Wednesday 30 May 2012

MENGHITUNG RINDUMU PADA CECERAN BINTANG




  • ‎* GELAP *

    rona jingga
    yang kau tikam dari cakrawala
    menikam tanyaku hingga malam
    pada bilangan keberapa
    saat aku lupa
    menghitung rindumu pada ceceran bintang
    sedang kata senyap
    hilang sekejap
    saat kembali ku susuri jalan
    gelap !
    -----------
    Sintang Kalbar, 30 Mei 2012
    Werdys Kalbary
     ·  ·  · 3 hours ago
  • SEPI ITU
    sepi itu berbaris serupa gerimis
    diam-diam menghujam tajam dingin mengiris
    tik tik beningnya meneteskan tangis
    sedusedanpun luruh di mata malam paling rinjis

    sepi itu detak dada meruang lengang
    hampa sunyi bunyi hati bersipongang
    dalam diam setubuh do’a
    sebutir debu semesta bersenyawa
    lalu lewat bisik munajat paling lirih
    sepi itu menjelma untaian hening batubatu tasbih

    Stg,300512

    Wan Suwandy
     ·  ·  · 20 hours ago
    • You, Werdys KalbaryWahyu Yudi and 2 others like this.
      • Rabeah Mohd Ali AMALAN PENEMAN SEPI

        Sepi itu indah
        Sepi banyak hikmahnya
        Sepi yang menyepikan lagi perlu kesabaran

        Tanpamu kusepi
        Tanpa dia kurindu

        Di musim tengkujuh
        Bila sepi dihunjam terjangan tsunami
        Amat menyeksakan
        Amat dahsyat!
        Amat menakutkan
        Lalu kubuang sepi di ombak rindu

        Kerana kutahu
        Jika ku tak buang sepi itu

        Sepi yang bersedia menantiku
        Apabila sampai waktunya nanti
        Pasti aku akan merana
        Yang tak tertebus!
        Sepi di alam barzah
        Kerana amalan bukan penemanku
        Di kala aku benar-benar
        Perlukannya di saat itu
        Menjadi peneman setiaku
        Telah lari dariku
        Itulah sepi
        Yang menakutkan
        Yang bisa aku
        Gagal menjawab soalan kubur
        Bila gagal
        Pasti tempat aku
        Nauzulbillah...

        Makanya apalah
        Ada artinya sepi di dunia ini
        Jika dibandingkan pabila
        Sepi di alam barzah
        Amalan bukan peneman sepiku lagi

        Makanya selagi ada peluang
        Hargailah sepi ini
        Dengan amalan
        Peneman setia
        Di alam barzah!

        Moga amalan sudi menjadi
        Peneman sepiku tika
        Masa tersisa dan setia
        Jua di alam barzah
        Aamin Ya Rabbal A'Lamin

        KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
        30 Mei 2012
        19 hours ago ·  ·  1
      • Wahyu Yudi sepi adalah kawan sejati
        5 hours ago · 
      • Rabeah Mohd Ali Patutlah kamu menyepi dari teman fbku tak seperti dulu...kenapa ya sih.... apakah yang membuatkan kamu sepikan aku ya kawan?
        5 hours ago · 
      • Rabeah Mohd Ali Bilamana kamu sepi...aku buang rinduku padamu di ombak rindu agar aku tak ternanti-nanti lagi...maafkan aku kerana aku hanya perlu kan kawan yang setia pada janji...
        5 hours ago · 
      • Rabeah Mohd Ali Karna kau kata sepi teman sejati makanya kau saja biarkan aku sepi maka tiada artinya lagi kau menjadi teman fb ku lagi...maafkan aku teman...biarpun terlalu parah membarah...aku terpaksa sepi kerana kau udah lama menyepikan aku...
        5 hours ago · 
      • Rabeah Mohd Ali Dan takkan aku menapak rindumu lagi kerana rindu yang bertapak di hati udah terpadam ditelan kabus malam...maafkan aku teman ...apa pun kau teman teman ku yang takkan akan kusepikan di nostalgia hatiku...moga kenangan sebagai pertemanan antara kita sentiasa menjadi peneman sepimu sepiku....
        5 hours ago · 
      • Wahyu Yudi puitis sekali, aku suke
        5 hours ago · 
      • Rabeah Mohd Ali Engkau suka aku berduka lalu mencuka...hehehe
        5 hours ago · 
      • Wahyu Yudi waktuku belumlah sampai menapak rindumu
        5 hours ago · 
      • Rabeah Mohd Ali Duhai teman yang telah lama dirindui....
        Untuk apa Tuhan perkenalkan kita?
        Coba kau bilang?
        Adakah kau sangka ...akan pertemuan kita...
        Aku pun udah lupa gimana mulanya perkenalan kita...
        Tapi aku percaya ..dalam urusan rahasia Allah ini
        Pasti ada kebaikannya...
        Mungkin untuk saling berbagi ilmu sastra puitis
        Yang kau dan aku miliki...
        Tapi pabila kau sepikan aku...
        Lalu aku kecewa dalam hampa ...
        Aku buntu denganmu
        Hingga kadang kala
        Aku tak tega meneruskan
        Pertemanan yang membosankan bisu ini
        Kerana ini kehendakmu atas persahabatan kita
        Izinkan aku membisu darimu
        Kerana aku tak pandai pura-pura bisu
        Makanya kulahirkan kata-kata terakhir itu
        Padamu agar kau mengerti
        Dan maafkan aku teman
        Dan jangan pernah simpan dalam hatimu
        Yang aku benci kamu
        Tapi percayalah aku amat
        Sanjungimu
        Kerana kau adalah pujangga bisu
        Kerana kau tak pernah coba memahami aku
        Yang selalu menyanjungi semua
        Mereka yang bergelar pujangga
        Samada mereka ada nama atau nggak
        Semuanya aku suka...suka...suka...
        Kerana aku percaya
        Kita diketemukan di grup ini
        Adalah semata berbagi ilmu
        Sebagai bekalan
        Untuk dibawa sebagai peneman sepi kita nanti....
        5 hours ago · 
      • Wahyu Yudi kerana msh ade janji yg kuikrarkan
        5 hours ago · 
      • Rabeah Mohd Ali Kalau janjimu pada manusia yang kau ikrarkan
        Tapi pastikan janjimu pada-Nya mengatasi segala-Nya
        Baru jiwamu akan tenang
        Setenang air di kali Syurga...
        5 hours ago · 
      • Rabeah Mohd Ali Makanya sebelum berjanji fikirkan sedalamnya...
        Kerana kau bukan keanak-anakkan lagi...
        Mujurlah gambar keanakanmu itu membuatkan aku ceria sebentar...hehehe....maafkan aku teman kerana kita udah lama tak bercanda...mungkin kau sibuk dengan dunia puisimu yang puitis atau sibuk dengan ikrar yang telah kau ikrarkan...
        5 hours ago ·  ·  1
  • waktuku belumlah sampai menapak rindumu
     ·  ·  · 6 hours ago
  • Adakah Sama Yang Kau Rasa?

    aku menemukanmu
    di untai aksara yang membisu
    di antara bait puisi tertoreh di dinding semu
    terpanah aku oleh goresan jemarimu
    terpesona aksara penuh makna

    percikan rindu menyentuh kalbu
    selalu kuulang terus kuulang
    memperhatikanmu dalam diam
    kaupun mulai singgah di hatiku
    hadiri bayang-bayang indah dalam angan
    kaulah sang ratu pelukis rasa

    hadirmu kudamba di beranda jiwa
    kau insan yang amat istimewa
    membuat hati jatuh padamu
    tertewas di panah asmara rindu

    adakah sama yang kau rasa?
    setiap rasa tersimpan
    tidak dapat dilafaz
    rasailah bahasa hati

    adakah sama yang kau rasa?

    Karya Isma Anis Al-Fikri
    30 Mei 2012

    ASKARAMU

    kala aksaramu terpintal melukis makna
    bagai ada kata bergema di kuping
    bagai ada nada bergerak seiring...
    aku..antara lemas dan sadar
    antara sepi dan honar
    menadah tangan memujuk sukma..gejolak rasa sukar ditera..

    By: Gahar Gilar
    30 Mei 2012

    ASKARA TERPINTAL MELUKIS MAKNA

    Aku sama merasakan apa yang kau rasa ...
    Kerna kita ditakdirkan ada jiwa menangkap cinta kerana-Nya
    Untuk dialih bahasakan ke askara terpintal melukis makna...

