Sunday 21 February 2021

BERTABURAN BUNGA-BUNGA SYURGA (310) CINTA KERANA ALLAH



BERTABURAN BUNGA-BUNGA SYURGA (310) CINTA KERANA ALLAH

YA ALLAH LURUSKAN NIATKU
Jika Allah menolongmu tiada siapa yang dapat menghalangNya
Mungkin imej ‎satu orang atau lebih dan ‎teks yang berkata '‎لله JIKA... Melibatkan Allah dalam segala urusan kita, maka Allah akan melibatkan segala kekuasaan-Nya untuk menolong kita. @ph"‎'‎‎

13j 
Kita Ingat ALLAH,
ALLAH ingat kita.



SAW
Tiada penerangan foto disediakan.

20j 
SELAMAT MENUNAIKAN
SOLAT ASAR...
اعوذ بالله من الشيطان الرجيـم.
بســــــم الله الرحمن الرحيــــــم.
DENGAN BELAS EHSANMU BALASLAH CINTAKU INI
Bila mana hati sudah terpana dengan Dzat CintaMu Tuhan...
Segala dipandang didengar adalah zikirku padaMu Tuhan
KehadiranMu terasa menyelubungi kalbu
Rasa jantungku berhenti berdegup bila lupakanMu
Berilah kekuatan padaku yang tidak pernah sempurna
Tapi kucuba melakukan kesempurnaan cintaku padaMu
Dengan belas EhsanMu balaslah cintaku ini.
Karya Ratu Rimba Niagara
17 Februari 2012




KENAL DIRI KENAL TUHAN
BIAR ALLAH YANG TAHU SIAPA KITA TANPA MEMPEDULIKAN TANGGAPAN ORANG KEPADA KITA...
TERUSLAH BERBUAT BAIK
BERKATA YANG BAIK
AGAR MATI DALAM KEBAIKAN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
AKU REDHA ALLAH TUHANKU
AKU REDHA ISLAM AGAMAKU
AKU REDHA MUHAMMAD NABI DAN RASULKU
ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.


FIRASAT PUNGGUK DIJEJAK MALAM

Lantaran pungguk sering sendirian
menunggu rembulan dijejak malam 
riadah rohani sering berayun di jiwa pungguk
firasatnya makin menepati pepohon benar
dia melihat elusan mesra rasa cinta
dirinya dengan rembulan
rembintang hanya saksi
cinta setia pungguk dan rembulan 
sejak berzaman.

MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.

PERTEMUAN REMBULAN ATAS PERANCANGAN-NYA.

Pertemuan atas perancanganNya pasti indah
kerana ada hikmah di sebalikNya 
ingin difahami pungguk dan rembulan 
semuaNya indah yang tak terlafaz...
Alhamdulillah atas pertemuan nan indah ini 
untuk merealiti cinta dan cita sejak berzaman


RATU RIMBA NIAGARA,
17 Dzulhijjah 1437H
19 September 2016


CINTA SAMPAI SYURGA
Buat suami tercinta...
terima kasih karena mencintaiku
sepenuh jiwa ragamu
sepi tanpamu
di mana mana sepi
sepi candamu
setiap hari
setiap detik
ada-ada saja candamu
bikin ku ketawa sepanjang hari
kau memenuhi semua kebutuhanku
keprihatianmu terhadapku
menjadikan aku istri paling bertuah
menjadi istrimu
kau lah suami idaman
semua wanita di dunia
penyayang penyabar
bertanggungjawab
memahamiku
jujur ku katakan
aku bahagia menjadi istrimu
hidupku sentiasa berpelangi indah
karena kau lah pelangi nan indah itu
senyum dan tawaku
ditelan air mata
di mana-mana ada kamu
aku rindukanmu
teramat rindu
di pusaramu
ku munajat pada Ilahi
agar menyatukan
cinta kita di Syurga
Karya Ratu Rimba Niagara
22 Februari 2020
(Puisi diilhamkan istimewa untuk Bunga Citra Lestari atas pemergian suami tercinta
Ashraf Sinclair moga cinta terpatri sampai Syurga Aamiin)

