Monday 18 May 2015

SASTRA ANUGERAH ILAHI (223) MELAYU PENUH DENGAN ADAP DAN SOPAN





PINNED POST

News Feed

ASAL USUL MELAYU
Video dokumentari 20 minit yang menceritakan kepada kita sejarah paling awal bangsa Melayu itu sendiri. Siapakah Melayu... dan bagaimana orang Melayu boleh berada di nusantara ini? Semuanya akan terbongkar dalam sebuah dokumentari.
KLIK SHARE DAN LIKE agar semua bangsa Melayu di luar sana kenal asal usul mereka.
Like · Comment ·  · 9122

News F


PINNED POST

News Feed

SEBELUM AKTIF DALAM GROUP NI, SEMUA AHLI WAJIB BACA PINNED POST.
Group ini ditubuhkan utk perbincangan ilmiah di antara sesama ahli. Sama seperti group lain, group ini juga ada peraturan demi menjaga keselesaan ahli2 dan keharmonian dalam group.
Ahli-ahli DILARANG :...
See More
Like · Comment · 107

News Feed

RECENT ACTIVITY
Sebagai Pengetahuan....*wallahualambissawwab*
9 JENIS NAMA ANAK SYAITAN MENURUT SAYYIDINA UMAR AL-KHATTAB RA
(1) ZALITUUN: Duduk di pasar / kedai. Tugasnya Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu
(2) WATHIIN : Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah
(3)A'AWAN : Menghasut sultan / raja / pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Terlena dengan kedudukan / kekayaan hingga mengabaikan kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama
(4) HAFFAF : Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth: disko, prostitusi, kelab malam & tempat yang ada minuman keras)
(5)MURRAH : Merosak dan melalaikan manusia dari Allah. Orang yang suka muzik
sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam kemewahan dan glamour dll
(6) MASUUD : Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gossip, umpatan dan apa saja penyakit yang keluar dari kata-kata mulut
(7) DAASIM : Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar terjadi keruntuhan rumahtangga (suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahanrumah tangga lagi)
(8) WALAHAAN : Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika
berwuduk dan solat serta ibadat-ibadat kita yang lain
(9) LAKHUUS : Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api / matahari
  • You like this.
  • Rabeah Binti Mohd Ali MOGA KITA DIJAUHKAN DARIPADA HASUTAN SYAITAN DAN IBLIS YANG TERKUTUK ITU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
    3 mins · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali

    Write a comment...
Thanks for adding me bro Tuah Bugis... The infos here are just "Wow!!!"...
  • Rabeah Binti Mohd Ali
    Write a comment...
Ras Austronesia, termasuk orang Melayu, lebih dulu ada dibandingkan dengan ras Chinotis-Belan, yaitu ras yang berbahasa China/Mandarin. Sangkot mengungkapkan hal itu dalam orasi ilmiahnya pada Dialog Budaya Melayu di Pekanbaru, Riau


Ras Melayu secara genetika memiliki ciri adanya hemoglobin Malay yang tak dimiliki ras lain.
NATIONALGEOGRAPHIC.CO.ID
Like · Comment · 
Orang2 Melayu purba sudah menggunakan angka '0'
Ensiklopedia Britannica mengatakan, "kesusasteraan Hindu memberikan bukti bahwa angka kosong mungkin telah dikenal sebelum kelahiran Jesus,tetapi tiada prasasti telah ditemui dengan simbol seperti itu sebelum abad ke-9."
Benarkah demikian??
Saya meneliti laporan dari Hagben tahun 1949,Majumdar tahun 1953 dan Zakov tahun 1974 mengatakan simbol kosong yang berperanan dalam perpuluhan nombor yang sempat direkodkan tertua bukan dari India tetapi dari Asia Tenggara.
Di Malaysia,perkara ini mungkin pertama kali ditimbulkan oleh pensyarah-penyarah di ASASI UKM,namun bila saya baca laporan mereka,seolah-olah khabar-khabar angin sahaja,tiada bukti konkrit.
Jika ada,mana laporan sebenar dari sarjana luarnegara itu,pergilah minta salinannya,fotonya atau tesis mereka.
Simbol '0' memang ada yang lebih tua direkodkan seperti Tamadun Mesir Purba,Maya atau Sumeria namun semuanya tidak mewakili sistem perpuluhan dan digunakan sebagai fungsi lain malah ada yang hanya digunakan sebagai tanda baca sahaja.Sebahagiannya diwakili grafik seperti kulit siput dan banyak contoh hanya meletakkan titik dan ini kadangkala mengelirukan kerana titik yang sama juga digunakan sebagai tanda baca (punctuation).
Saya benci gayakerja orang separuh jalan.Mengapa pensyarah-pensyarah di ASASI itu tidak mengambil inisiatif melawat Kemboja atau Indonesia untuk melihat sendiri angka kosong itu?Sebab saya telah membaca beberapa sarjana telah menemui bukti kukuh perlambangan '0' bukan berasal dari India tetapi dari sebelah Asia Tenggara.
Ia benar-benar menakjubkan!
Prasasti-prasasti itu berusia abad ke-7 manakala bukti dari Gwalior itu abad ke-8,lebih 100 tahun orang-orang Melayu dan Kemboja memakai angka kosong ini lebih dahulu dari orang India,Arab dan Eropah.
Anda boleh membaca hasil penemuan baru ini (tidaklah baru,sejak 1920-an mereka sudah menemuinya cuma trend ketika itu adalah tamadun keIndiaan kerana lobi dari British Raj) di dalam MistisFiles.
Kredit : Srikandi
Unlike · Comment · 
OLDER
TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA ITU SUMPAH LAKSAMANA HANG TUAH...BENARLAH KATA-KATA KERAMAT LAKSAMANA HANG TUAH...MELAYU AKAN SENTIASA HIDUP DIHIDUPKAN DI JIWA MELAYU SENUSANTARA. SYABAS! KEPADA SEMUA PENCINTA MELAYU!
Ta' Melayu Hilang Di-Dunia !
  • Rabeah Binti Mohd Ali
    Write a comment...
Ta' Melayu Hilang Di-Dunia !
  • You and 7 others like this.
  • Rabeah Binti Mohd Ali TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA ITU SUMPAH LAKSAMANA HANG TUAH...BENARLAH KATA-KATA KERAMAT LAKSAMANA HANG TUAH...MELAYU AKAN SENTIASA HIDUP DIHIDUPKAN DI JIWA MELAYU SENUSANTARA. SYABAS! KEPADA SEMUA PENCINTA MELAYU!
    1 hr · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali
    Write a comment...

Pertubuhan Melayu dan Islam. Kearah mengembalikan kembali semangat, jatidiri, keunggulan dan ketinggian Melayu dan Islam
PERTUBUHANKEMUDI.COM
Unlike · Comment · 
MAWAR KUNING DIRAJA MEKARLAH DIKAU DI TAMAN HATI PUISI SYURGAWI
Lezaihasra Lm was tagged in Lia Luna's photo. —
mawar
mekarmu indah menawan hati yang keresahan
kuncup kudupmu mempesona jiwa yang ketandusan...
Continue Reading


PETIKAN WALL GRUP MELAYU BANI JAWI, KEBANGKITAN BANI JAWI NUSANTARA
GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
30 REJAB 1436H
19 MEI 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;