Thursday 13 November 2014

KENAL DIRI KENAL TUHAN (113) PELANGI NAN INDAH ITU MILIK KITA BERSAMA... KERANA KITA PUNYAI TUHAN YANG SAMA MEMCIPTAKAN PELANGI.



KENAL DIRI KENAL TUHAN (113)  PELANGI NAN INDAH ITU MILIK KITA BERSAMA... KERANA KITA PUNYAI TUHAN YANG SAMA MEMCIPTAKAN PELANGI.

PINNED POST

News Feed

Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
Darjat Pangkat Pertama dalam Darjah Yang Teramat Mulia iaitu:
Y.T.M. Kaus Raja Pesaka Adat (Sri Pemangku Adat) bukan Sultan atau Raja Pemerintah ia sama taraf Raja Jajahan Wilayah/Pembesar Daerah dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Undang Luak Wilayah dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Teramat Mulia ini membawa gelar adat sebagai TUAN SRI PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai PUAN SERI.
Darjat Pangkat Kedua dalam Darjah Yang Amat Mulia iaitu:
Y.A.M. Kaus Penghulu Pesaka Adat (Pemangku Adat) ia sama taraf Penghulu Mukim dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Lembaga dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Amat Mulia ini membawa gelar adat sebagai TO' SRI PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai TOH PUAN.
Darjat Pangkat Ketiga dalam Darjah Yang Mulia iaitu:
Y.M. Kaus Penggawa Pesaka Adat (Pemangku Adat Muda) ia sama taraf Pegawai Kawasan atau Ketua penempatan penduduk atau Ketua perkampungan dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Buapak dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Mulia ini membawa gelar adat sebagai TO' PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai TOK PUAN.
Darjat Pangkat Keempat dalam Darjah Yang Amat Hormat iaitu:
Y.A.H. Kaus Pangkuan Pesaka Adat Karaeng. Penerima Darjah Yang Amat Hormat ini membawa gelar adat sebagai TO' SRI dan isteri akan membawa gelar adat sebagai CIK PUAN. Bagi penerima Perempuan membawa gelar adat sebagai TOH PUAN.
Darjat Pangkat Kelima dalam Darjah Yang Hormat iaitu:
Y.H. Kaus Pegawai Pesaka Adat Karaeng. Penerima Darjah Yang Hormat ini membawa gelar adat sebagai TO' dan isteri akan membawa gelar adat sebagai CIK PUAN. Bagi penerima Perempuan membawa gelar adat sebagai TOH.
UnlikeUnlike ·  ·  · 2311

News Feed

RECENT ACTIVITY
NYAWA DI HUJUNG TANDUK, TIADA SIAPA YANG DAPAT MENYELAMATKAN DIRI,
PERCUTIAAN INDAH MENJADI MIMPI NGERI YANG REALITI BERADA DI AMBANG MAUT... ALLAHU AKBAR KUASA-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI. PERANCANGAN MANUSIA MEMANG TIDAK SAMA DENGAN PERANCANGAN-MU, ALLAHU AKBAR BETAPA KERDIL-NYA MANUSIA DI SISI-MU.
LikeLike ·  · 
Muh Ilham Riburane added 3 new photos.
KERAJAAN MAKASSAR ( KERAJAAN KEMBAR GOWA TALLO ) SUDAH MENGUASAI PERDAGANGAN DI TANAH MALAKA PADA ABAD XIV .
1. RAJA GOWA VI KARAENG TUNATANGKA BISEYANG , RAJATALLO 1 KARAENG LOE RI SERO DAN RAJA TALLO 2 KARAENG SAMARLUKKA DAPAT MENGUASAI PERDAGANGAN DI TANAH MALAKA SAMPAI PATTANI SEHINGHA RAJA GOWA MEMPUNYAI PIUTANG PADA RAJA MALAKA SULTAN MAHMUD SYAH ,KRN RAJA2 MAKASSAR MENGUASAI ILMU PELAYARAN .
2. SATU PEMBUKTIAN BAHWA RAJA GOWA TALLO MENGUASAI PERDAGANGAN DI TANAH MALAKA ADALAH ADANYA BUKU BAKABA MINANG BAHWA TOKOH LAKSAMANA AWANG , PUTRI LODAN , PUTRI ENVCK TUNGGAL , DAN PUTRI BALQIS ADALAH TURUNAN ?GOWA TALLO .
3.TOKOH WAJO AMANAGAPPA YG MEMBUKA DAN MEMBUMIKAN ILMU PELAYARAN DARI RAJA2 GOWA TALLO ( KARAENG SAMARLUKKA ) SEHINGGA MENJADI ILMU PELAYARAN DUNIA .
4.PUNCAKKEJAYAAN GOWA PD MASA RAJA GOWA XV SULTAN MALIKUL SAID DGN LUAS WILAYAH DARI UTARA KESULTANAN SULU , SELATAN ABORIGIN ( AUSTRALIA ) , DARI TIMUR PULAU DOBO , DAN BARAT KESULTANAN SUMBAWA , DAN PUNCAK KEJATUHAN GOWA PD MASA RAJA GOWA KE XVI SULTAN HASANUDDIN DENGAN ADANYA PERJANJIAN BONGAYA THN 1669 ,DAN LUAS WILAYAH KABUPATEN KABUPATEN GOWA , TAKALAR , DAN KABUATEN MARUSU , YANG LAINNYA DIAMBIL ALIH OLEH VOC DAN DIKONTROL OLEH LA TENRITATA SBG MITRA ( BUGIS ) DAN LATENRITATA MENJADI RAJA BONE ( RAJA BUGIS ) THN 1672 , YG SEBENARNYA MENJADI RAJA BONE ADALAH LA MADDARAMMENG .
5. SEBELUM DATANG LA TENRI BORONG OPU DAENG RILAKKE KETANAH MALAKA , MAKA IMALAKA KARAENG ABDUL KARIM ( NAKHODA ALANG ) SDH BERADA DITANAH MALAKA KRN BELIAU LAHIR DAN BESAR DI MAAKA , SHG NAKHODA ALANG DAN OPU DAENG RILAKKE BESAMA2 MENCARI RAJA KECIK MENAIKI KAPAL PHINISI NAKHODA ALANG UNTUK MENYERANG RAJA KECIK KRN RAJAKECIK PEROMPAK .
6. PERGESERAN NAMA MAKASSAR KE BUGIS DITANAH MELAYU PADA AKHIR ABAD XVIII , DAN DIKUATKAN DENGAN KARYA LA GALIGO DAN SEJARAH BUGIS MAKASSAR OLEH WE TENRI OLLE YG DIAKUI OLEH SEJRAWAN BELANDA J.A BAKKERS ,J.NOORDUYYN YANG BERTEBAR DITANAH MELAYU DAN NUSANTARA SEHINGGA NAMA BUGIS YG MENJADI TOPIK BUDAYA YG IDENTIK DGN MAKASSAR YG SESUNGUHNYA PLESETAN BELAKA ,SEHINGGA NAMA MAKASSAR HANYA SBG KENANGAN SEJARAH DI TANAH MALAKA .
UnlikeUnlike ·  · 
  • You, Sri Pemangku Adat and 6 others like this.
  • Anri Jiee Kodong lucu nya lagi di luar sana tidak bisa membedakan mana bugis,mana luwu,makassar,mandar,toraja... semuanya di katakan bugis, colek admin di group ini tuan Sri Pemangku Adat.
  • Sri Pemangku Adat Salam hormat YM Anri Jiee Kodong kefahaman di Malaysia itu TIDAK SAMA sepertimana yang anda tahu di Sulawesi, Indonesia kerana di Malaysia ini Bangsa Melayu terdiri daripada pelbagai yang asal usul dari Sumatera, Jawa, Kalimantan, Sulawesi.. dan lain-lain.. MAKA itu.. bagi sesuaikan kami menyebut atas nama satu mengikut SUKU-SUKU mereka sahaja, jadi sila hormati.. ahli-ahli Grup ini dalam bahasa bicara anda......, amin ya allah.
  • Muh Ilham Riburane Yang dinamakan Nusantara adalah mencakup wilayah Indonesia ,Philipina , Brunai , Thailand , Khamboja , Vietnam ,Laos , Singapur, dan Malaysia yang memiliki Adat dan Budaya tersendiri dan tersebar diwilayah Nusantara , walapun tersebar dan membias kemana-mana tapi Adat dan Budaya tersebut harus terjaga sesuai dengan Karakternya , Contoh Raden Mas adalah Nama Bangsawan Jawa dan Sunda, Tengku dari Aceh , DaEng dan KaraEng dari Makassar, Arung dan Puang dari Bugis , Laode dari Buton , Tubagus dari Banten , Dato Srie dari Malaysia ,dan lain-lain .
  • Nur Balkis Jitu jasmani padu makrifat
    Jiwa teguh badan usah terkiat
    Pantang disentuh gempurnya cepat 

