Sunday, 24 July 2016

HAMBA-MU (458) INDAHNYA BERHATI MULIA KERANA-NYA


HAMBA-MU (458) INDAHNYA BERHATI MULIA KERANA-NYA



INDAH KITA SAMA TUNDUK KEPADA-NYA
Fatimah Az Zahra bersama Husnul Khatimah.
Awan seperti orang sedang tahyat akhir tadi pagi.. Ketik Subhanallah! Yg like n komen aamiin semoga rezekinya melimpah aamiin..
‪#‎tolong‬ Sebarkan sebanyak mungkin..
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
7 Comments
Komen
Ya Akub Bersyukur lah kita,kerana kita masih lagi ke saat ni dibagi peringatan olehnya yang maha berkuasa lagi maha mengetahui dengan cara keindahan fenomena alam yang indah tapi jangan sampai peringatan seperti ini sudah tiada lagi,keindahan ditarik dan bencana didatangkan
Rosmah Yahaya SubhanaAllah... 
Allahuakhbar....
Zila Hamzah Subhanallah... 
Allahhuakhbar...
Sy A Da amiin subhanaulah..allahhuakhbar.kebesaran allah tiada tandingan.
Tak SukaBalasan14 jam
Rabeah Binti Mohd Ali


KERANA CINTA DAN RINDU-NYA MENYATUKAN HATI KITA
cintaMu cinta terindah
bila kurindu kusebut namaMu
Engkau Pengurnia cinta dan rindu
hanya Engkau yang dilayak dicinta dan dirindu
kerana cintaMu dan rinduMu
abadi selamaNya
cinta manusia
hanya tika dia hidup
bila mati
cinta dan rindupun hilang
cinta dan rindu yang tak kekal
mencintai manusia kerana Allah
mendekatkan diri kepada Allah
makin kenal makin mencintai Allah
makin kenal makin merindui Allah
makin kenal makin mengasihi Rasulullah
makin kenal makin erat silaturrahim
makin kenal kuat beribadat kepada Allah
makin kenal semakin kuat azam menuju jalan pulang
membawa bekalan semampu daya dengan harapan diterimaNya
bertemu dan berpisah kerana Allah
hanya kematian yang memisahkan
tika hidup bersyukur hidup dalam iman
tika mati bersyukur mati dalam iman
begitu indah cinta dan rindu hanya untuk Allah
kerana cinta dan rinduNya
menyatukan hati kita
untuk sama-sama Meng-Agungkan KEBESARAN-NYA
di sebIlang masa dan ketika
sampai Syurga Meng-Agungkan KEBESARAN-NYA
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Karya Ratu Rimba Niagara,
19 Syawal 1437H
24 Julai 2016

Suka
Komen
1 Comment
Komen


KERANA CINTA DAN RINDU-NYA MENYATUKAN HATI KITA
cintaMu cinta terindah
bila kurindu kusebut namaMu
Engkau Pengurnia cinta dan rindu
hanya Engkau yang dilayak dicinta dan dirindu
kerana cintaMu dan rinduMu
abadi selamaNya
cinta manusia
hanya tika dia hidup
bila mati
cinta dan rindupun hilang
cinta dan rindu yang tak kekal
mencintai manusia kerana Allah
mendekatkan diri kepada Allah
makin kenal makin mencintai Allah
makin kenal makin merindui Allah
makin kenal makin mengasihi Rasulullah
makin kenal makin erat silaturrahim
makin kenal kuat beribadat kepada Allah
makin kenal semakin kuat azam menuju jalan pulang
membawa bekalan semampu daya dengan harapan diterimaNya
bertemu dan berpisah kerana Allah
hanya kematian yang memisahkan
tika hidup bersyukur hidup dalam iman
tika mati bersyukur mati dalam iman
begitu indah cinta dan rindu hanya untuk Allah
kerana cinta dan rinduNya
menyatukan hati kita
untuk sama-sama Meng-Agungkan KEBESARAN-NYA
di sebIlang masa dan ketika
sampai Syurga Meng-Agungkan KEBESARAN-NYA
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Karya Ratu Rimba Niagara,
19 Syawal 1437H
24 Julai 2016

Suka
Komen
1 Comment
Komen
Rabeah Binti Mohd Ali Moga doamu doaku doa semua yang berdoa dimakbulkan Allah Azzawajallah. Aamiin.
SukaBalasan11 jam

SALAM ISTIREHAT SAHABAT
MANUSIA BERUBAH KERANA DUA PERKARA @SEBAB
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Zaleha Ismail Ya mungkin jgk
Mysha Yj sya ayat yg terakhir
Ani Md Don's Slmt.pagi,slmt bersarapan,
Rashid Kocai Selamat bersarapan jua kak
Rabeah Binti Mohd Ali CINTA ADAM & HAWA SETIA SAMPAI SYURGA

Adam diciptakan untuk Hawa cintai

Hawa diciptakan untuk Adam cintai
Jika Adam berubah
Hawa tetap setia
Tapi Adam dan Hawa tak akan berubah
Kerana telah tercatat di Lauhmahfuz 
Cinta Adam dan Hawa 
Untuk saling mencintai dan setia selamanya
Cinta bermula di Syurga berakhir juga di Syurga
SUBHANALLAH ALHADULILLAH ALLAHU AKBAR
Betapa Allah Maha Pengurnia cinta dan rindu
Cinta dan Rindu hanya untuk Allah
Barulah cinta Adam dan Hawa tak akan berubah selamanya...
Indah cinta Adam dan Hawa atas dasar kerana Allah kumencintaimu...

Karya Ratu Rimba Niagara,
17 Syawal 1437H
23 Julai 2016
Assalamualaikum..
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Eina Zafrina Wassalam,selamat ptg abg...hmmm betul to abg
Aman Alias Hihihi t. Kasih 
Selamat petang kembali.. Adk Eina Zafrina
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Alisya Dania Waalaikumusalam..slmt ptg Aman..redha jlah..lumrah khidupan..
Aman Alias Ya lah knn.. Lumrah kehidupan.. Indah dimata orang blm tentu dgn kita... 
Slmt petang jua.. Shbt hatiku Lisa
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Muntaz Reza wa.salam..slmt ptg aman
Aman Alias Tq.. Salam santai petang 
Shbt hatiku Muntaz Reza
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Rabeah Binti Mohd Ali Hati takkan terluka jika ku tak memiliki cintamu tapi hatiku akan terluka parah andai DIA menolak cintaku...cinta dalam genggamanNya maka aku hanya percaya cinta atas ketentuanNya.
Aman Alias Yupp redha je lah.. 
Slmt petang salam ceria selalu 
Shbt hatiku Rabeah
Rabeah Binti Mohd Ali setiap perkara ada hikmahNya 
maka redha menenangkan jiwa
terima kasih atas persahabatan ini,,,
Aman Alias Sama2
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Aman Alias Alhamdulillah 
Salam ngorib shbtku Syafiq
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Aman Alias Alhamdulillah 
Selamat malam shbtku... 
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Mohd Badrul Waalaikumusalam
SukaBalasan123 jam
Aman Alias Tq slmt brhjg mggu shbtku
SukaBalasan122 jam
Mohd Badrul Wc...slmt pagi shbtku
SukaBalasan7 jam
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
G Gindas Guragas wsalam sahabat
SukaBalasan122 jam
Aman Alias Tq salam santai hujung minggu shbtku
SukaBalasan122 jam
G Gindas Guragas yup sama2 jua...
SukaBalasan22 jam
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Norsalnoordin Norsal Waalaikumusalam
SukaBalasan20 jam
Afza Nur Haq Waa'laikumussalam Warohmatullah.. 
Selamat malam sahabat
SukaBalasan19 jam
Reed Dzy Wa'alaikumsalam..
Slmt mlm shbtku Aman Alias..
Redha dgn ketentuanNya shbtku
SukaBalasan19 jam
Ain Nur Haq Wa'alaikumussalam warrahmatullah Syukur Alhamdulillah Terimakasih sahabat ku 
Kiriman yg hebat
Selamat pagi 
Moga sihat sejahtera didalam rahmat kasihnya Allah SWT 
Aamiin ya rabbal a'lamiin
SukaBalasan14 jam

Rashid Kocai bersama Rashid Kocai.
23 jam
Hati2 Nk MENILAI ORG LAIN
Suka
Komen
Komen
Rabeah Binti Mohd Ali Aku selalu muhasabah diriku kerana aku tak sewarakmu teman...
SukaBalasan20 min


SEPI ITU PENAWARMU
Tuhan maafkan aku
Terlalu banyak dosaku pada teman-teman alam mayaku
Teman-temanku maafkan aku
Bukan sengaja aku mahu berpisah dengan kalian
Yang terus menyepikan mu sebagai rakan fbmu
Tapi percayalah kita tetap bersahabat
Teman-teman yang ada sebagai fbku
Cuma boleh dibilang dengan jari
Terlalu sidikit terlalu terhad
Mereka yang seperti si kunta si kunte saja
Yang di ambil sebagai teman fb
Bukan aku kata
Kau tak seperti kunta kunte
Dari awal matlamat aku ber fb mahukan
Mereka yang 100% menyokong dunia sasteraku
Dan saling berbagi ilmu dan berkominukasi
Mereka yang menyepikan dan tersus menyepi
Hingga berbulan-bulan lamanya
Aku nggak bisa menunggunya
Kerana aku terdera rindukannya...
Kerana sepi itu penawarmu
Dan sepi itu deritaku
Makanya aku undurkan diri dari menjadi rakan fbmu
Harap sudi maafkan aku ye...duhai semua bekas-bekas rakan fbku
Percayalah kita tetap bersahabat ukhuwah kasih
Antara kau dan aku
Selamanya abadi
Dalam lubuk hati di bawa hingga ke mati
Insya-Allah Aamiin.
KARYA : PUTRI RIMBA NIAGARA
23 JUlai 2012
Suka
Komen
1 Comment
Komen
Manda Conai Subhanallah semuga kita sahabat sejati Ratu Rimba bukan jadi kunta.kunte.cerita lama
SukaBalasan18 jam
Rabeah Binti Mohd Ali Kunta kunte cerita alam fantasi yang menjadi sumber inspirasiku berkarya...sokongannya tak pernah layu di hatiku walaupun mereka sudah mati ditelan ombak rindu...masih terngiang-ngiang kata-katanya...alam fantasi alam ghaib mereka yang tertentu saja yang faham. Jadi aku percaya akan hadirnya pejuang sasteraku kirimanNya walaupun tidak semasa kuhidup setelah kumati pejuang sasteraku akan memperjuangkan sasteraku walaupun nyawa jadi taruhan. Insya-Allah Aamiin.
Makanya sahabatku manda kunta kunte bukan cerita lama tetap baru cerita lama yang melangkaui zaman walaupun zaman berubah namun dengan izinNya jua diterima setiap zaman. 

