Monday 30 September 2013

TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'SAMPAI SYURGA KITA BERSILATURAHIM'



MOGA DI DUNIA SAMPAI SYURGA KITA BERTALISIRATURRAHIM

TERBANG AKU MENCARI KAWAN
BUKAN TERBANG AKU MENCARI LAWAN
AKU BERPASAK DI TUJUH PETALA BUMI
AKU MENJUJUNG TUJUH PETALA LANGIT

AKU BER GROUP MENCARI PEJUANG
PEJUANG KSATRIA SASTRAKU
JIKA MEREKA TAK MAHU BERJUANG
DENGAN HORMATNYA TINGGALKAN SASTRAKU

HIDUPLAH APA PILIHAN KITA
KITA BERKAWAN IKUT RENTAK KAWAN
TAK SUKA TINGGALKAN KAWAN KITA
KAWAN TAK AKAN MAKAN KAWAN

BUAT APA KITA BERKAWAN
MULA SUKA KEMUDIAN BENCI
JANGAN JADI KAWAN MAKAN KAWAN
NANTI PASTI ALLAH BENCI

PEJUANG SASTRAKU TIDAK BERDIAM DIRI
BUKAN MEMBATU MEMBISU LESU LESI
DIA TAK AKAN SENGAJA MELARIKAN DIRI
KE GELANGGANG SASTRA MEMBELA DIRI

JANGAN PANDAI BERCAKAP SUKA KARYAKU
TAPI BILA MINTA KERJASAMA MENYEPI DIRI
KALAU BEGITU KENAPA SUKA BERJANJI DENGANKU
KEMUDIAN KAU TERUS MENYEPIKAN DIRI

PEJUANG SASTRAKU JANGAN MENDIAMKAN DIRI
MANA JANJI-JANJIMU MEREALISASIKAN CITA-CITAKU
TAK AKAN JANJI TINGGAL JANJI
MANUSIA MUNAFIK NAMANYA ITU

SEBELUM BERJANJI PIKIRLAH DULU
JIKA TAK MAMPU TUNAIKAN JANGAN BERJANJI
KARENA AKU TAK MAHU MENUNGGU JANJIMU
BIARLAH JANJI TINGGAL JANJI

KEPADA SEMUA RAKAN PEJUANGKU YANG SEPI MENYEPI
MAAFKAN AKU JIKA SASTRAKU PERGI
KAU MAHU KAWAN DAN BACA KARYAKU
AKU PULA MAHUKAN KOMENTARMU TAPI MENGHAMPAI

KARENA KAMU PELIT SANGAT IDEMU
KAU TAK TEPATI JANJI TINGGAL JANJI
MAKANYA IJINKAN AKU PERGI DARIMU
APAPUN KAU TETAP RAKAN SEJATI

JANGAN BILANG AKU MEMUTUSKAN TALISIRATURRAHIM
TIDAK AKAN MASUK SYURGA SI PEMUTUS TALISIRATURRAHIM
KARYA SASTRA MENYATUKAN TALISIRATURRAHIM
MOGA DI DUNIA SAMPAI SYURGA KITA BERTALISIRATURRAHIM

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
26 Juni 2013

(DANA SASTRA NUSANTARA DISIARKAN ADALAH STRATEGI KEBANGKITAN KEMERDEKAAN & UMMAH NUSANTARA)
13 hours ago · Like · 1

Ratu Rimba Niagara KUSAMPAIKAN SALAM SILATURRAHIMKU DI BALIK BAYU MEGA SENJA ALAMMAYA!

Indahnya Islam
saling menggalakkan hamba-Nya saling bekerjasama
dalam hati yang penuh dengan belas kasihan dan berkasih sayang berpadu kasih sayang sejati semuanya Lillahi Taala
tiada niat sebesar zarrah pun untuk menganiayai atau menzalimi
yang ada sama-sama hidup berukhuwah talisiraturrahim dalam kasih sayang sebab itu salah satu soalan di kubur ditanyakan
siapakah saudara kamu
jika kita tidak dapat menjawabnya
karena semasa hidup kita tidak peka dengan pentingnya silaturrahim amatlah rugi sama sekali perjuangan semasa kita berhidup sebab itu setiap daripada kita mesti pasakkan di jiwa
saling bertalisiraturrahim kerana Allah Taala
TALISIRATURRAHIM SAMPAI MATI TALI SIRATURRAHIM SAMPAI KUBUR TAILIRATURRAHIM SAMPAI SYURGA IN SHAA ALLAH AAMIIN

Tiada alasan untuk kita menafikan talisiraturrahim
walaupun hati terluka dilukai kecewa
kita dengan terbuka hati mahu memaafkan
dan sentiasa meminta maaf...

Ini yang saya takuti jika talisiraturrahim saya terputus atau diputuskan saudara seislam saya di alam realiti atau di alam maya....

Saya tertanya-tanya diri saya
adakah saya tergolong daripada hamba-Nya yang menjaga talisiraturrahim atau yang selalu memutuskan talisiraturrahim?

Tidak akan bau Syurga bagi mereka yang memutuskan talisiraturrahim beramal banyak mana sekalipun tidak akan masuk Syurga kerana tidak menjaga talisiraturrahim

Dalam hal ini saya selalu muhasabah diri saya
persoalan itu membelenggu diri saya sendiri...