    Bumi Melayuku tanahnya berdaulat..

    Bertiup bayu dari Banjaran,
    Bayu berhembus seluas alam buana,
    Berkurun Melayu berdepan cabaran
    Belum lupus Melayu itu di peta dunia

    Belum lupus Melayu itu di peta Dunia,
    Kerna kebangkitan sudah di zamanya,
    Duhai Melayuku usah bertanya,
    Hidupnya MELAYU ISLAM itu pada agamanya
    9 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Terima kasih Sri Pemangku Adat,
    Admin grup Sri Pemangku Adat,
    Di Grup mencurahkan ilmu adat istiadat,
    Bicara menghargai menghormati itulah makrifat.
MALAYSIA DAN INDONESIA BAGAIKAN IRAMA DAN LAGU SENADA SEIRAMA .SEHATI SEJIWA SENTIASA MENYAMBUNG PERSAUDARAAN HINGGA KE GENERASI SETERUSNYA. SALUTE UNTUK MALAYSIA DAN INDONESIA.
Terima kasih kepada Bapak Imam Nahrawi yang baru sahaja dilantik sebagai Menteri Pemuda dan Olahraga, Republik Indonesia kerana sudi mengunjung saya di Kementerian Belia dan Sukan Malaysia hari ini.
Bapak Imam dan saya sempat bertukar pendapat tentang hubungan dua hala dan kerjasama jiran serumpun kita dalam bidang sukan dan pembangunan belia.
Insya'Allah perjumpaan tadi adalah permulaan kepada persahabatan kukuh yang mampu melakar hubungan yang lebih erat dikalangan generasi muda Malaysia dan Indonesia.
LikeLike ·  · 
HIDUP ADALAH SATU PENGEMBARAAN DALAM PELAYARAN MENUJU KE NEGERI ABADI ... BERSEDIA ATAU TIDAK PELAYARAN KITA AKAN TAMAT
MOGA BEKALAN KITA KE NEGERI ABADI DITERIMA-NYA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
LikeLike ·  · 
  • Sri Pemangku Adat likes this.
  • Nur Balkis Salam keramat menjunjung tinggi 
    7 petala langit menjadi saksi 
    30 juzuk menjadi pegangan hati 

    360 daerah menjadi saksi...

    Sebuah pelayaran kian bermula,..
    Mengharungi badai samudera yang bergelora,..
    Hanya kemudi iman yang teguh yang dapat
    Meluruskan layar dan meniti setiap arus tujuannya
    Meski dilanda badai dan ombak menggunung
    Di oleng arusnya gelombang dugaan…
    Namun yang memastikan ke mana
    Haluan sebuah bahtera hayatul itu 
    Umpamanya jitu jasmani padu makrifat
    Jiwa teguh badan usah terkiat..

