Thursday 4 April 2013

KOLEKSI NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA (185) BIARPUN BERLAINAN DARJAT KAU SUDI BERSAHABAT DENGANKU


Wednesday, 3 April 2013 0 comments

KOLEKSI NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA (184) NIATKAN HIDUPMU UNTUK AKHIRATMU





        • Sahabat YM. Tengku Pengeran Assyariff Kamaruddin Yusof Sani Al-Haj shared a link.

          • Lagu buat Sahabat-sahabatku.........
            Like ·  · 2 hours ago · 
            • 8 people like this.
            • Raden Yulis Setyawati terimakasih, Yang Mulia Tg Pengeran Assyariff , Kamaruddin Haji Yusof Sani, terimakasih.... 
              2 hours ago · Like · 1
            • Ratu Rimba Niagara TERIMA KASIH SAHABAT KERANA SUDI BERSAHABAT DENGANKU 
              BIARPUN BERLAINAN DARJAT!

              Sahabatku...
              Kau setia dalam sepi menyepi

              Tapi rupanya kau tak menyepikan kasihku
              Rupanya kasihku selalu bersemi di hatimu
              Sejujurnya buat aku terharu

              Sahabatku...
              Sudah lama kita bersahabat
              Biarpun sekadar teman alam maya
              Tanpa mendengar suaramu
              Tapi seakan wujud biarpun tak kelihatanmu
              Kau hadir sekadar gambar
              Tanpa berkata-kata
              Tapi hatimu selalu berkata-kata
              Aku amat memahami setiap baris katamu

              Sahabatku
              Biarpun kau berlainan darjat
              Kau berketurunan raja
              Aku cumalah rakyat biasa
              Tapi itu tidak menghalangmu
              Untuk menjadi sahabatku
              Membuat aku benar terharu

              Sahabatku
              Aku tidaklah sebijakmu
              Tapi kau tetap merendah diri dengan kebijaksanaanmu
              Tak salahkan jika kau sudi kangsi ilmumu
              Kitakan sahabat biarpun belainan darjat

              Sahabatku...
              Kita pernah berpisah
              Biarpun tak pernah ketemu di alam nyata
              Tapi perpisahan kerana gara-gara kau sepikan karyaku
              Kusangkakan kau benar-benar sudah kecewa denganku
              Tapi tidak rupanya kau masih sudi memaafkan aku
              Dan sudi menjadi sahabatku semula

              Sahabatku...
              Di awal perkenalan kita di alam maya
              Kau perkenalkan dirimu sebagai Pangeran diRaja
              Dan kau meminati karya-karyaku
              Kau pernah bilang mahu menjadikan aku
              Pujangga diRaja...
              Aku senyum terharu kerana aku memang minat menulis
              Kisah-kisah diRaja dongengan tak sangka pulak
              Sejak berkenalan denganmu
              Terlalu banyak kisah-kisah diRaja yang asli
              Hinggakan aku teruja dengan dunia istana
              Hinggakan aku memegang watak Ratu Rimba Niagara
              Untuk menghidupkan cerita kerabat diRaja
              Begitu juga Putra Sang Kuriang....
              Dan banyak lagi semuanya aku mengarang dengan penuh
              Penghayatan dengan bahasa-bahasa istana...
              Sedangkan aku bukanlah keturunan dari istana
              Tapi kerana teruja dengan cerita-cerita kerabat diRaja
              Aku terus berkarya-berkarya tentang kerabat diRaja

              Bila kurenung sejenak
              Baru aku tersedar mungkin barangkali
              Moyangku yang bergelar Hulubalang Raja Bugis
              Berkhidmat setia dengan kerabat diRaja
              Membuatkan aku minat dengan cerita-cerita diRaja...
              Waallahualam...

