Wednesday, 21 September 2016

HIDUP SATU PERJUANGAN (421) ATAS NAMA CINTA SASTERAKU SASTRAMU



HIDUP SATU PERJUANGAN (421) ATAS  NAMA CINTA SASTERAKU SASTRAMU




Ratu Rimba Niagra berkongsi kirimannya.
2 jam
Ratu Rimba Niagara berkongsi memori untuk kumpulan: PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
PUNGGUK DI ILUSI MIMPI REMBULAN
duhai pungguk
kau tak perlu tinggalkan aku
betapapun kau telah melukakan hatiku
kutetap memaafkanmu
kerana kutahu
bukan sengajamu begitu
menzalimi kesetiaan cintaku
keterpesonaanmu pada rembintang
rindu cinta kasih berubah arah
hinggakan engkau kemabukan cinta
dan akhirnya kau dikecewakan
atas perbedaan darjat....
duhai pungguk...
lihatlah rembulan berada hampir denganmu
sedia mendengar keluh kesahmu
rindukan si pungguk berlagu rindu
agar terus merindukan rembulan
duhai pungguk...
lupakah kau pada janjimu
bahawa biar apapun terjadi tetap setia
untuk sama realitikan cita yang murni
dan inilah masanya
kita jayakan cita dan cintamu,
"PUNGGUK DI ILUSI MIMPI REMBULAN,"
KARYA RATU RIMBA NIAGARA,
19 Dzulhijjah 1437H
21 September 2016.
Suka
Komen
Komen
Manda Conai Wahai Adinda indah penulisan mu selamat malam
Tak SukaBalasan11 jam
Ratu Rimba Niagara Alhamdulillah dengan izinNya jua dapat menulis indah, tiada apa yang dapat dilafaz melainkan SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR, Syukur sebanyak-banyakNya Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.


ATAS NAMA CINTA SASTERAKU SASTRAMU
ANGANMU ANGANKU DI ILUSI MIMPI JADI REALITI DENGAN IZIN-NYA
Kedamaian bermula dengan kasih sayang.
Jadi mari kita semua memberikan cinta sedikit untuk Hari Keamanan Antarabangsa.
PUNGGUK DI ILUSI MIMPI REMBULAN
LENTERA SASTRA NUSANTARA
Atas nama cinta sasteraku sastramu
Sudilah mencintai dunia yang kudambakan
DUNIA SASTRA
YANG KAU MINATI
YANG AKU MINATI
SEJAK AZALI LAGI
TANPA SANGSI LAGI
TANPA CEMBURU LAGI
DEMI-NYA KITA BERSASTRA
MEREALISASIKAN ANGANKU ANGANMU!
"ANGANMU ANGANKU DIREALISASIKAN JADI REALITI!"
'Terima kasih sahabatku...kaulah satu-satunya yang menyuburkan semangatku untuk berkarya dan sokonganmu itu buatkan hatiku terharu dalam Syukur. Moga kau sentiasa berada di puncak jaya seperti bintang di langit! Nanti kuhadiahkan padamu sebuah puisi untuk menyubur semangat juangmu bertajuk, 'Apabila Tapak Sulaiman Menjadi Bintang!"
MARI BERSAMAKU KE PUNCAK JAYA!
"Jangan Bilang Gak Bisa Sebelum Berusaha"
"Jangan Berputus Asa Bila Dah Usaha"
"DI MANA ADA KEMAHUAN DI SITU ADA JALAN"
"USAHA TANGGA KEJAYAAN!"
"ANGANKU ANGANMU SEIRING DIREALISASIKAN"
"MARI BERJAYA BERSAMA-SAMA"
"KITA DILAHIRKAN UNTUK BERJAYA"
"MELANGKAH JAUH DARI YANG BIASA"
"MARILAH BERSAMAKU KE PUNCAK JAYA"
Justeru Hargailah Kasih Sayangku Ini!
KEJAYAANMU KEBAHAGIAANKU
Tahniah, kreativiti yang mengagumkan daripada Purwodhowo Kediri. Salut 3 kali Pencetus Pelangi Budaya Nusantara. Nusantara sepi tanpa kreativitimu. Moga terus sukses menggapai bintang untuk seluruh anak bangsa ibu Pertiwi Nusantara. Aamiin.
KITA MASIH ADA ALLAH
Ratu Rimba Niagara:
KANDA BANGGA PUNYAI ADIK BERBAHASA INDAH
MENENANGKAN JIWA
BERHATI MULIA
MENYANJUNGI MENYAYANGI SESAMA SAHABAT
TANPA MENGIRA APA PUN DARJAT DAN KETURUNAN
ITU YANG AMAT KANDA KAGUMI DINDA.
Zetty Endless Love:
terimakaseh kanda.hadapan hanya sementara.
Harta yang ada hanya pinjaman sementara.
biar kaya budibahasa kanda.musuh jangan dicari.
