Thursday 8 February 2018

HIJRAH (325) MOGA KARYA DIHASILKAN DIKIRA SEBAGAI SAHAM AKHIRAT AAMIIN


HIJRAH (325) MOGA KARYA DIHASILKAN DIKIRA SEBAGAI SAHAM AKHIRAT AAMIIN

Suka
Komen
Ratu Rimba Niagara berkongsi kenangan.
WARKAH UNTUK ADMIN GRUP JOM SASTERA
Bismillahiraahmanirahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,
Terlebih dahulu saya mengucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kerana menerima saya menjadi ahli grup JOM SASTERA.
Sastera adalah dunia saya, saya meminati sastera sejak kecil lagi hingga sekarang. Jika di usia
remaja saya tidak menghasilkan karya tapi saya amat suka menghadiri bengkel penulisan yang dianjurkan oleh Persatuan Penulis yang ada di Malaysia.
Jika dulu saya suka menghadiri kursus dan bengkel penulisan selepas dari itu saya suka berkarya...tak boleh nampak pen dan kertas pasti menulis. Ada saja idea yang hendak ditulis.
Dulu saya tulis di kertas kini saya tulis di alam maya. sehingga menjadi galeri dan perpustakaan yang telah berjaya saya kumpulkan.
Di alam maya saya suka kongsikan karya saya dengan teman-teman alammaya. Ada yang boleh terima kebanjiran karya saya , ada juga yang tidak boleh terima tapi itu semua saya tak kisah...
Bila ada di grup Jom Sastera saya rasa terpanggil untuk memberi beberapa cadangan bagi menyemarakkan dan menyuntik semangat kepada rakan-rakan penulis yang ada di grup Jom
Sastera. Antaranya:
1) Bayaran yang dikenakan kepada ahli Jom Sastera amat berpatutan.
2) Jika karya ahli dimuatkan dalam antologi puisi atau cerpen
(disamping membayar modal penerbitan) jika dijual penulis berhak
mendapat royalti 30 % dari hasil jualan dibahagi kepada berapa penulis yang terlibat, 10% untuk yang menjual, 5% grup Jom Sastera dan 10% yang menyelenggara buku hingga siap)
3) Hakcipta karya yang dihasilkan dipegang oleh penulis dan penulis berhak menyiarkan di mana yang mereka suka.
4) Jika sekiranya wang terkumpul di tabung grup Jom Sastera hasil keuntungan daripada hasilan jualan buku...wang tersebut oleh digunakan oleh ahli yang tiada modal agar membolehkan karya mereka dijadikan antologi bersama rakan-rakan penulis yang lain. Jika buku tersebut laku dan penulis mendapat royalti bolelah membayar semula wang yang telah digunakan di grup Jom Sastera.
Ini sekadar cadangan saja. Jika tidak sesuai untuk dilaksanakan tidak mengapa.
Jika diterima cadangan ini tapi perlu diubah dan dibuat penambahan amat dialukan.
Sekian saja cadangan dari saya penulis yang tak ternama.
Tapi minat bersastera dan ingin berjaya bersama rakan-rakan sastera yang lain.
Sekian . Wassalam.
'SASTERAKU SAHAM AKHIRATKU SASTERAMU SAHAM AKHIRATMU'
Yang Benar,
..................................
Ratu Rimba Niagara,
22 Jamadilawal 1439H
8 Februari 2018
KITA BERSAMA MENGGAPAI BUNGA-BUNGA SYURGA-NYA
"Team yang hebat adalah sehati sejiwa untuk menggapai SyurgaNya"
Suka
Komen
Komen
Yatim AhmadPentadbir Kumpulan .
terima kasih Rabeah Binti Mohd Ali. berikut jawapan kita kepafa persoalan berkaitan

1) Bayaran yang dikenakan kepada ahli Jom Sastera amat berpatutan.