              Sahabatku...
              Terima kasih kerana sudi bersahabat denganku
              Kau sumber inspirasiku berilham karya
              Mengenai kisah-kisah bertemakan diRaja
              Dan pahlawan diRaja
              Telah berjaya kubingkaikan dengan begitu banyak
              Di GALERI ALAM MAYA PUSAKA WARISAN BANGSA
              UNTUK ANAK CUCU NUSANTARA MEMBACA DAN HAYATINYA
              SEMAHU-MAHUNYA ....pabila mereka membaca penuh penghayatan dan penjiwaan....In Shaa Allah mereka akan Menyanjungi Institusi diRaja dan semua pahlawan diRaja yang rela berkorban demi negara tercinta.

              Sahabatku...
              In Shaa Allah selagi nyawaku ada di jasad
              Kan kuhargai persahabatan kita
              Sehingga nafas terakhirku...
              Satu saja yang kupohon jangan sesekali sepikan karya
              Kerana karya-karyaku adalah perjuanganmu
              Dan aku tak sanggup sahabatku sendiri yang melukakan
              Hatiku hingga remuk redam...
              Hargailah sahabat dengan persahabatan kita ini
              Sudilah terimaku sebagai sahabatmu apa adanya aku
              Dan aku akan terimamu lebih adanya
              Kerana kau dan aku
              Sudah ditemukan sejak azali lagi
              Untuk menjadi sahabat sejati

              Terima kasih sahabat
              Karna sudi bersahabat denganku
              Membaca karyaku
              Terima kasih karna sudi setia denganku
              Terima kasih untuk segala kebaikanmu padaku
              Biarpun kita berlainan darjat...
              Tapi kau masih sudi bersahabat denganku....

              Karya Ratu Rimba Niagara
              4 April 2013
              ·
    TERIMA KASIH SAHABAT KERANA SUDI BERSAHABAT DENGANKU
    BIARPUN BERLAINAN DARJAT!

    Sahabatku...
    Kau setia dalam sepi menyepi
    Tapi rupanya kau tak menyepikan kasihku
    Rupanya kasihku selalu bersemi di hatimu
    Sejujurnya buat aku terharu

    Sahabatku...
    Sudah lama kita bersahabat
    Biarpun sekadar teman alam maya
    Tanpa mendengar suaramu
    Tapi seakan wuud biarpun tak kelihatanmu
    Kau hadir sekadar gambar
    Tanpa berkata-kata
    Tapi hatimu selalu berkata-kata
    Aku amat memahami setiap baris katamu

    Sahabatku
    Biarpun kau berlainan darjat
    Kau berketurunan raja
    Aku cumalah rakyat biasa
    Tapi itu tidak menghalangmu
    Untuk menjadi sahabatku
    Membuat aku benar terharu

    Sahabatku
    Aku tidaklah sebijakmu
    Tapi kau tetap merendah diri dengan kebijaksanaanmu
    Tak salahkan jika kau sudi kangsi ilmumu
    Kitakan sahabat biarpun belainan darjat

    Sahabatku...
    Kita pernah berpisah
    Biarpun tak pernah ketemu di alam nyata
    Tapi perpisahan kerana gara-gara kau sepikan karyaku
    Kusangkakan kau benar-benar sudah kecewa denganku
    Tapi tidak rupanya kau masih sudi memaafkan aku
    Dan sudi menjadi sahabatku semula

    Sahabatku...
    Di awal perkenalan kita di alam maya
    Kau perkenalkan dirimu sebagai Pangeran diRaja
    Dan kau meminati karya-karyaku
    Kau pernah bilang mahu menjadikan aku
    Pujangga diRaja...
    Aku senyum terharu kerana aku memang minat menulis
    Kisah-kisah diRaja dongengan tak sangka pulak
    Sejak berkenalan denganmu
    Terlalu banyak kisah-kisah diRaja yang asli
    Hinggakan aku teruja dengan dunia istana
    Hinggakan aku memegang watak Ratu Rimba Niagara
    Untuk menghidupkan cerita kerabat diRaja
    Begitu juga Putra Sang Kuriang....
    Dan banyak lagi semuanya aku mengarang dengan penuh
    Penghayatan dengan bahasa-bahasa istana...
    Sedangkan aku bukanlah keturunan dari istana
    Tapi kerana teruja dengan cerita-cerita kerabat diRaja
    Aku terus berkarya-berkarya tentang kerabat diRaja

    Bila kurenung sejenak
    Baru aku tersedar mungkin barangkali
    Moyangku yang bergelar Hulubalang Raja Bugis
    Berkhidmat setia dengan kerabat diRaja
    Membuatkan aku minat dengan cerita-cerita diRaja...
    Waallahualam...