Buat baik berpada pada. Nak cari musuh sekejap kanda.
Tapi nak eratkan talisilatulrahim tu kembali lambat.
Mengalah tidak bereti kalah kanda.
kita maseh ada Allah.terima kaseh semua rakan-rakan.
adik-adik kakak. mama santai.
Terima kaseh banyak ya kerana tidak putus mendoakn zee.
KARYA : RATU RIMBA NIAGARA & ZETTY ENDLESS LOVE
20 Sept 2012

BELAIAN KASIH PERTEMANAN TERHINGGA NILAINYA SAMPAI ALAM BARZAH
Ratu Yang Bersemayam
akasara puisimu menderu bagaikan
angin ternado menghempaskan rasa
rindu disaat aku duduk termenung
di malam sepi terurai dalam kalbu
walaupun hanya sebatas impian kulalui
rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
menjelma bersemayam dalam setiap bait
kubacakan disaat aku menghirup udara segar
dengan cappucino panas menghangat sekujur
tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
menantikan belaian kasih pertemanan tak
terhingga nilainya sampai alam barzah
apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
di mana aku terkapar di batu karang menjulang
di atas langit menyambut kedatangan seorang
ratu rimba niaga tercantolkan di sebuah batang
pohon di sebuah hutan belantara
sungguh kata dan kalimat terurai
terlukiskan dengan nada mengharukan hati
nan permai kucetuskan bahwa penyair
sementara terpesona akan kata semanis madu
terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia
siamir marulafau 27052013>puisi buat teman
Pradita Fia Bundaku sayang / parasmu yang cantik/melambangkan hatimu yang dermawan/kalimatmu yang menyejukan/ untaian kata yang selalu kurindu/ saat kugundah/percikan nadamu/bangkitkan hati yang terluka/ sejukan jiwa yang kerontang/ dan memberikan semangat/ seperti mentari yang tak bosan berkunjung....
MARI BERSAMA KITA KEJAR AKHIRAT
Sahabatku....
Doakan saja agar dia diberi pertunjuk dari-Nya
Lupakan setiap apa yang dilakukan ke atasmu
Hanya yang harus sahabat fikirkan sekarang
Adalah apa yang sahabat mahu dalam hidup ini
Jika semua sudah sempurna dimiliki dengan rasa syukur
Syukurlah sahabat masih lagi diberi kesempatan
Untuk mengumpul sebanyak mungkin
Bekalan untuk dibawa ke alam Abadi
Moga bekalan kita semua ada Nilaian Di Sisi-NYa Aamiin
Dan persahabatan kita yang suci murni ini
Dapat diteruskan hingga ke Syurgawi Aamin Ya Rabbal A'Lamin
"JIKA KITA KEJAR DUNIA... DUNIA AKAN TINGGALKAN KITA
JIKA KITA KEJAR AKHIRAT...DUNIA AKAN MENGIKUTI KITA"
RATU RIMBA NIAGARA
26 Ogos 2012
TUK TEMANKU SEORANG IBU MALAYSIA
By Hendar Cunay
tanpa kata
apalagi suara..
hanya bahasa jiwa
antara engkau dan aku
tak pernah saling bertatap mata. apalagi berjumpa
antara engkau dan aku....
tetapi kita dipertemukan lewat sebuah karya.
karya tentang jiwa kita masing masing..
karya tentang alam dan semua keindahanya..
karya tentang kegelisahan
atau tentang apa saja...
aku tak pernah melihat airmata dan tawamu
begitu juga engkau...
hanya lewat karyalah yang membuat kita memahami jiwa masing masing
tasikmalaya 20 09 12 indonesia
(GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
20 Sept 2012
Surat-Surat Ku Untuk Ratuku Ratu Rimba Niagara
dari Putri Fatma Wati
Aku hanya kuli dalam sebuah bangunan yang megah,
menadah tangan meraup kasih yang tercurah,
aku adalah rasa yang tak pernah pudar seiring tangis aku keluar,
berdepan dengan kesedihan dan kedukaan,
aku cinta padamu jua Ratuku sayang.....
Sebagai seorang Putri dan memang aku masih gadis dan masih perawan,
aku gadis yang tak laku kataku, aku gadis yang tak setanding Erra Fazira
atau Siti Nurhaliza....tapi akulah Fatmawati Binti Akmal yang cinta padamu Ratuku....akulah Putri dari negeri terasing yang di asingkan oleh cinta kusendiri.....
aku cinta padamu.....
Karya Fatma Wati
(GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
pada 21hb September 2012 jam 6.44 ptg ·
Fatma Wati aku cinta padamu Ratu Rimba Niagara...di negeri asing kutadah tangan, meraup kasih bermadah kata, terlerai oleh rinduku sendiri....
Ratu Rimba Niagara jika rindumu terlerai...
pastilah ada rindu yang lain
untuk membalut luka di hatimu fatma...
