima berbunga-bunga bahasa tu...pasti kau yang kirim .....pastilah kami ambil perhatian apa yang kau tulis....apa cadangan kau kami terima....hehehehe"

    "Betul ni kau bercita-cita nak jadi pemimpin? Kalau betul aku akan bagi baca karangan aku mengenai pemimpin yang dikehendaki rakyat. Kalau kau jadi pemimpin tak ada manfaat untuk rakyat dan nasib rakyat tak berubah mereka yang susah terus susah buang masa saja aku bagi kau baca...."

    "Walaupun aku tak jadi pemimpin aku nak baca juga...sebab baca karyamu tenang kau memberi sokongan kepada pemimpin untuk membela rakyat dan kau membela rakyat melalui karya pantun, gurindam, puisi dan syair yang kau tulis..aku tabik lah sama kau Ruby...tak rugi aku menjadi kawan engkau."

    "Aku pun terima kasih dengan engkau...selalu memberi sokongan padaku agar terus menulis jangan mudah berputus asa. TUHAN TAK AKAN MENGUBAH NASIB KITA SELAGI KITA TIDAK MENGUBAHNYA SENDIRI."

    21 Safar 1435H
    24 Disember 2013M

    KITA BUKAN MENCIPTA TAKDIR TAPI BERIKHTIAR MENGUBAH TAKDIR DENGAN DOA YANG MUSTAJAB IN SHAA ALLAH AMIIN

    TAKDIR MENGIKUT IKHTIAR KITA
    TAKDIR MENGIKUT USAHA KITA
    KEPUTUSAN UNTUK BERUBAH AKAN TAKDIR YANG SEDIA ADA
    MAKA ITULAH TAKDIR KITA
    KARNA ALLAH MENGIKUT PRASANGKA HAMBA-NYA
    ALLAH TIDAK AKAN MENGUBAH NASIB HAMBA-NYA
    SELAGI HAMBA-NYA TAK MAHU BEROBAH

    6 people like this.

    Suttan Seghayo Dipuncak Nur II · 4 mutual friends
    Salam

    Ratu Rimba Niagara Makasih atas dukungan yang diberikan yang tidak berbelah bahagi moga kita menjadi kawan sejati sampai mati sampai Syurga In Shaa Allah Aamiin.

    Abah · 2 mutual friends
    Maaf,, tapi menurut saya, usaha dan Ikhtiahlah yg mengikut tajdir,,,kalau takdir mengikut usaha dan ikhtiar, ber arti yang menciptakan takdir, boleh kita perintah

    Ratu Rimba Niagara Anda bener Abah. DOA DAPAT MENGUBAH TAKDIR. DOA ADALAH IKHTIAR KITA BERSERAH KEPADA ALLAH SETELAH BERUSAHA. QADA DAN QADAR ADALAH KETETAPAN YANG TELAH DITAKDIRKAN DI LAUHMAHFUZ TAPI DAPAT BERUBAH DENGAN DOA. SENJATA ORANG ISLAM ADALAH DOA.

    22 Safar 1435H
    24 Disember 2013M

    (PETIKAN WALL SUSILO BAMBANG YUDHOYONO & RATU RIMBA NIAGARA)
    21 Safar 1435H
    24 Disember 2013
    (PETIKAN DARIPADA WALL DR RUBIANTO TANOTO & RATU RIMBA NAIGARA)
    31 Oktober 2013


21 Safar 1435H
24 Disember 2013M

0 comments:

Post a Comment

 
;