Sunday, 24 July 2016

HAMBA-MU (460) SAMA BERJUANG DEMI ANAK CUCU RUMPUN MELAYU


HAMBA-MU (460) SAMA BERJUANG DEMI ANAK CUCU RUMPUN MELAYU



SENTIASA BERSASTRA TANPA HENTI SEHINGGA NAFAS TERHENT BIARPUN NAFAS TERHENTI SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS TERUSAN DIBACA OLEH YANG MASIH HIDUP , MOGA ILMU SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS MASUK KE AKAUN SAHAM AKHIRATKU SEPERTI MENGALIR AIR TERJUNAN NIAGARA MENYATU TERUS KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
8 SYAWAL 1436H
24 JULAI 2015

SAMA BERJUANG DEMI ANAK CUCU RUMPUN MELAYU

Putri Rimba Niagara:
Aamin Ya Rabbal A'Lamin
Sanjung menyanjungi adat melayu,
Budi bahasa budaya melayu;
Pusaka bangsa junjungan melayu,
Sama berjuang demi anak cucu rumpun melayu.

SAYA PEMUDA MELAYU YANG PEGANG PADA JANJI MAKA KARYA BUNDA AKAN DIREALISASIKAN MENJADI REALITI INSYA-ALLAH AAMIIN

TEATER BANGSAWAN DIRAJA, " KAPSUL 2020 REALITI & FANTASI" Karya Ratu Rimba Niagara, Tun Dr Mahathir Mohammad, Dewata Majnun, Megat Setia Panji Alam,Aura Maira & Izul Fitri


Saya Sayang Tun Dr Mahathir Mohammad with Rizal Jan
Semua orang duk bercakap pasal filem Kapsul yang Tun Dr Mahathir menjadi salah seorang pelakon dalam filem ini. Admin terlibat secara langsung dalam pembikinan filem ini.
Filem ini dibuat pengambaran pada tahun lepas tapi sayang pengarah nya , Allahyarham Martias Ali tak sempat melihat filem ini ditayangkan kerana meninggal dunia akibat barah darah tahun lepas.
Admin memang respect kepada Allahyarham kerana menghasilkan filem ini, idea garapan yang menarik mengenai apa yang ada dalam Kapsul yang ditanam oleh Tun Mahathir suatu ketika dahulu yang bakal dibuka pada tahun 2020,
Fiilem ini adalah filem wajib tonton bagi kita terutama orang Melayu yang menceritakan sebuah perjuangan sebenar. Namun, ianya bukan lah filem sejarah yang membosankan.
Jangan duk tanya minta tiket free dari admin. Masa ni lah kita kuar duit sikit untuk filem Melayu kita! Pasti memberi kesan yang besar selepas anda tonton filem ini, percaya lah!
Like Comment
You and 23 others like this.

Megat Setia Panji Alam Kapsul mende pulak tuu ?

Inspirasi Taming Sari Kapsul masa depan yg pernah ditanam oleh Tun M.
Megat Setia Panji Alam Betul ke tuu ??

Aura Maira Ya..mmg ada. Putrajaya ada tempat paling terahsia ...hanya yang pernah terlibat dalam pembinaannya sahaja yang tahu. Kapsul itu berisi wasiat purba

La Saetia merepek

Ezol Fitri Ahmad Muniran Alamak jaket atau suit yg dlm gmbar nmpak x futuristic dan nmpak murah le yeop..


Ratu Rimba Niagara Agak-agak apa yang ada dalam kapsul tu ya? adakah benar akan dibuka nanti bila sampai tahun 2020? dan disiarkan apa yang terdapat di dalam kapsul itu secara langsung dengan seluruh rakyat Malaysia, jika tidak diberitahu rakyat bagaimana ya? manalah tahu memandangkan Tun Mahathir banyak membela rakyat dan negara....
Inspirasi Taming Sari Ratu Rimba Niagara, ttg filem Kapsul tu pun dah ada yg risau klau2 tak dpt ditayangkan...


Ratu Rimba Niagara Siapa penulisnya dan siapa penerbit...kapsul itu belum diketahui oleh sesiapa sebelum menjelang 2020 macam mana tahu isi kandungannya ya....apa pun moga dibuka kapsul itu nanti Tun Mahathir masih dipanjangkan umur, boleh diraikan bersama seluruh rakyat Malaysia ...pasti indah dan bahagia ...kenangan yang terindah dan paling berharga buat seluruh rakyat Malaysia yang sudah lama menantikan detik 1.1.2020. ketika mula ditanamkan kapsul dan akan dibuka pada 2020 Ratu Rimba Niagara telah mengarangkan sebuah teater bangsawan diRaja bertajuk, "PENGANTIN RAJA RIMBA" yang
mana majlis perkahwinan itu diadakan pada 1.1.2020. Insya-Allah disiarkan untuk dihayati oleh seluruh peminat sastera Ratu Rimba Niagara, manalah tahu Teater ini dipentaskan menjelang 2020 nanti Insya-Allah Aamiin.


TEATER BANGSAWAN DIRAJA 'PENGANTIN RAJA RIMBA' Karya Ratu Rimba Niagara


SINOPSIS & SKRIP DRAMA PENTAS PENGANTIN RAJA RIMBA


SINOPSIS DRAMA PENTAS , ‘PENGANTIN RAJA RIMBA’


Mengisahkan perkahwinan harimau dengan monyet pada tahun 2020.
Betapa meriahnya hari tersebut kerana semua binatang di darat dan
di laut meraikannya. Tidak kira binatang buas, jinak, besar dan kecil
masing-masing membawa hadiah yang unik.
Pada sebelah malamnya pula berselerakan bintang-bintang di langit
di merata-rata tempat. Pelamin dihias dengan lampu-lampu berwarna-
warni. Di hadapan pelamin penuh dengan hantaran kedua-dua belah
pengantin. Sebelum monyet menyambut hari perkahwinan, monyet
menghadapi pelbagai cabaran.
Monyet mempunyai falsafah mengapa dia berkahwin dengan harimau.
Di antaranya:
1. Menyatupadukan binatang buas dengan jinak.
2. Mewujudkan keharmonian masyarakat seluruh jenis binatang.
3. Mewujudkan masyarakat yang kuat membantu yang lemah.
4. Yang berlebihan membantu yang kurang.
5. Saling sayang menyayangi di antara satu sama lain.
6. Mewujudkan masyarakat bersatupadu.
7. Mewujudkan masyarakat yang berwawasan.
8. Saling hormat menghormati di antara satu sama lain.
9. Kerja berpasukan dan kepentingan diri sendiri dilupakan.
10. Sanggup berkorban demi keharmonian hutan yang didiami.
Pada malam yang ditunggu-tunggu oleh semua penghuni rimba dan
lautan iaitu menandakan masuknya tahun 12 April 2015 mereka
semua menyambut dengan sorakkan percikkan bunga api yang meng-
indahkan langit rimba meraikan ,’ Perkahwinan Raja Rimba’ yang
menjadi simbol penyatuan kaum semua penghuni rimba mengecapi
kehidupan aman damai selamanya.