Soalan yang saya tanya pada diri saya sendiri,
"Kau bilang..kau menyanjungi silaturrahim
tapi kau sendiri memutuskan silaturrahim dan
tidak menerima mereka yang mahu bertalisiraturrahim denganmu
adakah kamu layak masuk Syurga Allah duhai hamba Allah?"

Menangis aku hiba
memang benar kata-kata soalan itu..

Hampir seribu orang yang add untuk menjadi rakan fbmu
kenapa kamu tak terima saja?
semua orang suka ramai kawan tapi kamu tidak
malah kawan fb kamu yang ada kamu removekan
tak kira mereka berdarjat apa sekalipun..engkau sewenangnya
removekan mereka...janganlah kamu berkata silaturrahim sampai mati sampai kubur ...sampai Syurga...belum sampai mati kamu sudah memutuskan
talisiraturrahim....

Sejujurnya aku memang hamba-Nya yang lemah terlalu lemah...
bukan aku saja tak terima...
laman fb aku adalah medan juang aku bersastra
jadi aku cuma terima mereka yang punya niat yang sama
mahu berjuang mendukung perjuangan sastraku sahaja
jika mereka tidak memberi impak apa-apa dalam dunia sastraku
aku terpaksa mencari pejuang rakan fb yang lain
yang nawaitunya mahu membantu aku walau pun
dengan sebuah ide atau komentar yang bernas itupun sudah memadai ini bukan setakat komentar ...like pun tak mahu
bukan aku suruh dia puji melambung-lambung karya aku sampai aku terjelepuk tidak sama sekali...
sampai aku hantarkan karya-karyaku di wall mereka
masih lagi membisu seribu bahasa
seolah antara aku dan dia tiada wujudnya rakan fb
yang lebih teruk sekali...
mula-mula jadi rakan fbku beri komentar
lepas itu terus senyap aku tak tahu kenapa jadi begitu
jadi aku mengambil keputusan
mencari rakan fb yang lain
tapi dalam hati tiada niat untuk memutuskan talisiraturrahim
nauzubillah jika aku ada niat begitu...

Moga Allah ampunkan aku
dan yang pernah menjadi rakan fbku maafkan aku
percayalah di hati ini kalian masih lagi kukasihi kusayangi
kita bertalisiraturrahim sampai mati sampai kubur
In Shaa Allah sampai Syurga...
Kita cuma terpisah kasih terdinding di dindingkan oleh
bayu mega senja alam maya
tapi hati kita tetap berkasih sayang bersaudara seislam
sepertimana yang Allah mahukan ...percayalah...

Moga kuharapkan dari kalian tolong doakan aku di balik
dinding bayu mega senja alammaya agar aku
berjaya mencapai cita-citaku dalam bidang sastra yang kuminati ini

Sekian Salam Sejuta Kemaafan
Salam Ramadhan
Moga Ramadhan kita Allah terima sebagai bekalan kita di negeri Abadi AAmiin.

Rakan pujanggamu yang mahukan ketenangan jiwa,
Ratu Rimba Niagara,
27 Syaaban 1434H
6 Julai 2013M
13 hours ago · Like · 1

Ratu Rimba Niagara LAMAN FB KITA

Mari kita saling berjanji
tuk menjadi rakan setiakawan
susah senang kita bersama
masalahmu masalahku jua
masalahku masalahmu jua

Laman fb kita
kita saling berbagi ilmu dunia akhirat
kita saling memberi dukungan/sokongan perjuangan masing-masing tak akan ada kawan petingkan diri sendiri
kawan yang tak prihatin dengan kawan
kawan yang berhati batu
kawan yang bila berjanji tak tepati janji
kawan yang bisa membantu tapi tak mahu membantu
kawan mulut manis hati penuh hianat
kawan yang pelit ide, komentar,like dan terus menyepikan diri
mohon dijauhkan kawan begitu dari fb kita

Laman fb kita
semuanya semangat setiakawan
semuanya kata janji sudah terpatri
mahu bertalisiraturrahim ikhlas karna Allah Taala
tiada mahu ambil peluang dan kesempatan atas kebaikan
semuanya mahu saling berbaik sangka
membantu seikhlas hati tanpa diminta-minta disimpati

