Friday 19 July 2013

CERITA SANG PEMANGKU ADAT & CERITA PUTRI MATARAM KUNO SEMUANYA DALAM PENGETAHUAN ALLAH AZZAWAJALLAH



  • PINNED POSTS

  • PENGUMUMAN:

    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,
    Bahawa kami Karaton Nusantara adalah dengan ini, dilantik sementara waktu bagi menjalankan tugas dan tanggungjawab untuk mengelolakan Laman Kumpulan : Sri Pemangku Adat. Pertama-tama kami memohon kemaafan, andainya soal jawab, penjelasan, informasi atau apa jua maksud penerangan kami yang kurang arif atau bijak dalam Laman Kumpulan ini, tidaklah sebaik-baik seperti YTM Sri Pemangku Adat dan kami akan terus sedaya upaya menghidupkan suasana yang harmoni dangan sebaik-baiknya dan segala kerjasama jua sokongan rakan-rakan fb adalah diucapakan setinggi-tinggi terima kasih. Sekian, wassalam.

    DARJAH-DARJAH KEBESARAN PANGKUAN ADAT NUSANTARA:-

    Maksud ringkasan perkataan berikut;

    YTM = Y.T.M. = Yang Teramat Mulia (pangkat pertama)

    YAM = Y.A.M. = Yang Amat Mulia (pangkat kedua)

    YM = Y.M. = Yang Mulia (pangkat ketiga)

    DARJAH SERI PANGLIMA MANGKU ADAT NUSANTARA (DPMN)
    Darjah Seri Panglima Mangku Adat Nusantara (D.P.M.N.) adalah darjah kebesaran tertinggi yang dianugerahkan khas kepada pemegang amanat yang menjadi penerus adat daripada susur galur keturunannya iaitu pemegang jawatan sebagai Seri Pemangku Adat atau Sri Pemangku Adat dengan gelaran Y.T.M. Datuk-Datuk Panglima.

    DARJAH SERI TEMENGGUNG MANGKU ADAT NUSANTARA (DTMN)
    Darjah Seri Temenggung Mangku Adat Nusantara (D.T.M.N.) adalah darjah kebesaran kelas pertama yang dianugerahkan khas kepada pemegang amanat yang menjadi penerus adat daripada susur galur keturunannya iaitu pemegang jawatan sebagai Pemangku Adat atau Mangku Adat dengan gelaran Y.A.M. Datuk-Datuk Temenggung.

    DARJAH SERI BENTARA MANGKU ADAT NUSANTARA (DBMN)
    Darjah Seri Bentara Mangku Adat Nusantara (D.B.M.N.) adalah darjah kebesaran kelas kedua yang dianugerahkan khas kepada pemegang amanat yang menjadi penerus adat daripada susur galur keturunannya iaitu pemegang jawatan sebagai Ketua Adat atau Pembantu Adat dengan gelaran Y.M. Datuk-Datuk Bentara.

    DARJAH-DARJAH PENGHORMATAN SILATURAHMI ADAT NUSANTARA:-
    Darjah-darjah penghormatan silaturahmi adat nusantara ini, iaitu ringkasnya DSMN adalah memiliki persamaan taraf darjatnya iaitu, terdiri daripada seperti berikut;

    DARJAH SERI MAHKOTA MANGKU ADAT NUSANTARA (D.S.M.N.) – Lelaki
    DARJAH SERI MAHARAJA MANGKU ADAT NUSANTARA (D.S.M.N.) – Lelaki
    DARJAH SERI MAHADEWA MANGKU ADAT NUSANTARA (D.S.M.N.) - Lelaki
    DARJAH SERI MAHARATU MANGKU ADAT NUSANTARA (D.S.M.N.) – Perempuan
    DARJAH SERI MAHARANI MANGKU ADAT NUSANTARA (D.S.M.N.) – Perempuan
    DARJAH SERI MAHADEWI MANGKU ADAT NUSANTARA (D.S.M.N.) – Perempuan

    Semuanya adalah darjah-darjah penghormatan yang dianugerahkan khusus kepada Ketua Adat, Raja dan Sultan Nusantara serta seluruh dunia dan juga kepada sesiapa jua individu yang difikirkan layak menerimanya. Penerima bagi darjah penghormatan ini tiada gelaran.

    Unlike ·  · Unfollow Post ·  · July 14 at 11:00pm

  • KETENTUAN TUHAN MENDAHULUI PENGETAHUANKU

    Saya masih ingat lagi ketika belajar matapelajaran sejarah nusantara ...saya jatuh hati dengan nama-nama pahlawan nusantara ..saya kagum dengan semangat juang mereka pada nusantara.

    Sebut saja mengenai pahlawan saya mesti rasa macam roh-roh pahlawan nusantara memanggil-manggil saya mengarangkan kisah mereka. Saya tak tahu kenapa saya teruja dengan dunia pahlawan walau pun saya bukan seorang pahlawan.

