Friday 28 September 2012

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMAHAMI DUNIA SASTERAKU





TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMAHAMI DUNIA SASTERAKU

KOKOKAN AYAM JANTAN

Kokokan ayam jantan
Bukan sebarangan
Pabila dia berkokok
Membangunkan manusia dari lena
Untuk menyembah Tuhan
Untuk menuju kejayaan
Menuju kejayaan dunia akhirat

Kokokan ayam jantan
Lebih mulia
Daripada kokokan manusia
Yang berhatikan syaitan berajakan iblis

Kokokan ayam jantan
Setia pada masa dia berkokok
Dia menyeru
Penuh patuh
Penuh ikhlas
Tanda dia bersyukur pada Pencipta-Nya

Kokokan ayam jantan
Berkokok demi-Nya
Berkokok menyeru
Manusia
menuju Ilahi..
menuju kejayaan
kejayaan dunia akhirat

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
7 Sept 2012
Like · · Unfollow Post · September 13 at 6:16pm
Temul Amsal and 3 others like this.

Temul Amsal Saya sangat menyukai pola penulisan semacam ini, kalau saja Anda melihat sajak-sajak saya, kita punya pola gaya penulisan yang hampir sama. Pola begini memberikan ruang kemudahan bagi Deklamator untuk berimprovisasi dalam penekanan-penekanan intonasi, artikulasi guna penyampaian apresiasinya kepada pendengar.
September 14 at 5:00pm · Like · 1

Rabeah Mohd Ali Duhai Temul Amsal rakan sastraku yang sentiasa tersanjung di hati...
Sebab itu kita ditemukan-Nya di sini ye untuk saling berbagi ilmu dalam rasa jiwa yang terlalu kerdil atas ilmu yang setetes ini.
Boleh ke kamu izinkan karya-karyamu hamba hantarkan ke rakan DJ hamba untuk bersiaran di DJMYFM duhai sahabatku...hehehe jika kau tak terima pelawaanku aku nggak bisa berkawan denganmu lagi....jangan marah...hehehe
September 14 at 5:15pm · Like · 1

Temul Amsal Alah-Mak..E....matilah aku. selama hidupku baru kali ini ada seorang perempuan yang berani mengancamku dengan kata begitu...Untuk diketahui, dunia kita mungkin jauh berbeda....karena hidup di dua alam yg berbeda pula. Sajak-sajakku pada umumnya adalah sajak-sajak pemberontakan...pembelaan pada rakyat kecil yang tertindas. Di negaramu sajak-sajak yg begini mungkin dirasa teramat keras. Waktu aku membacakan sajak--sajakku di Melaka, mereka kagum juga melihat keberanianku. padahal di negaraku sajak-sajak keras yg mehujat pemerintahan negara itu biasa saja.....Tapi terserahlah, karena aku sudah terlanjur menyukaimu. Boleh juga di coba...tapi yang menyiarkan mau nerima atau tidak...? masalahnya cuma disitu.
September 14 at 5:34pm · Unlike · 1

Rabeah Mohd Ali DJ itu seperti kamu juga sahabatku terlanjur suka samaku makanya diterima karya-karya yang kucadangkan...hehehe
September 14 at 5:37pm · Like · 1

Options

Rabeah Mohd Ali
SASTRAWAN NUSANTARA

puisilah kamu
Boleh aku cuba kritik puisimu
Asal aku boleh memperbaiki puisiku yang bagaikan pasir berdebu
Agar karya itu boleh kugilap menjadi emas...
Berkat kritikanmu
Hingga sekarang puisi ku banyak
Tapi tiada sudi yang kritik
Kalau kritik pun mereka bilang puisiku bagaikan kaca tak berharga...
Mendengar katanya aku jadi sayu
Kerana baru kutahu nasibnya sepertiku
Puisi yang berdebu-debu tak bernilai
Kerana tidak mahu dikritik oleh
Si pengkritik sastra ternama dan terhadal seperti kamu
Biarpun kamu masih bayi
Sudah pandai berpuisi dan mengkritik
Kamulah bakal Sastrawan Nusantara yang dibanggakan
Seluruh dunia nanti
Tahniah dariku duhai Sastrawan Nusantara.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
14 September 2012
Like · · Unfollow Post · September 14 at 3:21pm
Temul Amsal and 2 others like this.

