Sunday 16 February 2014

SILATURAHMI KERATON SE-NUSANTARA (2)




TEATER BANGSAWAN DIRAJA, "MERAIH HIDAYAH-NYA" Karya RAtu Rimba Niagara, Datuk Mohd Faiz Abdullah Bokhari, Ahmad Zulfakar Lim & Rhieannon GuZman-cruz

AKU INGIN BERDAKWAH!
By Datuk Mohd Faiz Abdullah Bokhari

( Kisah yang begitu sedih..mari share)
Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak bernama Lim Wei Choon. Sana-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah. Selepas SPM, aku masuk ke Tingkatan 6 manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat. Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke zaman remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama.

Setiap kali hari raya menjelang, Lim pasti berkunjung ke rumahku untuk menikmati dodol arwah ayahku yang amat digemarinya. kadangkala, jika ada kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta. Aku jarang ke rumahnya kecuali untuk beberapa sambutan seperti harijadi dan juga Tahun Baru Cina. Aku takut dengan anjing peliharaan keluarga Lim.

Dengan Lim juga aku belajar matematik manakala subjek Bahasa Malaysia sering menjadi rujukannya padaku. Kenangan-kenangan seperti memancing, mandi jeram, ponteng sekolah untuk melihat pertandingan ‘breakdance’, semuanya kami kongsi bersama-sama. Apa yang ingin kunyatakan ialah, warna kulit dan perbezaan ugama tidak pernah menjadi penghalang persahabatan kami. 20 tahun telah berlalu, Lim telah menetap di Amerika setelah berjaya mendapat Green Card, beliau bekerja disana. Itu yang kuketahui dari kakaknya.

Hubungan aku dengan Lim terputus setelah dia melanjutkan pelajaran. maklumlah, dizaman kami dulu tiada internet, email atau telefon bimbit, yang ada cuma sesekali menghantar poskad bertanya khabar. Untuk menulis surat kepada lelaki amat malas kami rasakan.

Suatu pagi. Aku bertembung dengan kakak Lim di pasar , kakaknya memberitahu Lim akan pulang ke tanahair. Dan aku amat terkejut dengan berita yang kudengar dari kakaknya.

“He’s name is no more Lim Wei Choon. He’s now Ahmad Zulfakar Lim since 5 years ago… Subhanallah!

Syukur Alhamdulillah, rakan baikku telah menemui hidayah dari Allah S.W.T. Memang aku tak sabar untuk berjumpa dengannya lebih-lebih lagi setelah menjadi saudara seagama denganku.

Hari yang kutunggu-tunggu telah tiba, dan petang itu aku berkesempatan bertemu dengan Lim dirumahnya. Ada satu keraian istimewa sempena menyambut kepulangannya. Ketika aku tiba, tetamu sudah semakin berkurangan…

Assalamu’alaikum… Itulah kalimat pertama dari mulutnya, wajahnya sudah jauh berubah, air mukanya amat redup dan tenang.

Aku menjawab salam dan berpelukan dengannya dan kami menangis umpama kekasih yang sudah terlalu lama terpisah.

‘Ini dia olang memang sudah manyak lama kawan, dari kecik ini dua olang” Ibu Lim menjelaskan pada beberapa orang tetamu yang melihat peristiwa kami berpelukan dan menangis itu. Tetapi aku bukan menangis kerana apa, tetapi kerana amat sebak dan terharu dan sangat bersyukur melihat keislaman rakanku. Lim mengajak aku duduk dibuaian dihalaman rumahnya untuk berbual-bual. beliau masih fasih berbahasa melayu walau sudah lama berada diperantauan.

Talha, kau kawan baik aku kan? betul tak? Memanglah… Kenapa kau tanya macam tu?

Kalau kau kawan baik aku, Kenapa kau biarkan aku diseksa?

Sorry Lim. Aku tak faham… diseksa? What do you mean?

Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu, is my second house.

Tapi, mengapakah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam? Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam? Mengapa bukan di Malaysia, negara Islam ni?