    Masya-Allah bila suatu hari ibu saya memberitahu moyang saya adalah seorang hulubalang Raja Bugis.Baru saya tahu kenapa dunia pahlawan mengujakan saya karena moyang saya hulubalang Raja Bugis.

    Ibu saya pernah dihidapati penyakit misteri...ibu saya tak boleh lihat warna kuning dan hidupnya tak tenteram. Rata tempat mengubati penyakti misteri ibu saya. Mereka kata saka dari moyang saya.

    Saya tak paham apa maknanya saka. Diberitahu saka adalah, ada kena mengena dengan sejarah datuk nenek moyang dahulukala. Itu serba sedikit yang saya tahu.

    Yang lebih memelikkan saya kenapa saya berminat dengan warna kuning...dan suka mengarang cerita-cerita bertemakan raja, ratu, puteri dan putera...cerita dongengan...cerita imaginasi saya sendiri.

    Saya terperanjat apabila ada yang bilang saya adalah seorang putri mataram yang wujud di abad ini lucu pun ada kaget pun ada saya nak menafikan pun tidak ..nak mengiyakan pun tidak semuanya dalam pengetahuan Allah swt.

    Bilamana saya siarkan kisah teater bangsawan diRaja,'CINTA SI NAGA SAKTI DENGAN SI PUTERI BUNIAAN' mereka bilang kisah benar yang pernah terjadi di Nusantara. Sedangkan kisah ini ilham dan mimpi,digabungkan dengan imaginasi saya.

    Setiap apa yang saya tulis ada saling berkaitan dengan nusantara. Semuanya dalam Pengetahuan Allah swt mendahului apa yang saya tahu.

    Lebih mengujakan lagi rakan fb dan group yang saya sertai semuanya ada saling berkaitan mengenai karya yang saya tulis dan bahan-bahan karya yang saya inginkan untuk dijadikan bahan-bahan sastra nusantara yang amat berharga bagi saya...

    Terlalulah banyak bahan-bahan sastra yang saya dapat banyaknya tak terkira dan saya terharu dan sungguh bersyukur kepada Tuhan.

    Sejujurnya saya tidak tergolong dapat golongan yang bijak pandai...tapi karena semangat yang tak pernah padam mahukan bahan-bahan sastra nusantara saya bertabah hati dan memberanikan diri untuk menyiarkan karya dan memberi komentar pada post rakan-rakan group dan adakalanya saya dikecam hebat oleh rakan group yang tidak puas hati dengan lambakan karya-karya saya dan komentar saya. Selagi saya tahan...saya tahan...jika saya tak tahan kena kecam dengan kata-kata yang jelek saya akan berundur diri...tujuan saya untuk mencari bahan sastra nusantara bukan membangga diri atau mencari musuh...itulah saya.

    Rakan fb saya pula saya anggap sebagai pejuang sastra saya. Makanya mereka mahu tak mahu kena aktif akaun fbnya dan tak sepikan karya-karya saya. Bukanlah tujuan saya mahu mereka menyanjung karya yang saya tulis cukuplah sekadar memberi sokongan/dukungan yang tidak berbelah bahagi.
    Saya removekan mereka bukan untuk memutuskan silaturrahim tapi memberi peluang kepada yang benar-benar memahami dunia satra nusantara saya dan sedia memberi sokongan/dukungan.
    Bukan saya tidak mahu mengambil rakan fb seramai yang mungkin tapi mengenangkan rakan fb saya terhad kerna mahu memberi komitmen sepenuhnya pada dunia karya saya .
    Moga semua yang membaca sudi memahami dan sudi memaafkan saya.

    Percayalah siapapun anda samada pernah menjadi rakan fb saya atau tidak semuanya saya sanjungi sepenuh hati sepenuh iman di hati In Shaa Allah senyuman silaturrahiim sentiasa ada untuk semua sampai nafas terakhir saya.

    RATU RIMBA NIAGARA
    PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
    11 Ramadhan 1434H
    20 July 2013
    Like ·  · Unfollow Post ·  · 11 minutes ago

  • SALAM SILATURAHMI SEMANIS KURMA KEBERKATAN RAMADHAN

    MOGA LAMAN GROUP INI
    SEBAGAI JALINAN SILATURAHMI
    YANG SENTIASA HARMONIS
    SEMANIS KURMA KEBERKATAN RAMADHAN
    SENTIASA SALING MEMBERI MANFAAT
    KEPADA DIRI SENDIRI DAN BANYAK ORANG
    AAMIIN YA RABBAL A'ALMIIN.