Laman fb kita
adalah medan juang kita
berjuang habis-habisan
tuk meraih Cinta Ilahi
dengan berbuat sebanyak mana kebajikan termampu kita
andai kita jenis yang sibuk tak sepahaman
apa yang dimahukan oleh rakan fb kita
eloklah kita mengundur diri
daripada sepi menyepi
wujud seperti tak wujud sebagai rakan setiakawan
kita sibuklah dengan diri kita sendiri
carilah kawan yang sekufu dengan kita
itu akan mendamaikan fb kita sendiri
sama-sama sibuk
sama-sama sepi
sama-sama rasa tak wujudnya kawan fb kita
sejujurnya aku nggak tega kawan fb yang wujud seperti tak wujud ada suara tapi tak bersuara ...
bukan pun dengar suara kita
cuma suara di penulisan apa yang ditulis itulah suara kita
tak akan itu pun tak boleh
suara idemu sepatah tak akan tak boleh
sedangkan suara-suara penulisan ku kalian dengar
berjela-jela dalam kadar banyak tak terbaca....
jika kamu pelit ide dan suara....
aku amat sedih sekali punyai rakan fb yang begitu
maafkan aku jika karyaku berlalu pergi...
biarlah aku kesendiriaan
bersama penghuni rimbaku yang sentiasa
menuangkan idenya bagi meniupkan semangat juangku
di bidang sastra yang kuminati ini
bukan setakat ide , harta benda...nyawa pun bisa dipertaruhkan
untuk perjuangan sastra yang kukaryakan...demi generai nusantara akan datang
barangkali kalian
bukan rakan setiakawan yang kuharapkan
maafkan aku kalian yang tak memahami dunia sastra yang kudambakan maafkan aku jika karya-karyaku yang kamu baca hilang dari skrin mu karena itu juga yang kamu mahu atas pelit mu yang nggak paham akan dunia sastraku...percyalah kita nggak terputus talisiraturrahim cuma aku perlu mencari rakan setiakawan yang lain sanggup membantu perjuangan sastraku tanpa memberi beribu alasan dan mengharap balasan apa yang diberikan sumbang bakti pada sastraku.

Rakan fbmu yang terpaksa mengucapkan selamat tinggal
kepada mereka yang tak memahami dunia sastraku,
Ratu Rimba Niagara,
28 Syaaban 1434H
6 Julai 2013M
13 hours ago · Like · 1

Ratu Rimba Niagara INDAHNYA BERBAHASA INDAH

Indahnya berbahasa indah-indah
indahnya berteman dengan bahasa yang indah-indah
yang hatinya seindah Syurga
tiada rasa sebesar zahrah pun niat untuk saling melukakan hati

Aku adalah si pendamba kata-kata nan indah-indah
jika kata-kata yang kudengar tidak indah
emosiku mula terganggu
pasti aku mengeluarkan kata-kata yang tak manis didengar iman
makanya aku mendiamkan diri dan terus menjauhkan diri darinya
agar kata-kataku dapat kujaga semampu daya

Kenapa aku suka berbahasa indah?
sebab kawan-kawan ku sebelum ini adalah
bulan, mentari, bintang, laut, tasik,
haiwan yang melata dan segala
alam yang diciptakan Allah Azzawajallah
aku selalu berkata-kata dengan mereka
mereka balas bicaraku dengan bahasa-bahasa
yang amat menenangkan jiwaku
jiwaku terus rasa tenang
mereka selalu memujukku
bila aku bersedih
kurasakan alam terlalu dekat denganku
hatinya hatiku seperti di balik dinding hati saja
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
indahnya persahabatan aku dengan alam Ciptaan Tuhanku

Sebab itu bila aku berkawan dengan mana-mana manusia
aku pentingkan bahasa yang dituturkan
tak kisahlah jika dia berdarjat apa sekali pun
aku bukan berkawan karna darjatnya tapi karna budi bahasa
santunnya...jika dia diam membisu gimana aku mahu berkawan dengannya sedang alam pun berbicara dengan ku..
kenapa dia yang boleh bersuara tidak mahu berkomunikasi denganku jadinya janganlah ambil hati jika aku terpaksa mengundurkan diri

Aku bukanlah baik sangat
tapi aku mahu jadi baik
sebaik yang Allah suka

Makanya aku pilih untuk berkata-kata yang baik-baik saja
dan bila aku berkawan walau pun cuma di alam maya
setiap kali gambarnya bersiaran di wall aku
aku bayangkan gambarnya itu sudah bergelar aruah
jika sudah bergelar aruah mesti mahu cakap yang baik-baik
dengar yang baik-baik
jadi aku berkata yang baik-baik dengan mereka
mana ada aruah cakap yang tak baik
karna jika dia cakap yang tak baik
alam barzahnya mesti derita parah
jadi aku cakap yang baik-baik
alam barzahnya pun bahagia
saham atas perkataan baiknya itu
terus masuk ke akaunnya
alangkah bahagia jika kita tahu
dunia alam barzah itulah realiti
hidup cuma mimpi

Aku berkata baik
dia pun berkata baik
baik dibalas baik
In Shaa Allah sama-sama alam barzah kita
Sewangi Taman-Taman Syurga
Aamiin Ya Rabbal ALamin

SAHABAT DUNIA HINGGA ALAM BARZAHMU,
RATU RIMBA NIAGARA
27 Syaaban 1434H
6 Julai 2013M
about an hour ago · Like · 1

Lyn Sulaim Masium jika diriku indah buatmu duhai sahabatku, maka bersahabatlah denganku, kerna seadanya aku ingin selalu berbahasa indah dengan siapa pun dalam persahabatnku...sesungguhnya Allah itu Maha Indah dan Maha segala Maha...terima kasih Ratu Rimba Niagara kerna sudi menyapa...
13 hours ago · Like · 1

Ratu Rimba Niagara SAHABATKU YANG BERNAMA LYN SULAIM MASIUM

Duhai sahabatku yang bernama Lyn Sulaim Masium
jawapan sapaanmu hilang rasa rinduku padamu
yang selama ini amat kunantikan sapaan darimu

Bukan aku tak mahu kau menjadi sahabatku
tapi aku tak mahu mendera jiwamu bersahabat denganku nanti
ku kuatiri kata-kataku melukakan hatimu nanti