    Sahabatku...
    Terima kasih kerana sudi bersahabat denganku
    Kau sumber inspirasiku berilham karya
    Mengenai kisah-kisah bertemakan diRaja
    Dan pahlawan diRaja
    Telah berjaya kubingkaikan dengan begitu banyak
    Di GALERI ALAM MAYA PUSAKA WARISAN BANGSA
    UNTUK ANAK CUCU NUSANTARA MEMBACA DAN HAYATINYA
    SEMAHU-MAHUNYA ....pabila mereka membaca penuh penghayatan dan penjiwaan....In Shaa Allah mereka akan Menyanjungi Institusi diRaja dan semua pahlawan diRaja
    Yang rela berkorban demi negara tercinta.

    Sahabatku...
    In Shaa Allah selagi nyawaku ada di jasad
    Kan kuhargai persahabatan kita
    Sehingga nafas terakhirku...
    Satu saja yang kupohon jangan sesekali sepikan karya-Karyaku kerana karya-karyaku adalah perjuanganmu
    Dan aku tak sanggup sahabatku sendiri yang melukakan
    Hatiku hingga remuk redam...
    Hargailah sahabat dengan persahabatan kita ini
    Sudilah terimaku sebagai sahabatmu apa adanya aku
    Dan aku akan terimamu lebih adanya
    Kerana kau dan aku
    Sudah ditemukan sejak azali lagi
    Untuk menjadi sahabat sejati

    Terima kasih sahabat
    Karna sudi bersahabat denganklu
    Membaca karyaku
    Terima kasih karna sudi setia denganku
    Terima kasih untuk segala kebaikanmu padaku
    Biarpun kita berlainan darjat...
    Tapi kau masih sudi bersahabat denganku....

    Karya Ratu Rimba Niagara
    4 April 2013
    Like ·  ·  ·  · Promote
    W
    ANTUN KARYA PUJANGGA WARISAN BANGSA

    Ratu Rimba Niagara...

    Salam persahabatan nusantara,
    Dari jauh hamba datang;
    Untuk saling bertegur sapa,
    moga berpadu ukhuwah kasih sayang.

    Yahya Isa ...

    Diambil juga buah salak,
    asam kelubi jauh di muara;
    biarlah jasad dipisah jarak,
    dalam hati terasa mesra.

    Ratu Rimba Niagara

    Dalam hati terasa mesra,
    Senyuman menguntum menjawab salam;
    Kita serumpun melayu senusantara,
    Menyambung ukhuwah berkirim salam.

    Yahya Isa ...

    Termenung resah puteri mengidam,
    dihulur manisan kerabu mangga;
    menyambung ikhuwah berkirim salam,
    menyubur warisan karya pujangga.

    Ratu Rimba Niagara

    Karya pujangga warisan bangsa,
    Untuk dihadiahkan cucunda tercinta;
    Senusantara berpadu berbahasa,
    Bahasa melayu bahasa bangsa.

    Yahya Isa ...

    Kuanggap emas rupanya suasa,
    kemas jahitan di lengan busana;
    Bahasa Melayu bahasa bangsa,
    terjejas dirancu penderhaka durjana.

    Ratu Rimba Niagara

    Bahasa melayu bahasa bangsa,
    Akan dimartabatkan tanpa jemu;
    Tak akan berani si penderhaka durjana,
    Pejuang sastra pertahankan bahasa melayu.