    SALAM SILATURAHMI
    SALAM RAMADHAN
    SALAM AIDIL FITRI
    SALAM SEMANIS KURMA KEBERKATAN RAMADHAN
    SALAM KEMAAFAN ATAS KEKHILAFAN DALAM BERSASTRA

    TULUS IKHLAS DARIPADA,
    RATU RIMBA NIAGARA
    AHLI GROUP SRI PEMANGKU ADAT
    YANG PENGEN SETIA BERPUJANGGA SELAGI SUDI
    11 RAMADHAN 1434H
    20 JULY 2013

    PETIKAN DARIPADA WALL GROUP SRI PEMANGKU ADAT
    11 RAMADHAN 1434H
    20 JULY 2013M
    Like ·  · Unfollow Post ·  · about an hour ago
  • RECENT POSTS



  • INDAHNYA SILATURAHMI ATAS DASAR KARENA ALLAH TAALA

    BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
    DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG
    ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH

    DIMULAKAN DENGAN KALIMAH LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

    الله الله الله يا الله

    لا إله إلاَّ الله محمد رسول الل

    لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلَّا بِاللّهِ

    سُبْحَانَ اللَّهِ ♤ ♣ الْحَمْدُ للَّهِ ♤ ♣ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ♤ ♣ اللَّهُ أَكْبَرُ♤ ♣

    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

    أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله

    ~آمِيّنْ... آمِيّنْ.... آمِيّنْ.. يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ ~

    INDAHNYA SILATURAHMI ATAS DASAR KARENA ALLAH TAALA

    KENYATAAN YANG LAHIR DARI HATI SETULUS IKHLAS DEMI MENJAGA TALISIRATURAHMI SESAMA AHLI GROUP.

    "SILATURAHMI NASIONAL RAJA - SULTAN NUSANTARA INDONESIA,"MARILAH KITA LEBIH BANYAK BERBUAT BAIK YANG BERMANFAAT BAGI KITA DAN ORANG BANYAK'" , RAJA SAMU SAMU VI"

    KATA-KATA INILAH YANG MEMBUATKAN PATIK SETIA UNTUK BERSIARAN KARYA DI SINI. SETIAP POS YANG DIPOSKAN DI GROUP INI YANG BOLEH MEMBERI MANFAAT KEPADA BANYAK ORANG ITULAH POS YANG AMAT PENTING BAGI PATIK BAGIKAN/KONGSIKAN PADA RAKYAT SENUSANTARA.

    MINAT PATIK UNTUK BERSIARAN KARYA PELBAGAI TEMA TERMASUK YANG BERSANGKUTAN TEMA DIRAJA NUSANTARA. ANDAINYA SEPANJANG BERSIARAN KARYA TERDAPAT KARYA YANG TIDAK BERKENAN DI HATI BOLEHLAH DIPADAMKAN DEMI MENJAGA KEHARMONIAN BERSAMA.

    ANDAINYA KARYA-KARYA PATIK TIDAK BERKENAN DI HATI SEMUA AHLI-AHLI GROUP DI SINI DAN MENJADI PUNCA RASA TIDAK PUAS HATI BOLEHLAH PATIK DIKELUARKAN DI GROUP INI. PATIK REDHO TIDAK BERSIARAN KARYA DI SINI LAGI.

    SEKIAN HARAP MAKLUM.

    YANG SETIA BERPUJANGGA PADA YANG SUDI YANG TAK SUDI TAK APA IZINKAN KARYA PUJANGGA RATU RIMBA BERLALU PERGI...TAK KEMBALI LAGI...NAMUN SILATURAHMI MASIH MEWANGI DI HATI SAMPAI KUBUR IN SHAA ALLAH SAMPAI SYURGA AAMIIN.

    'MAAF ZAHIR BATHIN'
    SALAM SILATURRAHMI ANTARA DUA BENUA
    SALAM RAMADHAN & SALAM ALDIL FITRI
    MOGA SUKSES DUNIA AKHIRAT AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    RATU RIMBA NIAGARA
    11 RAMADHAN 1434H
    20 JULY 2013M

    Like ·  · Unfollow Post ·  · 2 hours ago

  • Daripada AJK Karaton Nusantara, maka dengan izin YTM Sri Pemangku Adat:-

    HIKAYAT = Cerita dahulukala yang juga merupakan riwayat akan kisah sejarah yang pernah berlaku.
    LEGENDA = Cerita dongeng dahulukala yang juga merupakan riwayat bermisteri akan kisah sejarah yang pernah berlaku.
    SEJARAH = Cerita dahulukala yang juga merupakan riwayat hidup akan kisah yang pernah berlaku. Kerana ia mempunyai tarikh dan waktu kejadian itu berlaku maka ia diterima sebagai suatu sejarah dan dicatat dalam rekod atau manuskrip atau skrol juga buku sejarah.