Karya: Ratu Rimba Niagara
12 April 2015


TEATER BANGSAWAN DIRAJA,' PENGANTIN RAJA RIMBA' Karya Ratu Rimba Niagara

BABAK PERTAMA (PERTENTANGAN)
Dimulakan dengan syair:
Tersebutlah kisah satu cerita,
Puteri Monyet yang cantik jelita;
Berhemah tinggi tidak terkata,
Di mana saja berdukacita.
Puteri Singa : Tuan puteri rimba! Cermin sikit
muka tu… dahlah hodoh ada hati nakkan Raja Harimau kekasih hamba.
Puteri Rimba: Kenapa tuan puteri singa sakit hati dengan beta..
kenapa? Beta tak pernah pun hina puteri singa atau sesiapa
saja. Walaupun beta tak cantik tapi beta tak pernah susahkan sesiapa
Puteri Singa : Puteri Rimba ni perasan sangat. Raja Harimau tengok wajah puteri rimba pasti tak minat.
Puteri Rimba: Puteri Singa cemburu dengan beta kan?
sebab selama ini tak ada putera-putera raja rimba yang minat dengan puteri singa.
Puteri Singa : Untuk mengetahuan puteri rimba, Raja Harimau
tak layak dengan puteri rimba tapi…kalau dengan beta bagaikan
pinang dibelah dua.(GELAK).
BABAK KEDUA (SEMANGAT)
Raja harimau pilihan hati,
Mengadu hasrat pada merpati;
Agar cinta jadi sejati,
Jasa si burung tetap diingati.
Burung : Tuan Puteri… patik tahu tuan puteri sedang
memendam rasa cinta terhadap harimau. Kenapa tuan puteri
tak mahu terus terang aje pada Raja Harimau?
Puteri Monyet : Beta malulah… siapalah beta hidung tak
mancung pipi tersorong-sorong.
Burung : Zaman sekarang ni… zaman terus terang,
siapa cepat dia dapat.
Puteri Monyet : Bukan semudah itu burung, kalau beta jatuh
cinta dengan kaum sejenis dengan beta tak apalah.
Ini dengan keturunan garang lagi ganas.
Silap… silap haribulan beta yang dibahamnya.
Burung: Dah tahu ganas dan garang kenapa jatuh cinta?
Puteri Monyet : Apa nak buat… hati dah terbekenan,
Asyik rindukannya dan terngigau-ngigau...
Burung : Begitu hebat sekali cinta tuan puteri sampai ngigau-ngigau tu..
weettt...weeet....(gelak)
Puteri Monyet : (Tersipu malu senyum)
Beta harap cinta yang tertanam di sanubari ini menjadi kenyataan.
Burung : Kasihan patik mendengarnya. Angan-angan puteri rimba
tinggi melangit. Kadang kala patik fikirkan puteri ni
dah tak siuman kerana membuat keputusan yang tak
masuk akal.
Puteri Monyet: Bukan tuan hamba je yang kata beta macam tu. Boleh dikatakan semua mengatakan beta dah gila.(MENGELUH) Manalah tahu satu hari nanti tuah menyebelahi beta. Masa tu baru tuan hamba tahu siapa beta.
Burung : Tak payah tuanku cerita, semua rakyat rimba tahu…
siapa puteri rimba. Puteri rimba yang pintar, suka menolong
kawan, bercita-cita tinggi, berwawasan, berjiwa murni dan kuat
berpegang kepada falsafah.
Puteri Monyet: Ke situ pulak tuan hamba. Beta tak mintak pun tuan hamba puji beta. Yang beta mahu tuan hamba berikan beta pendapat bagaimana tuan hamba dapat menolong beta dalam mengeratkan lagi percintaan beta dengan Raja Harimau.
Burung : (KETAWA) Puteri rimba...puteri rimba... tuanku ni tak kenal erti putus asa. Baiklah… Puteri Rimba karang satu warkah menyatakan hasrat hati tuanku puteri pada Raja Harimau… biarkan patik poskan surat tu pada Raja Harimau.
Puteri Monyet : (SENYUM) Ha… macam tulah kawan.Sanggup menolong beta.
1 · 17 February 2014 at 20:29 · Edited
BABAK KETIGA (PERTENTANGAN)
Puteri Monyet memendam rasa,
Dihina kawan tidak berasa;
Tidak mudah berputus asa,
Korban cinta untuk berjasa.
Putera Monyet Kenapa dinda tak sukakan kanda? Sedangkan
kanda boleh berikan segala-galanya pada dinda. Kitakan satu jenis,
satu hati.
Puteri Monyet : Kanda ingat,cinta boleh dibeli dengan sekelip mata?
Putera Monyet : Bukan kanda saja yang menentang percintaan dinda tu, malah semua rakyat rimba niagara ini.
Puteri Monyet : Dinda tak kisah kanda... Yang bercintanya dinda… bukan mereka.
Putera Monyet : Apa kelebihan Raja Harimau tu hinggakan dinda sanggup melupakan asal usul dinda ...keturunan yang lemah?
Puteri Monyet : Cinta itu unik, murni… memerlukan pengorbanan.
Apa salahnya dinda korbankan diri dinda untuk cinta demi semata-mata…
Putera Monyet : Kepentingan dinda! Dinda ingin mengejar
glamor. Biarlah semua rakyat rimba niagara mengatakan betapa hebatnya dinda dapat memikat raja segala yang ada di rimba ini... Yalah punya kuasa, tampan dan digeruni oleh semua rakyat rimba. Macam kanda ni apalah ada.
Puteri Monyet: Betul kata kanda tu, kerana Raja Harimau mempunyai kuasa dan digeruni oleh rakyat rimba maka dinda jatuh cinta dengan tuanku raja.
Putera Monyet : Memang kanda dah agak dari awal jadi dinda ni
gilakan kuasa hingga sanggup menggadai cinta. Kanda jijik! Jijik!
Mempunyai kaum yang sejenis macam dinda ni!
Puteri Monyet : Kanda nak pandang jijik ke atau apa saja yang
kanda nak kata… katalah. Dinda tak kisah. Asalkan cinta dinda tercapai akhirnya.
Putera Monyet : Kanda pelik bin ajaib dalam sekelip mata dinda dah berubah. Dulu dinda tak macam ni. Dinda terlalu pentingkan kaum dinda. Dinda bersikap perkauman.
Puteri Monyet : Kerana ingin mengikis sikap perkauman yang
menebal dalam diri dinda inilah dinda mengambil keputusan untuk
jatuh cinta dengan Raja Harimau.
Putera Monyet : Maksud dinda?
Puteri Monyet : Cuba kanda fikir di dalam hutan ini terdiri
daripada pelbagai jenis rakyat rimba (binatang). Kalau masing-masing asyik mementingkan kaumnya saja tanpa memikirkan kepentingan
rakyat rimba lain. Kalau macam tu bagaimana kita hendak bina
generasi kita yang berwawasan dalam keadaan huru hara.
Siapa yang susah? Anak cucu kita yang susah. Apa salahnya
kita merancang dari sekarang agar anak cucu kita mengecapi
kebahagiaan yang hakiki.
Putera Monyet : Kanda tak terfikir pun yang dinda berfikiran
sampai ke situ.
Puteri Monyet : Salahkah dinda… dinda korbankan cinta dinda untuk
anak cucu kita dan seterusnya kedamaian rimba ini. Jika kita
hidup dalam keadaan aman damai tak siapapun berani untuk
menceroboh rimba ini. Kita buktikan pada manusia, walaupun
kita haiwan tapi kita lebih mulia daripada mereka. Dinda ingin
memadamkan dalam kamus manusia kata istilah,
‘ Peragai seperti binatang.’
Putera Monyet : Sekarang baru kanda faham, mengapa dinda
jatuh cinta dengan Raja Harimau. Mulai sekarang kanda akan memberi
sokongan/dukungan agar cita-cita dinda tercapai.
1 · 17 February 2014 at 20:33 · Edited
BABAK KEEMPAT (JATUH CINTA)
Raja harimau termakan budi,
Sakitnya kekasih tidak terperi;
Menentang sawa kuat menjadi,
Cinta dibalas patut diberi.
Raja Harimau : Sedapnya buah durian tu… kalau beta dapat makan…
alangkah…
Puteri Monyet : Dinda faham kanda inginkan buah durian, biarlah dinda
tolong ambilkan.
Raja Harimau : Sungguh baik hati dinda… kanda kuat tapi kanda
tak boleh memanjat. Sungguhpun kanda binatang yang hebat tapi
kanda ada kekurangan.
Puteri Monyet : Tuhan itu Maha Adil. Semua makhluk yang
dijadikan mempunyai kelebihan dan kekurangan. Justeru
apa salahnya kelebihan yang ada pada dinda ini dapat dinda
membantu binatang-binatang lain.
Raja Harimau : Kata-kata dinda tu menyedarkan kanda.
supaya kita jangan hidup sombong dan bongkak.
Tiada yang kekal di dunia ini melainkan Allah.
Puteri Monyet : Ha… makanlah sepuas hatimu kanda harimau.
( MONYET MEMBERIKAN DURIAN)
Raja Harimau : (CUBA MENGOPEK DURIAN GAGAL LALU MENGELUH)
Puteri Monyet : Nanti luka … kanda harimau.
Raja Harimau : Selalunya kanda melukakan mangsa kanda tapi kopek
durian pun kanda tak boleh.
Puteri Monyet : Kali ni biarlah kuku kanda yang tajam tu hanya akan
berbisa bila hendak menyelamatkan penghuni rimba ini ye.
Biar dinda tolong kopekkan durian ni.
Raja Harimau : Hati-hati dinda… nanti luka tanganmu.
Puteri Monyet : Tak apa dinda sudah biasa terluka.
Raja Harimau : Lain macam bunyi nye tu. Mulai hari ini
tiada siapa akan berani melukakan hati dinda lagi. Kalau berani…
mari bertarung dengan kanda dulu.
Puteri Monyet : Ha… dah buka pun kulit durian ni …makan puas-puas kanda...Kalau tak cukup dinda ambilkan lagi.
(TERUS MEMANJAT POKOK TANPA MENYEDARI ADA
SEEKOR ULAR SAWA)
Puteri Monyet : Tolong lepaskan hamba! ( DIBELIT OLEH ULAR SAWA).
Raja Harimau : Hai ular sawa! Kalau tuan hamba benar-benar gagah
mari turun ke sini. Jangan dengan binatang yang lemah tuan hamba
nak tunjukkan kekuatan.
Ular Sawa: Tuanku hendak mencabar patik ya Raja Harimau.
Baiklah sekarang patik turun.
(HARIMAU BERLAWAN DENGAN ULAR SAWA AKHIRNYA
ULAR SAWA TEWAS)
Ular Sawa : Tuanku memang gagah. Ampunkan patik.
Patik mengaku kalah.
Raja Harimau: Tuan hamba tak salah dengan beta tapi dengan puteri rimba. Baik tuan hamba pergi minta maaf dengannya.
Ular Sawa : Puteri rimba maafkan patik kerana mengganggu puteri rimba.
Puteri Monyet : Beta maafkan . Lain kali jangan tunjuk kuat pada
binatang yang lemah. Sepatutnya binatang yang kuat membantu
yang lemah. Barulah aman. Sudahlah tu mari kita makan bersama-
sama.
(KETAWA BERSAMA-SAMA)
BABAK KELIMA (SURAT)
Raja Harimau menerima surat,
Surat dibaca menyatakan hasrat;
Cinta membara bertambah sarat,
Kalau jodoh telah tersurat.
Raja Harimau: Surat siapa yang tuan hamba bawa tu burung?
Burung : Surat istimewa ni untuk tuankulah.
Raja Harimau: Siapa ya… yang berani hantar surat istimewa
pada beta?
Burung : Surat cinta.
Harimau : Eh! Siapa pulak yang berani jatuh cinta dengan beta?
.
Burung : Kalau tak percaya … bacalah. (MEMBERI SURAT)
Selamat tinggal! Selamat membaca…
Raja Harimau : (Membuka surat lalu membaca)
Surat Puteri Monyet : Salam sejahtera buat kanda harimau,
janganlah terperanjat apabila membaca warkah
pertama dinda ini. Biarlah dinda berterus terang
pada kanda bahawa dinda telah jatuh cinta pada kanda
ketika pertemuan yang tidak disengajakan tempoh
hari. Maaf!Kerana jatuh cinta tanpa pengetahuan kanda.
Kegagahan kanda melawan ular sawa amat mengagumkan dinda.
Syabas! Kanda telah menggunakan kekuatan kanda untuk
menyelamatkan nyawa dinda. Dinda harap kegagahan kanda
berkekalan selamanya untuk menyelamatkan nyawa
beribu-ribu binatang di rimba ini tanpa mengira
siapa pun mereka. Iyalah kalau difikirkan siapalah
dinda untuk jatuh cinta pada kanda. Ah! Malunya dinda.
Dinda harap kanda tidak memarahi dinda setelah
mendengar pengakuan ikhlas dari dinda.
Sekiranya kanda balas cinta dinda betapa bahagianya dinda.
Secara tak lansung segala cita-cita dinda menjadi
kenyataan. Oleh itu agar dinda tidak ternanti-nanti
kanda balaslah warkah dinda ini.
Akhir kata sambutlah salam hormat dari dinda,
Yang perasan,
Puteri Rimba Niagara,
Raja Harimau : (SENYUM) Sambil melekapkan surat di dadanya.
Ya… Beda bedu….! ( GEMBIRA YANG BUKAN KEPALANG)
Puteri Harimau : Surat siapa tu? Sukanya kanda? Kenapa? (TERUS MERAMPAS SURAT DARI RAJA HARIMAU)
Oh! Surat cinta rupanya! Patutlah tersengih-sengih.
Habis tu kanda terima cintanya?
Raja Harimau : Diam.
Puteri Harimau Kalau kanda terima puteri rimba…
cinta dinda ni kanda nak campak mana?
Raja Harimau: Dinda jadi permaisuri kedua kandalah (GELAK).
Puteri Harimau : Kanda ingat dinda suka berkongsi suami? (MARAH)
Raja Harimau Kalau tak suka… diam-diam ajelah!
Puteri Harimau : Mana dinda boleh diam kekasih dinda diambil binatang lain .
Dinda akan tentang habis-habisan!
Raja Harimau : Hei! Sejak bila kanda jadi kekasih dinda ye! Setahu kanda dinda cuma teman biasa aje. Jangan lekas perasanlah.(GELAK)
Puteri Harimau : (SAKIT HATI LALU PERGI).
BABAK KEENAM (BALAS CINTA)
Raja Harimau membalas cinta,
Gembiranya hati Puteri Jelita;
Siang dan malam bertemankan tinta,
Agar cinta terus bertahta.
Raja Harimau : (MEMBALAS SURAT KEKASIH HATI)
Buat tatapan adinda puteri rimba.., warkah dinda telah kanda terima
dan diucapkan jutaan terima kasih di atas pengakuan ikhlas dinda itu.
Biarlah kanda katakana di sini niat dinda untuk menjadikan kanda
kekasih dinda ...kanda terima dengan rela hati. Biarpun kanda
tahu keputusan yang kanda ambil ini akan menggemparkan seluruh
binatang di darat mahupun di laut. Kanda sedar, betapa pentingnya
kedamaian.
Memang kanda akui kanda bongkak, sombong dengan kekuatan
yang kanda miliki untuk membunuh mangsa-mangsa kanda tapi
setelah berkenalan dengan dinda tempuh hari segala
kebongkakkan kanda terpadam dengan tiba-tiba.
Kehadiran dinda pada hari itu telah melembutkan keganasan kanda.
Terima kasih dinda puteri rimba , semoga dinda tetap menjadi
kekasih kanda yang setia.
Akhirkata sambutlah salam hormat daripada kanda.
Yang Mencintaimu,
Kanda Harimau.
1 · 17 February 2014 at 20:22
BABAK KETUJUH (POS)
Jasa si burung tidak dilupa,
Terbang tinggi bertegur sapa;
Mengalir keringat tidak mengapa,
Tanda kasih sedemikian rupa.
Burung : Sudah siap ke surat balasan?
Raja Harimau : Sudah…bawa tu baik-baik ye… jangan sampai tercicir.
Burung : Tuanku tak percayakan patik ke?
Raja Harimau: Beta cuma beri ingatan je! Kan elok saling ingat
mengingati.
Burung : Terima kasih atas nasihat tuanku tu. Patik akan pastikan
surat ini selamat sampai kepada tuan puteri rimba .
(MENGAMBIL SURAT)
* * * * *
Burung : (MENGAH) Tuan puteri rimba… ini surat tuan puteri bacalah cepat.
Puteri Monyet : Terima kasih burung. Semoga Tuhan membalas budi baikmu, (MEMBACA KEMUDIAN SENYUM PANJANG)
Burung : Macam mana ada tindak balas tak?
Puteri Monyet: Syukur Alhamdulillah ! Cinta beta berbalas.
Burung : Tahniah tuan puteri ! Patik .. doakan cinta tuan puteri rimba berjaya.