    INDAHNYA BAHASA HATI BAHASA JIWA BAHASA KALBU

    Indah bagi yang mengerti bahasa hati
    bahasa jiwa bahasa bangsa
    bahasa yang boleh mengusutkan fikiran
    bahasa yang boleh menenangkan jiwa
    tapi yang kupilih bahasa yang mententeramkan kalbu
    mendamaikan roh dan jasad

    moga pertemuan antara dua hati ini
    kekal abadi disatukan di alam realiti
    berbicara empat mata satu hati
    sehati sejiwa mengungkap kata bahasa hati bahasa jiwa
    indahnya pertemuan di kala itu

    bagaikan hidup di alam fantasi tapi realiti
    saling mengerti saling memahami
    bahasa hati bahasa jiwa
    cuma yang mengerti betapa indahnya
    bahasa hati bahasa jiwa bahasa kalbu
    bahasa yang mendamaikan roh dan jasad
    bahagia...

    Karya PUTRI RIMBA NIAGARA
    30 Mei 2012

    KARYA: ISMA ALIF AL-FIKRI & GAHAR GILAR & PUTRI RIMBA NIAGARA
    30 Mei 2012
     ·  ·  · 11 hours ago
    • Werdys Kalbary likes this.
      • Irma Sri Kabulatirin Selamat pagi Rabeah ku sayang....
        Kecamuk jiwa meredam puisiku....
        Kutatap mega nan bisu...
        Kupandang mentari panas membara...
        Kusapa pagi hening tanpa suara...
        Aku sendiri bergulung duka nestapa...
        Tak pernah kulewati hari tanpa airmata...
        Hingga basah bumi persada...
        Menggema auman hatiku dirimba belantara...
        Membangunkan seisi rimba...
        Namun aku tetap sendiri...
        Dipinggir kolam kepedihan tiada tara...
        11 hours ago via mobile ·  ·  1
      • Rabeah Mohd Ali DERUAN OMBAK!

        Pagi begini Putri Rimba duduk
        di salah satu pebatuan yang banyak itu
        sambil bermain ombak kecil ...
        dilepaskan pandangan ke laut luas

        Suasana pagi yang mengegarkan
        Dan mendiinginkan

        Dia menarik nafas
        Dan dilepaskan perlahan-lahan

        Deruan ombak
        Buat hatinya pilu
        Mujurlah awan pagi
        Cerah dengan kelompok-kelompak
        Awan aktif

        Kelihatan dari jauh di persisir pantai
        Ombak rindu
        Si Kuta Si Kunte
        Berlari-lari datang kepadanya

        "Tuan puteri sayang...Tuan Puteri kan tak
        sihat kenapa nak datang juga ...nanti bertambah
        sakit pula...kalau tuan puteri sakit kami juga
        yang susah ...nanti macam mana
        tuan puteri nak menghiburkan kami dengan gurindam
        puisi pantun karya tuan puteri? Nah ...daunan ukiran kasih
        kami bawa...tuan puteri tulislah apa yang tersirat di hati
        tuan puteri kami suka mendengar apa yang ingin
        tuan puteri sampaikan ...semuanya mengharu birukan
        kalbu kami untuk terus mendengarnya
        sehari tak mendengar karya tuan puteri
        semacam dunia ini tak berpelangi cinta...
        nah! cepat tulis," kata si kunta beria-ia benar.
        Si Kunte menghulurkan pena dan mengambil
        tangan kanan tuan puteri untuk terus menulis.

        "Maaflah Kunta...maaflah Kunte...hamba tak ada
        ilham hari ini nak menulis...lain kali sajalah ye...
        hari ini hamba ingin menghayati deruan ombak rindu ini
        untuk mendapat ilham yang segar sesegar di pagi ini...."

        "Kami faham...kami pulang dulu...teruskanlah
        menghayati deruan ombak kalau itu boleh mengubati
        luka di hati tuan puteri..." kata si kunte sambil menyapu
        air mata yang mengalir di pipi puteri rimba kesayangannya itu.

