Tuesday 14 July 2015

MARHABAN YA RAMADAN (246) YANG DIINGINI KARYA-KARYA RATU RIMBA NIAGARA MENJADI REBUTAN NEGARA ISLAM DI SELURUH DUNIA KERANA PERJUANGAN MEREKA ADALAH SASTERAKU.


MARHABAN YA RAMADAN (246) YANG DIINGINI KARYA-KARYA RATU RIMBA NIAGARA MENJADI REBUTAN NEGARA ISLAM DI SELURUH DUNIA KERANA PERJUANGAN MEREKA ADALAH SASTERAKU.
Now
Kem Syed Putra, Jalan Tambun, Ipoh
Dentist · Ipoh
 · 4.2 
4,387 were here
Like   Comment   
Mungkin ada org Melayu yg pandang sinis pd manuskrip ni krn ia ada pengaruh Buddha & Hindu. Tp org barat berebut2 inginkannya sbb nak kaji...
P/s : Post hanya ingin berkongsi info ttg sejarah org terdahulu. Bkn nya nak ajak kagum pd Buddha & Hindu. Buangkan fkiran negatif tu. smile emoticon
MANUSKRIP MELAYU YANG MENGGEMPARKAN
Sebuah manuskrip lama Melayu mengenai ilmu ghaib yang dihasilkan lebih seratus tahun lalu untuk seorang bilal masjid, menunjukkan gambar dan grafik yang jelas dipengaruhi agama Hindu dan Buddha.
Penyelidik budaya dan manuskrip Melayu, Dr Farouk Yahya berkata manuskrip itu menunjukkan bagaimana orang Melayu zaman lampau meminati amalan sihir dan jampi serapah yang menyimpang dari asas Islam.
Dalam wacana beliau mengenai manuskrip Mantera, Azimat dan Ramalan Berilustrasi Dalam Koleksi The School of Oriental And African Studies (SOAS) di London, Dr Farouk berkata naskah itu merupakan buku panduan untuk amalan sihir dan tilik.
Dr Farouk, yang membuat penyelidikan di SOAS, berkata gambar-gambar dan rajah yang dilukis dengan tangan ada banyak kesamaan dengan bentuk tubuh lukisan yang digunakan dalam sihir untuk dera atau bunuh orang melalui sumpahan dalam budaya Siam dan Kemboja.
Ia seakan-akan pujaan voodoo dan Sante Ria di negara-negara Caribbean Amerika tengah.
Apa yang berlainan ialah ayat-ayat suci Al Quran ditulis dalam bentuk badan lukisan itu, bersama dengan tulisan Hindu yang merupakan mantera.
Dr Farouk berkata di antara manuskrip Melayu yang berkaitan dengan ilmu mantera, azimat dan tilikan, naskah asli itu yang digelar MS 25030 telah banyak mendapat perhatian pengkaji tamadun Melayu di Eropah.
Ramai yang meminati isi kandungan MS 25030 kerana teks dan grafik yang memaparkan contoh-contoh berunsur ajaib dan mistik budaya Melayu.
Tambahan pula, penyalinan manuskrip telah ditugaskan oleh seorang pegawai masjid. Ia menunjukkan satu “Syncretism”, ia itu percampuran antara kepercayaan sihir dan Islam, yang merupakan satu percanggahan.
Dalam wacana beliau, Dr Farouk membincangkan latar belakang manuskrip dan menyiasat lukisan dan rajah yang terkandung di dalamnya, yang berkait dengan karya lain mengenai sihir dan tilikan Melayu kuno.
Apa yang memeranjatkan para hadirin di wacana itu ialah bagaimana manuskrip yang dimiliki orang Islam itu memberi keterangan bagaimana untuk “membuat” orang melalui jampi. Menurut naskah itu, rajah dan gambar tubuh manusia hendak dilukis di atas tanah dengan nama simangsa dan ayat-ayat suci Al-Quran tertentu, lalu orang yang hendak membuat sihir perlu buang air besar atau kecil atau ludah ke atas lakaran.
Mengikut manuskrip itu, orang yang hendak di dera akan jatuh sakit atau meninggal dunia dalam keadaan penuh penderitaan.
Manuskrip itu pernah dimiliki oleh seorang warga Kota Baru, Kelantan yang dikenali sebagai Tuan Bilal Hj Yusuf Bilal di antara tahun 1906 dan 1907. Beliau dipercayai bilal di sebuah masjid yang dinamakan masjid raja di bandar itu. Bagaimana pun kajian menunjukkan tidak ada masjid demikian 100 tahun lalu di seluruh Kelantan.
Manuskrip itu disalin oleh seorang yang dikenali sebagai “Sa”, mungkin ringkasan untuk nama Hasan Hj San Lindang, yang tertera pada naskah itu. Manuskrip itu kemudiannya sampai ketangan seorang pekerja hospital yang baru ditubuhkan di Kota baru. Nik Ismail telah berkhidmat sebagai kerani gaji dan elaun kerja pada tahun 1918.
Menurut Nik Ismail, bapanya Hj Mohamad adalah adik kepada Hasan dan mungkin mewarisi buku itu. Nik Ismail kemudian memberi salinannya kepada Dr Desmond Gimlette, pakar bedah negeri Kelantan yang menyampaikan karya itu kepada Sir Richard Olaf Winstedt, pakar kajian Asia yang tersohor di Eropah. Beliau menderma naskah itu kepada SOAS.
Namun demikian ramai penyelidik di Malaysia tidak mengetahui mengenainya, mungkin kerana ia disimpan dan dimiliki oleh SOAS di London.
Ketika sesi soal jawab, para akademik dari ATMA dan Fakulti Pengajian Islam UKM yang hadir berasa hairan dengan niat sebenar “orang masjid” yang memesan supaya naskah itu ditulis untuknya.
Dr Farouk, berkata kajiannya hanyalah mengenai gambar dan rajah manuskrip. Beliau tidak pula menilaikan watak atau peribadi pemilik manuskrip itu.
  • You and 24 others like this.
  • Syafiq Affuan Sekadar mengambil tahu tak salah,yang salah mengambil amalannya yg salah...
    3 hrs · Unlike · 1
  • Ratu Rimba Niagara YANG DIINGINI KARYA-KARYA RATU RIMBA NIAGARA MENJADI REBUTAN NEGARA ISLAM DI SELURUH DUNIA KERANA PERJUANGAN MEREKA ADALAH SASTERAKU.

YANG DIINGINI KARYA-KARYA RATU RIMBA NIAGARA MENJADI REBUTAN NEGARA ISLAM DI SELURUH DUNIA KERANA PERJUANGAN MEREKA ADALAH SASTERAKU.


Your Notifications

Norfadzly Ridzuan Mohd Azlee, Lampu Suluh and 18 others like your post in Melayu bani jawi: "Peristiwa 13 Mei tak akan berulang...".

about a minute ago
Naiem Dan Fadly and Tengku Haider like your post in Melayu bani jawi: "Ilmu persilatan bukan sahaja menjadikan...".

about a minute ago
Ahmad Faizal John likes your post in Melayu bani jawi: "KEJAYAAN SEORANG HAMBA ALLAH APABILA...".

3 minutes ago
Lapan Api, Inspirasi Taming Sari and 3 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Bangkitlah bangsa melayuku
jangan...".

3 minutes ago
Kekacakkanku Tidak Dinafikan and Mohdzulazmi Mi like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Ilmu persilatan bukan sahaja menjadikan...".

5 minutes ago
Ahmad Faizal John, Syed Zulhaili and 2 others like your post in Melayu bani jawi: "JIKA BEGITU GAMAKNYA BIARLAH MALAYSIA...".

6 minutes ago
Ahmad Faizal John likes your post in Melayu bani jawi: "ADMIN & AHLI GRUP BERFIKIRAN POSITIF...".

7 minutes ago
Ahmad Faizal John likes your post in Melayu bani jawi: "ADMIN & AHLI GRUP BERFIKIRAN POSITIF...".

7 minutes ago
Ahmad Faizal John, Bajang Laut and Hazwan Proton like your post in Melayu bani jawi: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI PAHLAWAN...".

8 minutes ago
Suttan Seghayo and Maharaja Kutai Mulawarman like your photo on Maharaja Kutai Mulawarman's timeline: "Moga ruh kekanda tuanku di tempatkan ke...".

8 minutes ago
Ahmad Faizal John and Tengku Haider like your post in Melayu bani jawi: "Ilmu persilatan bukan sahaja menjadikan...".

9 minutes ago
‎‎‎علي الكبرى در نيق‎ and Bell Superkaratz like your comment‎: "Ilmu persilatan bukan sahaja menjadikan..."‎.

9 minutes ago
Mhd Dani likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "ADMIN & AHLI GRUP BERFIKIRAN POSITIF...".

23 minutes ago
Onny Iriawan Othman, Mohd Azlan Ibrahim and 5 others commented on your post in Melayu bani jawi.

46 minutes ago
Yasser Araffat Mohd Ali likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "ADMIN & AHLI GRUP BERFIKIRAN POSITIF...".

55 minutes ago
Zul Sarjana, Adiey Putera and Erwan Mazri Mohamed Khairi like your comment: "JIKA BEGITU GAMAKNYA BIARLAH MALAYSIA...".

about an hour ago
Mohd Azlan Ibrahim, Yoe TeJa and 2 others like your comment: "Yang penting mesejnya untuk...".

about an hour ago
Ahmad B. Jafar, Mohd Azlan Ibrahim and Ihtishamuddin Hamid also commented on a photo in Melayu bani jawi.

about an hour ago
Azrin Sha'ban also commented on a post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

about an hour ago
Zie Bechik likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI PAHLAWAN...".

about an hour ago
Rajho Angek Garang and Rahmah Saleh like your post in BERSATU untuk KETAPANG: "MOGA KITA MENDAPAT RAHMAT KASIH SAYANG...".

about an hour ago
Khairuddin Nasti and Liani Syah Usrotun posted in Batu Bara Mengayak (BBM).

about an hour ago
Bajang Laut likes your comment: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI PAHLAWAN...".

about an hour ago
Gagak DI Rimba likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "JIKA BEGITU GAMAKNYA BIARLAH MALAYSIA...".

about an hour ago
Gagak DI Rimba, Erwan Mazri Mohamed Khairi and 2 others are following you.

about an hour ago
Purnia Wati likes your post in KALBAR BERSATU MAJU: "ADMIN & AHLI GRUP BERFIKIRAN POSITIF...".

about an hour ago
Mohd Khidir and Kangen Ipoh also commented on a post in Melayu bani jawi.

about an hour ago
Ami Dytre Artagnan, Zulham Hasibuan and 4 others asked to join *Rumpun Melayu Bersatu*.

about an hour ago
Safuan Naza, Hani Farahin and 6 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Peristiwa 13 Mei tak akan berulang...".

