Friday 16 September 2011

PANTUN KARYA SENIKU

Bismillahirrahmanirrahim pembuka kata,
Assalamualaikum  teman facebook ku;
Di alam maya kita berkata ,
Tanpa suara namun dekat di hatiku.

Doakan aku duhai teman facebook ku,
Agar karyaku dilamar usahawan berjaya;
Jadi realiti impianku,
Karya tersimpan hendaknya berjaya.

Aku berpantun dengan teman facebook ku,
Bukan untuk membangga  diri;
Idea tercerna antara mereka dan aku,
Gembiranya hati tidak terperi.

Bersahabat atas dasar keikhlasan,
Bukan untuk mendapat balasan;
Menjalinkan talisiraturrahim tiada alasan,
Moga keberkatan sebagai balasan.

Terima kasih duhai saudaraku,
Kerana terimaku sebagai sahabatmu;
Perjuanganmu perjuanganku,
Moga persahabatan janganlah jemu.

Aku menulis sejak dulu,
Karyaku tersimpan  di galeriku;
Bila kutiada untuk generasiku,
Lambang cinta abadi dariku untukmu.

Aku menulis bukan kerana nama,
Tapi mahukan karyaku ternama;
Aku dan pembaca saling bekerjasama,
Agar penulisan senada seirama.

Ketika  bulan purnama aku berkarya,
Penaku disinari  cahaya rang bulan;
Seronoknya aku bila berkarya,
Tersyahdu aku keindahan bulan.

Tersyahdu aku keindahan bulan,
Bulan purnama sumber inspirasiku;
Bercita-cita menggapai bulan.
Kugenggam bara menjadi abu.

Bahagia hidup saling hormat menghormati,
Bahasa yang sopan pengubat hati;
Sebelum berkata perlu diteliti,
Indahnya bahasa diingat hingga ke mati.

Sampai mesej biar betul,
Jangan suka menabur fitnah;
Hina menghina patut diperbetul,
Berbudi pekerti tinggi tidaklah musnah.

Kata-kata indah pengubat hati,
Seperti berada di Taman Syurga;
Dalam perbalahan tiada yang menang,
Justeru betutur katalah seperti penghuni Syurga.

Dalam kata-kata ada pahala dan dosa,
Anda pilih yang mana satu;
Kata yang salah tetap berdosa,
Mendapat Syurga itu yang dimahu.

Kehidupan dipenuhi dengan cita-cita,
Disebatikan dengan bunga-bunga cinta suci;
Antara cinta dan cita-cita,
Capailah cita dan wangikan dengan cinta suci.

Kehidupan dunia indah dan mengasyikkan,
Kehadiran bulan dan pelangi penyeri hidup;
Kasih mengasihi atas dasar keikhlasan,
Bercinta kerana Allah kebahagiaan hidup.

Di siang hari diserikan pelangi,
Di malam hari disinari bulan;
Cinta yang murni terus mewangi,
Puisi  cinta  terpancar  di bulan.

Kutuliskan puisi cinta buat kekasihku,
Samada kau mengerti  ku  tak tahu;
Cintai aku  setulus hatimu itu mahuku,
Terpateri cinta hingga ke Syurga  doaku.

Jangan kau kunci pintu cintamu,
Berilah peluang menerima cinta;
Pemuda cintakan Allah layak untukmu,
Pasti hidupmu diselubungi kesucian cinta.

Cinta mencintai kerana Allah Yang Esa,
Al- Quran sebagai bukti cinta suci;
Kenikmatan cinta suci akan dirasa,
Penyatuan cinta roh dan jasad jadi serasi.

Cintailah aku seperti cinta penghuni Syurga,
Kerana cinta penghuni Syurga tak pernah luntur;
Cinta kerana Allah yang ada di Syurga,
Serahkan pada Allah kerana Dia Maha Mengatur.

Biarkan kujahit lukamu dengan benang cintaku,
Hatimu terluka boleh diubati;
Dalam bercinta penuh berliku,
Cinta berdasarkan iman itulah dihajati.

Cintaku berada di dalam bara,
Bara gelombang ombak mengganas;
Cintakan akhirat pasti gembira,
Kerana cinta akhirat berfaktakan yang bernas.

Syahdu sungguh senja di pantai,
Disyahdukan lagi suara azan;
Walau di mana solat diingati,
Moga di hari mati dalam keredhaan.

Kutinggalkan ilmu bukan dibanggai,
Hanya semata kerana Allah dicintai;
Moga pembaca mendoakanku  nanti,
Sebar luaskan karya ku ini.

Yang  baik itu  datangnya dari Allah,
Yang tak sempurna itu dari kelemahanku sendiri;
Ampunkan  aku  sekiranya  tersalah,
Sampai di sini aku mengundur diri.

Karya :  Rha NS
25 Mac 2011

0 comments:

Post a Comment

 
;