        KARYA PUTRI RIMBA
        30 Mei 2012
        11 hours ago ·  ·  1
      • Irma Sri Kabulatirin Biarlah waktu berlalu...
        Biarlah semilir angin menyibak ku...
        Biarlah kicau burung tak menghirauku...
        Biarlah dedaunan diam membisu...
        Biarkan aku...
        Biarkan akau dengan waktuku...
        Tetes demi tetes airmata berjatuh...
        Menyerap kebumi, dihantar ke samudra...
        Biar menjadi uap awan pembawa hujan...
        Airmata pun kan menjadi berkah seisi alam...
        11 hours ago via mobile · 
      • Rabeah Mohd Ali AKU INGIN PULANG KE NEGERI ABADI DALAM KEADAAN TENANG

        kan kunyanyikan lagu ombak rindu padanya....Tuhan....tolongsampaikan air mata rindu kasihku yang membara-bara ini padanya agar dia bisa mengerti yang aku rindu dan kasih padanya....panjangkanlah usia kami berdua agar dapat bertemu untuk saling melepaskan rindu dan kasih demi-Mu Tuhan...Tuhan tolong jangan pisahkan kami....Aamin.
        Hingga saat ini aku rasakan aku adalah insan yang tak pernah sempurna...sebelum sampai waktu ....aku ingin pulang ke negeri abadi dalam keadaan tenang ...seabadi cinta semua yang mengasihi aku kerana-Nya. Aaamin...

        PUTRI RIMBA NIAGARA
        28 Mei 2012
        7 hours ago ·  ·  1
  • AKU INGIN BERTANYA HAI KAWAN

    Aku ingin bertanya padamu kawan
    Bila malaikat maut telah datang
    menjelang tiba tanpa persetujuan
    apakah aku tengah dihiasi iman
    atau kemungkaran?

    Aku ingin bertanya lagi hai kawan...
    Bila tubuhku telah kaku diselimuti tanah
    dan ditinggalkan Apakah aku melihat
    pemandangan kenikmatan atau kepedihan?

    Aku ingin bertanya lagi hai kawan
    Bila aku terbangun dari kuburkan
    dan menuju ke pengadilan Apakah aku diliputi
    cahaya atau keringat panas deras bercucuran...?

    Aku ingin bertanya lagi hai kawan
    Bila diberikan kitab amalku yang tidak satupun
    terlupakan Apakah aku menerima dari arah kanan
    atau dari belakang badan.

    Aku ingin bertanya lagi hai kawan...
    Bila aku dipanggil mengadapNya dengan serangan
    dakwaan Apakah aku bersilat kata atau anggota
    tubuhku yang menerangkan?

    Aku ingin bertanya lagi hai kawan
    Bila aku diperlihatkan di hadapan manusia akan
    segala perbuatan Apakah aku akan dapat berdiri
    tegak atau tersungkur mahu dihentikan?

    Aku ingin bertanya lagi kawan...
    Bila aku disuruh menaiki neraca amal seimbang
    tiada kecurangan Apakh aku melihat neraca amal
    baikku berat atau ringan?

    Aku ingin bertanya lagi hai kawan...
    Bila aku melintasi shirat yang amat panjang
    mendebarkan...Apakah aku mampu mencapai ujung
    atau terjatuh dengan jeritan?

    Aku ingin bertanya lagi hai kawan...
    Bila aku kembali ke kampung halaman untuk masa
    yang tidak kesudahan. Apakah aku menepati
    teman kesenangan atau siksaan? Sengaja aku
    kirimkan kembali agar tidak tercicir...semoga
    menjadi renungan untuk diriku dan dirimu.
    Semoga Allah merahmati penyusunan kalimat indah
    ini...juga yang membaca...yang merenungnya...
    yang menyebarkan...untuk manfaat banyak.

    By: Abu Suffian

    KU INGIN MENJAWABNYA DUHAI KAWAN

    Aku ingin menjawabnya duhai kawan...
    Semua soalan yang di kemukakan
    membuatkan aku terkedu dalam sendu
    Terpukul dalam hikmah
    Tersedar dari lalai
    Justeru sebelum nyawa sampai di kerongkong
    kupohon Allah terima segala taubatku dan
    menerima segala amal baikku agar nanti
    segala soalan yang dikemukakan itu
    menyelamatkan aku dari segala sengsara menyeksakan
    Jika itu dapat dielakkan aku adalah hamba yang terselamat.
    Terima kasih duhai kawan... Moga dirimu diriku dan mereka
    yang membacanya tergolong hamba yang terselamat dari segala
    sengsara menyeksakan. Kita semua menikmati Syuga yang abadi
    dan menikmati segala nikmat bila kita dapat melihat Allah
    Kekasih kita. Perasaan kita hanya Allah saja yang tahu
    di kala itu! Kita terpana dengan ZATNya Yang Abadi.

