Monday 5 January 2015

FIA PRADITA TIUPAN SEMANGAT OBOR PENAMU SENTIASA MEMBARA DI HATIKU!



FIA PRADITA TIUPAN SEMANGAT OBOR PENAMU SENTIASA MEMBARA DI HATIKU!

Rabeah Binti Mohd Ali shared a photo to Pradita Fia's timeline.
1 hr ·
ALLAH MAHA PEMURAH SENTIASA MEMBERIKAN AKU ILHAM UNTUK BERKARYA
SASTERA. ALLAHU AKBAR AAMIIN
Aku bersyukur kepada Allah swt sebanyak-banyak-Nya kerana bilamana aku melayari
laman FBku seperti aku dihujani permata-permata Syurga yang gugur dari langit ke tujuh ... aku teruja mengutip permata Syurga setiap hari sehingga aku tak terkutip-kutip telalulah banyak. Lagi aku bagikan Permata Syurga Kurniaan-Nya kepada penghuni alammaya lagilah banyak tak terkata. Allahu Akbar betapa Allah itu Maha Pemurah kepada semua hamba-Nya tanpa terkecuali.
Yang membuatkan aku sedih terutama kepada rakan fbku, mereka baca karyaku semahunya tapi rasa terpanggil untuk like jauh sekali untuk komentar apa yang aku tulis. Jika aku tulis memuji diriku sendiri memang patutlah tak di like atau di komentar kerana aku berlagak sombong . Ini yang aku tulis Memuji Memuja Allah swt dan Nabi Muhammad saw pun tak mahu lembut hati nak like.
Ini adalah punca di antara kenapa rakan fbku silih berganti...kerana aku tidak tega menyimpan rakan fbku yang keras hatinya.
Kepada rakan fbku yang telah kuundur diri dan yang bakal kuundurkan diri harap sudi maafkan aku...kita tetap silaturrahim cumanya di alammaya ini kamu sendiri tidak pernah izinkan dirimu untuk menjadi rakan setiakawanku . Duniaku sastera jadi aku mahu rakan fbku juga memahami duniaku.
Harap sudi memaafkan aku. Bilamana ku sudah berterus terang di akhirat nanti tidaklah kamu menyalahkan aku dan aku tidak juga menyalahkan kamu. Kerana dua-dua tak salah yang salah kita saling tak sefahaman itu jer....

Luahan hati rakan fbmu,

Ratu Rimba Niagara,
15 Rabiulawal 1436H
6 Januari 2015
Like ·  · 
  • Pradita Fia likes this.
  • Pradita Fia Pradita Fia Duhai puteri Rimba Raya .. Andai kau tau betapa besaran hati ingin selalu menyapa setiap karya indah sastramu .. Tentulah kau tak akan pernah merasakan sedih dan sendiri.. Keinginan begitu besar .. Namun fisik yang lemah terkadang tak mampu mengukir setiap kata indah memyapa karyamu .. Semua seakan mati dan membeku .. Karena sebenarnya jasad inipun dah lama terkubur pada jejak hitam tak bertuan .. Sejatinya semua karya inipun ikut terkubur dalam tanah kering .. Namun disaat lemah dan gundah .. Jasad ini masih bergerak .. Meski hati nya telah hilang tak tau kemana .. Duhai Puteri Rimba Raya .. Nanda hanya ingin berkata .. Meski nanda tak menyapa .. Bukan berarti nanda telah hilangkan semua rasa.. Namun karena kondisi telah letih .. Hingga arahpun menjadi buram tak jelas..
    1 hr · Unlike · 1


