Monday 9 February 2015

SASTERA ITU INDAH (35 ) CERPEN SASTERA



SASTERA ITU INDAH (35 ) CERPEN SASTERA
PINNED POST

News Feed

WARKAH UNTUK PM NAJIB & BAPAK JOKOWI
APAKAH STATUS WARGANEGARAKU
aku tak tahu...
Continue Reading
Perdana Menteri Najib Razak menyambut kedatangan Presiden Indonesia Joko Widodo untuk kunjungan hormat di Pejabat Perdana Menteri, Putrajaya. - Admin
Like ·  ·  · 627
biar kami kurang ilmu pengetahuwan-tololah argai kami semua nya yang ada di grup ini-- lebi kureng mintak ijin- odan anak batu bara yang setia
Unlike ·  · 
  • You, Alam Pren Adni Mpn and 10 others like this.
  • Alam Pren Adni Mpn orang yang di katagorekan yang berpendidikan itu yang tinggi nya- mampu menjaga seksama manusia di dunia-maka itulah- serendah apa ilmu kita dilihat-sebaiknya tinggikan kebaikan dan kebersamaan itu-lebi tinggi dari jempul ini  hehem kebersamaan antara keilmuan dan pemahaman portingan kemampuan
    6 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Kesetiaanmu membuatkan bunda setia di grup ini ....hehehe
    6 hrs · Like · 1
  • Alam Pren Adni Mpn grup ini tiada paksaan bunda- dan sesiapa saja bole-maudatang atau pergi- indahnya silaturami-atas sesama manusia- sebaik budi yang digali-batu bara yang setia untuk semua nusantara
    5 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Berbagi ilmu dunia akhirat tanpa ada rasa pelit itulah keindahan silaturahmi nusantara. AAmiin.
    5 hrs · Like · 1
  • Alam Pren Adni Mpn ea bunda----
    5 hrs · Unlike · 1

nusantara--- Rabeah Binti Mohd Ali- malaysia singapore berune tailan dan indonesia--- dan lain lain- berita apapun bole saja masukkan disini-untuk semua semuanya anak nusantara-berbagi lin like emoticonhttps://www.facebook.com/groups/1398351277128971/
Unlike ·  · 
Like ·  · 
nusantara-- Rabeah Binti Mohd Ali-- malaysia singapore berune tailan dan indonesia--- dan lain lain- berita apapun bole saja masukkan disini-untuk semua semuanya anak nusantara-berbagi lin like emoticonhttps://www.facebook.com/groups/1398351277128971/
Like ·  · 
Iin Sastra Negara shared his post.
PELAJARAN MENGARANG.
Di sebuah sekalah,seorang putri bintang film terkenal diminta ibu guru menulis cerita tentang sebuah keluarga miskin. Beginilah cerita yg ditulisnya.
"Pada zaman dahulu kala adalah sebuah keluarga miskin. Dimana maminya miskin,papinya miskin,anak-anaknya miskin."
"Tak hanya itu babunya juga miskin, supirnya miskin,tukang kebunnya miskin,penjaga malamnya miskin,babby sisternya miskin. Semuanya miskin-miskin
@Iin.SN.
Unlike ·  · 

TEATER BANGSAWAN DIRAJA,' INDAH CINTA NUSANTARA & ASEAN DEMI-NYA' Karya Ratu Rimba Niagara, Kdymm Sultan Hassanal Bolkiah, Kdymm Maharaja Kutai Mulawarman, YM Kedaton Kraton Wahyu Utama, PM Najib Razak, Bapak Presiden Jokowi, Bapak Susilo Bambang Yudhoyono, Mario Teguh, Alam Pren Adni Mpn, Arman Dub, Andi Surya & Robert Gillis
INDAH CINTA NUSANTARA & ASEAN DEMI-NYA'
Tengku Alyisa Dalimunthe's photo.
...Continue Reading
dalah mengenai kesederhanaan atau Wasatiyyah serta mencapai keseimbangan dunia dan akhirat. Insya-Allah kerajaan akan sentiasa berpegang kepada konsep Wasatiyyah tersebut dalam meneraju negara.
Like ·  · 


