Tuesday 20 September 2016

HIDUP SATU PERJUANGAN (418) KEDAMAIAN BERMULA DENGAN KASIH SAYANG


HIDUP SATU PERJUANGAN (418) KEDAMAIAN BERMULA DENGAN KASIH SAYANG

Suapan Berita

Aktiviti Terkini
Rabeah Binti Mohd Ali berkongsi kenangan.
'PUISI CINTA UNTUK NUSANTARAKU'
nusantaraku oh! nusantaraku
andai kau tahu betapa aku
cinta padamu ...
Rahayu ........
Woho Gruh Lir Samapto
- Woho = sesuatu / wahana 
- Gruh Lir = yang dianggap tidak ada / mustahil / tidak nyata
- Samapto = Diwujudkan
Woho ( bahasa Purwo ) ..... Gruh Lir ( Bahasa Madyo ) ........ Samapto ( bahasa wusono ) ............... jika dirangkai, Woho Gruh Lir Samapto berarti = mewujudkan sesuatu yang dianggap mustahil untuk diwujudnyatakan, sehingga semua pihak bisa melihat, meraba, dan memanfaatkannya untuk hal kebaikan .........
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen

DUHAI PUNGGUK
Duhai pungguk
yang kutahu
kau punyai 
cita yang murni
anganmu anganku
di ilusi mimpi
moga izinNya
jadi realiti
di situ cintaku mula menapak...
KARYA RATU RIMBA NIAGARA,
19 Zdulhijjah 1437H
21 September 2016
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen

Suapan Berita

DUHAI REMBULAN
Duhai rembulan
Kelak kau tahu
agungnya cinta pungguk padamu
kasih yang istiqomah
pada setiap cinta menapak.
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Rabeah Binti Mohd Ali DUHAI PUNGGUK

Duhai pungguk
yang kutahu
kau punyai 
cita yang murni
anganmu anganku
di ilusi mimpi
moga izinNya
jadi realiti
di situ cintaku mula menapak...

KARYA RATU RIMBA NIAGARA,
19 Zdulhijjah 1437H
21 September 2016


www

Rabeah Binti Mohd Ali berkongsi kenangan.
DEMI MENDAPAT KASIH SEJATI ILAHI
Penyakit Orang Kita:
Kita miskin kita dibenci.
Kita susah kita dikeji.
Kita meminta kita dicaci.
Kita kaya kita didengki.
Kita lebih kita dikhianati.
Kita dicari bila kita dihajati.
Kita mati baru dia puas hati.
AKU DISISIHKAN KERANA AKU MISKIN
Kerana aku miskin ke mana pergi aku dibenci
aku disisihkan kerana aku miskin
aku dihina kerana aku miskin
aku dipersendakan kerana aku miskin
Hidupku susah ke mana pergi aku dikeji
kerana itu aku disisihkan
aku dipandang bagaikan sampah menjijikkan
sehinggakan aku merasa terpencil bila berada di hadapan orang kaya
aku tak mahu duduk sebaris dengan orang kaya
kerana tidak mahu mereka beranggapan aku mahu menumpang kekayaan mereka jadi aku bawa diri aku menyendiri sendiri
kebaikan yang aku beri racun juga yang dibalas
sehinggakan aku trauma untuk berbuat kebaikan kepada manusia
sedangkan aku buat kebaikan kerana aku sayang semuanya kerana Allah Taala
bagiku hidupku indah dengan kasih sayang
tapi kasih sayang dinilai dengan kekayaan
adakah aku miskin aku tak layak memiliki kasih sayang?
adakah bilamana aku sudah kaya raya semua manusia akan menyayangiku?
jika begitu sifatnya manusia kayakan aku Ya Allah...
aku mahu kaya raya agar semua manusia menyayangiku kerana hidupku indah dengan kasih sayang setulus-Nya kerana-Mu...
Bilamana aku kaya raya semua orang aku puji aku tapi apalah makna pujian jika pujian itu membuatkan aku riak membangga diri aku tenggelam dalam pujiaan munusia
Bilamana aku kaya raya semua orang akan sanjungi dan sayang aku sedangkan semasa aku miskin aku dihina dikeji dipandang macam sampah menjijikkan akan kubuang rasa kesalku semasa aku miskin dihina kusambut Syukur Alhamdulillah aku dapat kasih sayang yang kudambakan selama ini kerana kasih sayang inilah hendak kubawa sampai di Syurga.
Di dunia ini manalah ada kasih sayang sejati melainkan Kasih Sayang Allah kepada hamba-Nya maka Tuhanku sajalah kasih sayang sejati selama-Nya.
Kerana ingin mendapat kasih sayang sejati Allah swt aku mesti terima hakikat sabar mendapat kasih sayang seluruh manusia ketika aku miskin ketika aku kaya.
Ketika aku miskin aku sabar
Ketika aku kaya aku sabar
Moga dalam semua perkara aku sabar
Walaupun hati terluka dilukai
Demi Mendapat Kasih Sayang Sejati Ilahi
Karya Ratu Rimba Niagara,
6 Zulhijjah 1436H
20 September 2015