    Bangunlah para pejuang bahasa bangsa,
    Lalaimu pertahankan akan kecewalah moyangmu;
    Makanya kau disandarkan harapan anak bangsa,
    Agar bahasa bangsa melayu menjadi kebanggaanmu.

    Para pejuang tak akan biarkan,
    Bahasa bangsa dipersendakan;
    Disepikan di biarkan tanpa dipedulikan,
    Bahasa bangsa warisan moyang kesayangan.

    Yahya Isa ...

    Berlegar Aduka menanti di taman,
    Berserah sahaja melihat nyonya;
    Agar bahasa menjadi kebanggaan,
    Dikerah semua menobat daulatnya.

    Ratu Rimba Niagara...

    Daulat bahasaku daulat bahasamu,
    Kita bersama mendaulatkannya;
    Tanpa rasa takut di hatiku di hatimu,
    Lambang cinta pada anak bangsa.

    Yahya Isa ....

    Rendang dinda tidak bersisa,
    sedap dimasak khasiatnya kaya;
    Lambang cinta anak bangsa,
    Sederap gerak terus berkarya.

    Ratu Rimba Niagara

    Indah sungguh kanda berpantun,
    Penuh adap penuh sopan;
    Karya dinda karya kepahlawanan,
    Untuk memartabatkan bahasa kebangsaan.

    Yahya Isa ....

    Pantun ratu cukup berkesan,
    rima dan rangkap dijaga indah;
    Untuk memartabat bahasa kebangsaan,
    Berganding kita menyusun langkah.

    Ratu Rimba Niagara...

    Pantun tuan apa kurangnya,
    Lagi dibaca tercetus idea;
    Ingin aturkan langkah setelitinya,
    Agar segala matlamat dalam izin-Nya.

    Yahya Isa ...

    Bersinar permata nilam taranya;
    Hiasan berseri di songkok mahkota;
    Agar segala matlamat dalam izin-Nya,
    Ikhlaskan hati dan bertawaduk kita.

    Ratu Rimba Niagara....

    Setiap langkah adalah perjuangan,
    Memartabatkan bahasa jiwa bangsa;
    Agar kita tidak merasa penyesalan,
    Berpanjangan hingga tiadanya kita.

    Sri Mawar .

    Bantal kekabu rasa selesa
    tidur malam membuai lena
    bahasa indah tunjukkan bangsa
    sastera kita merungkai makna.

    Yahya Isa ...

    Busana dinda bertatah ratna,
    cantik buatan harganya mahal;
    sastera kita merungkai makna,
    bagai beliung memotong tebal.

    Sri Mawar ,

    Rasa hati amatlah bebal
    kasut di curi di tengah laman
    bagai beliung memotong tebal
    kukuh berseni sepanjang zaman.

    Ratu Rimba Niagara...

    Sastera kita merungkai kata,
    Untuk ditinggalkan generasi tersayang,
    Dari sekarang kita seia sekata,
    Tanda generasi kita kasih dan sayang.

    Kukuh berseni sepanjang zaman,
    Begitu hebatnya bahasa ibunda;
    Bahasa ibunda tak akan ketinggalan zaman,
    Kerana kitalah generasi penerus tinggalan ibuda.

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA, YAHYA ISA & SRI MAWAR
    (PETIKAN DARIPADA NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA)
    4 April 2013
    ·
    Like ·  ·  ·  · Promote
    • Arjuna Akmaliah and Daeng Khamshah like this.
    • Arjuna Akmaliah kukuh bersatu dalam ungkapan rindu dengan sri ratu,semoga teman-teman bersatu padu untuk mengukir kata menjadi makna dan menyusun kalimat berbuah kalam-kalam yang hikmat untuk semua umat. semoga tak berhenti walaupun musim semi telah berganti sepanjang hari.


