Tuesday 29 May 2012

BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH




    • OMBAK RINDU

      Kekasihku…
      Umpama ombak yang senantiasa mendera pantai
      Begitu pula kasih ku padamu yang tak sanggup ku lerai
      Ku cintai dirimu
      Dengan segenap rinduku
      Walaupun ku tahu
      Tanganku terkulai
      Meraihmu dalam gapai
      Ku langkahkan jua kakiku
      Mengejar pesonamu
      Walau kutahu jika pada akhirnya
      Kan terdampar di ombak rindu

      kekasihku…
      tengadahkan wajah pualammu ke wajahku
      untuk kucium bibirmu di birai waktu
      agar saatnya nanti tiba
      kereta kencana menjemput kita
      kau dan aku
      telah sedia…

      -------
      West Borneo, 28 Mei 2012
      Werdys Kalbary
       ·  ·  · Monday at 1:00pm
      • You, Wan Suwandy and 4 others like this.
        • Rabeah Mohd Ali DI HAMPARAN SEJADAH CINTA

          Kekasihku...
          Jika itu adalah suratan
          Takdir cinta Anugerah daripada Ilahi
          Kuterima dengan rasa syukur

          Di hamparan sejadah cinta
          Doaku termakbul
          DIA mengurniakan cinta
          Yang kudambakan
          Agar sama-sama
          Membawa bekalan pulang
          Ke negeri abadi

          Cincin Cinta Permata Syurga adalah bukti
          Cinta kita tulus ikhlas kerana-Nya

          Pabila kereta kecana menjemput kita
          Kau dan aku telah bersedia
          Duduk bersanding
          Di pelamin cinta Syurga Ilahi
          Kasihmu kasihku
          Bermula di situ
          Kerana di situlah
          Bermulanya cinta
          Dalam redha Ilahi
          Bahagia...
          Bersumpah setia untuk meneruskan percintaan
          Hingga ke Syurga-Nya
          Kerana yakinkan cinta suci kerana-Nya

          Hanya DIA kusandarkan harapan cinta kita
          Moga selamanya bahagia...

          KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
          28 Mei 2012
          Monday at 1:08pm ·  ·  1
        • Tokka Sianipar ga jamanx bgni lg bro skrg duit dn mobil..
          Monday at 2:33pm via mobile ·  ·  1
        • Werdys Kalbary hehe, terima kasih bro Tokka Sianipar,
          pepatah mengatakan lain padang lain belalang
          lain lubuk, lain pula ikannya
          rambut boleh jadi sama hitam
          namun hati dan perasaan berbeda jua
          apalah artinya duit dan mobil
          yang dibangga-banggakan
          hanyalah kemewahan semu
          padahal dunia adalah persinggahan sementara
          dan kita nantinya
          pun hanya menyisakan rangka pada jasad yang renta
          apa yang kau banggakan
          pada jiwa yang tipis iman
          yang pangling pada jalan Tuhan...
          Monday at 6:01pm ·  ·  3
        • Rabeah Mohd Ali MOGA ALLAH SWT MEREDHAI HIDUP MATIMU USTAZ

          Redha perlu dicari
          Bukan dinanti

          Inilah kisah yang ingin kukongsikan bersama pembaca alam maya
          Sebagaimana yang diceritakan oleh salah seorang ustaz kepadaku

          Ceritanya bermula begini.

          Ini pengalaman ustaz itu sendiri yang kerjayanya sebagai pendakwah mahu menyebarkan agama Allah Azzawajallah...apa yang dilakukan hanyalah mahu memcari Redha Allah SWT di kala dia hidup dan mati.