Fatma Wati Ratu Rimba Niagara aku cinta padanya....?
SURAT SURATKU UNTUK RATU RIMBA NIAGARA
Karya : Temul Amsal
surat (1) Jumat, 21 sept 2012....................
--------------------------------------------------
hari ini udara tak begitu bersahabat
langit mendung dan sedikit bejerebu mengganggu pernapasan.
aku tak tahu pasti...
entah topan apa yang membawa aku dan kamu ke pantai segersang ini....
selain ombak dan badai, hanya jejak jejak luka yang ku jumpai.
aku kagum padamu...kau habiskan waktu..meniti hari...menulis puisi
aku salut kamu...merenang gelombang tanpa bimbang.
aku tak mampu lakukan itu....
dalam setahun paling menulis dua atau tiga sajak saja
yang kubaca berulang ulang disetiap rantau negeri....
dalam setahun paling melahirkan satu atau dua naskah drama
yang anak anakku pagelarkan di atas pentas depan singasana raja......
namun di dalam karya karyaku takkan kau temui gambaran jiwaku di sana
karena aku selalu ingin menggambarkan semua lekuk liku kehidupan
yang berada di luar sana.....diriku sendiri, tak pernah ku ingat lagi.
kau tak akan mampu mengenal diriku lewat tulisan atau lukisan
karena antara aku dan karyaku sudah berpisah jauh
dan tak pernah lagi bertemu atau saling mendekat
kami adalah dua sosok yang amat berbeda
tapi satu roh dan menghirup satu napas kehidupan
kau tak akan mampu mengenali aku
kalau hanya menatap potretku saja
karena potret itu hanyalah ratusan topeng penutup wajah
yang sengaja ku sesuaikan dengan peran yang ku lakonkan.
itulah aku Ratu Rimba Niagara.....
antara aku dan karyaku bukanlah dibatasi oleh sebuah cermin
tapi dia dan aku berada di dua alam yang berbeda
aku hanya bersemedi disini dan dia mengembara di luar sana.
hanya ini yang dapat ku sampaikan padamu dalam suratku yang pertama
karena keburu ada teman yang datang. tapi percayalah aku akan menyuatimu lagi disetiap ada kesempatan.
selamat sore....semoga kan sentiasa berbahagia...
---------------------------------------
BALASAN SURATKU KEPADA TEMUL AMSAL
Duhai sahabatku yang bernama Temul Amsal...
Biarpun ku tak penah kenal sama kamu
Biarpun kita baru saja kenal
Tapi setiap kata yang kau ukirkan
Bagaikan terjelepuk aku ke dasar hati
Lagi aku selam lagi aku tak mengerti
Lagi aku fikirkan pengorbanan kamu ke aku
Jika dibandingkan dengan hanyalah sapaan
Grup penulis di alam maya apalah artinya
Ya sekadar sapaan
Yang boleh datangnya
Kata mengata
Hina menghina
Aku ingat lagi kata-katamu di grup
Negeri Antah berantah itu...
Kau pun seperti mereka
Menghentam aku kiri kanan
Di setiap penjuru
Hingga aku tersebut
Sabar ajelah
Untuk menenangkan hatiku
Yang bergelora mahu
Mematikan komunikasi denganmu di kala itu
Aku ingat cukuplah sekadar itu saja
Tapi sangkaanku meleset
Hatimu tidak seperti mereka
Di grup negeri antah berantah
Kaulah yang membalut lukaku
Di sana ...kaulah yang memujukku
Inilah dunia sastra
Yang cemburu
Tikam menikam
Agar karya jadi sampah
Dan disampahkan kerana menyampah
Kerana keegoaan mereka padaku
Kerana ehsanmu padaku
Agar aku tak dilukaan jutaan kali
Aku sumpahkan diriku
Menjadi pepatung sastra di sana
Biarlah lah mereka sesama mereka berkarya
Nah ketiadaanku barulah mereka berkarya dengan aman
Dan aku doakan moga karya-karya mereka
Akan mengharumkan nama grup negeri antah berantah
Kerana menghasilkan pujangga yang hebat-hebat
Tidak sepertiku karya sampah karya menyampah
Tapi membuatkan aku kecewa
Yang aku tulis arti kasih sayang demi-Nya
Yang aku tulis semuanya kerana-Nya
Itu yang paling mengecewakan aku
Aku redho dengan karyaku tidak bersiaran lagi
Di negeri antah berantah
Yang penting ...aku sudah ada kamu Temul Amsal
Yang sentiasa sudi meniupkan obor api perjuanganku
Tanpa mengharap apa jua balasan
Syukur aku pada Tuhan
DiKurniakan sahabat seperjuangan sebaikmu semulia hatimu
Bukan wajah yang kupandang
Kerana kita ini adalah topeng-topeng
Kita yang mempertopengkan diri kita sendiri
Apa watak yang mahu kita lakonkan
Tukar saja topeng...itulah wataknya
Tapi hati tak boleh ditukar ganti
Hati akan dibawa hingga ke mati
Hatilah yang akan dinilai nanti
Kerana hatimu hatiku selari
Maka kita ditemukan-Nya
Sejak azali lagi
Begitulah hebatnya hati
Agar kau sentiasa mengerti
Pertemuan kita memang sudah
Dirancang oleh-Nya
Untuk kita meneruskan perjuangan
Sastramu sasteraku hingga
Kepuncak jaya
Insya-Allah Aamiin
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
20 Sept 2012
(ADMIN GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
ITULAH LAMBANG CINTAKU PADAMU MARDIAH
Tapi mardiah cinta dan kasih aku sentiasa ada untuk kamu
biarpun kita terpisah alam terpisah komunikasi alam maya
tapi cinta dan kasihmu setulus hati itu sentiasa
wujud di hati ini biarpun cuba kupadamkan dengan
apa jua alasan untuk melupakanmu tapi tak berhasil.
