Saturday 29 March 2014

DALAM REDHA-NYA AKU BERSYUKUR




DALAM REDHA-NYA AKU BERSYUKUR

Dalam redha-Nya aku bersyukur
Syukur ke hadrat Ilahi sebanyak-banyak-Nya
diKurniakan hamba-Nya
biarpun puluhan tahun aku menanti
diduga di setiap penjuru
sehingga aku berputus asa dalam pencarian
di mana...di mana...di mana dia
yang ku nanti
di dalam mimpi di dalam igauan
setiap kali aku bertemu ...kukatakan pada Tuhan
dialah pilihan Tuhan untuk bersamaku meneruskan perjuanganku
bukan seorang kulaungkan
siapa yang sudi bersamaku
bersama perniagaan dunia akhiratku dunia akhiratnya
beribu orang ...berjuta orang
bukan setahun
bertahun tahun
kulaungkan
siapa dia ...siapa dia...yang sudi melamar sasteraku
bukan tak ada yang menyahut ada
mereka berjanji akan realitikannya
akan melamar sastraku
akan kembangkan sastraku hingga ke seluruh pelosok dunia
punyalah sukanya hatiku Tuhan sahaja yang tahu
tidur pun dalam lena senyum sampai ke pagi
hari-hari ku pergi ke Galeri Sasteraku...
ku berkata dengan hasil karyaku...
yang memenuhi di setiap penjuru ...
"duhai karya-karyaku
tidak lama lagi kalian akan
dibaca oleh seluruh penghuni bumi ini...
mereka akan mengadakan
sudut Perpustakaan di rumah mereka
PERPUSTAKAAN PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA
bukan berada di sudut rumah sahaja
tapi di Istana-Istana Raja, Pemimpin dan Rakyat...
kerana semua tema ada...
pasti mereka suka membacanya In Syaa Allah AAmiin
setiap karya yang dihasilkan
dengan niat agar semua mendapat
Nur Hidayah Kasih-Nya Tuhan...
dengan izin-Nya Dengan Kehendak-Nya jua..
Tiada Daya Upayaku Pada-Nya ku bertawakal...
Tunggu punya tunggu
Janji tinggal janji
Impian tinggi menggunung
hancur berkecai
yang ditunggu tak tiba
yang berjanji terus menghilangkan diri
tapi ku penuh yakin Allah mahu mengujiku
kenapa dia tidak izinkan
kerana aku tahu
jika satu dunia ini menyokongku
tapi Allah tidak mengizinkan-Nya...
tidak akan berjaya
jika seluruh dunia ini tidak menyokongku
tapi jika Allah izinkan
akan berjaya
begitulah Berkuasa-Nya Allah
apa saja Ketentuan Allah
itulah yang kuredha
untuk mengalah dalam perjuangan
tidak sama sekali
aku akan terus berusaha
mencari dan mencari..
siapa dia...siapa dia...
Galeri sasteraku terbiar sepi...
ku tahu dia sedang nazak kini
kerana hampir setahun tidak
ke Galeri sasteraku
ku katakan padanya
sabar ya sayang
jika ada kabar gembira dari Allah
kalian akan ceria kembali
In Shaa Allah kalian akan
berada di seluruh benua
jika Allah kata
KUN FAYAKUN
MAKA TERJADILAH
ALLAH MAHA BERKUASA
MENGHILANGKAN YANG ADA
MENGADAKAN YANG TIADA
KUASA ALLAH MENGATASI SEGALA YANG ADA
DI LANGIT DAN DI BUMI
YA ALLAH ILMU SASTERA INI
KAU YANG PUNYA
KAU PILIH AKU
AKU BERSYUKUR YA ALLAH
BERSYUKUR SEBANYAK-BANYAK-NYA
SEBAGAIMANA BANYAKNYA ILHAM SASTRA YANG KAU
BERIKAN TANPA PUTUS-PUTUS
MASIH TAK TERKUTIP OLEHKU
BENARLAH APA YANG KAU KATAKAN
JIKA KALAM-MU DITULIS
BIARPUN TUJUH LAUTAN SEBAGAI TINTA
AKAN MASIH LAGI TIDAK MENCUKUPI
ILMU YANG KAU BERIKAN
SEPERTI AKU MENCELUP JARIKU DI LAUTAN HINDI
YANG MELEKAT DIJARIKU ITULAH ILMU YANG ALLAH BERI
MASYA-ALLAH
BETAPA KERDILNYA AKU SEBAGAI HAMBA-MU
SEBAB ITU SEBIJAK MANAPUN MANUSIA ITU
TIDAK AKAN DAPAT MENANDINGI KEBIJAKSANAAN-MU
MANALAH TAHU ILMU YANG SETITIS INI YA ALLAH
KAU MEMBALAS CINTAKU
KAU MEMBALAS CINTA HAMBA-HAMBA-MU YANG BERSAMAKU
KAU MEMBALAS CINTA KEPADA SEMUA YANG MEMBACA KARYA SASTERAKU
AAMIIIN YA RABBAL A'LAMIIN
KARYA BUNDA RATU RIMBA NIAGARA
28 JAMADILAWAL 1435H
30 MAC 2014
Like ·  · 

0 comments:

Post a Comment

 
;