TERIMA KASIH KERANA PERTAHANKAN AKU SEBAGAI RAKAN FB MU!
Teman...
Yang sentiasa tersanjung di hati...
DIA pertemukan kita di alam maya
tanpa kita duga dalam benak fikiran kita
melalui penghantaraanNya
dan aku tak terfikir pun untuk mengenalimu
dalam kamus hidupku
kerana jarak kita yang terlalu jauh
kerana status mu tinggi
bagaikan langit dengan bumi
denganku yang tak punya apa-apa
yang ada... di hatiku cumalah sebuah keikhlasan
untuk menjadi teman setiamu
di kala suka dukamu
seperti teman-teman fb mu yang lain juga
tapi dalam bergurau senda di alam maya
mana ku tahu hatimu terguris luka
dan aku juga terluka
demi persahabatan ini
ku masih bertahan
untuk mempertahankan
walaupun tsunami datang membadai
agar memperteguhkan persahabatan ini agar tidak terlerai
bagiku kau terlalu istimewa untuk menjadi sahabatku
kerana sifat merendah diri mu walaupun kau punya segalanya...
bersahabat dengan sesiapa saja tanpa memikirkan kaya atau miskin
berdarjat atau kelas bawahan...
bagimu mu semua teman-temanmu ada keistimewaan tersendiri untuk dijadikan teman fbmu
dan terima kasih
kerana masih
pertahankan aku
sebagai rakan fb mu!
Karya Rha NS
22 Februari 2012