ku sentiasa bayangkan kau berkomunikasi denganku
dan aku dapat merasakan getaran kasih sayangmu itu
biarpun itu cuma ilusi yang tak akan menjadi kenyataan
dan aku tetap menjadi si pungguk rindukan bulan
merayu-rayu padamu agar rinduku kau balas kerana
ku tahu kau sentiasa sudi menghulurkan tanganmu
untuk bersama denganku kembali menjahit luka-luka
di hatiku dengan benang cinta dan kasihmu...
aku tunggu saat itu mardiah di mana tiada siapa lagi
yang dapat memisahkan kasih kita kecuali kematian
itulah lambang cintaku padamu mardiah...
RATU RIMBA NIAGARA
20 Sept 2012
PEPATUNG SASTRA
Duhai rakan sastraku...
Adakah aku suruh kau like karya aku
Semua di sini tak like karya aku tak kisahlah
Sebab karya aku tak sehebat karya engkau
Engkau ternama di Malaysia...
Aku tak cemburulah...
Tujuan aku di sini berkarya...
Bukan nak cari gaduh dengan sesiapa...
Apa maksudmu aku dikhianati
Aku tak fahamlah apa maksudmu
Engkau yang hendak menjadi rakan fbku
Di grup ini pun engkau tak like
Di fb lagi lah
Untuk pengetahuan engkau
Fb aku hanya mereka
Yang menyokong dunia sasteraku
Untuk apa dia jadi rakan fbku tapi cumalah pepatung
Kalau di grup aku tak kisah
Jadi kau fahamlah kenapa aku delete kau sebagai rakan fb
Aku pun kena delete jugak
Tapi aku tak kisahpun
Kerana itu hak masing-masing...
Hidup mesti faham memahami
Engkau tak salah
Aku tak salah
Tak akanlah kerana tak like karya
Nak marah...marah...
Bodohlah macam budak-budak...
Makanya kalau aku bersalah aku minta maaf
Janganlah selepas aku minta maaf ini
Kau simpan lagi apa yang tak puas hati
Aku ke sini untuk berkarya
Bukan cari musuh
Kalau kau rasa macam itu kau silap
Silap sangat sangat...
Kerana puncanya
Tak like karya
Selepas ini karyaku tak akan
Bersiaran di sini lagi
Kerana baru aku tahu
Orang tuduh aku
Cari gaduh pasal tak like karya
Lucu gile
Malu di luar sana tahu
Grup PUJANGGA SASTRA NUSANTARA
Bergaduh kerana tak like karya
Kerana tak baca karya sesama ahli...
Ahh bodohnya aku jika
Aku masih siarkan karya aku di sini
Kerana akan timbulkan pergaduhan besar
Masalahnya tak like karya...
Siapa aku nak paksa mereka like karyaku
Iye lah karyaku tak sehebatmu
Karyaku cumalah picisan di matamu
Maafkan aku admin grup PUJANGGA SASTRA NUSANTARA
Aku cuba bertahan
Tapi nggak bisa tahan dong
Menghadapi
Pujangga-pujangga
Yang hebat-hebat di sini
SALAM PUISI TERAKHIR
SALAM KEMAAFAN
SALAM PERPISAHAN PUISI BUAT SELAMANYA DI GRUP PUJANGGA SASTRA NUSANTARA
MAAFKAN AKU ADMIN KERANA AKU TAK DAPAT SETIA DI SINI
BIARLAH AKU BISUKAN KARYAKU DI SINI
KERANA AKU DAH SUMPAHKAN DIRIKU
JADI PEPATUNG SASTRA DI SINI
AKU JADI PEPATUNG SASTRA
KERANA BERGADUH PASAL
RAKAN-RAKANKU TAK LIKE KARYAKU
MALANGNYA NASIBKU
BERADA DI SINI!!!!!!
