Monday 1 April 2013

KOLEKSI NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA (172) AKU CINTA SEMUA YANG DICIPTAKAN-NYA KERANA ALLAH





KU SUKA MENULIS

aku suka menulis...menulis...menulis...
tak kira pagi petang siang dah malam aku menulis
aku teruja dengan duniaku sendiri
berkarya...berkarya....berkarya....

apa yang aku dengar ilham
apa yang kulihat ilham
apa yang kubaca ilham
apa yang kurasa ilham
apa yang kualami ilham
apa yang terdetik di hati ilham

bila ilham datang cepat-cepat kutulis
bila masuk dalam dunia ilham
aku letakkan rohku sedang berada di lokasi ilhamku
aku menyaksikan segalanya
apa yang ada diilham itu

kerana terlalu emosi berimaginasi
jika ada yang membuat hatiku rasa sayu
aku menangis tak tahu kenapa
tambah-tambah
bila aku menyatakan cinta aku pada Tuhan
pasti aku menangis...
kisah peperangan hatiku tersayat
kisah penderitaan rakyat aku hiba
rasa aku nak pujuk mereka semua
supaya bersabar...
andainya aku wakil rakyat mereka
pasti aku membantu mereka selagi aku mampu
tapi siapalah aku
cuma pujangga sukarelawan untuk berbakti
itu pun aku rasa puas hati dapat membantu
dengan mengarangkan luahan hati rakyat pada pemimpin

Raja aku sanjungi
Pemimpin aku hargai
Rakyat aku sayangi
Perwira negara aku tabik pahlawan pada mereka
Kerana tanpa mereka negaraku pasti tak aman
Yang buat aku terharu mereka sanggup
Pertaruhkan nyawa demi menjaga kedaulatan negara
ALLAHU AKBAR
Semuanya aku kasih dan sayang kerana-Nya

Masih kuingat lagi
Di zaman kanak-kanak
Aku pergi ke persisir pantai
Aku menulis
AKU CINTA SEMUA YANG DICIPTAKAN-NYA KERANA ALLAH
AKU CINTA....CINTA....CINTA...KERANA ALLAH
Sepanjang persisir pantai yang memutih
Penuh dengan contengan tulisanku
Yang kutulis dengan ranting pokok rhu
Sedang aku teruja menulis....
Tanpa aku sedar...
Ombak menghampiri tulisanku
Aku cuba mengadang ombak untuk memadamkan tulisanku
Tapi apalah dayaku untuk melawan takdir
Dengan sekali heretan ombak semua tulisanku terpadam
Aku cuma memandang dengan senyum hiba
Padamkanlah jika itu boleh membahagiakanmu ombak
Tapi In Shaa Allah kau tak boleh padamkan ilham
Yang Allah kurniakan pada mindaku...
Itulah Kebesaran Tuhan yang mesti kau tahu ombak....

Karya Ratu Rimba Niagara
31 Mac 2013
Like · · Promote ·
  • Kumbang Segak likes this.
  • Arjuna Akmaliah aku kagum dengan semangatmu, seakan nyala api yang berkobar-kobar membakar semangat dari jiwa-jiwa lain nya.
  • Arjuna Akmaliah semoga dengan semangat dan pengorbananmu di saksikan oleh semua rakyat Malaysia dan mata dunia umum nya.
  • Ratu Rimba Niagara In Shaa Allah sobatku di benua sana...
    Makasih atas dukunganmu yang tak berbelah bahagi padaku
    Buat pada masa ini hanya kamu kawan fbku yang sudi setia
    Berkomunikasi dengan karyaku...
    Yang lainnya tak sudi nak baca apatah lagi hendak memberi komentar

    Tapi apa nak buat aku nggak boleh paksa
    Makanya biarlah aku terseksa sendiri
    Nak teruskan berfb dengan mereka rasa terlara
    Nak dilepaskan rasa terseksa
    Makanya sabar sajalah buat masa ini
    Jika tak larat terseksa disepikan mereka
    Aku terpaksa juga meninggalkan mereka
    Mungkin mereka ingat aku saja canda-canda menulis
    Sebab itu mereka gak ambil kisah
    Dan mereka ingat aku saja-saja aje ambil mereka sebagai rakan fbku
    Sebab itu mereka bilang selalu saja sibuk atau terus diamkan diri
    Rugi ke jika mereka sudi menuangkan ide mereka pada karya ku?
    Moga kamu tak begitu...
    Kerana bila aku udah kasih
    Bila berpisah separuh nyawaku mati
    Tapi apabila perjuanganku terpadam nyawaku terputus
    Akibat sastraku nazak lantaran mereka...
    Kasih dan sayang memang penting bagiku dalam bersastra
    Perjuangan seiring kasih sayang dalam bersastra
    Jika mereka pelit dengan ide mereka itu makanya sejujurnya
    Aku nggak bisa bertahan lagi....itulah aku duhai sobatku
    Aku pun sudah terbiasa dengan kesendiriaan bersama dengan karyaku
    Aku sudah terbiasa berkomunikasi dengan alam ciptaanNya
    Yang selalu membalas bicaraku apabila aku berkata-kata dengan Mereka....SUBHANALLAH indahnya bahasa mereka tak pernah Berbahasa jelek apa lagi menggguris hatiku...kata-kata mereka mengingatkan aku tentang KEBESARAN TUHAN...SUBHANALLAH indah-Nya sobat menjadi sahabat mereka...semua yang kita pandang Semunya indah belaka...makanya aku ingin mencari sahabat seperti Mereka yang berbahasa indah-indah.... berbahasa indah seolah-olah Sebentar lagi hendak mati....