Temul Amsal Tuan putri nancantik jelita..singgahlah kerumahku barang seketika...kami sedang asyik berpantun ria disana....
September 14 at 3:29pm · Unlike · 1

Rabeah Mohd Ali Apa nama rumahmu itu tuan hamba...boleh hamba belajar berpantun di sana...kalau ada yang mau mengkritik bisa aja dong...hehehe
September 14 at 3:37pm · Like · 1

Temul Amsal P3N Pondok Pantun Persahabatan Nusantara. Datanglah segera, berpantunlah sepatah dua, hamba menanti di depan pintu.
September 14 at 3:39pm · Unlike · 1

Rabeah Mohd Ali Hamba tak diundang lagi ke grup itu mana bisa mungkin hamba ke sana duhai tuan hamba yang budiman.
September 14 at 3:46pm · Like · 1

Rabeah Mohd Ali Kalau berpantun je...bila masa lagi tuan hamba hendak membuat skrip hamba Si Putri Rimba Niagara...apakah tuan hamba udah lupa akan janjimu? hehehe
September 14 at 3:48pm · Like · 1

Temul Amsal Dari semalam undangan ku layangkan. hanya putriku yang selalu ragu. atau sengaja tak mau datang.
September 14 at 3:49pm · Like

Temul Amsal tentang skrip, macam mana hamba nak buat...konsep dasar yg tuan putriku janjikan belum lagi hamba terima.
September 14 at 3:50pm · Like

Rabeah Mohd Ali Duhai tuan hamba ...hamba dah cuba hantar pantun tapi masih nggak bisa masuk bersiaran di sana kenapa ye...kaget ni hhheeeh bunyi pantunnya begini...

Salam persahabatan dari hamba untuk semua,
Salam kasih salam sayang salam Nusantara;
Terima kasih daun keladi mengundang hamba,
Ratu Rimba Niagara menyahut undangannya.
September 14 at 3:59pm · Like · 1

Temul Amsal ah ...perkara ini yang hamba tak suka....kalau tuan putriku tak masuk kesana nanti hamba juga enggan ke sini.
September 14 at 4:02pm · Like

Rabeah Mohd Ali hamba dah cuba tapi masih nggak bisa...hamba dah sertai 20 grup tapi tak macam ini...mungkin nama hamba sudah disekat di sana ke...hehehe
September 14 at 4:04pm · Like

Norsiah Kandar jangan terlalu merendah diri..kau sememangnya hebat....puteri Rabeah Mohd Ali...dari kejauhan aku pembaca setia puisimu
September 14 at 4:05pm · Unlike · 1

Rabeah Mohd Ali Duhai Norsiah Kamdar...kaulah yang selalu hadir untuk memujuk jiwa sastraku agar dapat bersastra tanpa ada duka nestapa lagi...terima kasih norsiah atas kasih sastramu padaku dengan setulus hatimu. Terima kasih Tuhan dalam saat-saat hatiku terlara sastra...Kau hadirkan rakan sastraku untuk meniup obor api perjuanan sastraku duniaku. Moga Allah membalas budi baikmu Norsiah Kandar rakan sastra ku...moga kasih sastra kita ini terpatri hingga di Syurga dan di Syurga kita sama-sama dapat bersyair bergurindam dan berpuisi sama-sama ye. AAmiin Ya Rabbal A'Lamin.
September 14 at 4:12pm · Like · 1

Norsiah Kandar amennnnnn........
September 14 at 4:14pm · Unlike · 1

Options

Rabeah Mohd Ali
JIKA TUHAN IZINKAN AKU MAHU SEHIDUP SEMATI DENGANMU

Duhai Fatma Wati
Kamu bilang
Kamu suka sama aku
Kamu sayang sama aku
Kamu cinta sama aku

Duhai Fatma Wati
Aku jawab
Aku pun suka sama kamu
Aku pun sayang sama kamu
Aku pun cinta sama kamu

Duhai Fatma Wati
Kita saling sayang
Kita saling kasih
Kita saling cinta
Semuanya kerana-NYa

Duhai Fatma Wati
Kita saling berbalas kasih demi-Nya
Kasih dan sayang kita ikhlas demi-Nya
Tiada siapa yang dapat pisahkan kita kecuali-Nya

Duhai Fatma Wati
Berjanjilah sama aku
Kau tak akan tinggalkan aku
Kau tak akan sakiti hatiku
Kau tak akan kecewakan aku
Biarpun tsunami datang membadai-badai
Kasih dan sayang kita tak akan terpadam
Sentiasa membara-bara bernyala-nyala
Seperti nyalaan obor api perjuanganku
Kaulah teman yang sentiasa ada
Untuk meniup obor api perjuanganku
Itulah teman yang ku nantikan
Bersama melangkah
Seiring sejalan
Bergandingan
Seikhlas hati
Semurni
Kasihmu kasihku
Suci dan ikhlas kerana-Nya