AKU INGIN MENJADI SAHABAT TERBAIK UNTUKMU
Sahabat aku ingin menjadi sahabat yang terbaik untukmu tapi andainya engkau sepikan karyaku hampalah aku kerana duniaku sastera...maafkan aku andai aku undur diri kerana aku tak tega karyaku disepikan olehmu...
kerana minat bersasteralah aku hadir di dunia maya memunculkan diri sedangkan hakikatnya aku suka bersendirian dengan duniaku sendiri.
Sebelum berada di duniamaya sahabatku adalah bulan, bintang, laut, penghuni rimba...bilamana aku berkomunikasi dengan mereka walaupun mereka tak bersuara berada di langit tapi seakan mereka memahamiku...kami saling berkomunikasi dalam bahasa yang terlalu indah seakan aku bersahabat dengan penghuni Syurga berada di alam Syurga ...kami sama-sama memuji memujaNya betapa DIA Pencipta Alam Semesta Yang Maha Bijaksana . ALLAHU AKBAR terlalu indah komunikasi kami setiap saat setiap detik setiap hari. Tiada komunikasi yang membuatkan hati terluka hati terhampa dalam duka semuanya membuatkan hati sentiasa ceria seceria pelangi di malam hari.
Moga Allah SWT memberikan aku kekuatan untuk terus menerus menulis yang indah-indah yang ada nilaian di SisiNya itulah yang aku dambakan.
Kepada sahabat grup yang tak jemu like dan komentar karyaku jutaan terima kasih diucapkan moga Allah SWT sahaja yang dapat membalasnya..
"SEANDAINYA KARYAKU ADA MELUKAKAN HATIMU MAAFKAN DAKU"
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada ,
Sahabat alam mayamu yang suka berpujangga indah,
Ratu Rimba Niagara,
17 Dzulhijjah 1437H
19 September 2016
INDAHNYA MENJADI SAHABAT DUNIA AKHIRATMU BEGITU INDAHNYA ISLAM
Terima kasih sahabatku Indahnya Islam...
kadangkala aku tak kuat walaupun aku cuba mahu jadi kuat
aku akan jadi kuat
sekiranya yang bersahabat denganku
setulus ikhlas karena Allah Taala
berkata dari hati
bukan menyakiti
bukan mendustai
bukan aku berkawan dengannya
kerana dia siapa siapa
kerana betapa tinggipun darjatnya
dia sama seperti aku
berasal dari setetes air yang hina
disenyawakan oleh yang bergelar Adam dan Hawa
kemudian menjadi segupal daging
kemudian dijadikan tulang belulang
yang dibalut dengan daging
ditiupkan roh
jadilah manusia
lahir di tempat yang hina
tika lahir
seurat benang pun tiada di badan
cuma dibekalkan Allah akal dan hati
hati inilah akan dibawa pulang
untuk di tanyai
apa yang diusahakan tika dipinjamkan nyawa
lahir ke dunia seurat benang pun tiada
bila mati cuma kain kafan membalut jasad
walaupun
hartanya setinggi gunung
kuasanya orang nombor satu dunia
semuanya
tinggal...tinggal...tinggal....
sebab itu
bila saja kita mati hari ini
mereka akan kata
si polan sudah pun meninggal dunia
bila mati
di tanya adalah hati
hati yang dibawa pergi ke alam barzah
jika semasa hidup
hati kita jahat
kita yang diberikan akal
tapi tak digunakan akal
digunakan
untuk menyakiti hati orang
menzalimi orang
menganiaya orang
tanggunglah sendiri
azab Allah yang pedih
nauzubillah
ALLAHU AKBAR
malu bertemu Allah
dalam tulang belulang
penuh dengan
dengki khianat
dendam kesumat
tak boleh tengok orang lain senang dan bahagia
Ya Allah minta dijauhkan aku . keluargaku, anak cucuku , saudara seislamku
dari sifat mazmumah
dan jauhkanlah kami dari orang yang bersifat mazmumah
temukanlah kami dengan mereka yang bersifat takwa
yang sentiasa takut kepada-Mu Ya Allah
Ya Allah kami mahu hidup dan mati
dalam jiwa dan roh yang tenang
yang Kau redhoi Ya Allah...
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
'SELAMAT TAHUN 2016 MAAF ZAHIR BATHIN
MOGA PERSAHABATAN KITA DI ALAMMAYA
SAMPAI KE HUJUNG NYAWA SAMPAI SYURGA AAMEEN'
'SALAM KASIH SAYANG SEJATI SAMPAI SYURGA
KERANA KAULAH BIDADARI & BIDADARA
YANG BERSAMAKU DI SYURGA FIRDAUSI
SAMA-SAMA MEMANDANG WAJAH
ALLAH AZZAWAJALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN'
RAKAN ALAMMAYAMU
YANG SUKA BERPUJANGGA DENGANMU ANDAI KAU SUDI,
RATU RIMBA NIAGARA
17 Dzulhijjah 1437H
19 September 2016
CAHAYA RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH
Aku perlukan cahaya
cahaya dari
tujuh petala langit
tujuh petala bumi
itulah Cahaya Segala Cahaya...
Cahaya Allah Cahaya Kasih Baginda Rasulullah
Cahaya yang dinanti
Cahaya yang didambakan
Cahaya yang dipercaya
Cahaya yang dapat menyinari iman di kala kegelapan
Cahaya Oh Cahaya....
Cahaya Allah Cahaya Kasih Baginda Rasulullah
Datanglah menyinari hatiku yang kegelapan
Tanpa Cahaya-MU
pasti dan pasti
aku hidup dalam kegelapan
tanpa panduan
hidup atas kehendak sesuka hatiku
tanpa ada rasa takut sedikitpun dengan
azab kubur
azab di Padang Mahsyar
azab segala azab
azab neraka jahannam
balasan semasa hidup
yang tiada panduan
kompas untuk menuju
jalan lurus
tetap kupilih jalan bengkok
yang menuju ke neraka jahannam
betapa lemahnya pemikiran
betapa lemahnya iman
diberi ingatan berkali kali
untuk pulang ke jalan pulang
masih tidak mahukan
hadirnya datang cahaya iman
mulai tahun 2016
mahu kupadamkan dunia kegelapan hatiku
kepada dunia cahaya
cahaya...cahaya...cahaya...
cahaya yang dipercayai
menyinari benua hati
hati tersenyum dalam syukur
Syukur...Syukur...Syukur....
disinari cahaya
Cahaya Cinta Allah
Cahaya Kasih Rasulullah
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
INDAH-NYA CAHAYA ALLAH CAHAYA KASIH RASULULLAH
DIBAWA SAMPAI NAFAS TERAKHIR
DIBAWA SAMPAI SYURGAWI
MENATAP WAJAH-NYA
BERSAMA DENGAN MEREKA YANG PERCAYA
RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH
ABADI TANPA PENGHUJUNG-NYA
CAHAYA RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH
DIDAMBAKAN MULAI DETIK INI SEHINGGA HARI PERTEMUAN
DI PADANG MASYAR NANTI
DIMAKBULKAN ALLAH MANDAPAT SYAFAAT RASULULLAH
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
aku, kau dan semua
pastinya mengharapkan
CAHAYA RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH
MENYINARI HATIKU HATIMU HATI SEMUA
AAMIIN AAMIIN AAMIIN
YA RABBAL A'LAMIIN
................................................................
DOA ROH YANG ADA DI JASADKU LALU DIKONGSIKAN
KEPADA SEMUA SAUDARA SEISLAM YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT...
17 Dzulhijjah 1437H
19 September 2016
SAAT AKU CUBA MENARIKAN PENAKU SEIRING KEHENDAK-NYA
Duhai rakan sastraku...
Gegalauan di hatiku amat mencengkam jiwa
Puisi-puisi yang kukarangkan
Dipersendakan oleh mereka
Mereka mengatakan aku menggunakana Nama-Nya
Di setiap kali aku berpuisi...
Memanglah aku tidak sesempurna iman
Mereka yang berilmu agama
Tapi salah ke aku memuji Tuhan Pencipta Alam Semesta ini?
Salah ke...salah ke...salah ke...
Aku mengarang dari pagi ke petang dari petang ke malam...
Kenapa harus mereka sakit hati aku mengarang?
Dengan mengatakan tak akan ada yang sudi nak
Like mahu pun komen bernas karyaku...
Tahu ke engkau duhai pujanggaku....
Aku taklah sehebat dia menggunakan ayat puitis
Aku menulis apa yang ada di pemikiranku
Lagi pun tujuan aku menulis bukan untuk
Mencipta nama atau mahu menunjukkan
Betapa hebatnya aku bergelar seorang pujangga
Tidak...tidak...tidak...
Biarlah orang tak kenal aku asalkan mereka
Sudi membaca karyaku samada aku hidup
Atau pun telah tiada di dunia ini nanti
Duhai pujanggaku.....
Dalam berkarya aku mahu
Dalam suasana yang tenang
Aman damai...tanpa ada
Bahasa-bahasa yang mengguris hatiku...
Sebab aku dirimba ini
Serasa macam di Syurga
Mereka semuanya sayangkan aku...
Teruja dengan karyaku...
Jika aku tak menulis mereka akan sedih
Kerana mereka sangat suka dengan karya-karyaku
Yang lebih mengharubirukan aku
Pabila mereka berjanji akan
Menjaga semua karyaku
Pastikan tiada siapa yang cuba
Memusnahkannya....
Walaupun di luar sana mereka berjaya musnahkan
Tapi mereka telah simpan sebaiknya karyaku
Di galeri Khazanah Warisan Bangsa Rimba Niagara
Duhai pujanggaku....
Jika aku tidak bersiaran lagi
Janganlah katakan aku merajuk
Mungkin aku lebih utamakan
Karyaku pada penghuni rimba
Mereka tak mahu hatiku terluka
Setiap kali aku menghantar karya
Pada rakan sastra pasti yang ada
Sakit hati kemudian melemparkan
Kata-kata yang tak tega hendakku dengar
Apalah salah aku?
Salah ke aku berpuisi?
Tak apalah sekarang ini aku sudah redho
Kalau di luar saja mengeji dan menghina aku
Gara-gara aku berpuisi dari pagi hingaa larut malam....
Yang penting Allah SWT selalu memujukku
dan aku tak kehilangan kasih dan sayang penghuni rimba
yang kukasihi setulus hatiku.
Salam sayang teramat kasih pada semua teman pujanggaku
Di bumi Indonesia....
SALAM KEMAAFAN SELAMANYA
SALAM SASTRAMU SASTERAKU
SALAM PUJANGGA SELAMANYA
SELAMANYA MENYANJUNGI
KARYA TEMAN-TEMAN SASTRA
PERCAYALAH KARYA KITA
ADALAH BEKALAN KITA
MOGA ADA NILAIAN DI SISI-NYA
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN
Karya: Putri Rimba Niagara
29 Jun 2012