Hidupku adalah sastra dan cita-cita
makanya rakan fbku adalah nyawa sastraku
jika dia sepikan karya-karyaku tanpa komentarnya
aku jadi amat kecewa
hatiku bagaikan remuk redam dibuatnya

Jika aku ada masalah dalam menjayakan cita-citaku
jika dia mampu membantu tapi beri berbagai alasan
untuk tidak membantuku hatiku jadi kecewa
dia biarkan aku berjuang tanpa simpatinya sedikitpun
makanya aku tidak mahu menderamu duhai sahabatku

Laman fbku adalah medan juang
aku memperjuangkan tinta-tinta sastraku untuk meraih Cinta Ilahi makanya aku perlukan rakan fbku
yang sanggup susah senang dengan karya-karyaku

Aku dah letih dituduh si pemutus talisiraturrahim
sedangkan mereka sendiri tak paham dan sengaja tak mahu paham dengan duniaku....

Kerana tidak mahu membuatmu terluka
aku terluka ...biarlah kita ketemu bila Allah izinkan ya....
ku cuma harapkan doamu mengiringi perjuanganku ya sahabatku

Salam sejuta kemaafan
Salam Ramadhan
Salam kasih sayang abadi
Dariiku untukmu dan semua sahabatmu
Yang mungkin mengenali karya-karyaku,
Ratu Rimba Niagara
27 Syaaban 1434H
6 Julai 2013M
13 hours ago · Like

Ratu Rimba Niagara SEMPENA MENYAMBUT RAMADHAN KU MOHON MAAF KEPADA SEMUA TEMAN ALAMMAYA YANG MENGENALI KARYAKU ATAU PUN TIDAK
.
I'm grateful to have made too many mistakes. because I'm too much of what I do, but I was more fortunate.
than someone who is not breathing feel to make mistakes,

aku bersyukur sudah terlalu banyak membuat kesalahan .karena memang aku terlalu banyak yang aku lakukan, tetapi aku lebih beruntung.dibanding seseorang yang tidak perna merasa berbuat kesalahan,

犯了太多错误,我很感激,因为我做什么,我是个太过,但我是比较幸运的。
谁没有呼吸比别人觉得犯错误, — feeling sad.
Dr Rubianto Tanoto

MOHON MAAF JIKA AKU BERSALAH PADA KALIAN DALAM BERKARYA SASTRA

ORANG YANG TIDAK MENGAKU MEMBUAT KESALAHAN ADALAH ORANG YANG SOMBONG SEBAB ITU DIA TIDAK AKAN MEMAAFKAN ORANG LAIN KARENA MERASA DIRI SENDIRI SEMPURNA TIDAK PERNAH MEMBUAT KESALAHAN.
SELAGI NAMANYA MANUSIA TIDAK LARI DARIPADA MEMBUAT KESALAHAN SEBAB ITU ADANYA SYURGA DAN NERAKA.
KESALAHAN DENGAN TUHAN ...TUHAN MAHA PENGAMPUN...
AKAN DIAMPUNKA DOSA HAMBA-NYA WALAUPUN DOSA SEPERTI BUIH-BUIH DI LAUTAN BANYAKNYA TAPI DOSA DENGAN MANUSIA...MANUSIALAH YANG MENGAMPUNKANNYA MAKANYA SEMPENA MENYAMBUT RAMADHAN SAYA MEMOHON AMPUN KEPADA SEMUA RAKAN ALAMMAYA YANG MENGENALI SAYA ATAU TIDAK.
By Ratu Rimba Niagara

MARHABAN YA RAMADHAN
BERMAAFAN MENYATUKAN IMAN

Marhaban Ya Ramadhan
Bermaafan menyatukan iman
Datanglah cahaya iman
Cahaya iman Nur-Nya Tuhan
Maafkanku duhai teman
Aku insan tak sempurnaan
Makanya maafkan segala kekhilafan
Agar matiku dalam ketenangan
Itulah lambang kesempurnaan iman

Marhaban Ya Ramadhan
Selamat menunaikan ibadah puasa
Moga amalan ibadat ditingkatkan
Segala pintu Syurga dibuka seluas-luas-Nya
Segala pintu neraka ditutup serapat-rapat-Nya
Semua perbuatan yang baik digandakan pahalanya
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Indahnya iman
Indahnya Syurga
Indahnya beramal soleh
Semuanya atas dasar ikhlas karena-Nya
Moga kita dipilih menjadi hamba-Nya yang ikhlas
Dalam setiap amalan yang dilakukan
AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.

RATU RIMBA NIAGARA
24 Syaaban 1434H
3 Julai 2013M

HATINYA BERBUNGA SYURGA SEMANIS IMANNYA

SENYUM SAMPAI KE BULAN

Padi pulut tiga tangkai
Dibawa orang indrapura
Dunia kusut akan selesai
Ujung dan pangkal telah bersua

PengembaraHAQIQAT - rickyARJUNA 1440 -

Kiddzharai Seven Fold dalam hati ada taman dalam taman ada bunga hidup mati kita berteman itu tanda org budiman..

Ratu Rimba Niagara Dalam hati ada taman,
Taman iman taman budi;
Indah hidup satukan iman,
Itu tandanya keindahan budi.