Andai teman fbku yang ada sekarang terpisah jua kita akhirnya harap sudi memaafkan daku bukan merajuk hati tapi kunta kunte cerita lama yang dikatakan tidak sedikitpun ada di hatimu yang sepi dan kaku dalam bicara bisu hanya kalian sendiri yang faham sendiri kenapa aku begini dan kalian begini padaku.

Kita hidup atas pilihan sendiri
kerana sepimu pilihanmu
sepi itu juga membuatkan kita terpisah jua di alammya
kerana kita tak sehaluan dalam memperjuangkan sasterakuduniaku tapi kalian tetap saudara seislamku sampai bila-bila...yang penting jangan ada luka dihtimu di hatiku
berterus terang semasa hidup adalah lebih baik daripada mendiamkan diri sampai mati kerana apa yang tersirat di hati akan dipersoalkan di akhirat nanti...
moga selepas luahan ini kita kosong-kosong...tiada menanggung beban rasa bersalah sepanjang hayat...
SukaBalasan2 jam


TEATER BANGSAWAN DIRAJA, " KAPSUL 2020 REALITI & FANTASI" Karya Ratu Rimba Niagara, Tun Dr Mahathir Mohammad, Dewata Majnun, Megat Setia Panji Alam,Aura Maira & Izul Fitri
Saya Sayang Tun Dr Mahathir Mohammad with Rizal Jan
Semua orang duk bercakap pasal filem Kapsul yang Tun Dr Mahathir menjadi salah seorang pelakon dalam filem ini. Admin terlibat secara langsung dalam pembikinan filem ini.
Filem ini dibuat pengambaran pada tahun lepas tapi sayang pengarah nya , Allahyarham Martias Ali tak sempat melihat filem ini ditayangkan kerana meninggal dunia akibat barah darah tahun lepas.
Admin memang respect kepada Allahyarham kerana menghasilkan filem ini, idea garapan yang menarik mengenai apa yang ada dalam Kapsul yang ditanam oleh Tun Mahathir suatu ketika dahulu yang bakal dibuka pada tahun 2020,
Fiilem ini adalah filem wajib tonton bagi kita terutama orang Melayu yang menceritakan sebuah perjuangan sebenar. Namun, ianya bukan lah filem sejarah yang membosankan.
Jangan duk tanya minta tiket free dari admin. Masa ni lah kita kuar duit sikit untuk filem Melayu kita! Pasti memberi kesan yang besar selepas anda tonton filem ini, percaya lah!
Like Comment
You and 23 others like this.
Megat Setia Panji Alam Kapsul mende pulak tuu ?
Inspirasi Taming Sari Kapsul masa depan yg pernah ditanam oleh Tun M.
Megat Setia Panji Alam Betul ke tuu ??
Aura Maira Ya..mmg ada. Putrajaya ada tempat paling terahsia ...hanya yang pernah terlibat dalam pembinaannya sahaja yang tahu. Kapsul itu berisi wasiat purba
La Saetia merepek
Ezol Fitri Ahmad Muniran Alamak jaket atau suit yg dlm gmbar nmpak x futuristic dan nmpak murah le yeop..
Ratu Rimba Niagara Agak-agak apa yang ada dalam kapsul tu ya? adakah benar akan dibuka nanti bila sampai tahun 2020? dan disiarkan apa yang terdapat di dalam kapsul itu secara langsung dengan seluruh rakyat Malaysia, jika tidak diberitahu rakyat bagaimana ya? manalah tahu memandangkan Tun Mahathir banyak membela rakyat dan negara....
Inspirasi Taming Sari Ratu Rimba Niagara, ttg filem Kapsul tu pun dah ada yg risau klau2 tak dpt ditayangkan...
Ratu Rimba Niagara Siapa penulisnya dan siapa penerbit...kapsul itu belum diketahui oleh sesiapa sebelum menjelang 2020 macam mana tahu isi kandungannya ya....apa pun moga dibuka kapsul itu nanti Tun Mahathir masih dipanjangkan umur, boleh diraikan bersama seluruh rakyat Malaysia ...pasti indah dan bahagia ...kenangan yang terindah dan paling berharga buat seluruh rakyat Malaysia yang sudah lama menantikan detik 1.1.2020. ketika mula ditanamkan kapsul dan akan dibuka pada 2020 Ratu Rimba Niagara telah mengarangkan sebuah teater bangsawan diRaja bertajuk, "PENGANTIN RAJA RIMBA" yang
mana majlis perkahwinan itu diadakan pada 1.1.2020. Insya-Allah disiarkan untuk dihayati oleh seluruh peminat sastera Ratu Rimba Niagara, manalah tahu Teater ini dipentaskan menjelang 2020 nanti Insya-Allah Aamiin.
TEATER BANGSAWAN DIRAJA 'PENGANTIN RAJA RIMBA' Karya Ratu Rimba Niagara
SINOPSIS & SKRIP DRAMA PENTAS PENGANTIN RAJA RIMBA
SINOPSIS DRAMA PENTAS , ‘PENGANTIN RAJA RIMBA’
Mengisahkan perkahwinan harimau dengan monyet pada tahun 2020.
Betapa meriahnya hari tersebut kerana semua binatang di darat dan
di laut meraikannya. Tidak kira binatang buas, jinak, besar dan kecil
masing-masing membawa hadiah yang unik.
Pada sebelah malamnya pula berselerakan bintang-bintang di langit
di merata-rata tempat. Pelamin dihias dengan lampu-lampu berwarna-
warni. Di hadapan pelamin penuh dengan hantaran kedua-dua belah
pengantin. Sebelum monyet menyambut hari perkahwinan, monyet
menghadapi pelbagai cabaran.
Monyet mempunyai falsafah mengapa dia berkahwin dengan harimau.
Di antaranya:
1. Menyatupadukan binatang buas dengan jinak.
2. Mewujudkan keharmonian masyarakat seluruh jenis binatang.
3. Mewujudkan masyarakat yang kuat membantu yang lemah.
4. Yang berlebihan membantu yang kurang.
5. Saling sayang menyayangi di antara satu sama lain.
6. Mewujudkan masyarakat bersatupadu.
7. Mewujudkan masyarakat yang berwawasan.
8. Saling hormat menghormati di antara satu sama lain.
9. Kerja berpasukan dan kepentingan diri sendiri dilupakan.
10. Sanggup berkorban demi keharmonian hutan yang didiami.
Pada malam yang ditunggu-tunggu oleh semua penghuni rimba dan
lautan iaitu menandakan masuknya tahun 12 April 2015 mereka
semua menyambut dengan sorakkan percikkan bunga api yang meng-
indahkan langit rimba meraikan ,’ Perkahwinan Raja Rimba’ yang
menjadi simbol penyatuan kaum semua penghuni rimba mengecapi
kehidupan aman damai selamanya.
Karya: Ratu Rimba Niagara
12 April 2015
TEATER BANGSAWAN DIRAJA,' PENGANTIN RAJA RIMBA' Karya Ratu Rimba Niagara
BABAK PERTAMA (PERTENTANGAN)
Dimulakan dengan syair:
Tersebutlah kisah satu cerita,
Puteri Monyet yang cantik jelita;
Berhemah tinggi tidak terkata,
Di mana saja berdukacita.
Puteri Singa : Tuan puteri rimba! Cermin sikit
muka tu… dahlah hodoh ada hati nakkan Raja Harimau kekasih hamba.
Puteri Rimba: Kenapa tuan puteri singa sakit hati dengan beta..
kenapa? Beta tak pernah pun hina puteri singa atau sesiapa
saja. Walaupun beta tak cantik tapi beta tak pernah susahkan sesiapa
Puteri Singa : Puteri Rimba ni perasan sangat. Raja Harimau tengok wajah puteri rimba pasti tak minat.
Puteri Rimba: Puteri Singa cemburu dengan beta kan?
sebab selama ini tak ada putera-putera raja rimba yang minat dengan puteri singa.
Puteri Singa : Untuk mengetahuan puteri rimba, Raja Harimau
tak layak dengan puteri rimba tapi…kalau dengan beta bagaikan
pinang dibelah dua.(GELAK).
BABAK KEDUA (SEMANGAT)
Raja harimau pilihan hati,
Mengadu hasrat pada merpati;
Agar cinta jadi sejati,
Jasa si burung tetap diingati.
Burung : Tuan Puteri… patik tahu tuan puteri sedang
memendam rasa cinta terhadap harimau. Kenapa tuan puteri
tak mahu terus terang aje pada Raja Harimau?
Puteri Monyet : Beta malulah… siapalah beta hidung tak
mancung pipi tersorong-sorong.
Burung : Zaman sekarang ni… zaman terus terang,
siapa cepat dia dapat.
Puteri Monyet : Bukan semudah itu burung, kalau beta jatuh
cinta dengan kaum sejenis dengan beta tak apalah.
Ini dengan keturunan garang lagi ganas.
Silap… silap haribulan beta yang dibahamnya.
Burung: Dah tahu ganas dan garang kenapa jatuh cinta?
Puteri Monyet : Apa nak buat… hati dah terbekenan,
Asyik rindukannya dan terngigau-ngigau...
Burung : Begitu hebat sekali cinta tuan puteri sampai ngigau-ngigau tu..
weettt...weeet....(gelak)
Puteri Monyet : (Tersipu malu senyum)
Beta harap cinta yang tertanam di sanubari ini menjadi kenyataan.
Burung : Kasihan patik mendengarnya. Angan-angan puteri rimba
tinggi melangit. Kadang kala patik fikirkan puteri ni
dah tak siuman kerana membuat keputusan yang tak
