Saturday 2 June 2012

PUISI PENYAIR 5 NEGARA


Rabeah Mohd Ali (Negeri Sembilan-Malaysia) – AMALAN PENEMAN SEPI DUNIA AKHIRAT

AMALAN PENEMAN SEPI DUNIA AKHIRAT
Oleh Rabeah Mohd Ali
Salam di sambut dengan kasih dan sayang,
Kehadiranmu putra arjunaku pengobat rindu;
Bila hati sudah terpatri kasih dan sayang,
Biar sesaat berpisah ku tahan menanggung rindu.
Kau jauh namun dekat di hati kurasakan,
Siang dan malam menanggung rindu tak tertahan;
Kau di benua sana rasa berjauhan,
Tapi bayangan mu sentiasa di ingatan.
Gurindam puisimu berlagu rindu,
Mengingat aku tentang Tuhan;
Itu menyebabkan aku bertambah rindu,
Rindu serindunya pada Tuhan.
Syukurku mendapat teman sesolehmu,
DIA mengizinkan aku berteduh di rusuk kirimu;
Di kala aku berduka kau memberi sokongan padaku,
Tanpa jemu meniupkan roh perjuanganku.
Tanpa sokongan dari semua teman yang kukasihi,
Aku bagaikan burung patah sayap kiri;
Maka dari itu tolong kasihani aku ini,
Jangan sepikan aku jika aku disayangi.
Hingga kini kita berteman,
Membicarakan hal dunia dan akhirat;
Agar menjadi hamba-Nya yang beriman,
Sebagai bekalan dibawa ke negeri akhirat.
Setiap kemunculan teman ku ,
Kusambut dengan sesuci hatinya hatiku;
Jika dalam hati berjerubu aku tak tahu,
Cuma yang aku tahu aku tidak disepikan selalu.
Sekejap ada sekejap tak ada tak apa,
Ini terus tak ada-ada;
Habis tu salah siapa,
Bukan aku sengaja nak mengada-ngada.
Dalam sebuah ikatan murni,
Yang penting mesti saling faham memahami;
Saling bertolak ansur mengeratkan hati,
Takkan ada sepi menyepi.
Sepi itu menyakitkan
Sepi itu ada kala menenangkan
Sepi itu ada kala merunsingkan
Yang penting di kuburan tidak sepi
Kerana amalan yang dibawa peneman sepi
Justeru apa hendak diherankan sepi di dunia ini
Amalanlah peneman sepi dunia akhirat
Karya Putri Rimba
18 Mei 2012


  • Rabeah Mohd Ali. Tarikh Lahir 13 Ogos 1962 di Telok Kemang , Port Dickson Negeri Sembilan. Nama Pena Ummu Sal & Rha NS. Mula Menulis Sejak 1975 hingga sekarang. Kursus penulisan yang dihadiri anjuran: Persatuan Penulis Negeri Sembilan, DBP, GAPENA, Persatuan Karyawan Nusantara, KALAM, PENA, Karya Yang Disiarkan Di: Puisi Mingguan Malaysia, Puisi Berita Minggu Cerpen DBP. Buku  terbitan perkhidmatan minda kreatif : Budimu Dalam Lipatan Hatiku! PM KE – 6. Buku Terbitan Semai Budiman Enterprise : Putera Duyung, Pahlawan Rimba, Pahlawan Semut dan Sayap. Buku Terbitan Fajar Bakti: Tangan Emas. Dia bercita ingin mempunyai Kota Buku dan Galeri Buku hasil karya sendiri.

0 comments:

Post a Comment

 
;