  • Rabeah Binti Mohd Ali Duhai nanda fia pradita kesayanganku dunia akhirat....
    maafkan bunda....
    kini bunda faham keadaanmu

    alangkah bahagianya andai di saat kegetiranmu bunda ada di sisimu...seandai jemarimu tidak mampu untuk bergerak lagi atas keuzuranmu kan kuletakkan butiran tasbih agar kamu terus bertasbih memuji memuja-Nya sampai di saat akhirmu...biarlah kamu pergi bersama dengan cinta-Nya rindu-Nya...
    tak perlu bersusah payah lagi menyapa karya sastraku....
    ya bagiku memang penting setiap like dan komentar rakan fbku
    walaupun bagi mereka apalah sangat ada pada like dan komentar mereka ...lagian bukanlah aku bersastera kerana like dan komentar mereka lainlah setiap like dan komentar mereka membuatkan aku popular di dunia ini...jika aku popular di dunia pasti aku menjadi seorang yang bongkak lagi sombong sedangkan pakaian kesombongan hanya layak untuk Allah swt saja...
    yang menjadi matlamat utamaku tak popular di dunia tapi popular di langit di mana namaku disebut-sebut Allah swt pada sekalian para malaikat-Nya dan penghuni langit Allahu Akbar, aku dibanggai Allah bukan aku berbangga pada manusia dan dibanggai manusia.
    Makanya rakan fbku adalah penting bagiku...penting sangat-sangat...biarlah seorang pun tak mengapa asalkan mereka memahami dunia sasteraku itu sudah memadai...

    Duhai nanda kusayang...
    emang tak salah aku memilih mu sebagai rakan fbku merangkap pejuang sasteraku...tahukah kamu ...walaupun dua hulubalangku kunta kunte telah lama mati lemas di lautan cinta ombak rindu...semangat dan pengorbanannya tak tumpah seperti kamu sentiasa tidak membiarka aku kesendiriaan bersastra...rela pertaruhkan nyawanya agar aku terus bersastra. 

    Allahu Akbar walaupun watak si kunta kunte cumalah di alam fantasiku tapi kau wujud di alam realitiku walaupun cuma di alammaya.

    Ya Allah sekiranya karya yang kutulis ini adalah Ilham dari-MU...Kau kiralah sebagai amal ibadat bagi mereka yang like, komentar dan mendukung karya sasteraku. Dan ampunkanlah mereka yang tak like dan komentar karyaku kerana mereka tidak tahu karya yang kutulis Ilham dari-Mu...aku sendiri pun tidak mengetahuinya ...cuma yang aku tahu dengan pasti setiap yang baik itu pasti-Nya datang dari-Mu yang tidak sempurna itu datang dari kelemahanku sendiri. 

    Nanda...andai nanda yang pergi dulu...pasti bunda merinduimu sepanjang hayat ...andai bunda yang pergi dulu...sama-samalah kita menunggu di Pintu Syurga. Allahu Akbar AAmiin. Indah-Nya Persahabatan Dalam Persaudaraan Kerana Allah Taala. ....
    di dunia kita terseksa menanggung rindu di Syurga terubat segala rindu ....Hebat-Nya Allah menyatukan hati-hati hamba-Nya kasih dan rindu bertemu dan berpisah kerana-Nya. Sesungguh-Nya Allah Maha Hebat dalam segala perkara yang manusia sendiri tidak mengetahui-Nya. 

    Yang mendoakanmu segera sembuh agar dapat diketemukan di alam nyata , bersama memintal pelangi di langit ke tujuh Allahu Akbar AAmiin. 