    KISAH KEPAHLAWANAN DAHULUKALA, KISAH KERAJAAN YANG PERNAH WUJUD SUATU MASA DAHULU, KISAH ZAMAN PURBA DAN LAIN-LAIN KISAH. Apakah ini semua adalah rekaan semata-mata???... anda dan kami adalah BERHAK PASTIKAN KEBENARAN ATAU KEPALSUANNYA.

    kita juga sedar bahawa puisi, syiar, sajak, pantun seperti yang ada pada hari ini, begitu juga dengan senjata-senjata pusaka yang masih kekal sampai hari ini. Apakah ini bukan suatu BUKTI..?
    • You, Sri Pemangku Adat and 6 others like this.
    • Sri Pemangku Adat salam hormat dari AJK Karaton Nusantara, amin ya allah.
    • Sri Pemangku Adat kita membaca riwayat hidup kita, fahamlah kita sejarah hidup kita dari AJK Karaton Nusantara,amin ya allah.
    • Sri Pemangku Adat kita mendengar cerita2 turun temurun maka kenallah kita dari mula asal kita dari AJK Karaton Nusantara, amin ya allah.
    • Sri Pemangku Adat setiap orang yang bersiar di alam maya ternyata menggunakan sesuatu NAMA PENGENALAN mereka dan tidak sebab untuk kita tidak percaya masing-masing mempunyai SEJARAH yang tersendiri dari warisan pusaka mereka, demikanlah juga kami dari AJK Karaton Nusnatara Karaton Nusantara, amin ya allah.
    • Ratu Rimba Niagara KETENTUAN TUHAN MENDAHULUI PENGETAHUANKU

      Saya masih ingat lagi ketika belajar matapelajaran sejarah nusantara ...saya jatuh hati dengan nama-nama pahlawan nusantara ..saya kagum dengan semangat juang mereka pada nusantara. 

      Sebut saja mengenai pahlawan saya mesti rasa macam roh-roh pahlawan nusantara memanggil-manggil saya mengarangkan kisah mereka. Saya tak tahu kenapa saya teruja dengan dunia pahlawan walau pun saya bukan seorang pahlawan.

      Masya-Allah bila suatu hari ibu saya memberitahu moyang saya adalah seorang hulubalang Raja Bugis.Baru saya tahu kenapa dunia pahlawan mengujakan saya karena moyang saya hulubalang Raja Bugis.

      Ibu saya pernah dihidapati penyakit misteri...ibu saya tak boleh lihat warna kuning dan hidupnya tak tenteram. Rata tempat mengubati penyakti misteri ibu saya. Mereka kata saka dari moyang saya.

      Saya tak paham apa maknanya saka. Diberitahu saka adalah, ada kena mengena dengan sejarah datuk nenek moyang dahulukala. Itu serba sedikit yang saya tahu.

      Yang lebih memelikkan saya kenapa saya berminat dengan warna kuning...dan suka mengarang cerita-cerita bertemakan raja, ratu, puteri dan putera...cerita dongengan...cerita imaginasi saya sendiri.

      Saya terperanjat apabila ada yang bilang saya adalah seorang putri mataram yang wujud di abad ini lucu pun ada kaget pun ada saya nak menafikan pun tidak ..nak mengiyakan pun tidak semuanya dalam pengetahuan Allah swt.

      Bilamana saya siarkan kisah teater bangsawan diRaja,'CINTA SI NAGA SAKTI DENGAN SI PUTERI BUNIAAN' mereka bilang kisah benar yang pernah terjadi di Nusantara. Sedangkan kisah ini ilham dan mimpi,digabungkan dengan imaginasi saya.

      Setiap apa yang saya tulis ada saling berkaitan dengan nusantara. Semuanya dalam Pengetahuan Allah swt mendahului apa yang saya tahu.

      Lebih mengujakan lagi rakan fb dan group yang saya sertai semuanya ada saling berkaitan mengenai karya yang saya tulis dan bahan-bahan karya yang saya inginkan untuk dijadikan bahan-bahan sastra nusantara yang amat berharga bagi saya...

      Terlalulah banyak bahan-bahan sastra yang saya dapat banyaknya tak terkira dan saya terharu dan sungguh bersyukur kepada Tuhan.

      Sejujurnya saya tidak tergolong dapat golongan yang bijak pandai...tapi karena semangat yang tak pernah padam mahukan bahan-bahan sastra nusantara saya bertabah hati dan memberanikan diri untuk menyiarkan karya dan memberi komentar pada post rakan-rakan group dan adakalanya saya dikecam hebat oleh rakan group yang tidak puas hati dengan lambakan karya-karya saya dan komentar saya. Selagi saya tahan...saya tahan...jika saya tak tahan kena kecam dengan kata-kata yang jelek saya akan berundur diri...tujuan saya untuk mencari bahan sastra nusantara bukan membangga diri atau mencari musuh...itulah saya.

      Rakan fb saya pula saya anggap sebagai pejuang sastra saya. Makanya mereka mahu tak mahu kena aktif akaun fbnya dan tak sepikan karya-karya saya. Bukanlah tujuan saya mahu mereka menyanjung karya yang saya tulis cukuplah sekadar memberi sokongan/dukungan yang tidak berbelah bahagi.
      Saya removekan mereka bukan untuk memutuskan silaturrahim tapi memberi peluang kepada yang benar-benar memahami dunia satra nusantara saya dan sedia memberi sokongan/dukungan.
      Bukan saya tidak mahu mengambil rakan fb seramai yang mungkin tapi mengenangkan rakan fb saya terhad kerna mahu memberi komitmen sepenuhnya pada dunia karya saya . 
      Moga semua yang membaca sudi memahami dan sudi memaafkan saya. 