Kalau makan nasi minyak tu jangan lupa jemput patik.
Puteri Monyet : Takkanlah beta nak lupakan tuan hamba. Beta
akan jemput semua binatang di darat mahupun di laut.
Burung : Dapat patik bayangkan betapa meriahnya perkahwinan
puteri rimba tu.... Urusan kad jemputan kahwin patik
yang uruskan. Patik minta kerjasama kawan-kawan patik untuk
kirimkan kad jemputan kahwin kepada semua jenis binatang
yang ada di darat mahu pun di laut.
BABAK KELAPAN (JEMPUTAN)
Kad jemputan terus diedar,
Semua terkejut tiadalah sedar;
Ada yang memandang terus tersandar,
Asalkan pengantin cinta tak pudar.
Siput : Surat siapa yang kau bawa tu burung?
Burung : Ini bukan surat… ini kad jemputan kahwin.
Siput : Siapa pulak yang nak kahwin?
Burung : Puteri Monyet dengan Raja Harimau.
Siput : (KETAWA)
Burung : Eh! Kenapa engkau ketawa?
Siput : Aku tak percaya.
Burung : Kalau engkau tak percaya… ha…
engkau baca kad jemputan kahwin ni!
(MENGHULURKAN KAD JEMPUTAN KAHWIN KEPADA SIPUT)
Siput : (TERPERANJAT) Iya betullah. Ini satu keajaiban!
Burung : Kalau dah jodoh tak ada siapa yang menghalangnya!
Itu namanya jodoh dah tersurat .
Siput : Siapa-siapa lagi yang dijemput?
Burung : Seluruh binatang di laut dan di darat.
Siput : Hebat!
Burung : Nanti, engkau jemputlah sanak saudara engkau datang ye.
Siput : Sampaikan salam aku pada Puteri Rimba. Katakan aku ucapkan tahniah dan terima kasih atas jemputannya.
Gajah : Bila ditetapkan tarikh perkahwinan monyet dengan harimau,
tu burung?
Burung : 12 April 2015.
Gajah : Tepat pada masanya. Satu tarikh yang ditunggu-tunggu oleh
semua binatang untuk meraikan satu kejayaan.
Burung : Kejayaan apa pulak tu?
Gajah : Iyalah dengan sahnya perkahwinan Raja Harimau dengan Puteri monyet secara tidak langsung pasangan pengantin tersebut telah menyatupadukan seluruh binatang.
Burung :Sungguh bijak engkau gajah.
Gajah : Terima kasih sudi hargai apa yang aku katakan.
Burung : Sama-sama. … aku pergi dulu…
jangan tak datang bawa saudara mara engkau ya gajah.
BABAK KESEMBILAN (GOTONG ROYONG)
Semua haiwan bergotong royong,
Sediakan pelamin pengantin tersayang;
Bergurau senda semakin matang,
Gembiranya hati semua yang datang.
Kucing : Macam mana dengan kain pelamin yang aku
buat ini cantik tak?
Itik : Apa yang engkau buat kucing semuanya cantik.
Singa : Siapa yang pilih warna?
Arnab : Siapa lagi pengatinlah. Katanya warna unggu adalah
lambang kedamaian. Penyatuan rasa cinta yang sukar dimengertikan.
Ayam : Romantik sungguh pengantin kita tu. Siapa pulak yang
mengantung lampu-lampu yang berwarna-warni itu? Sungguh cantik?
Kucing : Keluarga monyetlah. Mereka mahir dalam panjat memanjat.
Itik : Kamu semua terfikir tak bagaimana muka anak pengantin
kita nanti?
Singa : Rupa ibu dan bapak dialah!
Kucing : Rupa mounyetlah. Mau tu bapak dia dan nyet ibu dia.
(SEMUA TERGELAK BESAR)
1 · 17 February 2014 at 20:21
BABAK KESEPULUH (TETAMU DATANG)
Malam dinantikan penuh debaran,
Persandingan Pengantin Raja Rimba yang dinantikan;
Semua gembira menantikan tibanya perkahwinan,
Majlis perkahwinan yang dibanggakan.
Tetamu datang dari daratan dan lautan,
Berpakaian cantik meraikan pengantin kesayangan;
Mengucapkan tahniah penuh kesyukuran,
Kerana pengantin idola perdamaian.
Pelbagai hadiah dibawa tetamu,
Tetamu disambut dan dijamu;
Dijamu makanan pelbagai menu,
Sambil makan menantikan pengantin rasa tak jemu.
Itik : Cantiknya pasangan pengantin bagaikan pinang
di belah dua.
Burung : Engkau tengok tu… bintang-bintang di langit
bergemerlapan dan bertaburan di sana sini seolah-olah
menyerikan lagi majlis perkahwinan ini, mari kita
tengok barang-barang hantaran harimau kepada monyet.
Kucing : (MEMBELEK HANTARAN)
kasut Cinderella pun ada, hai… bertuah Puteri Rimba dapat
bersuamikan Raja Harimau.
Itik : Entah-entah satu hari nanti pulak, engkau
kahwin dengan aku.
Kucing : (KETAWA) Engkau ni mengarutlah.
Itik : (KETAWA) Dalam dunia sekarang tiada yang pelik.
BABAK KESEBELAS (SAMBUTAN MAJLIS PERKAHWINAN
Tepat Jam 12 Malam semua bersorakkan,
12 April 2015 diraikan majlis pengantin;
Di langit rimba bunga api berpercikkan ,
Meraikan Pengantin Raja Rimba yang budiman.
Pengantin diarak menuju pelamin,
Gajah membawa pasangan pengantin:
Paluan kompang bernyanyi-nyanyian,
Di malam itu penuh kemeriahan.
Duduk bersanding jeling menjeling,
Sambil menjeling tersenyum sayang;
Sayangnya pengantin kepada tetamu yang datang,
Dilemparkan senyuman mesra tanda kasih sayang.
Semua kumpulan tetamu membuat persembahan,
Dipersembahkan kepada pengantin kesayangan;
Pengantin gembira keterharuan,
Melihat persembahan yang mengasyikkan.
Perkahwinan Pengantin Raja Rimba lambang kebanggaan.
Kebanggaan penghuni rimba dan lautan;
Pelbagai kaum dapat disatukan,
Hidup aman damai dalam perpaduan.
Kancil (Wakil Haiwan): Terima kasih Pengantin Raja Rimba
yang kami sayangi. Tuanku telah menyatukan penghuni
rimba yang selama ini mementingkan kaum sendiri dan
hanya mementingkan diri sendiri. Dengan perkahwinan
ini penghuni rimba dan lautan menjalani hidup bersatupadu
tolong menolong dan aman damai selamanya. Terima kasih
Pengantin Raja Rimba.
Raja Harimau : (TERSENYUM SAMBIL MEMANDANG PERMAISURINYA)
Ucapkan terima kasih kepada permaisuri beta. Dialah yang telah
membuka hati beta untuk kedamaian rimba ini dan kedamaian
penghuni lautan juga.
Puteri Monyet : (TERSENYUM BANGGA SAMBIL MEMBALAS
SENYUMAN KEPADA SEMUA TETAMU HADIR YANG
BERSORAKKAN PENUH GEMBIRA YANG AMAT SANGAT
DAN DI TAMATKAN DENGAN PERCIKKAN BUNGA API)
TAMAT
Karya: RATU RIMBA NIAGARA
16 Muharram 1434H
30 November 2012M
·
(PETIKAN DARIPADA WALL SULTAN HASSANAL BOLKIAH)
15 Rabiulawwal 1434H
27 Januari 2013M
"TEATER BANGSAWAN DIRAJA PUTRA SANG KURIANG BAHAGIAN (1) RENTETAN SKRIP TEATER BANGSAWAN DIRAJA PENGANTIN RAJA RIMBA Karya Ratu Rimba Niagara
Setelah berkahwin dengan Raja Rimba, Permaisuri Rimba mengikut
Raja Rimba tinggal di sebuah istana di Belantara Niagara.
Rumahtangga yang dibina atas dasar saling cinta menyintai
amat bahagia. Sehati sejiwa saling hormat menghormati,
Saling bertukar pandangan dan sentiasa memikirkan masalah
seluruh haiwan yang ada di Belantara Niagara.
Kebahagian rumahtangga Raja Rimba tidak lama apabila
seluruh kaum Raja Rimba tidak senang hati dengan perkahwinan
Raja Rimba dengan Permaisuri Rimba.
Terutama sekali Puteri Harimau yang sudah lama menaruh hati
dengan Raja Harimau.
Puteri Harimau telah membuat strategi untuk membunuh Permaisuri Rimba yang ketika itu sedang sarat mengandung Putera Sulungnya.
"Beta... tak akan lepaskan si bedebah itu yang telah merampas
kekasih beta...beta mesti membalas dendam. Dia mesti mati!!!"
"Tapi macam mana kita nak bunuh dia Tuan Puteri sebab Raja Rimba
selalu berada di sisinya."
"Tak apa beta tahulah nak buat macam mana..."
"Kamu tengoklah nanti... dia akan menyesal kerana merampas kekasih beta!"
Ketika perbualan Puteri Harimau dengan pengikut-pengikutnya, dayang Permaisuri Rimba telah terdengar.
Jantungnya berdetak kencang...Dayang menangis kerana dia tidak mahu kehilangan Permaisuri Rimba yang amat disayanginya. Kebaikan Permaisuri Rimba kepada seluruh Rimba Niagara telah sebati dalam semua haiwan-haiwan kecuali puak-puak Raja Rimba yang sememangnya berdengki hati dengan Prmaisuri Rimba .
"Walau apa yang terjadi hamba takkan biarkan Permaisuri Rimba dibunuh hamba akan lindungi Permaisuri biarpun nyawa hamba jadi taruhan!!.
Petang itu Puteri Harimau datang ke Istana Rimba Niagara dengan membawa mempelam muda.
"Permaisuri...beta ada bawakan mempelam muda untuk Permaisuri..."
"Hi...sedapnya...beta sudah lama mengidamkannya...sudah serata tempat Kekanda Rimba mencari mempelam muda tapi baru sekarang beta dapat merasai mempelam yang beta idamkan...Terima kasih Tuan Puteri kerana memahami buah mempelam muda yang beta idamkan," kata Permaisuri Rimba penuh gembira.
"Kalau macam ni setiap hari beta boleh bawakan.. mempelam muda untuk Permaisuri lagi ye... sehingga Permaisuri melahirkan cahayamata."
"Baik sungguh hatimu Tuan Puteri...Kebaikan Tuan Puteri Beta amat
hargai dan amat terharu."
"Permaisuri kesayangan seluruh haiwan di Rimba Niagara ini...
apalah salahnya beta berkorban demi Permaisuri tanda kasih
sayang beta kepada Permaisuri."
"Terima kasih dinda putri."
Raja Rimba pulang dari berburu.
"Mana dinda dapat buah mempelam muda ni dinda?"
"Adinda Puteri Rimba ada datang tadi dia yang memberi dinda buah
mempelam ini."
"Dinda...kanda sudah lama kenal dengan hati budi Puteri Rimba tu...
Mesti ada niat tak baik kepada dinda..."
"Kanda...kanda...tak baik berperasangka yang bukan...bukan...
kita bersangka baik ye.. Ha...lagi pun bukan dinda yang nak
makan buah mempelam ni....anakanda yang dalam kandungan ni kanda..."
Permaisuri Monyet tergelak.
"Mentang-mentanglah kanda tak dapat carikan mempelam muda untuk dinda..."
Kanda dengar dalam kandungan dinda ye" Raja Rimba meletakkan telinganya ke perut permaisuri kesayangannya .
"Anakanda...anakanda nak pelam ye ...tak pe....kejap lagi
bonda kesayangan anakanda makan ye...anakanda."
"Kanda ni ada-ada aje lah..." Mereka suami isteri tergelak geli hati
yang bukan kepalang.
Malam itu Permaisuri Rimba tidak dapat tidur kerana perutnya memulas- mulas kesakitan.
"Dinda...dinda..kenapa dinda...." Tanya Raja Rimba penuh cemas.
"Sakit...! Kanda....Sakit sangat perut dinda ni.....!" Permaisuri
Monyet menangis tidak dapat menahan sakit perut yang amat sangat.
"Sabar lah dinda...jangan ....jangan dinda sakit nak bersalin..."
Raja Rimba menitahkan dayang memanggilkan Mak Bidan untuk menyambut anakanda diRaja.
Permaisuri Rimba selamat melahirkan seorang Putera yang sangat tampan.
Bentuk saling tak tumpah seperti Bonda Permaisuri dan berbelang-belang seperti Ayahanda Raja Rimba.
"Tuanku... Syurkur Allhamdulillah Permaisuri selamat melahirkan Putera
amat sempurna sekali. Tengok ni...rupa macam Tuanku dan Permaisuri. Cantikkan ..." kata Mak Bidan sambil memberikan Putera diRaja yang baru dilahirkan kepada Raja Rimba.
"Syukur Alhamdulillah dengan Kurniaan Allah pada beta."
Raja Rimba mengazankan pada Putera Baginda yang tercinta. Setelah itu Baginda terus masuk ke kamar mendapatkan Permaisuri yang masih lemah.
"Dinda...Terima kasih dinda kerana melahirkan anakanda untuk kanda...he tengok ni...rupa macam dinda dan belang-belang macam kanda....cantikkan..." Raja Rimba mencium putera baginda yang baru dilahirkan berkali-kali penuh kasih.
"Ye...lah kanda... anakanda kita sempurna sekali cantiknya. Belang-belangnya lambang kemegahan Keperwiraan. Dinda sangat bersyukur pada Allah ..kanda.
"Kanda pun begitu juga dinda...Bersyukur sangat-sangat dengan kurniaan ini."
Tiba-tiba kedengaran suara cemas dari hulubalang istana.
"Tuanku... Istana sudah dikepung Tuanku...ramai pendekar istana dibunuh."
"Siapa yang punya angkara hulubalang."
"Puteri Rimba...Tuanku."
"Bedabah!Beta dah agak dah...Puteri Rimba akan melakukan sesuatu."
"Tuanku... Tuanku larilah dari sini Tuanku...."
"Kanda...Kanda....kena pertahankan Takhta Kanda...biar dinda dan anakanda yang pergi dari Istana Niagara ini."
"Dinda....! Kita kan dah janji hendak sehidup semati....Tidak dinda....Kanda tak akan biarkan dinda dan anakanda berpisah dengan kanda."
"Kanda...kekallah tahta di Raja...Puteri Rimba cuma mahukan kanda..dinda sudah relakan kanda...demi keharmonian semua haiwan di Rimba Niagara ini."
"Dinda...kenapa dinda korbankan kebahagiaan sendiri demi keamanan rimba raya ini?"
"Kanda ...sebenarnya kebahagiaan dinda adalah keselamatan dan keamanan semua penghuni Rimba Niagara ini kanda."
"Maafkan segala kesalahan dinda kanda... Insya-Allah ada peluang kita berjumpa ...ya kanda...." Permaisuri tidak dapat menahan sebak lalu berjuraian air matanya hingga tertitis air matanya ke wajah putera yang baru dilahirkan."
"Dinda...jagalah anakanda baik-baik ya...nanti kanda akan cari juga dinda dan anakanda ...."
Dayang dan hulubalang menemani Permaisuri dan Putera baginda melarikan diri dari Istana Niagara. Mereka merendah hutan di malam yang gelap gulita.Rupanya mereka telah diburu oleh kuncu-kuncu Puteri Rimba.
"Permaisuri...lari....lari segera....biarkan patik di sini," kata dayang istana penuh cemas.
Permaisuri sempat melarikan diri meninggalkan dayang dan hulu balang
yang telah berjaya dibunuh oleh kuncu-kuncu Puteri Rimba.
Karya Ratu Rimba Niagara
1 Mac 2013
1 · 17 February 2014 at 21:16 ·
PUTERA SANG KURIANG BAHAGIAN (II)
Pagi yang hening itu terdengar satu das tembakan.
Permaisuri Rimba yang tidak bermaya sambil mengelek
puteranya sempat mengambil sehelai daun lalu daun
tersebut diperahkan susu untuk diberi minum kepada
puteranya yang sedang menangis kehausan.
Selepas itu Permaisuri Rimba rebah menyembah bumi.
Permaisuri Rimba mati terkena tembakan Pak Deli.
Tubuhnya berlumuran darah. Puteranya masih lagi
lagi dalam pelukan bunda tercintanya.
Pak Deli yang menyaksikan kejadian tersebut bagaikan
tersayat hatinya ditusuk sembilu. Timbul kekesalan
di hatinya yang amat sangat.
Dia mengambil putera dari dakapan bondanya yang telah
mati. Puas dia mengambil putera tapi putera masih tidak