    Adalah Si nakhoda minda yang arif
    Tentang ilmu firasat ilmu pelayarannya
    Kerana pada tali kemudi itulah
    Terletak kehalusan dan ketulusan jiwa
    Iman dalam genggamannya...
    Si awan biru yang sentiasa memerhati.
    Kadang tersenyum kadang diguris muram.
    Hanya kerana si Nakhoda menjadikannya tempat bual bicara.
    Segala kesedihan yang menerpa, kegembiraan yang menyinggah.
    Menjadi halwa buat si awan biru.

    Karya Putri Nusantara
    NUR BALKIS
    9 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali PELANGI NAN INDAH ITU MILIK KITA BERSAMA...
    KERANA KITA PUNYAI TUHAN YANG SAMA MEMCIPTAKAN PELANGI.
    1 min · Like
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
ASAL USUL WANGSA BUGIS MELAYU : Jalur keturunan Wangsa Bugis Melayu adalah daripada keturunan RAJA-RAJA BUGIS yang berkahwin dengan anak-anak BANGSAWAN MELAYU dan mewarisi pusaka ADAT KARAENG.
WARISAN PUSAKA ADAT KARAENG DAN BUDAYA KEHIDUPAN YANG DIAMALKAN KAUM KERABAT DAN KAUM KELUARGA DALAM MELAKS...
Continue Reading
LikeLike ·  · 
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
ASAL USUL WANGSA BUGIS MELAYU : Jalur keturunan Wangsa Bugis Melayu adalah daripada keturunan RAJA-RAJA BUGIS yang berkahwin dengan anak-anak BANGSAWAN MELAYU dan mewarisi pusaka ADAT KARAENG.
WARISAN PUSAKA ADAT KARAENG DAN BUDAYA KEHIDUPAN YANG DIAMALKAN KAUM KERABAT DAN KAUM KELUARGA DALAM MELAKS...
Continue Reading
LikeLike ·  · 
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
ASAL USUL WANGSA BUGIS MELAYU : Jalur keturunan Wangsa Bugis Melayu adalah daripada keturunan RAJA-RAJA BUGIS yang berkahwin dengan anak-anak BANGSAWAN MELAYU dan mewarisi pusaka ADAT KARAENG.
WARISAN PUSAKA ADAT KARAENG DAN BUDAYA KEHIDUPAN YANG DIAMALKAN KAUM KERABAT DAN KAUM KELUARGA DALAM MELAKS...
Continue Reading
LikeLike ·  · 
  • Sri Pemangku Adat and 9 others like this.
  • Insan Musafir Waalaikumsalam WMHWRKT......Aamiin Ya Allah
    11 hrs · Like · 1
  • Megat Faris Waalaikumussalam...
    Alhamdulillah... Syukor pd Allah..
    11 hrs · Like · 1
  • Tengku Mahkota Alam Waalaikumsalam waramatullahi wabarakatu. 
    Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar Insya Allah
    10 hrs · Like · 2
  • Nur Balkis Basasok bajarami, bapandam pakuburan, soko pusako kalau tadalami, mambayang cahayo diinggiran.(Kalau ajaran adat dapat didalami dan difahami, SERTA diamalkan oleh masyarakat, maka masyarakat itu akan menjadi tinggi mutunya).Salam Hormat
    10 hrs · Like
DI DUNIA KITA BERSAMA MENITI JAMBATAN KE SYURGA
DI AKHIRAT KITA SENDIRIAN MENITI TITIAN SIRAT
MOGA KITA SELAMAT MENITI JAMBATAN DI DUNIA JUA JAMBATAN
DI AKIRAT ALLAHU AKBAR AAMIIN
Buenos dias mundo!
¿Se animan a cruzar?
Sociedad Argentina de Horticultura
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
LikeLike ·  · 
SUBHANALLAH INDAHNYA TAMAN SASTERA RATU RIMBA NIAGARA ANUGERAH DARI ILAHI YANG DISYUKURI
Paisajes SAH.
Sociedad Argentina de Horticultura
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
LikeLike ·  · 
TAMAN RATU TEDUNG NAN INDAH
LikeLike ·  · 
MOGA KITA MENJADI HAMBA-NYA YANG BERSYUKUR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Anugerah dari Allah. Selamat pagi semua! ‪#‎SalamMuslim‬
LikeLike ·  · 
SESUNGGUH-NYA ALLAH MAHA PENGAMPUN
LikeLike ·  · 
BANGKITLAH SAUDARA SEAKIDAHKU UNTUK SAUDARA KITA YANG DIZALIMI TANPA EHSAN!
Demi Syahadah yang Sama!!
Tentera India Muslim ditembak mati pihak British kerana enggan melawan dan menyerang Kerajaan Uthmaniah Turkey. Gambar ini dirakamkan pada tahun 1914 dan menjadi bukti jenayah pihak kufar keatas kaum muslimin. Mereka ini syahid kerana mempertahankan saudara seakidah. Gaza-AlAqsa-Syria-Burma-Pattani dan dimanakah Kita...?
Susunkan langkah untuk usahakan gerakerja Peduli Ummah kita.
Sani Araby Al-Kahery
LikeLike ·  · 
SELAMAT HARI KEPUTERAAN BUAT YM KEDATON KRATON WAHYU UTAMA
Selamat Hari Keputeraan buat YM Kedaton Kraton Wahyu Utama,
moga terus tabah dan sukses apa yang diusahakan Aamiin
Sempena hari yang berbahagia ini diucapkan jutaan teriama kasih di atas segala dukungan yang diberikan dalam dunia sastra nusantara yang amat diminati ini.
Persahabatan dalam persaudaraan di alammaya ini terlalu indah diindahkan lagi dengan hasrat suci murni bagi memartabatkan seni dan budaya nusantara malah di seluruh dunia dengan bermatlamatkan melahirkan suara hati perdamaian dunia melalui bidang seni dan budaya yang ada pada setiap budayawan nusantara.
