Tuesday 26 July 2016

HAMBA-MU (475) KECANTIKAN HATI YANG DIDAMBAKAN DEMI-NYA


HAMBA-MU (475) KECANTIKAN HATI YANG DIDAMBAKAN DEMI-NYA
MOGA KITA BERSAMA MEMBINA KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT INSYA-ALLAH AAMIIN
SALAM BUDAYA AGUNG
ISYARAT ALLAH MENGANGKAT KEMULIAAN HAMBA-NYA
...Teruskan Membaca
MEMANG INDAH JIKA DAPAT HIDUP DENGAN ORANG MEMILIKI KECANTIKAN HATI YANG ALLAH REDHAI ALLAHU AKBAR AAMIIN
Mario Teguh
Kecantikan wajah mendebarkan dada selama sehari,
tapi kecantikan hati-lah yang mendebarkan seluruh kehidupan.
Mario Teguh
SELAMAT TINGGAL MEREKA YANG BERHATI TAK BAIK
SELAMAT DATANG MEREKA YANG BERHATI BAIK
Mario Teguh
Jika Anda tidak tegas mengatakan GOODBYE kepada orang yang tidak baik, HELLO dari orang yang lebih baik tidak akan datang.
Mario Teguh
KELUARKAN SINGA DALAM DIRIMU AGAR KAMU TIDAK DIPIJAK ORANG'
UNTUK BERJAYA STRATEGI DAN FOKUS KENA TEPAT
Debu Pawana
PEMANAH HANDALAN ZAMAN KESULTANAN MELAYU MELAKA DAN BUSUR SAKTI
Kitab Sejarah Melayu susunan Tun Sri Lanang menyatakan sebuah kisah…
Maka kedengaranlah ke Melaka (akan) Cau Pandan anak Bubunya akan dititahkan menyerang Melaka.Maka ada seorang hamba Allah diam di Melaka, bangsanya Arab, Sidi Arab namanya disebut orang. Maka tuan itu senantiasa bermain panah lasykar, seperti dewal orang berzikir. Barang ke mana tuan itu pergi, panah itu dibawanya.
Maka tatkala itu tuan Sidi Arab itu pun menghadap Sultan Muzaffir Syah. Telah tuan itu mendengar khabar Cau Pandan akan datang ke Melaka itu, maka tuan itu pun berdiri di hadapan baginda. Maka dihalakannya panahnya itu ke benua Siam. Maka kata Tuan Sidi Arab sambil menarik panahnya itu, “Mati engkau Cau Pandan!”
Maka Sultan Muzaffir Syah pun tersenyum, maka titah baginda pada Tuan Sidi Arab, “Jikalau sungguh mati Cau Pandan, sungguhlah tuan keramat.”
Adapun Cau Pandan itu lagi di benua Siam, maka berasa kepada dadanya seperti kena panah, maka Cau Pandan pun sakit muntahkan darah lalu mati. Maka tidaklah jadi Siam menyerang Melaka, sebab mati Cau Pandan itu. Maka itulah diperbuat orang nyanyi :
Cau Pandan anak Bubunya,
Hendak menyerang negeri Melaka;
Ada cincin berisi bunga,
Bunga berladung si air mata.
Syahadan maka kedengaranlah ke Melaka bahawa Cau Pandan sudah mati, sakitnya muntahkan darah, dadanya seperti kena panah. Telah Sultan Muzaffir Syah mendengar khabar itu, maka titah baginda, “Sungguhlah Tuan Sidi Arab ini hamba Allah keramat.”
Khabarnya, tiga minggu selepas kematian Cau Pandan di Siam, cerita kekeramatan Sidi Arab pun sampai ke pendengaran Raja Bubunya. Raja Bubunya sangat murka lalu meminta agar didatangkan beberapa orang sami yang mahir dengan ilmu-ilmu luar biasa. Dia memerintahkan mereka membalas perbuatan Sidi Arab dengan menghantar pukulan jarak jauh juga agar nyawa Sidi Arab terpisah daripada tubuhnya. Namun begitu para sami pilihan itu menyatakan keengganan mereka kerana khuatir seandainya Sidi Arab mengetahui lebih awal ataupun terselamat, pasti dia ‘memanah’ Raja Bubunya pula. Raja Bubunya terpaksa membatalkan rancangannya.
Atas nasihat para pembesar, dia menghantar panglimanya yang bernama Cau Santan ke Melaka untuk membunuh Sidi Arab. Cau Santan singgah di Kedah, sebuah negeri naungan Raja Bubunya lalu mengambil tiga orang pendekar Melayu Kedah sebagai ahli pasukannya. Cau Santan terpaksa mengambil orang Melayu Kedah kerana ketidakfasihannya berbahasa Melayu. Mereka berempat pun menyamar sebagai pedagang lalu belayar ke Melaka.
Tiba di Melaka, mereka terus mencari maklumat tentang keberadaan Sidi Arab. Mereka mendapat tahu yang Sidi Arab biasanya akan duduk berzikir dan membaca Al-Quran selepas solat fardhu Asar di masjid. Sebaik-baik sahaja jemaah bersurai, mereka berempat menyerbu masuk menyerang Sidi Arab.
Sidi Arab tidak terlawan keempat-empat orang sekaligus dan hampir-hampir berjaya dibunuh. Sungguhpun begitu, dia berjaya mencederakan salah seorang Melayu Kedah. Dengan kuasa Allah, Tun Umar lewat datang berjemaah pada hari itu. Tun Umar terdengar ribut-ribut dalam masjid. Dia pun melompat masuk. Terpandang sahaja ‘hidangan’ di depan matanya, Tun Umar pun menggila dengan ilmu perangnya. Siapa tidak kenal Tun Umar, orang yang pergi berseorangan pada waktu malam menterbalikkan perahu-perahu angkatan Siam yang mahu menyerang Melaka.
Tun Umar berjaya membunuh seorang Melayu Kedah menggunakan pedang yang dibuat tongkat oleh khatib ketika berkhutbah pada hari Jumaat. Melihat keadaan yang semakin berpihak kepada Sidi Arab dan Tun Umar, Cau Santan dan seorang lagi melarikan diri.
Sidi Arab turut mendapat kecederaan tetapi tidaklah parah.Dia cuba mendapatkan maklumat daripada seorang penyerang yang cedera tetapi Tun Umar yang sudah hilang pertimbangan terus sahaja menebaskan pedang khatib ke arah leher penyerang. Sidi Arab agak kecewa kerana gagal mengenali penyerang-penyerangnya namun sangat bersyukur kepada Tuhan dan berterima kasih kepada Tun Umar yang memperjudikan nyawanya membantu.
Selepas bersoal-jawab dengan orang ramai yang datang mengerumuni masjid, barulah Sidi Arab tersedar bahawa busurnya sudah hilang. Tidak lain tentunya kerja dua penyerang yang melarikan diri tadi. Oleh kerana tidak tahu identiti para penyerangnya, Sidi Arab menganggap busur itu tidak akan dapat dimilikinya lagi.
Dua pekan kemudian, Sidi Arab sudah bersiap untuk meninggalkan bumi Melaka. Sebelum itu dia menghadap sultan buat kali terakhir. Ketika itulah dia membuka cerita tentang keajaiban busur dan anak panahnya.
Menurut Sidi Arab, kantong anak panahnya berisi dua puluh satu bilah anak panah pada satu-satu masa. Dalam dua puluh satu anak panah itu, hanya sebatang sahaja anak panah sebenar kepada busur saktinya. Maksudnya pasangan busur itu hanyalah sebatang anak panah. Jika anak panah yang sebatang itu dikenakan pada busurnya dan dimaksudkan kepada sesiapa sahaja di dunia ini, panahan itu akan kena, tidak kira di mana orang itu berada. Masalahnya, apabila anak panah yang sebatang itu dilepaskan, ia akan ghaib dan muncul di tempat asalnya.
Di manakah tempat asal busur dan anak panah itu?
Busur dan anak panah itu sebenarnya pernah digunakan oleh Arjuna. Kedua-duanya dikatakan milik seorang utusan Tuhan yang diutuskan ke benua India, jauh lebih lama daripada zaman Arjuna. Busur dan anak panah sebatang itu diberikan kepada Arjuna oleh Dewa Varuna, dewa lautan. Pada penghujung umur Arjuna, senjata itu dikembalikan ke laut agar ia tidak disalahgunakan oleh orang yang tidak bertanggungjawab.
Ketika kerajaan Islam memerintah India, seorang ulama sufi bernama Syeikh Abdul Rahman mendapat mimpi yang meminta dia pergi mendapatkan busur dan anak panah itu di tepi sebuah lautan yang hampir kering. Senjata itu hendaklah disembunyikannya di lokasi yang sesuai agar tidak ditemui oleh orang-orang jahat. Akhirnya dia mengambil keputusan meletakkannya di sebuah lembah di utara India.
Cerita tentang senjata misteri itu diturunkan secara rahsia dari satu generasi ke satu generasi Syeikh Abdul Rahman, sampailah ke telinga salah seorang keturunannya iaitu datuk kepada Sidi Arab. Datuknya berusaha keras dan berjaya menemui senjata rahsia itu. Apabila datuknya sudah tua, senjata itu dihadiahkan kepada cucunya yang terpilih lagi soleh iaitu Sidi Arab. Sidi Arab membawa senjata itu ke mana-mana. Oleh kerana rupa senjata itu tidak menarik dan cerita tentangnya pun tidak diketahui orang, Sidi Arab bebas membawanya dengan selamat.
Sudah beberapa kali Sidi Arab menggunakan panah itu pada jalan yang benar, menyebabkan sudah banyak kali juga dia terpaksa pergi ke India bagi mendapatkan kembali anak panahnya. Sekali dilepaskan anak panah sebatang itu, sekali terpaksa pergi ke lembah di India. Sekarang anak panah itu berada di India, kerana sudah dilepaskan oleh Sidi Arab ketika menyerang Cau Pandan tempoh hari.
Sidi Arab pun belayar meninggalkan Melaka, membuang dirinya. Sehinggalah ke akhir hayatnya Sidi Arab tidak tahu yang kehilangannya busurnya adalah angkara Siam.
Selang tiga bulan kemudian, cerita yang disampaikan Sidi Arab di Melaka tentang hal ehwal busur dan anak panah itu tersebar sampai ke Siam. Raja Bubunya sangat menyesal kerana terlalu cepat memusnahkan busur Sidi Arab. Tapi sekurang-kurangnya dia berasa lega memandangkan tidak ada sesiapa lagi yang dapat menggunakan panah sakti itu, terutamanya terhadap dirinya sendiri. Hebohlah di seluruh selatan Siam tentang sejarah dan asal-usul panah sakti Sidi Arab itu.
Imbas kembali… pembakaran busur sakti dibuat di pekarangan istana Raja Bubunya dengan disaksikan oleh raja dan beberapa orang pembesarnya. Dua hari kemudian salah seorang pembesarnya bernama Awi Taucu tergerak hati untuk pergi melihat kesan-kesan pembakaran. Setibanya dia di situ, dia sangat terperanjat apabila mendapati busur itu langsung tidak terjejas. Keadaannya langsung tidak terusik. Ternyatalah busur sakti itu tidak lut api. Senyap-senyap Awi Taucu menyorokkan busur itu lalu membawanya keluar dari kawasan istana.
Dengan senjata sakti di tangannya, Awi Taucu mula merancang sesuatu ke atas kerajaan Siam. Dia yang sudah lama mendendami Raja Bubunya merancang untuk merampas kuasa. Dia yakin raja pasti akan menurut segala kemahuannya jika busur dan anak panah sakti itu berada di tangannya, kerana dia boleh membunuh raja pada bila-bila masa dari jarak jauh. Masalahnya sekarang… bagaimana hendak mendapatkan anak panah sakti itu di India?
Awi Taucu mengerahkan sepuluh orang pilihannya menyamar sebagai sami dan pergi ke India. Selepas melalui pelbagai cabaran yang hebat-hebat lagi ganjil-ganjil, empat bulan selepas itu mereka berjaya tiba di lembah yang dikatakan tempat anak panah sakti. Selepas sesat selama lima hari di lembah itu dan hampir-hampir kehabisan air dan makanan, bertemulah mereka dengan anak panah itu lalu bersegera pulang ke Siam.
Gembiranya hati Awi Taucu bukan kepalang. Dia mula mencongak-congak langkah yang bakal diambilnya dalam usaha untuk menduduki takhta Raja Bubunya. Dia bercadang menempatkan tenteranya di sebuah kuil di atas sebuah bukit, yang sesuai dijadikan kubu pertahanan. Kemudian dia akan mengutus surat kepada Raja Bubunya menuntut agar Raja Bubunya menyerahkan takhta kerajaan kepadanya. Jika tidak, dia akan melepaskan anak panah sakti dari jauh untuk membunuh Raja Bubunya.
Sedang Awi Taucu berangan-angan, sepasukan pengawal peribadi Raja Bubunya yang diketuai oleh Cau Santan memecah masuk ke istananya, membunuh tiga orang pengawal peribadi dan menangkap Awi Taucu. Semuanya berlaku begitu pantas sehinggakan Awi Taucu yang dalam kebingungan dapat diberkas dengan mudah. Busur dan anak panah saktinya dirampas.
Sebenarnya ada utusan dari sebuah kerajaan di India yang masuk menghadap Raja Bubunya. Para utusan itu memberitahu tentang kehadiran sepuluh orang sami dari Siam ke sana. Raja Bubunya berasa pelik kerana setahunya tidak ada sebarang rombongan penting dari Siam diutus ke India. Dia pun membuat siasatan. Dengan bantuan para utusan dari India, salah seorang perajurit yang menyamar sebagai sami ke India sebelum itu berjaya ditangkap dan dihadapkan kepada Raja Bubunya. Perajurit itu dipaksa menceritakan segala-galanya. Ganjaran emas yang sangat tinggi, lapan kali lebih tinggi daripada bayaran Awi Taucu membuatkan dia bercerita dari alif hingga ya.
Awi Taucu diseret ke hadapan Raja Bubunya. Dia tidak dapat berhelah lagi lalu dihukum bunuh dengan cara dikelar dari atas tubuh hingga ke bawah. Raja Bubunya juga hendak membunuh anak lelaki Awi Taucu iaitu Awi Cokia yang sedang bertugas sebagai panglima di perbatasan Siam-Burma. Inilah masanya untuk Raja Bubunya mencuba kesaktian panah Sidi Arab. Dia pun melepaskan anak panahnya ke arah sempadan dengan meniatkan Awi Cokia sebagai sasarannya. Matikah Awi Cokia?
Ternyata anak panah itu jatuh tidak jauh dari istana, tidak ghaib sebagaimana yang diceritakan orang. Cau Santan pun memeriksa anak panah itu. Setelah ditelitinya, ternyata anak panah itu ialah anak panah biasa yang matanya daripada besi murahan dan batangnya pula daripada kayu yang tidak kukuh. Di manakah anak panah sebenar?
Raja Siam mengutus satu rombongan yang agak besar ke India untuk mencari anak panah sakti kalau-kalau ia muncul di lembah asalnya. Hasilnya… hampa. Tidak ada sebarang anak panah di sana.
Oleh kerana busur itu tidak dapat dimusnahkan, Raja Bubunya pun menyimpannya dalam sebuah peti besi bersalut emas tulen dan diletakkan di tempat rahsia di istananya. Bersemadilah busur itu di sana dalam tempoh yang sangat lama.
Sumber petikan artikel : www.thepatriots.my