- Terima kasih. Yuran permulaan ialah RM30 termasuk yuran keahlian Rm10 dan tahunan RM20. Yang sudah menjadi ahli dikehendaki membayar RM20 setahun selama keahlian berkuat kuasa masing-masing

2) Jika karya ahli dimuatkan dalam antologi puisi atau cerpen 
(disamping membayar modal penerbitan) jika dijual penulis berhak 
mendapat royalti 30 % dari hasil jualan dibahagi kepada berapa penulis yang terlibat, 10% untuk yang menjual, 5% grup Jom Sastera dan 10% yang menyelenggara buku hingga siap)

- Penulis yang ada karya di antologi atau tidak ada karya boleh membeli buku itu pada harga berpatutan dan apabila dia dapat menjual ertinya dia dapat keuntungan juga. 

Bagaimanapun, pada peringkat permulaan jualan, kita sudah tetapkan lebih awal untuk menampung modal, kos percetakan , kos penyelenggara dan pengurusan

Mislnya, pada peringkat permulaan apabila kita tetapkan penyerahan 4 buku pada harga RM130 ia adalah untuk keperluan yang telah disebutkan, tetapi penulis digalakkan membeli buku tambahan misalnya 5 buku pada harga diskaun, misalnya jika buku berharga RM20 , kita menawarkan RM13 kepada penulis berkenaan dan apabila dia menjual balik buku pada harga RM20, dia dapat untung RM7 satu buku. begitulah seterusnya 

Bagaimanapun, jumlah diskaun itu adalah bergantung kepada keahlian saudara di JS. JIka ahli tetap diskaun yang lebih istemewa akan diberikan, misalnya ahli tetap akan di tawarkan membeli RM10 buku yang berharga RM20, manakala bukan ahli RM15

3) Hakcipta karya yang dihasilkan dipegang oleh penulis dan penulis berhak menyiarkan di mana yang mereka suka.

- Walaupun Penulis memegang hak cipta, tetapi perlu dimaklumkan kepada penerbit dan mana-mana karya yang telah disiarkan di antologi yang diterbitkan oleh JS, mesti berikan kredit itu pada siaran yang lain. Itu hak siaran penerbit yang perlu ditunaikan oleh penulis kepada penerbit 

4) Jika sekiranya wang terkumpul di tabung grup Jom Sastera hasil keuntungan daripada hasilan jualan buku...wang tersebut oleh digunakan oleh ahli yang tiada modal agar membolehkan karya mereka dijadikan antologi bersama rakan-rakan penulis yang lain. Jika buku tersebut laku dan penulis mendapat royalti bolelah membayar semula wang yang telah digunakan di grup Jom Sastera.

- Kita ada menyediakan tabung buku JS untuk kemudahan ahli mendapatkan pinjaman menerbit buku dan komputer, status itu hanya di dikeluarkan di halaman kumpulan tetap JS. Saya akan keluarkan di halaman JS umum kelak 

Semua hasil jualan buku yang dimasukan ke tabung JS adalah untuk perancangan jangka masa panjang dan pendek pembangunan JS, serta mengukuhkan ekonomi (wang ini termasuk yuran ahli, sumbangan) dan ini tidak termasuk membiayai antologi atau kumpulan karya. Tetapi, AMT boleh mengeluarkan tabung itu untuk sumbangan kecemasan seperti kematian keluarga terdekat, hal ini akan diperincikan

Jualan buku yang dimaksudkan di sini bukanlah jualan seperti penerbit konvesional. Ia berbeza, kita mencetak ikut keperluan ahli bukan pada jumlah yang besar untuk dikomersialkan. 

Ertinya, jika 20 penulis menyertainya, kita mungkin mencetak antara 100 nashkah hingga 200 naskhah sahaja, jika ada lebihan, ia untuk pembelian ahli semata iaitu satu perolehan mudah untuk ahli ada buku. 

Untuk maklumat lanjut boleh hubungi mana-mana Ahli Majlis Tertinggi (AMT) JS

Salam hormat 

A YATIM AHMAD 
Ketua
Jom Sastera Malaysia 

s.k 

Haji Nizam Abdul Jalil
Penasihat Pentadbir Kumpulan 

Norlizah Mohd Yassin
Timbalan Ketua JS Malaysia 

Arniza Omar 
Setiausaha

Tinta Liza Isma
Bendahari
Urus
Suka
Balasan1hDisunting
Ratu Rimba Niagara Terima kasih atas penerangan yang lengkap semoga perjuangan untuk memartabatkan sastera berjaya dan dikira sebagai saham akhirat kelak. Insya-Allah Aamiin.