masuk akal.
Puteri Monyet: Bukan tuan hamba je yang kata beta macam tu. Boleh dikatakan semua mengatakan beta dah gila.(MENGELUH) Manalah tahu satu hari nanti tuah menyebelahi beta. Masa tu baru tuan hamba tahu siapa beta.
Burung : Tak payah tuanku cerita, semua rakyat rimba tahu…
siapa puteri rimba. Puteri rimba yang pintar, suka menolong
kawan, bercita-cita tinggi, berwawasan, berjiwa murni dan kuat
berpegang kepada falsafah.
Puteri Monyet: Ke situ pulak tuan hamba. Beta tak mintak pun tuan hamba puji beta. Yang beta mahu tuan hamba berikan beta pendapat bagaimana tuan hamba dapat menolong beta dalam mengeratkan lagi percintaan beta dengan Raja Harimau.
Burung : (KETAWA) Puteri rimba...puteri rimba... tuanku ni tak kenal erti putus asa. Baiklah… Puteri Rimba karang satu warkah menyatakan hasrat hati tuanku puteri pada Raja Harimau… biarkan patik poskan surat tu pada Raja Harimau.
Puteri Monyet : (SENYUM) Ha… macam tulah kawan.Sanggup menolong beta.
1 · 17 February 2014 at 20:29 · Edited
BABAK KETIGA (PERTENTANGAN)
Puteri Monyet memendam rasa,
Dihina kawan tidak berasa;
Tidak mudah berputus asa,
Korban cinta untuk berjasa.
Putera Monyet Kenapa dinda tak sukakan kanda? Sedangkan
kanda boleh berikan segala-galanya pada dinda. Kitakan satu jenis,
satu hati.
Puteri Monyet : Kanda ingat,cinta boleh dibeli dengan sekelip mata?
Putera Monyet : Bukan kanda saja yang menentang percintaan dinda tu, malah semua rakyat rimba niagara ini.
Puteri Monyet : Dinda tak kisah kanda... Yang bercintanya dinda… bukan mereka.
Putera Monyet : Apa kelebihan Raja Harimau tu hinggakan dinda sanggup melupakan asal usul dinda ...keturunan yang lemah?
Puteri Monyet : Cinta itu unik, murni… memerlukan pengorbanan.
Apa salahnya dinda korbankan diri dinda untuk cinta demi semata-mata…
Putera Monyet : Kepentingan dinda! Dinda ingin mengejar
glamor. Biarlah semua rakyat rimba niagara mengatakan betapa hebatnya dinda dapat memikat raja segala yang ada di rimba ini... Yalah punya kuasa, tampan dan digeruni oleh semua rakyat rimba. Macam kanda ni apalah ada.
Puteri Monyet: Betul kata kanda tu, kerana Raja Harimau mempunyai kuasa dan digeruni oleh rakyat rimba maka dinda jatuh cinta dengan tuanku raja.
Putera Monyet : Memang kanda dah agak dari awal jadi dinda ni
gilakan kuasa hingga sanggup menggadai cinta. Kanda jijik! Jijik!
Mempunyai kaum yang sejenis macam dinda ni!
Puteri Monyet : Kanda nak pandang jijik ke atau apa saja yang
kanda nak kata… katalah. Dinda tak kisah. Asalkan cinta dinda tercapai akhirnya.
Putera Monyet : Kanda pelik bin ajaib dalam sekelip mata dinda dah berubah. Dulu dinda tak macam ni. Dinda terlalu pentingkan kaum dinda. Dinda bersikap perkauman.
Puteri Monyet : Kerana ingin mengikis sikap perkauman yang
menebal dalam diri dinda inilah dinda mengambil keputusan untuk
jatuh cinta dengan Raja Harimau.
Putera Monyet : Maksud dinda?
Puteri Monyet : Cuba kanda fikir di dalam hutan ini terdiri
daripada pelbagai jenis rakyat rimba (binatang). Kalau masing-masing asyik mementingkan kaumnya saja tanpa memikirkan kepentingan
rakyat rimba lain. Kalau macam tu bagaimana kita hendak bina
generasi kita yang berwawasan dalam keadaan huru hara.
Siapa yang susah? Anak cucu kita yang susah. Apa salahnya
kita merancang dari sekarang agar anak cucu kita mengecapi
kebahagiaan yang hakiki.
Putera Monyet : Kanda tak terfikir pun yang dinda berfikiran
sampai ke situ.
Puteri Monyet : Salahkah dinda… dinda korbankan cinta dinda untuk
anak cucu kita dan seterusnya kedamaian rimba ini. Jika kita
hidup dalam keadaan aman damai tak siapapun berani untuk
menceroboh rimba ini. Kita buktikan pada manusia, walaupun
kita haiwan tapi kita lebih mulia daripada mereka. Dinda ingin
memadamkan dalam kamus manusia kata istilah,
‘ Peragai seperti binatang.’
Putera Monyet : Sekarang baru kanda faham, mengapa dinda
jatuh cinta dengan Raja Harimau. Mulai sekarang kanda akan memberi
sokongan/dukungan agar cita-cita dinda tercapai.
1 · 17 February 2014 at 20:33 · Edited
BABAK KEEMPAT (JATUH CINTA)
Raja harimau termakan budi,
Sakitnya kekasih tidak terperi;
Menentang sawa kuat menjadi,
Cinta dibalas patut diberi.
Raja Harimau : Sedapnya buah durian tu… kalau beta dapat makan…
alangkah…
Puteri Monyet : Dinda faham kanda inginkan buah durian, biarlah dinda
tolong ambilkan.
Raja Harimau : Sungguh baik hati dinda… kanda kuat tapi kanda
tak boleh memanjat. Sungguhpun kanda binatang yang hebat tapi
kanda ada kekurangan.
Puteri Monyet : Tuhan itu Maha Adil. Semua makhluk yang
dijadikan mempunyai kelebihan dan kekurangan. Justeru
apa salahnya kelebihan yang ada pada dinda ini dapat dinda
membantu binatang-binatang lain.
Raja Harimau : Kata-kata dinda tu menyedarkan kanda.
supaya kita jangan hidup sombong dan bongkak.
Tiada yang kekal di dunia ini melainkan Allah.
Puteri Monyet : Ha… makanlah sepuas hatimu kanda harimau.
( MONYET MEMBERIKAN DURIAN)
Raja Harimau : (CUBA MENGOPEK DURIAN GAGAL LALU MENGELUH)
Puteri Monyet : Nanti luka … kanda harimau.
Raja Harimau : Selalunya kanda melukakan mangsa kanda tapi kopek
durian pun kanda tak boleh.
Puteri Monyet : Kali ni biarlah kuku kanda yang tajam tu hanya akan
berbisa bila hendak menyelamatkan penghuni rimba ini ye.
Biar dinda tolong kopekkan durian ni.
Raja Harimau : Hati-hati dinda… nanti luka tanganmu.
Puteri Monyet : Tak apa dinda sudah biasa terluka.
Raja Harimau : Lain macam bunyi nye tu. Mulai hari ini
tiada siapa akan berani melukakan hati dinda lagi. Kalau berani…
mari bertarung dengan kanda dulu.
Puteri Monyet : Ha… dah buka pun kulit durian ni …makan puas-puas kanda...Kalau tak cukup dinda ambilkan lagi.
(TERUS MEMANJAT POKOK TANPA MENYEDARI ADA
SEEKOR ULAR SAWA)
Puteri Monyet : Tolong lepaskan hamba! ( DIBELIT OLEH ULAR SAWA).
Raja Harimau : Hai ular sawa! Kalau tuan hamba benar-benar gagah
mari turun ke sini. Jangan dengan binatang yang lemah tuan hamba
nak tunjukkan kekuatan.
Ular Sawa: Tuanku hendak mencabar patik ya Raja Harimau.
Baiklah sekarang patik turun.
(HARIMAU BERLAWAN DENGAN ULAR SAWA AKHIRNYA
ULAR SAWA TEWAS)
Ular Sawa : Tuanku memang gagah. Ampunkan patik.
Patik mengaku kalah.
Raja Harimau: Tuan hamba tak salah dengan beta tapi dengan puteri rimba. Baik tuan hamba pergi minta maaf dengannya.
Ular Sawa : Puteri rimba maafkan patik kerana mengganggu puteri rimba.
Puteri Monyet : Beta maafkan . Lain kali jangan tunjuk kuat pada
binatang yang lemah. Sepatutnya binatang yang kuat membantu
yang lemah. Barulah aman. Sudahlah tu mari kita makan bersama-
sama.
(KETAWA BERSAMA-SAMA)
BABAK KELIMA (SURAT)
Raja Harimau menerima surat,
Surat dibaca menyatakan hasrat;
Cinta membara bertambah sarat,
Kalau jodoh telah tersurat.
Raja Harimau: Surat siapa yang tuan hamba bawa tu burung?
Burung : Surat istimewa ni untuk tuankulah.
Raja Harimau: Siapa ya… yang berani hantar surat istimewa
pada beta?
Burung : Surat cinta.
Harimau : Eh! Siapa pulak yang berani jatuh cinta dengan beta?
.
Burung : Kalau tak percaya … bacalah. (MEMBERI SURAT)
Selamat tinggal! Selamat membaca…
Raja Harimau : (Membuka surat lalu membaca)
Surat Puteri Monyet : Salam sejahtera buat kanda harimau,
janganlah terperanjat apabila membaca warkah
pertama dinda ini. Biarlah dinda berterus terang
pada kanda bahawa dinda telah jatuh cinta pada kanda
ketika pertemuan yang tidak disengajakan tempoh
hari. Maaf!Kerana jatuh cinta tanpa pengetahuan kanda.
Kegagahan kanda melawan ular sawa amat mengagumkan dinda.
Syabas! Kanda telah menggunakan kekuatan kanda untuk
menyelamatkan nyawa dinda. Dinda harap kegagahan kanda
