Sunday 10 May 2020

CITA-CITAKU CITA-CITAMU (359) PASTI TERBALAS RINDU TANPA SANGSI


CITA-CITAKU CITA-CITAMU (359) PASTI TERBALAS RINDU TANPA SANGSI


Ratu Rimba Niagara berkongsi kenangan.
9 min
Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar
Persahabatan kita seindah pelangi di malam hari , anugerahNya yang terindah!
La magia dell'aurora boreale in Norvegia.



CERMIN JATI TUAN PUTRI
Bercerminlah dengan hati agar serunai jiwamu benderang,
Jika ingin menjadi Tuan Putri,belajarlah ratib cinta,
Bacalah barzanji rindu,
Pelajarilah tauhid hati tawadhu'
Tolakkan pandanganmu ke sajaha bukan beza-membeza
Remukkan congkakmu yang senantiasa merasa paling mahligai di antara tiang istana
Dan jahit lidahmu yang selalu mengatasnamakan Tuhan untuk kesenanganmu agar dipuji khalayak dan para hamba
Bakarlah kepalsuanmu berkali-kali
Hingga jadikan abu untuk selimutmu
Jika ingin jadi Tuan Putri,lihatlah perjuangan dan turunlah ke pasar juga ke pintu rumah sahaya
Lebih dekatlah dengan sengsara dan bau keringat mereka
Sadarkah?disaat engkau tertawa dan sedang meminum anggur nikmatmu-manusia yang sama denganmu di luar sana sedang sakratulmaut kerna kelaparan dan siksaan
Belajarlah untuk hidup sebenarnya,bukan hidup dalam khayalan
Dan berkembanglah bersama kehidupan
Bukan sekedar hidup di bawah fanatik darah keturunan,
Dengan tanpa melakukan apa-apa,
Diri kita tidak pantas disebut sebagai Tuanku dan Tuan Putri
Keanggunanmu bukan terletak pada kemilau wajahmu dan senyummu yang menipu
Namun hatimu penuh bisa ular yang mengumbut akar
Sedikit saja dilukakan,maka akan membakar dengan hingar bingar
Jagalah bahasamu wahai Tuan Putri
Sebab semakin banyak engkau bicara,semakin nampak siapakah dirimu sesungguhnya
Kosong lompong atau berisikah...
Kasihmu palsu atau asli nuranikah...
Semua dapat terbaca dari tatanan bahasamu dan juga penyampaianmu
Dunia tidak membutuhkan kata kata sahaja wahai Tuanku Putri Dunia dan insan membutuhkan huluran tangan serta tulus kasih yang ikhlas,
Jika engkau datang orang merasa ringan-jika engkau pergi orang merasa berat,dan bukan sebaliknya
Cinta dan perkara dunia,
Bukan sekedar membutuhkan manis bahasa yang memuji langit Namun matamu tak pernah memandang derita bumi
Berhentilah untuk menertawakan diri sendiri wahai Tuan Putri
Kehinaan datang ketika rasa malu sudah hilang
Janganlah gila terhadap pujian
Dan jangan condongkan diri kepada angkuh
Juga fanatik keturunan dan darah
Perkara ini yang akan mengahncurkanmu perlahan-lahan
Mati tiada diingat
Ke kubur pun tiada dihantar
Dan selama hidup menjadi beban
Doa pun terlafaz;semoga engkau cepat kembali ke alam al gharbal
Kehidupanmu hanya menyisakan luka buat orang lain
Dan lidahmu adalah ancaman dimanapun kau berada
Wahai Tuan Putri
Menangislah kerna ketakmampuanmu melihat diri sebagai hamba yang khilaf dan dhoif
Dan jika engkau ingin menjadi Tuan Putri bagi diriku juga bagi khazanah lainnya
Dan jika ingin dimaknakan kehadiranmu dalam majelis cinta
Maka,
Bacalah ratib cinta
Bacalah barzanji rindu
Dan pelajarilah tauhid hati
Jika kau sungguh-sungguh ingin dinamakan Tuan Putri
Arif Lukman Hakim lah mulai pulik...kawan ne....
Teungku Sayyid Deqy Bang arif:ini cemeti atau cambuk buat seorang putri yang gila hormat dan gila pujian.
Putri Rimba Niagara Duhai putra
Berwajah tampan berhati penuh wasangka durjana
Setega itu kau melemparkan tuduhan padaku
Mengatakan aku gilakan pujian?
Muliakan sanjungan manusia...
Apa yang kau tulis itu
Sememangnya dengan niat busukmu itu ke aku
Jika tidak benarnya itu
Makanya Allah sahaja yang dapat membalas-Nya ke kamu
Dan maafkan aku
Sepanjang perkenalan kita
Walaupun cuma di alam maya
Tapi keperitan kata-katamu itu
Jika benarlah apa yang kau tulis itu adalah aku
Biar saja saat ini Allah mencabut nyawaku
Kerna aku tak tega hidup sedemikian rupa
Dilemparkan kata-kata nista yang durjana
Daripada seorang putra diRaja
Yang amat kusanjungi selama ini
Yang kusangkakan penuh budi bahasa
Tapi rupanya aku tertipu dengan
Dengan lenggok bahasa istananya
Yang membunuh kalbuku
Selamat tinggal putra
Maafkan segala kesalahan aku
Sesungguhnya aku insan yang tidak
Sesempurnamu yang baik segalanya...
Moga Allah ampunkan aku
Allah ampunkan engkau
Agar di akhirat nanti
Kita tidak saling menuntut
Masalah seremeh ini
Biarlah di dunia ini usainya segala masalah dunia
Yang tak bisa bawa ke Syurga-Nya