MOGA KITA BERSAMA MEMBINA KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT INSYA-ALLAH AAMIIN
SALAM BUDAYA AGUNG

ISYARAT ALLAH MENGANGKAT KEMULIAAN HAMBA-NYA

(Ingatlah peristiwa) ketika Nabi Yusuf berkata kepada bapanya: "Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku". (Yusuf 12:4)

UNTUK BERJAYA STRATEGI DAN FOKUS KENA TEPAT


SELAMAT TINGGAL MEREKA YANG BERHATI TAK BAIK

SELAMAT DATANG MEREKA YANG BERHATI BAIK

Jika Anda tidak tegas mengatakan GOODBYE kepada orang yang tidak baik, HELLO dari orang yang lebih baik tidak akan datang.

Mario Teguh

Like Comment

5 people like this.

Zie Bechik Puan saya merasa seronok membaca karya Puan Rabeah Binti Mohd Ali. Alhamdulillah masih ada yg suka berkarya lagi.


Rabeah Binti Mohd Ali Alhamdulillah. Terima kasih semuanya.

Selamat petang semua, selamat menunaikan solat Maghrib sebentar lagi. Marilah kita sama-sama bersyukur atas limpah kurniaan Allah.‪#‎KosongKosong‬ ‪#‎SalamMuslim‬
Like Comment
2 people like this.

Zie Bechik Alhamdulillah

1 hr · Unlike · 1

Rabeah Binti Mohd Ali

Bilamana saya siarkan karya jika anda ingin memberi komen berilah bahasa yang beradap sopan jika biadap anda tidak akan membaca karya saya lagi kerana saya tidak suka berurusan dengan orang yang berbahasa biadap, jika admin dan ahli lain rasa tidak senang dengan karya yang saya siarkan saya redha untuk tidak bersiaran karya lagi di sini.
Like Comment
5 people like this.

Zie Bechik Alhamdulillah Puan Rabeah Binti Mohd Ali memberitahu pd org2 yg kurang adap sopan kata bahasa mereka. Kita harus beradap pabila menulis. Dari situ kita boleh menilaikan keperibadian mereka. Maaf klau saya menegur juga.


Rabeah Binti Mohd Ali Oleh kerana orang tidak suka dengan karya saya dia tidak dapat lagi baca karya saya undur diri darinya bukan bererti kalah tapi agar saya dapat berkarya dengan tenang tanpa mendengar kata-kata yang menjeruk hati. Tujuan disiarkan karya untuk sama-sama mengundang iman bukan mengeluarkan kata-kata nista. Pelikkan manusia ni kita menulis yang baik-baik pun sakit hati....lainlah kita menulis mengundang orang sakit hati....saya sudah terbiasa berhadapan dengan orang sebegini sakti hati dengan karya saya sebab itu di mana-mana grup saya berada saya sudah siap sedia diremovekan atau saya pergi daripada grup tanpa mengucapkan selamat tinggal.

Rabeah Binti Mohd Ali shared drtuah's photo.


KELUARKAN SINGA DALAM DIRIMU AGAR KAMU TIDAK DIPIJAK ORANG'

Admin boleh removekan saya daripada grup ini jika ahli tidak senang hati dengan kebanjiran karya-karya saya di grup ini....
Rabeah Binti Mohd Ali shared Inspirasi Taming Sari's photo.

UNTUK BERJAYA STRATEGI DAN FOKUS KENA TEPAT

Selamat petang semua, selamat menunaikan solat Maghrib sebentar lagi. Marilah kita sama-sama bersyukur atas limpah kurniaan Allah.#KosongKosong #SalamMuslim-Imam Muda
Rabeah Binti Mohd Ali Ya Allah mudahkan urusanku esok hari. Jika itu takdir rezeki yang Engkau 
kurniakan kepadaku dan mereka yang berusaha bersamaku kubersyukur sebanyak-banyak-Nya Jadikanlah rezekiku yang kuterima berkat dan mendapat keredhaanMu dunia akhirat Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Rabeah Binti Mohd Ali YA ALLAH HIDUPKAN AKU DALAM KEINDAHAN HATI YANG MEMBAWA KE SYURGA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Rabeah Binti Mohd Ali ALANGKAH INDAH JIKA DAPAT HIDUP BERSAMA DENGAN MEREKA YANG KAYA HATI, KAYA BUDI DAN KAYA IMAN AGAR HIDUP DALAM TAKWA DAN IMAN ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
KELAM TERUS TENGGELAM HIDUP INI JIKA HIDUP DENGAN MEREKA
Miskin hati
Miskin budi
Kedekut tamak haloba
Hati jahat
Mulut jahat
Dengki khianat
Tidak percaya akan pembalasan Hari Akhirat (Azab Api Neraka)

ORANG YANG PALING MENGAGUMKANKU ADALAH ORANG YANG MENGENAL CINTA ALLAH KEMUDIAN MENGAJAK AKU JALAN-JALAN KETUHANAN BERDASARKAN AL-QURAN DAN HADIS.