berkekalan selamanya untuk menyelamatkan nyawa
beribu-ribu binatang di rimba ini tanpa mengira
siapa pun mereka. Iyalah kalau difikirkan siapalah
dinda untuk jatuh cinta pada kanda. Ah! Malunya dinda.
Dinda harap kanda tidak memarahi dinda setelah
mendengar pengakuan ikhlas dari dinda.
Sekiranya kanda balas cinta dinda betapa bahagianya dinda.
Secara tak lansung segala cita-cita dinda menjadi
kenyataan. Oleh itu agar dinda tidak ternanti-nanti
kanda balaslah warkah dinda ini.
Akhir kata sambutlah salam hormat dari dinda,
Yang perasan,
Puteri Rimba Niagara,
Raja Harimau : (SENYUM) Sambil melekapkan surat di dadanya.
Ya… Beda bedu….! ( GEMBIRA YANG BUKAN KEPALANG)
Puteri Harimau : Surat siapa tu? Sukanya kanda? Kenapa? (TERUS MERAMPAS SURAT DARI RAJA HARIMAU)
Oh! Surat cinta rupanya! Patutlah tersengih-sengih.
Habis tu kanda terima cintanya?
Raja Harimau : Diam.
Puteri Harimau Kalau kanda terima puteri rimba…
cinta dinda ni kanda nak campak mana?
Raja Harimau: Dinda jadi permaisuri kedua kandalah (GELAK).
Puteri Harimau : Kanda ingat dinda suka berkongsi suami? (MARAH)
Raja Harimau Kalau tak suka… diam-diam ajelah!
Puteri Harimau : Mana dinda boleh diam kekasih dinda diambil binatang lain .
Dinda akan tentang habis-habisan!
Raja Harimau : Hei! Sejak bila kanda jadi kekasih dinda ye! Setahu kanda dinda cuma teman biasa aje. Jangan lekas perasanlah.(GELAK)
Puteri Harimau : (SAKIT HATI LALU PERGI).
BABAK KEENAM (BALAS CINTA)
Raja Harimau membalas cinta,
Gembiranya hati Puteri Jelita;
Siang dan malam bertemankan tinta,
Agar cinta terus bertahta.
Raja Harimau : (MEMBALAS SURAT KEKASIH HATI)
Buat tatapan adinda puteri rimba.., warkah dinda telah kanda terima
dan diucapkan jutaan terima kasih di atas pengakuan ikhlas dinda itu.
Biarlah kanda katakana di sini niat dinda untuk menjadikan kanda
kekasih dinda ...kanda terima dengan rela hati. Biarpun kanda
tahu keputusan yang kanda ambil ini akan menggemparkan seluruh
binatang di darat mahupun di laut. Kanda sedar, betapa pentingnya
kedamaian.
Memang kanda akui kanda bongkak, sombong dengan kekuatan
yang kanda miliki untuk membunuh mangsa-mangsa kanda tapi
setelah berkenalan dengan dinda tempuh hari segala
kebongkakkan kanda terpadam dengan tiba-tiba.
Kehadiran dinda pada hari itu telah melembutkan keganasan kanda.
Terima kasih dinda puteri rimba , semoga dinda tetap menjadi
kekasih kanda yang setia.
Akhirkata sambutlah salam hormat daripada kanda.
Yang Mencintaimu,
Kanda Harimau.
1 · 17 February 2014 at 20:22
BABAK KETUJUH (POS)
Jasa si burung tidak dilupa,
Terbang tinggi bertegur sapa;
Mengalir keringat tidak mengapa,
Tanda kasih sedemikian rupa.
Burung : Sudah siap ke surat balasan?
Raja Harimau : Sudah…bawa tu baik-baik ye… jangan sampai tercicir.
Burung : Tuanku tak percayakan patik ke?
Raja Harimau: Beta cuma beri ingatan je! Kan elok saling ingat
mengingati.
Burung : Terima kasih atas nasihat tuanku tu. Patik akan pastikan
surat ini selamat sampai kepada tuan puteri rimba .
(MENGAMBIL SURAT)
* * * * *
Burung : (MENGAH) Tuan puteri rimba… ini surat tuan puteri bacalah cepat.
Puteri Monyet : Terima kasih burung. Semoga Tuhan membalas budi baikmu, (MEMBACA KEMUDIAN SENYUM PANJANG)
Burung : Macam mana ada tindak balas tak?
Puteri Monyet: Syukur Alhamdulillah ! Cinta beta berbalas.
Burung : Tahniah tuan puteri ! Patik .. doakan cinta tuan puteri rimba berjaya.
Kalau makan nasi minyak tu jangan lupa jemput patik.
Puteri Monyet : Takkanlah beta nak lupakan tuan hamba. Beta
akan jemput semua binatang di darat mahupun di laut.
Burung : Dapat patik bayangkan betapa meriahnya perkahwinan
puteri rimba tu.... Urusan kad jemputan kahwin patik
yang uruskan. Patik minta kerjasama kawan-kawan patik untuk
kirimkan kad jemputan kahwin kepada semua jenis binatang
yang ada di darat mahu pun di laut.
BABAK KELAPAN (JEMPUTAN)
Kad jemputan terus diedar,
Semua terkejut tiadalah sedar;
Ada yang memandang terus tersandar,
Asalkan pengantin cinta tak pudar.
Siput : Surat siapa yang kau bawa tu burung?
Burung : Ini bukan surat… ini kad jemputan kahwin.
Siput : Siapa pulak yang nak kahwin?
Burung : Puteri Monyet dengan Raja Harimau.
Siput : (KETAWA)
Burung : Eh! Kenapa engkau ketawa?
Siput : Aku tak percaya.
Burung : Kalau engkau tak percaya… ha…
engkau baca kad jemputan kahwin ni!
(MENGHULURKAN KAD JEMPUTAN KAHWIN KEPADA SIPUT)
Siput : (TERPERANJAT) Iya betullah. Ini satu keajaiban!
Burung : Kalau dah jodoh tak ada siapa yang menghalangnya!
Itu namanya jodoh dah tersurat .
Siput : Siapa-siapa lagi yang dijemput?
Burung : Seluruh binatang di laut dan di darat.
Siput : Hebat!
Burung : Nanti, engkau jemputlah sanak saudara engkau datang ye.
Siput : Sampaikan salam aku pada Puteri Rimba. Katakan aku ucapkan tahniah dan terima kasih atas jemputannya.
Gajah : Bila ditetapkan tarikh perkahwinan monyet dengan harimau,
tu burung?
Burung : 12 April 2015.
Gajah : Tepat pada masanya. Satu tarikh yang ditunggu-tunggu oleh
semua binatang untuk meraikan satu kejayaan.
Burung : Kejayaan apa pulak tu?
Gajah : Iyalah dengan sahnya perkahwinan Raja Harimau dengan Puteri monyet secara tidak langsung pasangan pengantin tersebut telah menyatupadukan seluruh binatang.
Burung :Sungguh bijak engkau gajah.
Gajah : Terima kasih sudi hargai apa yang aku katakan.
Burung : Sama-sama. … aku pergi dulu…
jangan tak datang bawa saudara mara engkau ya gajah.
BABAK KESEMBILAN (GOTONG ROYONG)
Semua haiwan bergotong royong,
Sediakan pelamin pengantin tersayang;
Bergurau senda semakin matang,
Gembiranya hati semua yang datang.
Kucing : Macam mana dengan kain pelamin yang aku
buat ini cantik tak?
Itik : Apa yang engkau buat kucing semuanya cantik.
Singa : Siapa yang pilih warna?
Arnab : Siapa lagi pengatinlah. Katanya warna unggu adalah
lambang kedamaian. Penyatuan rasa cinta yang sukar dimengertikan.
Ayam : Romantik sungguh pengantin kita tu. Siapa pulak yang
mengantung lampu-lampu yang berwarna-warni itu? Sungguh cantik?
Kucing : Keluarga monyetlah. Mereka mahir dalam panjat memanjat.
Itik : Kamu semua terfikir tak bagaimana muka anak pengantin
kita nanti?
Singa : Rupa ibu dan bapak dialah!
Kucing : Rupa mounyetlah. Mau tu bapak dia dan nyet ibu dia.
(SEMUA TERGELAK BESAR)
1 · 17 February 2014 at 20:21
BABAK KESEPULUH (TETAMU DATANG)
Malam dinantikan penuh debaran,
Persandingan Pengantin Raja Rimba yang dinantikan;
Semua gembira menantikan tibanya perkahwinan,
Majlis perkahwinan yang dibanggakan.
Tetamu datang dari daratan dan lautan,
Berpakaian cantik meraikan pengantin kesayangan;
Mengucapkan tahniah penuh kesyukuran,
Kerana pengantin idola perdamaian.
Pelbagai hadiah dibawa tetamu,
Tetamu disambut dan dijamu;
Dijamu makanan pelbagai menu,
Sambil makan menantikan pengantin rasa tak jemu.
Itik : Cantiknya pasangan pengantin bagaikan pinang
di belah dua.
Burung : Engkau tengok tu… bintang-bintang di langit
bergemerlapan dan bertaburan di sana sini seolah-olah
menyerikan lagi majlis perkahwinan ini, mari kita
tengok barang-barang hantaran harimau kepada monyet.
Kucing : (MEMBELEK HANTARAN)
kasut Cinderella pun ada, hai… bertuah Puteri Rimba dapat
bersuamikan Raja Harimau.
Itik : Entah-entah satu hari nanti pulak, engkau
kahwin dengan aku.
Kucing : (KETAWA) Engkau ni mengarutlah.
Itik : (KETAWA) Dalam dunia sekarang tiada yang pelik.
BABAK KESEBELAS (SAMBUTAN MAJLIS PERKAHWINAN
Tepat Jam 12 Malam semua bersorakkan,
12 April 2015 diraikan majlis pengantin;
Di langit rimba bunga api berpercikkan ,
Meraikan Pengantin Raja Rimba yang budiman.
Pengantin diarak menuju pelamin,
Gajah membawa pasangan pengantin:
Paluan kompang bernyanyi-nyanyian,
Di malam itu penuh kemeriahan.
Duduk bersanding jeling menjeling,
Sambil menjeling tersenyum sayang;
Sayangnya pengantin kepada tetamu yang datang,
Dilemparkan senyuman mesra tanda kasih sayang.
Semua kumpulan tetamu membuat persembahan,
Dipersembahkan kepada pengantin kesayangan;
Pengantin gembira keterharuan,
Melihat persembahan yang mengasyikkan.
Perkahwinan Pengantin Raja Rimba lambang kebanggaan.
Kebanggaan penghuni rimba dan lautan;
Pelbagai kaum dapat disatukan,
Hidup aman damai dalam perpaduan.
Kancil (Wakil Haiwan): Terima kasih Pengantin Raja Rimba
yang kami sayangi. Tuanku telah menyatukan penghuni
rimba yang selama ini mementingkan kaum sendiri dan
hanya mementingkan diri sendiri. Dengan perkahwinan
ini penghuni rimba dan lautan menjalani hidup bersatupadu
tolong menolong dan aman damai selamanya. Terima kasih
Pengantin Raja Rimba.
Raja Harimau : (TERSENYUM SAMBIL MEMANDANG PERMAISURINYA)
Ucapkan terima kasih kepada permaisuri beta. Dialah yang telah
membuka hati beta untuk kedamaian rimba ini dan kedamaian
penghuni lautan juga.
Puteri Monyet : (TERSENYUM BANGGA SAMBIL MEMBALAS
SENYUMAN KEPADA SEMUA TETAMU HADIR YANG
BERSORAKKAN PENUH GEMBIRA YANG AMAT SANGAT
DAN DI TAMATKAN DENGAN PERCIKKAN BUNGA API)
TAMAT
Karya: RATU RIMBA NIAGARA
16 Muharram 1434H
30 November 2012M
·
(PETIKAN DARIPADA WALL SULTAN HASSANAL BOLKIAH)
15 Rabiulawwal 1434H
27 Januari 2013M
"TEATER BANGSAWAN DIRAJA PUTRA SANG KURIANG BAHAGIAN (1) RENTETAN SKRIP TEATER BANGSAWAN DIRAJA PENGANTIN RAJA RIMBA Karya Ratu Rimba Niagara
Setelah berkahwin dengan Raja Rimba, Permaisuri Rimba mengikut
Raja Rimba tinggal di sebuah istana di Belantara Niagara.
Rumahtangga yang dibina atas dasar saling cinta menyintai
amat bahagia. Sehati sejiwa saling hormat menghormati,
Saling bertukar pandangan dan sentiasa memikirkan masalah
seluruh haiwan yang ada di Belantara Niagara.
Kebahagian rumahtangga Raja Rimba tidak lama apabila
seluruh kaum Raja Rimba tidak senang hati dengan perkahwinan
Raja Rimba dengan Permaisuri Rimba.
Terutama sekali Puteri Harimau yang sudah lama menaruh hati
dengan Raja Harimau.
Puteri Harimau telah membuat strategi untuk membunuh Permaisuri Rimba yang ketika itu sedang sarat mengandung Putera Sulungnya.
"Beta... tak akan lepaskan si bedebah itu yang telah merampas
kekasih beta...beta mesti membalas dendam. Dia mesti mati!!!"
"Tapi macam mana kita nak bunuh dia Tuan Puteri sebab Raja Rimba
selalu berada di sisinya."
"Tak apa beta tahulah nak buat macam mana..."
"Kamu tengoklah nanti... dia akan menyesal kerana merampas kekasih beta!"
Ketika perbualan Puteri Harimau dengan pengikut-pengikutnya, dayang Permaisuri Rimba telah terdengar.
Jantungnya berdetak kencang...Dayang menangis kerana dia tidak mahu kehilangan Permaisuri Rimba yang amat disayanginya. Kebaikan Permaisuri Rimba kepada seluruh Rimba Niagara telah sebati dalam semua haiwan-haiwan kecuali puak-puak Raja Rimba yang sememangnya berdengki hati dengan Prmaisuri Rimba .
"Walau apa yang terjadi hamba takkan biarkan Permaisuri Rimba dibunuh hamba akan lindungi Permaisuri biarpun nyawa hamba jadi taruhan!!.
Petang itu Puteri Harimau datang ke Istana Rimba Niagara dengan membawa mempelam muda.
"Permaisuri...beta ada bawakan mempelam muda untuk Permaisuri..."
"Hi...sedapnya...beta sudah lama mengidamkannya...sudah serata tempat Kekanda Rimba mencari mempelam muda tapi baru sekarang beta dapat merasai mempelam yang beta idamkan...Terima kasih Tuan Puteri kerana memahami buah mempelam muda yang beta idamkan," kata Permaisuri Rimba penuh gembira.
"Kalau macam ni setiap hari beta boleh bawakan.. mempelam muda untuk Permaisuri lagi ye... sehingga Permaisuri melahirkan cahayamata."
"Baik sungguh hatimu Tuan Puteri...Kebaikan Tuan Puteri Beta amat
hargai dan amat terharu."
"Permaisuri kesayangan seluruh haiwan di Rimba Niagara ini...
apalah salahnya beta berkorban demi Permaisuri tanda kasih
sayang beta kepada Permaisuri."
"Terima kasih dinda putri."
Raja Rimba pulang dari berburu.
"Mana dinda dapat buah mempelam muda ni dinda?"
"Adinda Puteri Rimba ada datang tadi dia yang memberi dinda buah
mempelam ini."
"Dinda...kanda sudah lama kenal dengan hati budi Puteri Rimba tu...
Mesti ada niat tak baik kepada dinda..."
"Kanda...kanda...tak baik berperasangka yang bukan...bukan...
kita bersangka baik ye.. Ha...lagi pun bukan dinda yang nak
makan buah mempelam ni....anakanda yang dalam kandungan ni kanda..."
Permaisuri Monyet tergelak.
"Mentang-mentanglah kanda tak dapat carikan mempelam muda untuk dinda..."
Kanda dengar dalam kandungan dinda ye" Raja Rimba meletakkan telinganya ke perut permaisuri kesayangannya .
"Anakanda...anakanda nak pelam ye ...tak pe....kejap lagi
bonda kesayangan anakanda makan ye...anakanda."
"Kanda ni ada-ada aje lah..." Mereka suami isteri tergelak geli hati
yang bukan kepalang.
Malam itu Permaisuri Rimba tidak dapat tidur kerana perutnya memulas- mulas kesakitan.
"Dinda...dinda..kenapa dinda...." Tanya Raja Rimba penuh cemas.
"Sakit...! Kanda....Sakit sangat perut dinda ni.....!" Permaisuri
Monyet menangis tidak dapat menahan sakit perut yang amat sangat.
"Sabar lah dinda...jangan ....jangan dinda sakit nak bersalin..."
Raja Rimba menitahkan dayang memanggilkan Mak Bidan untuk menyambut anakanda diRaja.
Permaisuri Rimba selamat melahirkan seorang Putera yang sangat tampan.
Bentuk saling tak tumpah seperti Bonda Permaisuri dan berbelang-belang seperti Ayahanda Raja Rimba.
"Tuanku... Syurkur Allhamdulillah Permaisuri selamat melahirkan Putera
amat sempurna sekali. Tengok ni...rupa macam Tuanku dan Permaisuri. Cantikkan ..." kata Mak Bidan sambil memberikan Putera diRaja yang baru dilahirkan kepada Raja Rimba.
"Syukur Alhamdulillah dengan Kurniaan Allah pada beta."
Raja Rimba mengazankan pada Putera Baginda yang tercinta. Setelah itu Baginda terus masuk ke kamar mendapatkan Permaisuri yang masih lemah.
"Dinda...Terima kasih dinda kerana melahirkan anakanda untuk kanda...he tengok ni...rupa macam dinda dan belang-belang macam kanda....cantikkan..." Raja Rimba mencium putera baginda yang baru dilahirkan berkali-kali penuh kasih.
"Ye...lah kanda... anakanda kita sempurna sekali cantiknya. Belang-belangnya lambang kemegahan Keperwiraan. Dinda sangat bersyukur pada Allah ..kanda.
"Kanda pun begitu juga dinda...Bersyukur sangat-sangat dengan kurniaan ini."
Tiba-tiba kedengaran suara cemas dari hulubalang istana.
"Tuanku... Istana sudah dikepung Tuanku...ramai pendekar istana dibunuh."
"Siapa yang punya angkara hulubalang."
"Puteri Rimba...Tuanku."
"Bedabah!Beta dah agak dah...Puteri Rimba akan melakukan sesuatu."
"Tuanku... Tuanku larilah dari sini Tuanku...."
"Kanda...Kanda....kena pertahankan Takhta Kanda...biar dinda dan anakanda yang pergi dari Istana Niagara ini."
"Dinda....! Kita kan dah janji hendak sehidup semati....Tidak dinda....Kanda tak akan biarkan dinda dan anakanda berpisah dengan kanda."
"Kanda...kekallah tahta di Raja...Puteri Rimba cuma mahukan kanda..dinda sudah relakan kanda...demi keharmonian semua haiwan di Rimba Niagara ini."
"Dinda...kenapa dinda korbankan kebahagiaan sendiri demi keamanan rimba raya ini?"
"Kanda ...sebenarnya kebahagiaan dinda adalah keselamatan dan keamanan semua penghuni Rimba Niagara ini kanda."
"Maafkan segala kesalahan dinda kanda... Insya-Allah ada peluang kita berjumpa ...ya kanda...." Permaisuri tidak dapat menahan sebak lalu berjuraian air matanya hingga tertitis air matanya ke wajah putera yang baru dilahirkan."