Dan mengapa aku di Islamkan oleh seorang bekas paderi kristian?

Aku terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata. Kalau betullah kau kawan baik aku, Kenapa kau cuma nak baik dengan aku di dunia saja? kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa didalam api neraka?

Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat masuk islam hingga aku mati. Aku akan dakwa semua orang Islam dalam kampung kita ni sebab tak sampaikan dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non muslim yang lain.

Kau sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah denagn melahirkan kau didalam keluarga Islam. tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati seorang diri, atau untuk keluarga kau sendiri, kau dilahirkan dalam Islam adalah kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang dilahirkan dalam keluarga bukan Islam macam aku.

Aku masih tunduk dan terkata apa-apa kerana sangat malu. Berdakwah adalah tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi, penyambung Risalah.

Tetapi apa yang aku lihat, orang melayu ni tidak ada roh jihad, tak ada keinginan untuk berdakwah, macamana Allah nak tolong bangsa melayu kalau bangsa tu sendiri tak tolong ugama Allah? Aku bukan nak banggakan diri aku, cuma aku kesal… sepatutnya nikmat ini kau kena gunakan dengan betul dan tepat, kerana selagi kau belum pernah berdakwah, jangan kau fikir kau sudah bersyukur pada Allah.

Dan satu lagi, jangan dengan mudah kau cop orang-orang bukan Islam itu sebagai kafir kerana kafir itu bererti ingkar. Kalau kau dah sampaikan seruan dengan betul, kemudian mereka ingkar dan berpaling, barulah kau boleh panggil kafir.

Aku menjadi amat malu, kerana segala apa yang dikatakan oleh Lim adalah benar! dan aku tak pernah pun terfikir selama ini. Aku hanya sibuk untuk memperbaiki amalan diri sehingga lupa pada tugasku yang sebenar.

Baru aku faham, andainya tugas berdakwah ini telah dilaksanakan, Allah akan memberikan lagi pertolongan, bantuan dan kekuatan serta mempermudahkan segala urusan dunia dan akhirat sesorang itu. Petang itu aku pulang dengan satu semangat baru.

Aku ingin berdakwah!

Lim yang baru memeluk Islam selama 5 tahun itu pun telah mengislamkan lebih dari 20 orang termasuk adiknya. Mengapa aku yang hampir 40 tahun Islam ini (benarkah aku islam tulen) tidak pernah hatta walau seorang pun orang bukan Islam yang pernah kusampaikan dengan serious tentang kebenaran Islam?

Semoga Allah mengampuni diriku yang tidak faham apa itu erti nikmat dilahirkan sebagai Islam.

Unlike · · Share
Top Comments
You and 10 others like this.

Ratu Rimba Niagara

KU KARANGKAN PUISI CINTA UNTUK-MU ALLAH

ALLAH CINTA-MU TERLALULAH INDAH
TIDAK DAPAT DILAFAZKAN DENGAN KATA-KATA
AKU PENDAMBA CINTA DAN RINDU-MU
KUKARANGKAN PUISI CINTA TANDA LUAHAN HATIKU
KAU BALAS BERIBU-RIBU KARYA CINTA BERTEMAKAN PUISI-PUISI CINTA-MU
HINGGA AKU TERUJA SETIAP HARI UNTUK TERUS MENULIS DAN MENULIS
MENULIS TANPA HENTI
ANDAI AKU KELELAHAN MAAFKAN AKU
AKU TERLALU SAYANG UNTUK MELEPASKAN BEGITU SAJA ILHAM DARI-MU
AKU BERSYUKUR YA ALLAH TEMAN-TEMAN ALAMMAYAKU
MENYIARKAN GAMBAR DAN KATA-KATA MENYEJUKKAN IMANKU
SEHINGGA APA YANG MEREKA SIARKAN MENJADI
SUMBER INSPIRASIKU BERKARYA
PASTINYA MEREKA JUGA INGIN
MERAIH CINTA DAN RINDU-MU
DENGAN BELAS KASIHAN-MU TANPA BATAS YA ALLAH
KAU BALASLAH CINTA DAN RINDU KAMI PADA-MU
DAN KEKASIH-MU NABI MUHAMMAD SAW
DENGAN NUR HIDAYAH KASIH-MU PADA KAMI SEMUA
DI KALA KAMI HIDUP DAN DI KALA KAMI MATI
BERIKAN NUR HIDAYAH KASIH-MU
KEPADA SEMUA YANG MEMBACA KARYA SASTERA
YANG KUTULIS , KARYA YANG KUTULIS MATLAMATNYA
CUMA SATU MAHUKAN CINTA-MU DAN REDHA-MU
CINTA DAN REDHA-MU ITU
MEMBUATKAN KAMI HIDUP DI DUNIA INI
BAGAIKAN TAMAN-TAMAN SYURGA
BERAMAL KERANA MAHUKAN PANDANGAN-MU
BERBUAT BAIK DAN BERBAKTI KEPADA MANUSIA SEMATA KERANA-MU. HIDUP DAN MATIKAN KAMI DALAM KEBAIKAN DALAM REDHA-MU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