      Percayalah siapapun anda samada pernah menjadi rakan fb saya atau tidak semuanya saya sanjungi sepenuh hati sepenuh iman di hati In Shaa Allah senyuman silaturrahiim sentiasa ada untuk semua sampai nafas terakhir saya. 

      RATU RIMBA NIAGARA
      PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
      MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
      11 Ramadhan 1434H
      20 July 2013M



  • MENULIS MINATKU

    Dahlan Mhg Ratu rimba niagara kau gila menulis ke..,kau tulis lah sampai kau mati

    Ratu Rimba Niagara Terhenti nafas terhentilah pena
    Kalau kau suka baca
    Kalau kau suka like
    Kalau kau lagi suka beri komentar
    Kalau tak suka kau padam
    Kalau menyampah kau tak yah jadi kawanku lagi
    Habis cerita...kau tak perlu pura-pura lagi
    Nak kata aku gila menulis ye....
    Otak engkau tak semak
    Otak aku pun tak semak
    Engkau damai
    Aku pun damai
    Sama-sama damai
    Selepas ini kau tak akan baca lagi karya-karyaku
    Kerana karyaku sudah tenggelam ditelan bayu mega senja alammaya
    Biarlah karya-karya ku dibaca dan disokong oleh mereka yang tak berpura-pura
    Seperti kau dalam diam sekali berbicara aduhai sampai seribu tahun kuingat....

    RATU RIMBA NIAGARA
    10 Ramdhan 1434H
    18 Julai 2013

    Like ·  · Unfollow Post ·  · 12 hours ago

  • Drpd. Karaton Nusantara, atas dengan izin YTM Sri Pemangku Adat:-

    CERITA SANG PEMANGKU ADAT
    Pada zaman dahulu nusantara (kini asia tenggara) adalah didiami oleh manusia yang tiada beragama, kehidupan adalah berdasarkan adat dan kepercayaan tiada bertuhan, tiada juga mempuyai sebuah kerajaan. Tetapi setelah kedatangan rombongan raja-raja dari benua india maka, bermulalah sesebuah kerajaan beraja, beragama hindu dan beradat budaya (bertemadun). Justeru itu, bermulalah wujudnya jawatan Pemangku Adat. Pada waktu itu jawatan Pemangku Adat adalah dipegang oleh keluarga/kerabat raja-raja dari benua india ini. Mereka adalah dikenali sebagai Raja-Raja Jajahan Takluk dan oleh kerana setiap daerah/wilayah mempunyai Raja Jajahan Takluk masing-masing maka, mereka telah melantik seorang dari kalangan mereka yang lebih berpengaruh dan perkasa sebagai dijadikan seorang Maharaja (king of the king) dan membentuk sebuah Negara berkerajaan. Apabila, wujudnya sebuah Negara beraja maka jawatan Pemangku Adat telah bertukar menjadi jawatan Penasihat Raja-Raja sehinggalah kedatangan agama islam di nusantara ini. Agama Islam adalah dibawa oleh pedagang-pedagang arab yang turut juga membawa ulama-ulama bagi menyebarkan agama islam di seluruh pelusuk nusantara ini. Pedangang-pedagang arab ini bukanlah saudagar-saudagar biasa, mereka sebenarnya adalah ahli-ahli keluarga/kerabat Raja-Raja Tanah Arab. Apabila, berakhirnya Maharaja-Maharaja Nusantara ini meganuti agama islam maka, mereka menukar kepada gelaran Sultan-Sultan dan jawatan Penasihat Raja-Raja bertukar dengan gelaran Pemangku Adat. Ini adalah kisah BENAR LAGI TULEN.

    RUMUSAN; (Jika sekiranya kita adalah Wangsa Nusantara maka kita harus menerima pendapat berikut;)

    Adakah anda akan menerima hakikat bahawa nenek moyang anda dahulu kala tidak beragama dan kemudiannya menganuti agama hindu?

    Adakah anda akan menerima hakikat bahawa nenek moyang anda dahulu kala mengamalkan adat budaya beraja mengikut ajaran agama hindu?

    Adakah anda akan menerima hakikat bahawa tanpa jawatan raja-raja jajahan takluk = kemudian disebut, penasihat raja-raja = kemudian disebut, pemangku-pemangku adat maka tidak mungkin bahkan mustahil akan wujudnya sesebuah Kerajaan BeRaja, BerNegara, Beradat, BerBudaya bahkan BerWangsa Nusantara?