"Dinda...jagalah anakanda baik-baik ya...nanti kanda akan cari juga dinda dan anakanda ...."
Dayang dan hulubalang menemani Permaisuri dan Putera baginda melarikan diri dari Istana Niagara. Mereka merendah hutan di malam yang gelap gulita.Rupanya mereka telah diburu oleh kuncu-kuncu Puteri Rimba.
"Permaisuri...lari....lari segera....biarkan patik di sini," kata dayang istana penuh cemas.
Permaisuri sempat melarikan diri meninggalkan dayang dan hulu balang
yang telah berjaya dibunuh oleh kuncu-kuncu Puteri Rimba.
Karya Ratu Rimba Niagara
1 Mac 2013
1 · 17 February 2014 at 21:16 ·
PUTERA SANG KURIANG BAHAGIAN (II)
Pagi yang hening itu terdengar satu das tembakan.
Permaisuri Rimba yang tidak bermaya sambil mengelek
puteranya sempat mengambil sehelai daun lalu daun
tersebut diperahkan susu untuk diberi minum kepada
puteranya yang sedang menangis kehausan.
Selepas itu Permaisuri Rimba rebah menyembah bumi.
Permaisuri Rimba mati terkena tembakan Pak Deli.
Tubuhnya berlumuran darah. Puteranya masih lagi
lagi dalam pelukan bunda tercintanya.
Pak Deli yang menyaksikan kejadian tersebut bagaikan
tersayat hatinya ditusuk sembilu. Timbul kekesalan
di hatinya yang amat sangat.
Dia mengambil putera dari dakapan bondanya yang telah
mati. Puas dia mengambil putera tapi putera masih tidak
mahu melepaskan pelukan bondanya. Akhirnya dia terpaksa
akur dengan kekuatan Pak Deli. Ketika Pak Deli meninggalkan
bondanya yang terbujur kaku dia sempat memandang bondanya
buat kali terakhirnya. Dan sempat dia memberi lambaian
terakhir kepada bondanya.
Sampai di rumah...Pak Deli menceritakan apa yang telah
berlaku ketika di hutan ketika dia sedang berburu.
"Abang...sampai hati abang tembak ibu monyet...dia
masih lagi menyusu....sampai hati abang memisahkan kasih
sayang ibu dengan anaknya.
"Abang pelik dengan anak monyet... ibunya hitam....anaknya
cantik...tengok tu bulunya berbelang-belang macam harimau."
"Apa pun alasan abang...abang tetap salah...tidak kasihan
ke abang pada nasib anak monyet ni nanti?"
"Kalau dijual anak monyet ni ...kita dah boleh jadi kaya...
tak perlu hidup sesusah ini lagi."
"Abang....biarpun berapa juta harga anak monyet ini...
saya takkan benarkan abang menjualnya? Saya nak belanya
kerana saya bertanggungjawab di atas kematian ibunya.
Saya dengar cerita abang pun saya telah jatuh kasih pada
anak monyet ini. Lagipun kita tidak punya anak..biarlah
anak monyet ini jadi anak kita..." kata Mak Limah sambil
memeluk putera dengan penuh kasih sayang. Putera dari
tadi memang Mak Limah dengan matanya yang kuyu seolah
minta dikasihani...kesedihan di atas kematian bondanya
masih dalam terbayang-bayang di ruangan matanya.
Sudah hampir dua bulan berita kehilangan Permaisuri Monyet
tidak dapat didengari oleh Raja Rimba . Puteri Monyet
memberi kata dua kepada Raja Rimba jika sekiranya Raja
Rimba tidak mahu mengawininya akan berlakulah peperangan
yang amat dahsyat di Rimba Niagara. Raja Rimba teringatkan
kata-kata Permaisuri Monyet.
"Kanda... apalah ada pada cinta kanda...biarlah dinda yang
terkorban asalkan penghuni rimba... aman bahagia selamanya.
Kanda mesti pertahankan kerajaan Rimba Niagara...biarpun
kanda terpaksa berkahwin dengan Puteri Harimau. Dinda sudah
relakan. Mesti diingat...penghuni Rimba Niagara adalah lebih
diutamakan daripada cinta kanda dengan dinda...ye...cinta
kanda kepada penghuni Rimba Niagara ...di situlah cinta
dinda pada kanda."
Majlis Perkahwinan di antara Raja Rimba dengan Puteri Harimau
dibuat secara besar-besaran..selama tujuh hari tujuh malam.
"Barulah bagaikan pinang di belah dua..." kata suku sakat
harimau."
Dengan termentrinya perkahwinan Raja Rimba dengan Puteri Harimau
maka tiadalah berlaku peperangan...dan terselamatlah penghuni
Rimba Niagara .
Putera yang dipelihara oleh Mak Limah diberi nama Sang Kuriang.
Sang Kuriang sangat cerdik dan pandai mengambil hati kedua orang
tua angkatnya.
Pak Deli yang pada awalnya ingin menjual Sang Kuriang tidak
jadi meneruskan hajatnya ....kerana tidak sampai hati melihat
isterinya Mak Limah berdukacita.
Sudah hampir Sepuluh tahun Sang Kuriang dipelihara oleh Pak
Deli dan Mak Limah.
Pada suatu hari, suatu peristiwa yang tidak disangka berlaku.
Apabila rumah Pak Deli terbakar. Pak Deli mati terbakar
hangus . Mak Limah dan Sang Kuriang sempat menyelamatkan diri.
Kini mereka ini tiada tempat berteduh . Mereka tinggal di sebuah
gua di dalam hutan.
"Emak...macam mana kita hendak teruskan kehidupan mak...dalam
hutan ni...apa yang kita nak makan nanti...."
"Kuriang anakku...kau dah besar panjang...kejadian asalmu kau
mahir panjat memanjat...usaha nak ye...mak dah tua ....dah
tak larat lagi hendak mencari rezeki untuk kita makan...inipun
nasib baik kita dapat tempat berteduh dari hujan ribut."
"Baiklah kalau itu yang emak kata...Kuriang akan cuba berusaha
mencari rezeki untuk kita meneruskan kehidupan."
"Bagus anakku...di mana ada kemahuan di situ ada jalan...Yang
penting Kuriang mesti yakin dengan kebolehan Kuriang ye...nak."
"Ye mak..."
Pagi lagi di hutan belantara Kuriang memberanikan diri memanjat
dari satu pokok ke satu pokok. Pada awalnya tika mula mencuba
banyak kali dia gagal...tetapi kerana teringatkan kata ibu angkatnya
"Yakin dengan kebolehan sendiri" akhirnya Sang Kuriang berjaya
memanjat dan bergayut dari satu pokok ke satu pokok. Macam
Tarzan lagaknya. Kerana terlalu gembira yang amat sangat setelah
berjaya bergayut-gayutan ...hingga terlupa mahu pulang.
"Emak....emak...! Kuriang dah pandai memanjat....seronok emak...
tengoklah apa yang Kuriang bawa ni... emak makan... ye...air pun
Kuriang bawakan untuk emak. Ini semua berkat mendengar nasihat
emak...Percaya dengan kebolehan sendiri....:
Mak Limah merasa gembira...kerana Sang Kuriang sudah pandai
berdikari dan boleh menjaga makan minum Mak Limah.
Setelah setahun tinggal di gua tersebut...Mak Limah meninggal
dunia kerana sakit tua.
Sedihnya hati Sang Kuriang di kala itu Tuhan saja yang tahu.
Tapi kena tabah. Ibu angkatnya dikebumikan di atas sebuah
bukit di dalam hutan.
Kerana terlalu sedih Sang Kuriang tertidur di pusara ibu angkatnya
Mak Limah.
Dia bermimpi...
"Bonda sangat rindukan anakanda... carilah ayahanda di Rimba Niagara Raja yang memerintah Rimba Niagara adalah ayahanda ...anakanda..."
Sang Kuriang tersedar dari mimpinya. Kata-kata....bonda rindukan
anakanda...carilah ayahanda di Rimba Niagara Raja yang memerintah
Rimba Niagara adalah ayahanda anakanda..
Esoknya Sang Kuriang pergi ke Rimba Niagara mencari ayahandanya
yang dimaksudkan dalam mimpi tersebut.
Akhirnya dia sampai ke Istana Rimba Niagara. Dia meminta izin untuk
berjumpa dengan Raja Rimba Niagara.
"Ampun Tuanku sembah patik harap di ampun..ada rakyat ingin mengadap
Tuanku...ampun Tuanku,..." kata hulubalang.
Sang Kuriang dibenarkan masuk mengadap Raja Rimba.
"Ampun Tuanku sembah patik harap diampun...."
"Apakah hajat tuan hamba mengadap beta?"
"Ampun Tuanku...sembah patik harap di ampun...adapun patik datang
ke Istana ini inginkan kepastian tentang maksud mimpi patik."
"Apa mimpi tuan hamba...ceritakanlah beta sudi mendengarnya."
"Adapun patik bermimpi ...bunyinya begini....bonda rindukan anakanda...
carilah ayahanda di Rimba Niagara Raja yang memerintah Rimba Niagara adalah ayahanda anakanda....sebab mimpi itulah patik terpanggil untuk datang ke Istana Niaga berjumpa Tuanku."
"Oh tak syak lagi anakandalah...yang ayahanda cari-cari selama ini..
Oh! Anakanda ...ayahanda rindukan anakanda....ayahanda pun bermimpi yang sama." Raja Rimba memeluk puteranya yang selama ini dirindui.