TAK TAHU KENAPA BILA SEBUT RAJA BILA SEBUT PEMIMPIN BILA SEBUT PAHLAWAN BILA SEBUT RAKYAT....HAMBA SEAKAN TERPANGGIL UNTUK BERSAMA DENGAN PERJUANGAN MEREKA...PERJUANGA MEREKA ADALAH PERJUANGAN HAMBA JUGA...IN SHAA ALLAH AAMIIN.
BARANGKALI ALLAH TITIPKAN PERASAAN SAYANG HAMBA PADA MEREKA SEMUA...SYUKUR ALHAMDULILLAH ...INILAH HIKMAHNYA BILA HATI SUDAH SAYANG APA YANG DICIPTAKAN-NYA...AAMIIN.
Like ·  · Promote · 


BERBAHASA INDAH-INDAH SEOLAH SEBENTAR LAGI HENDAK MATI

In Shaa Allah sobatku di benua sana...
Makasih atas dukunganmu yang tak berbelah bahagi padaku
Buat pada masa ini hanya kamu kawan fbku yang sudi setia
Berkomunikasi dengan karyaku...
Yang lainnya tak sudi nak baca apatah lagi hendak memberi komentar
Tapi apa nak buat aku nggak boleh paksa
Makanya biarlah aku terseksa sendiri
Nak teruskan berfb dengan mereka rasa terlara
Nak dilepaskan rasa terseksa
Makanya sabar sajalah buat masa ini
Jika tak larat terseksa disepikan mereka
Aku terpaksa juga meninggalkan mereka
Mungkin mereka ingat aku saja canda-canda menulis
Sebab itu mereka gak ambil kisah
Dan mereka ingat aku saja-saja aje ambil mereka sebagai rakan fbku
Sebab itu mereka bilang selalu saja sibuk atau terus diamkan diri
Rugi ke jika mereka sudi menuangkan ide mereka pada karya ku?
Moga kamu tak begitu...
Kerana bila aku sudah kasih
Bila berpisah separuh nyawaku mati
Tapi apabila perjuanganku terpadam nyawaku terputus
Akibat sastraku nazak lantaran mereka...
Kasih dan sayang memang penting bagiku dalam bersastra
Perjuangan seiring kasih sayang dalam bersastra
Jika mereka kedekut dengan idea mereka itu makanya sejujurnya
Aku nggak bisa bertahan lagi....itulah aku duhai sobatku
Aku pun sudah terbiasa dengan kesendiriaan bersama dengan karyaku
Aku sudah terbiasa berkomunikasi dengan alam ciptaan-Nya
Yang selalu membalas bicaraku apabila aku berkata-kata dengan Mereka....SUBHANALLAH indahnya bahasa mereka tak pernah
Berbahasa jelek apa lagi menggguris hatiku...kata-kata mereka mengingatkan aku tentang KEBESARAN TUHAN...SUBHANALLAH indah-Nya sobat menjadi sahabat mereka...semua yang kita Pandang semunya indah belaka...
Makanya aku ingin mencari sahabat seperti mereka Yang berbahasa indah-indah....
Berbahasa indah seolah-olah sebentar lagi hendak mati...

RATU RIMBA NIAGARA
31 Mac 2013
Like ·  · Promote · 


KEMATIAN SEPERTI BERADA DI BALIK TABIR...
TERSINGKAP TABIR
ITULAH KEMATIAN
TAK TAHU BILA DI MANA
DI MANA-MANA KEMATIAN MENANTI KITA
TAK DICEPATKAN SESAAT TAK DILEWATKAN SESAAT
JIKA REZEKI KITA JAUH BAGAIMANAPUN AKAN DIHANTARKAN
OLEH MALAIKAT PEMBERI REZEKI WALAUPUN SEBENTAR LAGI KITA MATI...BEGITULAH ALLAH SWT MASIH SAYANG PADA KITA BIARPUN DI SAAT-SAAT AKHIR KITA BERNAFAS....
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH MAHA PENYAYANG-NYA ALLAH
PADA KITA TAPI KITA MASIH LAGI TIDAK MAHU BERSYUKUR APA ADANYA KITA...MASIH LAGI MEMIKIRKAN DUNIA YANG SEMENTARA INI DENGAN MEMAKAI PAKAIAN KESOMBONGAN SEDANGKAN SEBENTAR LAGI KITA AKAN DIPAKAIKAN DENGAN SELEMBAR KAIN PUTIH UNTUK MEMBALUT JASAD KITA YANG KAKU BISU PUCAT LESI BAKAL DIMAKAN ULAT DAN CACING HANYA TINGGAL TENGKORAK TAPI SOALAN KUBUR TETAP DITANYA KALAU TAK LEPAS SOALAN KUBUR DIPUKUL DIPALU HINGGA KIAMAT!
KUMUHASABAH DIRIKU SENDIRI NIH...
1Like ·  · Promote · 