2 hours ago
Idros Hamidah, Helmi Che Hassan and 5 others like your post in Melayu bani jawi: "Bangkitlah bangsa melayuku
jangan...".

2 hours ago
Siperenung Dia, Zie Bechik and Inspirasi Taming Sari like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "KEJAYAAN SEORANG HAMBA ALLAH APABILA...".

3 hours ago
Inspirasi Taming Sari likes your comment: "Perjuangan mesti fokus agar strategi...".

3 hours ago
Inspirasi Taming Sari likes your comment: "KEJAYAAN SEORANG HAMBA ALLAH APABILA...".

3 hours ago
Syed Aizat Said Saleh, Ahmad Faizal John and 8 others like your post in Melayu bani jawi: "GEMA TAKBIR RAYA AIDILFITRI UNTUK...".

3 hours ago
Amier ArRedza and Matt Taher also commented on a photo in Melayu bani jawi.

4 hours ago
‎‎‎سيريه امس‎ and Azura Hafiz like your comment‎: "Bangkitlah bangsa melayuku
jangan..."‎.

4 hours ago
Bude Liza and Nadia Putry Serly Anastasyaa like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "MOGA KITA MENDAPAT RAHMAT KASIH SAYANG...".

5 hours ago
Bude Liza and Noranisa Aini like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "KITA LAHIR KE DUNIA BERGELAR KHALIFAH...".

5 hours ago
Khalidah Said and Norazman Bin Rosnin like your comment: "Bangkitlah bangsa melayuku
jangan...".

5 hours ago
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.

5 hours ago
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Peristiwa 13 Mei tak akan berulang...".

5 hours ago
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Bangkitlah bangsa melayuku
jangan...".

5 hours ago
Hamdan Irdan likes your post in Sri Pemangku Adat: "Bangkitlah bangsa melayuku
jangan...".

6 hours ago
Qaseh Jingga, Zie Bechik and 4 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "GEMA TAKBIR RAYA AIDILFITRI UNTUK...".

6 hours ago
‎‎Qaseh Jingga, ‎سيريه امس‎ and 2 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara)‎: "GEMA TAKBIR RAYA AIDILFITRI UNTUK..."‎.

6 hours ago
Nurhanda Fermosa Handa and Nasri Muhammadali like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "ALLAH NAMA-MU AGUNG SEAGUNG CINTA-MU ...".

6 hours ago
Nurhanda Fermosa Handa likes your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'KAITAN ANTARA...".

7 hours ago
Norazman Bin Rosnin likes your comment: "Peristiwa 13 Mei tak akan berulang...".

7 hours ago
Heri Rinaldi, Khairuddin Nasti and 6 others posted in Batu Bara Mengayak (BBM).

7 hours ago
Muhammad Musa, Inspirasi Taming Sari and 2 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "MOGA AMALAN DI BULAN RAMADAN MEMBAWA...".

8 hours ago
Inspirasi Taming Sari also commented on a photo in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

10 hours ago
Ren Osaka and Inspirasi Taming Sari also commented on a photo in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

10 hours ago
Pedang Hitam and Inspirasi Taming Sari like your comment: "Tabik hormat buat admin Dewata...".

11 hours ago
Apitz Hafiz and Inspirasi Taming Sari like your comment: "ANDA SANTUN KAMI SEGAN".

11 hours ago
Jeffherwan Jebat, Mohd Azlan Ibrahim and 6 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Moga ruh kekanda tuanku di tempatkan ke...".

11 hours ago
‎Mohd Azlan Ibrahim, ‎ﺍﻣﻠﻲ ﺍﻭﺳﻤﻦ‎ and 2 others commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara)‎.

12 hours ago
Inspirasi Taming Sari likes your comment: "GEMA TAKBIR RAYA AIDILFITRI UNTUK...".

12 hours ago
Bung Arrpass commented on a photo that you're tagged in.

12 hours ago
Guntur Saxety Putra likes your post in KALBAR BERSATU MAJU: "YA ALLAH ENGKAU YANG MAHA TAHU TAKDIRKU...".

13 hours ago
‎‎‎محمد اشرف اذمي‎, Alahmad Alwi and 10 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara)‎: "Bumi ini indah kerana adanya para ulama..."‎.

13 hours ago
‎‎‎سيريه امس‎ and Laboratorium Tempur Melodi like your comment‎: "YANG PERGI MOGA DI JANNAH YANG ADA..."‎.

13 hours ago
Selayang Pandang, Junaidi Ijon Ijon and 2 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "KITA LAHIR KE DUNIA BERGELAR KHALIFAH...".

14 hours ago
Maliza Atelong, Lim Kee Soon and Putra Siliwangi also commented on Maharaja Kutai Mulawarman's photo.

14 hours ago
Junaidi Ijon Ijon, Oyoung Mukhairi and 2 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "MOGA AMALAN DI BULAN RAMADAN MEMBAWA...".

14 hours ago
Perang Dunia Ketiga, Shafiq Taqiyuddin and 9 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "YA ALLAH KURNIAKAN KAMI ILMU KEMANISAN...".

15 hours ago
Oyoung Mukhairi, Ribi Chantika and 2 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "MOGA KITA MENDAPAT RAHMAT KASIH SAYANG...".

15 hours ago
Oyoung Mukhairi, Selayang Pandang and Bude Nya Al Rizky like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "Moga ruh kekanda tuanku di tempatkan ke...".

15 hours ago
Zie Bechik, Laboratorium Tempur Melodi and Inspirasi Taming Sari like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "CAHAYA KEYAKINAN UNTUK HIDUP TERUS...".

15 hours ago
Hafiz Amri also commented on a photo in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

16 hours ago
Hafiz Amri also commented on a photo in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

16 hours ago
Inspirasi Taming Sari likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Tak di dunia, di akhirat itu sangat...".

17 hours ago
Laboratorium Tempur Melodi likes your comment: "Dah agak dah...hehehe".

18 hours ago
Jefry Indrawan, Izul Baba and 2 others like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "MOGA KITA MENDAPAT RAHMAT KASIH SAYANG...".

18 hours ago
Laboratorium Tempur Melodi likes your comment: "Waalaikummussalam wr wb , di kesempatan...".

19 hours ago
Noor Yanto Oke likes your post in KALBAR BERSATU MAJU: "KITA LAHIR KE DUNIA BERGELAR KHALIFAH...".

20 hours ago
‎‎‎سيريه امس‎, Muhammad Musa and 3 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara)‎: "MOGA KITA MENDAPAT RAHMAT KASIH SAYANG..."‎.

21 hours ago
‎‎‎سيريه امس‎, Inspirasi Taming Sari and 4 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara)‎: "KITA LAHIR KE DUNIA BERGELAR KHALIFAH..."‎.

21 hours ago
Rahmah Saleh, Nunoe Kamal Soeoed and Noor Yanto Oke like your post in KALBAR BERSATU MAJU: "MOGA KITA MENDAPAT RAHMAT KASIH SAYANG...".

21 hours ago
Mohd Azlan Ibrahim and Zie Bechik commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

22 hours ago
Laboratorium Tempur Melodi and Izul Baba like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "YA ALLAH KURNIAKAN KAMI ILMU KEMANISAN...".

22 hours ago
Laboratorium Tempur Melodi, Khairil Fazdil and 6 others like your post in Melayu bani jawi: "YA ALLAH KURNIAKAN KAMI ILMU KEMANISAN...".

22 hours ago
Laboratorium Tempur Melodi likes your post in Melayu bani jawi: "KOLEKSI KARYA SASTERA RATU RIMBA...".

22 hours ago
Laboratorium Tempur Melodi, RazaliBawi Bawi and 9 others like your post in Melayu bani jawi: "MOGA KITA MENDAPAT RAHMAT KASIH SAYANG...".

22 hours ago
Aidi Suryadarma commented on your post in KALBAR BERSATU MAJU.

22 hours ago
Raden Yulis Setyawati, Manda Yanti and 4 others commented on a post that you're tagged in.

Yesterday at 9:19am
Today is Maharaja Kutai Mulawarman's birthday.

Yesterday at 9:16am
Muhammad Musa, Penduga Arus and Musafir Dunia also commented on a post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

Yesterday at 8:38am
Siti Musyarofah and Diajeng Sarie like your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "MOGA KITA MENDAPAT RAHMAT KASIH SAYANG...".

Yesterday at 8:38am
Zie Bechik commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

Yesterday at 6:28am
Suttan Seghayo posted in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya.

Yesterday at 5:06am
Suttan Seghayo likes a photo you are tagged in.

Yesterday at 5:06am
Datuk Jem Abd Rahman and Suttan Seghayo like your post: "MOGA AMALAN DI BULAN RAMADAN MEMBAWA...".

Yesterday at 4:50am
Tengku Jebat Huzz, Shafiq Ismail and Datuk Faiz like your photo on Datuk Faiz's timeline: "KOLEKSI KARYA SASTERA RATU RIMBA...".

Yesterday at 1:37am
Syafrina Putri asked to join THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia.

Yesterday at 12:03am
Mahmudatulhusna Muda likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "AMALAN HARUS BERPANDUKAN AL-QURAN DAN...".

July 13 at 10:15pm
Budi Aloy likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "KOLEKSI KARYA SASTERA RATU RIMBA...".

July 13 at 10:15pm
Budi Aloy likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "KOLEKSI KARYA SASTERA RATU RIMBA...".

July 13 at 10:15pm
Mahmudatulhusna Muda, Oyoung Mukhairi and 3 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "KOLEKSI KARYA SASTERA RATU RIMBA...".

July 13 at 10:12pm
Oyoung Mukhairi, Doku Mate and 2 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "YA ALLAH KURNIAKAN KAMI ILMU KEMANISAN...".

July 13 at 10:06pm
Oyoung Mukhairi likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "BAHASA ARAB BAHASA ILMU BAHASA MELAYU...".

July 13 at 10:06pm
Putry Jeliita likes your comment: "AMALAN HARUS BERPANDUKAN AL-QURAN DAN...".

July 13 at 9:53pm
Suttan Seghayo posted in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.

July 13 at 9:40pm
Nesch Wana, Nadia Putry Serly Anastasyaa and 2 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "YA ALLAH KURNIAKAN KAMI ILMU KEMANISAN...".

July 13 at 9:37pm
Suttan Seghayo likes a post you are tagged in: "Atas Berkat Rohmat Alloh Yang Maha...".

July 13 at 9:27pm
Suttan Seghayo said he was with you and 53 others at Pusiban, Kedatun Keagungan Lampung.

July 13 at 9:27pm
‎‎Inspirasi Taming Sari, ‎سيريه امس‎ and Qamar Azz like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara)‎: "BAHASA ARAB BAHASA ILMU BAHASA MELAYU..."‎.

July 13 at 8:45pm
Zie Bechik and Inspirasi Taming Sari like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "KOLEKSI KARYA SASTERA RATU RIMBA...".