mahu melepaskan pelukan bondanya. Akhirnya dia terpaksa
akur dengan kekuatan Pak Deli. Ketika Pak Deli meninggalkan
bondanya yang terbujur kaku dia sempat memandang bondanya
buat kali terakhirnya. Dan sempat dia memberi lambaian
terakhir kepada bondanya.
Sampai di rumah...Pak Deli menceritakan apa yang telah
berlaku ketika di hutan ketika dia sedang berburu.
"Abang...sampai hati abang tembak ibu monyet...dia
masih lagi menyusu....sampai hati abang memisahkan kasih
sayang ibu dengan anaknya.
"Abang pelik dengan anak monyet... ibunya hitam....anaknya
cantik...tengok tu bulunya berbelang-belang macam harimau."
"Apa pun alasan abang...abang tetap salah...tidak kasihan
ke abang pada nasib anak monyet ni nanti?"
"Kalau dijual anak monyet ni ...kita dah boleh jadi kaya...
tak perlu hidup sesusah ini lagi."
"Abang....biarpun berapa juta harga anak monyet ini...
saya takkan benarkan abang menjualnya? Saya nak belanya
kerana saya bertanggungjawab di atas kematian ibunya.
Saya dengar cerita abang pun saya telah jatuh kasih pada
anak monyet ini. Lagipun kita tidak punya anak..biarlah
anak monyet ini jadi anak kita..." kata Mak Limah sambil
memeluk putera dengan penuh kasih sayang. Putera dari
tadi memang Mak Limah dengan matanya yang kuyu seolah
minta dikasihani...kesedihan di atas kematian bondanya
masih dalam terbayang-bayang di ruangan matanya.
Sudah hampir dua bulan berita kehilangan Permaisuri Monyet
tidak dapat didengari oleh Raja Rimba . Puteri Monyet
memberi kata dua kepada Raja Rimba jika sekiranya Raja
Rimba tidak mahu mengawininya akan berlakulah peperangan
yang amat dahsyat di Rimba Niagara. Raja Rimba teringatkan
kata-kata Permaisuri Monyet.
"Kanda... apalah ada pada cinta kanda...biarlah dinda yang
terkorban asalkan penghuni rimba... aman bahagia selamanya.
Kanda mesti pertahankan kerajaan Rimba Niagara...biarpun
kanda terpaksa berkahwin dengan Puteri Harimau. Dinda sudah
relakan. Mesti diingat...penghuni Rimba Niagara adalah lebih
diutamakan daripada cinta kanda dengan dinda...ye...cinta
kanda kepada penghuni Rimba Niagara ...di situlah cinta
dinda pada kanda."
Majlis Perkahwinan di antara Raja Rimba dengan Puteri Harimau
dibuat secara besar-besaran..selama tujuh hari tujuh malam.
"Barulah bagaikan pinang di belah dua..." kata suku sakat
harimau."
Dengan termentrinya perkahwinan Raja Rimba dengan Puteri Harimau
maka tiadalah berlaku peperangan...dan terselamatlah penghuni
Rimba Niagara .
Putera yang dipelihara oleh Mak Limah diberi nama Sang Kuriang.
Sang Kuriang sangat cerdik dan pandai mengambil hati kedua orang
tua angkatnya.
Pak Deli yang pada awalnya ingin menjual Sang Kuriang tidak
jadi meneruskan hajatnya ....kerana tidak sampai hati melihat
isterinya Mak Limah berdukacita.
Sudah hampir Sepuluh tahun Sang Kuriang dipelihara oleh Pak
Deli dan Mak Limah.
Pada suatu hari, suatu peristiwa yang tidak disangka berlaku.
Apabila rumah Pak Deli terbakar. Pak Deli mati terbakar
hangus . Mak Limah dan Sang Kuriang sempat menyelamatkan diri.
Kini mereka ini tiada tempat berteduh . Mereka tinggal di sebuah
gua di dalam hutan.
"Emak...macam mana kita hendak teruskan kehidupan mak...dalam
hutan ni...apa yang kita nak makan nanti...."
"Kuriang anakku...kau dah besar panjang...kejadian asalmu kau
mahir panjat memanjat...usaha nak ye...mak dah tua ....dah
tak larat lagi hendak mencari rezeki untuk kita makan...inipun
nasib baik kita dapat tempat berteduh dari hujan ribut."
"Baiklah kalau itu yang emak kata...Kuriang akan cuba berusaha
mencari rezeki untuk kita meneruskan kehidupan."
"Bagus anakku...di mana ada kemahuan di situ ada jalan...Yang
penting Kuriang mesti yakin dengan kebolehan Kuriang ye...nak."
"Ye mak..."
Pagi lagi di hutan belantara Kuriang memberanikan diri memanjat
dari satu pokok ke satu pokok. Pada awalnya tika mula mencuba
banyak kali dia gagal...tetapi kerana teringatkan kata ibu angkatnya
"Yakin dengan kebolehan sendiri" akhirnya Sang Kuriang berjaya
memanjat dan bergayut dari satu pokok ke satu pokok. Macam
Tarzan lagaknya. Kerana terlalu gembira yang amat sangat setelah
berjaya bergayut-gayutan ...hingga terlupa mahu pulang.
"Emak....emak...! Kuriang dah pandai memanjat....seronok emak...
tengoklah apa yang Kuriang bawa ni... emak makan... ye...air pun
Kuriang bawakan untuk emak. Ini semua berkat mendengar nasihat
emak...Percaya dengan kebolehan sendiri....:
Mak Limah merasa gembira...kerana Sang Kuriang sudah pandai
berdikari dan boleh menjaga makan minum Mak Limah.
Setelah setahun tinggal di gua tersebut...Mak Limah meninggal
dunia kerana sakit tua.
Sedihnya hati Sang Kuriang di kala itu Tuhan saja yang tahu.
Tapi kena tabah. Ibu angkatnya dikebumikan di atas sebuah
bukit di dalam hutan.
Kerana terlalu sedih Sang Kuriang tertidur di pusara ibu angkatnya
Mak Limah.
Dia bermimpi...
"Bonda sangat rindukan anakanda... carilah ayahanda di Rimba Niagara Raja yang memerintah Rimba Niagara adalah ayahanda ...anakanda..."
Sang Kuriang tersedar dari mimpinya. Kata-kata....bonda rindukan
anakanda...carilah ayahanda di Rimba Niagara Raja yang memerintah
Rimba Niagara adalah ayahanda anakanda..
Esoknya Sang Kuriang pergi ke Rimba Niagara mencari ayahandanya
yang dimaksudkan dalam mimpi tersebut.
Akhirnya dia sampai ke Istana Rimba Niagara. Dia meminta izin untuk
berjumpa dengan Raja Rimba Niagara.
"Ampun Tuanku sembah patik harap di ampun..ada rakyat ingin mengadap
Tuanku...ampun Tuanku,..." kata hulubalang.
Sang Kuriang dibenarkan masuk mengadap Raja Rimba.
"Ampun Tuanku sembah patik harap diampun...."
"Apakah hajat tuan hamba mengadap beta?"
"Ampun Tuanku...sembah patik harap di ampun...adapun patik datang
ke Istana ini inginkan kepastian tentang maksud mimpi patik."
"Apa mimpi tuan hamba...ceritakanlah beta sudi mendengarnya."
"Adapun patik bermimpi ...bunyinya begini....bonda rindukan anakanda...
carilah ayahanda di Rimba Niagara Raja yang memerintah Rimba Niagara adalah ayahanda anakanda....sebab mimpi itulah patik terpanggil untuk datang ke Istana Niaga berjumpa Tuanku."
"Oh tak syak lagi anakandalah...yang ayahanda cari-cari selama ini..
Oh! Anakanda ...ayahanda rindukan anakanda....ayahanda pun bermimpi yang sama." Raja Rimba memeluk puteranya yang selama ini dirindui.
"Bondamu telah pun mangkat dan telah disemadikan di Tanah Perkuburan di-Raja....nanti ayahanda tunjukkan tempat. Bonda tirimu baru sebulan mangkat...Ya Allah syukur kerana dapat bertemu dengan anakanda hamba..
Syukur Ya Allah."
Putera Sang Kuriang telah ditabalkan menjadi Raja Rimba Niagara
yang baru menggantikan ayahanda baginda yang telah uzur.
"Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku!"
Karya Ratu Rimba Niagara
1 Mac 2013
PANTUN PUTERA SANG KURIANG (BAHAGIAN III)
Putera Abdul Malik empunya cerita,
Bergelar Raja Di Rimba Nilam Puri;
Telah berlaku perebutan kuasa,
Makanya ditumpangkan anak pada sahabat yang dipercayai.
Putera puterinya menjadi sahabat kepada Putera Sang Kuriang,
Diajar ilmu persilatan kepahlawanan DiRaja;
Agar menjadi Raja yang gagah perkasa penuh kasih sayang,
Mempertahankan rakyat di Rimba Niagara dan Nilam Puri tercinta.
Dalam perebutan kuasa Raja Abdul Malik menang,
Datang ke Rimba Niagara menjemput putera dan puterinya;
Terhutang budi dengan sahabat dan Putera Sang Kuriang,
Kebaikan dibalas dengan kebaikan penyambung ikatan hati dan jiwa.
Puteri Raja Abdul Malik dikahwinkan dengan Putera Sang Kuriang,
Disambut besar-besaran penuh gilang gemilang;
Semua rakyat meraikan perkahwinan diRaja berhati girang,
Makanya ikatan Raja dan rakyat bertambahlah kasih sayang.
Karya Ratu Rimba Niagara
12 April 2015
PUTERA SANG KURIANG (BAHAGIAN III)
Tersebutlah kisah di Rimba Nilam Puri telah berlaku
perebutan kuasa di antara Raja Abdul Malik dengan
Raja Ahmad Kamal. Raja Ahmad Kamal adalah sepupu
kepada Raja Abdul Malik.
Raja Abdul Malik berkahwin dengan Permaisuri Raabia'tul Adawiyyah.
Mereka dikurniakan dua orang putera dan seorang puteri.
Selama ini mereka hidup aman bahagia sekeluarga.
"Anakanda bertiga... sebentar tadi ayahada baru saja
menghantar pesanan kepada sahabat ayahanda Raja Badrul Hisyam
di Rimba Niagara untuk menumpangkan anakanda bertiga
di Istana Rimba Niagara. Anakanda selamat di sana...
Ayahanda dan bonda akan datang menjemput anakanda
setelah negari kita aman damai...sekarang dalam kucar
kacir...."
Mereka anak beranak saling berpelukan dan tangis pilu
menyelubungi Istana Rimba Nilam Puri. Permaisuri Atekah
mententeramkan tangisan anakanda putera dan puterinya.
"Anakanda puteri ...jangan nangis ye...nanti bonda
datang..." pujuk Permaisuri Raabiatul Adawiyyah sambil memeluk erat puterinya dengan tangisan pilu.
Ketika sampai di Istana Niagara...Raja Badrul Hisyam dan Putera Sang Kuriang menyambut kedatangan keluarga angkat mereka dari Istana Nilam Puri.
Sang Kuriang menjadi sahabat baik kepada putera-putera dan puteri .
Mereka 4 sahabat diajar ilmu persilatan . Setelah enam purnama
mempelajari ilmu persilatan mereka mahir ilmu persilatan , begitu juga puteri .
Sedang mereka duduk berehat...tanpa diduga kedatangan ayahanda Abdul Malik dan Permaisuri
Raabiatul Adawiyyah ke Istana Rimba Niagara.
Suasana sudah aman kembali. Raja Ahmad Kamal tewas dalam pertarungan dengan Raja Abdul Malik.
Upacara menyambut kedatangan Raja Abdul Malik bersama Permaisuri Raabi'atul Adawiyyah
disambut besar-besaran. Ketika itu juga diistiharkan pertunangan Puteri dengan Putera Sang Kuriang.
Genap tiga bulan mengikat tali pertunangan Puteri berkahwin dengan Putera Sang Kuriang. Majlis amat meriah sekali disambut dengan penuh gilang gemilang.
Karya Ratu Rimba Niagara
12 April 2015
PERSEMBAHAN TEATER DIRAJA ,'PUTERA SANG KURIANG' DIADAKAN DI PANGGUNG BANGSAWAN MERAK KAYANGAN
ARAHAN PUTRA ARJUNA NEGERI ANTAH BERANTAH
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
TETAMU JEMPUTAN:
SELURUH KERABAT DIRAJA MELAYU
& RAKYAT YANG MEMPERTABATKAN INSTITUSI DIRAJA
PAKAIAN : TRADISIONAL MELAYU
HARGA TIKET: MENGIKUT ZAMAN
TIKET TERHAD
BAGI YANG TERLEPAS PELUANG
JANGAN GUNDAH GULANA JIKA MENDAPAT SAMBUTAN
TEATER DIRAJA,' PUTERA SANG KURIANG' AKAN DIADAKAN
BERTERUSAN HINGGA KE GENERASI MASA AKAN DATANG!
DATANG JANGAN TAK DATANG!
"RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA"
FESTIVAL FILEM BANGSAWAN DIRAJA,' PUTRA SANG KURIANG' KARYA RATU RIMBA NAGARA MOGA MENDAPAT SAMBUTAN DARIPADA SEMUA GOLONGAN GENERASI KINI DAN AKAN DATANG AAMIN.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
29 Mac 2013
(DISIARKAN DI WALL SULTAN HASSANAL BOLKIAH & PRINCE ABDUL MALIK & RATU RIMBA NIAGARA , RAJA NOR JAN SHAH, ANAKANDA PUTERA RAJA BONGSU, WARISAN KELANTAN , WANGSA MAHKOTA SELANGOR, KESULTANAN JOHOR, KESULTANAN KELANTAN, GRUP SRI PEMANGKU ADAT & GRUP MAJLIS PANGKUAN DIRAJA KESULTANAN MELAYU ISLAM NUSANTARA & PANGERAN KAMARUDDIN HAJI YUSOF SANI, KESULTANAN INDRAPURA, KESULTANAN MATARAM, KESULTANAN SIAK, PERKUMPULAN KRATON NUSANTARA, KRATON NUSANTARA, SULTAN BROTOWIJOYO YUSODIPURO, KEDATON KRATON WAHYU UTAMA & TENGKU SHAWAL TENGKU AZIZ & KRATON KERAJAAN SURGA PESONA DUNIAMAYA, SASTRA MATARAM, KHAIRUDDIN AL YOUNG II GRUP PAGUYUBAN KELUARGA PAHLAWAN INDONESIA ,PANGERAN ITOE OELY'X , KHAI NOOR (KERABAT DIRAJA JEMBAL) , LT KOL AHMAD TAJUDDIN , LAKSAMANA PENDEKAR TEMASEK, LEFTENAN ADAM SAKEENAH, PANGLIMA PERANG, SANG HELANG, BADAR AL -AHMAD, ARJUNA AKMALIAH,ANDI ASPAR ARUNG DIDI, DEN MAT MANGKUBUMI)
15 April 2013
(PETIKAN DARIPADA SKRIP NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA)
Like · · April 15, 2013 at 2:03pm near Kuala Lumpur ·
"SELAMAT HARI LAHIR KEPADA PUTERA MAHKOTA BILLAHI"
SELAMAT MENYAMBUT HARI KEPUTERAAN KEPADA PUTERA MAHKOTA BILLLAHI MOGA DIPANJANGKAN UMUR DALAM KEBERKATAN ILAHI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
MOGA IKATAN SILATURRAHIM NEGARA JIRAN ANTARA BRUNEI DAN MALAYSIA DIBERKATI ILAHI AAMIIIN
SEMPENA MERAIKAN HARI KEPUTERAAN PUTERA MAHKOTA BILLAHI DISIARKAN TEATER BANGSAWAN DIRAJA SEBAGAI CENDERA HATI DARIPADA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA TANDA KASIH SAYANG DUNIA AKHIRAT SESAMA SAUDARA SEISLAM DI ANTARA RAKYAT DAN RAJA.
UCAPAN TULUS IKHLAS DARIPADA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
18 Rabiulakhir 1435H
18 Februari 2014
1 · 17 February 2014 at 21:09
TEATER BANGSAWAN DIRAJA KARYA RATU RIMBA NIAGARA
DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN PERKAHWINAN DIRAJA PUTERA SULTAN BRUNEI DARUSSALAM, ' PRINCE ABDUL MALIK DENGAN DK RAABI'ATUL ADAWIYYAH MOGA CINTA SAMPAI KE JANNAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.'
22 Jamadil' Akhir 1436H
12 April 2015
KARYA SASTERA DISIARKAN DI PAGE KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH & PRINCE ABDUL MALIK
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
26 JAMADIL'AKHIR 1436H
16 APRIL 2015
Foto Saya Sayang Tun Dr Mahathir Mohamad.
Saya Sayang Tun Dr Mahathir Mohamad bersama Rizal Jan.Suka Halaman
22hb Julai 2015 ·
Semua orang duk bercakap pasal filem Kapsul yang Tun Dr Mahathir menjadi salah seorang pelakon dalam filem ini. Admin terlibat secara langsung dalam pembikinan filem ini.