TIADA YANG LAIN HANYA KAU DI HATIKU!
Aku...
tak mahu luka dilukai
yang ku mahu cintamu mewangi di hati
bukan menyakiti hati
kerna aku tak terdaya untuk disakiti lagi
laraku tak tertanggung lagi
jangan setega itu hatimu
membuat aku terluka dalam kepedihan
cintaku sesuci embun pagi
tiada yang lain hanya kau di hatiku
yang kucinta teramat cinta
balaslah cintaku keranaNya
kerna itu lambang cinta sejati
cinta kita tak ke mana tanpa cintaNya
kerna kuingin berbulan madu di tasik cinta rindu
berterusan memadu kasih memadu rindu di Syurgawi
Karya Rha NS
22 Februari 2012
2
2 Perkongsian
Kongsi
MASIHKAH ADA CINTA UNTUKKU?
Di sini menanti...di sana menunggu
di mana...mana ternanti-nanti
bisa pusing kepala ku dong
mana satu mahu ku jaga hati-hati
agar tak terluka
kerana semuanya kusayang dan kurindu
bila hati dah terluka
masihkah ada cinta untukku?
Rha NS
22 Februari 2012
1
1 Perkongsian
Kongsi
KASIHMU KASIHKU TERPATRI INDAH DALAM HATIKU!
Kan kugenggam tanganmu
dalam suka dukamu
kau sentiasa ada bila ku sepi
kau bercanda dengan tawa riangmu
bikin hatiku terharu pilu
aku tak tahu mengapa
kaulah satu-satunya dalam seribu
memahami apa itu luka yang lama terpendam
kau jahit lukaku dengan benang cintamu
lalu aku bisa tersenyum dalam bahagia
menantikan saat-saat untuk bertemu denganmu
dan itulah saat yang dinantikan dalam kamus hidupku
kerana
kaulah satu-satunya dalam seribu
terlalu istimewa untukku
abadikan kasihmu kasihku terpatri indah dalam hatiku!
Karya Rha NS
22 Februari 2012
4
1 Perkongsian
Kongsi
CAHAYA BULAN CINTA