      • YA ALLAH HIDUP MATIKU TELAH KUPASRAHKAN PADA-MU
        KAULAH PENGURUSKU YANG TERBAIK UNTUK HIDUP DAN MATIKU
        IZINKAN AKU MATI SHAYID KE JALAN-JALAN-MU YA ALLAH
        AAMIIN YA RABBAL ALAMIIN
        11 hours ago · Unlike · 2
    • Ratu Rimba Niagara shared SULTAN HASANAL BOLKIAH's status update.


      "Kehidupan dunia adalah ladang TERBAIK utk menanam amal shaleh utk kehidupan di akhirat nanti, Jangan GADAIKAN akhiratmu demi duniamu yang SESAAT dan FATAMORGANA ini, menyesal nanti tak ada gunanya-NIATKAN hidupmu utk akhiratmu, maka dunia akan mengikuti"
      Like ·  ·  · Promote · 16 minutes ago · 

    • Ratu Rimba Niagara shared SULTAN HASANAL BOLKIAH's status update.


      Aamiin-kan doa ini:
      Ya Allah, berikanlah kebahagiaan kepada kami ketika kesedihan mengisi hari kami, kemanapun kami melangkah Engkau menyertai kami, dalam kehilangan, kesakitan dan terluka kami.
      Kuatkanlah kami dalam menjalani hidup ini untuk menebarkan cinta dan kasih sayang bagi sesama.
      Like ·  ·  · Promote · 16 minutes ago · 

    • Ratu Rimba Niagara shared SULTAN HASANAL BOLKIAH's status update.


      Bismillaahir rahmaanir rahiim
      Salam..
      ∫έ♏∂ηĞ∂τ Þ∂Ği
      Rabu janganlah ragu..
      Tetaplah mempunyai semangat baru.

      ”Uncertainty is a part of reality” (ketidakpastian adalah bagian dari kenyataan).

      Dalam kehidupan ini, kita sering mengalami perubahan-perubahan di luar rencana. Marilah dalam menghadapinya, selalu berusaha untuk BERPIKIR POSITIF dan BERSYUKUR karena telah mendapatkan pengalaman berharga yang memperkuat mental.

      Kita harus sadar: emosi dan kemarahan tidak akan pernah bisa menyelesaikan masalah. Justru dengan pikiran yang tenang, kita bisa lebih menikmati apapun yang terjadi di luar kehendak kita. :)

      Mari, teman-teman.. Tetap berpikir positif, optimis dan aktif dalam menghadapi berbagai tantangan maupun perubahan yang terjadi. Sikap ini memungkinkan kita dapat mempertahankan diri, mencari solusi terbaik, dan akhirnya keluar sebagai pemenang sejati.

      عن رسول الله صلّى الله عليه و آله : ما مِن جُرعَةٍ أحَبُّ إلَى اللهِ مِن جُرعَتَينِ : جُرعَةِ غَيظٍ يَرُدُّها مُؤمِنٌ بِحِلمٍ ، وجُرعَةِ جَزَعٍ يَرُدُّها مُؤمِنٌ بِصَبرٍ.

      Rasulullah saw : "Sesuatu yang paling dicintai Allah dari dua asupan yaitu : Kemarahan yang oleh seorang mukmin dibalas dengan kelembutan dan Penderitaan yang dihadapi mukmin dengan kesabaran".

      Selamat beraktifitas..!
      Selamat menjadi terbaik..!
      Like ·  ·  · Promote · 17 minutes ago · 

    • Ratu Rimba Niagara shared SULTAN HASANAL BOLKIAH's status update.


      13-11-2012 - SELASA
      FIRMAN ALLAH SWT:
      [QS.AR RA'D 13:11]
      Bismillaahir rahmaanir rahiim

      Lahu mu'aqqibaatun min bayni yadayhi wamin khalfihi yahfazhuunahu min amrillaahi innallaaha laa yughayyiru maa biqawmin hattaa yughayyiruu maa bi-anfusihim wa-idzaa araadallaahu biqawmin suu-an falaa maradda lahu wamaa lahum min duunihi min waal

      Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya ber
      giliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak merobah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merobah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia.
      [QS.AR RA'D 13:11]

      LALU
      FIRMAN ALLAH SWT
      QS THAAHAA. 20:12
      innii anaa rabbuka faikhla' na'layka innaka bialwaadi almuqaddasi thuwaan

      Sesungguhnya Aku inilah Tuhanmu, maka tanggalkanlah kedua terompahmu; sesungguhnya kamu berada dilembah yang suci,Thuwa
      [ QS THAAHAA. 20:12]
      Like ·  ·  · Promote · 18 minutes ago · 

    • Ratu Rimba Niagara shared SULTAN HASANAL BOLKIAH's status update.