KINI JADILAH AKU PEPATUNG SASTRA
HANYA MELIHAT RAKAN-RAKAN SASTRAKU
BERSUKA RIA BERPUISI SESAMA MEREKA
DAN AKU CUMALAH PEPATUNG SASTRA MEMERHATIKAN SAJA
DENGAN LINANGAN AIR MATA
YANG TANPA ARTI BAGI KAWAN-KAWAN SASTRAKU TERCINTA!!!!!
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
20 Sept 2012
ATAS NAMA CINTA SASTRAMU SASTERAKU
Atas nama cinta
aku ingin mencintaimu
aku ingin memujamu selalu
aku ingin mengabdikan diriku
mencintaimu hingga ke nafas terakhir
biarlah aku korbankan segala hidupku
biarlah aku dihina sehinanya kerana mencintaimu
biarlah jiwaku duka lara
biarlah hatiku remuk redam
biarlah aku dibenamkan
ke laut negeri antah berantah
dibenamkan sampai mati
tanpa siapapun
yang sudi menolong
lagi dibenam
lagi aku
meminta tolong
sampai tenggelam suaraku
minta dikasihi
lagi aku minta dikasihani
lagi aku dizalimi tanpa ehsan
di mananya kemanusiaan
di negeri antah berantah
adakah yang ada di negeri antah
berantah pepatung
mendengar tapi tak dengar
melihat tapi tak lihat
ada hati tapi tak punya hati
bisa bersuara tapi tak bersuara
ada akal tapi tak berakal
mana sumpah setia cinta?
adakah itu palsu belaka?
adakah sekadar mainan di bibir saja?
Ahh!
Aku tak tahu dimananya dunia realiti
di mana dunia mimpi?
ternyata aku berada di dunia realiti
di negeri antah berantah
yang kuratah
adalah penghinaan
yang terlalu hina
sedangkan setiap hari
setiap masa
yang kuungkapkan
bahasa-bahasa indah
bahasa kasih sayang
bahasa kemanusiaan
bahasa untuk sama
mengajak diriku
yang tak sempurna ini
bersama-sama sahabat tercinta
muhasabah diri bersama-sama
menuju ke jalan-Nya
tiada terniatpun
untuk berada di negeri Antah Berantah
merampas kuasa kerajaan
menjadikan negeri antah berantah
untuk mencipta nama terhebat di Nusantara
sepertimana yang dikatakan pujangga
jika ikan di laut pergi ke darat kitalah yang memasinkan
adakah di sini aku mencipta namaku
tuk menjadi gah gagah!
menggunakan Nama Negeri Antah Berantah
demi kepentingan diriku sendiri?
adakah itu maksudmu!
kalau itu maksudmu
kau silap...
aku tak dikenali oleh sesiapa
baik di Malaysia atau di Indonesia
cuma aku dikenali
di seluruh Rimba Niagara
dan aku bukan tin kosong
seperti yang dilaungkan
jika aku tin kosong
adakah tin mu penuh
kalau penuh buktikan?
mana karyamu yang hebat?
boleh aku menuntut ilmu denganmu
kerana tinku kosong
dapat kepenuhi dengan ilmumu
dapat aku masinkan ikan dilaut
dengan ilmumu yang tinggi
sejujurnya aku tak mahu
jadi ikan masin orang yang masinkan
aku ingin menjadi ikan masin
aku yang masinkan sendiri
bukan ikan masin orang
untuk kepentingan sendiri
ikan masinmu
ikan masinku
tin penuhmu
tin kosongku
kita berbeda
pendapat dan pandangan
di negeri antah berantah
tapi percayalah
matlamat kita tetap sama
untuk memartabatkan
sastramu sasteraku
SASTERA MELAYU SENUSANTARA
Atas nama cinta sasteraku sastramu
Sudilah mencintai dunia yang kudambakan
DUNIA SASTRA
YANG KAU MINATI
YANG AKU MINATI
SEJAK AZALI LAGI
TANPA SANGSI LAGI
TANPA CEMBURU LAGI
DEMI-NYA KITA BERSASTRA
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
20 Sept 2012
PAHLAWAN MELAYU BERPANTUN BERPUISI
Tarmizi Yusuf
Beluti dijemur di halaman
Jangan dipotong biarkan panjang
Bukti sejarah zaman ke zaman
Tanah Melayu yang gemilang
Ayah Muz Ilyashah
Kalau naik perahu bugis,
Sambil seloka mendayu dayu,
Dahulu Pahlawan bersenjatakan keris,
Lambang kemegahan bangsa Melayu
Pakde Maspar
Keris Melayu buatan bentan,
dipakai oleh datuk menteri,
pusaka melayu jangan lah di simpan,
wariskan saja pada generasi kini.
Zoel Tjng Lanjang kuning
lanjang kuning berlayar malam...
kalau lah nakhoda..klau lah nakhoda kurang la paham...
alamat la kapal...alamat la kapal akan tenggelam....
keris adalah pusako melayu...
tapi disayang banyak anak melayu meninggal kan negeri...