IKUT KATA HATI ...HATI TAK PERNAH MENIPU
IKUT KATA ORANG LAIN ..KITA TAK TAHU ISI HATINYA
YANG PENTING IKUT KATA HATI BERBUNGA CINTA IMAN
ORANG LAIN BERKATA MENDATANGKAN IMAN BARULAH BOLEH IKUTI KARENA HATINYA BERBUNGA SYURGA SEMANIS IMAN.

(PETIKAN DARIPADA WALL DR RUBIANTO TANOTO, RATU RIMBA NIAGARA,KESULTANAN INDERAPURA & GROUP TENTERA FISABILILLAH)
25 Syaaban 1434H
4 July 2013M
13 hours ago · Like

Ratu Rimba Niagara INDAHNYA SEDEKAH INDAHNYA ISTANA SYURGA

Ibu ...tak lama lagi kita akan menyambut Ramadhan....
gimana ibu...makanan untuk dimakan hari ini pun nggak ada...

Tak apalah nak...kita makanlah apa yang ada...

Pokoknya semuanya nggak ada...kita kena berlaper ibu...

Berlapar itu lebih bagus daripada kita meminta-minta nak...

Kenapa ya buk...orang-orang kaya ini nggak yang ada suka
membantu orang miskin seperti kita... mereka mau kita
melutut di kakinya belum tentu mahu berbagi nikmat harta
yang mereka miliki...

Nak...orang miskin ni...dipandang hina orang kaya nak...
orang kaya baginya akan jadi miskin jika mereka bersedekah walaupun
dengan sekeping roti canai....

Ibu....saya mau keluar sekejap...ibu tunggu saja di rumah
zikir banyak-banyak untuk hilangkan laper ya buk...

Si anak tadi pergi ke rumah orang yang paling kaya di kampung itu.
secara kebetululan orang kaya itu sedang bersarapan pagi dengan
10 keping roti canai.....

Si anak itu menghampiri si kaya.

Pak...boleh tak berikan saya sedikit roti canai yang bapak punya...."

Pergi kamu dari sini ...aku jijik lihat kamu ini ...taunya kamu
minta...minta ...di sini bukan untuk meminta sedekah...pergi kamu dari sini ...!!!"

Si anak tak berputus asa...pergi juga merayu-rayupenuh simpati apabila mengenangkan
ibunya dirumah kelaparan...

Pak...kasihanilah saya...udah tiga hari saya dan ibu saya tak makan...tak rugi bapak sedekah kan sekeping roti canai pun udah memadai. Saya bukan minta uang bapak...saya cuma minta sekeping roti canai untuk saya makan dengan ibu saya..pak...tolong kasihani saya pak..."

Kenapa kamu degil sangat...pergi kamu...! Pergi kamu dari sini..."
Marah si kaya yang amat sangat lantaran itu di balingkan roti canai ke muka si anak itu...

Anak itu terus lari bersama dengan sekeping roti canai yang dibalingkan oleh si kaya.

Sampai di rumah ibunya masih berzikir.

" Ibu...ini rejeki kita...ibu....ibu makan separuh saya makan separuh buk..."

"Syukur Alhamdulillah...Allah berikan kita rejeki tanpa sangka-sangka bolehlah mengalas kelaparan kita...kita angkat tangan ya nak agar Allah merahmati orang yang menyedekahkan kitaroti canai ini."

Si anak menangis apabila mengingatkan gimana dia dimaki hamun oleh si kaya raya dan membaling roti canai itu ke wajahnya dan roti itu jatuh di ke tanah."

"Kenapa anak nangis? Apa yang telah tejadi nak?"

"Marilah kita sama doakan yang sedekah roti canai ini pada kita ya buk...moga Allah balas dengan sebuah istana di Syurga. Aamiiin ya Rabbal A'Lamiin."

Si kaya yang membalingkan roti canai itu tika pergi ke kantornya telah berlaku kecelakaan jalanraya dan mati ditempat kejadian.

Roh si kaya kaget gimana dia boleh memiliki sebuah Istana Syurga yang indahnya tidak dapat
dibandingkan dengan istananya di dunia.

Baru dia sadar bahawa roti canai yang dilemparkan kepada anak si miskin itulah yang menyebabkan dia diKurniakan Allah sebuah Istana Syurga yang indah....Subnallah jika dia tahulah begini hebatnya nikmat bersedekah bukan setakat sekeping roti canai saja malah istana dan uangnya yang banyak itu diinfakkan ke jalan-jalan Allah....tapi dia cuma memiliki sebuah Istana Syurga sahaja itu pun berkat doa si miskin yang mendoakannya walaupun didermakan sekeping roti canai dengan keadaan yang amat menyedihkan!.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
22 Syaaban 1434H
1 Julai 2013M
13 hours ago · Like

Ratu Rimba Niagara KEJARLAH AKHIRATMU KARENA DI SANA AKAN KAU TEMUI DUNIAMU!

Anakku Androgini Asmaragama...
kejarlah akhiratmu di sana akan kau temui duniamu
kata-kata terakhir yang kuingat sampai kini sepanjang hayatku

Masa ibu bilang ke aku
aku masih nggak ngerti apa makna kejar akhirat
yang aku tahu aku kejar duniaku sendiri
aku hidup dalam dunia aku sendiri
dunia remaja yang gila-gila permotoran dan muzik

Segala yang dinasihati ibu aku tak dengar
aku tak paham
aku saja buat-buat tak paham

Tapi ibu tak pernah berhenti
berkata-kata memujuk aku
supaya jatuh cinta dengan Allah swt

"Kejar nak...kejarlah akhiratmu...itulah duniamu sebenarnya nak...bukan dunia yang sementara ini nak...."