Niat suci murni ini tidak akan tercapai jika tiada kesungguhan dan perpaduan di antara budayawan. Bukan senang untuk menyatukan budayawan yang ada di seluruh nusantara. Justru diucapkan tahniah di atas segala usaha YM Kedaton Kraton Wahyu Utama bagi memartabatkan seni dan budaya nusantara untuk dikenali di serata dunia. Moga berjaya apa yang dicitakan In Shaa Allah Aamiin.
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,
RATU RIMBA NIAGARA @ TOH PUAN RATU KENCANA SARI
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA
PUJANGGA SRIBU JAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA
CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
& 202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
20 MUHARRAM 1436H
13 NOVEMBER 2014
BERITA KUSUS UNDANGAN KEHORMATAN PENDIRIAN KEDUTAAN KEDUTAAN AGUNG KERATON KERAJAAN RAJA RAJA SULTAN SE NUSANTARA SEDUNIA DI YOGYAKARTA dt copi tgl 6 juli 2014
UNDANGAN KEHORMATAN –
Dengan ini Kami Perkenan kan Mengudang Para Yang Kami Mulyakan Raja Raja Sultan Sultan Pemangku Adat Keraton Keraton Kerajaan Senusantara Se Dunia Untuk Berkenan Dengan Setulus Tulusnya Mendukung Merestui Dan Berkenan Bergabung Berpartisipasi dalam Mewujutkan Mengembangkan Pesona Budaya Kegiatan KANTOR PUSAT PERWAKILAN SEKBER ''KEDUTAAN KEDUTAAN AGUNG KERATON KERATON KERAJAAN SE NUSANTARA SEDUNIA ''
Dengan Berkenan Yang Mulia Resmi Bergabung Dan Mendirikan KANTOR PERWAKILAN ''KEDUTAAN AGUNG KEBANGKITAN KEJAYAAN KEAGUNGAN KERATON KERAJAN YANG MULIA PIMPIN - Di Yogyakarta Ber Gabung Didalam Kegiatan SEKBER KEDUTAAN KEDUTAAN AGUNG KEBANGKITAN KEJAYAAN KERATON KERATON KERAJAAN SE NUSANTARA SE DUNIA - Di Ndalam Kedaton Kraton Laboratorium Pesona Wisata Dunia - Central Media Expo Publikasi Gelar Opera Teateral Kirab Adat Bersama Expo Pesona Budaya Keraton Keraton Se Nusantara Se Dunia setiap saat - Era Mengembangkan KeIstimewaan Yogyakarta DIY Menjadi Kota Pesona Wisata Dunia - Pintu Gerbang Tujuan Wisata Dunia Menju ke Kawasan Keraton Keraton Nusatara dunia –
Sekaligus Merintis Pembangunan "KAWASAN ALAM PESONA WISATA MONOMENTAL PESONA BUDAYA KEDATON KRATON WAHYU UTAMA NEWSEUM LUKISAN RAJA RAJA SENUSANTARA SEDUNIA - Central Media Expo Publikasi Gelar Opera Teateral Kirab Adat dan Expo Pesona Budaya Keraton Keraton Se Nusantara Se Dunia –
ERA MEWUJUTKAN TEKAT SUMPAH WAHYU UTAMA BERSAMA BANGKIT MEMBANGUN DUNIA PARIWISATA INDONESIA MEMASUKI ZAMAN KE EMASAN NAN MEMPESONA NAN MENAKJUBKAN DI SEGALA BIDANG - MEMBANGUN PUSAT PERDABAN DUNIA - ''KOTA AGUNG KEBUDAYAAN ZAMAN DAMAI KEKAL ABADI " Seru Seluruh Umat Umat Rakyat Semesta Alam Raya - Kiblat Filosofi Alam Pesona Wisata Budaya Kedamaian Dunia " - Menjadi Tujuan Utama Wisata Dunia –
Terbangunnya Cahaya Alam Pesona Wisata Nusantara - Indonesia Mercusuar Perdamaian Kedamaian Dunia –
Bila mana Yang Mulia Berkena segera Bergabung - Sialahkan Hubungi Kami Via INBOX Kedaton Kraton Wahyu Utama - HP 081227888199 , 087738154701 - email :kratonwahyuutama@yahoo.com . Pusat Kegiatan Ndalem Kedaton Kraton Wahyu Utama Laboratorium Pesona Wisata Dunia SEkBER KEDUTAAN KEDUTAAN AGUNG KERATON KERATON KERAJAAN SENUSANTARA SEDUNIA - Jalan Cikditiro 12 Yogyakarta - Kodepos 55223
.Atas Berkenan Yang Mulia Raja Raja Sultan Sultan Keraton Keraton Nusantara Dunia Bergabung Dalam Kegiatan ini Kami Ucapakan Terimakasih .
Dan Amanat Titah Sabda Agung YM segera Kami Laksanakan - Untuk Segera Kami prose Dan Terbitkan PRASASTI AGUNG BERDIRINYA ''KEDUTAAN AGUNG KERATON YANG MULIA PIMPIN '' di Yogyakarta –
Demi Ke agunag Cahaya Pesona Wisata pesona budaya Nusantara Nan Agung Terbangunnya iNDONESIA NUSANTARA CENTERMERCUSUAR PERDAMAIAN KEDAMAIAN DUNIA - Nan mempesona nan menakjubkan disegala bidang . Titah Paduka Segera Sangat Kami Tunggu -dan segera kami Laksanakan –
Yogyakarta tgl 6 juli 2014 jam 3:20
Hormat kami
‘’Kedaton Kraton Wahyu Utama – Laboratorium Pesoana Wisata Dunia “
SEKBER “Kedutaan Kedautaan Agung Keraton Keraton Kerajaan Raja Raja Sultan Pemangku Adat Se Nusantara Sedunia
KETERANGAN LANJUT
UNDANGAN KEHORMATAN TERSEBUT , merupakan undangan kusus mengawali permohonan kami kepada Ynga Mulya Berkenan Untuk Mendirikan Kantor Perwakilan Didalam KANTOR PERWAKILAN BERSAMA - SEKBER '' KEDUTAAN KEDUTAAN AGUNG KEBANGKITAN KEJAYAAN KERATON KERATON KERAJAAN RAJA RAJA SULTAN SE NUSANTARA SE DUNIA '' CENTRAL MEDIA EXPO PUBLIKASI KEGIATAN PESONA BUDAYA KEHIDUPAN ALAM PESONA WISATA KEBANGKITAN KAWASAN KEJAYAAN KERATON KERATON KERAJAAN RAJA RAJA SULTAN - PEMANGKU ADAT - SE NUSANTARA SE DUNIA –