July 13 at 8:45pm
Andi Aspar Arung Didi likes your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "BAGIKU KARYA-KARYAKU ADALAH REZEKIKU,...".

July 13 at 6:54pm
Andi Aspar Arung Didi likes your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "SALAM NUZUL AL-QURAN, SALAM ISRAQ...".

July 13 at 6:54pm
Andi Aspar Arung Didi and Suttan Seghayo like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "AMALAN HARUS BERPANDUKAN AL-QURAN DAN...".

July 13 at 6:52pm
Andi Aspar Arung Didi likes your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "AMALAN HARUS BERPANDUKAN AL-QURAN DAN...".

July 13 at 6:52pm
Andi Aspar Arung Didi likes your post in Sri Pemangku Adat: "MOGA AMALAN DI BULAN RAMADAN MEMBAWA...".

July 13 at 6:23pm
Bustamin Muhammad likes your post in KOMUNITAS ADAT KERATON NUSANTARA: "YA ALLAH ENGKAU YANG MAHA TAHU TAKDIRKU...".

July 13 at 5:55pm
Kiky New Smile and Aan Carter like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "AMALAN HARUS BERPANDUKAN AL-QURAN DAN...".

July 13 at 5:47pm
DrSazali Ahmad, Mohd Azlan Ibrahim and 5 others also commented on a photo in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

July 13 at 5:08pm
Zambry Poieq likes your post in LOMBA PUISI & SAIR DOA KEDAMAIAN DUNIA SEDUNIA KEDTON KRATON WAHYU UTAMA: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'TERIMA KASIH...".

July 13 at 3:31pm
Datuk Faiz likes your comment: "MOGA AMALAN DI BULAN RAMADAN MEMBAWA...".

July 13 at 1:19pm
Buedak Egois, Rini Warni and 2 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "KOLEKSI KARYA SASTERA RATU RIMBA...".

July 13 at 1:18pm
Suttan Seghayo and Khairuddin Nasti like your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "YA ALLAH KURNIAKAN KAMI ILMU KEMANISAN...".

July 13 at 12:59pm
Suttan Seghayo and Khairuddin Nasti like your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "YA ALLAH KURNIAKAN KAMI ILMU KEMANISAN...".

July 13 at 12:59pm
Siti Musyarofah and Kang Mus like your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "YA ALLAH KURNIAKAN KAMI ILMU KEMANISAN...".

July 13 at 12:59pm
Musafir Dunia and Zie Bechik commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

July 13 at 12:30pm
Kamaruddin Saad Jr. and Inspirasi Taming Sari also commented on a photo in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

July 13 at 12:03pm
Noor Yanto Oke likes your post in KALBAR BERSATU MAJU: "KOLEKSI KARYA SASTERA RATU RIMBA...".

July 13 at 11:57am
Runaway AL Taufiq Taufiq, Zidan Blez and Yudi Restu Ananda asked to join THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia.

July 13 at 11:41am
Izul Baba likes your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "ALLAH NAMA-MU AGUNG SEAGUNG CINTA-MU ...".

July 13 at 11:35am
Izul Baba, Laboratorium Tempur Melodi and 2 others like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "YA ALLAH ENGKAU YANG MAHA TAHU TAKDIRKU...".

July 13 at 11:34am
Akbar Anax Melayoee commented on your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN.

July 13 at 11:29am
Datuk Faiz likes your comment: "SALAM AIDILFITRI MAAF ZAHIR & BATIN ...".

July 13 at 11:18am
Inspirasi Taming Sari and Alisya Feisal like your comment: "AKU SI JAHIL MAHUKAN ILMU KEMANISAN...".

July 13 at 10:02am
Inspirasi Taming Sari, Alisya Feisal and Mohammad Arif Noordin like your comment: "Apa yang dikatakan Azwan Zuhairi itu...".

July 13 at 10:02am
Syafiq Affuan and Inspirasi Taming Sari like your comment: "'MEMBINA TAMADUN MENGENAL CINTA ALLAH,'...".

July 13 at 9:32am
Alisya Feisal, Alif Lam Mim Ahmad and 2 others commented on a post you are following in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

July 13 at 7:53am
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.

July 13 at 7:48am
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "YA ALLAH KURNIAKAN KAMI ILMU KEMANISAN...".

July 13 at 7:48am
‎‎Alisya Feisal, Inspirasi Taming Sari and ‎سيريه امس‎ like your comment‎: "Sebaiknya kalimah Allah janganlah..."‎.

July 13 at 7:48am
‎‎Alisya Feisal, ‎سيريه امس‎ and Inspirasi Taming Sari like your comment‎: "AKU REDHA ALLAH TUHANKU
AKU REDHA..."‎.

July 13 at 7:47am
‎‎Alisya Feisal, ‎سيريه امس‎ and Inspirasi Taming Sari like your comment‎: "jika ekau baru nak blajor mesti serius..."‎.

July 13 at 7:47am
Alisya Feisal and Inspirasi Taming Sari like your comment: "Tak caya lihat sendiri wajah Hang Nadim...".

July 13 at 7:47am
‎‎Alisya Feisal, ‎سيريه امس‎ and Inspirasi Taming Sari like your comment‎: "Mana tahu malam ni malam Lailatul..."‎.

July 13 at 7:47am
‎‎Alisya Feisal, ‎سيريه امس‎ and Inspirasi Taming Sari like your comment‎: "Allahau Akbar sahabat sejati adalah..."‎.

July 13 at 7:46am
11 people like your comment: "Alhamdulillah
Jika kita tergolong...".

July 13 at 7:21am
Nasri Muhammadali and Aan Carter like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "Berjalan seorang diri pentingkan diri...".

July 13 at 6:13am
Suttan Seghayo posted in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya.

July 13 at 5:05am
Aidi Suryadarma and Rahmah Saleh like your post in KALBAR BERSATU MAJU: "YA ALLAH ENGKAU YANG MAHA TAHU TAKDIRKU...".

July 13 at 4:03am
Inspirasi Taming Sari mentioned you in a comment in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

July 13 at 2:31am
‎‎سيريه امس‎, Inspirasi Taming Sari and Alif Lam Mim Ahmad also commented on a post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara)‎.

July 13 at 2:30am
Cik Aminah, Adlin Glandesteln and 5 others posted in Batu Bara Mengayak (BBM).

July 13 at 1:01am
Fatimatuz Zahroh likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.

July 12 at 11:49pm
Lim Samantha, Zafar Shariff Shah and 18 others commented on a photo that you're tagged in.

July 12 at 9:09pm
Silawati Adriyani and Suttan Seghayo also commented on a post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya.

July 12 at 8:57pm
Abu Kaizoku Zar is following you.

July 12 at 7:21pm
Hazrin Marjan and Inspirasi Taming Sari like your comment: "Zaman Kutai wujud juga di Melaka ke?..".

July 12 at 7:19pm
Afizah Mustafa likes your post in DIALOG Rumah Sastra BORNEO: "AMALAN HARUS BERPANDUKAN AL-QURAN DAN...".

July 12 at 7:03pm
Aan Carter likes your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "ALLAH SWT MAHA MEMAHAMI KOMUNIKASI...".

July 12 at 6:44pm
Aan Carter likes your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "RAKAN GRUPKU ANDAI KAMU ATAU AKU ADA...".

July 12 at 6:44pm
Aan Carter likes your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "LEMORIA NUSANTARA Andai kita saling...".

July 12 at 6:44pm
Aan Carter likes your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "BERSAMA SELAMATKAN GENERASI SELEPAS...".

July 12 at 6:44pm
Aan Carter, Fa Ri Zl and 4 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "ALLAH NAMA-MU AGUNG SEAGUNG CINTA-MU ...".

July 12 at 6:43pm
Aan Carter, Fa Ri Zl and 6 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "Berbeza pendapat itu biasa tapi...".

July 12 at 6:43pm
Aan Carter, Fa Ri Zl and 3 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "'BERI BUKTI BUKAN SEKEDAR JANJI' ...".

July 12 at 6:43pm
Aan Carter and Buedak Egois like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'KAITAN ANTARA...".

July 12 at 6:43pm
Aan Carter likes your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI KEPADA...".

July 12 at 6:43pm
Aan Carter, Fa Ri Zl and 2 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "YA ALLAH ENGKAU YANG MAHA TAHU TAKDIRKU...".

July 12 at 6:43pm
Inspirasi Taming Sari likes your comment: "Moga semua pahlawan melayu sekarang...".

July 12 at 5:31pm
‎Mohd Noor Azohri Zahari, Inspirasi Taming Sari and ‎سيريه امس‎ also commented on a photo in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara)‎.

July 12 at 5:09pm
Khairuddin Al-Young Riau II likes your post in Khairuddin Al Yong Riau-FanS: "JALAN HIDUP PENUH BERLIKU TAPI KITA...".

July 12 at 5:00pm
Khairuddin Al-Young Riau II likes your post in Khairuddin Al Yong Riau-FanS: "BERBUAT BAIK PADA ALLAH DIBALAS...".

July 12 at 4:59pm
Laboratorium Tempur Melodi, Jefry Indrawan and Roy Bayu like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "ALLAH NAMA-MU AGUNG SEAGUNG CINTA-MU ...".

July 12 at 4:21pm
Tuah Bugis, Inspirasi Taming Sari and Hazrin Marjan commented on a photo you are following in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

July 12 at 2:57pm
Ezu Ddin likes your comment: "AKU INGIN MENGOLAH SEJARAH JADIKAN...".

July 12 at 2:53pm
Inspirasi Taming Sari also commented on a photo in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

July 12 at 2:08pm
Inspirasi Taming Sari also commented on a photo in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

July 12 at 2:07pm
‎‎‎سيريه امس‎ and Inspirasi Taming Sari like your comment‎: "Hendak tahu pengkhianat bangsa melayu..."‎.

July 12 at 2:01pm
‎‎سيريه امس‎ and Zaid Razmal also commented on a post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara)‎.

July 12 at 1:30pm
Taufiq Said commented on a post you are following in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

July 12 at 1:11pm
‎‎Inspirasi Taming Sari and ‎سيريه امس‎ like your comment‎: "Bangsa melayu terkenal dengan jiwa..."‎.

July 12 at 12:36pm
Inspirasi Taming Sari mentioned you in a comment in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

July 12 at 12:35pm
Inspirasi Taming Sari likes your comment: "Jika inginkan sejarah kegemilangan...".

July 12 at 12:31pm
‎‎Inspirasi Taming Sari, Pedang Hitam and ‎ﺍﻣﻠﻲ ﺍﻭﺳﻤﻦ‎ like your comment‎: "Sebab itu wujudnya grup kebangkitan..."‎.

July 12 at 12:23pm
‎‎Inspirasi Taming Sari and ‎سيريه امس‎ like your comment‎: "Sebenarnya melayu ini hebat kerana..."‎.