RATU RIMBA NIAGARA
10 Muharram 1435H
14 November 2013M
Like · Reply · a few seconds ago · Edited

Ratu Rimba Niagara GUBAHAN BUNGA-BUNGA SASTERAKU UNTUKMU PENGHUNI ALAMMAYA...

BUNGA-BUNGA SASTERAKU KUTERBANGKAN DI SUDUT HATIMU.INGIN KUTEMPA SASTERAKU AGAR MENJADI SERPIHAN HATI LALU MENELUSURI JIWAMU , JIKA KAU MULA MEMAHAMI DAN MERASAINYA DI SITULAH BERMULANYA DUNIA SASTERAKU DALAM JIWAMU...... ANDAINYA ADA YANG TIDAK BERKENAN DI HATIMU DALAM DUNIA SASTERAKU TEGURLAH AKU DENGAN KATA-KATA NAN INDAH KERANA KATA-KATA NAN INDAH ITULAH YANG AKAN MENGHIDUPKAN DUNIA SASTERAKU. SETIAP HARI AKU DILIMPAHI ILHAM YANG TAK PUTUS-PUTUS DARI-NYA. KERANA KETERUJAAN ITU AKU INGIN BERKONGSI DENGAN SELURUH PENGHUNI ALAMMAYA...TIADA NIAT SEBESAR ZAHRAH PUN UNTUK BERBANGGGA DIRI.
SETIAP KALI AKU MENGARANG MENGENAI KETUHANAN, ROH, ALAM BARZAH DAN LAIN-LAIN BUKAN NIATKU UNTUK MENGAJAR SESIAPA, ITU ADALAH UNTUK MUHASABAH DIRIKU SENDIRI YANG SENTIASA LUPA TANGGUNGJAWAB SEBAGAI KHALIFAH-NYA DI MUKA BUMI INI. JIKA KAU MASIH LAGI TIDAK MEMAHAMI DUNIA SASTERAKU MAKA JANGAN CEMUH DUNIA SASTERAKU BIARKAN SASTERAKU KESENDIRIAAN BARANGKALI SASTERAKU TIDAK DAPAT BERTAHTA DI HATIMU. NAMUN BEGITU DUNIA SASTERAKU TIDAK AKAN MENGALAH AKAN TERUS BERSASTERA, AKAN KUBIARKAN CURAHAN ILHAMKU MENGALIR DI DUNIA SASTERAKU TANPA ADA SEKATAN DARIPADA MEREKA YANG TIDAK MEMAHAMINYA KERANA ITU ADALAH DUNIA SASTERAKU. AKU YAKIN SATU SAAT NANTI AKAN HADIR PENGHUNI ALAMMAYA YANG MEMAHAMI DAN MERASAI KEINDAHAN DUNIA SASTERAKU....PENGAKHIRAN AKAN HANYA ADA SATU MATLAMAT KENAPA AKU BERSASTERA,,,,,, KERANA AKU MAHUKAN MENDAPAT KEREDHAAN DARI-NYA AGAR BERSAMA MEMBINA JAMBATAN KE SYURGA IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
10 Muharram 1435H
14 November 2013M

BAPAKU PERGI KETIKA SUJUD

Bapaku seorang hamba
hamba taatkan Allah
setiap masa tawaduk
menjaga solat
bersolat jemaah di
surau dan masjid
itu amalan bapaku.