Pada suatu hari aku memandang ibu dengan penuh kesayuan...
ibu berpakaian solat sambil jarinya membilang butiran tasbih putih pemberian Almarhum ayahandaku.

"Nak...tiada apa yang hendak ibu hadiahkan padamu nak...nak ambilah tasbih ni berzikirlah ingat Allah banyak-banyak nescaya jiwamu akan tenang nak...nak
mari kemari nak...ibu nak bisikan ke telingamu...."

Aku akur dengan kehendak ibuku. Ibuku membisikkan ke telingaku, "Kejarlah akhirat mu karena disana akan kau temui duniamu ...ikut apa yang ibu mahu ajarkan ini nak...

أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله

Setelah habis membisikan kalimah syahadah di telingaku ibuku terus meninggalkan aku buat selamanya.

Dalam linangan airmata aku berdoa kepada Tuhan, "Ya Allah Kau balaslah cinta ibuku pada-Mu dengan balasan Syurga Firdausi

~آمِيّنْ... آمِيّنْ.... آمِيّنْ.. يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ ~

Sahabatku yang Bernama Androgini Asmaragama...
Moga roh ibumu dimasukkan Allah ke Syurga Firdausi Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin

Kukarangkan puisi ini istimewa buatmu agar kau memahami apa yang tersirat di sebalik pesanan terakhir ibumu ke kamu...."KEJARLAH AKHIRATMU...ITULAH DUNIA SEBENARMU" PESANAN YANG AMAT TERKESAN UNTUK DI HAYATI OLEH SEMUA YANG MASIH BERPELUANG HIDUP DI MUKA BUMI INI YANG SEMENTARA INI.

Rakan dunia akhiratmu,
Ratu Rimba Niagara
28 Syaaban 1434H
7 Julai 2013M
13 hours ago · Like

Ratu Rimba Niagara PASANGAN PENGANTIN DIRAJA PENGIRAN MUDA ABDUL QAWI & TENGKU AMALIN 'AISHAH PUTRI'

MARHABAN YA RAMADHAN
MAAF ZAHIR BATHIN

MOGA BERSAMA KITA DI SYURGA FIRDAUSI MEMANDANG ALLAH AZZAWAJALLAH
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

الله الله الله يا الله

لا إله إلاَّ الله محمد رسول الل

لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلَّا بِاللّهِ

سُبْحَانَ اللَّهِ ♤ ♣ الْحَمْدُ للَّهِ ♤ ♣ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ♤ ♣ اللَّهُ أَكْبَرُ♤ ♣

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله

~آمِيّنْ... آمِيّنْ.... آمِيّنْ.. يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ ~

INDAHNYA BERSATU DALAM SATU KALIMAT
LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

SENTIASA MUHASABAH DIRI
MENGINGATI SAKARATULMAUT YANG PASTI HAMPIRI
SETIAP MASA MENUNGGU ARAHAN DARI ILAHI
ADAKAH AKU MASIH BEGINI
MASIH LEKA DENGAN DUNIAWI
MASIH SALING DENGKI MENDENGKI
MASIH TAK SADAR DIRI
MASIH MENGADU DOMBA SESAMA SENDIRI
TAK TAKUT MATI
DATANG SEBENTAR LAGI
BERGELAR MAYAT YANG AKAN DIKUBURI
APA YANG HENDAK DIJAWAB NANTI
SOALAN KUBUR YANG DITANYAI
TERKELU LIDAH MAYAT TUK MENJAWAPI
GAGAL DIJAWAB PASTI MERANA DIRI
MENANGIS TAK GUNA DIRATAPI
SELAUTAN AIR MATA DARAH TIADA ARTI LAGI
MERAUNGLAH UNTUK DIHIDUPKAN KEMBALI
TIDAK AKAN DIPERKENANKAN ILAHI
SEMUANYA SUDAH TERLAMBAT UNTUK DIKESALI
MANA ADA MAYAT DIHIDUPKAN KEMBALI
MEMBERITAHU BETAPA SAKITNYA SAAT MATI
MENGGIGIL MENJAWAB SOALAN KUBUR BILA DITANYAI
BETAPA AZAB SENGSARANYA SEKSA KUBUR AMAT DITAKUTI
MENYESAL TIADA BERGUNA LAGI
RATAPILAH I DIPUKUL DIPALU SEHINGGA SANGKAKALA BERBUNYI

MARHABAN YA RAMADHAN
INDAHNYA BERSATU DALAM SATU KALIMAT
LAA ILLAAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

SENTIASA MAHU MENJAGA TALISIRATURRAHIM
SALING BERSATU HATI
SALING BEKERJASAMA DALAM MEMBUAT KEBAJIKAN
BERBAGI KELEBIHAN KURNIAAN ILAHI
TANPA ADA NIAT UNTUK BERBANGGA DIRI
YANG ADA HATI SEMURNI SYURGA
MEMBANTU SELAGI DAYA
DALAM PENUH BERBELAS KASIHAN
TANPA HARAP DIBALASI BUDI YANG DIBERI
MELAINKAN MENGHARAP REDHO ILAHI
KETIKA ROH KELUAR DARI JASAD
TELAFAZLAH KALIMAH
LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
INDAHNYA DI KALA PERTEMUAN ROH DENGAN ALLAH ROBBUL IDZATI
HANYA DIA YANG TAHU DI KALA ITU RAHSIA ROH DAN ILAHI