    Maka, ADAKAH ANDA PERCAYA ATAU TIDAK? Jawatan PEMANGKU ADAT sudah wujud ribuan tahun dahulu sejak zaman rome, eropah, parsi, india, cina….nusantara. Tahukah anda? Bahawa Para Pemangku Adat adalah menjadi penawar sukacita mahupun dukacita seseorang Raja-Raja atau Maharaja atau Sultan. Soalan? dan Persoalan? Yang dinyatakan ini adalah subjek Pertama bagi seseorang Pemangku Adat dan tiada bertujuan untuk menyalah gunakan fahaman itu, mohon maaf pada semua anggota fb ini….Amin Ya Allah, bersyukurlah kita kepada Yang Maha Pencipta Lagi Maha Bijaksana… Drpd. Karaton Nusantara.
    Unlike ·  · Unfollow Post ·  · 15 hours ago
    • You and 6 others like this.
    • Daeng Khamshah Amien Ya Rabb...
      16 hours ago via mobile · Unlike · 1
    • Ratu Rimba Niagara SAYA BERSYUKUR KERANA ALLAH SWT MEMBERI ILHAM AGAR DIWUJUDKAN JAWATAN PEMANGKU ADAT. DENGAN ADA JAWATAN PEMANGKU ADAT ....BARULAH RAKYAT NUSANTARA TAHU SILSILAH SESUATU WARIS YANG TEPAT DAN JELAS TANPA ADA MANA-MANA PIHAK MENGAKU KENYATAAN MEREKA ADALAH BENAR. MAKA DARI ITU SAYA UCAPKAN SEKALUNG TAHNIAH KEPADA YM SRI PEMANGKU ADAT ATAS PENGURNIAAN JAWATAN SEBAGAI PEMANGKU ADAT , PASTINYA GENERASI KINI DAN AKAN DATANG RASA TERHUTANG BUDI SEHINGGA DIBAWA MATI BEGITULAH HEBATNYA YM SRI PEMANGKU ADAT PADA RAKYAT SENUSANTARA. MOGA ALLAH SWT MEMBERI KEKUATAN DAN KEJAYAAN SEPANJANG MENJALANKAN TUGAS SEBAGAI PEMANGKU ADAT. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.



  • YA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG SATUKAN HATI-HATI KAMI DALAM IKATAN SILATURRAHIM SENTIASA MEWANGI SAMPAI KUBUR SAMPAI SYURGA BERKAT KAMI SALING BERKASIHAN BELAS MAHU SALING MEMBANTU MEMBERI KEBAIKAN KEPADA SEMUA HAMBA-MU YANG MEMERLUKAN BANTUAN KAMI TANPA MEMIKIRKAN KEPENTINGAN KAMI SENDIRI KAMI INSAF HARTA YANG KAMI INFAKKAN KE JALAN-MU ITULAH YANG KAMI BAWA PERGI KETIKA BERTEMU-MU. MAKA TERIMALAH AMALAN SOLEH KAMI INI. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

    ROH YANG KEMBALI DIBULAN RAMADHAN
    Apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi. Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan. Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka. Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.

    Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka. Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.

    Di sini diberitahu hikmah adanya alam kubur. Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang. Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup. Alangkah bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan dari orang-orang yang masih hidup.

    Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah daripada kita. Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah amal jariah.

    Sebarkan hal ini kepada seberapa ramai orang terdekat anda, dan mintalah mereka untuk melakukan hal yang sama. Yang jelas jika anda tidak meneruskan hal ini, maka anda telah melepaskan kesempatan untuk saling menasihati dalam kebenaran dan beramal soleh. Jika anda melakukan dengan ikhlas insya Allah anda akan mendapat ganjaran pahala kebaikan dari Allah swt.
    ·