"Bondamu telah pun mangkat dan telah disemadikan di Tanah Perkuburan di-Raja....nanti ayahanda tunjukkan tempat. Bonda tirimu baru sebulan mangkat...Ya Allah syukur kerana dapat bertemu dengan anakanda hamba..
Syukur Ya Allah."
Putera Sang Kuriang telah ditabalkan menjadi Raja Rimba Niagara
yang baru menggantikan ayahanda baginda yang telah uzur.
"Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku!"
Karya Ratu Rimba Niagara
1 Mac 2013
PANTUN PUTERA SANG KURIANG (BAHAGIAN III)
Putera Abdul Malik empunya cerita,
Bergelar Raja Di Rimba Nilam Puri;
Telah berlaku perebutan kuasa,
Makanya ditumpangkan anak pada sahabat yang dipercayai.
Putera puterinya menjadi sahabat kepada Putera Sang Kuriang,
Diajar ilmu persilatan kepahlawanan DiRaja;
Agar menjadi Raja yang gagah perkasa penuh kasih sayang,
Mempertahankan rakyat di Rimba Niagara dan Nilam Puri tercinta.
Dalam perebutan kuasa Raja Abdul Malik menang,
Datang ke Rimba Niagara menjemput putera dan puterinya;
Terhutang budi dengan sahabat dan Putera Sang Kuriang,
Kebaikan dibalas dengan kebaikan penyambung ikatan hati dan jiwa.
Puteri Raja Abdul Malik dikahwinkan dengan Putera Sang Kuriang,
Disambut besar-besaran penuh gilang gemilang;
Semua rakyat meraikan perkahwinan diRaja berhati girang,
Makanya ikatan Raja dan rakyat bertambahlah kasih sayang.
Karya Ratu Rimba Niagara
12 April 2015
PUTERA SANG KURIANG (BAHAGIAN III)
Tersebutlah kisah di Rimba Nilam Puri telah berlaku
perebutan kuasa di antara Raja Abdul Malik dengan
Raja Ahmad Kamal. Raja Ahmad Kamal adalah sepupu
kepada Raja Abdul Malik.
Raja Abdul Malik berkahwin dengan Permaisuri Raabia'tul Adawiyyah.
Mereka dikurniakan dua orang putera dan seorang puteri.
Selama ini mereka hidup aman bahagia sekeluarga.
"Anakanda bertiga... sebentar tadi ayahada baru saja
menghantar pesanan kepada sahabat ayahanda Raja Badrul Hisyam
di Rimba Niagara untuk menumpangkan anakanda bertiga
di Istana Rimba Niagara. Anakanda selamat di sana...
Ayahanda dan bonda akan datang menjemput anakanda
setelah negari kita aman damai...sekarang dalam kucar
kacir...."
Mereka anak beranak saling berpelukan dan tangis pilu
menyelubungi Istana Rimba Nilam Puri. Permaisuri Atekah
mententeramkan tangisan anakanda putera dan puterinya.
"Anakanda puteri ...jangan nangis ye...nanti bonda
datang..." pujuk Permaisuri Raabiatul Adawiyyah sambil memeluk erat puterinya dengan tangisan pilu.
Ketika sampai di Istana Niagara...Raja Badrul Hisyam dan Putera Sang Kuriang menyambut kedatangan keluarga angkat mereka dari Istana Nilam Puri.
Sang Kuriang menjadi sahabat baik kepada putera-putera dan puteri .
Mereka 4 sahabat diajar ilmu persilatan . Setelah enam purnama
mempelajari ilmu persilatan mereka mahir ilmu persilatan , begitu juga puteri .
Sedang mereka duduk berehat...tanpa diduga kedatangan ayahanda Abdul Malik dan Permaisuri
Raabiatul Adawiyyah ke Istana Rimba Niagara.
Suasana sudah aman kembali. Raja Ahmad Kamal tewas dalam pertarungan dengan Raja Abdul Malik.
Upacara menyambut kedatangan Raja Abdul Malik bersama Permaisuri Raabi'atul Adawiyyah
disambut besar-besaran. Ketika itu juga diistiharkan pertunangan Puteri dengan Putera Sang Kuriang.
Genap tiga bulan mengikat tali pertunangan Puteri berkahwin dengan Putera Sang Kuriang. Majlis amat meriah sekali disambut dengan penuh gilang gemilang.
Karya Ratu Rimba Niagara
12 April 2015
PERSEMBAHAN TEATER DIRAJA ,'PUTERA SANG KURIANG' DIADAKAN DI PANGGUNG BANGSAWAN MERAK KAYANGAN
ARAHAN PUTRA ARJUNA NEGERI ANTAH BERANTAH
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
TETAMU JEMPUTAN:
SELURUH KERABAT DIRAJA MELAYU
& RAKYAT YANG MEMPERTABATKAN INSTITUSI DIRAJA
PAKAIAN : TRADISIONAL MELAYU
HARGA TIKET: MENGIKUT ZAMAN
TIKET TERHAD
BAGI YANG TERLEPAS PELUANG
JANGAN GUNDAH GULANA JIKA MENDAPAT SAMBUTAN
TEATER DIRAJA,' PUTERA SANG KURIANG' AKAN DIADAKAN
BERTERUSAN HINGGA KE GENERASI MASA AKAN DATANG!
DATANG JANGAN TAK DATANG!
"RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA"
FESTIVAL FILEM BANGSAWAN DIRAJA,' PUTRA SANG KURIANG' KARYA RATU RIMBA NAGARA MOGA MENDAPAT SAMBUTAN DARIPADA SEMUA GOLONGAN GENERASI KINI DAN AKAN DATANG AAMIN.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
29 Mac 2013
(DISIARKAN DI WALL SULTAN HASSANAL BOLKIAH & PRINCE ABDUL MALIK & RATU RIMBA NIAGARA , RAJA NOR JAN SHAH, ANAKANDA PUTERA RAJA BONGSU, WARISAN KELANTAN , WANGSA MAHKOTA SELANGOR, KESULTANAN JOHOR, KESULTANAN KELANTAN, GRUP SRI PEMANGKU ADAT & GRUP MAJLIS PANGKUAN DIRAJA KESULTANAN MELAYU ISLAM NUSANTARA & PANGERAN KAMARUDDIN HAJI YUSOF SANI, KESULTANAN INDRAPURA, KESULTANAN MATARAM, KESULTANAN SIAK, PERKUMPULAN KRATON NUSANTARA, KRATON NUSANTARA, SULTAN BROTOWIJOYO YUSODIPURO, KEDATON KRATON WAHYU UTAMA & TENGKU SHAWAL TENGKU AZIZ & KRATON KERAJAAN SURGA PESONA DUNIAMAYA, SASTRA MATARAM, KHAIRUDDIN AL YOUNG II GRUP PAGUYUBAN KELUARGA PAHLAWAN INDONESIA ,PANGERAN ITOE OELY'X , KHAI NOOR (KERABAT DIRAJA JEMBAL) , LT KOL AHMAD TAJUDDIN , LAKSAMANA PENDEKAR TEMASEK, LEFTENAN ADAM SAKEENAH, PANGLIMA PERANG, SANG HELANG, BADAR AL -AHMAD, ARJUNA AKMALIAH,ANDI ASPAR ARUNG DIDI, DEN MAT MANGKUBUMI)
15 April 2013
(PETIKAN DARIPADA SKRIP NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA)
Like · · April 15, 2013 at 2:03pm near Kuala Lumpur ·
"SELAMAT HARI LAHIR KEPADA PUTERA MAHKOTA BILLAHI"
SELAMAT MENYAMBUT HARI KEPUTERAAN KEPADA PUTERA MAHKOTA BILLLAHI MOGA DIPANJANGKAN UMUR DALAM KEBERKATAN ILAHI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
MOGA IKATAN SILATURRAHIM NEGARA JIRAN ANTARA BRUNEI DAN MALAYSIA DIBERKATI ILAHI AAMIIIN
SEMPENA MERAIKAN HARI KEPUTERAAN PUTERA MAHKOTA BILLAHI DISIARKAN TEATER BANGSAWAN DIRAJA SEBAGAI CENDERA HATI DARIPADA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA TANDA KASIH SAYANG DUNIA AKHIRAT SESAMA SAUDARA SEISLAM DI ANTARA RAKYAT DAN RAJA.
UCAPAN TULUS IKHLAS DARIPADA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
18 Rabiulakhir 1435H
18 Februari 2014
1 · 17 February 2014 at 21:09
TEATER BANGSAWAN DIRAJA KARYA RATU RIMBA NIAGARA
DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN PERKAHWINAN DIRAJA PUTERA SULTAN BRUNEI DARUSSALAM, ' PRINCE ABDUL MALIK DENGAN DK RAABI'ATUL ADAWIYYAH MOGA CINTA SAMPAI KE JANNAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.'
22 Jamadil' Akhir 1436H
12 April 2015
KARYA SASTERA DISIARKAN DI PAGE KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH & PRINCE ABDUL MALIK
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
26 JAMADIL'AKHIR 1436H
16 APRIL 2015
Saya Sayang Tun Dr Mahathir Mohamad bersama Rizal Jan.
Semua orang duk bercakap pasal filem Kapsul yang Tun Dr Mahathir menjadi salah seorang pelakon dalam filem ini. Admin terlibat secara langsung dalam pembikinan filem ini.
Filem ini dibuat pengambaran pada tahun lepas tapi sayang pengarah nya , Allahyarham Martias Ali tak sempat melihat filem ini ditayangkan kerana meninggal dunia akibat barah darah tahun lepas.
Admin memang respect kepada Allahyarham kerana menghasilkan filem ini, idea garapan yang menarik mengenai apa yang ada dalam Kapsul yang ditanam oleh Tun Mahathir suatu ketika dahulu yang bakal dibuka pada tahun 2020,
Fiilem ini adalah filem wajib tonton bagi kita terutama orang Melayu yang menceritakan sebuah perjuangan sebenar. Namun, ianya bukan lah filem sejarah yang membosankan.
Jangan duk tanya minta tiket free dari admin. Masa ni lah kita kuar duit sikit untuk filem Melayu kita! Pasti memberi kesan yang besar selepas anda tonton filem ini, percaya lah!
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Rabeah Binti Mohd Ali