Ratu Rimba Rimba Nigara shared Krt Tunjong's photo.
pagi ini anak kpd pok ya jenal.mira23 th.telah meninggal dunia dan slmt dikebumikn pd jam 12.30th hari ini.alfatihah.smoga rohnya dicucuri rahmat aamiin
Unlike ·  · Promote · 
  • You, Arjuna Akmaliah and Kumbang Segak like this.
  • Ratu Rimba Niagara KEMATIAN SEPERTI BERADA DI BALIK TABIR...
    TERSINGKAP TABIR
    ITULAH KEMATIAN
    TAK TAHU BILA DI MANA
    DI MANA-MANA KEMATIAN MENANTI KITA

    TAK DICEPATKAN SESAAT TAK DILEWATKAN SESAAT
    JIKA REZEKI KITA JAUH BAGAIMANAPUN AKAN DIHANTARKAN
    OLEH MALAIKAT PEMBERI REZEKI WALAUPUN SEBENTAR LAGI KITA MATI...BEGITULAH ALLAH SWT MASIH SAYANG PADA KITA BIARPUN DI SAAT-SAAT AKHIR KITA BERNAFAS....
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH MAHA PENYAYANG-NYA ALLAH
    PADA KITA TAPI KITA MASIH LAGI TIDAK MAHU BERSYUKUR APA ADANYA KITA...MASIH LAGI MEMIKIRKAN DUNIA YANG SEMENTARA INI DENGAN MEMAKAI PAKAIAN KESOMBONGAN SEDANGKAN SEBENTAR LAGI KITA AKAN DIPAKAIKAN DENGAN SELEMBAR KAIN PUTIH UNTUK MEMBALUT JASAD KITA YANG KAKU BISU PUCAT LESI BAKAL DIMAKAN ULAT DAN CACING HANYA TINGGAL TENGKORAK TAPI SOALAN KUBUR TETAP DITANYA KALAU TAK LEPAS SOALAN KUBUR DIPUKUL DIPALU HINGGA KIAMAT! 
    KUMUHASABAH DIRIKU SENDIRI NIH...


Ratu Rimba Niagara shared Harimau Perang's status.
Tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima...kalau tangan kanan beri sedekah...tangan kiri tak perlulah tahu..ini tak ramai yang bersedekah dan buat amal jariah tapi nak semua orang tahu...takut keikhlasan tu hilang...yang datangnya riak dan takabbur..buat sesuatu amal biarlah kerana Allah.bukan nak cari sanjungan makhluk..takut sia sia sahaja amalan tu nanti...wallahua'lam
Like ·  · Promote · 

tanya sama pokok
apa asal sayang
nanti jawab pokok
aku dah sayang
tapi sudah melayang
gara-gara saling
tak memahami
sekarang sudah terdera rindukan mu


PUTUS KASIH SAYANG SEPARUH NYAWAKU MATI

HIDUPKUKU ADALAH KASIH SAYANG
PUTUS KASIH SAYANG
SEPARUH NYAWAKU MATI

HIDUPKU ADALAH PERJUANGAN
MEMPERJUANGKAN KASIH SAYANG DEMI-NYA
JIKA KASIH SAYANG DISEPIKAN DEMI-NYA
SEAKAN TERPUTUS NYAWAKU

MAKANYA DEMI KASIH SAYANG KERANA-NYA
AKU TAK MAHU PUTUS KASIH
AKU TAK MAHU TERPADAM PERJUANGAN

KASIH SAYANG DAN PERJUANGAN
AMAT PENTING BAGIKU

KERANA AKU RASAKAN AKU TIDAK DISAYANGI
APA YANG KUPERJUANGAN DISEPIKAN
MAKANYA KULARUTKAN KASIH TERSISIH
DI OMBAK RINDU BERGELORA
KASIH DIBAWA PERGI OMBAR RINDU
TAPI TAK PERNAH TERPADAM KASIH DI HATI
MASIH TERUS KASIH DAN RINDU

DI BAYU YANG TERPISAH
CUMA YANG KUDAPAT SAMPAI SALAM SAYANG DAN RINDU
BUAT YANG DI RINDU DAN DISAYANG
DI SANA
MAAFKAN SEGALA KEKHILAFANKU
TERPAKSA JADI BEGINI
KARNA TAK TEGA DISEPIKAN MU BERTERUSAN...
TERSEKSA KARYAKU BILA KAU TEGA BIARKAN NAZAK....