Your Notifications

Inspirasi Taming Sari likes your comment: "UNTUK BERJAYA STRATEGI DAN FOKUS KENA...".
7 minutes ago
Cocos Heru Kuncoro, Akang Sultan and 3 others are following you.
55 minutes ago
15 people like your comment: "DEMI KARENA ALLAH DAN RASULULLAH KITA...".
56 minutes ago
Adlin Glandesteln, Mutiara Kejora and 4 others posted in Batu Bara Mengayak (BBM).
about an hour ago
Ezz Ibrahim, Megat Setia Panji Alam and Mohd Hafizan Abdul Rahim like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "KELUARKAN SINGA DALAM DIRIMU AGAR KAMU...".
about an hour ago
Ezz Ibrahim, Zie Bechik and 3 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Bilamana saya siarkan karya jika anda...".
about an hour ago
Ann Juliana, Azrin Azira and Azlan Awang like your post in Melayu bani jawi: "ALANGKAH INDAH JIKA DAPAT HIDUP BERSAMA...".
about an hour ago
Pradita Fia likes your post: "YA ALLAH HIDUPKAN AKU DALAM KEINDAHAN...".
about an hour ago
drtuah likes your comment: "post diberi menunjukkan bertambah bijak...".
about an hour ago
drtuah also replied to Nor AmyLea's comment on his photo.
about an hour ago
Zie Bechik commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
about an hour ago
Zie Bechik and Wan Tanah Merah like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "ALANGKAH INDAH JIKA DAPAT HIDUP BERSAMA...".
about an hour ago
Zie Bechik and Megat Setia Panji Alam like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "UNTUK BERJAYA STRATEGI DAN FOKUS KENA...".
about an hour ago
Zie Bechik commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
about an hour ago
Zie Bechik, Abi Afindi and 3 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "SELAMAT TINGGAL MEREKA YANG BERHATI TAK...".
about an hour ago
Zie Bechik commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
about an hour ago
5 people like your comment: "ALANGKAH INDAH JIKA DAPAT HIDUP BERSAMA...".
about an hour ago
Suttan Seghayo likes your comment: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI SELURUH...".
2 hours ago
Suttan Seghayo also commented on H.H Haji Hassanal Bolkiah's photo.
2 hours ago
Aidi Suryadarma commented on your post in KALBAR BERSATU MAJU.
2 hours ago
Akang Sultan asked to join SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA.
3 hours ago
Salonita Sumuk, Donna Metzelaar and 2 others like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "BICARALAH DENGANKU DENGAN BAHASA INDAH...".
6 hours ago
Reyki Khan likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "ALANGKAH INDAH JIKA DAPAT HIDUP BERSAMA...".
6 hours ago
Suttan Seghayo posted a photo in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya.
6 hours ago
Basit Best likes your post in KALBAR BERSATU MAJU: "ALANGKAH INDAH JIKA DAPAT HIDUP BERSAMA...".
6 hours ago
Suttan Seghayo commented on your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya.
6 hours ago
Suttan Seghayo likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "ALANGKAH INDAH JIKA DAPAT HIDUP BERSAMA...".
7 hours ago
Suttan Seghayo likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "ALANGKAH INDAH JIKA DAPAT HIDUP BERSAMA...".
7 hours ago
Amin Wong and Bias Pelangi like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "DIPERSEMBAHKAN TEATER BANGSAWAN DIRAJA,...".
7 hours ago
Amin Wong likes your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "YA ALLAH MURAHKAN REZEKIKU UNTUK TERUS...".
7 hours ago
Amin Wong, Rahmat Umar Al Asyi and 3 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "TERIMALAH SENYUMAN SULTAN HASSANAL...".
7 hours ago
Yatto Dita, Norfadzly Ridzuan Mohd Azlee and 7 others like your post in Melayu bani jawi: "TERIMALAH SENYUMAN SULTAN HASSANAL...".
7 hours ago
Ribi Chantika, Reyki Khan and 2 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "MOGA APA YANG DITULIS DAN MEREKA YANG...".
8 hours ago
Bajang Laut, Nisha Hamid and 3 others like your post in Melayu bani jawi: "MOGA APA YANG DITULIS DAN MEREKA YANG...".
9 hours ago
Fairuz Dolah, Pudin Jamcho and 4 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "TERIMALAH SENYUMAN SULTAN HASSANAL...".
9 hours ago
Yusairy Shukry asked to join *Rumpun Melayu Bersatu*.
10 hours ago
Mohd Azlan Ibrahim commented on your post in Melayu bani jawi.
11 hours ago
Samawi Mawi, Inspirasi Taming Sari and 4 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "YA ALLAH TEMUKAN AKU ORANG YANG BAIK...".
11 hours ago
Adha Zack, Mohammad Arif Noordin and 14 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "TERIMALAH SENYUMAN SULTAN HASSANAL...".
12 hours ago
ﺍﻣﻠﻲ ﺍﻭﺳﻤﻦ and Inspirasi Taming Sari like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "MOGA APA YANG DITULIS DAN MEREKA YANG...".
12 hours ago
Dhan Pagurawan likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "MOGA APA YANG DITULIS DAN MEREKA YANG...".
13 hours ago
Abang Patdeli Abang Muhi likes your post in DIALOG Rumah Sastra BORNEO: "YA ALLAH ENGKAU YANG MAHA TAHU TAKDIRKU...".
14 hours ago
Abang Patdeli Abang Muhi likes your post in DIALOG Rumah Sastra BORNEO: "KOLEKSI KARYA SASTERA RATU RIMBA...".
14 hours ago
Abang Patdeli Abang Muhi likes your post in DIALOG Rumah Sastra BORNEO: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'INDAHNYA...".
14 hours ago
Abang Patdeli Abang Muhi likes your post in DIALOG Rumah Sastra BORNEO: "DIPERSEMBAHKAN TEATER BANGSAWAN DIRAJA,...".
14 hours ago
Abang Patdeli Abang Muhi likes your post in DIALOG Rumah Sastra BORNEO: "YBhg. DATO' SERI Professor Dr Robin @...".
14 hours ago
Abang Patdeli Abang Muhi likes your post in DIALOG Rumah Sastra BORNEO: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, " KAPSUL 2020...".
14 hours ago
Abang Patdeli Abang Muhi likes your post in DIALOG Rumah Sastra BORNEO: "YA ALLAH MURAHKAN REZEKIKU UNTUK TERUS...".
14 hours ago
Abang Patdeli Abang Muhi likes your post in DIALOG Rumah Sastra BORNEO: "DEMI KERANA ALLAH DAN RASULULLAH KITA...".
14 hours ago
Abang Patdeli Abang Muhi likes your post in DIALOG Rumah Sastra BORNEO: "BICARALAH DENGANKU DENGAN BAHASA INDAH...".
14 hours ago
drtuah likes your comment: "BAHAGIA JIKA DAPAT BINA PAHALA DI DUNIA...".
14 hours ago
Qhairil Anwar changed the name of the group THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia to THMDTAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI Forum sirahturahmi anak melayu Sedunia.
16 hours ago
Shameer Khan likes your post on Kami taat setia Kdymm Sultan Kelantan dan Tengku Mahkota Kelantan's timeline: "SELAMAT HARI GURU BUAT SEMUA GURU DI...".
17 hours ago
Shameer Khan likes your post on Kami taat setia Kdymm Sultan Kelantan dan Tengku Mahkota Kelantan's timeline: "KDYMM SULTAN KELANTAN BERJIWA RAKYAT ...".
17 hours ago
Shameer Khan likes your post on Kami taat setia Kdymm Sultan Kelantan dan Tengku Mahkota Kelantan's timeline: "TUHAN BALASLAH CINTA HAMBA-MU INI ...".
17 hours ago
Pradita Fia and Fitri Susilowati also commented on Pradita Fia's photo.
17 hours ago
Oyoung Mukhairi likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "YA ALLAH TEMUKAN AKU ORANG YANG BAIK...".
18 hours ago
Nur Hanim likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "YA ALLAH TEMUKAN AKU ORANG YANG BAIK...".
18 hours ago
Mohd Amjad, Danial Ieman and 21 others like your post in Melayu bani jawi: "TERIMALAH SENYUMAN SULTAN HASSANAL...".
18 hours ago
Pradita Fia likes your post: "BAHAGIA JIKA DAPAT BINA PAHALA DI DUNIA...".
19 hours ago
Megat Setia Panji Alam, Mohd Azlan Ibrahim and 4 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "SABAR MENENANGKAN... INDAHNYA SABAR...".
20 hours ago
Inne Rais, Utoro Wreksoatmodjo and 6 others like your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "TERIMALAH SENYUMAN SULTAN HASSANAL...".
20 hours ago
Azlan Awang, Ateng Sahir and 4 others like your post in Melayu bani jawi: "SEBANYAK MANA PUN ILHAM KARYA YANG ADA...".
21 hours ago
Heniy Astiyanto Sh posted in CURHAT GAYA MATARAM.
21 hours ago