BRUNEI DARUSSALAM BERTUAH KERANA PUNYAI RAJA BERJIWA RAKYAT DAN BERJIWA HAMBA ALLAH YANG TAWADUK. ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
BANDAR SERI BEGAWAN, 5 Feb – Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam bertitah menekankan bahawa usaha meningkatkan tahap ilmu dan kemahiran dalam kalangan pegawai-pegawai tentera hendaklah diutamakan kerana ia merupakan pemangkin bagi semua keperluan termasuk usaha melahirkan pegawai-pegawai tentera yang berkualiti dan profesional, yang celik teknologi dan berdaya saing.
Titah Baginda, masa depan negara lebih bergantung kepada tenaga dan kewibawaan generasi muda. Jika generasi muda memiliki kekuatan fizikal dan rohani maka insyaallah kekuatan itu akan tumpah pula kepada bangsa dan negara.
Begitulah sebaliknya, jika generasi muda lemah, maka akan tergugatlah ketahanan dan keselamatan kita, kerana itu tidak disangkal bahawa matlamat kita ialah membentuk generasi muda yang kuat, berilmu dan beriman untuk masa depan negara yang hebat.
Kebawah Duli Yang Maha Mulia yang juga Menteri Pertahanan dan Pemerintah Tertinggi Angkatan Bersenjata Diraja Brunei (ABDB) bertitah demikian pada Upacara Perbarisan Pentauliahan (Sovereign’s Parade) bagi 22 orang Pegawai Kadet Pengambilan ke-12 yang berlangsung di Padang Kawad Sekolah Pegawai Kadet ABDB di Perkhemahan Sungai Akar, hari ini.
Menurut Baginda, masa depan akan terus menagih kesetiaan dan komitmen pegawai-pegawai kadet di mana mereka dikehendaki peka dengan pergolakan semasa dan sentiasa siapsiaga untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang tidak dijangka.
“Atas asas inilah, Beta selalu menekankan supaya usaha meningkatkan tahap ilmu dan kemahiran di kalangan pegawai-pegawai tentera hendaklah sentiasa diutamakan,” titah Baginda sambil menambah bahawa mereka perlu benar-benar menguasai prosedur-prosedur keselamatan sebagai langkah untuk mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingini dari berlaku.
Pada masa yang sama, titah Baginda, usaha bagi memantapkan lagi kemahiran jurulatih juga perlu ditingkatkan melalui penyediaan keadaan pengajaran yang terbaik.
“Pengenalan sistem Persekitaran Pembelajaran Maya (Virtual Learning Environment) diharapkan boleh memberi pengalaman baru dalam proses pembelajaran.
“Begitu juga pemilihan jurulatih yang berkelayakan bagi seluruh institusi latihan Angkatan Bersenjata Diraja Brunei, sangat diperlukan melalui prosedur pemilihan yang berkesan.”
Baginda bertitah bahawa latihan ketenteraan selama 48 minggu bagi para pegawai kadet adalah penuh dengan pelbagai ranjau dan liku di mana pengalaman yang merubah kehidupan mereka itu, adalah cukup positif untuk mencorakkan kepimpinan sejati.
Baginda turut mengingatkan setiap mereka adalah pemimpin dan bertanggungjawab atas mereka yang dipimpin mereka itu.
“Perlu diingat setiap orang adalah pemimpin dan bertanggungjawab ke atas pimpinannya. Pemimpin itu pula perlulah tabah dan tekun kerana sikap tabah dan tekun itu merupakan pemangkin kepada kecemerlangan.”
Dalam titah, Kebawah Duli Yang Maha Mulia turut mengucapkan syabas kepada pegawai-pegawai kadet atas persembahan perbarisan yang sangat baik dan kemas dan Baginda percaya semua yang hadir di sini juga turut berbangga dengan persembahan tersebut.
Baginda juga mengucapkan tahniah kepada kesemua 22 orang pegawai kadet dari pengambilan ke 12 kerana berjaya menamatkan latihan mereka serta kerana keberanian mereka menyahut cabaran kerjaya tentera.
Like ·  · 
Subhanallah rezeki melimpah ruah kurniaan Ilahi kepada hamba-Nya yang bersyukur.
Like ·  · 
RAJA BERJIWA RAKYAT DIMARTABATKAN SELURUH RAKYAT NUSANTARA. DAULAT TUANKU! MOGA ALLAH SWT MERAHMATI SEMUA KERABAT DIRAJA NUSANTARA. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