Filem ini dibuat pengambaran pada tahun lepas tapi sayang pengarah nya , Allahyarham Martias Ali tak sempat melihat filem ini ditayangkan kerana meninggal dunia akibat barah darah tahun lepas.

Admin memang respect kepada Allahyarham kerana menghasilkan filem ini, idea garapan yang menarik mengenai apa yang ada dalam Kapsul yang ditanam oleh Tun Mahathir suatu ketika dahulu yang bakal dibuka pada tahun 2020,

Fiilem ini adalah filem wajib tonton bagi kita terutama orang Melayu yang menceritakan sebuah perjuangan sebenar. Namun, ianya bukan lah filem sejarah yang membosankan.

Jangan duk tanya minta tiket free dari admin. Masa ni lah kita kuar duit sikit untuk filem Melayu kita! Pasti memberi kesan yang besar selepas anda tonton filem ini, percaya lah!

SukaTunjukkan lagi reaksiKomenKongsi
Komen

SEMUANYA KERANA LILLAHI TAALA
Pujangga Ratu Rimba Niagara boleh ku tanya?
Silakan....
Kenapa kamu bilang kamu seorang pujangga ya?
Hari-hari aku berpujangga, aku teruja dengan dunia pujanggaku sendiri
Gimana dengan puisi-puisi dengan pujangga lain tak sehebat puisimu ke?
Kenapa kamu bilang begitu?
Kuperhatikan hanya dunia kau saja, dunia puisi orang lain kau tak pedulikan
Puisi mereka terlalu puitis aku tak setanding mereka
Kenapa kau rasa rendah diri sekali ? atau kamu ini egois...
Tahukah engkau sejak dulu hingga kini aku tak punya rakan pujangga
Itulah aku kata kamu ini egois...
Aku tak setanding mereka yang berpujangga puitis kau kata aku egois
Iya kau rasa pujanggamu saja yang hebat sebab itu mereka tinggalkan kamu
ALLAHU AKBAR tak terfikir pun puisiku hebat , hebat bagiku itu kerana Ilham-Nya
Kenapa kamu bilang ilham dari Tuhan ...kamu ini hebat sangat ke katakan begitu..
Bukankah setiap yang baik itu datang dari-Nya...
Kau pasti apa yang engkau tulis itu ilham dari-Nya?
Pasti ...pasti...pasti...
Egois lagi kau ni...macamlah kau ini ahli Syurga...egois...
Syurga itu rahsia Allah milik Allah ...aku beramal soleh bukan kerana Syurga
Habis kamu berpujangga tentang Syurga macamlah kamu ini pasti ahli Syurga
Jika aku beramal soleh kerana Syurga...Syurga pun tak sudi terimaku
Hai hari-hari bilang Syurga tak akan tak masuk Syurga...hmm
Sudah aku bilang aku buat sesuatu bukan kerana Syurga titik
Syurga...Syurga...Syurga...itu yang kamu berpujangga setiap hari berulang kali
Aku memanglah tak sebaikmu ...tapi aku berazam mahukan hatiku berhatikan Syurga
Berhatikan Syurga...aku tak faham
Tak faham atau saja buat-buat tak faham
Benar aku tak faham beramal bukan karena Syurga tapi mahukan hati seperti Syurga
Syurga bukan Tuhanku tapi Syurga adalah balasan amalan soleh hamba-Nya..
Habis kamu yakin kamu sudah berhatikan Syurga?
Jika aku yakin aku sudah berhatikan Syurga aku tak perlu berusaha lagi
Teruskan penjelasanmu ....
Aku beribadat dengan Tuhanku dan berbuat baik dengan manusia
Apa kaitannya dengan manusia...kamu beramal sajalah dengan Tuhan...
Tuhanku yang perintahkan berbuatlah baik dengan semua keranaKu
Habis kamu berbuat baik kepada semua manusia kerana Tuhan? Egois kamu
Kenapa kamu bilang aku egois?
Iyalah kau ini seorang yang miskin mana mungkin kamu dapat membantu...
Adakah aku tidak sekayamu aku tidak dapat membantu mereka?
Orang kaya saja yang boleh berbuat baik pada manusia bukan kamu yang miskin...
Habis tu sudah berapa ramai kamu membantu orang miskin?
Kayaku adalah untuk diriku sendiri ...kenapa kamu cemburu aku kaya?
Kenapa aku nak cemburu dengan engkau...itu harta engkau...
Ya harta aku, aku yang bermatian dapatkannya
Ke mana kau nak bawa harta engkau yang banyak nich
Hai engkau tak tahu ke aku disanjungi kerana hartaku yang banyak ini...
Di mata Tuhan harta engkau ini tidaklah banyak mana pun walaupun sepenuh bumi
Engkau ini iri hati dengan aku kan? Adakah begini sifat ahli Syurga iri hati?
Buat apa aku nak iri hati dengan engkau? kau bukanpun nak bantu aku yang miskin
Inilah sifat orang miskin suka menjadi pengemis ...minta sajalah pada Tuhan...
Bukankah harta engkau itu ada hak orang miskin....
Harta aku adalah hak aku orang miskin tak berhak atas harta aku..usahalah sendiri...
Cubalah kau senaraikan nama-nama si miskin yang meminta-minta pada kamu...
Orang miskin tahu aku ini orang paling kaya yang pelit bakhil bin kedekut...
Sampai sekarang tiada orang miskin yang meminta-minta pada kamu kan?
Tahu pun termasuk juga engkau tak akan berani minta-minta dengan aku...
Kerana aku, aku tak akan meminta-minta kerana orang miskin aku sanggup
Kenapa begitu pula ya kamu tega miskin asalkan orang miskin tak miskin
Biarlah aku miskin di dunia asalkan tidak di akhirat
Kamu ini memang rugi miskin di dunia miskin di akhirat
Mana engkau tahu aku ini miskin di akhirat
Iya kau kata Syurga bukan milik kau mana mungkin kau Penghuni Syurga
Syurga itu milik Tuhan rahsia Tuhan jadi aku buat baik bukan kerana Syurga
Engkau tak ada harta macam mana engkau nak buat baik?
Walaupun aku tak ada harta aku banyak puisi-puisi dan ide
Engkau yakin ke puisi-puisi engkau yang banyak ini bisa membantu si miskin
In Shaa Allah jika Allah izinkan puisi-puisiku ini dapat membeli kasih sayang
Sekadar puisi dapat membeli kasih sayang si miskin...yakin?
Yakin seyakinnya...
Wow hebat ratu pujanggaku ini makanya aku mahu beli semua puisi-puisimu ini
Betul tak menyesal? nanti jadi miskin pula kamu...
Selama ini aku sudah puas kaya tapi kekayaan aku tidak menenangkan jiwaku
Maksudmu?
Aku mahu jiwa ku tenang setenang Air di Kali Syurga...
Alhamdulillah tapi pastikan jangan kerana Syurga ya...
Ya...ya...ya karena Allah Taala...
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin

Karya Ratu Rimba Niagara
25 Zulhijjah 1434H
31 Oktober 2013M

SEPI ITU PENAWARMU DUKAKU


Tuhan maafkan aku
Terlalu banyak dosaku pada teman-teman alam mayaku
Teman-temanku maafkan aku
Bukan sengaja aku mahu berpisah dengan kalian
Yang terus menyepikan mu sebagai rakan fbmu
Tapi percayalah kita tetap bersahabat
Teman-teman yang ada sebagai fbku
Cuma boleh dibilang dengan jari
Terlalu sedikitt terlalu terhad
Mereka yang seperti si kunta si kunte saja
Yang di ambil sebagai teman fb
Bukan aku kata
Kau tak seperti kunta kunte
Dari awal matlamat aku ber fb mahukan
Mereka yang 100% menyokong dunia sasteraku
Dan saling berbagi ilmu dan berkominukasi
Mereka yang menyepikan dan terus menyepi
Hingga berbulan-bulan lamanya
Aku gak bisa menunggunya
Kerana aku terdera rindukannya...
Kerana sepi itu penawarmu
Sepi itu deritaku
Makanya aku undurkan diri dari menjadi rakan fbmu
Harap sudi maafkan aku ye...duhai semua bekas-bekas rakan fbku
Percayalah kita tetap bersahabat ukhuwah kasih
Antara kau dan aku
Selamanya abadi
Dalam lubuk hati di bawa hingga ke mati
Insya-Allah Aamiin.
KARYA : PUTRI RIMBA NIAGARA
23 JUlai 2012
Manda Conai Subhanallah semuga kita sahabat sejati Ratu Rimba bukan jadi kunta.kunte.cerita lama
Ratu Rimba Niagara Kunta kunte cerita alam fantasi yang menjadi sumber inspirasiku berkarya...sokongannya tak pernah layu di hatiku walaupun mereka sudah mati ditelan ombak rindu...masih terngiang-ngiang kata-katanya...alam fantasi alam ghaib mereka yang tertentu saja yang faham. Jadi aku percaya akan hadirnya pejuang sasteraku kirimanNya walaupun tidak semasa kuhidup setelah kumati pejuang sasteraku akan memperjuangkan sasteraku walaupun nyawa jadi taruhan. Insya-Allah Aamiin.
Makanya sahabatku manda kunta kunte bukan cerita lama tetap baru cerita lama yang melangkaui zaman walaupun zaman berubah namun dengan izinNya jua diterima setiap zaman.
Andai teman fbku yang ada sekarang terpisah jua kita akhirnya harap sudi memaafkan daku bukan merajuk hati tapi kunta kunte cerita lama yang dikatakan tidak sedikitpun ada di hatimu yang sepi dan kaku dalam bicara bisu hanya kalian sendiri yang faham sendiri kenapa aku begini dan kalian begini padaku.
Kita hidup atas pilihan sendiri
kerana sepimu pilihanmu
sepi itu juga membuatkan kita terpisah jua di alammya
kerana kita tak sehaluan dalam memperjuangkan sasterakuduniaku tapi kalian tetap saudara seislamku sampai bila-bila...yang penting jangan ada luka dihtimu di hatiku
berterus terang semasa hidup adalah lebih baik daripada mendiamkan diri sampai mati kerana apa yang tersirat di hati akan dipersoalkan di akhirat nanti...moga selepas luahan ini kita kosong-kosong...tiada menanggung beban rasa bersalah sepanjang hayat...