Maafkan aku duhai putra diRaja yang segalanya
sempurna di mata manusia...
(PETIKAN DARIPADA WALL TEUNGKU SAYYID DEQY)
10 Mei 2012 ·
GEMILANGNYA SINAR ILMU
Hidup Tidak Mundur Ke belakang Tuanku
Jangan salah Tuan Putri...
jika engkau melihat wujud luar maka
engkau tidak akan pernah menemukan
Sang Damarwulan diantara Layang Seta dan Layang Kumitir
karena ia sedang menjalani lakon sebagai seorang Pekatik kuda
tapi jika engkau sedikit saja engkau berkaca pada kelembutan hati mu,
maka...
engkau akan melihat gemilangnya sinar yang coba
disembunyikan oleh awan
engkau lebih mementingkan ego mu atau
darah yang akan mengalir pada keturunan mu
hidup tidak mundur ke belakang tuanku.....
karena ego mu sudah dilahirkan puluhan bahkan
mungkin ratusan tahun yang lalu.
by: Laksamana Mas
10 Mei 2012
Putri Rimba:
Betul ke laksamana aku pentingkan egoku?
Bilang sama aku kenapa kau setega itu kata aku ego?
Laksamana Mas:
Apa kabar mu, kemana aja, selamat pagi.....
Putri Rimba:
Kabar baik...sedang menghayati panorama yang indah di ombak rindu...
Laksamana Mas:
Tuan Putri...pagi begini suasananya pasti sejuk di pantai ombak rindu,
tapi jangan lama-lam di sana kerna udaranya bisa menyesakkan dada,...
Putri Rimba:
Udaranya amat aman banget sedang duduk di batu sambil bermain ombak tiba-tiba datang ombak agak sederhana menghempas ke batu hinggakan terpercik ombak ke tuan putri...aku tergelak kerana ku tahu ombak sedang bersenda gurau denganku dengan ketawanya yang melucukan hatiku sedang aku bergelak ketawa di pukul ombak tiba-tiba di tanganku ada sebuah cengkerang yang sangat cantik dan kubuka cengkerang itu...di dapati ada sebutir mutiara yang bersinar...kemilau sinarnya dan kubawa pulang ke istana dengan rasa syukur. Penghuni rimba pun bersyukur melihat aku mendapat sebutir mutiara hadiah dari Ilahi DiKirimkan melalui Sang Ombak Rindu.
ILMU IBARAT SEBUTIR MUTIARA
Pabila aku berjaya mengambil mutiara dari cengkerangnya
Bermakna aku berjaya miliki ilmu yang setitis cuma
Ilmu ibarat
Titisan titisan yang jatuh sedikit-sedikit
Lama-lama menjadi mutiara yang cantik bersinar
Begitulah ilmu jika dituntut secara berterusan
Menyinarkan iman yang kelam dan sangsi
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
10 Mei 2012
Laksamana Mas:
Putri Rimba , .syukurlah jika mutiara itu sudah didapatkan,....
Putri Rimba:
JIKA KITA KEJAR DUNIA, DUNIA AKAN TINGGALKAN KITA
JIKA KITA KEJAR AKHIRAT DUNIA AKAN MENGIKUT KITA
MOGA KITA DIJAUHI DENGAN PESONA DUNIA
KITA BURU AKHIRAT KERANA AKHIRAT NEGERI ABADI
YANG SAMPAI BILA....BILA TANPA NOKHTAHNYA
Laksamana Mas:
Putri Rimba....hamba bukan mengejar dunia,..tapi , Titah harus mampu mengendalikan dunia,..agar sifat dasar yang semena-mena tidak merusaknya.
Putri Rimba:
Duhai Laksamana Mas...cintakan negara itu separuh daripada iman...ini berarti kamu mengejar akhirat. Jika negaramu terbela akan terbelalah agamamu...
KATA-KATA DI ATAS BUKAN DITUJUKAN KEPADAMU
KEPADA DIRIKU SENDIRI DAN KEPADA KAWAN-KAWAN FBKU
HAI TAK BACA KE WALL KU YE LAKSAMANA MAS?
KALAU KAU BACA KAU TAHU KENAPA AKU MAHU
MEJADI RAKAN FBMU...OK....
Laksamana Mas:
Putri Rimba....nanti akan hamba kunjungi wall mu, dan hamba akan membacanya,...
Putri Rimba:
Kalau kau baca jangan nangis ye...kerna sudah terlambat...untuk memujuk aku...kerana aku sudah kembali ke rimba bersama penghuni rimba bersyair, berpuisi . bergurindam dengan mereka saja...kerana mereka saja yang sudi setia mendengar karya-karyaku.....
Laksamana Mas:
Tuan Putri.. jangan marah ye,..hamba mo nanya,..apakah leluhur-leluhur kita yang hebat-hebat itu pernah mengajarkan kepada kita untuk merajuk di tengah-tengah medan laga,....., Tuan Putri yang hamba ingat ; Sekali layar terkembang pantang surut kebelakang,...
Putri Rimba:
Duhai Laksamana Mas...
Aku berundur bukan bererti aku kalah
Tapi aku mahu memantapkan lagi strategi ilmu kembangkan layar
Agar layarku bila bertarung di samudra berjaya sampai ke destinasi
Walaupun tsunami datang membadai
Tapi semuanya dapat kutempuhi dengan izin-Nya jua
Laksamana Mas:
Tuan Putri,..nah...itu baru saudara ku,...amin..
Putri Rimba:
Nah itu barulah Laksamana Mas ku yang sentiasa yakin dengan janji-janji Allah kenapa dia diwujudkan di dunia ini kerna mahu menjalankan tanggungjawabnya sebagai khalifah Allah SWT
Aamin Ya Rabbal A'Lamin
Laksamana Mas amin.........
KARYA : PUTRI RIMBA & LAKSAMANA MAS
10 Mei 2012