Karya Ratu Rimba Niagara
31 Mac 2013
Like ·  · Promote · 


RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA.

Daulat tuanku!
Dirgahayu Tuanku!
Percayalah telah tercatat sejak Azali lagi tuanku adalah raja yang diikhtiraf rakyat dan pemerintah makanya jalanilah tanggungjawab yang diamanahkan untuk membela rakyat dengan memegang status hamba-Nya sampai ke hujung nyawa.

RATU RIMBA NIAGARA
31 Mac 2013
Like ·  · Promote · 


shared Ratu Rimba Niagara's photo.
Yesterday
SALING KASIH SETULUS HATI
Like ·  · Promote · 
  • Arjuna Akmaliah and Kumbang Segak like this.


    KAMI RELA BERKORBAN NYAWA DEMI KASIH SEJATI

    Puteri Rimba Niagara:

    Selamat pagi Raja Harimau....hamba singgah di sini untuk menyapa teman-teman ombak rindu...sudilah terima kedatanganku ini....kalau tak sudi ku pulang saja ke rimba....

    Raja Harimau:
    Kedatangan mu dialu-alukan wahai Puteri Rimba...

    Puteri Rimba Niagara:

    Terima kasih duhai Raja Rimba...
    Kerna sudi terima kedatangan hamba...
    Jangan kau cuba mengguriskan hatiku
    Berjanjilah kau berkata manis seiring hatimu
    Jika hatimu penuh racun
    Bisa saja kurela minum racun itu
    Daripada kata-katamu yang beracun
    Kerna kami di penghuni rimba
    Saling berkasih sayang setulus hati
    Tanpa ada iri di hati
    Kasih sayang penawar jiwa lara
    Dan kami saling berkorban nyawa demi kasih sejati
    Harap kau mengerti apa maksudku duhai Raja Rimba
    Terimalah aku apa adanya
    Kerna aku menerimamu lebih adanya ....

    Karya Ratu Rimba Niagara
    21 Mac 2012

    Ratu Rimba Niagara

    Terima kasih dinda Teungku Sayyid Deqy...
    Terima kasih dinda Sha Izani...
    Kerna rela pertaruhkan nyawa demi kasih sejati
    Bikin hatiku terharu dalam syahdu...
    Saat ini kumenangis dan penghuni rimba juga menangis terharu....
    Lalu penghuni rimba menyapu air mataku dengan daunan kasih
    Lalu terus memukul gendang sambil menari tarian rimba
    Lalu aku tergelak tak jadi nangis...

    Ratu Rimba Niagara

    Cinta memang luar biasa,
    Kerna cinta mengejar cita-cita;
    Berusaha selagi mampu tanpa putus asa,
    Akan tercapailah cinta juga cita-cita.

    CINTA KERANA-NYA

    Cinta ungkapan terlalu mudah disebut
    Untuk menjadikan cinta itu seikhlas hati
    Agak sukar dimengertikan
    Mula cinta jadi benci
    Mula sayang akhirnya melayang
    Mulanya bicara manis
    Akhirnya menjadi bicara yang merosakkan hati
    Lalu hati terluka
    Masing-masing tidak berkenan di hati
    Apakah itu namanya cinta?

    Makanya sebelum melahirkan ungkapan
    Cinta dan sayang
    Tanya pada diri
    Adakah aku ikhlas mencintainya?
    Atau aku saja untuk menyakitkan hatinya?
    Pabila dia kecewa itu adalah matlamatku....
    Kalau beginilah cinta pura-pura terjadi
    Amat malanglah yang empunya diri
    Membalas cinta pada si pendusta cinta!
    Makanya sebelum hati terlara segera putuskan
    Kerna akan meracuni jiwamu

    Jika hatimu terlara kerana cinta palsu
    Binalah keyakinan semula
    Menyatakan
    Allah sayang padamu
    Kerna Dia
    Telah merencanakan cinta yang terbaik untukmu
    Cinta yang boleh membawamu ke Syurga-Nya
    Jika kau sabar dengan setiap KETENTUAN-NYA
    Pasti kebahagiaan dunia akhirat menanti
    Di masa itu baru kau tahu betapa nikmatnya
    Penantian cintamu kerana-Nya
    Bercinta kerana-NYa
    Membalas cinta kerana-Nya
    Terpatri cinta dari dunia hingga ke Syurgawi
    Insya-Allah Aamin

    Karya Ratu Rimba Niagara
    31 Mac 2013
    Like ·  · Promote · 


RAKAN FBKU PENDEKAR KUMBANG SEGAK

Terima kasih duhai Kumbang Segak...
Terima kasih kerana sudi menjadi rakan fb hamba
Ini bermakna tuan hamba sentiasa sudi menyokong
Perjuangan dunia sastera nusantara karya-karya hamba
Harap jangan sepikan karya-karya hamba
Jika sudi tuangkan ilmumu untuk memberi komentar
Yang mantap lagi bernas
Karna setiap komentar rakan fb amat berharga daripada emas dan permata.