Karya Ratu Rimba Niagara
19 Syawal 1437H
24 Julai 2016


SAYA PEMUDA MELAYU YANG PEGANG PADA JANJI MAKA KARYA BUNDA AKAN DIREALISASIKAN MENJADI REALITI INSYA-ALLAH AAMIIN


apakah bunda tidak sudih lagi ol an sama saya..?
maaf ya nanda bunda lagi capek .apapun makasih atas perjuangan nanda untuk bunda moga usaha nanda berhasil aamiin.
ea bunda,,,, insyah allah, sedikit lagi akan berhasil....serahkan kepada allah jangka waktu yang di tentukanNya
Aamiin. Nanda kemana selama ini napa hilang tanpa kabar berita...
Sejujurnya bunda ingatkan nanda sudah tidak berminat lagi untuk meneruskan perjuangan sastera bunda kerana sebelum ini ramai yang berjanji tapi tak tepati janji...
saya selama ini,mencari kemajuwan ekonomi,udah saya dapat kan,tetapi hanya lepas makan,saat ini saya mau meningkat kan ,,,,perjuwangan untuk dapatkan lepas semuanya dalam kesusahan,insah allah,niat mau bantu seluruh manusia
visi misi kepemimpinan masadepan,mencari modal kebaikan,untuk ke baikan
kita ditemukan karena misidan visi kita sama
bila visi misi saya sukses di malaysia, saya akan satukan bunda dengan sastera lainya,di daerah saya,atau di negara bunda,saya akan naikan sastara bunda menjadi sasterah dunia,dengan prombakan,tulisan atau meyusun rapi dalam kata kata sastara,,,,akan mendunia sastara bunda,,,
moga niat suci murni nanda berjaya aamiin. Adakah nanda udah simpan semua karya bunda ..dalam satu dokumen
saya tidak ada meyimpan dalam dokumen,tetapi saya udah kenal bunda
dalam fb ini,itu udah cukup mantap...nanti semua akan di susun rapi dengan,kerjasama yang muda,tidak di persulit,tetapi berjuwang sama sama,dengan di bantu bundah untuk bersastara dan berdijiwa internasional
saya akan bantu bunda meyusun konsep nya,,bila saya berjaya di malaysia,akan saya bantu anak malaysia di dalam semua hal
untuk memudahkan nanda lagi nanti buat penyusunan dari sekarang... di situ nanda boleh membuat penyunan bersama dengan barisan relawan seperjuangan nanda gimana?
jika kita bercita-cita tinggi jika tak bertindak dari sekarang hanya mimpi saja nanda...
sekurangnya nanda udah mulakan langkah awal sementara menunggu modal...
saya uda dapat cara yang muda, emanglah sebenar nya dari saat ini,untuk memudakan,tetapi saya tidak mau berbuat,bila belum saat ini,tapi nantih, akan di susun dengan semua nya,,,,saya akan memberikan modal besar,bila nantih saya sukses,saya akan buat sekola sastara internasional,untuk universitih bunda di dalam 5 benua....dan saya akan bantuh carikan rekan rekan bunda yang seperofesi dengan nya,dan say akan tambah kan konsef nya,dengan imaginasi terbaharukan.....doakan saja,kita sehat dan selalu bersukur kepadah allah,semoga akan berjaya dunia akirad...
saya akan carikan rekan,untuk bundah di malaysia,kalau uda diberikan gaji yang berpengasilan,maka itulah bundah akan mendapatkan rekan rekan sejawat nya di dalam sejiwa di dalam bidang bidang sastara,,,dan begitujuga nanti akan saya susun kerjasama di natara kita,bila saya uda sampai ketitih dasar
saya akan bangun kan generasi muda, di dalam sastara bunda,melayupun berujut dalam pembangunan di semua bidang
sastara ekonomi,atau sastara ilmu pengetahuwan lainya,,,,,,
sastara politik,atau sastara ilmu ilmuan dan imaginasi atau lain lain, dengan konsef modernnisasi beriman
Subhanallah Aamiin. Nanda macam faham jer apa yang bunda cita-citakan dalam sastera bunda...syukur Alhamdulillah moga terwujud apa yang kita sama cita-citakan. Aamiin.
biarlah nanda dengan rakan seperjuangan nanda yang uruskan...tugas nanda dan rekan2 nanda kumpulkan bisa kah?
Disimpan supaya gak hilang...
nantih bilah saya kumpul kan,saya akan undang bundah,,,bilah nantih saya bisa bekerjasama kepada malaysia,atau untuk membangun satu kemajuwan besar...
bundah adalah tamu terhormat dan lagi,bundah adalah rekan sejatih, dan lagi,bundah adalah ibu nusantara di dalam kamus, visi misi kami
begitujuga,bundah adalah kedutaan besar bagi ilmu pengetahuwan yang ingin kami bangun di dalam visi misi
bundah juga yang ingin kami angkat,di dalam ilmu edukesien dunianya melayu
maka itulah bundah juga harus belajar lagi semangat lagi dan jaga kesehatan, jagalah ketakwaan,jangan mengejar kekuwasaan,tetapi kejarlah keridohan allah,makah allah akan berikan nikmat nikmat yang iyah janjikan itu,di dunia ataupun akirad,amin
nanda bukan itu tujuan asal bunda berkarya yang penting karya bunda aja dikenali tidak dengan bunda...tapi demi anak cucu senusantara kita berazam bersama-sama untuk memajukan sastra nusantara demiNya.
seandai nya engkau memuliyakan kerenah allah,maka kami akan maka saya akan bangkit,untuk bangkitkan keriyah mu,kerenah allah.......
andainya umur bunda tak sempat moga nandalah ayng dapat teruska segala cita bunda...
sebab itu nanda seharusnya simpan semua karya bunda yang ada bermula dari sekarang...
bukan saya yang meneruskan,tetapi anak cucu cicit bunda,yang akan saya bangkit kan dalam sastara rimba 5 benua indah ini
insyah allah...panjang umur kita akan berjumpah
bundah jaga kesehatan nya yah,insyah allah bundah sukses dunia akiradt,amin yarobbal alamin,kalau panjang umur,saya akan jumpah sama bundah,amin
sastara bunda ini,bisah di imaginasikan di dalam perpiliman
ataupun di dalam dunia imaginasi animasi dan lain lain,musikalisasi dan berpuisi atau nopelis jurnalis atau jurnalistik
pendapat saya,belok bunda, mantap sukses akan sukses bilah allah berikan kita,amin
nanda udah nampak bahasa sastera bunda ada nilai yang amat berharga anugerahNya untuk langkah berjaga2 agar gak hilang nanda dan relawan nanda yang lain seharusnya menyimpan semua karya sastera tersebut agar gak hilang nanda...
buat pengasingan bahagian karya...dari segi penceritaannya (tema tajuk karya)
bila udah ada modal nanti akan memudahkan terus jadi Insya-Allah Aamiin.
insyah allah, karyah ini,jadi hak kita semua,akan dijaga sampai tujuwan bunda...semoga nantih,akan saya tugaskan seperti yang bundah katakan,,saat ini kita masi menggali dan memperjuwangkan
Alhamdulillah bunda percayakan nanda bisa lakukan hingga berjaya...maka jangan persiakan kepercayaan bunda ..
insyah allah,,,,,,,,,
bundah akan sukses dunia akirat
bunda
aktivitas bunda,atau kerjah bunda sehari hari,,,,apakah masyarakat biasa,atau pejabat atau guru dan lainya,,,,apakah bunda toko agama,atau toko budaya..?
saya tidak melihat dari materi mu bunda,tetapi saya melihat ketulusan hatimu,adalah anugerah bagi kami,sebagai muda mudi,melayu sejati,atau muda mudi manusia sejati
bunda berjuang sendirian hanya di fb bunda berkarya sendirian...mujur ada nanda untuk bekerjasama dengan bunda..
alham dulilah, allah menerangi karya bundah,amin,,,,bunda bisa sukses,bila Allah mengijin kan nya
sebab itu bunda tidak dana atau modal untuk menjayakan cita-cita bunda..
saya bangga kepada ibu melayu ini,tanggu,tidak putus asa,saya sangat bangga,ini bisa jadi inspirasi,dan solusi bagi generasi melayu dalam kesendirian,berjuwang yanggah,,tiada kata menyerah, tidak pernah ucap kan putus asa,hidup selalu bahagia dunia akirad,kerena Allah sajaknya,amin
udah ramai mahu menjayakan cita bunda tapi sampai sekarang hanya tinggal janji moga nanda tidak gitu..
kita akan jayakan itu,bila waktu yang bicara,bila anak bunda alam ini,yang bicara nanti,insyah allah bunda akan di angkat menjadi gemilang bagi bumi nusantara
saya adalah pemuda melayu yang pegang janji,,,saya adalah muda mudi melayu yang amanat,,,saya berjanji dengan tujuwan yang baik dan benar,saya tepat kan janji,bila jalan itu benar dan baik,untuk seluruh nya
kerenah allah,janji bunda akan terujut
apapun rintangan dan dugaan yang datang kita akan teruskan perjuangan ini demi anak cucu cicit nusantara demi Islam keseluruhanNya Aamiin.
cita cita bundah akirnya nanti berjaya, allah akan jayakan itu,atas niat niat baik nya,amin
perjuangan ini biarlah kita tidak dikenali di kalangan manusia tapi dikenali Allah dan para malaikatNya dan penghuni langit keseluruhannya. Allahu Akbar AAmiin.
maka itulah bunda jangan bersedih,nikmatilah asil yang kau perjuwang kan itu, atas janji allah di akirad nya,dan begitujuga, nikmatilah hasil yang kau perjuwangkan,kerenah itulah alam ini yang akan mengangkat kemajuwan geloballisasi bundah di dalam jalan sastara mu,,,,saya masi muda, dan saya masih mampu,untuk berjuwang di dalam kemajuwan ini.amin,,,bila allah mengijinkan,akan bunda rasakan semua itu indah
alam bunda masi mampu dalam semua ini,masi muda,masi mampu dan muda untuk membangun kan nya,,,maka itulah alam ini berniat,semogah sukses, jaga kesehatan bunda,,,maka itulah saya akan berjaya,,,yakinlah bunda yang saya harap kan kepada bunda,jagalah kesehatan nya, dan jagalah iman nya,,,,maka itulah kita akan bersua
yang saya harap kan kepada bunda saat ini.
selalu tersenyum....selalu semangat, selalu jaga kesehatan...selalu bertawakal kepadah allah,maka itu akan terujut cita citanya insyah allah,amin
bundah akan di kenal oleh manusia,insyah allah..maka perjuwangan itu tidak akan sia sia,maka itulah perjuwangan kerenah allah, tidak akan sia sia,,,,,,yakinlah bunda,di sebalik itu ada sangpejuwang nya\
Insya-Allah Aamiin. Moga Allah swt makbulkan segala usaha bunda dan nanda ...matlamat kita satu untuk bersama-sama menempah tiket ke SyurgaNya sebab itu kita meneruskan perjuangan ini dengan hati suci murni mengajak semua yang terlibat dalam sastera bunda sama-sama muhasabah diri..menuju jalan pulang ke pangkuanNya. Aamiin.
nanti bundah akan saya jadikan ibu sastara ,di antara,kamus saya atau visi misi saya,di malaysia atau di dunia nusantara.....lima benua akan meyinari namanya
sastara bunda, milikmu adalah miliki sukses ku adalah sukses mu
Insya-Allah Aamiin. Bunda tunggu saat2 indah suksesku suksesmu sukses dunia akhirat Aamiin.
saya percaya,kita akan sukses
jadi bunda adalah ibu rumah tangga yang terindah bagi anak anak nya dan, anak anak nusantara
KARYA RATU RIMBA NIAGARA & PEJUANG SASTERA RATU RIMBA NIAGARA,
19 SYAWAL 1437H
24 JULAI 2016
YA ALLAH MURAHKAN REZEKIKU UNTUK TERUS BERAMAL KEPADA-MU DAN BERBUAT KEBAJIKAN KEPADA MANUSIA SEHINGGA AKHIR HAYAT HIDUPKU AAMIIN YA RABALL A'LAMIIN
MINATKU MENULIS RAKAN ALAMMAYAKU ADALAH SUMBER INSPIRASIKU BERKARYA TERIMA KASIH TEMAN ALAMMAYAKU YANG ADA DI MANA-MANA,

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR BATHIN ANDAI KUKHILAF DALAM BERSASTERA

MOGA RAKAN ALAMMAYAKU SUDI TERIMA AKU SEBAGAI SAHABAT SEJATI DUNIA AKHIRATNYA SEIKHLAS HATI KERANA ALLAH TAALA

ILMU ADALAH LEBIH PENTING KERANA ILMU AKAN MENGUBAH SIKAP DARIPADA NEGATIF KEPADA POSITIF


November 24 2013 - 21;26PM

determine the attitude
the longer I live, the more I realized
Would influence the attitude in life
Attitude is more important than knowledge,
than money, than chance,
than failures, than successes,
than anything that might be said
or a person.
Attitude is more important
rather than appearance, giftedness, or skill.
The most amazing thing is
We have the option to produce
attitude that we had on that day.
We can not change the past
We can not change people's behavior
We can not change what happened for sure
One thing we can change
is one thing we can control,
and that is our attitude.
I am convinced that life is
10 percent of what is actually happening to us,
and 90 percent is how we deal with it attitude.

menentukan sikap
semakin lama saya hidup, semakin saya sadar
Akan pengaruh sikap dalam kehidupan
Sikap lebih penting daripada ilmu,
daripada uang, daripada kesempatan,
daripada kegagalan, daripada keberhasilan,
daripada apapun yang mungkin dikatakan
atau dilakukan seseorang.
==============================================
Sikap lebih penting
daripada penampilan, karunia, atau keahlian.
Hal yang paling menakjubkan adalah
Kita memiliki pilihan untuk menghasilkan
sikap yang kita miliki pada hari itu.
Kita tidak dapat mengubah masa lalu
Kita tidak dapat mengubah tingkah laku orang
Kita tidak dapat mengubah apa yang pasti terjadi
Satu hal yang dapat kita ubah
adalah satu hal yang dapat kita kontrol,
dan itu adalah sikap kita.
Saya semakin yakin bahwa hidup adalah
10 persen dari apa yang sebenarnya terjadi pada diri kita,
dan 90 persen adalah bagaimana sikap kita menghadapinya.
By Dr Rubianto Tatono


Demi Waktu

Bulan di atas perahu
Sendu
Cemara di kaki gunung
Termenung
Lolong di keheningan malam
Kelam
Pengemis di ujung kota
Duka
Ku tahu waktu menjanjikan berkah
Kuburu, pantang menyerah
Apalagi pasrah
Jakarta, 20 Januari 2004
Puisi Karya
- Susilo Bambang Yudhoyono -



MOGA MATLAMAT HIDUP KITA JELAS KE MANA KITA SETELAH MATI. AAMIIn.


MrUncle Jay Moga dimasukkan ke Syurga dan dijauhkan azab neraka Jahannam. Aameen.

Ratu Rimba Niagara. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.


Datuk Mohd Faiz Abdullah Bokhari
Dari zaman para sahabat Rasulullah saw lagi, umat Islam pada masa itu sudah mula berpecah pecah kerana taksub kepada ideologi politik masing masing sehingga terbentuknya golongan serta mazhab seperti Khawarrij , Syiah & Mu'tazilah sehingga memerangi Sunni...maka tak peliklah punca perpecahan umat Islam hari ini hanya kerana taksub kepada ideologi politik masing masing sehingga kembali hidup berpuak puak seperti zaman jahiliah


Ratu Rimba Niagara KETIKA NABI MUHAMMAD SAW BERTEMU TUHAN DI SIDRATUL MUNTAHA , ALLAH SWT BERTANYA KEPADA NABI, 'SIAPAKAH YANG MENJADIKAN ALAM SEMESTA INI,' RASULULLAH MEJAWAB, 'KAU YA ALLAH , AKU INI SIAPA PADAMU, NABI TERSIPU MALU LALU ALLAH MEMJAWAB,' HAMBAKU YANG MENCINTAIMU ADALAH KEKASIHKU,'


ALLAHU AKBAR BETAPA ALLAH MEMULIAKAN HAMBA-NYA YANG MENCINTAI NABI MUHAMMAD SAW. MOGA KITA TERGOLONG HAMBA ALLAH YANG MENCINTAI NABI MUHAMMAD SAW SEIKHLAS HATI KERANA ALLAH TAALA SEBAGAIMANA NABI MUHAMMAD MENCINTAI SEMUA UMMATNYA KERANA ALLAH TAALA. DAN KITA SEMUA MENDAPAT SYAFAAT NABI MUHAMMAD SAW. AAMIIN.



HIDUPKU ADALAH CITA-CITA DAN PERJUANGAN


Duhai pejuang sasteraku ...
Hidupku adalah perjuangan
Hidupku adalah cita-cita
Cita-cita yang tak akan padam
Walaupun cuba dipadamkan oleh tsunami membadai-badai
Cita dan perjuanganku akan terus tegar
Akan kucuba pertahankan selagi nyawa di kandung badan
Makanya aku hanya memerlukan
Rakan seperjuanganku
Yang memahami komunikasiku
Aku memahami komunikasinya
Andai komunikasi seiring sejalan
Ayuhlah kumenantimu kerana ingin kugenggam hatimu
Untuk setia menjadi rakan seperjuanganku sampai nyawa kuselesai
Andai di atas kesibukanmu
Maafkan daku jadilah kita cuma sahahat puisi di bayu mega senja
Itu sudah memadai buatku...moga di Syurga nanti kau menjadi sahabatku kita bisa berpuisi nan indah-indah bersama-sama In Shaa Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.


RATU RIMBA NIAGARA
22 Zulkaedah 1434H
28 September 2013



LEMORIA NUSANTARA


Andai kita saling payung memayungi
semuanya terlindung dari hujan dan panas
asalkan hati tiada bahang membahang
sering membakar hati yang redup
Andai semuanya saling bergotong royong
seperti falsafah bala tentera semut nan setia
semuanya damai dong
malah akan menjadi
mercusuar dunia sebagai satu bangsa
lemoria Nusantara...
lemoria Indonesia
lemoria Malaysia
lemoria Brunei,
lemoria Singapura,
lemoria Thailand
maka ayuhlah sekarang ini kita rebut peluang
dalam rasa kebersamaan untuk menjadikan Nusantara ini
MERCUSUAR DUNIA YANG DIKAGUMI
percayalah jika tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
dimana ada kemahu di situ adalah jalan
bayangkan di peta minda,' NUSANTARA INI AKAN KUJADIKAN MERCUSUAR DUNIA DIKAGUMI SELURUH DUNIA'
IN SHAA ALLAH AAMIIN .

RATU RIMBA NIAGARA
22 Zulkaedah 1434H
28 September 2013M



ALLAH AKU DATANG MENYAHUT CINTA-MU


Duhai pejuang sastera
Ada Syurga di wajahmu
Ada ketenangan di setiap lantunan puisimu
Ada hati semurni Syurga milikmu
Kau berkata bukan mengikut hati
Kau berkata mengikut mata hatimu yang penuh kasih sayang
Tika hati tidak mampu bicara
Lesu seluruh jasad keperwiraan
Yang dikatakan selama ini tertulangkan besi beruratkan dawai
Sebenarnya terbelenggu di sangkar besi
Tidak tahu berbuat apa-apa lagi
Segala usaha telah didayakan
Semuanya dicantas oleh pertualang bangsa
Tega menjadi perisikan kepada tentera yahudi laknatullah
Mana lagi hendak dipercayai
Karena tidak tahu membedakan
Mana satu kawan
Mana satu lawan
Kawan jadi lawan
Lawan jadi musuh
Perjuangan terhenti di situ
Bagi seorang yang bergelar pejuang keamanan dunia
Tak akan diherankan
Pada yang cuba mencantas dan menghalang
Semuanya tidak akan pernah mematikan semangat juang
Berjuang...bejuang...berjuang...
Berjuang hingga ke tetesan darah terakhir
Duhai pejuang sasteraku
Teruskan perjuangan
Menebarkan puisi-puisi mu nan indah
Bagi mengindahkan hati-hati Tentera Mujahid
Agar bangkit dengan satu semangat
AKU CINTA ALLAH
ALLAH AKU DATANG MENYAHUT CINTA-MU
NYAWAKU INI JADI TARUHAN
DEMI CINTAKU PADA-MU ALLAH
ALLAH AKU BERJUANG KARENA-MU
TERIMALAH FISABILILLAHKU INI
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN


KARYA RATU RIMBA NIAGARA
28 September 2013
22 Zulkaedah 1434H
(PUISI INI DIILHAM ISTIMEWA UNTUK SEMUA PEJUANG SASTERAKU MOGA SUKSES DALAM PERJUANGANMU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN)


Partai Gerakan Indonesia Raya (Gerindra)

Partai Gerakan Indonesia Raya (Gerindra) percaya kemajuan suatu bangsa tergantung pemimpinnya. Jika pemimpin kita tidak kapabel dalam menjalankan tugas, maka bangsa itu akan berantakan. "Seribu kambing dipimpin oleh seekor harimau akan mengaum semua. Tetapi, seribu harimau dipimpin kambing akan embek semua".‪#‎GerindraBergerak‬#NilaiNilaiPendekarPejuang
Like Comment
Inspirasi Taming Sari likes this.