Norlizah Mohd Yassin telah mengemaskini perihal.
KATA PENGENALAN JOM SASTERA
...
Dengan menyertai grup di sini, anda perlu membuat bayaran sebanyak RM10 (setahun) bagi ahli maya (facebook sahaja) dan untuk menjadi ahli berdaftar perlu membuat bayaran sebanyak RM30 (RM10 pendaftaran sekali saja), thun berikutnya hanya RM20. tetapi kita galakan ahli berikan sumbangan secara bulanan, iaitu sekurangnya RM1 sebulan. Ia untuk menentukan kita memiliki upaya membiayai pelbagai program, baca sajak, lawatan atau terbitan buku.
Di Halaman Jom Sastera, anda boleh menulis apa-apa sahaja selagi tidak menyentuh sensitiviti agama dan suku kaum mana-mana pihak. Pihak admin berhak menurunkan karya yang boleh menimbulkan provokasi atau yang menyinggung perasaan pihak lain.
Digalakkan menulis dua (2) karya sehari serta disimpan dalam fail bulanan yang disediakan. Bahasa Malaysia adalah diutamakan. Juga digalakkan menulis dalam bahasa yang penuh, bukan bahasa SMS atau singkatan demi menjaga mutu penulisan.
Karya-karya haruslah asli. Jika berkongsi karya haruslah mempunyai nama sumber/penulis yang asal. Setiap karya perlu disertakan tarikh supaya hak cipta terpelihara.
Untuk makluman, Jom Sastera ditadbir oleh:
Penasihat: Tokoh Budaya dan Sastera Negara
Prof Dr Siti Zainon Ismail
Penasihat Sasterawan Prof Lim Swee Tin
Penasihat Haji Nizam Abdul Jalil
Penasihat
Che Puan Zaharahanum
Ketua Satu (K1): Yatim Ahmad
Ketua Dua (K2) : Norlizah Mohd Yassin
Setiausaha: Arniza Omar
Setiausaha 2: Noor Aisah Maidin
Bendahari : Liza Isma
m
AJK
Azizah Mds
Nurul Aiza Buhari
Has Yusoff
Aslina
Antara matlamat penubuhan Jom Sastera (JS) adalah berorientasikan penerbitan buku dan jurnal. Ini adalah untuk memastikan karya-karya penulis didokumentasikan dalam pelbagai bentuk seperti journal, buku dan majalah atau akhbar. Selain menyatukan penulis, ia juga bergerak atas landasan mengimarahkan sastera Melayu untuk sama-sama memastikan bahasa Melayu terus relevan sebagai pengucapan media di negara ini yang berpaksikan bahasa kebangsaan.
Selain itu, usaha memasyarakatkan sastera juga dilaksanakan seperti mengadakan pertemuan, bengkel dan seminar, mana yang tersesuai, terutama Program Jom Sastera Ke
Sekolah. Kita amat menitik beratkan kerjasama dengan badan persatuan yang lain untuk keberhasilan menyatu-padu masyarakat penulis pelbagai program memasyarakatkan sastera.
Anda digalakkan mendaftar sebagai ahli dengan Jom Sastera bagi memastikan anda layak mendapat keistimewaan dalam sebarang penyertaan acara yang dianjurkan pihak JS dengan kerjasama persatuan penulis yang lain.
Borang permohonan boleh diminta dari setiausaha Arniza Omar
Untuk makluman anda, buat masa ini Jom Sastera hanya terbuka pada rakyat Malaysia sahaja, selain rakan penulis jemputan dari Indonesia dan Singapura. Ini memastikan JS terus relevan untuk turut sebagai pemangkin perhubungan silaturahim kalangan penulis di Asia Tenggara.
Moga anda berbahagia dengan rakan sambil berkarya
Salam Sastera
Ketua Satu
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Norita Ismail Bank in ke mana?
Urus
Balasan17h
Balasan17h
Tinta Liza Isma Selamat datang ke teratak Jom Sastera, salam sastera daripada saya Liza Isma, Bendahari JS.