Ratu Rimba Niagara berkongsi kenangan.
1 min
Lambaian Rindu.
Lambaian rindumu
memanggil-manggilku
di kala aku memandang laut terbentang luas
lambaianmu beranginkan mantra sunyi
kau kirimkan sayap rindu
aku terima sayap rindu
hilang rindu
dan aku membaca matra sunyi
dengan linangan air mata
matra sunyi itu
kulemparkan ke laut
bersama sayap rindumu
kerana sayap rindumu
kerana matra rindumu
membuatkan aku bertambah rindu
rindu dalam sunyi
yang membungkam jiwa lara
yang tak bisa diubati dengan
apapun rindu
Kecuali
Rindu pada-Nya...
Pasti terbalas rindu
Tanpa ragu
Tanpa sangsi
Begitu hebatnya rindu pada-Nya...
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
19 Sept 2012
ENGKAU ADA? AKU TAK ADA...
Engkau ada karya hebat?
Aku tak ada...
Aku ada!
Hebat sangat ke karya engkau tu ye
Mestilah hebat! Sebab bahasa aku puitis tak macam engkau!
Syukur Alhamdulillah engkau ternama dan disanjung ...
Engkau cemburu ke....?
Sikit pun tak...
Engkau ada harta?
Tak ada...
Aku ada...tujuh keturunan... harta aku tak habis...
Syukurlah Tuhan beri nikmat kekayaan pada engkau
Engkau ada cinta?
Tak ada...
Aku ada...cinta sehidup semati sayang gila-gila dengan aku...
Syukurlah Allah Kurniakan pada engkau cinta sehidup semati
Kesihan engkau patutlah engkau sepi kan...
Aku tak sepilah...!Aku redha dengan ketentuan-Nya
Kau tak cemburu dengan aku ke?
Kenapa pulak aku nak cemburu dengan engkau ye...
Yelah aku punya karya...punya harta ...punya cinta...engkau apa ada?
Walaupun aku tak ada apa-apa seperti yang kau ada..aku bersyukur apa ada-Nya...
Karya Putri Rimba Niagara
10 Mei 2012