    Sent Today
    Putri Danggan Rejanges Remandung and Orgun Zaki like your comment: "RAJA BERJIWA RAKYAT ADALAH DAMBAAN..." 1:42pm
    Bidadari Nastasya likes your post in Forum Silahturahmi Trah Raja Adityawarman. 1:42pm
    Ayoi Daimond Merah likes your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 1:36pm
    Bung Yus likes your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 12:55pm
    Orgun Zaki commented on your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 10:59am
    Orgun Zaki likes your comment: "YA ALLAH BERKATKAN ILMU DAN..." 10:59am
    Orgun Zaki also commented on a post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 10:50am
    Orgun Zaki likes your comment: "YA ALLAH BERKATKAN ILMU DAN..." 10:50am
    محمد ذوالحلمي نورا, Tuan Suhaimi and 17 others like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 10:47am
    Orgun Zaki likes your comment: "100% MARKAH DIBERI KEPADA ANAK MURIDKU..." 10:38am
    Orgun Zaki likes your comment: "TIADA APA YANG LEBIH BAHAGIA DI DUNIA..." 10:16am
    Orgun Zaki likes your comment: "YA ALLAH ...SEKIRANYA APA YANG..." 10:14am
    Orgun Zaki likes your comment: "SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR..." 10:08am
    Orgun Zaki likes your comment: "ALLAH ITU MAHA BIJAKSANA SETIAP APA..." 10:06am
    Orgun Zaki likes your comment: "Kejujuran terletak pada diri sendiri..." 9:51am
    Orgun Zaki likes your comment: "MOGA SEGALA MISI DAN VISI SILATNAS..." 9:43am
    Rosli Abdul Aziz likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 9:07am
    Rosli Abdul Aziz and Orgun Zaki like your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 9:07am
    Rosli Abdul Aziz, Bonda Puteri Saadong and 4 others like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 9:06am
    Rosli Abdul Aziz, Kasmir Tri Putra and 5 others like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 9:06am
    Rusdal Fajr St Inayatsyah and Erly Nda like your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 8:41am
    Psu May, Al Oy and 3 others like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 8:04am
    Achmad Panidi Pon posted in FORUM PENYAMPAIAN ASPIRASI PEMBANGUNANMASYARAKAT: "PENTAS TARI SEMBAH LAMPUNG.....DIPERANKAN OLEH..." 3:35am
    Al Oy, Zaky Eky and Muhammad Ubaidullah Bin Othman like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 1:55am
    Wahi Iam and Amy Kedamaian Tigapuluh like your post in Gabungan Silaturrahim Sejagat. 12:21am
    Den Mat Mangkubumi likes your link. 12:00am
    Sent Yesterday
    Den Mat Mangkubumi likes your link. 11:59pm
    Den Mat Mangkubumi and Kumbang Segak like your link. 11:45pm
    Braja Azzena commented on a photo that you're tagged in: "Sungguh mencintai'mu begitu indah Meski'pun d..." 11:26pm
    Putri Danggan Rejanges Remandung and Rusdal Fajr St Inayatsyah commented on Kesultanan Indrapura's photo of you. 11:06pm
    Rahsia Pendekar Melayu posted in KELAB ANTIK DAN MISTIK. 10:04pm
    Yumicky Mohkas commented on Kedaton Kraton Wahyu Utama's photo of you: "Tak dapat diungkapkan hny dgn Kata2 sji , , ,..." 9:05pm
    Rinaldi Rizal likes your comment: "DIA SELALU TIDAK MENGHAMPAKAN" 8:17pm
    Kumbang Segak likes your link. 6:43pm
    Putri Danggan Rejanges Remandung added you to the open group Forum Silahturahmi Trah Raja Adityawarman. 4:58pm
    Rezitha NounaGhembiill Manyountt (friends with Den Mat Mangkubumi) likes your link on Den Mat Mangkubumi's timeline. 11:15am
    Rezitha NounaGhembiill Manyountt and Den Mat Mangkubumi like your link on Den Mat Mangkubumi's timeline. 11:13am
    Rezitha NounaGhembiill Manyountt and Den Mat Mangkubumi like your link on Den Mat Mangkubumi's timeline. 11:12am
    YM Ratna Dewi Lubis and Drs Zawari Pulungan like your comment: "SALING MEMAAFKAN MENENANGKAN JIWA..." 7:58am
    Drs Zawari Pulungan also commented on a photo in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "Welcome Ramadhan Al Mubarak" 6:11am
    Rantaujayaudik Sukadana Lamtim, Rosli Abdul Aziz and Yudi Ingin Tersenyum like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 12:39am
    Rosli Abdul Aziz likes your link. 12:34am
    Rahsia Pendekar Melayu also commented on his photo: "barang apa ye tuan" 12:34am
    Rosli Abdul Aziz and Star Samu Samu like your link. 12:31am
    Rosli Abdul Aziz likes your link. 12:30am
    Rosli Abdul Aziz, Badar Al-ahmadi and 2 other people like your status: "SINARANKU DENGAN KEIZINAN-NYA itu..." 12:14am
    Rosli Abdul Aziz, Rubianto Tanoto and Kumbang Segak like your status: "SASTERA/SASTRA NUSANTARA ,'RAHMAT..." 12:14am
    Rosli Abdul Aziz, Star Samu Samu and Kumbang Segak like your status: "PERGILAH SEPI! Jika kuterima mawar..." 12:13am
    Rosli Abdul Aziz, Badar Al-ahmadi and 2 other people like your status: "AKU BAHAGIA TANPA MU Hanya sekuntum..." 12:13am
    Rosli Abdul Aziz and Kumbang Segak like your status: "LEZAIHASRA LM PUJANGGA IDOLAKU! Terima..." 12:10am