Nombor akaun JS CIMB7065059845 atas nama bendahari HAZLIZA BINTI ISMAIL.

Sila maklumkan saya selepas transaksi dibuat untuk rekod. 

Terima kasih atas sokongan.
Urus
Balasan16h
Norita Ismail Saya nak bankin berapa ni? Rm 10 atau rm 30?
Urus
Balasan16h
Tinta Liza Isma RM 10.00(pendaftaran ahli -sekali saja) RM 20.00 (yuran tahunan)... permulaan ni RM 30.00
Urus
Balasan16h
Norita Ismail Saya bankin rm30 ya..
Urus
Balasan16h
Tinta Liza Isma Alhamdulillah...Terima kasih.
Urus
Balasan16h

Norsyahirah Shahrir Kalau sebagai ahli grup biasa sahaja, perlu bayaran juga?
Urus
Balasan16h
Tinta Liza Isma Jika sekadar di teratak ini saja, tak bayar pun tak apa. Hanya beberapa keistimewaan untuk ahli berdaftar.
Urus
Balasan15h
Norsyahirah Shahrir Terima kasih

PELUANG FISABILILLLAH SEBELUM MATI
Ya Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Yang Berkasihan Belas Kepada Semua Hamba-Nya Tanpa Terkecuali
Menguji hamba-Nya tanda Dia cinta
Menguji mengikut kemampuan hamba-Nya
Kerana Dia Maha Tahu hamba-Nya boleh lalui segala ujian
Gaza diuji dari segenap sudut
Kiri kanan
Depan belakang
Tapi mereka tetap tabah
Harta benda mereka ranap sekelip mata redha
Keluarga mereka mati di hadapan mata redha
Jasad mereka cacat akibat keganasan yahudi redha
Redha ....redha...redha...
Mereka masih tersenyum
Biarpun tak punya
Kaki...tangan....buta...
Sekali pun badan hancur
Sedang nyawa-nyawa ikan
Masih redha...masih redha...masih redha...
Allahu Akbar ....
Betapa tinggi darjat redhamu rakyat Gaza
Duhai rakyat Gaza...
Malu kami pada Tuhan...
Kerana kami tak seredha kalian
Memang patutlah Syurga tempat kamu
Kamu redha dengan Tuhan....
Tuhan pun redha dengan kamu
Redha meredhai
Tauhidmu begitu kukuh
Hingga kau bawa ke nafas terakhirmu
Tapi cuma satu kau tak redha
Negaramu dizalimi
Yahudi laknatullah
Tanpa ehsan
Biarpun sebesar zarah
Mahu dihancurkan negaramu
Dan berazam akan menghancurkan
Seluruh negara Islam
Yang ada dimuka bumi ini
Bilamana negara islam hancur
Akan hancurlah Islam ..
Itu matlamat
Yahudi Laknatullah
Dan ini sudah termaktub
Dalam Al-Quran ...
Duhai saudara Islam
Di luar sana
Hari ini
Kami diuji kami redha
Kerana kami tahu Allah cintakan kami
Maka kami diuji mengikut kemampuan kami
Tapi tahukah kamu
Apakah ujian kamu pula
Ujian kamu
Adakah kamu membiarkan saja
Negara kami hancur
Tanpa pembelaan
Daripada saudara seislam
Kamu boleh makan seenaknya
Kamu boleh tidur seamannya
Kamu miliki keluarga bahagia sesempurnanya
Kamu miliki harta setinggi gunung
Kamu miliki negara yang aman sentosa
Hidup kamu bahagia...
Hidup kamu sentosa...
Hidup kamu cuma
Canda...canda...canda...
Ketawa...ketawa..ketawa...
Makan...makan...makan...
Tidur...tidur...tidur...
Hiburan..hiburan...hiburan...
Tapi tahukah kamu jika
Apa yang kamu miliki itu
Direntap sekelip mata gimana?
Pasti kamu akan tergamam...
Menyesal pun tak berguna
Kerana kamu tak menghargai
Rebutlah lima perkara
Sebelum datang lima perkara
Sebelum kamu miskin
Bantulah kami dengan seikhlasmu
Kerana kami amat memerlukan
Untuk membangunkan semula negara
Kami yang hancur ini sehancur hati kami
Akibat kekejaman yahudi laknatullah
Sebelum kamu mati
Tanpa status hamba Allah fisabilillah
Rugilah kamu kerana tahukah kamu
Jika kamu mati fisabilillah
Syurga tempat kamu
Biarpun mereka sangka kamu mati
Sebenarnya kamu tak mati
Kamu hidup bahagia di Syurga
Dengan rezeki yang tak putus-putus
Segala nikmat Syurga kamu dapat
Kerana mendapat rezeki yang tak putus-putus
Hingga setiap saat kamu akan rasakan
Inilah Syurga yang Allah telah janjikan pada
Kami yang syahid ke jalan-Nya
Janji Allah pasti dikotakan
Allah Maha Menepati Janji
Kerana kami terlalu bersyukur pada-Nya
Kami mohon pada-Nya
"Ya Allah hidupkan kami semula
Kami mahu fisabilillah lagi Ya Allah...
kerana kami mahu membantu
saudara seislam kami ...kami
tahu Kau pasti tak perkenankan
kerana setiap hamba-Mu diberi peluang
tika waktu masa hidup saja...
jika sudah mati habis segala peluang..."
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Karya: Ratu Rimba Niagara
7 Safar 1434H
21 Disember 2012M
(DILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK RAKYAT GAZA & SELURUH UMAT ISLAM SEDUNIA)