          Pengalamannya bersama Mat Rempit.
          Ustaz rela dirinya dipukul
          Disepak terajang dengan besi
          Hingga berdarah-darah
          Bengkak-bengkak urat sarafnya
          Semata ingin menjalankan tugasnya sebagai khalifah Allah SWT
          Berkat kesabaran ustaz
          Mat rempit itu diberi Allah SWT
          Nur Hidayah Kasih-Nya
          Mat rempit tersebut kini menjadi
          Seorang Hafiz Al-Quran
          Atas bimbingan ustaz

          Pengalamannya bersama
          Ketua Babi Hutan

          Ustaz bersama dua tiga orang
          Ingin pergi berdakwah
          Disebuah perkampungan orang asli
          Yang semuanya bukan menganuti agama Islam
          Dalam perjalanan ke sana
          Di petengahan jalan
          Kenderaan mereka dihadang oleh
          Sekumpulan babi hutan
          Ustaz keluar dari kenderaan
          Bertemu dengan ketua babi hutan
          Kerana dia sudah letakkan
          Hanya Allah sahaja yang ditakuti
          Dengan berani dia
          Berkata dengan ketua babi hutan itu

          Mata bertentangan mata
          Ketua babi hutan merenung mata ustaz
          "Duhai babi hutan sungguh pun engkau babi
          Tapi kau redha dengan asal kejadianmu
          Menjadi haiwan yang dilarang dimakan dan disentuh
          Oleh Pencipta-Mu...mulianya kamu biarpun kamu
          Bergelar babi...sifat redhamu amat tinggi...aku salut padamu babi..."
          Ketua babi hutan itu menganggukkan kepalany tanda bersyukurnya
          Dia pada Penciptanya yang mentakdirkan dia menjadi babi dan dia redha. Tergenang air mata ustaz penuh mengharu birukan jiwanya di kala itu.
          "Babi...kau redha dengan hidupmu yang selamanya haram
          Aku mahu ke seberang sana...untuk mencari redha Allah maka berilah
          aku laluan agar aku dapat menyebarkan agama Allah..."

          Ketua babi hutan menganggukkan kepalanya dan memberikan isyarat kepada semua sekumpulan babi hutan yang mengerumuni kenderaan
          ustaz ..agar pergi dari situ.

          Ustaz selamat pergi ke perkampungan orang asli dan berjaya mengislamkan sekampung orang asil tersebut.
          Syukur Alhamdulillah kepada Allah sebanyak-banyak-Nya

          Kepada ustaz pendakwah yang hidupmu penuh fisabilillah
          Kami doakan moga Allah SWT meredhai hidup dan matimu nanti
          Aamin Aamin Aamin Ya Rabbal A'Lamin

          KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
          25 Mei 2012

          SEBAGAI ROH DI KALANGAN HAMBAMU YANG BERIMAN

          Sahabat...
          Biarpun nyawamu sudah habis
          Tapi rohmu masih hidup
          Hidup dan terus hidup
          Tika jasadmu hidup...
          Kita tahu wujudnya roh
          Tapi kita tiada rasa kehadirannya hidup bersama kita
          Selama kita hidup
          Pabila kita solat bertemu Tuhan
          Allah nampak kita
          Dan kita rasakan kehadiran Tuhan
          Cumanya jika kita tidak lalai dalam solat

          Bila kita sudah bergelar roh
          Roh cuma melihat jasad yang terbaring kaku
          Sebelum dimandikan dikafankan disembahyangkan dikebumikan
          Kini barulah kita yakin seratus peratus kita adalah roh
          Bukan manusia lagi yang hidup
          Mereka yang hidup tak nampak kita
          Tapi kita nampak mereka
          Sedang meratapi kematian kita
          Kita ...bercakap-cakap dengan mereka
          Tapi mereka tidak mendengar apa yang kita cakapkan
          Semuanya sudah tiada apa-apa makna lagi...