PETIKAN WALL GERINDRA, GRUP KEBANGKITAN BANI JAWI NUSANTARA , MELAYU BANI JAWI & GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
24 RAMADAN 1436H
11 JULAI 2015


AKAL RUH MAHU PULANG KE PANGKUAN ILAHI
Mereka yang ada manusiawi saja tidak akan memikirkan masalah yang remeh temeh manusia. Kerana masalah akhirat lebih diutamakan.
Kerana negeri akhirat penuh dengan haru biru bagi mereka yang tak hargai kehidupan yang setitis cuma ini. Moga kita tergolong dalam manusiawi yang punya hati selari dengan akal roh yang mahu pulang ke Pangkuan Ilahi. Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.
PUTRI RIMBA NIAGARA
18 Julai 2012
GALUH GALEUHNA GALIH - HATI EMAS
SEBUAH LAGU YANG DI NYANYIKAN OLEH KUMPULAN KEMBARA TAHUN 80'
Berjalan di tanah gersang
Mentari mencengkam dada
Debu-debu di jalanan
Menjadi teman setia
Tiada lain tujuanku
Hati emas yang ku cari
Kisahnya di hujung dunia
Mengapa tak ku temui
Oh! Terdengar suara halus
Bagai dengar dan menghilang
Katanya pulanglah oh anakku
Ia tiada di sini
Kembara
Puas sudah ku mengembara
Ke mana perginya oh cahaya
Mencari hati emas bukannya mudah
Di masa kini adakah kau peduli
Mungkinkah dikau miliki
Hati emas murni suci
Inginku menjadi sahabatmu
Hingga akhir hayat nanti
Kembara
Puas sudah ku mengembara
Ke mana perginya oh cahaya
Mencari hati emas bukannya mudah
Mungkin selamanya takkan aku temui — with Sanghyang Manah Jagat Rahsa, Putera Al-banteni Leosjodhi, Mashud Din and 21 others.
CAHAYA GUSTI ALLAH NUR ALLAH
HATI EMAS DUNIA AKHIRAT
BERSAMALAH KITA MENJADIKAN HATI EMAS
YANG ADA NILAIAN DI SISI-NYA
Semua orang ada akal yang diKurniakan Allah SWT
Akal amatlah berharga pada jiwa yang bergelar insan
Tiada akal samalah taraf kita dengan haiwan
Malah haiwan lebih berakal dari kita jika kita gagal
Menggunakan fungsi akal...
Bilamana orang kata kita tak berakal
Kita akan melenting marah
Justru akal amat bermakna bagi seseorang insan
Tapi kenapa kita ada akal
Masih lagi membutakan mata
Menutup serapatnya dinding hati?
Merasakan kitalah yang sempurna hebat
Kita sewenangnya berbuat zalim
Di muka bumi ini
Pada manusia, pada alam dan pada diri sendiri
Kita tafakur sejenak
Kita hendak ke mana?
Kita hendak ke kanan
Atau ke kiri?
Kalau ke kanan ke Syurga
Kalau ke kiri ke neraka
Pasti kita akan pilih Syurga
Pasti kita akan tolak neraka
Tapi untuk ke Syurga
Pasti banyak dugaan yang akan diuji-Nya
Itu adalah lambang cinta dari-Nya
Yakinkanlah itu
Kita memanglah insan
Yang tak pernah sempurna
Semua orang ada melakukan kesilapan pada-Nya
Tapi dengan sifat-NYa Yang Maha Pengampun
Lagi Maha Penyayang DIA sentiasa mengampunkan
Hamba-Nya selagi hamba-Nya ikhlas dalam melakukan
amal ibadat
Dengan sifat-Nya Yang Maha Pengampun atas segala
Dosa yang dilakukan oleh hamba-Nya
ALLAH SWT tidak mengira bermulanya kamu
Tapi Allah SWT mengira berakhirnya kamu
Mati dalam kebaikan
Atau mati dalam kejahatan
Maka semuanya mahukan mati dalam kebaikan
Jika hari-hari kebaikan adalah amalan hidup kita
Insya-Allah mati pun dalam kebaikan
Begitulah sebaliknya jika hidup dan mati kita
Tiadalah langsung mahu terbuka hati untuk
Menuju ke jalan-jalan-Nya
Gimana cahaya Nur Hidayah Kasih-Nya
Mahu menerobos ke hati kita?
Kita sendiri yang mendindingkan hati kita
Sebab apa bukankah kita sudah diberi akal
Untuk memilih jalan ke Syurga atau ke neraka
Kita boleh fikir sendiri dan muhasabah diri
Kita selalu kata hidup ini setetes cuma
Sedangkan kita asyik leka dengan pesona dunia
Bekalan kita untuk dibawa ke negeri pasti
Kita tak pasti banyak mana
Kalau kita pasti bekalan kita banyak
Tapi disebabkan tak ikhlas dan riyak
Bekalan itu pasti memakan diri kita sendiri
Maka dari itu kita sentiasalah
Memberi ruang-ruang di hati kita
Untuk berteduh di bawah Lembayung
Nur Kaseh Ilahi
Insya-Allah Nur Kaseh-Nya sudi
Singgah di hati kita yang berjerubu itu
Dan bila Nur Kaseh-Nya tersirna di hati kita
Pasti kita sudah tidak lagi
Terlalai dengan pesona dunia
Yang ada di hati mahu menjadi hamba-Nya
Yang mahu berazam sepenuh hati
Membawa bekalan-bekalan akhirat
Yang ikhlas lagi diredhaoi-Nya
Tanpa ada wujud perasaan riyak
Atau menzalimi orang lain atau diri sendiri
Punya Penyayang-Nya Allah SWT pada hamba-Nya
Hamba-Nya sudah berniat baik pun sudah dikira
Ganjaran pahala berganda-ganda belum lagi
Melakukan...SUBHANALLAH Maha Baik-Nya Allah SWT
Pada kita...
Semua kebaikan itu asalnya daripada niat
Niat itu asalnya daripada hati
Baik hati seorang hamba-NYa itu
Maka keseluruhan jasad itu akan menjadi baik
Hati pula bersangkut paut dengan ruh
Jika hati ruh kita selari dengan hati jasad kita
Makanya beruntunglah kita berhidup di muka bumi ini
Bilamana keluarnya ruh dari jasad
Makanya ruh itu yang di angkat malaikat
Bertemu Tuhan
Jika hati roh tersebut busuk menjijikkan
Tuhan perintahkan malaikat-Nya
Menghumbankan roh tersebut
Ke neraka jahannam
Nauzubillah minta dijauhkan!
Rugilah kita hidup puluhan tahun
Bila sudah masanya kita bertemu Tuhan
Tapi kita tak dapat bertemu Tuhan
Yang Maha Agung Dengan Kasih Sayang-Nya
Tidak mahu bertemu kita kerana
Keegoan kita semasa berhidup di dunia
Menyesal pun sudah tak berguna
Menangis air mata darah pun
Tak akan dapat menebus penyesalan kita
Sebelum kita menyesal yang sudah tak tertebus
Selagi ada ruang peluang dan masa
Ayuh kita sama-sama
Membersihkan hati
Dengan mempersiapkan amalan kita
Untuk dibawa pulang Ke Pangkuan Ilahi
Berkat revolusi untuk membersihkan hati ini
Yang tak berharga untuk menjadi hati emas
Yang ada Nilaian di Sisi-Nya
Insya-Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
'JIKA KITA CINTAKAN DUNIA... AKHIRAT AKAN TINGGALKAN KITA
JIKA KITA CINTAKAN AKHIRAT... DUNIA AKAN MENGIKUTI KITA'
KARYA: PUTRI RIMBA NIAGARA
18 Julai 2012
Sri Prabu Bumi Kusuma Aamiin...Terimakasih Rabeah Mohd Ali
(PETIKAN DARIPADA WALL SRI PRABU KUSUMA)
18 Julai 2012
JALAN PULANG KE PANGKUAN ILAHI
bagai akar
yang tercabut
bagaikan dicabut taring
Sang singa mengauam
Di kala taring sang singa dicabut tanpa ehsan
Ngaumannya bertambah syahdu
Bagaikan si pungguk merindukan rang bulan
Dan lorong-lorong menuju
Jalan pulang ke Pangkuan Ilahi
Terbuka seluas-Nya
Pada semua yang mahu mengambil ikhtibar
Akibat dendam yang membara di lautan api membahang!
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
18 Julai 2012
Adel Fadel amin....amin
Rabeah Binti Mohd Ali Amin Ya Rabbal A'Lamin.
pada 18hb Julai 2012 jam 12.37 ptg · Suka
AKU MENITIP LAYAR PERAHU-MU
Aku menitip layar perahuMu
pada laut jiwa Syamtan yang semu
tika rindu baru bangun di mata Kablan
meniti antara qalbi Syusha
Bilamana aku menitip layar ke perahu-Mu
Aku kirimkan rindu tanpa jemu pada-Mu
Agar KAU dapat membalas cintaku
Tanpa jemu mencintai-Mu dan merindui-Mu
Itulah sebuah pelayaran
Yang mesti kumuat saratkan bekalan akhirat
Moga ada Nilaian Di Sisi-Mu
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

KARYA: PUTRI RIMBA NIAGARA & RAJENDRA NATH TAGORE
15 Julai 2012

MATIMU BERSELIMUTKAN SYAHID
ayuh...perangi...!!
Fisabillillah..
hunuskan akalmu
pada ratanya tanah hakikat
memakrifatkan sang iblis perencana
menikam kalbunya di dalam hatimu...
hentikan sorak amarah
timbuslah keakuan tanpa keduaan
bentangkan sejadah nuranimu di pangkal Rohani
agar zahir InsaniMu menimbulkan batin Rabbani
yang awalMu adalah Nur..yang akhirMu adalah Roh
goyangkan zikirmu di makam Ibrahim
nanti Nur Al Amin mensirna Cahaya Yang terpuji
dalam dakap jasadmu di alam mithal
akan tercerminlah BayangNya di Wajah senyumMu
..langkah lah...biar matiMu berselimutkan syahid...!!
By : AwaL N akhir
Unlike · · Unfollow Post · 19 hours ago near Kuala Lumpur
You like this.
MATIMU BERSELIMUTKAN SYAHID
Fisabililllah...
Dunia yang didambakan oleh hamba-Nya...
Yang mempertaruhkan hidup hanya untuk ke jalan-Nya
Sesiapa saja boleh menjadi pejuang fisabilillah
Boleh jadi kamu aku mereka atau sesiapa saja
Tanpa syarat diletakkan khusus oleh-Nya
Sesiapa pun berhak menjadi pejuang fisabilillah...
Asalkan pejuangannya jelas matlamatnya tepat
Bukan kabur atau celaru pemikiran
Dia harus fokus apa yang diperjuangkan
Semua pejuang fisabilillah akan diuji terus diuji
Jika sanggup terus terusan diuji
Sepak terjang manusia durjana
Silakan turun ke medan juang
Tanpa mengenal apa erti takut
Yang dia takut cuma Tuhan
Kerana ingin meraih cinta Tuhan
Dia mahu menjadi pejuang fisabilillah
Biarpun dunia menepikannya
Tapi dia percaya jika ke jalan-jalan Allah yang diusahakan
Dunia akan datang ke telapak kaki dan nilai dirinya
Tak ubah seperti bangkai yang telah mereput
Jika tiada nilaian di Sisi-Nya
Amatlah malang dunia akhirat
Jadi apa hendak dikisahkan
Dengan kecewa di dunia ini
Jika hendak dibandingkan kecewa di akhirat
Makanya teruslah melangkah pejuang fisabilillah
Makammu telah menanti...
Mewangi bersama pejuang syahid yang lain
Matimu berselimutkan syahid
Syurga melambai senyum padamu....!!!
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR
Bahagia dunia akhiratmu...
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
7 Julai 2012
CERIA DAN DUKA DIGABUNGKAN MENJADI PELANGI CINTA
Duhai Kanjeng Gusti...
Duhai Laksamana Mas ...
Duhai anak bangsa Rumpun Melayu
Berpisah dengan kalian aku nggak tega
Kalian adalah sebahagian daripada hidupku
Ceriamu cerialah aku
Dukamu dukalah aku
Adakalanya ceria menjadi penawar
Setelah adanya duka
Ceria...ceria...ceria...bak pelangi hati
Duka...duka...duka.. bak gerhana hati
Ceria dan duka digabungkan menjadi pelangi cinta
Cinta demi negara dan
Demi senyuman anak cucu Rumpun Melayu
Karya Putri Rimba Niagara
30 Mac 2012
Like · · Unfollow Post · 2 hours ago near Kuala Lumpur
Laksamana Mas and 3 others like this.
Laksamana Mas Tersanjung sangat aku duhai Pahlawan sastra melayu, mudah2an semua yang menjadi cita2 mu mendapatkan ridho dariNYa,..amin.
Putri Rimba Niagara:
Aamin Ya Rabbal A'Lamin
Sanjung menyanjungi adat melayu,
Budi bahasa budaya melayu;
Pusaka bangsa junjungan melayu,
Sama berjuang demi anak cucu rumpun melayu.
(PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NIAGARA & LAKSAMANA MAS)
7 Julai 2012



ILHAM KURNIAAN-NYA BAGAIKAN AIR TERJUN NIAGARA MAKANYA AKU BERSYUKUR SEBANYAK-BANYAK-NYA LALU KUKONGSIKAN/BAGIKAN KEPADA RAKAN ALAMMAYAKU TERSAYANG MOGA ALIRAN KARYA-KARYA YANG KUTULIS MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.



"Moga Kalam Allah yang dipelajari, dibaca, diajar , dihafal dan diamalkan menjadi peguam bela di alam barzah dan memberi Syafaat di hari Akhirat kita semua. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin."