Zairi ErieKomunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya
MENGIRIS KAYU DITANAH SEBERANG
UNTUK DIBUAT PAPAN BELUTI
KERIS MELAYU JANGAN DIBUANG
KALAU DIBUANG BINASALAH NEGERI
M Harirama Kedatun Keagungan Keris Melayu Lambang Keperkasaan jiwa,bijak dlm setiap tindakan
Tuanku Puteri Nournilamsari Sentiasa dihati ..terpahat tanda keris ditubuh sebagai tanda penghormatan pd bangsa MIM , tak mungkin bisa dilupakan , keris keramat Melayu jiwa Sri Kandi asli...
Zairi Erie KERIS
Lambang Kejayaan,Keberanian,Kekuatan,Semangat Dalam Diri ANAK MELAYU.
Seghayo SuttanPesirah Dipuncak Nur Keris Lambang: ---Kebesaran jiwa,dgn jiwa besar kita selalu memberi,
Karna kita Berani n Perkasa kita akan membantu yg lemah,tdk menindasnya,dsbnya
KERIS MENJADI SAKSI BISU HEBATNYA PERTEMPURAN!
Keris menjadi saksi bisu
hebatnya pertempuran mu duhai keris
kehebatan mu di gelanggang pertempuran di akui sejak berzaman
kau sentiasa dikenang sepanjang zaman
kau sentiasa di hatiku
kan ku perjuangkan kepahlawananmu
hingga ke titisan darah terakhir
biarpun nyawaku jadi taruhan
agar kau mengerti
yang aku cintakan mu
selagi nafas ku ada
lambang cinta
lambang setiaku
padamu keris....
yang tak pernah jemu
mencintaimu
untuk mempertabatkanmu
agar dicintai juga anak bangsa
sejak zaman berzaman
Karya Ratu Rimba Niagara
21 Apr 2012
Tarmizi Yusuf :
Papan beluti dibuat meja
Di atas meja dipasang kaca
Keris Melayu merupakan fakta
Tanah Melayu pernah berjaya
Ratu rimba Niagara:
Tanah Melayu pernah berjaya,
Berkat kesepakatan rakyat dan Raja;
Kepahlawanan melayu ke puncak jaya,
Menjadi lambang kekuasaan kerabat diRaja.
EMi Lotop sudah ada kayu yang di iris,
EMi Lotop pokok sentul itu bahan buat nya..
EMi Lotop bukan hendak membuang keris...
EMi Lotop tetapi... pistol sudah meraja lela
Beto Lebay org skrg pakai samurai pak
Den Sugeng Indragiri keris2 semua negri pnya manfaat dan sejarah,...tapi ada yg lebih penting,seloka gurindam 12 berbalas pantun anak negri dah dilupakan..negri melayu yg kaya akan budaya kini banyak ditinggalkan kaum muda........
Ciseyo Abdullah pisau apabila dipegang ibu2, ya utk potong ayam, bawang, rempah2
keris hnya lah sebuah senjata.. trgantung kpd siapa keris itu dipegang.. *_*, pejuangkah, pemimpinkah, penjahat kah,atau ibu2 kah.. atau pengkoleksi keris kah..? *_* he..
Satrya Ae Lah baris bukan sembarang baris
baris banyak berbait-bait
keris bukan sembarang keris
keris skarang bnyak jd barang antik..............
Tarmizi Yusuf :
Sungguh anggun berbaju batik
dipakai acara halal bihalal
Kalau menjadi barang antik
Yang jelas harganya semakin mahal
Satrya Ae Lah
Kalau ada sumur d ladang boleh kita menumpang mandi
klu ada waktu yg luang boleh kta berbalas pantun lg
Dony Oesman minta ijen ngambek poto ini bole pak mude???
M Muhar Omtatok :
IRISKAN KAYU DEKAT PERIGI
PERIGI KERAMAT BERTAHTA BUAYA
KERIS MELAYU TUAHNYA TINGGI
MARWAH TERJULANG LESTARI BUDAYA
Rumput Hijau Di tepi telaga duduk menampi,
Melilit akar pohon nan rendang;
Keris pusaka bersulam jampi,
Pakaian pendekar di tengah gelanggang.
M Muhar Omtatok :
Di tepi telaga duduk menampi
Tumbuh sebatang pokok bidara
Keris pusaka bertuah jampi
Haram memulai cari perkara
Tarmizi Yusuf:
Tumbuh sebatang pokok bidara
Di bawahnya tumbuh jelatang
Kalau sudah bertemu perkara
cepat selesai ditinggal berpantang
Rhie-zhal Lpb btul tu pak
Zairi Erie
Redup bintang haripun subuh
Subuh tiba bintang tak nampak
Hidup pantang mencari musuh
Musuh tiba pantang ditolak
Tarmizi Yusuf
Redup bintang hari pun subuh
Mentari mengintip di balik awan
Memang jangan mencari musuh
Yang diperlukan mencari kawan
Zairi Erie
Apa guna kepuk di ladang
Kalau tidak berisi padi
Apa guna keris di pinggang
Kalau tidak berani mati
Adrian Sweanegger hangtuah.......