Langkah Kerja Kami dalam maksud TERBITNYA UNDANGAN KEHORMATAN TERSEBUT - Adalah merupakan Langkah awal - melalui Media Dunia Maya ini Kami Mohon Keapada YM Raja Raja Sultan Nusantara Duinia - berkenan segera - Untuk Mengirimkan Data Data Utama - Simpel - Yaitu Foto Yang Mulaya Raja Sultan Pemangku Adat , Serta Nama Keraton Kerajaan Yang Mulya Pimpin - Serta Tanda Tangan Yang Mulya - Dikirim VIa INBOX Kedaton Kraton Wahyu Utama , Guna Proses Pembuatan - Serta _ Penerbitan PRASASTI AGUNG PERSMIAN - BERDIRINYA ''KEDUTAAN AGUNG KERATON KERAJAAN - RAJA - SULTAN SE NUSANTARA SE DUNIA –
Melalui Media Dunia maya ini - Dan Via INBOX Kedaton Kraton Wahyu Utama - telah berkenan dengan tulus lahir batin serta Dukungan Partisipasi sepenuhnya Berkenan Setuju mendirikan Kantor Perwakilan KEDUTAAN AGUNG KERATON KERAJAAN NYA - Bergabung didalam Kantor Pusat SEKBER '' KEDUTAAN KEDUTAAN AGUNG KEBANGKITAN KEJAYAAN KERATON KERATON KERAJAAN RAJA RAJA SULTAN - PEMANGKU ADAT SE NUSANTARA SE DUNIA - DI YOGYAKARTA -KOTA PESONA WISATA DUINIA -PINTU GERBANG ALAM PESONA WISATA BUDAYA DUNIA KEAGUNGAN KERATON KERAJAAN RAJA RAJA SULTAN SULTAN PEMANGKU ADAT SE NUSANTARA - SE DUNIA –
Prose Perintisan Pembangunan "PUSAT PERDABAN DUNIA '' KOTA AGUNG KEBUDAYAAN ZAMAN DAMAI KEKAL ABADI '' Kiblat Filosofi Kehidupan Alam Pesona Wisata Budaya Kedamaian Dunia –
Sekaligud Proses Alami Perintisan Pemabagunan ""KAWASAN A;LAM PESONA WISATA MONUMENTAL PELESTARAIAN PENGEMBANGAN PUSAT MEDIA EXPO PUBLIKASI DAN GELAR PESONA BUDAYA OPERA PESONA BUDAYA KEBANGKITAN KEJAYAAN KERATON KERATON KERAJAAN RAJA RAJA SULTAN -PEMNGKU ADAT SE NUSANTARA SE DUNIA - ''KEDATON KRATAON WAHYU UTAMA - LABORATORIUM PESOAN WISATA DUNIA - NEWSEUM LUKISAN RAJA RAJA SENUSANTARA SE DUNIA -''
Dengan Langakah Awala Sangat SIMPEL ( Sanagat mudah ) Melaui MEDIA FACEBOOK - VIA INBOX - PENDAFTARAN PENDATAAN - Selanjutnya Langsung diproses Proses pembuatan - Penerbitan PRASATI AGUNG PERSMIAN '' KEDUTAAN AGUNG KEARATON KEARAJAN RAJA / SULTAN NUSANTARA DUNIA - dapat segera kami terbitkan –
Setelah Yang Mulya _ Menyatakan BerKenan dan Siap - Bergabung Dan RESMI MENDIRIKAN - KANTOR MEDIA EXPO PUBLIKASI - KANTOR PERWAKILAN '' KEDUTAAN AGUNG KEARTON KERAJAAN YANG MULYA PIMPIN - BERDASARKAN Titah Sabda Agung Yang Mulaya SETUJU Mendukung Berdirinya KEDUTAAN AGUNG KERATON KERAJAAN YANG MULYA PIMPIN - Segera Kami Laksanakan Prose Pembuatan dan Penerbitan "PRASASTI AGUNG BUKTI RESMI BERDIRINYA '' KEDUTAAN AGUNG KERATON KERAJAAN YANG MULYA PIMPIN –
Bila Yang Mulya Ber Kenan Segera Hubungi Kami VIA INBOX Kedaton Kraton Wahyu Utama - setelah pendataan dan penerbitan tersebut – baru Langkah Kemudian kami prose bersama Gelar Gelar budaya aset event event pesona wisata nya - salam Rahayu EXpo Publikasi Pesona Wisata Budaya Nsantara nan agung –
Bersama Kita Bangun - Rahayu Rahayu Rahayu ...
Yogyakarta tgl 6 juli 2014 jam 3:20
Hormat kami
‘’Kedaton Kraton Wahyu Utama – Laboratorium Pesoana Wisata Dunia “
SEKBER “Kedutaan Kedautaan Agung Keraton Keraton Kerajaan Raja Raja Sultan Pemangku Adat Se Nusantara Sedunia
LikeLike ·  · 
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
PENGERTIAN SUKU ANAK JAWI BAGI WANGSA BUGIS MELAYU.
Di Malaysia, umumnya mengetahui bahawa Suku Anak Jawi itu adalah bangsawan berdarah kacukan keturunan Arab berkahwin dengan darah bangsawan keturunan Melayu dan melahirkan zuriat yang dikenali sebagai SUKU ANAK JAWI bagi Wangsa Bugis Melayu. Mereka masih menggunakan gelar turun temurun seperti Sayyid, Syaikh, Syeikh, Sharifah, Syarif, Syed, Wan, Nik, Che, Tuan, Tengku atau mana-mana yang berkaitan jurai keturunan Suku Anak Jawi. Dalam Adat Karaeng Wangsa Bugis Melayu mereka diberi Gelar Adat yang mengguna pakai nama warisannya atau mengikut nasab sebelah bapa atau ibu mereka. Diperjelaskan seperti berikut:-
Contoh Penggunan Gelar Adat Kepada Anggota Dalam PERSATUAN KELUARGA BESAR WAN PERKASA MALAYSIA (PKBWPM) :
Yang Dipertua : Y.M. To’ Paduka Raja Amar Wan Perkasa
(Contoh lain; To’ Paduka Raja Indera Sharif Shah Perkasa atau To’ Paduka Raja Lela Syed Perkasa atau To’ Paduka Raja Amar Syeikh Perkasa dan lain-lain)