Di fb hamba amat utamakan bahasa yang santun
Tidak melibatkan mana-mana kekurangan individu
Samada dikenali atau tidak
Yang ada di sini cumalah dunia karya hamba
Yang semuanya bermatlamat yang sama
Mahu pulang ke Pangkuan-Nya
Dalam jiwa dan roh yang tenang
Manalah tahu berkat kita berbahasa santun menuju akhirat
Dan sentiasa bersangka baik dengan apa jua takdir-Nya
Kita mati dalam mengucap kalimah Syurga
LaaillahaillaAllah MuhmmadarRasulullah
In Shaa Allah AAmiin.

Rakan fbmu yang sentiasa menyanjungi perjuanganmu,
Ratu Rimba Niagara
31 Mac 2013
Like ·  · Promote · 
  • Kumbang Segak sama2,alhamdulilah..
  • Ratu Rimba Niagara JIWA PENDEKAR SALING MEMAHAMI AKAN ERTI PERJUANGAN!

    Macam mana ada ilham untuk menamakan kumbang segak...
    Pendekar pulak tu...
    Di sini semua yang bergelar pendekar

    Adalah dunia inspirasi Ratu Rimba Niagara berkarya
    Sebab itu ratu rimba niagara 
    Terima sebagai rakan fb
    Bermatlamat mahu mendapat ilham kepahlawanan 
    Walaupun ratu rimba bukan seorang pendekar atau wira 
    Barangkali darah kepahlawan moyang hamba 
    Hulubalang Raja Bugis mengalir di tubuh hamba
    Dan sudah ditakdirkan minat sangat dengan dunia pendekar
    Terlalu menghargai perjuangan mereka
    Dan pastinya mereka juga menghargai perjuangan ratu rimba
    Yang bersusah payah memerah otak mengahasil karya 
    Untuk meniup suburkan semangat mereka disamping memupuk
    Minat generasi Y minat akan dunia kependekaran...
    Jika pendekar sibuk dengan dunia nya tidak menghargai
    Langsung karya ratu rimba niagara...
    Bermakna putus sudah perjuangan yang disepikan...
    Namun kasih tidak akan terputus
    Sentiasa mewangi di hati ini
    Cuma terpisah di alam maya saja
    Di luar sana jika berjumpa
    Senyuman perjuangan tetap terukir 
    Untuk menyambungkan talisiraturrahim
    Amat malang jika gara-gara urusan remeh temah
    Kita terputus kasih persaudaraan kan3

    Hanya yang berjiwa pendekar saja yang 
    Terpanggil untuk saling menyokong perjuangan masing-masing
    Itu barulah pendekar sejati yang mengerti bukan berhati kering
    Merasakan diri sudah cukup sempurna keilmuannya
    Tak akan Tuhan kenalkan kita sekadar sepi menyepi
    Tuhan kenalkan kita untuk saling berbagi ilmu
    Yang bermanfaat dunia akhirat...iyakan?

    Moga perjuangan ini diteruskan sampai ke hujung nyawa
    In Shaa Allah AAmiin.

    Rakan fbmu merangkap rakan seperjuanganmu,
    Ratu Rimba Niagara
    31 Mac 2013
  • Kumbang Segak hamba sanjung semua karya bonda,semuanya menjadi pembakar semangat untuk hamba meneruskan perjuangan ini..
  • Ratu Rimba Niagara AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.


Iyelah yang beradat silat pengantin,,jika bersilat pun karna beradat yang indah-indah ya...kalo nggak indah nampak pincang langkahnya...saling membetulkan yang tak sempurna...itulah indahnya sebab kita semua insan yang tak sempurna.
Like ·  · Promote · 

Hanya Allah swt yang tahu, AAmiin. Yang dinda diberitahu ustaz jika kita sefahaman dengan para hamba Allah itu bermakna kita telah ditemukan sejak di alam roh (azali) lagi...kerana di sana kita serasi In Shaa Allah di dunia ini juga kita serasi sebab itu kita ditemukan biarpun cuma di alam maya duhai kanda silat pengantin yang dihormati lagi disanjungi sepenuh iman.
Like ·  · Promote · 
  • Ratu Rimba Niagara RAKAN FBKU PENDEKAR KUMBANG SEGAK

    Terima kasih duhai Kumbang Segak...
    Terima kasih kerana sudi menjadi rakan fb hamba
    Ini bermakna tuan hamba sentiasa sudi menyokong 

    Perjuangan dunia sastera nusantara karya-karya hamba
    Harap jangan sepikan karya-karya hamba
    Jika sudi tuangkan ilmumu untuk memberi komentar
    Yang mantap lagi bernas
    Karna setiap komentar rakan fb amat berharga daripada emas dan permata.