Kanda...
Tengok lah di balik bukit rimba di sana
Bulan berbentuk cinta
Indah kanda...
SUBHANALAH ..terlalu indah
Seindah cinta kita...
Tasik yang tenang ini
Berkilau-kilauan di simbahi
Cahaya bulan cinta...
Kita disimbahi cahaya bulan
Kita seperti Adam & Hawa
Berada di tasik Syurga
Memadu kasih
Memadu asmara
Menghayati panaroma
Kanvas CiptaanNya yang indah Maha Indah ini
Kita sama-sama memuji
Kebesaran Tuhan
Tiada siapa dapat menandingi-Nya
Beginilah barangkali
Adam dan Hawa
Memadu cinta di Syurga
Dalam panorama yang
Indah ...indah...indah...
Hingga terlalu sukar dilafazkan


Kanda...
Kita seperti pasangan angsa putih
Berada di tasik Syurga
Air tasiknya dingin dan tenang
Yang didengari
Gemersik angin sepoi-sepoi bahasa
Kedengaran zikrullah
Yang merdu
Selari dengan keterpesonaan
Panorama kanvas ciptaan Tuhan


Kanda...
Terima kasih
Mengikat cinta kita
Dalam redha-Nya
Sudi menjadikan dinda bidadarimu
Cinta kita indah seindah cinta
Adam & Hawa
Memadu kasih di Syurga
Mamadu cinta di dunia
Terpatri cinta di Syurga


Kanda...Syukurlah
Kerana cinta kita
Sudah tercatat
Di Lauhmahfuz
Sejak Azali lagi