(PETIKAN DARIPADA WALL ZAIRIE ERIE & RATU RIMBA NIAGARA )
20 SEPTl 201
'PUISI CINTA UNTUK NUSANTARAKU'
nusantaraku oh! nusantaraku
andai kau tahu betapa aku
cinta padamu
cinta yang sebenar cinta
biarpun aku tidak lafazkan dengan kata kata
tapi ketahuilah kau nusantaraku
telah ratusan puisi tentangmu kukarangkan
semuanya bertemakan cinta nusantaraku
aku tidak tahu sejak bila aku jatuh cinta pada nusantara
tapi setahuku bilamana aku dengar saja nusantara
jantungku berdetak kencang
30 tahun yang dulu cuma kenal saja
kenal di dalam buku sejarah yang kupelari
tapi semasa guru mengajar tentang nusantara
aku teruja untuk mengenali lebih dekat
entah kenapa semacam ada magnet
menarik hatiku untuk meminati nusantara
jika dulu nusantara cuma aku pelajari
tapi setelah tiga puluh tahun berlalu
kini sebanyak mungkin aku boleh menimba ilmu
nusantara semahuku
aku lebih teruja dengan dunia nusantaraku
terlalulah teruja dengan dunia nusantara
semuanya tentang nusantara
kukaryakan melalui pantun, gurindam, syair dan puisi-puisi indah mengikut ilham yang DiKurniakan Allah swt
berdasarkan dari pembacaan yang kubaca
bila difikirkan rasa tak logik
karena dunia nusantara yang selalu hadir dalam mimpiku
seolah jadi kenyataan kini semuanya dengan izin Allah jua
aku berkarya...berkarya tentang nusantara
hendak saja tajuk apa dan temanya
semuanya Allah swt hadirkan di fikiranku
aku syahdu
aku terharu
betapa Pemurah-Nya Allah izinkan aku berkarya
tentang nusantara
yang selama ini telah lama aku jatuh cinta
kini cinta ku pada nusantara jadi nyata
dimakbulkan Allah swt
cinta tak semestinya dimiliki aku tahu itu
makanya aku redho aku ditakdirkan jatuh cinta pada nusantara tapi aku tidak ditakdirkan untuk memiliki nusantara
demi cinta yang sejati
aku tetap mencintai nusantara sehingga akhir hayatku
walaupun nusantara tidak sudi membalas cintaku aku redho
karena itulah suratan takdirku
mencintai tidak semestinya memiliki
yang penting aku berbakti kepada nusantara
karena telah ditakdirkan aku jatuh cinta dengan nusantara
seikhlas hati sejujur cinta karena -Nya...
dengan cintaku pada nusantara bumi bertuah yang tercinta
Allah swt membalas cintaku itupun sudah memadai bagiku
lebih berharga dari alam dan seisi-Nya...
moga satu saat nanti nusantara sudi membalas cintaku...
dan kunantikan di saat itu
nusantara menyatakan
I Love You Too
aku senyum dan bersyukur
terbalas juga cintaku pada nusantara
terima kasih nusantara karena sudi membalas cintaku
dengan menerima semua puisi-puisi indah
yang telah kukarangkan untukmu nusantaraku.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
24 Muharram 1435H
28 November 2013M
PETIKAN PAGE KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH , PRINCESS AMEERAH WARDATUL BOLKIAH , GROUP RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NASIONAL GATHERING & GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
7 Safar 1435H
10 Desember 2013M
GARUDA WIRA NUSANTARA
BENTANGKAN SAYAP GARUDA
BERJALAN LAKSANA KUDA
INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA TERUS DIPERSADA
DIKAGUMI SELURUH WARGA DUNIA
BERJALANLAH GARUDAKU
BERJALAN DAN BERLARI SEPANTAS KUDA
TERBANGLAH GARUDAKU
TERBANGLAH TINGGI MENGGAPAI BINTANG
JANGAN PUTUS ASA GARUDAKU
TEMPUHLAH DUGAAN DENGAN KESABARAN
RAKYAT MENUNGGU KEJAYAANMU
TERBANG KE ANGKASARAYA
TERBANG TINGGI TINGGI
MENGGAPAI BINTANG
UNTUK DIBAWA PULANG
RAKYAT MENADAH TANGAN
BERSYUKUR DIKURNIAKAN GARUDA
BERHATI PUTIH SEPUTIH SALJU DARI SYURGA
SENYUMLAH GARUDAKU
JERIH PERIHMU
TERBALAS JUA
DENGAN SORAKKAN RAKYAT
KAU WIRA NUSANTARA
YANG KAMI KAGUMI
KAMI NOBATKAN DIKAU GARUDAKU
GARUDA WIRA NUSANTARA
SAYANG KAMU SAMPAI KAPAN PUN
KARENA CINTA ANAK IBU PERTIWI NUSANTARA
BERSEMADI DALAM JIWAMU
ISTIRAHATLAH GARUDAKU
IJINKAN KAMI MENERUSKAN PERJUANGANMU
BIARPUN KAMI TAHU
TAK AKAN TERHENTI PERJUANGANMU
SEHINGGA NAFASMU TERHENTI
NAMUN IJINKAN KAMI
TERBANGKAN SEMUA SEMANGAT
CINTA IBU PERTIWI DI JIWA ANAK BANGSA NUSANTARA...