    Sent July 17
    Amy Kedamaian Tigapuluh, Wahi Iam and Kaklong Rita like your post in Gabungan Silaturrahim Sejagat. 9:42pm
    Amy Kedamaian Tigapuluh likes your post in Gabungan Silaturrahim Sejagat. 9:42pm
    Amy Kedamaian Tigapuluh, Wahi Iam and Mohd Azam like your post in Gabungan Silaturrahim Sejagat. 9:42pm
    Amy Kedamaian Tigapuluh likes your post in Gabungan Silaturrahim Sejagat. 9:42pm
    Amy Kedamaian Tigapuluh, Wahi Iam and Arrif Tajudin like your post in Gabungan Silaturrahim Sejagat. 9:41pm
    Ayahanda Panglima Pangeran Aduka (friends with Kesatria Kemuliaan) likes your comment: "BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH..." 4:55pm
    Sam Cerebetlakbok likes Dunia puisi muslim's status: "bismilah... kerlip bintang sedang..." 4:23pm
    Sam Cerebetlakbok likes Dunia puisi muslim's status: "assalamu'alaikum .. lets menghitung..." 4:20pm
    Sam Cerebetlakbok likes Dunia puisi muslim 4:17pm
    Tedy Johan LuQab Nuruddin, Rubianto Tanoto and Tubagus Najib commented on Kesultanan Indrapura's photo of you. 3:03pm
    RG Sutawijaya Nurjati Kuwusangkan, Cirebon Heritage and Fuad Melawai commented on Cirebon Heritage's photo of you. 2:19pm
    Ariel Arjuna Andre Ricky likes your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 1:08pm
    Kesultanan Indrapura added a photo of you. 11:59am
    Kesultanan Indrapura, Rusdal Fajr St Inayatsyah and Dresti Budi Widadi like your link on Kesultanan Indrapura's timeline. 11:46am
    Kesultanan Indrapura likes your link on his own timeline. 11:46am
    T Heryati Ati (friends with Raja Kesultanan Melayu Melaka) likes your comment: "SESUNGGUHNYA KUASA-MU MENGATASI SEGALA..." 11:31am
    Rusdal Fajr St Inayatsyah posted in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "MENELUSURI JEJAK SEJARAH MANUSKRIP KERAJAAN USALI..." 11:15am
    T Heryati Ati (friends with Raja Kesultanan Melayu Melaka) likes your comment: "MARHABAN YA RAMADHAN UNTUK SULTAN..." 11:06am
    Badar Al-ahmadi, Rinaldi Rizal and 2 other people like your link. 10:56am
    Badar Al-ahmadi, Imam Pujo Mulyatno Cipuk and Kumbang Segak like your link. 10:55am
    Badar Al-ahmadi likes your status: "BIARPUN SEKADAR SAPAAN DI ANGIN LALU..." 10:55am
    Badar Al-ahmadi and Kumbang Segak like your status: "JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA RAKAN..." 10:54am
    Badar Al-ahmadi likes your status: "BIARPUN SEKADAR SAPAAN DI ANGIN LALU ..." 10:54am
    Badar Al-ahmadi and Imam Pujo Mulyatno Cipuk like your status: "UCAPAN SELAMAT MENYAMBUT HARI..." 10:54am
    Badar Al-ahmadi likes your status: "PUISI ADALAH BAHASA KALBU ILHAM DARI..." 10:54am
    Badar Al-ahmadi likes your link on his own timeline. 10:51am
    Badar Al-ahmadi likes your link on his own timeline. 10:51am
    Imam Pujo Mulyatno Cipuk likes your link on his own timeline. 9:55am
    Wahi Iam, Malek Iskandar and Amy Kedamaian Tigapuluh like your post in Gabungan Silaturrahim Sejagat. 6:43am
    Rubianto Tanoto likes your link on his own timeline. 5:06am
    Rubianto Tanoto likes your link on his own timeline. 5:06am
    Rubianto Tanoto likes your link on his own timeline. 5:05am
    Zetty Endless Love and Ezart Danial Johari like your post in Zetty Endless Loves Fans Club. 4:23am
    Zetty Endless Love and Ezart Danial Johari like your post in Zetty Endless Loves Fans Club. 4:23am
    Anwar Cieresex (friends with Pangeran Itoe Oely'x) likes your link on Pangeran Itoe Oely'x's timeline. 2:08am
    Sri Pemangku Adat also commented on a photo in Sri Pemangku Adat: "penuh gambaran, supaya dapat diterjemahkan..." 1:37am
    Sri Pemangku Adat and Rusdal Fajr St Inayatsyah like your comment: "WAHAI JIWA YANG TENANG surat Ar-Rad :..." 1:34am
    Sri Pemangku Adat and Rusdal Fajr St Inayatsyah like your comment: "KUTUNGGU PELANGI DARI SYURGA UNTUK..." 1:34am
    Sri Pemangku Adat, Benny Adam and Rusdal Fajr St Inayatsyah like your comment: "HIDUP ITU INDAH JIKA SALING MENGHARGAI..." 1:34am
    Sri Pemangku Adat and Rusdal Fajr St Inayatsyah like your comment: "INDAHNYA BERSATU DALAM SATU KALIMAT LAA..." 1:34am
    Sri Pemangku Adat posted in Sri Pemangku Adat: "Daripada AJK Karaton Nusantara, maka dengan izin..." 1:32am
    Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat. 1:15am
    Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat. 1:15am
    Sri Pemangku Adat, Azhari Ahmad and Shudi Bugis Vhazolle like your post in Sri Pemangku Adat. 1:15am
    Star Samu Samu likes your link on his own timeline. 1:10am
    Star Samu Samu likes your link on his own timeline. 1:10am
    Star Samu Samu likes your link on his own timeline. 1:10am

    (PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
    10 Ramadhan 1434H
    18 July 2013M

    Like ·  · Unfollow Post ·  · 21 hours ago

(PETIKAN DARIPADA GRUP SRI PEMANGKU ADAT & RATU RIMBA NIAGARA)
11 Ramadhan 1434H
20 July 2013M

0 comments:

Post a Comment

 
;