HADIAH KITA YANG PALING BERHARGA APABILA KITA DAPAT MENJAWAB SOALAN DI KUBUR JIKA ITU KITA BERJAYA MENJAWABNYA ITULAH HADIAH YANG LEBIH BERHARGA DARI ALAM DAN SEISINYA. MANALAHLAH TAHU BERKAT KITA BERTEMAN FB WALAUPUN CUMA DI ALAM MAYA YANG SERING BERBAGI ILMU DUNIA AKHIRAT DENGAN MEMADAMKAN KEEGOAAN DIRI SENDIRI YANG SENTIASA BERPERASANGKA MAZMUMAH DALAM BERTEMAN FB.DEMI-NYA KITA LUPAKAN DARJAT SIAPA PUN KITA KERANA KITA BERASAL DARI ROH DAN BERAKHIR DENGAN ROH JUGA .MOGA ROH KITA SUCI SESUCI TIKA BERSUMPAH SETIA DENGAN TUHAN BAHAWA, 'ENGKAULAH TUHAN KAMI YANG KAMI SEMBAH TIADA TUHAN SELAIN ENGKAU ,KAMI BERSUMPAH AKAN MENJADI KHALIFAH DI MUKA BUMI-MU SELARI DENGAN KEHENDAK-MU'
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR


BENARLAH APA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI MENG-AGUNGKAN-NYA
MAKHLUK CIPTAAN-NYA YANG ADA
DI TUJUH PETALA LANGIT TUJUH PETALA BUMI
MENZIKIRKAN NAMA-NYA DI SEBILANG MASA DAN KETIKA
TERLALU MAHA AGUNG-NYA MU YA ALLAH
TIADA TUHAN LAIN LAYAK DISEMBAH KECUALI ENGKAU
ENGKAU SAJA YANG DI AGUNGKAN OLEH SEMUA
MAKHLUK 7 PETALA LANGIT 7 PETALA BUMI
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHHU AKBAR


'YA ALLAH AMPUNKAN AKU
AMPUNKAN SEMUA KELUARGAKU
SEMUA SAHABAT ALAMMAYAKU
DAN SEMUA SAUDARA SEISLAMKU
TEMUKAN KAMI DI SYURGA-MU
BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH
UNTUK BERSAMA MEMANDANG WAJAH-MU
AAMIIN YA RABBAL ALAMIIN.'



Boleh luangkan masa anda 1 saat untuk membaca istighfar ?
Alhamdulillah, terima kasih... ||


YA ALLAH JADIKANLAH KARYA SASTERAKU MENGALIR SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA YANG MENGALIR TERUS MENGALIR MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGA-MU
AKU MENULIS KERANA-MU
ILHAM YANG AKU TULIS DATANG DARI-MU
KAU HADIRKAN ILHAM TANPA HENTI PADAKU ATAS KEHENDAK-MU
AKU BERSYUKUR ILHAM DATANG TANPA HENTI-NYA
ALHAMDULILLAH SYUKUR YA ALLAH
TANPA IZIN-MU AKU TIDAK DAPAT MENULIS BIARPUN SEBARIS AYAT
ALLAHU AKBAR KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA-NYA


YA ALLAH KERANA KARYA SASTRA YANG KUTULIS ADALAH DARI-MU
JADIKANLAH AKU DAN YANG MEMBACA KARYAKU
HAMBA-MU YANG SENTIASA REDHA ATAS APA YANG ENGKAU TAKDIRKAN
PERCAYA SETIAP YANG DITAKDIRKAN ITU ADA HIKMAH DI SEBALIK-NYA



YA ALLAH JADIKAN KARYA SASTERA YANG KUTULIS SESUAI DENGAN ZAMAN WALAUPUN ZAMAN TERUS BERUBAH TAPI KARYAKU SENTIASA ADA DI JIWA SEMUA MANUSIA YANG MENGHAYATINYA KERANA SASTERAKU ADALAH ILHAM DARI-MU, JIKA ILHAM DARI-MU PASTI MEMBERI KEBAIKAN PADA DIRIKU DAN PADA SEMUA YANG MEMBACA KARYAKU.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.



'SASTERAKU ILHAM DARI-NYA'


NAMA PENAKU INI ILHAM DARI-NYA JUGA
ADA YANG TERSIRAT DI SEBALIK YANG TERSURAT
ATAS NAMA PENAKU INI

RATU SEORANG RAJA/RATU ATAU PEMIMPIN ITU YANG TERSURAT
YANG TERSIRAT MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA

RIMBA AGAR SENTIASA RASA MERENDAH DIRI MEMERINTAH DI KERAJAAN RAKYAT RIMBA JADI TIADA SIAPA HENDAK CEMBURU KERANA BUKAN MEMERINTAH KERAJAAN MANUSIA ,TERSIRATNYA MAHU DAPATKAN INSPIRASI UNTUK MENJIWAI WATAK RAJA DAN PEMERINTAH UNTUK DITUANGKAN ILHAM DALAM KARYA SASTERA.


NIAGARA KARYA SASTRA YANG DIHASILKAN SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA SENTIASA MENGALIR, SENTIASA BERSASTRA TANPA HENTI SEHINGGA NAFAS TERHENT BIARPUN NAFAS TERHENTI SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS TERUSAN DIBACA OLEH YANG MASIH HIDUP , MOGA ILMU SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS MASUK KE AKAUN SAHAM AKHIRATKU SEPERTI MENGALIR AIR TERJUNAN NIAGARA MENYATU TERUS KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN


KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
8 SYAWAL 1436H
24 JULAI 2015
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
5 SYAWAL 1436H
21 JULAI 2015



SukaTunjukkan lagi reaksi
                                                                         Komen
256 Comments
Komen
Rabeah Binti Mohd Ali

Tulis komen...

Rabeah Binti Mohd Ali MAKRIFAT CINTA...

Makrifat cinta bermakna saling menyayangi kerana Allah SWT membuatkan hati ada taman berbunga iman menjadi hamba-Nya yang bertaqwa.

Ikatan silaturrahim dalam persahabatan sentiasa ikhlas dengan niat bersama menuju jalan-jalan ke SyurgaNya. 

Sentiasa redha apa jua takdirNya percaya setiap takdir pasti ada hikmahNya yang indah.

Jika hati dilukai tak akan ada rasa kecewa kerana yakin Allah akan menggantikan yang lebih baik.

Lalui hidup dengan sentiasa bersangka baik dengan Allah Azzawajallah kerana Allah SWT mengikut prasangka hambaNya

Memahami apa rencanaNya di situlah adanya Makrifat Cinta

"ALLAH TIDAK MEMBERI APA YANG KITA MAHUKAN TAPI ALLAH MEMBERI APA YANG KITA PERLUKAN,"

TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI DENGAN IZIN ALLAH

"HIKMAH"

Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.

JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .

ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !

SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI
KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'

MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH

'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'

As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)

WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).

BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)

Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.

Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin

YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

"SALAM RAMADHAN 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
18 Ramadan 1437H
23 Jun 2016

SukaBalasan11 min
Rabeah Binti Mohd Ali ALLAH MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG
kasih sayangNya kepada hambaNya melebihi kasih sayang
seorang ibu kepada anaknya Masya-Allah memang patutlah kita mesti menyayangi Allah SWT tempat pertama Rasulullah tempat kedua kemudian barulah kepada keluarga.

Setiap ahli keluarga yang hadir dalam hidup kita cumalah sebagai untuk menambah saham akhirat dan tanggungjawab yang akan dipertanggungjawabkan.

Di hari akhirat setiap ahli keluarga saling menuntut pahala kebaikan yang pernah dilakukan walaupun sebesar zarah tapi masing-masing sibuk menjaga pahala kebaikan untuk diri sendiri kerana terlalu berharganya pahala kebaikan walaupun sebesar zarah untuk menghadapi huru hara Hari Akhirat Yang Maha Dahsyat untuk dihadapi dengan rasa cemas dengan harapan pahala yang sebesar zarah dapat menyelamatkan daripada api neraka . Masya-Allah Allahu Akbar. Moga seluruh ahli keluarga kita terselamat daripada azab huru hara Hari Akhirat di padang Masyar.

Beruntungnya di padang masyar jika kita termasuk golongan yang mendapat minum Air Telaga Al-Khauthar daripada Rasulullah yang jika di minum akan menghilangkan dahaga buat selamanya. Tapi golongan yang dapat minum adalah mereka yang semasa hidup di dunia mengamalkan Al-Quran dan Sunnah.
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR moga kita termasuk golongan yang mengamalkan apa yang terdapat dalam Al-Quran dan Sunnah. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

17 Ramadan 1437H
22 Jun 2016

KARYA RATU RIMBA NIAGARA DISIARKAN DI PAGE KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH SEMPENA MERAIKAN HARI NUZUL AL-QURAN 1437H DENGAN DIIRINGI DOA MOGA ALLAH SWT MERAHMATI DUNIA AKHIRAT SILATURRAHIM NAN INDAH INI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

SukaBalasan42 min
Rabeah Binti Mohd Ali
السلام عليكم...ان شاء الله ،
 1 hari lagi NAFAS menjadi TASBIH.
 1 hari lagi TIDUR menjadi IBADAH.
 1 hari lagi DOA di IJABAH.
 1 hari lagi PAHALA di lipat gandakan.
Tapi, Itu semua tak akan terjadi tanpa maaf tulus dlm keikhlasan dari hati.
Izinkan kedua telapak tangan bertangkup memohon maaf utk;
 Lisan yg terlanjur.
 Janji yg terabaikan.
 Hati yg berprasangka. dan
 Semua sikap yg menyakitkan...
Tegur saya jika mulai sombong.
Tegur saya jika mulai angkuh.
Tegur saya jika salah.
Krn saya masih memerlukan saudara sperti Anda hari ini, esok dan selamanya.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا
كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Marhaban ya Ramadhan...


H.H Haji Hassanal Bolkiah Salam,
15 Ramadan and Nuzul Quran.Please Aaaamin for the betterment of all Ummah, and for the next remaining Ramadan.
Let us start as 'ROYALTIES' may Allah S W T grant us to share with all Citizens with our Dignity Contagious,a and protect us with Pea
...Lihat Lebih Banyak
Lihat Terjemahan
SukaBalasan5221 jam

Mohamad Shawal menyukai kiriman anda dalam SAHABAT HATI BERBICARA.: "SUBHANALLAH INDAHNYA MALAM NUZUL QURAN ..."
4 jam yang lalu
Waka Wm,Kaseh RohAya dan 5 yang lain menyukai siaran anda di TEAM SUTERA BIDADARI CINTA ALLAH S.W.T DAN RASULULLAH S.A.W: "SAHABAT YANG AKU CARI Yang kucari..."
4 jam yang lalu
Waka Wm menyukai kiriman anda dalam TEAM SUTERA BIDADARI CINTA ALLAH S.W.T DAN RASULULLAH S.A.W.: "SUBHANALLAH INDAHNYA MALAM NUZUL QURAN ..."
4 jam yang lalu
Waka Wm menyukai kiriman anda dalam TEAM SUTERA BIDADARI CINTA ALLAH S.W.T DAN RASULULLAH S.A.W.: "SUBHANALLAH INDAHNYA MALAM NUZUL QURAN ..."
Gymnastiar
·Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
17 RAMADAN 1437H
22 JUN 2016
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI
KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
KARYA RATU RIMBA NIAGARA DISIARKAN DI PAGE KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH SEMPENA MERAIKAN HARI NUZUL AL-QURAN 1437H DENGAN DIIRINGI DOA MOGA ALLAH SWT MERAHMATI DUNIA AKHIRAT SILATURRAHIM NAN INDAH INI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Ini adalah makam baginda Nabi Adam As.. yg mengetik 'aamiin' semoga bertemu Nabi di Surga AAMIIN..JANGAN LUPA SAHARE KAN



Ini adalah makam baginda Nabi Adam As.. yg mengetik 'aamiin' semoga bertemu Nabi di Surga AAMIIN..JANGAN LUPA SAHARE KAN
6B0AAEC521A3.DENVERHOTELDISCOUNTS.COM

Suka
                                                                           Komen
Komen
Siti Rosilah Amin
Tak SukaBalasan12 min


YA ALLAH JADIKANLAH KARYA SASTERAKU MENGALIR SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA YANG MENGALIR TERUS MENGALIR MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGA-MU

AKU MENULIS KERANA-MU
ILHAM YANG AKU TULIS DATANG DARI-MU
KAU HADIRKAN ILHAM TANPA HENTI PADAKU ATAS KEHENDAK-MU, AKU BERSYUKUR ILHAM DATANG TANPA HENTI-NYA , ALHAMDULILLAH SYUKUR YA ALLAH TANPA IZIN-MU AKU TIDAK DAPAT MENULIS BIARPUN SEBARIS AYAT, ALLAHU AKBAR KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA-NYA.

YA ALLAH KERANA KARYA SASTRA YANG KUTULIS ADALAH DARI-MU JADIKANLAH AKU DAN YANG MEMBACA KARYAKU
HAMBA-MU YANG SENTIASA REDHO ATAS TAKDIR-MU
PERCAYA SETIAP YANG DITAKDIRKAN ITU ADA HIKMAH DI SEBALIK-NYA

YA ALLAH JADIKAN KARYA SASTERA YANG KUTULIS SESUAI DENGAN ZAMAN WALAUPUN ZAMAN TERUS BERUBAH TAPI KARYAKU SENTIASA ADA DI JIWA SEMUA MANUSIA YANG MENGHAYATINYA KERANA SASTERAKU ADALAH ILHAM DARI-MU, JIKA ILHAM DARI-MU PASTI MEMBERI KEBAIKAN PADA DIRIKU DAN PADA SEMUA YANG MEMBACA KARYAKU.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

'SASTERAKU ILHAM DARI-NYA'

NAMA PENAKU INI ILHAM DARI-NYA JUGA
ADA YANG TERSIRAT DI SEBALIK YANG TERSURAT
ATAS NAMA PENAKU INI

RATU SEORANG RAJA/RATU ATAU PEMIMPIN ITU YANG TERSURAT YANG TERSIRAT MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA

RIMBA AGAR SENTIASA RASA MERENDAH DIRI MEMERINTAH DI KERAJAAN RAKYAT RIMBA JADI TIADA SIAPA HENDAK CEMBURU KERANA BUKAN MEMERINTAH KERAJAAN MANUSIA ,
TERSIRATNYA MAHU DAPATKAN INSPIRASI UNTUK MENJIWAI WATAK
RAJA DAN PEMERINTAH UNTUK DITUANGKAN ILHAM DALAM KARYA SASTERA.

NIAGARA KARYA SASTRA YANG DIHASILKAN SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA SENTIASA MENGALIR, SENTIASA BERSASTRA TANPA HENTI SEHINGGA TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA, BIARPUN NAFAS TERHENTI SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS-TERUSAN DIBACA OLEH YANG MASIH HIDUP ,

MOGA ILMU SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS MASUK KE AKAUN SAHAM AKHIRATKU SEPERTI MENGALIR AIR TERJUNAN NIAGARA MENYATU TERUS KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI
INSYA-ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'

MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH

'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'

As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)

WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).

BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)

Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.

Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin

YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

"SALAM  SYAWAL 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"

KH. Abdullah Gymnastiar

·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita

PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
                         
19 SYAWAL 1437H
   24 JULAI  2016


0 comments:

Post a Comment