Saturday 2 May 2015

SASTRA ANUGERAH ILAHI (72) SASTRAKU DUNIAKU SEJARAH LELUHUR MOYANG KESATRIA NUSANTARA INSPIRASIKU



SASTRA ANUGERAH ILAHI (72) SASTRAKU DUNIAKU SEJARAH LELUHUR MOYANG KESATRIA NUSANTARA INSPIRASIKU


Orang pertama yang kau ingat saat bangun pagi, dan orang terakhir yang kau ingat sebelum tidurmu, pasti orang yang menyebabkan kebahagiaan atau kesedihanmu.
 — with Rabeah Binti Mohd AliChai Yew Tan and Sri Ferandiz Guellermo.
Unlike · Comment · Stop Notifications · Share · 12 hrs


SASTRAKU DUNIAKU SEJARAH LELUHUR MOYANG KESATRIA NUSANTARA INSPIRASIKU

YA ALLAH YA TUHAN KAMI ENGKAULAH TUHAN YANG MAHA AGUNG
TUHAN SEKALIAN ALAM YANG MENGUASAI SELURUH ALAM YANG MENGUSAI DI HARI AKHIRAT
MASUKKANLAH KAMI KE DALAM GOLONGAN HAMBA-HAMBA-MU YANG BERAMAL SOLEH KERANA-MU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

Alam menjadi guru untuk muhasabah/koreksi diri betapa kerdilnya kita di Sisi Allah Taala .Aamiin.

'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA ATAU USIA'

INDONESIA ADALAH BANGSA PEJUANG
BANGSA INDONESIA ADALAH BANGSA PEJUANG , SEMANGAT PERJUANGAN INI HARUS DIWARISKAN KEPADA GENERASI MENDATANG.' SUSILO BAMBANG YUDHOYONO



Sucikan Hati Dari Penyakit Hati
Subhanallah...gelombang tsunami di aceh membentuk lafaz Allah...Allahu Akbar...


Kami Persembahkan Penghargaan Termatrai Bagi Penyair Ulung Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua//////////////kedamaian dunia akan berpatut dalam syair gurindam............
By Kdymm Maharaja Kutai Mulawarman


AKU BUKAN RATU BANGSAWAN DIRAJA

aku bukan ratu
aku bukan bangsawan

habis tu mengapa
mengaku ratu jika bukan ratu
mengapa mengaku bangsawan jika bukan bangsawan
cerminlah pada diri sendiri jika mengaku ratu mengaku bansawan sedangkan hidup dalam golangan kelas bawahan

adakah gelaran ratu dan bangsawan
telah membuatkan hatimu tersakiti

iya memang aku sakit hati
jika kamu mengaku ratu mengaku bangsawan
tapi cuma topeng untuk gilakan darjat kebangsawanan
aku benci kepura-puraan topeng kegilaan darjat yang kau dambakan mengaburi mata hati orang lain kelas atasan dan kelas bawahan
kelas bawahan seperti kamu bolehlah percaya
tapi kelas bangsawan seperti kami tidak
malah kamu bagi kami
paling hina dan menjijikkan
pada kami kamu kelas bawahan adalah sampah
yang harus di hanyutkan
sampah tetap sampah
sampah yang disumpahkan
selamanya menjadi sampah
itulah hukum karma
mengaku bangsawan karena gilakan darjat bangsawan
agar dihormati dan disanjungi manusia
kelas bawahan tetap kelas bawahan
manakah sama dengan kelas bangsawan
walaupun kau laungkan seluruh benua
kau adalah ratu golongan bangsawan
itu cuma anganan mu yang tak akan jadi kenyataan...