    KARYA ABU SUFFIAN & PUTRI RIMBA NIAGARA
    30 Mei 2012
     ·  ·  · 15 hours ago
  • BERERTINYA KEJUJURAN

    Sesiapa saja boleh melafazkan jujur,
    Mulut berkata lain hati bicara lain;
    Jadi mana letaknya jujur,
    Sejujurnya tanya hati tanyalah iman.

    Kejujuran terletak pada hati,
    Hati yang ikhlas tersirna kejujuran;
    Orang yang jujur sentiasa dihormati,
    Sahabat sejati selalu memberi sokongan.

    Hati tak nampak kerana terselindung,
    Perselindungan yang penuh teka teki;
    Orang yang ikhlas tak perlu bimbang,
    Kerana mata batin nampak di hati.

    Kejujuran terserlah di hati,
    Bila berkata lahir dari sanubari;
    Mata berkaca sejernih air di kali,
    Senyuman terukir wajah berseri.

    Bila kejujuran nampak di hati,
    Semua janji akan ditepati;
    Bukan seindah menabur janji,
    Memakan diri tak tertunai nanti.

    Orang jujur ramai yang menyukai,
    Bila bercakap seikhlas hati;
    Bukan kejujuran sampai memakan diri,
    Diperkotak katikkan sesuka hati.

    Bila berkata asyik membangga diri,
    Kerana rasakan hidup serba sempurna;
    Perasaan orang lain tidak diambil peduli,
    Sahabat menjauhkan diri kerana hati terluka.

    Kejujuran buat hati jadi tenang,
    Segala urusan dipermudahkan Tuhan;
    Ditempuhi segala dugaan yang datang,
    Moga mendapat redhaNya Tuhan.

    Berertinya kejujuran dalam setiap kehidupan,
    Hidup dilalui bagaikan sinar ketenangan;
    Wajah berseri-seri hati penuh keceriaan,
    Tiada langsung berdengki-dengkian .

    Teman menyelewang hati tak keharuan,
    Bila berkata tiada kebenaran;
    Perkataan yang sia-sia yang diluahkan,
    Persahabatan hambar tiada kekekalan.

    Hati terhiris bak sembilu pilu,
    Kata-kata diluahkan bagaikan hirisan;
    Hirisan hati penuh pilu,
    Biarkan kuundur diri jangan aku dipersalahkan.

    Jangan aku dipersalahkan,
    Kesan dari ketidakjujuran;
    Mulut mengiyakan hati menafikan,
    Itu tandanya orang mempersendakan kejujuran.

    Tiada guna harta tinggi menggunung,
    Hasil dari ketidakjujuran;
    Hidup mewah hati tak tenang,
    Bila menghadapi sakaratulmaut pasti dalam kesukaran.

    Tiada ego biarpun ilmunya tinggi,
    Tiada mahu membangga diri;
    Kadang kala keegoaan menguji diri,
    Hinggakan terlupa muhasabah diri.

    Hinggakan terlupa muhasabah diri,
    Merasakan hidup semuanya dimiliki;
    Bila berkata semuanya meninggi diri,
    Ingin hidup tak ingat mati.

    Sahabat yang jujur sentiasa dicari,
    Terbawa-bawa di dalam mimpi;
    Bersahabat dengannya ketenangan di hati,
    Persahabatan terjalin mohon diberkati.

    Karya: Putri Rimba Niagara
    30 Mei 2012
     ·  ·  · 15 hours ago

KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA & WERDYS KALBARY
& WAN SUWANDY & WAHYU YUDI
& ABU SUFFIAN & IRMA SRI KABULATIRIN
30 Mei 2012

(Petikan Daripada Wall grup Luahkan Hatimu Sehingga Kau Tenang)
30 Mei 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;