SELAMANYA KAMI CINTAKAN KAMU
SELAGI HAYAT DI KANDUNG BADAN
CINTA DAN SAYANGKAN KAMU SAMPAI SYURGA
LIHATLAH DI ANGKASARAYA SANA
JUTAAN GARUDA SEDANG TERBANG
MENGGAPAI BINTANG DI LANGIT KE TUJUH
TERIMA KASIH GARUDAKU
MOGA ALLAH AZZAWAJALLAH
YANG DAPAT MEMBALAS
JASAMU PADA IBU PERTIWI DAN ANAK BANGSA NUSANTARA...
KEHADIRANMU DI BUMI NUSANTARA
KAMI SYUKURI DALAM DOA
MOGA ALLAH SWT
MERAHMATI HIDUP DAN MATIMU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
10 Safar 1435H
13 Desember 2013M
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA RAJA, PEMIMPIN, KASATRIA DAN SELURUH RAKYAT NUSANTARA SEMPENA SAMBUTAN HARI NUSANTARA 13 DESEMBER 2013)
Muji Hartini Subhanallah .... Allah Hu Akbar ... Barokallah ...
Salam Santun Yang Penuh Dengan Hormat ...
Kasih Tersayang Teruntuk ... Bunda Ratu Rimba Niagara.
Salam Nusantara Agung .....
Poetrie Sekar Arum Rahayu Rahayu Kang Pinanggih, matursuwun Kandjeng ,Salam Silaturrahim:)
AKU INGIN MENGOLAH SEJARAH JADIKAN PUISI SYAIR PANTUN GURINDAM CARA BARU MEMPOPULARKAN SEJARAH DI JIWA ANAK CUCU RUMPUN MELAYU NUSANTARA
Aku bukan ahli sejarah
Tapi aku peminat sejarah
Aku mahu menghargai sejarah
Dengan caraku sendiri
Aku ingin mengolah sejarah
Jadikan puisi syair pantun dan gurindam
Cara baru untuk mempopularkan sejarah
Di jiwa anak cucu rumpun Melayu
Agar mereka menghargai
Sejarah moyang mereka
Yang bersusah payah
Memerdekakan negara tercinta
Agar anak cucu dapat menumpang teduh
Dengan aman sejahtera
Tanpa ada permusuhan
Yang akan membuatkan
Negara moyangku dijajah semula
Aku tak mahu sampainya jadi begitu
Makanya
Kurela
Keringat dan darahku ini dijadikan tinta
Pena untukku menulis
Dengan air mata dan darah
Dan takkan kuhiraukan lagi
Segala penghinaan mereka ke aku
Karena aku berpena bukan
Untuk dipandang mereka
Aku menulis
Demi pandangan dari-Nya
Demi anak cucu rumpun Melayu Nusantara
Aku tak berhajat apa-apa dari kalian
Tapi tolong jangan sepikan karya-karyaku ini
Karena ianya lahir dari hati dan kasih sayang nan suci
Moga Allah sahaja yang dapat membalas sokonganmu itu
Dan tolong doakan aku agar dapat berpena
Sehingga terhenti nafas
Terhentilah pena
Karya Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Beua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
13 Ogos 2012
PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2012/INDONESIA 17 AGUSTUS 2012)
13 Ogos 2012
24 Ramadan 1433H
PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA
31 OGOS 2012/INDONESIA 17 AGUSTUS 2012)
13 Ogos 2012
24 Ramadan 1433H

Rahayu ........
Woho Gruh Lir Samapto
- Woho = sesuatu / wahana 
- Gruh Lir = yang dianggap tidak ada / mustahil / tidak nyata
- Samapto = Diwujudkan
Woho ( bahasa Purwo ) ..... Gruh Lir ( Bahasa Madyo ) ........ Samapto ( bahasa wusono ) ............... jika dirangkai, Woho Gruh Lir Samapto berarti = mewujudkan sesuatu yang dianggap mustahil untuk diwujudnyatakan, sehingga semua pihak bisa melihat, meraba, dan memanfaatkannya untuk hal kebaikan .........
SukaTunjukkan lagi reaksi
  
Komen
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terima kasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
19 DZULHIJAH 1437H
21 SEPTEMBER 2016

0 comments:

Post a Comment