    Di fb hamba amat utamakan bahasa yang santun
    Tidak melibatkan mana-mana kekurangan individu 
    Samada dikenali atau tidak
    Yang ada di sini cumalah dunia karya hamba
    Yang semuanya bermatlamat yang sama
    Mahu pulang ke Pangkuan-Nya 
    Dalam jiwa dan roh yang tenang
    Manalah tahu berkat kita berbahasa santun menuju akhirat
    Dan sentiasa bersangka baik dengan apa jua takdir-Nya
    Kita mati dalam mengucap kalimah Syurga 
    LaaillahaillaAllah MuhmmadarRasulullah 
    In Shaa Allah AAmiin.

    Rakan fbmu yang sentiasa menyanjungi perjuanganmu,
    Ratu Rimba Niagara
    31 Mac 2013


WARKAH UNTUK CEO KOPERASI SEGITIGA JOHOR BERHAD

BismillahirRahmanirRahahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Kepada Yang DiMuliakan
CEO Koperasi Segitiga Johor Berhad

Sekalung terima kasih kerana sudi menjadi rakan fb hamba
hamba rasa penuh terharu CEO Koperasi Segitiga Berhad
sudi memberi sokongan kepada dunia Sastera Nusantara
yang hamba minati dan hamba dambakan ini...

Bagi hamba setiap rakan fb adalah Kurniaan dari Ilahi
yang hamba syukuri
nilaiannya lebih berharga daripada permata berharga...

Wall rakan fb hamba adalah ilham hamba
kata-katanya adalah ilham hamba
like dan komentarnya pendorong semangat hamba berkarya

Sebab terlalu berharganya rakan fb hamba
hamba rasakan kehadirannya
seperti indahnya pelangi di malam hari
Indah....indah....indah....
indah apabila dapat saling berbagi ilmu dalam hati nan suci bersih
tiada niat lain selain ingin saling berbakti pada manusia
berbakti pada Allah Azzawajallah
yang penting hidup dalam keberkatan dan ketenangan abadi

Dengan rakan fb saling berbahasa santun
menghormati menjaga hati
saling sokong menyokong perjuangan masing-masing
andai adanya perbezaan pendapat itu adalah perkara biasa
kita berdebat bukan untuk tunjuk hebat
tapi kita berdebat untuk mencari kebenaran
dalam suasana yang ceria dan harmonis
tiada kutuk mengutuk hina menghina apatah lagi
menggunakan bahasa seperti yang mendengar ini robot tiada perasaan
anggap sajalah setiap kata-kata kita itu adalah kata-kata terakhir kita
yang bakal kita tinggalkan kepada yang hidup....
In Shaa Allah tenang roh kita tika keluar meninggalkan jasad ...AAmiin

Kepada CEO Koperasi Segitiga Berhad
selamat datang di
Laman Sastera Dunia Sastera Nusantara Karya Ratu Rimba Niagara
dunia hamba adalah karang mengarang
jika tak mengarang serasa dunia ini hambar dan sepi
sudilah membaca dan menghayati karya-karya hamba
andainya terdapat bahasa yang kurang enak didengar
maafkanlah hamba...kerana tiada niat untuk menulis
membuatkan sipembaca tidak berpuas hati atau menyakitkan hati
tujuan hamba bersastera adalah
memuhasabah diri hamba sendiri
berkongsi apa yang diIlhamkan Allah pada hamba
kerana hamba percaya setiap yang baik itu pasti dari-Nya
dan yang khilaf itu dari diri hamba sendiri
maka maafkan lah hamba yang sentiasa tidak sempurna ini

Moga Allah memberi kekuatan kepada hamba
apabila karya hamba disepikan
tapi andainya hamba berundur maafkan hamba
kerana hamba mahu terus berkarya pada yang sudi
dan ikhlas bersahabat dengan karya hamba....
hamba suka bersahabat dengan rakan fb
yang mempunyai rasa kebersamaan ia itu
dalam pendekatan win ..win
itu barulah adil namanya....hehehehe

Jika rakan fb hamba ...sepi menyepi itu bukanlah rakan fb...
seakan dia bercakap seorang seorang
hamba pun bercakap seorang seorang
lainlah sama-sama bisu alam maya
alam maya memanglah bisu
tapi hebatnya boleh menyampaikan suara hati dilantunkan
jika dihayati dan difahami
boleh buat hati syahdu, ceria, ketawa. rindu akan sahabat...
tak perlu dengar suara atau orangnya....
melalui suara hati yang dilantunkan mempunyai erti yang tersurat dan tersirat
bagi hamba itulah hebatnya bahasa roh
roh yang berkata-kata
jika kita fikir suara roh yang berkata-kata
tak akanlah kita masih hendak melantunkan kata-kata yang tak sepatutnya...
itulah yang tersirat di sebalik lantunan kata-kata suara roh kita kepada rakan fb kita...

Moga kita sering melantunkan kata-kata seindah dan semurni hati Syurga
In Shaa Alllah AAmiin.
Manalah tahu berkat kita sering melantunkan suara roh yang ada Nilaian
di Sisi-Nya In Shaa Allah ketika akhir nafas kita...kita dapat melafazkan
kalimah Syurga , LaaillahaillaAllah MuhammadarRasululllah
In Shaa Allah AAmiiin

Moga pertemuan kita di alam maya ini memberi kebaikan dunia dan akhirat
Aamiin Ya Rabbal ALamiin.