July 12 at 12:13pm
Inspirasi Taming Sari likes your comment: "Dah agak dah...hehehe".

July 12 at 12:12pm
Inspirasi Taming Sari likes your comment: "Moga ilmu sejarah yang disampaikan oleh...".

July 12 at 12:12pm
Inspirasi Taming Sari also commented on a post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

July 12 at 12:11pm
Inspirasi Taming Sari likes your comment: "barangkali Laksamana Hang Nadim bukan...".

July 12 at 12:08pm
Janggot Barus, Oyoung Mukhairi and 2 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "AMALAN HARUS BERPANDUKAN AL-QURAN DAN...".

July 12 at 11:28am
Izha Sweett Jaliya and Oyoung Mukhairi like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "YA ALLAH ENGKAU YANG MAHA TAHU TAKDIRKU...".

July 12 at 11:27am
Sariah Rajawali Sari likes your post in Sri Pemangku Adat: "'BERI BUKTI BUKAN SEKEDAR JANJI' ...".

July 12 at 11:17am
Lamadukeleng Petta Simpuang commented on Sri Perabu Bumi Kusuma's photo of you.

July 12 at 10:42am
Inspirasi Taming Sari mentioned you in a comment in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

July 12 at 9:19am
Tuah Bugis and Inspirasi Taming Sari like your comment: "Maka Inspirasi Taming Sari dan Tuah...".

July 12 at 9:19am
Tuah Bugis and Inspirasi Taming Sari like your comment: "AKU INGIN MENGOLAH SEJARAH JADIKAN...".

July 12 at 9:19am
Tuah Bugis mentioned you in a comment in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

July 12 at 9:19am
Inspirasi Taming Sari and Sitiruhani Mohd Zainol commented on a post you are following in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

July 12 at 9:18am
Inspirasi Taming Sari likes your comment: "Napa Admin tukar nama dari Dewata...".

July 12 at 9:17am
Inspirasi Taming Sari mentioned you in a comment in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).

July 12 at 9:16am
‎‎Zie Bechik, ‎سيريه امس‎ and Inspirasi Taming Sari like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara)‎: "DAPAT BERKARYA DENGAN SEBARIS AYAT PUN..."‎.



" Yang penting mesejnya untuk menyampaikan peristiwa 13 Mei, agar melayu sentiasa sedar negara yang dipertahankan oleh nenek moyang kita bila-bila masa dirampas oleh bangsa asing yang ego , sombong dan bongkak kerana telah berjaya mengusai ekonomi dan mengusai politik di Tanah Melayu. Alangkah malang nasib generasi mendatang apabila Malaysia dikuasai bangsa asing gara-gara membiarkan pendatang asing sesuka hati membuli dan menzalimi bangsa melayu. Maka bangkitlah bangsaku bangkitlah semua pejuang melayu pertahankan tanah air yang sama kita cintai ini."


KEJAYAAN SEORANG HAMBA ALLAH APABILA LULUS SOALAN KUBUR

Persoalan atau statement yg selalu kita dengar/lihat,

1. Yg mana satu lebih penting/perlu diutamakan? Agama (Islam) atau bangsa (Melayu)?

2. Dalam kubur, malaikat x tanya apa bangsa kau.

3. Apa ada dgn bangsa (Melayu)?

4. Bangsa x penting! X perlu buang masa belajar sejarah bangsa!
By Inspirasi Taming Sari

TIDAK DICIPTA MANUSIA MELAINKAN BERIBADAT KEPADA TUHAN

Aku redha Allah Tuhanku
Aku redha Islam Agamaku
Aku redha Kabbah Kiblatku
Aku redha Al-Quran dan Hadis pegangan hidupku
Aku redha musliman muslimat saudara seislamku

Jika ditanya mana lebih penting pastilah Islam lebih penting dan paling diutamakan.

Manakala Islam itu bermula dengan kewujudan Nabi Adam as sehingga ke Nabi Muhammad saw . di sinilah bermulanya sejarah bangsa . Tidak akan berkembang Islam andai sejarah bangsa dilupakan atau tidak diambil peduli pasti hidup ini hanya tertumpu kepada kepentingan diri sendiri saja.

Sebab itu juga Islam amat mementingkan hubungan silaturrahim sentiasa dijaga kerana tidak sempurna iman seseorang selagi dia tidak menjaga silaturahim.

Malaikat akan bertanya siapakah saudara kamu bukan bangsa kamu jika semasa hidup hanya mementingkan diri sendiri tidak mengambil peduli tentang nasib saudara seislam mana mungkin dapat menjawab soalan kubur walaupun dia seorang ahli ibadat.

Islam itu bukan lah agama mementingkan diri sendiri tapi Islam itu amat menitik beratkan hubungan silaturrahim sesama Islam di seluruh dunia. Selagi di mana ada bumi Allah yang penghuninya beragama Islam semuanya itu adalah saudara seislam kita.

Sebaik-baik manusia itu adalah yang memberi manfaat kepada saudara seislamnya.

BERIBADAT KEPADA ALLAH SEOLAH KAMU AKAN MATI ESOKNYA
BERBAKTI KEPADA MANUSIA SEAKAN KAMU HIDUP SERIBU TAHUN LAGI

HUBUNGAN BAIK DENGAN ALLAH
HUBUNGAN BAIK DENGAN MANUSIA
SENTIASA DIJAGA AGAR MENDAPAT REDHA ALLAH
ITULAH YANG INGIN DIDAMBAKAN OLEH KITA SEMUA
INSYA-ALLAH AAMIIN

"JANGAN FIKIRKAN APA NEGARA BOLEH BAGI KEPADA KITA
TAPI FIKIRKAN APA YANG BOLEH DIBAKTIKAN KEPADA NEGARA,'
SEBAB ITU MENCINTAI NEGARA SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN

KARYA RATU RIMBA NIAGARA,
28 RAMADAN 1436H
15 JULAI 2015

PENULISANKU ADALAH PERJUANGANKU & CITA-CITAKU


'Tak di dunia, di akhirat itu sangat pasti,' Dr Tuah

Walaupun cita-cita sastera yang kudambakan belum tercapai namun aku selalu gambarkan Allah swt sudah realitikan di Syurga...
Allahu Akbar keindahan yang tak dapat digambarkan dengan kata-kata hanya kumenangis dalam kesyukuran kerana apa yang kuusahakan tidak akan pernah dihampakan Allah swt.
Janji Allah pasti kerana kuyakin maka kuusahakan walaupun terpaksa berjuang kesendirian

SELAMAT TINGGAL RAMADHAN
DALAM PENUH KEHIBAAN
AKU MENANGIS MERATAPI NASIB DIRI
ADAKAH AMALAN KU DITERIMA ATAU DITOLAK ALLAH SWT
JIKA DITERIMA BERBAHAGIALAH AKU DUNIA AKHIRAT
JIKA DITOLAK PASTILAH MERANA AKU
HIDUP DI DUNIA INI SERASA KOSONG...
KOSONG TANPA MAKNA
HENDAK KUTUNGGU RAMADHAN DI TAHUN HADAPAN
ENTAHKAN ADA
ENTAHKAN TIDAK
MANALAH TAHU INI ADALAH RAMADHAN TERAKHIRKU
ALLAHU AKBAR MERANALAH AKU JIKA RAMADHANKU
TIDAK SUDI BERKAWAN DENGANKU LALU ALLAH MENOLAK AMALANKU...
ALLAHU AKBAR
SELALU KUBAYANGKAN AKU SEMPAT MELAKUKAN SEGALA KEBAIKAN WALAUPUN SEDIKIT ASALKAN ALLAH TERIMA
LEBIH-LEBIH LAGI DI MALAM LAILATUL QADAR
AKU MENULIS TERUS MENULIS
MUHASABAH DIRIKU MENGINSAFI DIRIKU
ADAKAH AMALANKU DITERIMA OLEH ALLAH SWT
ALLAHU AKBAR ALANGKAH BAHAGIANYA
JIKA AKU MENULIS DI KALA ITU ADALAH MALAM LAITUL QADAR
JIKA ALLAH TERIMA SEOLAH AKU MENULIS SERIBU BULAN BERSAMAAN 83 TAHUN ...DIKIRA BUKAN 83 TAHUN DI DUNIA 83 TAHUN DI AKHIRAT...SEDANGKAN 1 HARI DI AKHIRAT SAMA DENGAN JUMLAHNYA 1000 TAHUN DI DUNIA...ALLAHU AKBAR
YA ALLAH KERANA-MU AKU MENULIS
MENULIS TENTANG-MU AGAR AKU TERTABIYAH DENGAN AJARAN-MU DAN LAMBANG KASIH SAYANGKU PADA RASULULLAH KEKASIH-MU DAN PENULISANKU ITU AKU KONGSIKAN/BAGIKAN DENGAN RAKAN-RAKAN ALAMMAYAKU ...AGAR MEREKA JUGA SAMA SEPERTIKU MAHU PULANG KE PANGKUAN-MU DALAM DOSA TERAMPUN DAN JIWA YANG TENANG LAGI KAU REDHAI ITULAH YANG AKU DAMBAKAN DAN SEMUA HAMBA-MU HARAPKAN YA ALLAH
MAKANYA TERIMALAH AMALANKU ...TERIMALAH AMALAN KELUARGAKU...TERIMALAH AMALAN SAUDARA SEISLAMKU DAN SEMUA RAKAN ALAMMAYAKU...
JADIKANLAH KAMI SATU PERSAUDARAAN SESAMA ISLAM YANG IKHLAS SALING BANTU MEMBANTU DEMI MERAIH RAHMAT KASIHMU SEHINGGA AKHIR NAFAS KAMI DAN SEHINGGA DI HARI PEMBALASAN NANTI AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
............................................................................
aku milik-Mu aku hamba-Mu balaslah cinta dan rinduku pada-Mu.
27 RAMADAN 1436H
14 JULAI 2015.



Maharaja Kutai Mulawarman Ini adalah karya agung yang sepatutnya kita bersyukur atas mahakarya YM ratu Rimba Niagara yang sangat kiTa sanjung sebagai pujanga seribu Alam dan Karya2. Ini adalah bentur. Puja dan puji syukur kepada setiap kehidupa dan kami sangat menyanjungNya.amin

Ratu Rimba Niagara ALLAHU AKBAR
ALHAMDULILLAH
SEGALA PUJI HANYALAH UNTUK ALLAH
YA ALLAH DI KALA AKU MENYEBUTKAN MAHU MENGHENTIKAN
KARYAKU DI MANA-MANA GRUP PASTI AKU AKAN MENANGIS HIBA..KAU KUATKAN SEMANGATKU
MEREKA SEMUA SAUDARA SEIISLAMKU YANG AKU KASIHI KERANA-MU ..JANGANLAH KERANA MASALAH REMEH TEMEH MANUSIA TELAH MEMBUATKAN HATI KAMI SALING TERSAKITI DAN TERLUKA. BIARLAH KAMI TERLUKA DI DUNIA INI ALLAH
ASALKAN KAMI TAK TERLUKA DI AKHIRAT YANG SUDAH TIADA PELUANG UNTUK DISEMBUHKAN WALAUPUN AKU MENANGIS AIR MATA DARAH SEKALIPUN.
JADIKANLAH SETIAP PESAUDARAAN KAMI DI GRUP DALAM HATI PENUH KEINSAFAN DAN KASIH SAYANG KERANA-MU
ITULAH YANG AKAN MENGERATKAN TALI PERSAUDARAAN KAMI YA ALLAH. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP KOMUNITAS KEDATUN KEAGUNGAN CINTA BUDAYA)
27 Ramadhan 1434H



PADA-MU KUPASRAH

Ratu Rimba Niagara shared Mimi Marina Jaafar's photo.