KARYA RATU RIMBA NIAGARA
19 Sept 2012

KU TUNGGUMU DUHAI KASIH...
aku mencintaimu...
biarpun hatiku kau lukai
biarpun kau tak pernah faham
aku kini sedang merinduimu
separuh mati mahu celaru
fikiranku pabila kau menyepi diri
terlalu besar ke salahku padamu?
hingga kau melupakan
sumpah setia kita untuk hidup bersama
membina mahligai bahagia
tapi kini anganku musnah
pemergiaanmu tanpa relaku
tak akan ada pengganti cintaku ini
duhai kasih cinta ku sayang...
kerna cinta suciku hanya untukmu
kembalilah kepada pangkuanku kasih
dan ku berjanj tidak aku mengulangi
kesilapanku yang melukakan hatimu tanpa sedarku
kau boleh menghukum aku
tapi jangan cintaku kau sepikan begini
ku tunggu...kutunggumu duhai kasih...
dengan cintaku yang suci seabadi cintamu
yang pernah kau lafazkan dulu...
Rha NS
22 Februari 2012
2
1 Komen
1 Perkongsian
Kongsi
ANDAINYA AKU PUNYAI ANAK SESOLEHMU
Andainya aku punyai anak sesolehmu
Kan kusyukuri pada Allah SWT
Kaulah penyejuk hatiku di kala marahku
Kaulah yang membantuku di kala susahku
Kaulah yang menguruskan ku di kala aku tiada berdaya lagi
Kaulah yang menyuapkan makanan di kala aku lapar seperti mana aku menyuapkan kau lapar di masa bayi
di kala aku nazak kaulah yang membisikan ke telinga kalimah Syurga agar aku lancar menyebutnya
di kala aku ingin disembahyangkan jenazah
kaulah yang mengimani solat jenazah
dan bilamana aku berada di alam akhirat
kaulah yang tidak jemu-jemu mengirimkan doa untukku...
dan doa itu sampai anakku
makanya aku tersenyum kesyukuran padaNya kerana mengurniakan anak sesolehmu!
Karya Rha NS
22 Februari 2012
4
1 Perkongsian
Kongsi
REMBULAN KUTAHU RASA HATIMU
Rembulan
kutahu rasa hatimu
kau merenungku
penuh kasih di awan syahdu
rasa cinta kita bersapa
dikala purnama
menjejak selalu.
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.

SukaTunjukkan lagi reaksi
 Komen
3 Comments
Komen
Ratu Rimba Niagara PUNGGUK KITA SALING TAHU

Pungguk

yang kutahu
kau selalu memanggilku
di kala aku berselindung di balik awan 

apabila pungguk berlagu rindu
menjelmalah rembulan 
membalas renunganmu
membalas cinta dan rindumu

kita saling serasi bersama
walaupun purnama sentiasa 
menjejaki di mana saja keberadaanku...

andai cinta kita tak kesampaian
izinkan kugapaikan bintang
agar terealiti citamu pungguk... 

Karya Ratu Rimba Niagara,
17 Dzulhijjah 1437H
19 September 2016
SukaBalasan17 jam
Murba Terpinggir FIRASAT PUNGGUK DIJEJAK MALAM

Lantaran pungguk sering sendirian

menunggu rembulan dijejak malam 
riadah rohani sering berayun di jiwa pungguk
firasatnya makin menepati pepohon benar
dia melihat elusan mesra rasa cinta
dirinya dengan rembulan
rembintang hanya saksi
cinta setia pungguk dan rembulan 
sejak berzaman.
Tak SukaBalasan17 jamTelah disunting
Ratu Rimba Niagara PERTEMUAN REMBULAN ATAS PERANCANGAN-NYA.

Pertemuan atas perancanganNya pasti indah
kerana ada hikmah di sebalikNya 
ingin difahami pungguk dan rembulan 
semuaNya indah yang tak terlafaz...
Alhamdulillah atas pertemuan nan indah ini 
untuk merealiti cinta dan cita sejak berzaman

RATU RIMBA NIAGARA,
17 Dzulhijjah 1437H
19 September 2016


bahasa yang sopan dan santun yang tidak alai.