          Yang bermakna sekarang...
          Bekalan yang di bawa...
          Ye bekalan...
          Allahu Akhbar ....
          Adakah aku sudah bersedia untuk bertemu dengan Tuhanku
          Yang menciptakan aku...
          Yang memberi peluang ketika aku hidup di dunia
          Ya Allah berkat aku bersangka baik dengaMu Ya Allah
          Terimalah segala bekalan yang kubawa ini
          Biarpun bekalan ini... malu untuk aku persembahkan padaMu
          Serasa mahu aku dihidupkan semula
          Agar aku masih berkesempatan mengumpul lagi sebanyak bekalan
          Walaupun dengan menyebut sepatah perkataan Allahu Akhbar
          Tapi mana bisa mungkin aku dihidupkan semula
          Masa untukku sudah tamat
          Sudah tercatat aku ditakdirkan hari ini adalah hari terakhir aku
          Berhidup di bumi Tuhan.
          Hari ini mahu tak mahu aku akan berjumpa dengan Tuhanku
          Aku akan ditanya soalan kubur dan hari ini bersedia atau tidak aku mesti bersedia apa saja yang berlaku ke atas aku ...tak boleh sebut redho kerna redho itu hanya diberi peluang tika hidup di dunia saja.
          Apa saja setelah mati adalah balasan yang setimpal dengan amalan ketika berhidup di dunia....
          Allahu Akbar semasa hidupku yang aku pasakkan di kalbu bahawa
          Kau sentiasa mengikut prasangka hambaNya...aku selalu berperasangka baik padaMu Ya Allah makaNya terimalah rohku ini
          Sebagai roh-roh di kalangan hambaMu yang beramal soleh.
          Aamin Aamin Aamin Ya Rabbal A'Lamin.

          Karya Putri Rimba Niagara
          28 Mei 2012
          (PETIKAN DARIPADA BORNEO DALAM INDONESIA MALAYSIA & BRUNEI)
          28 Mei 2012
          Monday at 6:07pm ·  ·  1
        • Rabeah Mohd Ali PANTUN MUHASABAH DIRI SENDIRI

          Tidurku lena yang panjang;
          Terkeduku bila terjaga dari lena;
          Aku menyesal memanjang,
          Alam barzah menantiku dari lena.

          Aku ketakutan pabila jaga dari lena,
          Air mata penyesalan sudah tiada erti;
          Lenaku di dunia membawaku ke sini,
          Alam barzah yang sedia menanti.

          Datang ke sini tanpa bekalan,
          Aku menyesal terlepas peluang;
          Peluang yang diberiNya kubiarkan,
          Matilah aku dalam bekalan yang kosong.

          Tuhan hidupkan aku ke dunia semula,
          Mahuku berbuat segala amalan;
          Berbuat baik pada Allah jua manusia,
          Agar dapat kutebus segala penyesalan.

          Tapi apakan daya nasibku malang,
          Aku yang menempah nasibku begini;
          Bukan Allah tidak memberiku peluang,
          Ketika hidup aku orang yang rugi.

          Menyesal aku sendiri,
          Merana aku sendiri;
          Kini aku menyendiri,
          Alam barzah meranaku sendiri.

          Oh! Tuhan di pagi yang mulia dan penuh berkat ini
          Kau masih memberi aku peluang untuk aku merebut segala
          peluang amalan sebagai bekalan ke alam barzah.
          Dengan Belas-EhsanMu Tanpa Batas Kau Limpahkan
          Sinar Nur Hidayah KasihMu padaku hingga ke nafas
          terakhirku agar aku dapat membawa bekalan yang Kau Redhai.
          Amin Ya Rabbal ALamin.

          Karya Putri Rimba Niagara
          28 Mei 2012
          Monday at 6:09pm ·  ·  1
        • Werdys Kalbary subhanallah dinda Rabeah...
          beginilah jalan hidup seorang muslim yang beriman
          tak pernah patah semangat walau diterjang zaman
          tak tergiur duit dan mobil sedan
          semuanya terpasrahkan ke pangkuan Tuhan...
          Monday at 6:12pm ·  ·  1
        • Rabeah Mohd Ali DUNIA YANG HINA

          Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
          (Riwayat al-Tirmizi)
          Monday at 6:14pm ·  ·  3
        • Rabeah Mohd Ali BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZWAJALLAH

          Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
          (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
          Monday at 6:22pm ·  ·  1
      • (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP LUAHKAN HATIMU SEHINGGA KAU TENANG)
        30 Mei 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;