Hujung minggu
kami sekeluarga
akan pergi
mencari surau lama
membawa peralatan pembersihan
membersihkan surau
sambil membersihkan
kami berselawat
kami berzikir
sungguh bahagia
kami sekeluarga
tika itu.

Sebelum bapaku
ke masjid pada malam Jumaat itu
bapaku berjubah dan berseban putih
berpakaian serba putih
mencalit minyak attar di jubah
dan bercelak di mata.

Malam Jumaat itu
selepas solat maghrib
bapaku meminta izin
dari imam untuk membuat
pengumuman kepada semua jemaah masjid
permintaannya dipenuhi
bapaku berkata dengan linangan air mata
kepada seluruh jemaah masjid
memohon maaf dari hujung rambut hingga ke hujung kaki
jika ada sebarang perbuatan dan perkataan yang telah
dilakukan samada secara sengaja atau tidak
dia memohon jika ada hutang-piutang yang belum dijelaskan
harap beritahunya agar dia dapat jelaskan hutangnya
dan akhir sekali dia memohon agar dia diizinkan
untuk melaungkan azan Isyak
permohonannya dipenuhi.

Bapaku melaungkan azan penuh syahdu
hinggakan semua jemaah masjid menitiskan air mata
setelah habis laungan kalimah
Asyhadu anlaa ilaha illallah,
wa asyhadu anna muhammadar rasulullah.
laungan azan terhenti
bilal naik ke menara
bapaku sedang bersujud
didapati bapaku telah pergi
berjumpa dengan Tuhannya
tika bersujud!

Karya: Ratu Rimba Niagara
19 Jun 2011
( Sempena Menyambut Hari Bapa )
Like · Reply · 2 minutes ago

AKU SI JAHIL MAHUKAN ILMU KEMANISAN IMAN

Aku cemburu
orang yang solat
sebab aku tak solat

aku cemburukan
orang yang berqiamulail
sebab aku tak tahu apa itu qiamulail

aku cemburukan
orang yang pandai mengaji
sebab aku tak pandai

aku cemburukan
orang yang berpuasa
sebab aku tak pernah berpuasa

aku cemburukan
orang yang pergi haji
sebab aku belum pergi

aku cemburukan
mereka yang bersedekah
sebab aku bakhil

aku cemburukan
mereka yang berzakat
sebab aku tak berzakat
biarpun harta melimpah ruah

aku cemburukan
mereka yang suka berbuat baik
sebab aku anti kebaikan
sukakan kejahatan

aku cemburukan
mereka yang suka berkata yang baik
sebab aku suka mengumpat mengeji
menyakiti hati orang
aku rasakan akulah yang kaya
akulah yang berkuasa
akulah yang mempunyai segala yang
manusia idamkan kemewahan hidup di dunia ini

baru aku tahu kini
sebenarnya aku terpedaya dengan
keegoaanku sendiri yang leka dan lalai

salah aku juga
punca aku cemburu kepada mereka
kerana aku tak tahu
apa itu
syahadah
solat
puasa
zakat
menunaikan haji di Mekah
Rukun Islam
yang mesti diamalkan
dan diimani oleh semua
orang Islam selagi
hidup mesti dilakukan
kerana taatkan perintah Allah.

Ya Allah ...aku jahil
aku tak tahu semua ilmu
yang patut kutahu
mulai
detik ini
saat ini
sampai bila-bila pun
aku mahu belajar
ilmu yang patut aku tahu
ilmu kemanisan iman.