Suapan Berita

Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
5 SYAWAL 1436H
21 JULAI 2015



SukaTunjukkan lagi reaksi
                                                                         Komen
256 Comments
Komen
Rabeah Binti Mohd Ali

Tulis komen...

Rabeah Binti Mohd Ali MAKRIFAT CINTA...

Makrifat cinta bermakna saling menyayangi kerana Allah SWT membuatkan hati ada taman berbunga iman menjadi hamba-Nya yang bertaqwa.

Ikatan silaturrahim dalam persahabatan sentiasa ikhlas dengan niat bersama menuju jalan-jalan ke SyurgaNya. 

Sentiasa redha apa jua takdirNya percaya setiap takdir pasti ada hikmahNya yang indah.

Jika hati dilukai tak akan ada rasa kecewa kerana yakin Allah akan menggantikan yang lebih baik.

Lalui hidup dengan sentiasa bersangka baik dengan Allah Azzawajallah kerana Allah SWT mengikut prasangka hambaNya

Memahami apa rencanaNya di situlah adanya Makrifat Cinta

"ALLAH TIDAK MEMBERI APA YANG KITA MAHUKAN TAPI ALLAH MEMBERI APA YANG KITA PERLUKAN,"

TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI DENGAN IZIN ALLAH

"HIKMAH"

Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.

JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .

ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !

SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI
KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'

MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH

'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'

As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)

WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).

BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)

Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.

Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin

YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

"SALAM RAMADHAN 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
18 Ramadan 1437H
23 Jun 2016

SukaBalasan11 min
Rabeah Binti Mohd Ali ALLAH MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG
kasih sayangNya kepada hambaNya melebihi kasih sayang
seorang ibu kepada anaknya Masya-Allah memang patutlah kita mesti menyayangi Allah SWT tempat pertama Rasulullah tempat kedua kemudian barulah kepada keluarga.

Setiap ahli keluarga yang hadir dalam hidup kita cumalah sebagai untuk menambah saham akhirat dan tanggungjawab yang akan dipertanggungjawabkan.

Di hari akhirat setiap ahli keluarga saling menuntut pahala kebaikan yang pernah dilakukan walaupun sebesar zarah tapi masing-masing sibuk menjaga pahala kebaikan untuk diri sendiri kerana terlalu berharganya pahala kebaikan walaupun sebesar zarah untuk menghadapi huru hara Hari Akhirat Yang Maha Dahsyat untuk dihadapi dengan rasa cemas dengan harapan pahala yang sebesar zarah dapat menyelamatkan daripada api neraka . Masya-Allah Allahu Akbar. Moga seluruh ahli keluarga kita terselamat daripada azab huru hara Hari Akhirat di padang Masyar.

Beruntungnya di padang masyar jika kita termasuk golongan yang mendapat minum Air Telaga Al-Khauthar daripada Rasulullah yang jika di minum akan menghilangkan dahaga buat selamanya. Tapi golongan yang dapat minum adalah mereka yang semasa hidup di dunia mengamalkan Al-Quran dan Sunnah.
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR moga kita termasuk golongan yang mengamalkan apa yang terdapat dalam Al-Quran dan Sunnah. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

17 Ramadan 1437H
22 Jun 2016

KARYA RATU RIMBA NIAGARA DISIARKAN DI PAGE KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH SEMPENA MERAIKAN HARI NUZUL AL-QURAN 1437H DENGAN DIIRINGI DOA MOGA ALLAH SWT MERAHMATI DUNIA AKHIRAT SILATURRAHIM NAN INDAH INI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

SukaBalasan42 min
Rabeah Binti Mohd Ali
السلام عليكم...ان شاء الله ،
 1 hari lagi NAFAS menjadi TASBIH.
 1 hari lagi TIDUR menjadi IBADAH.
 1 hari lagi DOA di IJABAH.
 1 hari lagi PAHALA di lipat gandakan.
Tapi, Itu semua tak akan terjadi tanpa maaf tulus dlm keikhlasan dari hati.
Izinkan kedua telapak tangan bertangkup memohon maaf utk;
 Lisan yg terlanjur.
 Janji yg terabaikan.
 Hati yg berprasangka. dan
 Semua sikap yg menyakitkan...
Tegur saya jika mulai sombong.
Tegur saya jika mulai angkuh.
Tegur saya jika salah.
Krn saya masih memerlukan saudara sperti Anda hari ini, esok dan selamanya.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا
كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Marhaban ya Ramadhan...


H.H Haji Hassanal Bolkiah Salam,
15 Ramadan and Nuzul Quran.Please Aaaamin for the betterment of all Ummah, and for the next remaining Ramadan.
Let us start as 'ROYALTIES' may Allah S W T grant us to share with all Citizens with our Dignity Contagious,a and protect us with Pea
...Lihat Lebih Banyak
Lihat Terjemahan
SukaBalasan5221 jam

Mohamad Shawal menyukai kiriman anda dalam SAHABAT HATI BERBICARA.: "SUBHANALLAH INDAHNYA MALAM NUZUL QURAN ..."
4 jam yang lalu
Waka Wm,Kaseh RohAya dan 5 yang lain menyukai siaran anda di TEAM SUTERA BIDADARI CINTA ALLAH S.W.T DAN RASULULLAH S.A.W: "SAHABAT YANG AKU CARI Yang kucari..."
4 jam yang lalu
Waka Wm menyukai kiriman anda dalam TEAM SUTERA BIDADARI CINTA ALLAH S.W.T DAN RASULULLAH S.A.W.: "SUBHANALLAH INDAHNYA MALAM NUZUL QURAN ..."
4 jam yang lalu
Waka Wm menyukai kiriman anda dalam TEAM SUTERA BIDADARI CINTA ALLAH S.W.T DAN RASULULLAH S.A.W.: "SUBHANALLAH INDAHNYA MALAM NUZUL QURAN ..."
Gymnastiar
·Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
17 RAMADAN 1437H
22 JUN 2016
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI
KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
KARYA RATU RIMBA NIAGARA DISIARKAN DI PAGE KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH SEMPENA MERAIKAN HARI NUZUL AL-QURAN 1437H DENGAN DIIRINGI DOA MOGA ALLAH SWT MERAHMATI DUNIA AKHIRAT SILATURRAHIM NAN INDAH INI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Ini adalah makam baginda Nabi Adam As.. yg mengetik 'aamiin' semoga bertemu Nabi di Surga AAMIIN..JANGAN LUPA SAHARE KAN



Ini adalah makam baginda Nabi Adam As.. yg mengetik 'aamiin' semoga bertemu Nabi di Surga AAMIIN..JANGAN LUPA SAHARE KAN
6B0AAEC521A3.DENVERHOTELDISCOUNTS.COM

Suka
                                                                           Komen
Komen
Siti Rosilah Amin
Tak SukaBalasan12 min


YA ALLAH JADIKANLAH KARYA SASTERAKU MENGALIR SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA YANG MENGALIR TERUS MENGALIR MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGA-MU

AKU MENULIS KERANA-MU
ILHAM YANG AKU TULIS DATANG DARI-MU
KAU HADIRKAN ILHAM TANPA HENTI PADAKU ATAS KEHENDAK-MU, AKU BERSYUKUR ILHAM DATANG TANPA HENTI-NYA , ALHAMDULILLAH SYUKUR YA ALLAH TANPA IZIN-MU AKU TIDAK DAPAT MENULIS BIARPUN SEBARIS AYAT, ALLAHU AKBAR KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA-NYA.

YA ALLAH KERANA KARYA SASTRA YANG KUTULIS ADALAH DARI-MU JADIKANLAH AKU DAN YANG MEMBACA KARYAKU
HAMBA-MU YANG SENTIASA REDHO ATAS TAKDIR-MU
PERCAYA SETIAP YANG DITAKDIRKAN ITU ADA HIKMAH DI SEBALIK-NYA

YA ALLAH JADIKAN KARYA SASTERA YANG KUTULIS SESUAI DENGAN ZAMAN WALAUPUN ZAMAN TERUS BERUBAH TAPI KARYAKU SENTIASA ADA DI JIWA SEMUA MANUSIA YANG MENGHAYATINYA KERANA SASTERAKU ADALAH ILHAM DARI-MU, JIKA ILHAM DARI-MU PASTI MEMBERI KEBAIKAN PADA DIRIKU DAN PADA SEMUA YANG MEMBACA KARYAKU.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

'SASTERAKU ILHAM DARI-NYA'

NAMA PENAKU INI ILHAM DARI-NYA JUGA
ADA YANG TERSIRAT DI SEBALIK YANG TERSURAT
ATAS NAMA PENAKU INI

RATU SEORANG RAJA/RATU ATAU PEMIMPIN ITU YANG TERSURAT YANG TERSIRAT MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA

RIMBA AGAR SENTIASA RASA MERENDAH DIRI MEMERINTAH DI KERAJAAN RAKYAT RIMBA JADI TIADA SIAPA HENDAK CEMBURU KERANA BUKAN MEMERINTAH KERAJAAN MANUSIA ,
TERSIRATNYA MAHU DAPATKAN INSPIRASI UNTUK MENJIWAI WATAK
RAJA DAN PEMERINTAH UNTUK DITUANGKAN ILHAM DALAM KARYA SASTERA.

NIAGARA KARYA SASTRA YANG DIHASILKAN SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA SENTIASA MENGALIR, SENTIASA BERSASTRA TANPA HENTI SEHINGGA TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA, BIARPUN NAFAS TERHENTI SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS-TERUSAN DIBACA OLEH YANG MASIH HIDUP ,

MOGA ILMU SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS MASUK KE AKAUN SAHAM AKHIRATKU SEPERTI MENGALIR AIR TERJUNAN NIAGARA MENYATU TERUS KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI
INSYA-ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'

MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH

'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'

As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)

WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).

BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)

Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.

Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin

YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

"SALAM  SYAWAL 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"

KH. Abdullah Gymnastiar

·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita

PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
                         
19 SYAWAL 1437H
24 JULAI  2016


0 comments:

Post a Comment