Monday 16 April 2012

MANA SATU YANG HENDAK DIPILIH ROH LALAI ATAU ROH BERIMAN


  • MANA SATU YANG HENDAK DIPILIH ROH LALAI ATAU ROH BERIMAN
    KITA SENDIRI YANG MEMBUAT PILIHAN INI?
    PELUANG UNTUK MENJADI ROH BERIMAN TIKA MASIH ADA NYAWA
    (ROH) DI JASAD

    Khai Noor & Putri Rimba shared Harlina Binti Ahya Ulumuddin's photo.

    Wall Photos
    KEMANA ROH KITA SEBAIK KELUAR DARI JASAD.

    Menurut Ibn Qayyum, tatkala ROH keluar dari JASAD, mereka akan terbahagi kepada dua kelompok. Kelompok pertama adalah ROH LALAI, yakni orang Islam yang tidak solat dan jarang beramal soleh tetapi menyangka mereka jauh lebih baik dari orang yang beramal soleh dan sering pula menghina para ulama yang tidak sehaluan dengan mereka selain orang-orang kafir, manakala kelompok kedua adalah ROH BERIMAN.

    ROH LALAI, sebaik keluar dari jasad akan terus diperlihatkan neraka jahannam dan mereka terperanjat lalu menangis ketakutan seraya berkata:"Alangkah baiknya kiranya aku dahulu mengerjakan (amal soleh) untuk hidupku ini" (Al Fajr:24)

    Sedang ROH BERIMAN, sebaik keluar dari jasad terus dibawa melalui 7 lapisan langit dengan haruman kasturi sehingga berpandangan para penghuni langit seraya memberi salam kepada roh itu. Dibawa malaikat Izrael sehingga roh itu berhadapan dengan Allah Swt, lantas Allah berfirman:

    Hai jiwa yang tenang (27), Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya (28). Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku (29) dan masuklah ke dalam syurga ku (29) - (Al Fajr:27, 28, 29)

    Selepas melihat balasan syurga yang bakal diterimanya pada hari kiamat kelak, roh dibawa semula kepada jasad ketika proses mengkafan jenazah, dan kemudian dibawa ke kubur untuk SOAL KUBUR. Mati itu benar, soal kubur itu juga benar.
    Mari kita bersama berdakwah..Sesiapa sahaja boleh ambil, share atau copy. Saya izinkan. Sharing for caring...Tinggalkan komen boleh juga untuk sama sama kita berbicang...
    By: Harlina Binti Ahya Ulumuddin
    Unlike · · Share · 9 minutes ago ·
    You and Nurul Hidayah like this.
    1 share
    Rabeah Mohd Ali Terima kasih duhai yang sudi menyebarkan risalah Syurga ini. Moga Allah SWT Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang Lagi Maha Penerima Taubat pada siapapun di kalangan hambaNya selagi nyawa tidak sampai di kerongkong (nazak) memberi Nur Hidayah KasihNya kepada yang membaca risahlah Syurga ini. Aaamin Ya Rabbal A'Lamin.
     ·  · Yesterday at 11:10am near Kuala Lumpur
    • You like this.
      • Rabeah Mohd Ali shared Harlina Binti Ahya Ulumuddin's photo.
        Unlike · · 12 minutes ago
        You like this.

        Rabeah Mohd Ali

        Terima kasih duhai yang sudi menyebarkan risalah Syurga ini. Moga Allah SWT Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang Lagi Maha Penerima Taubat pada siapapun di kalangan hambaNya selagi nyawa tidak sampai di kerongkong (nazak) memberi Nur Hidayah KasihNya kepada yang membaca risahlah Syurga ini. Aaamin Ya Rabbal A'Lamin.
      • Rabeah Mohd Ali PANTUN MUHASABAH DIRI SENDIRI

        Tidurku lena yang panjang;
        Terkeduku bila terjaga dari lena;
        Aku menyesal memanjang,
        Alam barzah menantiku dari lena.

        Aku ketakutan pabila jaga dari lena,
        Air mata penyesalan sudah tiada erti;
        Lenaku di dunia membawaku ke sini,
        Alam barzah yang sedia menanti.

        Datang ke sini tanpa bekalan,
        Aku menyesal terlepas peluang;
        Peluang yang diberiNya kubiarkan,
        Matilah aku dalam bekalan yang kosong.

        Tuhan hidupkan aku ke dunia semula,
        Mahuku berbuat segala amalan;
        Berbuat baik pada Allah jua manusia,
        Agar dapat kutebus segala penyesalan.

        Tapi apakan daya nasibku malang,
        Aku yang menempah nasibku begini;
        Bukan Allah tidak memberiku peluang,
        Ketika hidup aku orang yang rugi.

        Menyesal aku sendiri,
        Merana aku sendiri;
        Kini aku menyendiri,
        Alam barzah meranaku sendiri.

        Oh! Tuhan di pagi yang mulia dan penuh berkat ini
        Kau masih memberi aku peluang untuk aku merebut segala
        peluang amalan sebagai bekalan ke alam barzah.
        Dengan Belas-EhsanMu Tanpa Batas Kau Limpahkan
        Sinar Nur Hidayah KasihMu padaku hingga ke nafas terakhirku agar aku dapat membawa bekalan yang Kau Redhai.
        Amin Ya Rabbal ALamin.

        Karya Rha NS
        30 Disember 2011
  • Rabeah Mohd Ali shared Harlina Binti Ahya Ulumuddin's photo.
    KEMANA ROH KITA SEBAIK KELUAR DARI JASAD.

    (PETIKAN DARIPADA WALL RABEAH MOHD ALI & HARLINA  BINTI AHYA ULUMUDDIN)
    16 April 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;