Rakan FBmu Yang Ingin Setia Berbakti Selagi Mampu,
Ratu Rimba Niagara
20 Jamadillaawal 2013
1 April 2013
 


Ratu Rimba Niagara shared SULTAN HASANAL BOLKIAH's status.
"Kehidupan dunia adalah ladang TERBAIK utk menanam amal shaleh utk kehidupan di akhirat nanti, Jangan GADAIKAN akhiratmu demi duniamu yang SESAAT dan FATAMORGANA ini, menyesal nanti tak ada gunanya-NIATKAN hidupmu utk akhiratmu, maka dunia akan mengikuti"


Ratu Rimba Niagara shared SULTAN HASANAL BOLKIAH's status.
"Sesungguhnya BERUNTUNGLAH org2 beriman YAITU org2 yang KHUSYU dlm SHOLATNYA."
(QS AL-MU'MINUN 23:1-2)
1Like ·  · Promote · 

shared Koperasi Segitiga Johor Berhad's photo.
"SHARE" & "LIKES"... YDK YAB Perdana Menteri Malaysia...... I <3 PM
"SHARE" & "LIKES"... YDK YAB Perdana Menteri Malaysia...... I ♥ PM
Unlike ·  ·  · Promote · 2 hours ago · 
SYAIR PANTUN GURINDAM PUISI JIWA PATRIOTIK RAKYAT 1MALAYSIA!


SYAIR 1MALAYSIA SAYANGKAN NEGARA

Tersebutlah kisah sebuah negara,
Malaysia digelar diberi nama;
Perdana Menteri bekerja bersama-sama,
Agar Malaysia jadi ternama.

Satu Malaysia ilham Perdana Menteri,
Galakkan rakyat bersatu hati;
Demi kerana negara dicintai,
Moga hidupmu terus diberkati.

PM mengajak rakyat bersatu,
Pelbagai kaum bersatu padu;
Memupuk minda generasi baru,
Demi kerana Malaysia yang satu.

PM bekerja tak kira masa,
Pentingkan rakyat dari segala;
Kerahkan menteri beri kerjasama,
Asalkan rakyat hidup bahagia.

PM dan menteri kerja bersungguh,
Demi rakyat negara teguh;
Petah bicara bila berhujah,
Agar rakyat dapat berteduh.

PM kita pencetus revolusi,
Galakkan rakyat berkreativiti;
Minda penuh daya imaginasi,
Lahirkan produk berinovasi tinggi.

Menteri kabinet beri perhatian,
Ikut arahan dalam panduan;
Ada kuasa jangan disia-siakan,
Hilang kuasa dalam penyesalan.

Apalah ada pada kuasa,
Salah guna bawa binasa;
Jalankan tugas hati yang waja,
Hidupmu pasti rasa bahagia.

Rakyat perlu pemimpin berjasa,
Menabur jasa sudahlah biasa;
Ramah tamah tak gila kuasa,
Moga hidupmu aman sejahtera.

Melayu Cina India janganlah iri,
Segala usaha tidak menjadi;
Bila bersatu wajah berseri,
Pelbagai bangsa jadi menteri.

Sabah Sarawak tidak dilupakan,
Sama rata diberi peruntukan;
Justeru itu kekalkan perpaduan,
Pasti hidup dalam kesejahteraan.

Mari semua hidup berdamai,
Fikirkan negara amanlah damai;
Indah sungguh hidup yang permai,
Segala budi sama disemai.

Kementerian Pelajaran iktirafkan guru,
Guru berkualiti amat diseru;
Biar murid berminda baru,
Demi kerana Malaysia yang satu.

Ilmu itu pelita hati,
Hati gelap akan diterangi;
Bila gagal cubalah lagi,
Kejayaan cemerlang sedia menanti.

Penjawat awam ubahlah minda,
Jadikan minda kelas pertama;
Seiring dengan kehendak arus perdana,
Kerajaan dan rakyat pasti berjaya.

Majikan perlukan pekerja ikhlas,
Sungguh-sungguh melakukan tugas;
Janganlah ada bersikap malas,
Majikan pun tidak akan bertegas.

Usahawan cemerlang negara terbilang,
Azam bersungguh tak pernah hilang;
Usahakan hati terang benderang,
Barulah usaha jadi terbilang.

Budi bahasa budaya kita,
Adab sopan apabila bicara;
Bila begitu ramai yang suka,
Hidup pasti lebih ceria.

Sifat jujur haruslah ada,
Ke mana pergi senanglah rasa;
Takkan ada rasa kecewa,
Hati pun bersih hasad pun tiada.

Bertuahnya hidup di bumi Malaysia,
Berkat kepimpinan yang bijaksana;
Di bawah pemerintahan Agong adil dan saksama,
Rakyatnya hidup aman dan sejahtera.

