Sunday 16 November 2014

KENAL DIRI KENAL TUHAN (132) PERCAYA QADA & QADAR RUKUN IMAN YANG KE ENAM


KENAL DIRI KENAL TUHAN (132) PERCAYA QADA & QADAR RUKUN IMAN YANG KE ENAM

ALLAH KEKASIH SEMUA YANG MENCINTAI-NYA TIADA PENGUJUNG-NYA. ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
ALLAH KEKASIH SEMUA YANG MENCINTAI-NYA TIADA PENGHUJUNG-NYA. ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Aashiq al-Rasul <-----visit this page, click on Like to be added and show some support.
ALLAH is MOST MERCIFUL.
LikeLike ·  · 

INDAHNYA PERJUANGANMU YA RASULULLAH KEKASIH ALLAH
Aashiq al-Rasul <-----visit this page, click on Like to be added and show some support.
On the authority of Abu Hurayrah (Radiallahu anhu):
I heard the Messenger of ALLAH (ﷺ) say, “What I have forbidden for you, avoid. What I have ordered you [to do], do as much of it as you can. For verily, it was only the excessive questioning and their disagreeing with their Prophets that destroyed [the nations] who were before you.” [Bukhari & Muslim]
LikeLike ·  · 

PINNED POST

News Feed

Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
Darjat Pangkat Pertama dalam Darjah Yang Teramat Mulia iaitu:
Y.T.M. Kaus Raja Pesaka Adat (Sri Pemangku Adat) bukan Sultan atau Raja Pemerintah ia sama taraf Raja Jajahan Wilayah/Pembesar Daerah dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Undang Luak Wilayah dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Teramat Mulia ini membawa gelar adat sebagai TUAN SRI PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai PUAN SERI.
Darjat Pangkat Kedua dalam Darjah Yang Amat Mulia iaitu:
Y.A.M. Kaus Penghulu Pesaka Adat (Pemangku Adat) ia sama taraf Penghulu Mukim dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Lembaga dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Amat Mulia ini membawa gelar adat sebagai TO' SRI PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai TOH PUAN.
Darjat Pangkat Ketiga dalam Darjah Yang Mulia iaitu:
Y.M. Kaus Penggawa Pesaka Adat (Pemangku Adat Muda) ia sama taraf Pegawai Kawasan atau Ketua penempatan penduduk atau Ketua perkampungan dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Buapak dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Mulia ini membawa gelar adat sebagai TO' PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai TOK PUAN.
Darjat Pangkat Keempat dalam Darjah Yang Amat Hormat iaitu:
Y.A.H. Kaus Pangkuan Pesaka Adat Karaeng. Penerima Darjah Yang Amat Hormat ini membawa gelar adat sebagai TO' SRI dan isteri akan membawa gelar adat sebagai CIK PUAN. Bagi penerima Perempuan membawa gelar adat sebagai TOH PUAN.
Darjat Pangkat Kelima dalam Darjah Yang Hormat iaitu:
Y.H. Kaus Pegawai Pesaka Adat Karaeng. Penerima Darjah Yang Hormat ini membawa gelar adat sebagai TO' dan isteri akan membawa gelar adat sebagai CIK PUAN. Bagi penerima Perempuan membawa gelar adat sebagai TOH.
UnlikeUnlike ·  ·  · 2311

Sri Pemangku Adat commented on this.
21 hrs · 
Salam Hormat "PUSAKA MAHKOTA KERAJAAN", amin ya allah.
ari emas yang hanya dipakai pada pelantikan Raja Gowa dan Raja-Raja Bugis terdahulu. Ketika terjadi perang besar dan kekuasaan Kerajaan terancam Mahkota ini bersama peralatan adat lainnya lebih dahulu diselamatkan.
UnlikeUnlike ·  · 
  • You, Dato AzamiSri Pemangku Adat and 13 others like this.
  • Rabeah Binti Mohd Ali Mahkota ini cantik dan unik. Sekarang ini mahkota tersebut diletakkan di mana ya. Adakah milik Raja Gowa dan Raja-Raja Bugis atau di simpan di muzium untuk tatapan rakyat nusantara . Jika ada di muzium mana ya.
    10 hrs · Edited · Like · 1
  • Sri Pemangku Adat salam hormat, suatu yang amat berkurangan informasi pelancongan dan budaya terbuka dari Sulawesi, Indonesia ... nyata berkurangan di Malaysia, berbanding dengan Jawa dan Sumatera kita di Malaysia mudah mendapatkan informasi.. semoga -moga untuk RANCANGAN MASA DEPAN MAKLUMAT/INFORMASI dari Wilayah-Wilayah Sulawesi ini akan diperbanyakkan, dengan sepertimana kami DISAKA telah mencadangkan kepada Kementerian-Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia....amin ya allah.
    34 mins · Unlike · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali Terima kasih atas informasi , tahniah atas cadangan moga cadangan di SAKA MALAYSIA ke Kementeriaan Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia diterima . In Shaa Allah . Aamiin.
    Just now · Edited · Like
Suggested 








0 comments:

Post a Comment

 
;