duhai ratu golongan bangsawan
aku memang bukan seorang ratu bangsawan seperti kamu
tapi aku tidaklah sampah sepertimana yang kamu bilang
adakah kamu tahu di akhir hayatku menjadi sampah
sebagai hukum karma aku mengaku ratu golongan bangsawan
terlalu agungkah darjat bangsawanmu itu
sampai kamu hinakan aku seperti sampah
adakah kamu yakin selamanya kamu berstatus ratu bangsawan
yang punyai darjat dan harta bertimbun sehingga tujuh keturunan tidak habis habis hartamu?
sedarjat mana pun kamu
adakah kamu yang petah berbicara ini
apabila dimatikan kamu perintahkan agar
semua pangkat harta dan darjat kamu di kuburkan sekali
jenazahmu dikafankan dengan kain sutera yang diimpot dari
luar negara dengan harga jutaan ringgit agar tidak dimakan
ulat-ulat dan diseksa dalam kubur?
jika kamu yakin kamu mati dalam redho Allah
aku redha kamu hina aku
hinalah aku semahumu andai itu bisa membahagiakan hatimu
biarkan saja aku terima hukum karma yang sepertimana kamu bilang ke aku, sejujurnya aku tidak layak mengaku ratu golongan bangsawan karena aku golongan bawahan yang tak punya kecantikan jauh sekali harta bertimbun seperti golongan bangsawan
aku memang tak layak apa lagi mengaku bangsawan
aku malu pada diriku sendiri
mengaku ratu golongan bangsawan
dengan pengakuanku itu
aku terhegeh-hegeh
bercampur gaul dengan golongan bangsawan
mereka hormatiku dan sanjungi aku
karena mereka ingatkan aku golongan bangsawan seperti mereka dengan memanggilku Yang Mulia Ratu pujaan hati
kecuali kamu saja yang tidak menerima aku sebagai ratu...
tapi tahukah kamu ratu bangsawan
betapa aku terpaksa memecahkan tembok
jurang darjat di antara golongan bangsawan dengan kelas bawahan semata-mata mahu kesamarataan taraf di antara bangsawan dan bawahan
aku mahu golongan bangsawan dan bawahan
rasakan mereka tiada jurang perbedaan status
berdiri sama tinggi
duduk sama rendah
golongan bangsawan menghormati kelas bawahan
tiada rasa untuk saling menjelekkan menghinakan atas darjat...
golongan bawahan bukan pandang betapa tingginya darjat golongan bangsawan
tapi memandang budi bahasa yang santun menghormati golongan bawahan andai bahasamu membuatkan hati kami golongan bawahan terluka
akan ada hukum karma
makanya hukum karma itu
mahu diperbaiki
saling memperbaiki
agar hukum karma
menjadi buat baik dibalas baik
buat jelek dijauhkan
yang ada hati semurni Syurga
itulah yang didambakan oleh kita semua
dan karena itu juga
RATU RIMBA NIAGARA berkarya
ratu sebagai watak dalam karya saja
bukan RATU yang datang dari golongan bangsawan
makanya maafkan aku jika buatkan hatimu tersakiti
ayuh mari kita berdamai bagi mengelakkan hukum karma
aku bukan ratu memadailah aku ratu pujangga di hatimu sayang....
sayang dunia akhirat
agar kita dapat bersaudara di dunia bersaudara di Syurga
AAmeen Ya Rabbal A'Lameen

Karya Ratu Rimba Niagara
14 Safar 1435H
17 Desember 2013


Tee Obengh Fhanash shared Naz Rie's photo.
Di mata .. ..,
ada impian seindah bunga. ..namun .,
Aku tinggal dalam rumah yang kecil, tapi jendelaku memandang ke segenap pelusuk bumi yang luas terbentang.
Confucius
Unlike · Comment · Share
You and Alam Pren Adni Mpn like this.