Wednesday

APA ITU SENI...?

SENI ialah apa..
....yang kita katakan terhadap sesuatu yang dihasilkan oleh seorang seniman.

Ia bukanlah media atau cat yang digunakan atau berapa harganya atau adakah ianya digantung pada satu dinding atau anda memakannya. Apa yang penting ialah, apa yang menjadikannya sebagai satu seni, iaitu orang yang menghasilkannya sudah mengatasi suatu kepayahan, tanpa mengambil peduli suara-suara ragu terhadap dirinya dan membuat sesuatu yang berharga untuk dihasilkan. Sesuatu yang bernilai. Sesuatu yang berisiko. Sesuatu yang penuh sifat kemanusiaan.

Seni tidak berada dalam mata mereka yang memandang, juga tidak berada dengan pemilik seni itu. Seni adalah jiwa seorang seniman.
By: Mimi Marina Jaafar

You like this.
like this.
2 shares

Samsul Baharin hasil seni yg baik akan jadi 'masterpiece'
Wednesday at 5:42pm · Like · 3

Mimi Marina Jaafar Silakan Ratu Rimba Niagara......usah malu2...
Wednesday at 5:44pm · Unlike · 2

Ratu Rimba Niagara TANGISAN EMBUN DI PAGI HARI

Menangislah engkau duhai embun
Jika tangisan mu itu dapat meredakan kesedihanmu
Kesedihanmu adalah kesedihanku jua

Setetes tangisanmu
Adalah tangisan Kekasih-NYa
Yang rindu akan suara-suara Syurga
Syurga...Syurga...Syurga...

Apa saja mengenai Syurga
Semuanya indah mempersonakan mengujakan
Semua mahu meraihkan Syurga
Tapi adakah amal yang setetes ini
Pencipta Syurga mengurniakan padamu duhai embun?

Iya kita bisa malu
Sekadar amal yang setetes ini
Kita mahu DIA mengurniakan Syurga untuk kita
Sedangkan selautan tetesan embun amal kita
Tidak dapat menebus Syurga...
Allahu Akhbar!

Amal tanpa redhaNya
Seperti amal memakan diri seindiri

Bermakna Allah SWT menerima hambaNya
Setelah DIA redha dengan hamba-Nya
Jika DIA redha
Biarpun sekadar dua rakaat solat sunat dilakukan hamba-Nya
Selautan tetesan embun ganjaran pahala untuk hamba-Nya
Allahu Akbar!
Betapa besarnya harga redha Allah SWT
Tak dapat dinilaikan dengan selautan tetesan embun pagi

Redha Allah biarpun sekadar setetes embun pagi
Boleh menjadi selautan tetesan embun pagi
Jika hamba-Nya benar-benar ikhlas untuk meraih ke darjat
Redha Allah SWT

Duhai embunan pagi ..
Menangislah kamu...menangislah kamu...menangislah kamu
Jika tangisanmu itu dapat meraih redha-Nya Allah
Dan sejujurnya aku cemburu kepada mu embun
Setiap bait syair gurindam pantun puisimu
Mengheret jiwaku sebak dalam jiwa terlara
Betapa terasa kerdilnya aku di hadapan-Nya

Duhai embunan pagi
Sebanyak mana tangisan mu yang kau teteskan
Sebegitu jugalah aku
Menangis ...merayu dalam sendu pada-NYa
Kurniakan aku redha-Mu Ya Allah
Bukakan mata hatiku
Jangan sesekali pesona dunia
Menggelapkan mata hatiku
Menutupkan mata hatiku
Membuatkan aku menjadi manusia yang sombong!
Sedangkan perjanjian di alam ruh ku dengan Mu
Mahu taat dan setia dengan Mu
Mengaku Tiada Tuhan Selain Engkau
Hanya Engkau Saja Yang Layak DiSembah
Dengan Ini Aku Naik Saksi Tiada Tuhan Selain Engkau
Nabi Muhammad Pesuruh-Mu
Maka terimalah syahidku ini hanyalah untuk-Mu
Insya-Allah Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin ..

Doa hamba-Mu yang kerdil di pagi hari,
5 Safar 1434H
19 Disember 2012 M
Wednesday at 5:48pm · Like

Mimi Marina Jaafar Just comment...don't hide. Everybody are welcome to my wall...Glad to be with you
Wednesday at 5:48pm · Like · 2

Mimi Marina Jaafar It seems that Ratu Rimba Niagara was so shy to share her comments. Sorry my dear... Its not spam. So I will click the hide button.....here you are guys.....read it..
Wednesday at 5:53pm · Unlike · 2

Mimi Marina Jaafar Uncle Ahmad Tajuddin.....we have a mutual friend here. Willing to share your creativity..?
Wednesday at 5:57pm · Unlike · 2

Mimi Marina Jaafar
Wednesday at 5:58pm · Like · 1

Ratu Rimba Niagara ROBOT TEKNOLOGI

Azwan anak sulong daripada tiga beradik
Berusia 11 tahun
Berambut kerinting
Berkulit hitam manis
Cerdik dan pintar
Minat dalam dunia teknologi
Kerana minat yang mendalam
Semasa dia pulang ke kampung ibunya
Dia mencipta robot teknologi
Kerana robot itu dicipta
Menggunakan kecanggihan teknologi
Seiring dengan kepintarannya mencipta robot teknologi
Hampir seminggu dia menyiapkan robot teknologi
Robot teknologi siap sempurna tapi tanpa kulit
Pada suatu hari adik kesayangannya Amanda...
Telah diculik oleh makhluk halus
Jika mahu Manda diselamatkan
Pertukarannya adalah Azwan
Kata makhluk halus itu
Makhlus halus berminat dengan Azwan
Kerana mahu mengambil Azwan hidup di alam bunian
Ayah... ibu dan adik Azwan merasa cemas
Atas kejadian yang amat dramatik tanpa diduga
Tanpa boleh diterima akal bagi mereka yang normal
"Ayah orang bunian itu hendak Wan ..biarlah wan
pergi ye...selagi wan tak pergi selagi itulah adik Amanda...
dalam tawanannya...izinkan Wan selesaikan masalah ini
ayah....ayah ...ibu ...duduk sajalah diam...diam...di situ ye
perkara ini biarlah wan yang selesaikan.."
Azwan masuk ke biliknya. Dan terus menghidupkan
komputer...dan di situ dia berinteraksi dengan komputer
begitu pantas sekali masa yang harus dikejar....jika dia
terlambat adiknya Amanda akan dibawa pergi oleh
makhlus halus itu.
Robot yang telah diciptakan tanpa kulit itu harus diletakkan kulit.
dan robot itu harus sama wajah saling tak tumpah sepertinya.
Azwan memejamkan matanya nak menanggalkan kulitnya di badan dengan menggunakan kuasa solar... kulit Azwan tertanggal
dan dilekapkan ke tubuh robot. Robot tersebut berkulit dan bernyawa Azwan arahkan robot tersebut pergi ke tingkat atas
di mana Amanda ditawan oleh makhlus halus.
Robot teknologi yang menyerupai Azwan keluar dari bilik.

Ketika melangkah ke tingkat atas...ibu dan ayah Azwan menangis..."Wan...jangan...Wan...jangan ... tinggalkan ibu...dan ayah...."
Tanpa memperdulikan rayuan ibu dan ayah ...robot teknologi yang
menyerupai Azwan terus naik ke tingkat atas.
Dalam sekelip mata saja terus melenyap bersama dengan
makhluk halus .
Amanda turun dari tangga...kedua orang tuanya terus memeluk Amanda.

Tidak berapa lama kemudian Azwan keluar dari bilik.
Ibu dan ayah Azwan terperanjat....
"Bukankah....Azwan dah pergi bersama makluk halus ?"
"Tidak ayah...yang ayah tengok tadi bukan Azwan...itu
adalah robot yang menyerupai Azwan...."
"Syukur Alhamdulillah. Semuanya selamat."
Kata ayah Azwan tapi masih lagi kebingungan atas apa yang
dilihat baru sebentar tadi.

Fantasi tapi realiti...gimana itu...?????
Itulah dunia Robot Teknologi...
Fikirlah sendiri apa yang anda fikirkan itulah jawapannya.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
161212
2 hours ago · Edited · Like
Write a comment...
Wednesday at 8:45pm · Like

Ratu Rimba Niagara BERHAYALLAH UNTUK MENYINTAI-NYA DIA PASTI DATANG PADAMU DI REALITI KALBUMU DAN BILA MENJADI REALITI HIDUP DAN MATIMU HANYA DISANDARKAN PADA-NYA SAJA. SEGALA TAKDIR KAU TERIMA DALAM PASRAH TAWAKAL DAN REDHA.
Wednesday at 8:55pm · Like

Ratu Rimba Niagara SEJAK AZALI LAGI KITA PUNYAI NIAT YANG SAMA
SALING SAYANG MENYAYANGI KERANA-NYA

Alangkah bahagianya jika karya-karyaku
menjadi koleksi perpustakaan di rumah-rumah
peminat karya-karyaku di seluruh dunia
aduhai kasih sayangku ada di hati mereka ...
ada juga di rak-rak perpustaan di rumah mereka
itulah matlamat aku berkarya
dunia karya duniaku ...
peminat karyaku kesayanganku...