PENGERTIAN ADAT ISTIADAT DALAM ADAT KARAENG BAGI WANGSA BUGIS MELAYU.
Di Malaysia, lazimnya Adat Istiadat bagi Wangsa Bugis Melayu yang diguna pakai ialah Adat Karaeng, iaitu bermula dari tahun 1722 dalam masa pemerintahan Tun Abbas ibni Sultan Abdul Jalil IV iaitu Raja Bendahara Pahang. Maksud ADAT ialah kebiasaan turun temurun yang dipakai dan diikuti atau dilakukan berulangkali, beberapa lama oleh sesuatu suku iaitu kaum keluarga dan kaum kerabat sehingga dijadikan kebiasaan, seperti adat perkahwinan, menyambut kelahiran bayi, berkhatan dan lain-lain. Manakala ISTIADAT pula ialah sesuatu kebiasaan yang diambil dan dipilih daripada adat resam, diatur dan disusun sehingga tercipta sempurna dan lengkap menjadi istiadat yang dikhaskan untuk upacara-upacara ritual pertabalan pemerintah adat seperti Raja Pesaka Adat, Penghulu Pesaka Adat dan Penggawa Pesaka yang diketahui daripada sejak dahulu menjadi ketua adat istiadat dan jua ketua kepada orang besar yang dikurniakan gelar adat oleh Lembaga Adat Karaeng, menurut adat istiadatnya. Mereka juga menjadi ketua agama islam kepada kaum keluarga dan kaum kerabat dan umumnya masyarakat pengamal Adat Karaeng. Adat Istiadat dalam Adat Karaeng adalah hak dan kepunyaan mutlak Wangsa Bugis Melayu, dan Pemerintah Adat berkuasa menitahkan (mengarahkan) sama ada adat istiadat itu hendak dipakai dan dijalankan dengan sepenuhnya atau tidak, pada mana-mana majlis istiadat yang diadakan untuk menzahirkan kebesaran dan kemuliaan darjat dan darjah golongan Pemerintah Adat Karaeng. Adat istiadat itu dipelihara, dilindungi dan dilestarikan kesempurnaannya oleh Lembaga Adat Karaeng sejak dahulu kala. Adat Istiadat Karaeng ini adalah diwarisi daripada pusaka nenek moyang (leluhur) bagi Wangsa Bugis Melayu. Diperjelaskan seperti berikut:-
Tingkat-Tingkat Gelar Adat Dan Kuasa Mutlak Sebagai Pemerintah Adat Karaeng Iaitu:
Pertama (1) :
Yang Teramat Mulia (Y.T.M.) Raja Pesaka Adat adalah bergelar Y.T.M. Tuan Sri Paduka Sri Pemangku Adat (Sri Pemangku Adat).
Kedua (2) :
Yang Amat Mulia (Y.A.M.) Penghulu Pesaka Adat adalah bergelar Y.A.M. To' Sri Paduka Pemangku Adat (Pemangku Adat).
Ketiga (3) :
Yang Mulia (Y.M.) Penggawa Pesaka Adat adalah bergelar Y.M. To' Paduka Mangku Adat (Mangku Adat).
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
Like ·  · 
Ya Allah jauhkan aku daripada berkata yang sia-sia...
dan jauhkan aku daripada mereka yang suka berkata yang sia-sia...Aamiin
SMSTAUHIID.COM
SUBHANALLAH SYUKURKU PADA ILAHI SEBANYAK-BANYAK-NYA KERANA ALLAH SWT MENGURNIAKAN AKU REZEKI ILHAM MELIMPAH RUAH TAK TERHITUNG BANYAK-NYA ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Like ·  · 
WAKTU & AIR
Waktu dan air keduanya sama2 mengalir. Berarti keduanya adalah hidup,karena tanda2 hidup adalah perubahan. Waktu adalah jiwa yg spontan, dia mengalir melampui batas2 keinginan. Air mempresentasikan Fleksibilitas, ia bergerak berdasarkan kemauan, dia mengalir karena adanya perbedaan. Waktu hanya mengenal "sebelum"dan"sesudah",tapi dia tdk mampu berbalik arah.Sedangkan air hanya mengenal "darimana"dan "Kemana",keberadaannya terperangkap dlm demensi ruang.Setiap saat demensi "darimana"bisa berubah menjadi "kemana",begitu juga sebaliknya. Waktu adalah simbol kepatuhan, dia terikat dlm aturan zaman. Sedangkan air adalah simbol kebebasan yg selalu mempunyai pilihan,bergabung kepada keadaan.
@Ii,SN.
Unlike ·  · 
  • You like this.

PETIKAN WALL GRUP ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA & RATU RIMBA NIAGARA
19 RABIULAKHIR 1436H
9 FEBRUARI 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;