      ☆KETIKA AKU HARUS MEMILIH☆
      Aku pernah berfikir,

      Bahwa setiap manusia pasti ingin memiliki seorg kekasih.
      Kekasih yg akan terus bersamanya, sehidup semati, dlm suka maupun duka tak akan terpisahkan.

      Tapi kini, aku memilih amal sholeh sebagai kekasihku.
      Karena ternyata hanya amal sholeh-lah yang akan terus menemaniku, bersamaku, bahkan menemaniku dlm kuburku, kemudian amal sholehku pulalah yg menemaniku menghadap Allah.

      Aku pernah berfikir,

      Setiap manusia pastilah punya goresan masalah dengan manusia lain,
      sehingga wajar jika manusia memiliki musuh masing2.

      Tapi kini,
      aku memilih menjadikan setan sebagai musuh utamaku,
      sehingga aku lebih memilih melepaskan kebencian, dendam, rasa sakit hati, dan permusuhanku dengan manusia lain.

      Aku pernah selalu kagum pada manusia yang cerdas,
      dan manusia yang berhasil dalam karir, atau kehidupan duniawinya.

      Tapi kini,
      aku mengganti kriteria kekagumanku ketika aku menyadari bahwa manusia hebat di mata Allah, adalah hanya manusia yg bertaqwa.
      Manusia yg sanggup taat kpd aturan Allah dlm menjalankan hidup dan kehidupannya.

      Dulu aku akan marah dan merasa harga diriku dijatuhkan,
      ketika orang lain berlaku zhalim padaku, menggunjingkan aku, menyakiti aku dengan kalimat kalimat yg disengaja untuk menyakitiku.

      Tapi kini,
      aku memilih utk bersyukur dan berterima kasih, ketika meyakini bahwa akan ada transfer pahala dari mereka untukku jika aku mampu bersabar...

      Dan kini aku memilih tidak lagi harus khawatir, karena harga diri manusia hanyalah akan jatuh di mataNya, ketika dia rela menggadaikan dirinya utk mengikuti hasutan setan.

      Dulu aku yakin,
      dgn hanya khatam Al Qur'an berkali kali maka jiwaku akan tercerahkan.

      Tapi kini aku memilih untuk mengerti dan memaknai artinya dengan menggunakan akalku,
      dengan mengaktifkan qolbuku dan mengamalkannya dalam keseharianku, maka pencerahan itu baru bisa aku dapatkan.

      Ketika aku harus memilih...
      Bantu aku Yaa Rabb,
      utk selalu memilih yg benar di mata-Mu.
      ♠̇Aamiin
      Yaa Rabb
      Like ·  ·  · Promote · 19 minutes ago ·
    Ratu Rimba Niagara shared Daeng Habeeb's photo.
    13 hours ago

    Photo
    Like ·  · Promote · 
     
    Ratu Rimba Niagara shared Daeng Habeeb's photo.

    Photo
    Like ·  · Promote · 

    Like ·  · Promote · 


    Ratu Rimba Niagara shared Daeng Habeeb's photo.

    Photo
    Like ·  · Promote · 
    (PETIKAN DARIPADA WALL SULTAN HASANAL BOLKIAH, DAENG HABEEB,
    SAHABAT YM TENGKU PENGERAN ASSYARIFF KAMARUDDIN YUSOF SANI AL-HAJ)
    4 April 2013

    0 comments:

    Post a Comment

     
    ;