Mizuaf Saila, Muhammad Musa and 4 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "SEBANYAK MANA PUN ILHAM KARYA YANG ADA...".
23 hours ago
Mohd Azlan Ibrahim commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
Yesterday at 8:36am
Mohd Azlan Ibrahim, Muhammad Musa and 2 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "SABAR MENENANGKAN... INDAHNYA SABAR...".
Yesterday at 8:35am
Mohd Azlan Ibrahim and Zie Bechik commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
Yesterday at 8:35am
Mohd Azlan Ibrahim and Zie Bechik commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
Yesterday at 8:35am
Mohd Azlan Ibrahim, Beringin Shafary and 5 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "BICARALAH DENGANKU DENGAN BAHASA INDAH...".
Yesterday at 8:35am
Mohd Azlan Ibrahim commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
Yesterday at 8:35am
Mohd Azlan Ibrahim, Muhammad Musa and Inspirasi Taming Sari like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "AKU CUMA HAMBA-NYA , TANPA IZINN-NYA...".
Yesterday at 8:34am
Mohd Azlan Ibrahim commented on your post in Melayu bani jawi.
Yesterday at 8:34am
drtuah likes your comment: "PERSAHABATAN KITA INDAH SEPERTI...".
Yesterday at 7:12am
Azuwandi Andi and Bias Pelangi like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "SEBANYAK MANA PUN ILHAM KARYA YANG ADA...".
Yesterday at 12:35am
Farizal All, Bias Pelangi and 2 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "SABAR MENENANGKAN... INDAHNYA SABAR...".
July 25 at 11:55pm
Fairuz Dolah and Oyoung Mukhairi like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "MINATKU MENULIS RAKAN ALAMMAYAKU ADALAH...".
July 25 at 11:54pm
Oyoung Mukhairi, Amanda Humairah and 3 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "SABAR MENENANGKAN... INDAHNYA SABAR...".
July 25 at 11:52pm
Oyoung Mukhairi and Reyki Khan like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "BICARALAH DENGANKU DENGAN BAHASA INDAH...".
July 25 at 11:52pm
Oyoung Mukhairi, Reyki Khan and 3 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "SEBANYAK MANA PUN ILHAM KARYA YANG ADA...".
July 25 at 11:51pm
Tj Ariff likes your post in SIDANG MELAYU, JAWI & ISLAM: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'INDAHNYA...".
July 25 at 11:39pm
Lalu Lukman Hakim commented on your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
July 25 at 10:57pm
Rahmadsyah, Lbr Dedek Id and 6 others like your post in Batu Bara Mengayak (BBM): "BICARALAH DENGANKU DENGAN BAHASA INDAH...".
July 25 at 10:23pm
Syahrul Nizam, Maria Ulfha and 2 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "BICARALAH DENGANKU DENGAN BAHASA INDAH...".
July 25 at 10:07pm
Abdullah Ibnu Mariam, Saik Abdullah and Ary Aris commented on your post in Melayu bani jawi.
July 25 at 10:03pm
Raden Jalaksungsang likes your post in KomonitasPecintaPesonaKebudayaAgungBhinekTunggalIka Benteng Kesatuan Bangsa: "TERIMALAH SENYUMAN SULTAN HASSANAL...".
July 25 at 8:36pm
Zie Bechik commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
July 25 at 8:34pm
15 people like your comment: "DEMI KARENA ALLAH DAN RASULULLAH KITA...".
July 25 at 7:55pm
Zie Bechik commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
July 25 at 7:55pm
Muhammad Musa, Beringin Shafary and 3 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "YA ALLAH MURAHKAN REZEKIKU UNTUK TERUS...".
July 25 at 7:13pm
Muhammad Musa, Mysteria Mystica and 3 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "DEMI KERANA ALLAH DAN RASULULLAH KITA...".
July 25 at 7:10pm
Ijal Azura Motor, Miji Ayuza Siagian and Gpp Fandi Droffshot like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "BICARALAH DENGANKU DENGAN BAHASA INDAH...".
July 25 at 7:04pm
Ann Juliana, Bajang Laut and Azrin Azira like your post in Melayu bani jawi: "BICARALAH DENGANKU DENGAN BAHASA INDAH...".
July 25 at 6:41pm
Misdar Aisyah asked to join "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!.
July 25 at 4:28pm
Norfadzly Ridzuan Mohd Azlee, Perindu Hidayah and 6 others like your post in Melayu bani jawi: "DEMI KERANA ALLAH DAN RASULULLAH KITA...".
July 25 at 2:40pm
Batrisya Eriesya Darwish, Ok and 4 others are following you.
July 25 at 1:57pm
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "BICARALAH DENGANKU DENGAN BAHASA INDAH...".
July 25 at 1:46pm
Nunoe Kamal Soeoed and Bayu Hamdy Noersal like your post in KALBAR BERSATU MAJU: "DEMI KERANA ALLAH DAN RASULULLAH KITA...".
July 25 at 1:38pm
Bias Pelangi, Angah Ishkandhy and Desiy Desmila like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'INDAHNYA...".
July 25 at 1:16pm
Bias Pelangi and Angah Ishkandhy like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "Di sisi manusia darjat dipandang tinggi...".
July 25 at 1:16pm
Bias Pelangi likes your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "JANGAN FIKIRKAN APA SUMBANGAN NEGARA...".
July 25 at 1:13pm
Bias Pelangi likes your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, " KAPSUL 2020...".
July 25 at 1:12pm
Bias Pelangi, Mujiono Sofia and 5 others recently liked your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "YA ALLAH MURAHKAN REZEKIKU UNTUK TERUS...".
July 25 at 1:12pm
Bias Pelangi, Bobey Lubies and Nesch Wana like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "DEMI KERANA ALLAH DAN RASULULLAH KITA...".
July 25 at 1:11pm
OK Diza Syafrul, Akbar Muhammad and 2 others commented on a post you are following in *Rumpun Melayu Bersatu*.
July 25 at 12:26pm
Raden Pateh Raden Pateh likes your post on Kami taat setia Kdymm Sultan Kelantan dan Tengku Mahkota Kelantan's timeline: "ANTARA ALAM GHAIB & NYATA & FANTASI &...".
July 25 at 12:00pm
Amanda Humairah, Tengku Hendri and 5 others recently liked your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "MINATKU MENULIS RAKAN ALAMMAYAKU ADALAH...".
July 25 at 11:41am
Putera Minahasa Ambon likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "SABAR MENENANGKAN... INDAHNYA SABAR...".
July 25 at 9:48am
Kedaton Kraton Wahyu Utama and Anni Affiani like your post in Surat Wasiat Kedaton Kraton Wahyu Utama Laboratorium Pesona Wisata Dunia: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'KOTA PESONA...".
July 25 at 9:45am
1 person likes your comment: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI SELURUH...".
July 25 at 9:06am
Ari Tasya, Jary Latif and Bayu Tara like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "YBhg. DATO' SERI Professor Dr Robin @...".
July 25 at 8:28am
Suttan Seghayo posted in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
July 25 at 7:52am
Suttan Seghayo posted in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya.
July 25 at 7:51am
Suttan Seghayo likes your comment: "MOGA ROH ALMARHUM DITEMPATKAN DI...".
July 25 at 7:37am
Suttan Seghayo also commented on H.H Haji Hassanal Bolkiah's photo.
July 25 at 7:37am
Liani Syah Usrotun, Lbr Dedek Id and 7 others posted in Batu Bara Mengayak (BBM).
July 25 at 7:10am
Zie Bechik commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
July 25 at 6:44am
Khairuddin Nasti posted in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
July 25 at 5:37am
Elvira Pulcini likes your post in DUNIA NUSANTARA BERSATU: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'INDAHNYA...".
July 25 at 5:20am
3 people like your comment: "DEMI KERANA ALLAH DAN RASULULLAH KITA...".
July 25 at 5:07am
Zie Bechik, Mysteria Mystica and 2 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "PERSAHABATAN SEWANGI ROS JIWA JADI...".
July 25 at 2:47am
Reyki Khan, Fairuz Dolah and 3 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "DEMI KERANA ALLAH DAN RASULULLAH KITA...".
July 25 at 2:36am
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI SELURUH...".
July 25 at 2:24am
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
July 25 at 2:24am
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI SELURUH...".
July 25 at 2:24am
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI SELURUH...".