AKU BUKAN KATAK DI BAWAH TEMPURUNG

aku bukan katak di bawah tempurung
aku adalah katak di bawah tempurung lut sinar
yang membolehkan aku memerhatikan seluruh dunia
apabila aku keluar dari tempurung lut sinar
aku tahu keadaan seluruh dunia
makanya kejayaan aku
benar-benar Allah yang ciptakan
DIA yang kehendaki takdirku begitu
berjaya atas usaha sendiri
dan Allahlah yang menentukan
usahaku berjaya atau tidak
bagaimana hebatpun aku bersastera
aku tetap hamba-Nya yang kerdil
kerana tanpa izin-Nya
aku cumalah hamba Allah yang tak tahu apa-apa
tentang ilmu dunia dan akhirat...
makanya tidak layaklah aku memakai pakaian sombong
seorang ratu... kerana aku bukan bercita-cita hendak menjadi ratu
aku hanya mahu menjadi hamba Allah dengan pakaian iman dan takwa

Moga Allah Perkenankan segala cita-citaku yang murni ini
Kepada agama bangsa dan negara jua di seluruh dunia
Bumi Allah tempat persinggahan untuk mempersiapkan bekalan ke negeri abadi
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.


KARYAKU ASET NEGARAKU TERCINTA
KARYAKU ASET BUMI NUSANTARA TERSAYANG
MOGA KARYAKU MENJADI ASET AKHIRATKU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN


KARYA RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
12 REJAB 1436H
1 MEI 201


KITA BERSAMA MENJADI PERMATA SYURGA YANG ADA NILAIAN DI SISI-NYA


Memang peragai semulajadi manusia susah untuk menghargai satu sama lain. Merasa diri sendiri sudah cukup sempurna ilmu, iman, kuasa, pangkat, harta dunia dan segalanya itu pun masih tidak mencukupi. Orang lain semuanya tak sempurna dianggap sampah-sampah yang tak berharga...terlalu hina kah mereka yang tak sesempurna kita...jika kita anggap mereka sama taraf dengan kita pastinyalah kita akan sedia memahami dan sama-sama berbagi apa yang kita ada ...sudah pasti sampah-sampah tersebut tidak terus hanyut atau sengaja dihayutkan seolah kita buta hati untuk menyelamatkan sampah-sampah dari terus menjadi sampah. Jika itu berlaku kitalah yang patut dipersalahkan kerana Tuhan beri kita akal pemikiran tapi tidak mahu menundukkan keegoaan kita sendiri.

Apalah salahnya sebelum jadi sampah ...kita sama-sama nilaikan jadi permata yang berharga...ye kita bersama menjadi permata Syurga yang ada nilaian di Sisi Allah Taala. In Shaa Allah Aamiin.
RATU RIMBA NIAGARA
9 April 2013


Tee Obengh Fhanash commented on your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia.


Tee Obengh Fhanash Insyaallah .,bunda ratu.. Sama2 la kta brkarya .!
Ratu Rimba Niagara Karya nan indah-indah seindah hati Syurga, ya nanda, In-sya-Allah .Aamiin.


Love, Respects, and Peace Be On Us All.


CINTA RUBY

cintamu
cintaku
bersemadi
dalam jiwa
anak merdeka

kasihmu
kasihku
hidup selamanya
selagi ada purnama dan mentari

sayangmu
sayangku
sejujur sayang
lahir dari lubuk hati yang dalam
sayang selamanya sayang

rindumu
rinduku
sentiasa membara
walaupun ombak tsunami
datang membadai

cinta kasih sayang rindu kita
tak kan terpisah
sentiasa hidup
biarpun zaman berganti zaman
diwariskan cinta kasih sayang rindu
sehinga dunia belum qiamat

hiduplah....hiduplah ...hiduplah
cinta kasih sayang rindu
dalam darahmu
dalam jiwamu
dalam ingatanmu
bahawa darahmu darahku darah anak cucu nusantara
bersemadi di jiwa kita serumpun melayu nusantara
ALLAHU AKBAR
indahnya cinta kasih sayang rindu kita
seindah Permata Ruby gugur dari Syurga
Kurniaan Ilahi
yang sama kita syukuri
Syukur Ya Allah
Kurniakan kami
CINTA RUBY
Semurni Syurga

Karya Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
10 Safar 1435H
13 Desember 2013M
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA RAJA,, KESATRIA,
PEMIMPIN DAN RAKYAT NUSANTARA SEMPENA SAMBUTAN
HARI NUSANTARA 13 DESEMBER 2013 ,'SAYANG KALIAN SAMPAI SYURGA')


BENTANGKAN SAYAP GARUDA BERJALAN LAKSANA KUDA"
By Ratu Rimba Niagara.