ITU SEMUA BERKAT KITA TAHU ILMU MAKRIFATULLAH
DALAM SEGALA PERKARA SEMUANYA BERSENDIKAN KALIMAH
LAA ILLA HAILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH
INDAHNYA BERSATU DALAM KALIMAT
LAA ILLA HAILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

MOGA BERSAMA KITA DI SYURGA FIRDAUSI MEMANDANG ALLAH AZZAWAJALLAH
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

'HIDUP ADALAH MIMPI
MATI ADALAH REALITI
MAKA KITA REALITIKAN AKHIRAT
AGAR MENJADI FOKUS SEBENAR KITA BERHIDUP DI MUKA BUMI INI SEMOGA DENGAN RAHMAT KASIH-NYA KITA BERSAMA DI SYURGA FIRDAUSI MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH ITULAH REALITI-NYA YANG KITA IMPIKAN MENJADI KENYATAAN ' AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.'

RATU RIMBA NIAGARA
28 Syaaban 1434H
7 Julai 2013M

*PUISI INI DITULIS MUHASABAH DIRIKU SENDIRI UNTUK
PERSIAPAN DI HARI ROH KELUAR DARI JASAD DAN DIKONGSI/BERBAGI KEPADA YANG SUDI MENDENGARI TANDA KUKASIH KUSAYANG SEMUANYA LILLAHI TAALA.
13 hours ago · Like

Ratu Rimba Niagara MAJLIS PERSANDINGAN YANG AMAT MULIA PENGIRAN MUDA ABDUL QAWI DAN YANG AMAT MULIA TENGKU AMALIN A'ISHAH

H.H Haji Hassanal Bolkiah
A bersanding ceremony was held for the Royal Wedding of Yang Amat Mulia Pengiran Muda Abdul Qawi and Yang Amat Mulia Tengku Amalin 'Aisah at the Balai Penghadapan, Bukit Kayangan on July 6, 2013.

The Deputy Sultan, His Royal Highness Prince Hj Al-Muthadee Bilah and Her Royal Highness Princess Sarah, graced the event, along with other members of the royal family.

Bersanding Ceremony of Pg Muda Abdul Qawi and Tengku Amalin 'Aishah Putri
www.bt.com.bn
A bersanding ceremony was held for the Royal Wedding of Yang Amat Mulia Pengiran Muda Abdul Qawi and Yang Amat Mulia Tengku Amalin 'Aisah at the Balai Penghadapan, Bukit Kayangan on July 6, 2013.T
Unlike · · Share · 12121 · 6 hours ago ·
Top Comments
You and 120 others like this.
1 share

MOGA CINTA TERPATRI SAMPAI SYURGA AAMIIN 'YANG AMAT MULIA PENGIRAN MUDA ABDUL QAWI & YANG AMAT MULIA TENGKU AMALIN 'AISHAH PUTRI '

Pasangan Pengantin diRaja Antara Dua Benua,
Bertemu cinta sejati,
Si Puteri cantik jelita,
Putera kerabat diRaja Brunei pilhan hati,

Tengku Amalin A'ishah Putri berbudi bahasa,
Penuh santun berakhlak mulia;
Buat Pengiran Muda Abdul Qawi jatuh cinta,
Cinta diikat dengan janji setia.

Tengku Amalin adinda kesayangan Tuanku Muhammad Faris,
Menyayangi adinda Amalin A'ishah Putri sepenuh hati,
Selalu menasihati adinda Putri sentiasa berkata manis,
Berkata manis semanis iman semulia hati agar Allah Berkati.

Cinta diikat dengan janji setia,
Cinta sejati dalam redha Ilahi;
Moga terpatri cinta sampai Syurga,
Ketentuan takdir cinta dari Ilahi.

Rakyat jelata menyambut penuh gembira,
Puteri Amalin berjodohan dengan Pengiran Qawi;
Moga berkekalan dan bahagia sampai Syurga,
Doa rakyat jelata untuk pasangan pengantin yang dikasihi.
AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin

Pantun dikirim penganti diri
Daripada Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
Untuk Pasangan Pengantin DiRaja
Antara Malaysia & Brunei Darussalam
Menyambungkan Talisiraturrahim Yang Abadi
AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin
18 Syaaban 1434H
27 Jun 2013

MOGA CINTA TERPATRI SAMPAI SYURGA

PASANGAN MEMPELAI PENGANTIN DIRAJA,
ANTARA MALAYSIA DAN BRUNEI,
BAGAIKAN PINANG DIBELAH DUA,
TERJALIN SIRATURRAHIM MALAYSIA DAN BRUNEI.

SAMA CANTIK SAMA PADAN,
BAGAIKAN PENGANTIN DARI SYURGA.
BIDADARA & BIDADARI TERSENYUM MENAWAN,
BAGAIKAN HATI BERBUNGA CINTA DI SYURGA.