Kasih sayangku pada peminat karya-karyaku
sentiasa hidup walaupun aku sudah tiada di dunia ini

Duhai yang meminati karyaku...
sejuta terima kasih kuucapkan padamu
kerana sudi membaca karyaku
ketahuilah olehmu
setiap karyaku adalah lambang
kasih sayangku pada kalian

Minat kalian pada karyaku amat aku terharu
teringat aku di kala aku remaja
apabila melihat remaja membaca novel cinta
kubayangkan novel yang dibaca itulah karyaku
bahagia sangat teringat di kala itu
rasanya dunia ini aku yang punya
biarpun itu cuma fantasi di kala itu
tapi dengan izin-Nya
karya-karya ku di baca di alam maya
Allahu Akbar tak pernah terfikir olehku
karya-karyaku dibaca di alam maya dengan
jumlah pembaca ratusan ribu mungkin berjuta...
diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa dunia
itulah yang aku mahukan pun

Biarlah aku tak tertekenal di luar sana atau di mana-mana....
lagi lagi suka...kerana aku menulis bukan kerana nama
bukan mahu penghargaan bukan mahu dipuji...
aku menulis tanda aku syukur pada-Nya
aku menulis tanda aku sayangkan semua penghuni bumi dan langit
semuanya aku sayang tanpa terkecuali
Moga Allah SWT sudi membalas cintaku
dan moga semua yang membaca karyaku
sudi menyayangiku juga kerana-Nya
mana yang tak sudi membalas kasih sayangku
tak apalah mungkin karyaku tidak berjaya menambat hati mereka
jika ada yang terluka membaca karyaku maafkan aku bukan sengaja
aku mahu melukakan hatimu...percayalah kasih kita tetap mekar
semekar bunga-bunga di Taman-Taman Syurgawi
berkat kita saling berkasih sayang demi-NYa ...
kasih kita walaupun tak pernah bertemu di alam nyata
cuma di alam maya ...
cuma melalui karya-karyaku kita berbicara
bagaikan saudara kandung
bagaikan rakan dunia akhirat...
kita bisa menyambungkan tali ukhuwah kasih ini
sampai ke Syurgawi
Insya-Allah AAmiin Ya Rabbal A'Lamin ...

Yang menyayangi semua pembaca karya-karyaku,
aku sayang kamu sesungguh sayang...
jika aku salah maafkan aku
percayalah walaupun kau membenci aku... aku tetap sayang padamu
kerana sejak azali lagi kita semua mempunyai niat yang sama
saling berkasih sayang tanpa terkecuali demi-Nya

Rakan Dunia Akhirat Alam Mayamu...
Ratu Rimba Niagara
18 Disember 2012
Yesterday at 7:01pm · Like
Ratu Rimba Niagara JIKA NYAWAKU JADI TARUHAN DEMI KEJAYAANMU

SAHABATKU KAU BOLEH BERJAYA..
SELAGI AKU ADA..AKU AKAN TOLONG ENGKAU
LIHATLAH BINTANG DI LANGIT SEDANG MENUNGGUMU
UNTUK MENGGAPAINYA...
JANGAN PUTUS ASA YE
PERCAYALAH DEMI KASIHKU PADAMU
AKU TAK AKAN BIARKAN KAU KESEORANGAN
AKAN KUBANTU SEDAYA MAMPU
JIKA NYAWAKU JADI TARUHAN DEMI KEJAYAANMU
AKU RELAKAN SAHABAT AKHIRATKU!
AKU SAYANG KAMU DEMI-NYA
KERANA KAU SAHABAT AKHIRATKU
KEJAYAANMU KEJAYAANKU
ASAL KAMU TAHU
AKULAH SI KUNTA SI KUNTEMU
YANG RELA PERTARUHKAN NYAWANYA
DEMI CITA-CITAMU DAN KEBAHAGIAANMU
SAYANGILAH AKU DEMI-NYA...

Ratu Rimba Niagara
18 Disember 2012
22 hours ago · Like
Write a comment...
Wednesday at 8:58pm · Like

Mimi Marina Jaafar Adakah karya2 dari mentera ilmu sihir itu seni..? Malang sungguh apabila sesuatu seni itu dirosakkan pengamalnya dengan cara halus membinasakan makhluk Allah yang lain.
Thursday at 11:12am · Like

Sasha Khairul Mimi Marina Jaafar..tanpa di sedari kerana terlalu terbuai dengan karya2 seni yang di nukilankan maka kita tidak tahu bahawa karya nya itu adalah karya yang cuba menghancurkan makhluk Allah yang lain..
Thursday at 11:21am · Like · 1

Ratu Rimba Niagara Apapun terpulang kepada pemahaman masing-masing menilaikan seni...lihat sajalah gambar yang disiarkan ini...sudah menjelaskan apa itu karya seni .
Thursday at 11:52am · Like

Ratu Rimba Niagara PADA ALLAH TAK ADA YANG PELIK JIKA DIA BERKATA KUN FAYAKUN.
Thursday at 11:53am · Like

Ratu Rimba Niagara Yang penting nawaitu kena lah jelas dalam berkata-kata...jangan mudah bersalah sangka...pada karya seni itu sendiri jika sudah brsalah sangka ...seni jadilah karya yang jelek sejelek gambar yang tertera.
Thursday at 11:54am · Like

Ratu Rimba Niagara Jika kita anggap karya yang tertera itu adalah seni kreativiti pemikiran seniman jadilah gambar itu sesuatu seni yang mengagumkan kerana seni itu adalah anugerah dari Allah kepada hamba-Nya yang terpilih...bukan diberi kepada semua orang mengikut kehendakNya bukan kehendak hamba-Nya...sebab itu sesiapa yang diberi anugerah seni tidak menghargainya amatlah rugi dunia akhirat.
Thursday at 11:56am · Like · 1

Mimi Marina Jaafar Wondering why you hide the commentRatu Rimba Niagara...? Something fishy.....ermmm
Thursday at 12:50pm · Like

Sasha Khairul Kalau ingin memberi pendapat mengapa perlu sembunyi2? ini kan pendapat tak salah kalau share..kalu nak hide PM saja tuan punya wall
Thursday at 12:50pm · Like · 1

Sasha Khairul Bijak berkata2 tapi tak praktis pun tiada gunanya...
Thursday at 12:51pm · Like

Mimi Marina Jaafar Quote ~
Yang penting nawaitu kena lah jelas dalam berkata-kata...jangan mudah bersalah sangka.

Can you explain about this Ratu Rimba Niagara.. tq
Thursday at 12:51pm · Like · 1

Khairul Abidin apakah yang perlu dikagumi?... ingin dipuja?... ingin disanjung?... itukah tujuannya?... jika begitu bukanlah redha Allah yang dicari tapi redha makhluk... kesimpulan saya itu sahaja... sekian... lebih baik fahami kalam Allah dari tulisan makhluk... lebih baik difahami hadis Nabi SAW dari tulisan makhluk... WALLAHUA'LAM
Thursday at 2:32pm · Edited · Like · 1

Norazlan Ahmad Cuba lihat falsafah ukiran melayu... Sesuatu yg menarik yang telah lama nenek moyang kita fahami tentang nilai kesenian. Malah kefahaman itu diterapkan dalam setiap karya seni melayu yg tidak di iktiraf barat sebagai seni halus. Seni kita hanya dipandang jauh rendah dan dianggap tiada 'content'. Karya nenek moyang kita dianggap tiada nilai estetik yg boleh dinikmati. Sedang nilai estetik dan falsafah seni nenek moyang kita berkait rapat dengan nilai kepercayaan tinggi kepada sifat Allah yang esa. Sila rujuk penulisan abdullah mohamed (Nakula) tentang penyataan saya ini. Boleh rujuk juga pendapat imam al ghazali atau sidi ghazalba.
Thursday at 2:32pm · Like · 1


Ratu Rimba Niagara BERKATA UNTUK MENENANGKAN ROH DAN JASAD
JIKA SI PENDENGAR TAK TENANG JUGA
BERARTI SI PENYAMPAI KENA MUHASABAH DIRI
DAN AKU MUHASABAH DIRIKU SENDIRI
CUKUPLAH SEKADAR INI KUBICARA DI SINI
KUKUATIRI AKU TERSASAR DALAM BRKATA-KATA...MAAFKAN AKU..KERANA AKU TIDAK SEBIJAK SENIMAN UNTUK DI AGUNG-AGUNGKAN DAN AKU SENTIASA CERMINKAN DIRIKU SIAPA...TAK SEBIJAK CENDIAKAWAN...AKU HANYALAH SEORANG HAMBANYA YANG MENULIS MENGIKUT DERIA RASA DAN DERIA RASA ITU INGIN KUKONGSIKAN KEPADA PEMBACA ALAM MAYA..JIKA BERTENTANGAN DENGAN KEHENDAK PEMBACA ...AKU TAK BOLEH MEMAKSANYA UNTUK TERIMA...TAPI AKU AMAT PERCAYA SETIAP YANG BAIK ITU DATANG DARI-NYA YANG LEMAH ITU DARI KELEMAHAN AKU SENDIRI MAKANYA MAAFKAN AKU DUHAI SEMUA YANG ADA DI SINI...
Thursday at 2:40pm · Like

Khairul Abidin kamu yang tak tenang... jika tenang tidak akan keluar bait-bait yang kamu nukilkan... kenapa perlu dikongsi jika untuk diri sendiri?... itu antara kamu dengan tuhan kamu... perlukah kamu kongsikan kepada makhluk lain... jika dikongsikan mesti ada sesuatu yang terpancar dihati sanubari nawaituinya... maka nyatakan seikhlas hati saja apa yang ingin dinyatakan...
Thursday at 2:46pm · Like · 1

Mimi Marina Jaafar Terima kasih Ratu Rimba Niagara.....dari pemerhatian mata hati saya, anda sgt 'micro' dan penilaian kita berbeza. Mungkin saudari sewajarnya berinteraksi di alam lain yg setaraf dgn saudari.
Thursday at 2:54pm · Edited · Like · 2

Ratu Rimba Niagara MOGA TUHAN AMPUNKAN AKU...KERANA AKU TAK SEMPURNA...DAN KALIAN SUDI MAAFKAN AKU..
Thursday at 2:57pm · Like · 1

Mimi Marina Jaafar Mengapalah di 'hide' kan.....? Mungkinkah saudari di alam bunian...? Maaf saya bukakan. Jika ikhlas....let it be !!!
Thursday at 3:00pm · Like

Khairul Abidin hmmm... mintalah ampun kepada Allah Yang Esa... kami sebagai makhluk yang tiada apa ini juga memaafkan dan juga ingin meminta maaf diatas salah silap dan keterlanjuran kata-kata... Hanya Allah yang layak mengampunkan... makhluk hanya boleh memaafkan... WALLAHUA'LAM... kembalilah ke dunia nyata yang Allah ciptakan sebagai tempat tinggal untuk makhluk...
Thursday at 3:04pm · Like · 2

Ratu Rimba Niagara Alam maya ini pun jika difikirkan seperti alam bunian...alam kerajaan Nabi Allah Sulaiman...
yang mana Jin yang sampaikan Istana Puteri Balqis kepada Nabi Allah Sulaiman...pastinya semua sudah maklum mengenai istana puteri balqis...kita di sini membicarakan tentang karya seni...salah ke jika yang lahir dari kalbu kita kongsikan dengan teman alam maya kita...terpulanglah kalau mereka sudi menghayati karya kita...kalau tak sudi...tak apa...nggak salah apa-apanya dong...yang penting kasih kita telah pun dikenalkan di alam maya ini walaupun cuma seketika menumpang tanpa izin-Nya karyaku pastinya tidak tersiar di sini...kerana banyak lagi di tempat lain tapi di sini juga yang Allah izinkan...itulah namanya Kekuasaan Allah tiada siapa yang dapat pertikaikan...
Thursday at 3:07pm · Like