Subhanallah...Allahu Akbar...Awan menyerupai kuda..itulah bukti bentuk kekuasaanya bagi orang2 yg berpikir...


GARUDA WIRA NUSANTARA

BENTANGKAN SAYAP GARUDA
BERJALAN LAKSANA KUDA
INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA TERUS DIPERSADA
DIKAGUMI SELURUH WARGA DUNIA

BERJALANLAH GARUDAKU
BERJALAN DAN BERLARI SEPANTAS KUDA

TERBANGLAH GARUDAKU
TERBANGLAH TINGGI MENGGAPAI BINTANG

JANGAN PUTUS ASA GARUDAKU
TEMPUHLAH DUGAAN DENGAN KESABARAN
RAKYAT MENUNGGU KEJAYAANMU

TERBANG KE ANGKASARAYA
TERBANG TINGGI TINGGI
MENGGAPAI BINTANG
UNTUK DIBAWA PULANG

RAKYAT MENADAH TANGAN
BERSYUKUR DIKURNIAKAN GARUDA
BERHATI PUTIH SEPUTIH SALJU DARI SYURGA

SENYUMLAH GARUDAKU
JERIH PERIHMU
TERBALAS JUA
DENGAN SORAKKAN RAKYAT
KAU WIRA NUSANTARA
YANG KAMI KAGUMI
KAMI NOBATKAN DIKAU GARUDAKU
GARUDA WIRA NUSANTARA
SAYANG KAMU SAMPAI KAPAN PUN
KARENA CINTA ANAK IBU PERTIWI NUSANTARA
BERSEMADI DALAM JIWAMU

ISTIRAHATLAH GARUDAKU
IJINKAN KAMI MENERUSKAN PERJUANGANMU
BIARPUN KAMI TAHU
TAK AKAN TERHENTI PERJUANGANMU
SEHINGGA NAFASMU TERHENTI
NAMUN IJINKAN KAMI
TERBANGKAN SEMUA SEMANGAT
CINTA IBU PERTIWI DI JIWA ANAK BANGSA NUSANTARA...
SELAMANYA KAMI CINTAKAN KAMU
SELAGI HAYAT DI KANDUNG BADAN
CINTA DAN SAYANGKAN KAMU SAMPAI SYURGA

LIHATLAH DI ANGKASARAYA SANA
JUTAAN GARUDA SEDANG TERBANG
MENGGAPAI BINTANG DI LANGIT KE TUJUH
TERIMA KASIH GARUDAKU
MOGA ALLAH AZZAWAJALLAH
YANG DAPAT MEMBALAS
JASAMU PADA IBU PERTIWI DAN ANAK BANGSA NUSANTARA...
KEHADIRANMU DI BUMI NUSANTARA
KAMI SYUKURI DALAM DOA
MOGA ALLAH SWT
MERAHMATI HIDUP DAN MATIMU
AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
10 Safar 1435H
13 Desember 2013M
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA RAJA, PEMIMPIN, KASATRIA DAN SELURUH RAKYAT NUSANTARA SEMPENA SAMBUTAN HARI NUSANTARA 13 DESEMBER 2013)

Rusdal Inayatsyah shared Rusdal Inayatsyah's photo.
.
"BENTANGKAN SAYAP GARUDA BERJALAN LAKSANA KUDA"


PETIKAN WALL RATU RIMBA NIAGARA, GROUP RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NASIONAL GATHERING & GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
10 Safar 1435H
13 Desember 2013M

DISIARKAN KARYA BAGI MERAIKAN SAMBUTAN HARI NUSANTARA PADA 13 DESEMBER 2013 & ROMBONGAN RAJA & SULTAN NUSANTARA INDONESIA DAN PARA BANGSAWAN INTERNASIONAL HARI NUSANTARA - 2013"; MINGGU, 15 DESEMBER 2013.