YA ALLAH YA RASULULLAH BETAPA INDAHNYA BILAMANA KALAMULLAH-MU DI HAYATI DI JIWA DIRESAPI DI KALBU DICINTAI DI SETIAP SAAT DAN WAKTU...ALLAHU AKBAR betapa indahnya kehidupan sebegini pasti berada bagaikan di Taman-Taman Syurgawi....
Moga Syurgalah tempatmu nenek
kepada bidadari kecil sungguh aku terkesima dengan kesungguhanmu
mengajar nenekmu penuh kasih sayang dengan kelunakkan suaramu yang memukau segenap jiwa yang mendengar lantunan suaramu membaca Al-Quran ...sesungguhnya engkaulah bidadari kecil yang dipinjamkan-Nya di bumi ini...
ALLAHU AKBAR sungguh aku terkesima syahdu hingga saat ini....
DENGAN INGATAN TULUS IKHLAS,
PUJANGGA ALAMMAYA NUSANTARA & DUNIA
RATU RIMBA NIAGARA
SAUDARA SEISLAMMU YANG MENYAYANGIMU DUNIA AKHIRAT
29 MUHARRAM 1437H
11 NOVEMBER 2015
YA ALLAH YA RASULULLAH BETAPA INDAHNYA BILAMANA KALAMULLAH-MU DI HAYATI DI JIWA DIRESAPI DI KALBU DICINTAI DI SETIAP SAAT DAN WAKTU...ALLAHU AKBAR betapa indahnya kehidupan sebegini pasti berada bagaikan di Taman-Taman Syurgawi....
Moga Syurgalah tempatmu nenek
kepada bidadari kecil sungguh aku terkesima dengan kesungguhanmu
mengajar nenekmu penuh kasih sayang dengan kelunakkan suaramu yang memukau segenap jiwa yang mendengar lantunan suaramu membaca Al-Quran ...sesungguhnya engkaulah bidadari kecil yang dipinjamkan-Nya di bumi ini...
ALLAHU AKBAR sungguh aku terkesima syahdu hingga saat ini....
DENGAN INGATAN TULUS IKHLAS,
PUJANGGA ALAMMAYA NUSANTARA & DUNIA
RATU RIMBA NIAGARA
SAUDARA SEISLAMMU YANG MENYAYANGIMU DUNIA AKHIRAT
29 MUHARRAM 1437H
11 NOVEMBER 2015

Foto Norhaza Manda Conai.
Norhaza Manda Conai ke Izinkan Aku ke Surga Mu ya Allah..
ASSALAMUALAIKUM WBT DUNIA ALLAH
HIDUP HANYA SEKALI MATI PASTI DATANG HANYA GAMBAR BERBICARA

PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA,
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
22 Jamadilawal 1439H
8 Februari 2018

0 comments:

Post a Comment

 
;