Pos Malaysia lambang merdeka,
Kerana terpanggil untuk berjasa;
Demi kerana Negara tercinta,
Moga jasamu dikenang hingga bila-bila.

PM mahu PDRM berintegriti,
Jalankan tugas penuh teliti;
Agar rakyat rasa dilindungi,
Jasa baktimu tetap dihargai.

Satu Malaysia sayangkan negara,
Rasa cinta terus membara;
Teruskan perjuangan walau di mana,
Biarpun terpaksa bekorban nyawa.

Sekian sahaja syair Malaysia kusayang,
Rakyatnya hidup tolong menolong;
Budi yang baik tak akan hilang,
Moga negara terus gemilang.

Karya Ratu Rimba Niagara
31 Mac 2013
(Bersempena Menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia Ke-56 pada 31 Ogos 2013)

PANTUN 1MALAYSIA PATRIOTIK

Nabi Muhammad S.A.W lambang perpaduan,
Berbudi pekerti mulia berhemah tinggi;
Semasa hidup memberi panduan,
Akhir kalam umatnya disayangi lagi diingati.

Sultan Abd Halim Mua'dzam Shah Agong berwibawa,
Memerintah negara adil saksama;
Rela berkorban demi rakyat tercinta,
Ke mana pergi disayangi rakyat jelata.

Tunku Abdul Rahman PM pertama,
Digelar rakyat Bapa Kemerdekaan;
Impian Tunku telah terlaksana,
Menjadikan Malaysia pesat membangun.

Allahyarham Tun Abdul Razak PM kedua,
Mohd Najib anak kesayangan;
Matlamat perjuangan tidak berbeza,
Rakyat DiDahulukan Pencapaian DiUtamakan.

Tun Hussein Onn PM ketiga,
Tertib sungguh bila berbicara;
Masalah rakyat diurus dijaga,
Agar rakyat hidup terbela.

Malaysia maju idea Tun Mahathir,
Digelar rakyat Bapa Pemodenan;
Pejuangan beliau tidak berakhir,
Malaysia maju dalam pembangunan.

Tun Abdullah Ahmad Badawi PM kelima,
Pentingkan rakyat berminda kelas pertama;
Satu Malaysia bermuafakat bersama,
Menjadi warga dunia yang teristimewa.

Transformasi kerajaan idea PM keenam,
Rakyat letakkan harapan yang tinggi;
Saling bertoleransi biarpun pelbagai kaum,
Agar semuanya saling hormat menghormati.

Lambai Limbai bukan lambaian kosong,
Melambangkan hati nurani rakyat Sabah;
Satu Malaysia rakyat cemerlang,
Akan semuanya menjadi indah.

Negeri Sarawak terus membangun,
Bajet pembangunan dibuat telus;
Nasib rakyat tidak dibiarkan,
Biar cemerlang terus menerus.

Tentera Darat mendukung aspirasi rakyat dan negara,
Demi rakyat dan negara tercinta;
Rela berkorban jiwa dan raga,
Jasamu dikenang hingga ke hujung nyawa.

PLKN generasi patriotik,
Itulah asas benteng negara;
Tiada terlibat agenda politik,
Hanya semata untuk negara.

Rosmah pencetus Permata Negara,
Bagi membentuk generasi berjasa;
Cita-cita dipupuk terus membara,
Memahat nama di antarabangsa.

Tahun Baharu Cina disambut meriah,
PM dan rakyat beramah mesra;
Idea pembangunan kian bercambah,
Demi kepentingan rakyat dan negara.

Hari Thaipusam tidak dilupakan,
PM datang menyerikan majlis;
Kaum India gembira sakan,
Kerana PM berwajah manis.

Kerajaan dan media rakan kongsi,
Masalah rakyat dikongsi bersama;
Gagasan 1Malaysia akan direalisasi,
Malaysia pasti jadi ternama.

Karya seni warisan negara,
Kerajaan hargai rakyat banggai;
Pelancong yang datang dilayan mesra,
Produk terkenal berkualiti tinggi.

Rakyat faham Satu Malaysia,
PM tersenyum tanda gembira;
Mari kita pakat sama-sama,
Gemilangkan Malaysia di persada dunia.

Satu Malaysia jadi kenyataan,
Pasti PM tersenyum bangga;
Menabur jasa janganlah bosan,
Biarpun terkorban jiwa dan raga.

Malaysia ini milik semua,
Rakyat hidup dalam sejahtera;
Tercipta sudah negara bangsa,
Pemimpin dan rakyat seiring sekata.

Satu Malaysia rakyat patriotik,
Bersatu padu bersatu hati;
Rakyat sejahtera tanpa konflik,
Negara makmur Malaysia dihormati.

Karya: Ratu Rimba Niagara
(31 Ogos 2013)
(Bersempena Meraikan Hari Kemerdekaan Malaysia Ke-56)



(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA  NIAGARA)
1 April 2013

www

0 comments:

Post a Comment

 
;