'SELAMAT DATANG BP.SILATNAS RAJA & SULTAN NUSANTARA INDONESIA DAN PARA BANGSAWAN INTERNASIONAL, 14 DESEMBER 2013'

Maharaja Kutai Mulawarman.
Orang pertama yang kau ingat saat bangun pagi, dan orang terakhir yang kau ingat sebelum tidurmu, pasti orang yang menyebabkan kebahagiaan atau kesedihanmu. — with Ratu Rimba Niagara, Chai Yew Tan and Sri Ferandiz Guellermo.
Unlike · Comment · Stop Notifications · Share · 11 hrs
You, Aksara Tanpa Makna and 9 others like this.
1 share

Sallma Lucy SUBHANALLAH..ALLAH KAN SLL MEMBERI KEBAHAGIAN SEPAJANG MASA..YG MULIA Maharaja Kutai Mulawarman

Ratu Rimba Niagara Andai aku membuatkan kamu rasa bahagia berarti akulah pujangga yang sentiasa bertahta di hatimu andai aku membuatkan kamu rasa bersedih aku gagal menjadi pujangga hatimu . Apapun kamu sentiasa berbuat aku rasa bersedih kerana tak sudi like dan komentar karyaku, aku sadar perbedaan darjat menghalang aku bertahta di hatimu....


DOA MOYANGKU MOYANGMU DOAKU DOAMU DOA CUCUKU CUCUMU' MOGA DIMAKBULKAN ALLAH TAALA AAMIIIN YA RABBAL A'ALAMIN


Rostam Efendi Eskak and 3 others like this.

Rostam Efendi Eskak Ternyata seorang Sasterawan seperti Ratu tanpa terasa membekali Ilmu dari berbagai Disiplin Ilmu.
Ratu pantas jadi Pengamat Ahli, dari mulai masalah Lingkungan Hidup, Sejarah Puak Melayu, Militer, Politik, Agama dan banyak lain.
Suatu hari nanti akan ada Universiti atau Lembaga Ilmiah lain yang akan manganugerahi Ratu dengan Gelar Doktor.

Insyaa Alloh.
January 9 at 1:34am

GELARAN UNTUK ANAK BANGSA IBU PERTIWI NUSANTARA TERCINTA

SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
SEGALA PUJI HANYA UNTUK ALLAH AZZAWAJALLAH
JIKA BENAR APA YANG DIKATAKAN
ITU SEBENARNYA DENGAN IZIN ALLAH JUA
GELARAN ITU ADALAH HADIAH
UNTUK SEMUA GENERASI KINI DAN AKAN DATANG
ANAK BANGSA IBU PERTIWI NUSANTARA YANG TERCINTA
IN SHAA ALLAH AAMEEN

KEPUASAN BAGI SEORANG PENULIS APABILA DAPAT BERBAKTI
KEPADA SEMUA YANG BERHIDUP DI MUKA BUMI INI KARENA ALLAH TAALA.

YAKIN SETIAP YANG BAIK ITU PASTI DARI ALLAH
MAKA YANG BAIK SAJA DIFIKIRKAN
POSITIFLAH PEMIKIRAN KITA

MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA ATAU USIA

IN SHAA ALLAH SELAGI HAYAT ADA INGIN BERBAKTI KEPADA SEMUA MAKHLUK CIPTAAN-NYA KARENA-NYA
AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN.

'TIADA DAYA UPAYAKU SEMUA DENGAN IZIN-NYA JUA'

RATU RIMBA NIAGARA
7 Rabiulawal 1435H
9 Januari 2014M


'BANGUNLAH SATU DUNIA DI MANA SEMUA BANGSA HIDUP DALAM DAMAI DAN PERSAUDARAAN' BUNG KARNO

PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
12 REJAB 1436H
1 MEI 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;