Naib Yang Dipertua: Y.H. To’ Sri Panglima Lela Wan Perkasa
Setiausaha : To’ Sri Pahlawan Indera Wan Perkasa
Penolong Setiausaha : To’ Setia Hulubalang Andika Wan Perkasa
Bendahari : To’ Sri Kesatria Amar Wan Perkasa
Ahli-Ahli Jawatankuasa Biasa (AJK) :
AJK (1) : To’ Kelana Indera Wan Perkasa
(Contoh lain; To’ Sharif Shah Indera Perkasa atau To’ Syed Lela Perkasa atau To’ Syeikh Amar Perkasa dan lain-lain. Di mana, perkataan ‘Kelana’ tidak digunakan kerana lazimnya Suku Bugis menggunakan perkataan ‘Kelana’ yang bermaksud Ketua Sidang)
AJK (2) : To’ Setia Menteri Amar Wan Perkasa
AJK (3) : To’ Syahbandar Lela Wan Perkasa
AJK (4) : To’ Maulana Hakim Andika Wan Perkasa
AJK (5) : To’ Biduwanda Indera Wan Perkasa
AJK (6) : To’ Mahajana Amar Wan Perkasa
AJK (7) : To’ Setia Bijaya Lela Wan Perkasa
AJK (8) : To’ Dagang Andika Wan Perkasa
AJK (9) : To’ Demang Lela Wan Perkasa
AJK (10) : To’ Bentara Indera Wan Perkasa
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
LikeLike ·  · 
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
PENGERTIAN SUKU ANAK JAWI BAGI WANGSA BUGIS MELAYU.
Di Malaysia, umumnya mengetahui bahawa Suku Anak Jawi itu adalah bangsawan berdarah kacukan keturunan Arab berkahwin dengan darah bangsawan keturunan Melayu dan melahirkan zuriat yang dikenali sebagai SUKU ANAK JAWI bagi Wangsa Bugis Melayu. Mereka masih menggunakan gelar turun temurun seperti Sayyid, Syaikh, Syeikh, Sharifah, Syarif, Syed, Wan, Nik, Che, Tuan, Tengku atau mana-mana yang berkaitan jurai keturunan Suku Anak Jawi. Dalam Adat Karaeng Wangsa Bugis Melayu mereka diberi Gelar Adat yang mengguna pakai nama warisannya atau mengikut nasab sebelah bapa atau ibu mereka. Diperjelaskan seperti berikut:-
Contoh Penggunan Gelar Adat Kepada Anggota Dalam PERSATUAN KELUARGA BESAR WAN PERKASA MALAYSIA (PKBWPM) :
Yang Dipertua : Y.M. To’ Paduka Raja Amar Wan Perkasa
(Contoh lain; To’ Paduka Raja Indera Sharif Shah Perkasa atau To’ Paduka Raja Lela Syed Perkasa atau To’ Paduka Raja Amar Syeikh Perkasa dan lain-lain)
Naib Yang Dipertua: Y.H. To’ Sri Panglima Lela Wan Perkasa
Setiausaha : To’ Sri Pahlawan Indera Wan Perkasa
Penolong Setiausaha : To’ Setia Hulubalang Andika Wan Perkasa
Bendahari : To’ Sri Kesatria Amar Wan Perkasa
Ahli-Ahli Jawatankuasa Biasa (AJK) :
AJK (1) : To’ Kelana Indera Wan Perkasa
(Contoh lain; To’ Sharif Shah Indera Perkasa atau To’ Syed Lela Perkasa atau To’ Syeikh Amar Perkasa dan lain-lain. Di mana, perkataan ‘Kelana’ tidak digunakan kerana lazimnya Suku Bugis menggunakan perkataan ‘Kelana’ yang bermaksud Ketua Sidang)
AJK (2) : To’ Setia Menteri Amar Wan Perkasa
AJK (3) : To’ Syahbandar Lela Wan Perkasa
AJK (4) : To’ Maulana Hakim Andika Wan Perkasa
AJK (5) : To’ Biduwanda Indera Wan Perkasa
AJK (6) : To’ Mahajana Amar Wan Perkasa
AJK (7) : To’ Setia Bijaya Lela Wan Perkasa
AJK (8) : To’ Dagang Andika Wan Perkasa
AJK (9) : To’ Demang Lela Wan Perkasa
AJK (10) : To’ Bentara Indera Wan Perkasa
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
LikeLike ·  · 
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
PENGERTIAN SUKU ANAK JAWI BAGI WANGSA BUGIS MELAYU.
Di Malaysia, umumnya mengetahui bahawa Suku Anak Jawi itu adalah bangsawan berdarah kacukan keturunan Arab berkahwin dengan darah bangsawan keturunan Melayu dan melahirkan zuriat yang dikenali sebagai SUKU ANAK JAWI bagi Wangsa Bugis Melayu. Mereka masih menggunakan gelar turun temurun seperti Sayyid, Syaikh, Syeikh, Sharifah, Syarif, Syed, Wan, Nik, Che, Tuan, Tengku atau mana-mana yang berkaitan jurai keturunan Suku Anak Jawi. Dalam Adat Karaeng Wangsa Bugis Melayu mereka diberi Gelar Adat yang mengguna pakai nama warisannya atau mengikut nasab sebelah bapa atau ibu mereka. Diperjelaskan seperti berikut:-
Contoh Penggunan Gelar Adat Kepada Anggota Dalam PERSATUAN KELUARGA BESAR WAN PERKASA MALAYSIA (PKBWPM) :
Yang Dipertua : Y.M. To’ Paduka Raja Amar Wan Perkasa
(Contoh lain; To’ Paduka Raja Indera Sharif Shah Perkasa atau To’ Paduka Raja Lela Syed Perkasa atau To’ Paduka Raja Amar Syeikh Perkasa dan lain-lain)
Naib Yang Dipertua: Y.H. To’ Sri Panglima Lela Wan Perkasa
Setiausaha : To’ Sri Pahlawan Indera Wan Perkasa
Penolong Setiausaha : To’ Setia Hulubalang Andika Wan Perkasa
Bendahari : To’ Sri Kesatria Amar Wan Perkasa
Ahli-Ahli Jawatankuasa Biasa (AJK) :
AJK (1) : To’ Kelana Indera Wan Perkasa