Duhai Fatma Wati
Kaulah satu-satunya teman
Yang ku ada
Yang sudi memahamiku
Di kala susah senangku
Aku amat terharu
Dalam derita yang mencengkam
Aku bersyukur sebanyak-banyaknya
Bilamana aku disepikan teman yang kupercaya
Kau sentiasa sudi untuk membalut lukaku yang parah
Dan kau jahit lukaku dengan benang cintamu
Aku amat hargainya

Duhai Fatma Wati
Di kala aku kesepian merindu-rinduan
Kau datang menyahut rinduku
Kau hiburkan aku
Dengan gurindammu yang
Menyejukkan hati menyejukkan imanku

Duhai Fatma Wati
Andai kata bulan boleh bergurindam
Kan kuseru bulan
"Bulan oh! Bulan...Bergurindamlah kau
Gurindam Cinta Gurindam Rindu...
Kepada sahabatku bernama Fatma Wati ..
Berada di Indonesia...biar dia tahu betapa
Aku sayang
Aku kasih
Aku cintakannya demi Ilahi"

Duhai Fatma Wati...
Makanya di kala bulan mengambang
Perhatikan bulan bacakan gurindam
Yang kukarangkan ini
Istimewa untukmu sayang
Buah hatiku pengarang jantung

Duhai Fatma Wati...
Andai Allah izinkan
Aku mahu sehidup semati denganmu
Kerana aku cinta aku sayang sama kamu demi-Nya

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
14 Sept 2012
(PUISI INI DIKARANG ISTIMEWA UNTUK SAHABAT SEPERJUANGANKU
YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT FATMA WATI MOGA CINTA DAN KASIH KITA DEMI-NYA TERPATRI SEHINGGA KE SYURGA AAMIIN)
Like · · Unfollow Post · September 14 at 2:58pm
2 people like this.

Options

Rabeah Mohd Ali
SAYA BAHAGIA APABILA BERSASTRA

Saya bahagia apabila saya bersastra
Saya bahagia jika rakan fb saya juga minat bersastra
Saya faham dia ...dia faham saya
Saya suka karya dia
Dia suka karya saya
Jika dia tak suka karya saya
Saya tak boleh paksa
Dia pun tak boleh paksa saya berhenti berkarya
Kerana berkarya itu adalah kebahagiaan saya

Kerana sama-sama suka
Makanya dialah kawan sastra saya
Saya bahagia banget
Dapat berkawan dengan dia
Terima kasih Tuhan kerana
Kurniakanku rakan sastra untukku...
Aku bersyukur sebanyak-banyak-Nya
Kami sama-sama berkarya
Berkarya memuji-Mu
Mengajak pembaca/pendengar untuk
Sama-sama jatuh cinta dengan-Mu
Lalu mencintai-Mu
Seikhlas hati
Makanya sinarkan Nur Hidayah Kasih-Mu
Sehingga nafas terakhir mencintai-Mu
Kepada kami dan semua pembaca dan pendengar
Yang membaca karya kami
Kerana kami tahu setiap yang baik
Datang dari-Mu
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
14 Sept 2012
Like · · Unfollow Post · September 14 at 11:37am
Temul Amsal and Haji Domeng like this.

Temul Amsal serupa tapi tak sama....sama-sama melangkah, hanya kaki yg beda....hehehe
September 14 at 11:48am · Unlike · 1

Rabeah Mohd Ali ye kakimu ada ...kaki hamba tak hehehehe tapi si kunta si kunte penuh... hehehe tapi si kunta sikunte seiring sejalan denganku
sentiasa memahamiku dan memberi sokongan padaku sehingga
nafas terakhir...itulah rakan sejati sastraku duniaku.
September 14 at 11:51am · Edited · Like · 1

Temul Amsal entahlah....hahaha. entah dimana kaki berpijak, akupun tak tahu entah dimana hendak meletakkan jejak, karena disini ku lihat tebaran pasir putih semua...bak mutiara di alam sorga.
September 14 at 12:00pm · Unlike · 1

Rabeah Mohd Ali Setiap puisi yang baik semuanya mutiara dari sorga..Insya-Allah Aamiin.
September 14 at 12:08pm · Like · 1

Temul Amsal puisimu...puisiku...puisi kita semua ...saye nak kemasjid dulu. Salamku untukmu Puan Rabeah Mohd Ali. nanti jumpa lagi.
September 14 at 12:11pm · Unlike · 1

Rabeah Mohd Ali Terima kasih atas memahami rakan sastramu ini. Sudi doakan kejayaan dunia sastraku duniaku sastramu minatku. AAmiin.
September 14 at 12:15pm · Like

KARYA TEMUL AMSAL & RATU RIMBA NIAGARA
(GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
28 Sept 2012
Like ·  · 

0 comments:

Post a Comment

 
;