8 tahun yang lepas
Aku berundur bukan bererti aku kalah
Tapi aku mahu memantapkan lagi strategi ilmu kembangkan layar
Agar layarku bila bertarung di samudra berjaya sampai ke destinasi
Walaupun tsunami datang membadai
Tapi semuanya dapat kutempuhi dengan izin-Nya jua
8 tahun yang lepas
JIKA KITA KEJAR DUNIA, DUNIA AKAN TINGGALKAN KITA
JIKA KITA KEJAR AKHIRAT DUNIA AKAN MENGIKUT KITA
MOGA KITA DIJAUHI DENGAN PESONA DUNIA
KITA BURU AKHIRAT KERANA AKHIRAT NEGERI ABADI
YANG SAMPAI BILA....BILA TANPA NOKHTAHNYA
8 tahun yang lepas
KENAPA AKU PILIH KAMU SEBAGAI RAKAN FBKU
Aku pengen jadi kawan yang setia
Tapi kawanku tak setia
Gimana aku mahu setia
Mula-mula semasa ingin menjadi kawanku
Dia bilang mahu akan setia menjadi kawanku
Setia sampai kapan pun
Setia sampai mati
dia bilang ....
dia akan faham aku
dia akan sokong aku
dia akan beri seratus pratus dukungan pada cita-citaku
dia akan memberi kerjasama denganku
dia akan membaca semua karya-karya yang kutulis
dia akan memberi pendapatnya yang bernas pada karyaku
agar aku terus semangat menulis dan menulis sehingga terhenti nafas
kerana janji-janjinya itu
aku terimanya sebagai teman fbku
yang akan menyokongku dalam keadaan apa pun...
dan aku hanya perlu kawan-kawan fb yang setulus ikhlas
menerima aku apa adanya tapi menerima karyaku lebih adanya
sekarang ni karya-karyaku disepikan oleh mereka
Hai kawan...
Setelah aku terimamu sebagai rakan fbmu
Kau lupa segala janji-janjimu padaku
Terlalu sibuk sangat ke hidupmu sampai
Melupakan janjimu padaku?
Kenapa sebelum mahu menjadi rakan fbku...
Kau tak fikir banyak...banyak kali
Setelah kuterimamu dengan seikhlasnya
Kau sepikan aku dan karyaku
Aku ini seolah tak wujud sebagai rakan fbmu di alam maya
Sudahlah alam maya ini tak nampak
Kelibat dan suaramu...
Jika kau masih lagi dengan duniamu
Izinkan aku pulang semula ke duniaku
Bersama dengan penghuni-penghuni rimba
Yang sentiasa setia dengan duniaku dunia karyaku
Maafkan aku teman kerna berterus terang
Biarpun pahit untuk diterima
Tapi percayalah yang pahit itu ada hikmahnya
Berjauhan memanglah kita berjauhan
Kita seolah hidup dalam semuanya berjauhan
Berjauhan hati....
Kita yang menjauhkan hati kita sendiri
Di dunia alam maya ini....
Sedangkan kita tak rancang pun untuk
Menjadi kawan fb
Tapi setelah Allah Kurniakan
Kenapa kita harus abaikan?
Makanyanya maafkan aku jika
Aku terpaksa undurkan diri dari kalian
Yang terus-terusan sepi dari teman fbku....
Maafkan aku...maafkan aku....maafkan aku...
Bukan kehendakku begini...
SEPI KEBAHAGIAANMU
SEPI ITU DERITAKU
KARYAKU ADA DI SETIAP DETAK JANTUNGMU
DI SITULAH BERMULANYA KARYAKU MENULIS RIWAYAT HIDUPMU
KERNA SETIAP RAKAN FBKU ADALAH SUMBER INSPIRASIKU BERKARYA
MOGA KAU MENGERTI KENAPA AKU MEMILIHMU MENJADI RAKAN FBKU
BUKAN MAHU BERBUAL KOSONG....
BUKAN MAHU BERCANDA
TAPI SERIUS BERUSAHA BERSUNGGUH-SUNGGUH
BERMATI-MATIAN MENCARI JALAN-JALAN PULANG
SEBAGAI BEKALAN KE NEGERI ABADI
YANG KEKAL SAMPAI BILA-BILA TANPA NOKHTAH!
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
10 Mei 2012


Ratu Rimba Niagara berkongsi kenangan.
13 min
Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar
Persahabatan kita seindah pelangi di malam hari , anugerahNya yang terindah!
La magia dell'aurora boreale in Norvegia.
Komen
Tuliskan komen...

Ada usaha ada harapan
Terhenti usaha tiada harapan tiada masa hadapan!
HIKMAH


Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbacam
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diredhai, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajalla: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melJainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....aamiin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
       
                                                              
17 Ramadan 1441H

10 Mei   2020 

0 comments:

Post a Comment

 
;