(Contoh lain; To’ Sharif Shah Indera Perkasa atau To’ Syed Lela Perkasa atau To’ Syeikh Amar Perkasa dan lain-lain. Di mana, perkataan ‘Kelana’ tidak digunakan kerana lazimnya Suku Bugis menggunakan perkataan ‘Kelana’ yang bermaksud Ketua Sidang)
AJK (2) : To’ Setia Menteri Amar Wan Perkasa
AJK (3) : To’ Syahbandar Lela Wan Perkasa
AJK (4) : To’ Maulana Hakim Andika Wan Perkasa
AJK (5) : To’ Biduwanda Indera Wan Perkasa
AJK (6) : To’ Mahajana Amar Wan Perkasa
AJK (7) : To’ Setia Bijaya Lela Wan Perkasa
AJK (8) : To’ Dagang Andika Wan Perkasa
AJK (9) : To’ Demang Lela Wan Perkasa
AJK (10) : To’ Bentara Indera Wan Perkasa
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.ike
Like ·  · 
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
SEJARAH WANGSA BUGIS MELAYU DI NUSANTARA.
Di Malaysia, Wangsa Bugis Melayu menjadikan Kitab Bugis Tua sebagai bahan rujukan sejarah keturunan mereka dan penjelasan cerita dari waris-waris dan jalur keturuanan secara turun temurun. Contoh seperti cerita di bawah ini:-
Christian Perlas (1973) yang mengutip buku nya Tome Pires, seorang pengembara berbangsa Portugis yang pernah ke Indonesia sekitar abad ke 16 menceritakan tentang orang Bugis Makassar dilautan , yang dianggap nya sebagai bajak bajak laut . Lebih lanjut beliau mengatakan :
" Kepulauan Mencacar , terletak sekitar empat atau lima hari pelayaran meliwati pulau yang baru kita sebut Borneo. Ditengah perlayaran kalau kita dari Melaka ke Maluku .Penduduk pulau itu berdagang dengan Melaka, Jawa, Berunai, Negeri Siam dan semua tempat yang terletak diantara negeri Pahang dan Negeri Siam. Tidak ada bangsa yang lebih menyerupai bangsa Siam , kecuali merika. Merika semua nya kafir , gagah dan suka berperang. Disitu banyak bahan makanan. Orang daripada pulau itu ialah perompak yang paling hebat diseluruh dunia . Kekuatan nya sangat besar dan kapal nya banyak. Merika belayar untuk merompak dari negeri merika sampai ke Pegu , Maluku, Banda dan di semua pulau disekitar pulau Jawa. Datang ke Melaka membawa barang jualan dengan kapal yang dinamakan Phinisi yang besar dan kukuh dibuat dengan baik . Merika membawa banyak makanan , beras yang putih sekali dan sedikit emas. Merika pula membawa pulang kain bertanggi , kain daripada Cambay dan sedikit daripada Benggala serta Benua Keling. Juga membawa lubbana jawi dan dupa. Pulau ini ramai penduduk nya , banyak daging nya dan perbekalannya melimpah limpah. Orang nya semua memakai keris dan kuat kuat belaka. Merika belayar kesana kemari dan ditakuti dimana mana".
Catatan ini diambil daripada antara Persatuan Keluarga Besar dan Kerabat Wangsa Bugis Melayu di Malaysia.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
LikeLike ·  · 
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
SEJARAH WANGSA BUGIS MELAYU DI NUSANTARA.
Di Malaysia, Wangsa Bugis Melayu menjadikan Kitab Bugis Tua sebagai bahan rujukan sejarah keturunan mereka dan penjelasan cerita dari waris-waris dan jalur keturuanan secara turun temurun. Contoh seperti cerita di bawah ini:-
Christian Perlas (1973) yang mengutip buku nya Tome Pires, seorang pengembara berbangsa Portugis yang pernah ke Indonesia sekitar abad ke 16 menceritakan tentang orang Bugis Makassar dilautan , yang dianggap nya sebagai bajak bajak laut . Lebih lanjut beliau mengatakan :
" Kepulauan Mencacar , terletak sekitar empat atau lima hari pelayaran meliwati pulau yang baru kita sebut Borneo. Ditengah perlayaran kalau kita dari Melaka ke Maluku .Penduduk pulau itu berdagang dengan Melaka, Jawa, Berunai, Negeri Siam dan semua tempat yang terletak diantara negeri Pahang dan Negeri Siam. Tidak ada bangsa yang lebih menyerupai bangsa Siam , kecuali merika. Merika semua nya kafir , gagah dan suka berperang. Disitu banyak bahan makanan. Orang daripada pulau itu ialah perompak yang paling hebat diseluruh dunia . Kekuatan nya sangat besar dan kapal nya banyak. Merika belayar untuk merompak dari negeri merika sampai ke Pegu , Maluku, Banda dan di semua pulau disekitar pulau Jawa. Datang ke Melaka membawa barang jualan dengan kapal yang dinamakan Phinisi yang besar dan kukuh dibuat dengan baik . Merika membawa banyak makanan , beras yang putih sekali dan sedikit emas. Merika pula membawa pulang kain bertanggi , kain daripada Cambay dan sedikit daripada Benggala serta Benua Keling. Juga membawa lubbana jawi dan dupa. Pulau ini ramai penduduk nya , banyak daging nya dan perbekalannya melimpah limpah. Orang nya semua memakai keris dan kuat kuat belaka. Merika belayar kesana kemari dan ditakuti dimana mana".