July 25 at 2:24am
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
July 25 at 2:09am
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "MOGA ROH ALMARHUM DITEMPATKAN DI...".
July 25 at 2:09am
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI SELURUH...".
July 25 at 2:09am
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI SELURUH...".
July 25 at 2:09am
Mysteria Mystica likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Ya Allah buangkanlah sifat pemarah yang...".
July 25 at 1:52am
Mysteria Mystica likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "RAJA BERJIWA RAKYAT MENJADI IDOLA...".
July 25 at 1:52am
Kumbang Segak also commented on his photo.
July 25 at 1:51am
Mysteria Mystica, Azura Hafiz and 9 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "MINATKU MENULIS RAKAN ALAMMAYAKU ADALAH...".
July 25 at 1:37am
Yuri Al-Makassari likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "RAJA BERJIWA RAKYAT MENJADI IDOLA...".
July 24 at 11:53pm
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "SABAR MENENANGKAN... INDAHNYA SABAR...".
July 24 at 11:05pm
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "SABAR MENENANGKAN... INDAHNYA SABAR...".
July 24 at 11:05pm
John Atim likes your comment: "Dari seberang hamba datang,
Untuk...".
July 24 at 11:03pm
Tengku Hendri and Tengku Alviansyah like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "Di sisi manusia darjat dipandang tinggi...".
July 24 at 8:18pm
Tengku Hendri likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "MAAF DIPINTA MENUSUK KE KALBU HATI ...".
July 24 at 8:18pm
Tengku Hendri likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "YA ALLAH KEPADA-MU KUPASRAH TAKDIR...".
July 24 at 8:18pm
Tengku Hendri likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI SELURUH...".
July 24 at 8:16pm
Amdanie Cuy likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "DEMI KERANA ALLAH DAN RASULULLAH KITA...".
July 24 at 6:21pm
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "DEMI KERANA ALLAH DAN RASULULLAH KITA...".
July 24 at 5:29pm
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Suriyan Fradesa Betul, dalam sejarah...".
July 24 at 5:29pm
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
July 24 at 5:10pm
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
July 24 at 5:10pm
Luqmanz ZaRa commented on a post you are following in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
July 24 at 11:14am
Syahrul Shady, Megat Setia Panji Alam and 6 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "KDYMM SULTAN KELANTAN BERJIWA RAKYAT ...".
July 24 at 10:30am
Nunoe Kamal Soeoed, Mansur Sor and Andrie Budi Setya S like your post in KALBAR BERSATU MAJU: "KDYMM SULTAN KELANTAN BERJIWA RAKYAT ...".
July 24 at 9:22am
Azrin Azira, Penghapus Risik Murka and Mohd Azwan Syed Abdullah like your post in Melayu bani jawi: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, " KAPSUL 2020...".
July 24 at 8:40am
Inspirasi Taming Sari likes your comment: "Siapa penulisnya dan siapa...".
July 24 at 8:37am
Inspirasi Taming Sari likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, " KAPSUL 2020...".
July 24 at 8:35am
Suttan Seghayo posted in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya.
July 24 at 7:29am
Suttan Seghayo and Khairuddin Nasti like your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
July 24 at 7:24am
Suttan Seghayo and Khairuddin Nasti commented on your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
July 24 at 7:20am
Suttan Seghayo and Khairuddin Nasti like your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
July 24 at 7:20am
Nur Ainiyati Afifah commented on your post in PAPUA MENGGUGAT.
July 24 at 7:05am
Khairuddin Nasti and Nuraini Yahya like your post in Batu Bara Mengayak (BBM): "KDYMM SULTAN KELANTAN BERJIWA RAKYAT ...".
July 24 at 4:03am
Khairuddin Nasti and Suttan Seghayo like your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, " KAPSUL 2020...".
July 24 at 3:20am
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
July 24 at 3:19am
Suttan Seghayo commented on your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
July 24 at 1:39am
Angah Ishkandhy, Ricky Subagia and 4 others recently liked your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "DIPERSEMBAHKAN TEATER BANGSAWAN DIRAJA,...".
July 24 at 1:05am
Angah Ishkandhy, Desiy Desmila and 6 others recently liked your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "JANGAN FIKIRKAN APA SUMBANGAN NEGARA...".
July 24 at 1:05am
Duque Dom Iguaci Luiz de Gouveia Jr. changed the name of the group HRH PRINCE OF KUTAI MULAWARMAN - HRH Prince Iguaci Luiz de Gouveia Junior to HRH Prince of Kutai Mulawarman - HRH Prince Iguaci Luiz de Gouveia Junior.
July 23 at 11:59pm
Inspirasi Taming Sari mentioned you in a comment in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
July 23 at 9:38pm
Inspirasi Taming Sari likes your comment: "Agak-agak apa yang ada dalam kapsul tu...".
July 23 at 9:36pm
Datuk Jem Abd Rahman liked a comment you are mentioned in: "yang romantis itu paling pa Datuk Jem...".
July 23 at 5:47pm
Endin Kamiludin and Datuk Jem Abd Rahman mentioned you in their comments.
July 23 at 5:10pm
Masnah Rais, Nor Faezah and Hjh Asma Sebli Ong also commented on Datuk Jem Abd Rahman's post.
July 23 at 5:07pm
Zie Bechik and Mohd Azlan Ibrahim commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
July 23 at 4:19pm
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
July 23 at 3:13pm
Jary Latif and Laboratorium Tempur Melodi like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI DARIPADA...".
July 23 at 3:05pm
Jary Latif commented on your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.
July 23 at 3:04pm
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
July 23 at 3:01pm
WIwik Indrawati likes your post in LASKAR MERAH-PUTIH BALI NUSRA: "MINATKU MENULIS RAKAN ALAMMAYAKU ADALAH...".
July 23 at 1:40pm
Norfadzly Ridzuan Mohd Azlee, Harunbaei Harunbaei and 3 others like your post in Melayu bani jawi: "JANGAN FIKIRKAN APA SUMBANGAN NEGARA...".
July 23 at 1:24pm
Tee Oh Bengh Fhanash posted in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia.
July 23 at 12:22pm
-Oevie Obesitas- likes your post in KALBAR BERSATU MAJU: "MINATKU MENULIS RAKAN ALAMMAYAKU ADALAH...".
July 23 at 12:19pm
Noor Leez, Rosalinda Rose and 3 others also commented on Datuk Jem Abd Rahman's post.
July 23 at 12:10pm
Bebegim Bittersweet likes your post in Sri Pemangku Adat: "MINATKU MENULIS RAKAN ALAMMAYAKU ADALAH...".
July 23 at 12:06pm
Ummu Asyamni, Awang Long and 5 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "SUBHANALLAH KANVAS ALAM CIPTAAN-NYA...".
July 23 at 10:41am
Oyoung Mukhairi likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "YBhg. DATO' SERI Professor Dr Robin @...".
July 23 at 10:38am
Oyoung Mukhairi likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "YBhg. DATO' SERI Professor Dr Robin @...".
July 23 at 10:38am
1 person likes your comment: "TUHAN BALASLAH CINTA HAMBA-MU INI ...".
July 23 at 10:08am
1 person likes your comment: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI DARIPADA...".
July 23 at 10:07am
1 person likes your comment: "DENGAN IKHLAS RAKYAT BERDOA apabila...".
July 23 at 10:07am
1 person likes your comment: "HIDUPKU ADALAH CITA-CITA DAN PERJUANGAN...".
July 23 at 10:07am
1 person likes your comment: "Hari Raya AidilFitri Sunat bertakbir 1...".
July 23 at 10:07am
1 person likes your comment: "RATU RIMBA NIAGARA CUMA NAMA PENA DALAM...".
July 23 at 10:06am
1 person likes your comment: "SEJAK AZALI LAGI KITA PUNYAI NIAT YANG...".
July 23 at 10:06am
1 person likes your comment: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI SELURUH...".
July 23 at 10:06am
Andjelko Beli likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "DIPERSEMBAHKAN TEATER BANGSAWAN DIRAJA,...".
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
11 SYAWAL 1436H
27 JULAI 2015

KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
11 SYAWAL 1436H
27 JULAI 2015
SAUJANA bersama Cahaya Kehidupanku dan 9 yang lain.
Doa adalah senjata mukmin. Doa adalah bicara kita dengan Allah, Yang Maha Mendengar. Doakan yang baik-baik, semoga yang terhasil adalah yang baik-baik.‪#‎doa‬ ‪#‎muhasabah‬ ‪#‎saujana‬ ‪#‎akucintaAllah‬
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
K
KAU DAN AKU DITEMUKAN BUKAN UNTUK BERPISAH
Dari dulu hingga kini kuhargai pertemuan dua hati ..
Biarpun pernah retak tapi dilupakan kerana
Kau dan aku ditemukan bukan untuk berpisah
Tapi untuk sama-sama kekal berpuisi nan indah-indah
Seindah bunga-bunga Syurga menyerikan
Tasik Syurga Yang sememang-Nya indah...
PUTRI RIMBA NIAGARA
6 Ramadhan 1433H
26 Julai 2012
"Moga kita sehati sejiwa menuju jalan pulang ke jalanNya AAmiin"
"aku bertawakal padaMu atas segala apa yang kuusahakan..."
Sinar Senjaku ke Menuju Jalan PULANG
Bismillahirrohmanirrohim
♡ Assalamualaikum Wbt saudaraku sekalian ....
♡ Selamat Pagi
Renungan bersama ...
Banyak yang kita rancangkan
Yang dirancang tak terjadi
Yang tak dirancang itu yang dilalui...
Usah kata "Semua yang ku rancang tak menjadi..."
Kerana Allah lebih dulu yang merancangnya buat kita...
Yang tak menjadi itu kerana tiada izin atau bukan perancanganNya buat kita
Sebaliknya yang tidak dirancang itu, ketetapan dan aturan yang tidak pernah kita tahu kebaikannya...
Ucaplah " Alhamdulillah..." atas tiap aturan yang diizin dan dirancangNya buat kita.
Kerana Dia lebih tahu apa yang kita mampu...
Allahu Akbar !
INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
"SALAM SYAWAL 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
21 SYAWAL 1437H 26 JULAI 2016
Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali ツ
Hidup memerlukan perjuangan dan perjuangan memerlukan pengorbnan # Janji Allah itu pasti .
SukaTunjukkan lagi reaksi
 