Suka
 Komen
Komen
Nur Laelah aamiin
SukaBalasan18 min
Ratu Rimba Niagara Suami Idaman Wanita

1. Mencintai Allah tempat pertama , Rasulullah kedua...

2. Mencintai isteri kerana Allah

3. Suka ke masjid mencari ilmu dunia akhirat agar dapat membimbing keluarga berpandukan Al-Quran dan Hadis.

4. Solat berjemaah bersama isteri dan tadarus Al-Quran dan 
menghayati Kalamullah lalu diamalkan.

5. Mengamalkan Qiamulail bersama.

6. Sukakan kerja-kerja sosial beramal dalam berbakti

7. Bertanggungjawab,penyayang, romantik, lawak jenaka ,
berterus terang walaupun pahit

8. Bersikap jujur setia namun andai itu takdirNya diterima dengan redha.

9. Tidak panas baran, tidak menipu ,sentiasa menjaga adap bila berkata.

10. Penyabar Penyayang Bertanggungjawab Setia hingga Syurga.

11. Saling memahami bertolak ansur.

12. Pemurah baik hati.

13, Berjiwa fisabilillah ciri kepimpinan Rasulullah menjadi idolanya.

14. Jiwa kepahlawanan 

15. Menegur isteri dengan cara berhikmah dan berkasih sayang

16. Sentiasa bersyukur apa yang dimiliki

17. Pemurah tidak bakhil bin kedekut bin pelit

18. Suka memaafkan isteri andai ada yang mengguriskan hati.

19. Redha suami adalah redha Allah, suami yang meredhai isterinya ketika hidup dan mati itulah suami idaman wanita.

20. Bercita dan berniat untuk menyambung percintaan hingga ke Jannah .

"BERKAHWIN KERANA ALLAH PASTI BAHAGIA HINGGA JANNAH ITU JANJI ALLAH JANJI ALLAH PASTI ."

RATU RIMBA NIAGARA,
18 Dzulhijjah 1437H
20 September 2016


DARIPADA PEMBERITAHUAN
Suami Idaman Wanita
1. Mencintai Allah tempat pertama , Rasulullah  kedua...
2. Mencintai isteri kerana Allah
3. Suka ke masjid mencari ilmu dunia akhirat agar dapat membimbing keluarga berpandukan Al-Quran dan Hadis.
4. Solat berjemaah bersama isteri dan tadarus Al-Quran dan
menghayati Kalamullah lalu diamalkan.
5. Mengamalkan Qiamulail bersama.
6. Sukakan kerja-kerja sosial beramal dalam berbakti
7. Bertanggungjawab,penyayang, romantik, lawak jenaka ,
berterus terang walaupun pahit
8. Bersikap jujur setia namun andai itu takdirNya diterima dengan redha.
9. Tidak panas baran, tidak menipu ,sentiasa menjaga adap bila berkata.
10. Penyabar Penyayang Bertanggungjawab Setia hingga Syurga.
11. Saling memahami bertolak ansur.
12. Pemurah baik hati.

13, Berjiwa fisabilillah ciri kepimpinan Rasulullah menjadi idolanya.
14. Jiwa kepahlawanan
15. Menegur isteri dengan cara berhikmah dan berkasih sayang
16. Sentiasa bersyukur apa yang dimiliki
17. Pemurah tidak bakhil bin kedekut bin pelit
18. Suka memaafkan isteri andai ada yang mengguriskan hati.
19. Redha suami adalah redha Allah, suami yang meredhai isterinya ketika hidup dan mati itulah suami idaman wanita.
20. Bercita dan berniat untuk menyambung percintaan hingga ke Jannah .
"BERKAHWIN KERANA ALLAH PASTI BAHAGIA HINGGA JANNAH ITU JANJI ALLAH JANJI ALLAH PASTI ."
RATU RIMBA NIAGARA,
18 Dzulhijjah 1437H
20 September 2016