Penyakit Orang Kita:
Kita miskin kita dibenci.
Kita susah kita dikeji.
Kita meminta kita dicaci.
Kita kaya kita didengki.
Kita lebih kita dikhianati.
Kita dicari bila kita dihajati.
Kita mati baru dia puas hati.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Tak SukaBalasan215 jam
Kilsa Aini Selamat petang sahabatku
Tak SukaBalasan113 jam
Rahma Nia Slmt mlm
Tak SukaBalasan110 jam
Yatie Farieza Sama la ktew... miskin gak.. sbar ye.. slmt mlm 🌙
Tak SukaBalasan19 jam
Tak SukaBalasan19 jam

Suapan Berita

Aktiviti Terkini
Rabeah Binti Mohd Ali berkongsi kenangan.
'PUISI CINTA UNTUK NUSANTARAKU'
nusantaraku oh! nusantaraku
andai kau tahu betapa aku
cinta padamu
cinta yang sebenar cinta
biarpun aku tidak lafazkan dengan kata kata
tapi ketahuilah kau nusantaraku
telah ratusan puisi tentangmu kukarangkan
semuanya bertemakan cinta nusantaraku
aku tidak tahu sejak bila aku jatuh cinta pada nusantara
tapi setahuku bilamana aku dengar saja nusantara
jantungku berdetak kencang
30 tahun yang dulu cuma kenal saja
kenal di dalam buku sejarah yang kupelari
tapi semasa guru mengajar tentang nusantara
aku teruja untuk mengenali lebih dekat
entah kenapa semacam ada magnet
menarik hatiku untuk meminati nusantara
jika dulu nusantara cuma aku pelajari
tapi setelah tiga puluh tahun berlalu
kini sebanyak mungkin aku boleh menimba ilmu
nusantara semahuku
aku lebih teruja dengan dunia nusantaraku
terlalulah teruja dengan dunia nusantara
semuanya tentang nusantara
kukaryakan melalui pantun, gurindam, syair dan puisi-puisi indah mengikut ilham yang DiKurniakan Allah swt
berdasarkan dari pembacaan yang kubaca
bila difikirkan rasa tak logik
karena dunia nusantara yang selalu hadir dalam mimpiku
seolah jadi kenyataan kini semuanya dengan izin Allah jua
aku berkarya...berkarya tentang nusantara
hendak saja tajuk apa dan temanya
semuanya Allah swt hadirkan di fikiranku
aku syahdu
aku terharu
betapa Pemurah-Nya Allah izinkan aku berkarya
tentang nusantara
yang selama ini telah lama aku jatuh cinta
kini cinta ku pada nusantara jadi nyata
dimakbulkan Allah swt
cinta tak semestinya dimiliki aku tahu itu
makanya aku redho aku ditakdirkan jatuh cinta pada nusantara tapi aku tidak ditakdirkan untuk memiliki nusantara
demi cinta yang sejati
aku tetap mencintai nusantara sehingga akhir hayatku
walaupun nusantara tidak sudi membalas cintaku aku redho
karena itulah suratan takdirku
mencintai tidak semestinya memiliki
yang penting aku berbakti kepada nusantara
karena telah ditakdirkan aku jatuh cinta dengan nusantara
seikhlas hati sejujur cinta karena -Nya...
dengan cintaku pada nusantara bumi bertuah yang tercinta
Allah swt membalas cintaku itupun sudah memadai bagiku
lebih berharga dari alam dan seisi-Nya...
moga satu saat nanti nusantara sudi membalas cintaku...
dan kunantikan di saat itu
nusantara menyatakan
I Love You Too
aku senyum dan bersyukur
terbalas juga cintaku pada nusantara
terima kasih nusantara karena sudi membalas cintaku
dengan menerima semua puisi-puisi indah
yang telah kukarangkan untukmu nusantaraku.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
24 Muharram 1435H
28 November 2013M
PETIKAN PAGE KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH , PRINCESS AMEERAH WARDATUL BOLKIAH , GROUP RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NASIONAL GATHERING & GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
7 Safar 1435H
10 Desember 2013M
GARUDA WIRA NUSANTARA
BENTANGKAN SAYAP GARUDA
BERJALAN LAKSANA KUDA
INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA TERUS DIPERSADA
DIKAGUMI SELURUH WARGA DUNIA
BERJALANLAH GARUDAKU
BERJALAN DAN BERLARI SEPANTAS KUDA
TERBANGLAH GARUDAKU
TERBANGLAH TINGGI MENGGAPAI BINTANG
JANGAN PUTUS ASA GARUDAKU