Komen
1 Comment
Komen
AlamPren AdniMpn setiap angan mu,adalah angan angan bagi rahmat yang di muliyakanNya
setiap jiwa mu,jiwanya setiap hari meng ukir kan,asraf rindu ramat muliya,meyertai,pejuwangan jiwa jiwa yang di rencanakanNya
hujut cita cita mu,adalah hujut cita cita rob nya,maka itulah setiap apa yang engkau rencanakan,dahulu nya,iya yang dahulu merencanakan dari pada kita,maka itulah semua itu ada dari tulisan lukisan takdir nya kepadamu,dan takdir mu kepadanya,setiap yang kau ingin kan,itu juga yang di inginkan oleh sang pencipta,kariya ratu rimba 5 benua nusantara menusantarakan bahagian ilmia rabeah ratu ibu nusantara di bagian sastara dunia,cinta mupadaNya cinta masyarakat dunia padamu,atas doa ku,untuk nya,doa nya tuhan untuk kita, masyah Allah
Tak SukaBalasan154 min
Rabeah Binti Mohd Ali Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar, semuaNya telah direncanakan oleh-Nya kita sebagai hamba-Nya berdoa agar dapat melalui jalan-jalan-Nya dengan sabar dan redha atas segala ujianNya. Moga Allah SWT memudahkan dan menjayakan segala niat suci murni kita sebelum dipanggil bertemu-Nya. Aamiin.
SukaBalasan1 min
Rabeah Binti Mohd Ali



SALAM SYAWAL 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
20 SYAWAL 1437H 25 JULAI 2016

Foto Sweet Love.
Sweet Love bersama Zainab Majid dan Norman Hakim.
HATIKU....
biar setenang air di muara...
Iman...
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
5 SYAWAL 1436H
21 JULAI 2015



SukaTunjukkan lagi reaksi
                                                                                Komen
256 Comments
Komen
Rabeah Binti Mohd Ali

Tulis komen...

Rabeah Binti Mohd Ali MAKRIFAT CINTA...

Makrifat cinta bermakna saling menyayangi kerana Allah SWT membuatkan hati ada taman berbunga iman menjadi hamba-Nya yang bertaqwa.

Ikatan silaturrahim dalam persahabatan sentiasa ikhlas dengan niat bersama menuju jalan-jalan ke SyurgaNya. 

Sentiasa redha apa jua takdirNya percaya setiap takdir pasti ada hikmahNya yang indah.

Jika hati dilukai tak akan ada rasa kecewa kerana yakin Allah akan menggantikan yang lebih baik.

Lalui hidup dengan sentiasa bersangka baik dengan Allah Azzawajallah kerana Allah SWT mengikut prasangka hambaNya

Memahami apa rencanaNya di situlah adanya Makrifat Cinta

"ALLAH TIDAK MEMBERI APA YANG KITA MAHUKAN TAPI ALLAH MEMBERI APA YANG KITA PERLUKAN,"

TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI DENGAN IZIN ALLAH

"HIKMAH"

Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.

JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .

ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !

SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI
KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'

MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH

'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'

As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)

WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).

BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)

Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.

Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin

YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

"SALAM RAMADHAN 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
18 Ramadan 1437H
23 Jun 2016

SukaBalasan11 min
Rabeah Binti Mohd Ali ALLAH MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG
kasih sayangNya kepada hambaNya melebihi kasih sayang
seorang ibu kepada anaknya Masya-Allah memang patutlah kita mesti menyayangi Allah SWT tempat pertama Rasulullah tempat kedua kemudian barulah kepada keluarga.

Setiap ahli keluarga yang hadir dalam hidup kita cumalah sebagai untuk menambah saham akhirat dan tanggungjawab yang akan dipertanggungjawabkan.

Di hari akhirat setiap ahli keluarga saling menuntut pahala kebaikan yang pernah dilakukan walaupun sebesar zarah tapi masing-masing sibuk menjaga pahala kebaikan untuk diri sendiri kerana terlalu berharganya pahala kebaikan walaupun sebesar zarah untuk menghadapi huru hara Hari Akhirat Yang Maha Dahsyat untuk dihadapi dengan rasa cemas dengan harapan pahala yang sebesar zarah dapat menyelamatkan daripada api neraka . Masya-Allah Allahu Akbar. Moga seluruh ahli keluarga kita terselamat daripada azab huru hara Hari Akhirat di padang Masyar.