BERGANDINGAN BERKARYA BERPUISI BERSAMA-SAMA
Duhai sahabat...
Ku sayang kamu...sayang sungguh....sungguh...
Bukan kerna kamu itu sapa-sapa...
Kamu adalah kamu...aku adalah aku...
Duniamu duniaku
Bagaikan langit dengan bumi
Kau miliki segala yang ada
Aku tak miliki apa-apa...
Adakah layak untukku bersahabat denganmu...???
Aku tak boleh menjanjikan bahagia dunia untukmu...
Tapi aku cuma berikan cinta dan kasih setulusnya untukmu...
Aku sayang...aku sayang...sungguh...sungguh padamu sahabat...
Tapi aku tak tahu sayangmu padaku ada ketulusan atau ada kebencian
Kalau ada ketulusan akulah hambaNya yang bersyukur
Kalau ada kebencian...beritahulah aku gimana aku harus kikis kebenciaanmu itu...
Agar kau tidak membenciku tanpa sebab...
Aku mahu bergandingan berpuisi bersamamu...
Aku tak mahu kau terus membisukan penamu gara-gara kau bencikan aku...
Tolong...! Tolong....! Jangan benci sama aku....
Bilang samaku apa salahku padamu.....
Terimalah aku...sebagai sahabatmu
Terimalah aku sebagai rakan puisi ....rakan sastra...mu...
Yang sanggup susah senang dalam berkarya
Jangan kecewa jika karya kita tiada yang sudi membaca atau menghargai karya kita
Yang penting kita tahu matlamat sebenarnya kita berkarya...
Kita berkarya kerana
Kita kasihkan Tuhan
kita kasihkan pada diri kita...
kita kasihkan pada penghuni dunia
kita kasihkan makhluk ciptaan Tuhan
kita kasihkan alam ciptaan Tuhan
Kerana kasih...kasih...kasih ....kita berkarya
Moga kita terus berkarya tanpa jemu tanpa bosan...
Hingga terhenti nafas
Terhentilah pena...
Dan pena kita yang bertintakan darah dan air mata menjadi saksi cinta kita padaNya dan pada mereka tercinta yang kita tinggalkan...
dan mereka akan tahu inilah tinta moyang yang menyayangi mereka sepenuh jiwa....
Insya-Allah kita pun akan tersenyum...
Karya Rha NS
2 Februari 2012

Mungkin imej satu orang atau lebih dan teks yang berkata 'BESOK pasti ada tapi BELUM tentu kita MASIH ada Andai ini DOA TERAKHIR kita, mohonlah pada ALLAH like fb Pesan Bonda Moga kita WAFAT dalam HUSNUL KHOTIMAH Aamiin...'
Selamat malam Sahabat ❤️
Anda dan 181 yang lain
107 Komen
Suka
Komen
Komen
Lihat komen terdahulu
Setiap kali ujian datang...senyumlah agar terpadam segala kelukaan di hati.
Mungkin imej 1 orang dan teks yang berkata 'Ss ORANG YANG HEBAT sentiasa ceria walau hati terluka,,, ORANG YANG HEBAT menyapu air matanya dengan senyum tawa,,, ORANG YANG HEBAT selalu redha bahawa dugaan itu adalah KASIH SAYANG ALLAH.'
Assalamualaikum...


Semua orang akan rasa sedih jika lalui cabaran dengan seorang diri, cari orang yang boleh bersama susah dan senang kita
Suka
Komen
Kongsi
6j 
Semua orang akan rasa sedih jika lalui cabaran dengan seorang diri, cari orang yang boleh bersama susah dan senang kita
Mungkin imej makanan dan teks yang berkata 'SOMETIMES WE NEED SOMEONE TO SMALA BE THERE. NOT TO FIX ANYTHING, OR TO DO ANYTHING IN PARTICULAR, BUT UST TO LET US FEEL THAT WE ARE CARED FOR AND SUPPORTED HEALTHYPLACE.COM'
Anda dan 824 yang lain
64 Komen
122 Perkongsian
Suka
Suka
Komen
Kongsi
Komen
Paling Relevan

  • Moga hadir hambaNya yang sejujur ikhlas menyokong perjuanganku. Aamiin.
    • Suka
    • Balas
    • 1m
  • Inshaa Allah ... Allah akan hadirkan seseorang yang boleh menjadi suporter kita jika kita letak Allah dalam hati saat melalui jalan yang sukar ... ❤👍
    8
    • Suka
    • Balas
    • 5j
    Most Relevant is selected, so some replies may have been filtered out.


'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al Fajr
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati.”
Wahai jiwa yang tenang (27), Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhaiNya (28). Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hambaKu (29) dan masuklah ke dalam SyurgaKu (29) - (Al Fajr:27, 28, 29)
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Ertinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajalla: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Ertinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)

Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....aamiin
Ratu Rimba Niagara Aamin Ya Rabbal A'Lamiin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA
@ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/
THAILAND, 202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
21 Februari 2021

0 comments:

Post a Comment

 
;