    Bunda yang menyayangimu seumur hidupku sampai Jannah In Sya Allah AAmiin,

    Ratu Rimba Niagara (Putri Rimba Raya),
    15 Rabiulawal 1436H,
    6 Januari 2015
    35 mins · Edited · Like
  • Pradita Fia Terima kasih bundaku sayang .. Dikatakan ada sebenarnya nanda sudah tiada .. Dikatakan tiada nanda masih ada .. Namun jika sakit tak tertahankan memberatkan kepala dan dada nanda memang hanya duduk dan diam tanpa kata-kata .. Tapi itulah keindahan yang diberikan Rab pada nanda.. Sakit adalah perjalanan nanda semakin mencintai dan mendekatkan diri pada Nya .. Sakit pulalah yang membuat nanda bermakna di hadapan Nya .. Nanda hanyalah sebutir debu yg terbang entah kemana .. Tapi setidaknya Kasih Rab tak pernah ada habisnya.. Itulah kekuatan antara ada dan tiada.. Walau saat jasad ada bathin telah pergi entah kemana .. Nanda hanyalah pelaku dari sebuah perjalanan .. Bunda selalu ada dihati Nanda meski kaki nanda tak lagi mampu menapak .. Teruslah berkarya Bunda Rabeahku sayang .. Ada atau tiada yang menyapa .. Karena dirimu ibarat sinar mentari yg tak lelah bersinar .. Meski tak ada yg memintanya .. "Peluk sayang .. Nanda.. "
    30 mins · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Terima kasih nanda kerana sudi menumpang teduhkan kasih bunda di hatimu sehingga akhir hayatmu...Syukur pada Allah swt mengurniakan seorang sahabat walaupun tak pernah bersua di alam nyata tapi kurasakan wujudnya kamu di alam nyataku.Getaran kasih sayangmu ..tiupan semangat obor penamu sentiasa membara di hatiku. Kau satu satunya sahabat pujanggaku yang amat memahami dunia sasteraku.Setiap apa yang kau tulis adalah kata-kata yang amat puitis bak mutiara di dasar laut . Bilamana sampai ke tanganku terus bersinar lagi dipakai lagi bersinar cahaya mutiara penamu.Tahukah kamu hingga saat ini bahasa yang kutulis tidaklah sepuitis bahasa pujangga sepertimu...rasa rendah diri itu memang ada tapi bila mana aku menulis bukan kerana manusia tapi kerana Allah swt aku menulis apa yang aku rasa, apa yang aku rasa itulah deria seniku walaupun pada manusia tiada indah tapi bagiku indah...bertambah indah bilamana bergabung dengan hasil karya rakan-rakan pujanggaku...hingga saat ini aku tiada rakan pujangga hanya kamu seorang saja yang sudi menjadi rakan pujanggaku. Biarlah aku tidak menjadi pujangga untuk manusia asalkan aku menjadi pujangga Allah. Moga setiap apa yang kutulis dan yang kau tulis ada Nilaian di Sisi-Nya. Allahu Akbar AAmiin.
    Just now · Edited · Like

  • Pradita Fia Wahai permata hatiku .. Karyamu adalah keindahan bagi semesta .. Jangan pernah pudarkan cahayanya .. Meski tak ada yang menyapamu.. Meski banyak kata dan aksara melukai hatimu .. Bagi seorang pujangga di mata Rab Nya.. tak perlulah sejuta kata indah untuknya .. Karena setiap kata dan aksara yang lahir dari puajangga sejati .. Sesungguhnya keindahan Ilahi telah ada pada dirinya .. Disanjung maupun dibendung seorang pujangga tak pernah matikan karyanya .. Tak pernah ada kata letih dan lelah meski cemooh didapatnya .. Baginya berkarya lewat sastra seperti menghirup udara yang tak pernah ada habisnya .. Tanpa menganggu dan diganggu oleh siapa dan apa .. Karena sebuah karya sastra yang besar dilahirkan oleh hati yang berjiwa besar dan sabar .. Berhembuslah seperti angin disemesta bunda .. Karena sebenarnya dirimu/ karyamu adalah bagian dari semesta .. "Peluk rindu Nanda"
    15 mins · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    nanda...tiada apa yang lebih membahagiakan sepanjang aku menjadi penulis melainkan DIA REDHA akan apa yang kutulis dan meredhoi perjuangan sasteraku. Itu adalah lebih berharga daripada alam dan seisinya. Allahu Akbar AAmiin. 

    Terima kasih nanda sentiasa tidak lelah memberi kata-kata dorongan dan semangat untukku terus menulis....kau adalah sebahagian dalam dunia sasteraku andai ditakdirkan berjaya menjadi realiti apa yang kuangankan dalam dunia sastraku kaulah satu-satunya nama yang kusebut sebagai pejuang sastraku yang setia. Andai cita-citaku tidak sempat kurealitikan namun kupercaya Allah swt sudah realitikan Dalam Pengetahuan-Nya. In Shaa Allah AAmiin....

    Salam kasih sayang dan rindumu kubalas tanpa penghujung....
    "bunda sentiasa mengingatimu sehingga akhir hayatku,"
    Just now · Edited · Like

PETIKAN WALL RATU RIMBA NIAGARA, GROUP PUJANGGA RATU  RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA & FIA PRADITA15 RABIULAWAL 1436H
6 JANUARI 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;