Mimi Marina Jaafar Ya..... terima kasih ya
Thursday at 3:11pm · Unlike · 1

Khairul Abidin asal indonesia ke?... atau malaysia?...

jin mana pulak yang sampaikan istana balqis?... sah sah le kamu tak faham Al-Quran... udah-udah le tu... kami tak kisah tentang karya kamu jika niatnya kerana Allah... tapi jika inginkan sanjungan menggunakan agama... pasti ku tentang habis-habisan... SAVVY??!!!!
Thursday at 3:16pm · Like

Mimi Marina Jaafar <---- Huhhhh headache !!! Thanks for your participation Ratu Rimba Niagara. Maybe we shall meet at some other right place at the right time. ( Stop responding pls...)
Thursday at 3:21pm · Like

Zareth Naza seni tu bukan kecelaruan jiwa. tu gila namanya.. xyh nk seni2 sgt klu nk tnjuk hebat ,seni tu ikhlas.
23 hours ago · Like


PERPADUAN ISLAM KERANA ALLAH


Assalamualaikum..
MELAYU ISLAM BERSATU :
VISI DAN MISI

VISI: Membina Perpaduan Islam Dan Perpaduan Melayu.
Melayu Islam Bersatu Sebagai Kumpulan Yang Unggul,Cemerlang,Terbilang
Di Dunia Dan Sejahtera Di Akhirat

MISI: Islam Sebagai Pegangan Hidup Bersendikan Al-Quran Dan Sunnah.
Melayu Islam Bersatu Sebagai Wadah Perjuangan Untuk Perpaduan Islam Dan Perpaduan Melayu.

Sejarah budaya bangsa Melayu terbina dari nilai Islam. Syarak mengata, adat menurut. Adat bersendi syarak, syarak bersendi kitabullah. Budaya bangsa Melayu yang amat cantik nilaiannya. Semua diajar dari kitab bersendi agama Allah. Jangan dipisahkan bangsa Melayu dengan Islam, kerana bangsa berbudaya bersendi kitab Allah.

Pihak Admin senantiasa menilai dan menjaga kualiti setiap posting dan komen agar pembaca akan menilai tinggi bahan-bahan posting dan komen dalam group ini. Bahan posting dalam group ini hendaklah menarik, interaktif, kreatif dan bersifat inclusif dan inovatif.

Pihak Admin akan mengawasi setiap posting dan komen supaya ia dilontarkan dengan penuh berhemah, beradab dan ilmiah. Pihak Admin TIDAK MEMBENARKAN sebarang posting dan komen yang berbau politik, perdebatan tidak berkesudahan dan cacian keatas mana-mana pihak. Pihak Admin akan membuang posting, komen atau mana-mana ahli yang berbuat demikian.
Bersatulah atas nama Perpaduan Melayu dan Perpaduan Islam kerana Allah.


INDAHNYA UKHUWAH ATAS DASAR CINTA KERANA-NYA

Sudah lama aku dambakan
Sebuah ukhuwah atas dasar cinta kerana-Nya
Saling kasih mengasihi kerana-Nya
Saling muhasabah diri kerana-Nya

Sayang sesungguh sayang kerana-Nya
Tidak ada sebesar zarah pun
Ada niat jahat mahu memusnahkan persahabatan
Yang ada kasih...kasih...kasih...kasih kerana-Nya
Yang ada sayang...sayang...sayang...sayang kerana-Nya

Kita bercanda tidak menyakitkan
Kita saling berbagi pendapat dalam suasana harmonis
Tanpa ada bahasa memilukan meremukkan hati
Dalam pertentangan pendapat kita masih bisa senyum
Kerana setiap idea dan pendapat adalah
Untuk menyatukan hati
Kita jana idea itu kita fikirkan pendapat itu
Adakah lojik diterima akal?
Jika tak lojik pastinya idea itu
Di luar kemampuan kita berfikir
Dan kita bisa senyum
'Maaf saya kurang arif tentang apa maksud anda
Mungkin anda lebih memahami apa yang anda fikirkan'

Jangan kita perlekehkan idea seseorang
Seolah kitalah bijak semua
Yang tahu segala ilmu
Dan kita terus melukakan hatinya sampai remuk
Biarpun remuk masih meminta maaf
Agar yang keruh segera dijernihkan
Tapi kita masih lagi berkeras hati
Tetap mengatakan idea kamu gila
Tak masuk akal
Tinggallah kamu di alam fantasi kamu itu
Alam fantasi tak boleh masuk ke alam realiti
Dunia kamu fantasi
Dunia kami realiti

Dalam remuk redam terlara
Ku mengundur diri dari situ
Dan aku pasrah pada-Nya
Kerana dunia aku bukan di situ
Dunia aku dunia fantasi di rimba
Menjana idea...
Berkongsi idea dengan penghuni rimba
Berkongsi idea dengan bulan bintang mentari laut dan ombak
Semuanya membalas dengan bahasa alam
Yang memukau kalbuku...
ALLAHU AKBAR di sinilah tempatku

Alangkah bahagianya jika
Kehidupan aku di rimba ini
Jadi realiti ....
Pasti akulah yang bahagia
Kerana itulah perjuanganku
Saling berkasih sayang kerana-NYa
Tiada langsung cemburu hati
Tiada langsung berhasad dengki
Dan memahami akan erti
KETENTUAN TAKDIR ILAHI
Begitulah indahnya ukhuwah
Atas dasar cinta kerana-Nya

Karya Ratu Rimba Niagara
8 Safar 1434H
21 Disember 2012M
Unfollow Post · 17 hours ago

Hairol Anuar Halib likes this.

Hairol Anuar Halib Ratu Rimba Negara,tentu saudari dah tahu post yang bagaimana yang admin mahu.

(PETIKAN DARIPADA WALL PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
22 Disember 2012


July 6 at 10:11pm
Iwan Bara and Jefry Indrawan like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "NAMA, PANGKAT, HARTA & KUASA ADALAH...".


JIKA TUHAN MENGHITUNG BERAPA BANYAK AMAL KITA AMAT TERLALU MALULAH KITA DI SISINYA ...BAYANGKAN SEORANG AHLI IBADAH 500 TAHUN JIKA DITIMBANG DENGAN HANYA DENGAN SEBELAH MATA SAHAJA...LEBIH BERAT SEBELAH MATA DARIPADA AMALAN AHLI IBADAH 500 RATUS TAHUN... SUBHANALLAH BETAPA KERDILNYA KITA DI HADAPAN ALLAH NANTI. JIKA ALLAH NAMPAKKAN AZAB API NERAKA NESCAYA KITA HENDAK PERCAKAP YANG SIA-SIA PUN KITA TAK MAHU APA LAGI MAHU
MENGANIAYA ORANG...SEBAB ITU DISAMPNG KITA BERIBADAH KITA MAHUKAN NUR RAHMAT KASIH ALLAH SEHINGGA KE NAFAS TERAKHIR KITA ,AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.


SABAR DALAM BERSABAR UNTUK MENCAPAI TAHAP KETAKWAAN. AAMIIN.
SABARLAH KAMU DALAM MELAKUKAN PERKARA KEBAJIKAN


SETIAP LANGKAH PERJUANGANMU ALLAH SWT ADA BERSAMAMU
MOGA KUAT SEMANGAT MENEMPUH SEGALA CABARAN MENDATANG AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.


Nasrul Aminposted toRatu Rimba Niagara


Bismillahirahmanirahim. .....

Kuasa allah kuasa yang kekal..
Memberi kita minda dan akal...
Kuasa manusia cerdik pandai..
Agar bangsa tidak tergadai...


Bangkitlah bangsa membawa nama...
Agar terpuji membela agama...
Bangkitlah bangsa dari terlena..
Jangan kita di buai leka....

Saya lahir bukan berharta...
Tetapi berusaha sepenuh daya..
Setelah berjaya saya tak lupa...
Dari allah jua lahirnya saya...


Harta di cari miliknya allah..
Agar hidup sentiasa barokah...
Kekayaan diri jangan di megah..
Biarlah hidup banyak sedekah..

AYUH BANGSA... SERTAILAH
KELAB KEBAJIKAN DAN SOSIAL MALAYSIA....
BERSAMA MEMBINA UMMAH BERJAYA.



PAHLAWAN MELAYU SENTIASA MENJADI KEBANGGAAN ANAK BANGSA. SEMANGAT DAN KEGAGAHAN BERADA DI MEDAN JUANG MENJADI IDOLA ANAK BANGSA. MOGA ALLAH SWT MEMBERI KEKUATAN UNTUK MENERUSKAN PERJUANGAN HINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR. AAMIIN
BERBICARA DENGAN PENUH ILMU DAN IDEA



Putera Al-Ismailliah
Sesuatu itu ketika di peringkat bercakap@berbicara ramai yang ingin bercakap serta berbicara penuh dengan ilmu dan idea.. Apabila diperingkat melakukan @ melaksana ramai yang ingin melihat serta memerhati perkembangan ilmu dan idea tersebut.. tetapi adakah cukup sekadar bercakap dan memerhati? Sungguh tinggi ilmu kalian yang mampu menggerakkan sesuatu hanya dengan bercakap dan memandang..


Ratu Rimba Niagara
Bercakaplah selagi ada peluang bercakap yang boleh memberi manfaat buat diri sendiri dan orang yang mendengarnya. Memberi manfaat dunia akhirat. Jauhkan daripada bercakap untuk saling menyakit hati pendengar. Bercakap untuk saling membahagiakan roh dan jasad adalah santapan rohani terapi minda ke arah kebaikan itulah yang dimahukan. Moga kita bercakap yang dikira Allah swt sebagai amalan soleh setelah mati. Aamiin Ya Rabbal Aamiin.


'ANDA SANTUN KAMI SEGAN'


HIDUPKU ADALAH CITA-CITA DAN PERJUANGAN


Duhai pejuang sasteraku ...
Hidupku adalah perjuangan
Hidupku adalah cita-cita
Cita-cita yang tak akan padam
Walaupun cuba dipadamkan oleh tsunami membadai-badai
Cita dan perjuanganku akan terus tegar
Akan kucuba pertahankan selagi nyawa di kandung badan
Makanya aku hanya memerlukan
Rakan seperjuanganku
Yang memahami komunikasiku
Aku memahami komunikasinya
Andai komunikasi seiring sejalan
Ayuhlah kumenantimu kerana ingin kugenggam hatimu
Untuk setia menjadi rakan seperjuanganku sampai nyawa kuselesai
Andai di atas kesibukanmu
Maafkan daku jadilah kita cuma sahahat puisi di bayu mega senja
Itu sudah memadai buatku...moga di Syurga nanti kau menjadi sahabatku kita bisa berpuisi nan indah-indah bersama-sama In Shaa Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.