TEMPUHLAH DUGAAN DENGAN KESABARAN
RAKYAT MENUNGGU KEJAYAANMU
TERBANG KE ANGKASARAYA
TERBANG TINGGI TINGGI
MENGGAPAI BINTANG
UNTUK DIBAWA PULANG
RAKYAT MENADAH TANGAN
BERSYUKUR DIKURNIAKAN GARUDA
BERHATI PUTIH SEPUTIH SALJU DARI SYURGA
SENYUMLAH GARUDAKU
JERIH PERIHMU
TERBALAS JUA
DENGAN SORAKKAN RAKYAT
KAU WIRA NUSANTARA
YANG KAMI KAGUMI
KAMI NOBATKAN DIKAU GARUDAKU
GARUDA WIRA NUSANTARA
SAYANG KAMU SAMPAI KAPAN PUN
KARENA CINTA ANAK IBU PERTIWI NUSANTARA
BERSEMADI DALAM JIWAMU
ISTIRAHATLAH GARUDAKU
IJINKAN KAMI MENERUSKAN PERJUANGANMU
BIARPUN KAMI TAHU
TAK AKAN TERHENTI PERJUANGANMU
SEHINGGA NAFASMU TERHENTI
NAMUN IJINKAN KAMI
TERBANGKAN SEMUA SEMANGAT
CINTA IBU PERTIWI DI JIWA ANAK BANGSA NUSANTARA...
SELAMANYA KAMI CINTAKAN KAMU
SELAGI HAYAT DI KANDUNG BADAN
CINTA DAN SAYANGKAN KAMU SAMPAI SYURGA
LIHATLAH DI ANGKASARAYA SANA
JUTAAN GARUDA SEDANG TERBANG
MENGGAPAI BINTANG DI LANGIT KE TUJUH
TERIMA KASIH GARUDAKU
MOGA ALLAH AZZAWAJALLAH
YANG DAPAT MEMBALAS
JASAMU PADA IBU PERTIWI DAN ANAK BANGSA NUSANTARA...
KEHADIRANMU DI BUMI NUSANTARA
KAMI SYUKURI DALAM DOA
MOGA ALLAH SWT
MERAHMATI HIDUP DAN MATIMU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
10 Safar 1435H
13 Desember 2013M
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA RAJA, PEMIMPIN, KASATRIA DAN SELURUH RAKYAT NUSANTARA SEMPENA SAMBUTAN HARI NUSANTARA 13 DESEMBER 2013)
Muji Hartini Subhanallah .... Allah Hu Akbar ... Barokallah ...
Salam Santun Yang Penuh Dengan Hormat ...
Kasih Tersayang Teruntuk ... Bunda Rabeah Binti Mohd Ali.
Salam Nusantara Agung .....
Poetrie Sekar Arum Rahayu Rahayu Kang Pinanggih, matursuwun Kandjeng ,Salam Silaturrahim:)
AKU INGIN MENGOLAH SEJARAH JADIKAN PUISI SYAIR PANTUN GURINDAM CARA BARU MEMPOPULARKAN SEJARAH DI JIWA ANAK CUCU RUMPUN MELAYU NUSANTARA
Aku bukan ahli sejarah
Tapi aku peminat sejarah
Aku mahu menghargai sejarah
Dengan caraku sendiri
Aku ingin mengolah sejarah
Jadikan puisi syair pantun dan gurindam
Cara baru untuk mempopularkan sejarah
Di jiwa anak cucu rumpun Melayu
Agar mereka menghargai
Sejarah moyang mereka
Yang bersusah payah
Memerdekakan negara tercinta
Agar anak cucu dapat menumpang teduh
Dengan aman sejahtera
Tanpa ada permusuhan
Yang akan membuatkan
Negara moyangku dijajah semula
Aku tak mahu sampainya jadi begitu
Makanya
Kurela
Keringat dan darahku ini dijadikan tinta
Pena untukku menulis
Dengan air mata dan darah
Dan takkan kuhiraukan lagi
Segala penghinaan mereka ke aku
Karena aku berpena bukan
Untuk dipandang mereka
Aku menulis
Demi pandangan dari-Nya
Demi anak cucu rumpun Melayu Nusantara
Aku tak berhajat apa-apa dari kalian
Tapi tolong jangan sepikan karya-karyaku ini
Karena ianya lahir dari hati dan kasih sayang nan suci
Moga Allah sahaja yang dapat membalas sokonganmu itu
Dan tolong doakan aku agar dapat berpena
Sehingga terhenti nafas
Terhentilah pena
Karya Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Beua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
13 Ogos 2012
PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA
31 OGOS 2012/INDONESIA 17 AGUSTUS 2012)
13 Ogos 2012
24 Ramadan 1433H

Rahayu ........
Woho Gruh Lir Samapto
- Woho = sesuatu / wahana 
- Gruh Lir = yang dianggap tidak ada / mustahil / tidak nyata
- Samapto = Diwujudkan
Woho ( bahasa Purwo ) ..... Gruh Lir ( Bahasa Madyo ) ........ Samapto ( bahasa wusono ) ............... jika dirangkai, Woho Gruh Lir Samapto berarti = mewujudkan sesuatu yang dianggap mustahil untuk diwujudnyatakan, sehingga semua pihak bisa melihat, meraba, dan memanfaatkannya untuk hal kebaikan .........
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terima kasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
19 DZULHIJAH 1437H
21 SEPTEMBER 2016

0 comments:

Post a Comment

 
;