Beruntungnya di padang masyar jika kita termasuk golongan yang mendapat minum Air Telaga Al-Khauthar daripada Rasulullah yang jika di minum akan menghilangkan dahaga buat selamanya. Tapi golongan yang dapat minum adalah mereka yang semasa hidup di dunia mengamalkan Al-Quran dan Sunnah.
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR moga kita termasuk golongan yang mengamalkan apa yang terdapat dalam Al-Quran dan Sunnah. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

17 Ramadan 1437H
22 Jun 2016

KARYA RATU RIMBA NIAGARA DISIARKAN DI PAGE KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH SEMPENA MERAIKAN HARI NUZUL AL-QURAN 1437H DENGAN DIIRINGI DOA MOGA ALLAH SWT MERAHMATI DUNIA AKHIRAT SILATURRAHIM NAN INDAH INI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

SukaBalasan42 min
Rabeah Binti Mohd Ali
السلام عليكم...ان شاء الله ،
 1 hari lagi NAFAS menjadi TASBIH.
 1 hari lagi TIDUR menjadi IBADAH.
 1 hari lagi DOA di IJABAH.
 1 hari lagi PAHALA di lipat gandakan.
Tapi, Itu semua tak akan terjadi tanpa maaf tulus dlm keikhlasan dari hati.
Izinkan kedua telapak tangan bertangkup memohon maaf utk;
 Lisan yg terlanjur.
 Janji yg terabaikan.
 Hati yg berprasangka. dan
 Semua sikap yg menyakitkan...
Tegur saya jika mulai sombong.
Tegur saya jika mulai angkuh.
Tegur saya jika salah.
Krn saya masih memerlukan saudara sperti Anda hari ini, esok dan selamanya.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا
كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Marhaban ya Ramadhan...


H.H Haji Hassanal Bolkiah Salam,
15 Ramadan and Nuzul Quran.Please Aaaamin for the betterment of all Ummah, and for the next remaining Ramadan.
Let us start as 'ROYALTIES' may Allah S W T grant us to share with all Citizens with our Dignity Contagious,a and protect us with Pea
...Lihat Lebih Banyak
Lihat Terjemahan
SukaBalasan5221 jam

Mohamad Shawal menyukai kiriman anda dalam SAHABAT HATI BERBICARA.: "SUBHANALLAH INDAHNYA MALAM NUZUL QURAN ..."
4 jam yang lalu
Waka Wm,Kaseh RohAya dan 5 yang lain menyukai siaran anda di TEAM SUTERA BIDADARI CINTA ALLAH S.W.T DAN RASULULLAH S.A.W: "SAHABAT YANG AKU CARI Yang kucari..."
4 jam yang lalu
Waka Wm menyukai kiriman anda dalam TEAM SUTERA BIDADARI CINTA ALLAH S.W.T DAN RASULULLAH S.A.W.: "SUBHANALLAH INDAHNYA MALAM NUZUL QURAN ..."
4 jam yang lalu
Waka Wm menyukai kiriman anda dalam TEAM SUTERA BIDADARI CINTA ALLAH S.W.T DAN RASULULLAH S.A.W.: "SUBHANALLAH INDAHNYA MALAM NUZUL QURAN ..."
Gymnastiar
·Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
17 RAMADAN 1437H
22 JUN 2016
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI
KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
KARYA RATU RIMBA NIAGARA DISIARKAN DI PAGE KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH SEMPENA MERAIKAN HARI NUZUL AL-QURAN 1437H DENGAN DIIRINGI DOA MOGA ALLAH SWT MERAHMATI DUNIA AKHIRAT SILATURRAHIM NAN INDAH INI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Ini adalah makam baginda Nabi Adam As.. yg mengetik 'aamiin' semoga bertemu Nabi di Surga AAMIIN..JANGAN LUPA SAHARE KAN



Ini adalah makam baginda Nabi Adam As.. yg mengetik 'aamiin' semoga bertemu Nabi di Surga AAMIIN..JANGAN LUPA SAHARE KAN
6B0AAEC521A3.DENVERHOTELDISCOUNTS.COM

Suka
                                                                                  Komen
Komen
Siti Rosilah Amin
Tak SukaBalasan12 min


YA ALLAH JADIKANLAH KARYA SASTERAKU MENGALIR SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA YANG MENGALIR TERUS MENGALIR MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGA-MU

AKU MENULIS KERANA-MU
ILHAM YANG AKU TULIS DATANG DARI-MU
KAU HADIRKAN ILHAM TANPA HENTI PADAKU ATAS KEHENDAK-MU, AKU BERSYUKUR ILHAM DATANG TANPA HENTI-NYA , ALHAMDULILLAH SYUKUR YA ALLAH TANPA IZIN-MU AKU TIDAK DAPAT MENULIS BIARPUN SEBARIS AYAT, ALLAHU AKBAR KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA-NYA.

YA ALLAH KERANA KARYA SASTRA YANG KUTULIS ADALAH DARI-MU JADIKANLAH AKU DAN YANG MEMBACA KARYAKU
HAMBA-MU YANG SENTIASA REDHO ATAS TAKDIR-MU
PERCAYA SETIAP YANG DITAKDIRKAN ITU ADA HIKMAH DI SEBALIK-NYA

YA ALLAH JADIKAN KARYA SASTERA YANG KUTULIS SESUAI DENGAN ZAMAN WALAUPUN ZAMAN TERUS BERUBAH TAPI KARYAKU SENTIASA ADA DI JIWA SEMUA MANUSIA YANG MENGHAYATINYA KERANA SASTERAKU ADALAH ILHAM DARI-MU, JIKA ILHAM DARI-MU PASTI MEMBERI KEBAIKAN PADA DIRIKU DAN PADA SEMUA YANG MEMBACA KARYAKU.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

'SASTERAKU ILHAM DARI-NYA'

NAMA PENAKU INI ILHAM DARI-NYA JUGA
ADA YANG TERSIRAT DI SEBALIK YANG TERSURAT
ATAS NAMA PENAKU INI

RATU SEORANG RAJA/RATU ATAU PEMIMPIN ITU YANG TERSURAT YANG TERSIRAT MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA

RIMBA AGAR SENTIASA RASA MERENDAH DIRI MEMERINTAH DI KERAJAAN RAKYAT RIMBA JADI TIADA SIAPA HENDAK CEMBURU KERANA BUKAN MEMERINTAH KERAJAAN MANUSIA ,
TERSIRATNYA MAHU DAPATKAN INSPIRASI UNTUK MENJIWAI WATAK
RAJA DAN PEMERINTAH UNTUK DITUANGKAN ILHAM DALAM KARYA SASTERA.

NIAGARA KARYA SASTRA YANG DIHASILKAN SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA SENTIASA MENGALIR, SENTIASA BERSASTRA TANPA HENTI SEHINGGA TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA, BIARPUN NAFAS TERHENTI SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS-TERUSAN DIBACA OLEH YANG MASIH HIDUP ,

MOGA ILMU SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS MASUK KE AKAUN SAHAM AKHIRATKU SEPERTI MENGALIR AIR TERJUNAN NIAGARA MENYATU TERUS KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI
INSYA-ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'

MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH

'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'

As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)

WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).

BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)

Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.

Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin

YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

"SALAM  SYAWAL 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"

KH. Abdullah Gymnastiar

·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita

PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
                                
22 SYAWAL 1437H
27 JULAI  2016

0 comments:

Post a Comment

 
;