Catatan ini diambil daripada antara Persatuan Keluarga Besar dan Kerabat Wangsa Bugis Melayu di Malaysia.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
LikeLike ·  · 
Ibu ...tak lama lagi kita akan menyambut Ramadhan....
gimana ibu...makanan untuk dimakan hari ini pun nggak ada...
Tak apalah nak...kita makanlah apa yang ada...
Pokoknya semuanya nggak ada...kita kena berlapar ibu...
Berlapar itu lebih baik daripada kita meminta-minta nak...
Kenapa ya buk...orang-orang kaya ini nggak yang ada suka
membantu orang miskin seperti kita... mereka mahu kita
melutut di kakinya belum tentu mahu berbagi nikmat harta
yang mereka miliki...
Nak...orang miskin ni...dipandang hina orang kaya nak...
orang kaya baginya akan jadi miskin jika mereka bersedekah walaupun
dengan sedikit roti ....
Ibu....saya mau keluar sekejap...ibu tunggu saja di rumah
zikir banyak-banyak untuk hilangkan lapar ya buk...
Si anak tadi pergi ke rumah orang yang paling kaya di kampung itu.
secara kebetululan orang kaya itu sedang bersarapan pagi dengan
roti yang banyak .....
Si anak itu menghampiri si kaya.
Pak...boleh tak berikan saya sedikit roti yang bapak punya...."
Pergi kamu dari sini ...aku jijik lihat kamu ini ...taunya kamu
minta...minta ...di sini bukan untuk meminta sedekah...pergi kamu dari sini ...!!!"
Si anak tak berputus asa...pergi juga merayu-rayupenuh simpati apabila mengenangkan ibunya dirumah kelaparan...
Pak...kasihanilah saya...udah tiga hari saya dan ibu saya tak makan...
tak rugi bapak sedekah kan sedikit roti pun udah memadai.
Saya bukan minta uang bapak...saya cuma minta sedikit roti untuk saya makan dengan ibu saya..pak...tolong kasihani saya pak..."
Kenapa kamu degil sangat...pergi kamu...! Pergi kamu dari sini..."
Marah si kaya yang amat sangat lantaran itu di balingkan roti ke muka
si anak itu...
Anak itu terus lari bersama dengan roti yang dibalingkan oleh si kaya.
Sampai di rumah ibunya masih berzikir.
" Ibu...ini rejeki kita...ibu....ibu makan separuh saya makan separuh buk..."
"Syukur Alhamdulillah...Allah berikan kita rejeki tanpa sangka-sangka bolehlah mengalas kelaparan kita...kita angkat tangan ya nak agar Allah merahmati orang yang menyedekahkan kita roti ini."
Si anak menangis apabila mengingatkan gimana dia dimaki hamun oleh si kaya raya dan membaling roti itu ke wajahnya dan roti itu jatuh di ke tanah."
"Kenapa anak nangis? Apa yang telah tejadi nak?"
"Marilah kita sama doakan yang sedekah roti ini pada kita ya buk...moga Allah balas dengan sebuah istana di Syurga. Aamiiin ya Rabbal A'Lamiin."
Si kaya yang membalingkan roti itu tika pergi ke kantornya telah berlaku kecelakaan jalanraya dan mati ditempat kejadian.
Ruh si kaya kaget gimana dia boleh memiliki sebuah Istana Syurga yang indahnya tidak dapat dibandingkan dengan istananya di dunia.
Baru dia sadar bahawa roti yang dilemparkan kepada anak si miskin itulah yang menyebabkan dia diKurniakan Allah sebuah Istana Syurga yang indah....Subnallah jika dia tahulah begini hebatnya nikmat bersedekah bukan setakat sedikit roti saja malah istana dan uangnya yang banyak itu diinfakkan ke jalan-jalan Allah....tapi dia cuma memiliki sebuah Istana Syurga sahaja itu pun berkat doa si miskin yang mendoakannya walaupun didermakan sedikit roti dalam keadaan yang amat menyedihkan!.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
22 Syaaban 1434H
1 Julai 2013M
Wasiat Kedua dari Rasulullah shallallahu alaihi wasallam kepada Abu Dzar Al Ghifari RA. adalah Melihat Pada Orang yang Lebih Rendah Dalam Hal Materi...
SMSTAUHIID.COM
LikeLike ·  · 

PELANGI  NAN INDAH INI KUKONGSIKAN KEPADA SEMUA RAKAN ALAMMAYAKU YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT


  • PETIKAN PERPUSTAKAAN & GALERI SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA NUSANTARA
    RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
    21 MUHARRAM 1436H
    14 NOVEMBER 2014

DISIARKAN KARYA SEMPENA MERAIKAN HARI KEPUTERAAN YM KEDATON KRATON WAHYU UTAMA TANGGAL 13 NOVEMBER 2014 BERSAMAAN 20 MUHARRAM 1436H


PETIKAN WALL GRUP SRI PEMANGKU ADAT, RATU RIMBA NIAGARA & RAKAN ALAM MAYA
21 MUHARRAM 1436H
14 NOVEMBER 2014

0 comments:

Post a Comment

 
;