CINTA DIPATRI DALAM REDHA ILAHI,
AGAR HIDUP DISINARI NUR ILAHI,
MOGA KEBAHAGIAAN DIRAHMATI,
SAMPAI SYURGA SETIA MENANTI.

SUMPAH SETIA CINTA TERPATRI,
MENJADI PASANGAN SOLEH SOLEHA,
MENGHIDUPKAN SUASANA CINTA ILAHI,
RASAKAN HIDUP BAGAIKAN DI SYURGA.

SELAMAT BERGELAR AYAHANDA BERIMAN.
SELAMAT BERGELAR BONDA MITHALI,
BAKAL MELAHIRKAN ANAKANDA BERIMAN,
ITU TANDANYA ALLAH MEREDHAI.

MOGA SAMPAI SYURGA TERPATRI CINTA,
SEKELUARGA HIDUP AMAN BAHAGIA .
MENDIDIK KELUARGA AGAR ALLAH DICINTA,
SEKELUARGA MENIKMATI BAHAGIA SAMPAI SYURGA.

SEKALUNG TAHNIAH KEPADA PENGIRAN & PUTRI,
ATAS PERKAHWINAN YANG SUDAH TERPATRI,
MOGA BAHAGIA ABADI UNTUK PENGIRAN & PUTRI,
DOA DIKIRIMKAN SEBAGAI PENGGANTI DIRI.

WALAUPUN KITA CUMA KETEMU DI ALAMMAYA,
TAPI KASIH DAN SAYANG TELAH MENYATUKAN KITA,
SALING BERKASIH SAYANG DEMI REDHA-NYA,
BERSEMI SILATURRAHIM RAJA DAN RAKYAT JELATA.

PANTUN MOGA CINTA TERPATRI SAMPAI SYURGA DIKARANGKAN ISTIMEWA UNTUK YANG AMAT MULIA TENGKU AMALIN 'AISHAH PUTRI & YANG AMAT MULIA PENGIRAN MUDA ABDUL QAWI YANG DIKASIHI RAKYAT JELATA NUSANTARA
MEWAKILI SEMUA RAJA NUSANTARA
MEWAKILI SEMUA RAKYAT NUSANTARA
SEMOGA BAHAGIA SAMPAI SYURGA
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
KARYA DITULIS DENGAN PENUH RASA KASIH SAYANG OLEH RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
20 Syaaban 1434H
30 Jun 2013M

(PETIKAN DARIPADA WALL H.H. HAJI HASSANAL BOLKIAH & RATU RIMBA NIAGARA)
28 Syaaban 1434H
7 Julai 2013M

The Brunei Times
www.bt.com.bn
The Brunei Times is an independent English-language daily compact broadsheet newspaper published in Brunei Darussalam.
13 hours ago · Like · Remove Preview

Ratu Rimba Niagara MOGA BERSAMA KITA DI SYURGA FIRDAUSI MEMANDANG ALLAH AZZAWAJALLAH
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

الله الله الله يا الله

لا إله إلاَّ الله محمد رسول الل

لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلَّا بِاللّهِ

سُبْحَانَ اللَّهِ ♤ ♣ الْحَمْدُ للَّهِ ♤ ♣ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ♤ ♣ اللَّهُ أَكْبَرُ♤ ♣

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله

~آمِيّنْ... آمِيّنْ.... آمِيّنْ.. يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ ~

MOGA SATU MASA NANTI
SAHABAT BIDADARI KU YANG RUPAWAN INI
MELAGUKAN LAGU-LAGU PUISI HASIL KARYAKU

YANG MENULIS KARYA LAGU PUISI MENANGIS
YANG MENYANYIKAN MENANGIS
YANG MENDENGAR MENANGIS
NUR HIDAYAH KASIH-NYA PUN DATANG
SUBHANALLAH INDAH-NYA SEMUA DAPAT HIDAYAH-NYA
DUNIA INI BAGAIKAN TAMAN-TAMAN SYURGA
MELAGUKAN LAFAZ CINTA ILAHI
MENG-AGUNGKAN CINTA ILAHI
MERINTIH MENANGIS PENUH SYAHDU UNTUK MERAIH CINTA-NYA
AGAR SEMUA CINTA PARA HAMBA-NYA DIBALAS ALLAH AZZAWAJALLAH
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

'HIDUP ADALAH MIMPI
MATI ADALAH REALITI
MAKA KITA REALITIKAN AKHIRAT
AGAR MENJADI FOKUS SEBENAR KITA BERHIDUP DI MUKA BUMI INI
MANALAH TAHU DENGAN RAHMAT KASIH-NYA KITA BERSAMA DI SYURGA FIRDAUSI MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH ITULAH REALITI-NYA YANG KITA IMPIKAN MENJADI KENYATAAN ' AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.'

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
25 Syaaban 1434H
4 Julai 2013
(KARYA ISTIMEWA UNTUK SAHABAT BIDADARIKU NAJWA LATIFF)
25 Syaaban 1434H
13 hours ago · Like
BERSAMBUNG GARUDA SAKTI & RAJAWALI SAKTI (BHG 1)
8 Julai 2013
Like ·  · Unfollow Post · 
24 Zulkaedah 1434H
30 September 2013

0 comments:

Post a Comment

 
;