RATU RIMBA NIAGARA
22 Zulkaedah 1434H
28 September 2013


LEMORIA NUSANTARA


Andai kita saling payung memayungi
semuanya terlindung dari hujan dan panas
asalkan hati tiada bahang membahang
sering membakar hati yang redup
Andai semuanya saling bergotong royong
seperti falsafah bala tentera semut nan setia
semuanya damai dong
malah akan menjadi
mercusuar dunia sebagai satu bangsa
lemoria Nusantara...
lemoria Indonesia
lemoria Malaysia
lemoria Brunei,
lemoria Singapura,
lemoria Thailand
maka ayuhlah sekarang ini kita rebut peluang
dalam rasa kebersamaan untuk menjadikan Nusantara ini
MERCUSUAR DUNIA YANG DIKAGUMI
percayalah jika tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
dimana ada kemahu di situ adalah jalan
bayangkan di peta minda,' NUSANTARA INI AKAN KUJADIKAN MERCUSUAR DUNIA DIKAGUMI SELURUH DUNIA'
IN SHAA ALLAH AAMIIN .


RATU RIMBA NIAGARA
22 Zulkaedah 1434H
28 September 2013M


ALLAH AKU DATANG MENYAHUT CINTA-MU


Duhai pejuang sastera
Ada Syurga di wajahmu
Ada ketenangan di setiap lantunan puisimu
Ada hati semurni Syurga milikmu
Kau berkata bukan mengikut hati
Kau berkata mengikut mata hatimu yang penuh kasih sayang
Tika hati tidak mampu bicara
Lesu seluruh jasad keperwiraan
Yang dikatakan selama ini tertulangkan besi beruratkan dawai
Sebenarnya terbelenggu di sangkar besi
Tidak tahu berbuat apa-apa lagi
Segala usaha telah didayakan
Semuanya dicantas oleh pertualang bangsa
Tega menjadi perisikan kepada tentera yahudi laknatullah
Mana lagi hendak dipercayai
Karena tidak tahu membedakan
Mana satu kawan
Mana satu lawan
Kawan jadi lawan
Lawan jadi musuh
Perjuangan terhenti di situ


Bagi seorang yang bergelar pejuang keamanan dunia
Tak akan diherankan
Pada yang cuba mencantas dan menghalang
Semuanya tidak akan pernah mematikan semangat juang
Berjuang...bejuang...berjuang...
Berjuang hingga ke tetesan darah terakhir


Duhai pejuang sasteraku
Teruskan perjuangan
Menebarkan puisi-puisi mu nan indah
Bagi mengindahkan hati-hati Tentera Mujahid
Agar bangkit dengan satu semangat
AKU CINTA ALLAH
ALLAH AKU DATANG MENYAHUT CINTA-MU
NYAWAKU INI JADI TARUHAN
DEMI CINTAKU PADA-MU ALLAH
ALLAH AKU BERJUANG KARENA-MU
TERIMALAH FISABILILLAHKU INI
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN


KARYA RATU RIMBA NIAGARA
28 September 2013
22 Zulkaedah 1434H
(PUISI INI DIILHAM ISTIMEWA UNTUK SEMUA PEJUANG SASTERAKU MOGA SUKSES DALAM PERJUANGANMU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN)

Partai Gerakan Indonesia Raya (Gerindra)

Partai Gerakan Indonesia Raya (Gerindra) percaya kemajuan suatu bangsa tergantung pemimpinnya. Jika pemimpin kita tidak kapabel dalam menjalankan tugas, maka bangsa itu akan berantakan. "Seribu kambing dipimpin oleh seekor harimau akan mengaum semua. Tetapi, seribu harimau dipimpin kambing akan embek semua". ‪#‎GerindraBergerak‬ ‪#‎NilaiNilaiPendekarPejuang‬
Like   Comment

Inspirasi Taming Sari likes this.

PETIKAN WALL GERINDRA, GRUP KEBANGKITAN BANI JAWI NUSANTARA , MELAYU BANI JAWI &
GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
24 RAMADAN 1436H
11 JULAI 2015


ILHAM KURNIAAN-NYA BAGAIKAN AIR TERJUN NIAGARA MAKANYA AKU BERSYUKUR SEBANYAK-BANYAK-NYA LALU KUKONGSIKAN/BAGIKAN KEPADA RAKAN ALAMMAYAKU TERSAYANG MOGA ALIRAN KARYA-KARYA YANG KUTULIS MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.


"Moga Kalam Allah yang dipelajari, dibaca, diajar , dihafal dan diamalkan menjadi peguam bela di alam barzah dan memberi Syafaat di hari Akhirat kita semua. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin."


HADIAH KITA YANG PALING BERHARGA APABILA KITA DAPAT MENJAWAB SOALAN DI KUBUR JIKA ITU KITA BERJAYA MENJAWBNYA ITULAH HADIAH YANG LEBIH BERHARGA DARI ALAM DAN SEISINYA. MANALAHLAH TAHU BERKAT KITA BERTEMAN FB WALAUPUN CUMA DI ALAM MAYA YANG SERING BERBAGI ILMU DUNIA AKHIRAT DENGAN MEMADAMKAN KEEGOAAN DIRI SENDIRI YANG SENTIASA BERPERASANGKA MAZMUMAH DALAM BERTEMAN FB.DEMI-NYA KITA LUPAKAN DARJAT SIAPA PUN KITA KERANA KITA BERASAL DARI ROH DAN BERAKHIR DENGAN ROH JUGA .MOGA ROH KITA SUCI SESUCI TIKA BERSUMPAH SETIA DENGAN TUHAN BAHAWA, 'ENGKAULAH TUHAN KAMI YANG KAMI SEMBAH TIADA TUHAN SELAIN ENGKAU ,KAMI BERSUMPAH AKAN MENJADI KHALIFAH DI MUKA BUMI-MU SELARI DENGAN KEHENDAK-MU'


SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
BENARLAH APA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI MENG-AGUNGKAN-NYA
MAKHLUK CIPTAAN-NYA YANG ADA
DI TUJUH PETALA LANGIT TUJUH PETALA BUMI
MENZIKIRKAN NAMA-NYA DI SEBILANG MASA DAN KETIKA
TERLALU MAHA AGUNG-NYA MU YA ALLAH
TIADA TUHAN LAIN LAYAK DISEMBAH KECUALI ENGKAU
ENGKAU SAJA YANG DI AGUNGKAN OLEH SEMUA
MAKHLUK 7 PETALA LANGIT 7 PETALA BUMI
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHHU AKBAR


'YA ALLAH AMPUNKAN AKU
AMPUNKAN SEMUA KELUARGAKU
SEMUA SAHABAT ALAMMAYAKU
DAN SEMUA SAUDARA SEISLAMKU
TEMUKAN KAMI DI SYURGA-MU
BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH
UNTUK BERSAMA MEMANDANG WAJAH-MU
AAMIIN YA RABBAL ALAMIIN.'


Boleh luangkan masa anda 1 saat untuk membaca istighfar ?
Alhamdulillah, terima kasih... ||


YA ALLAH JADIKANLAH KARYA SASTERAKU MENGALIR SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA YANG MENGALIR TERUS MENGALIR MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGA-MU
AKU MENULIS KERANA-MU
ILHAM YANG AKU TULIS DATANG DARI-MU
KAU HADIRKAN ILHAM TANPA HENTI PADAKU ATAS KEHENDAK-MU
AKU BERSYUKUR ILHAM DATANG TANPA HENTI-NYA
ALHAMDULILLAH SYUKUR YA ALLAH
TANPA IZIN-MU AKU TIDAK DAPAT MENULIS BIARPUN SEBARIS AYAT
ALLAHU AKBAR KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA-NYA


YA ALLAH KERANA KARYA SASTRA YANG KUTULIS ADALAH DARI-MU
JADIKANLAH AKU DAN YANG MEMBACA KARYAKU
HAMBA-MU YANG SENTIASA REDHA ATAS APA YANG ENGKAU TAKDIRKAN
PERCAYA SETIAP YANG DITAKDIRKAN ITU ADA HIKMAH DI SEBALIK-NYA
YA ALLAH JADIKAN KARYA SASTERA YANG KUTULIS SESUAI DENGAN ZAMAN WALAUPUN ZAMAN TERUS BERUBAH TAPI KARYAKU SENTIASA ADA DI JIWA SEMUA MANUSIA YANG MENGHAYATINYA KERANA SASTERAKU ADALAH ILHAM DARI-MU, JIKA ILHAM DARI-MU PASTI MEMBERI KEBAIKAN PADA DIRIKU DAN PADA SEMUA YANG MEMBACA KARYAKU.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

'SASTERAKU ILHAM DARI-NYA'
NAMA PENAKU INI ILHAM DARI-NYA JUGA
ADA YANG TERSIRAT DI SEBALIK YANG TERSURAT
ATAS NAMA PENAKU INI

RATU SEORANG RAJA/RATU ATAU PEMIMPIN ITU YANG TERSURAT
YANG TERSIRAT MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA

RIMBA AGAR SENTIASA RASA MERENDAH DIRI MEMERINTAH DI KERAJAAN RAKYAT RIMBA JADI TIADA SIAPA HENDAK CEMBURU KERANA BUKAN MEMERINTAH KERAJAAN MANUSIA ,TERSIRATNYA MAHU DAPATKAN INSPIRASI UNTUK MENJIWAI WATAK RAJA DAN PEMERINTAH UNTUK DITUANGKAN ILHAM DALAM KARYA SASTERA.

NIAGARA KARYA SASTRA YANG DIHASILKAN SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA SENTIASA MENGALIR, SENTIASA BERSASTRA TANPA HENTI SEHINGGA NAFAS TERHENT BIARPUN NAFAS TERHENTI SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS TERUSAN DIBACA OLEH YANG MASIH HIDUP , MOGA ILMU SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS MASUK KE AKAUN SAHAM AKHIRATKU SEPERTI MENGALIR AIR TERJUNAN NIAGARA MENYATU TERUS KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN


KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita


PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
28 RAMADAN 1436H
15 JULAI 2015

(Ya Allah Moga Galeri & Perpustakaan
di alam maya
di alam realiti
dengan izinMu Kau realitikan
dengan Kau kirimkan hamba-Mu untuk membuktikan
bahawa Engkaulah Yang Maha Berkuasa Atas Kehendak-Mu,
Allahu Akbar pada-Mu kupasrah)
28 Ramadan 1436H
15 Julai 2015

PETIKAN WALL GRUP KEBANGKITAN BANI JAWI NUSANTARA
28 RAMADAN 1436H
15 JULAI 2015





0 comments:

Post a Comment

 
;