Ya Allah...bukakan
hatiku seluasnya
untuk
mencari
dan
memiliki
ilmu kemanisan iman.

Ya Allah...bukakan
hati bakal guru-guruku
mengajarku dengan setulusnya keranaMu
biar ilmu yang dicurahkan
meresap terus ke dalam
roh dan jasadku.

Yang aku tahu
neraka tempat yang mengerikan
dan menakutkan
segala azab sengsara akan
dibalas kepada orang yang lalai
lalai berpunca kerana tak berilmu
jahil kenapa aku dihidupkan di dunia ini
aku tak mahu menjadi si jahil yang ego
rugi dunia akhirat!

Yang aku tahu
Syurga tempat segala nikmat yang mengasyikkan
dihadiahkan kepada orang yang taat kepada Allah
orang yang semasa hidup di dunia ini
merasai kemanisan iman.

Ya Allah aku perlukan Ilmu Kemanisan Iman
agar aku dapat mencintaiMu dengan setulus hatiku.

Ya Allah terimalah taubatku
kerana aku si jahil yang sombong
hidupku selama ini menyeksakan
rohku sendiri
kesian rohku yang terseksa...
berduka di atas kejahilanku.

Duhai roh maafkan aku
biarkanmu terseksa dan berduka
aku terlalai untuk
menunaikan keperluanmu
iaitu ilmu Kemanisan Iman
akan ku belajar dan memiliki
Ilmu Kemanisan Iman
tanpa jemu dan bosan
sehingga terhenti nafasku!

Karya: Ratu Rimba Niagara
20 Jun 2011

PANGGILAN SYAHADAH

'SELAMAT DATANG SAUDARA SEISLAMKU'

salam sejahtera duhai saudara baruku
moga Rahmat Kasih-Nya
teruntuk untukmu untukku untuk semua...
kepercayaanmu
kepercayaanku
kepercayaan semua saudara Islam
hanyalah satu
yang menguatkan tauhid kita
TIADA TUHAN YANG DISEMBAH KECUALI ALLAH
NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH
kalimah tauhid ini yang hendak kita bawa
sampai ke hujung nyawa kita

salam sejahtera duhai saudara baruku
ketenangan di wajahmu
ketenangan di hatimu
keharuman imanmu
amat menyejukkan iman kami di sini
kami rasa panggilan syahadah yang bertahta di hatimu
bagaikan suara-suara dari Syurga
agar kamu dan kami
saling bekerjasama
menautkan hati-hati untuk bersatu
merealisasikan misi dan visi
sebagai tanggungjawab
Khalifah di muka bumi-Nya ini
ALLAHU AKBAR
benarlah Allah itu Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
mahukan hamba-Nya
saling bantu membantu
kepada semua saudara seislam
tanpa mengira dari negara mana mereka berasal
kerana kita bernafas
dari bumi yang sama
kita hanyalah menumpang di bumi-Nya...
satu saat nanti kita akan dipanggil pulang ke Pangkuan-Nya..
moga berkat kita bersilaturrahim
membawa kita jalan-jalan ke Syurga-Nya...
In Shaa Allah bersama di Syurga Firdausi
memandang Wajah Allah Azzawajallah
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
indahnya di kala itu hanya DIA yang tahu
akan kesyukuran kita
ALLAHU AKBAR
mendengar cerita Syurga kita sudah gembira
inikan pula menjadi penghuni Syurga
sebelum menjadi penghuni Syurga
selagi ada waktu tinggal di bumi-Nya ini
selagi nyawa ada di kerongkong
kita bersama berhijrah
untuk bersama bersumpah setia
mahu mengikut jalan-jalan ke Syurga-Nya
tanpa ada pendustaan dalam kata-kata
kerana Rahmat Kasih-Nya
masih mendahului murka-Nya...
agar kita masih berkesempatan...
meraih cinta dan redha-Nya...
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin

Saudara Seislammu Yang Menyayangimu Demi-Nya,

Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
3 Muharram 1435H
7 November 2013M
(Alhamdulillah, seorang gadis Kristian Catholic MEXICO, Rhieannon GuZman-cruz telah memeluk Islam
Selamat Datang wahai saudari Islam kami semua
Tahniah kerana berani membuat pilihan yang tepat .
Alhamdulillah, semakin ramai umat Islam
Jom LIKE -> Dato' Siti Nurhaliza)

PETIKAN DARIPADA WALL AARON AZIZ, DATO' SITI NURHALIZA & RATU RIMBA NIAGARA
3 Muharram 1435H
7 November 2013M

Photo
Timeline Photos

Alhamdulillah, seorang gadis Kristian Catholic MEXICO, Rhieannon GuZman-cruz telah memeluk Islam ... Selamat Datang wahai saudari Islam kami semua ....Tahniah kerana berani membuat pilihan yang tepat .. Alhamdulillah, semakin ramai umat Islam Jom LIKE -> �
By: Aaron Aziz
Like · · Share · Unfollow Post · November 7 at 2:57pm
Seen by 1
Tengku M A Mahara likes this.
Ratu Rimba Niagara

PETIKAN GALERI SASTERA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA &
DATUK MOHD FAIZ ABDULLAH BOKHARI
10 Muharram 1435H
14 November 2013M

(PETIKAN GALERI SASTERA RATU RIMBA NIAGARA)
16 Rabiulakhir 1435H
16 Februari 2014M
Like ·  · 9 hours ago
AKU SI JAHIL MAHUKAN ILMU KEMANISAN IMAN

Aku cemburu
orang yang solat
sebab aku tak solat

aku cemburukan
orang yang berqiamulail
sebab aku tak tahu apa itu qiamulail

aku cemburukan
orang yang pandai mengaji
sebab aku tak pandai

aku cemburukan
orang yang berpuasa
sebab aku tak pernah berpuasa

aku cemburukan
orang yang pergi haji
sebab aku belum pergi

aku cemburukan
mereka yang bersedekah
sebab aku bakhil

aku cemburukan
mereka yang berzakat
sebab aku tak berzakat
biarpun harta melimpah ruah

aku cemburukan
mereka yang suka berbuat baik
sebab aku anti kebaikan
sukakan kejahatan

aku cemburukan
mereka yang suka berkata yang baik
sebab aku suka mengumpat mengeji
menyakiti hati orang
aku rasakan akulah yang kaya
akulah yang berkuasa
akulah yang mempunyai segala yang
manusia idamkan kemewahan hidup di dunia ini

baru aku tahu kini
sebenarnya aku terpedaya dengan
keegoaanku sendiri yang leka dan lalai

salah aku juga
punca aku cemburu kepada mereka
kerana aku tak tahu
apa itu
syahadah
solat
puasa
zakat
menunaikan haji di Mekah
Rukun Islam
yang mesti diamalkan
dan diimani oleh semua
orang Islam selagi
hidup mesti dilakukan
kerana taatkan perintah Allah.

Ya Allah ...aku jahil
aku tak tahu semua ilmu
yang patut kutahu
mulai
detik ini
saat ini
sampai bila-bila pun
aku mahu belajar
ilmu yang patut aku tahu
ilmu kemanisan iman.

Ya Allah...bukakan
hatiku seluasnya
untuk
mencari
dan
memiliki
ilmu kemanisan iman.

Ya Allah...bukakan
hati bakal guru-guruku
mengajarku dengan setulusnya keranaMu
biar ilmu yang dicurahkan
meresap terus ke dalam
roh dan jasadku.

Yang aku tahu
neraka tempat yang mengerikan
dan menakutkan
segala azab sengsara akan
dibalas kepada orang yang lalai
lalai berpunca kerana tak berilmu
jahil kenapa aku dihidupkan di dunia ini
aku tak mahu menjadi si jahil yang ego
rugi dunia akhirat!

Yang aku tahu
Syurga tempat segala nikmat yang mengasyikkan
dihadiahkan kepada orang yang taat kepada Allah
orang yang semasa hidup di dunia ini
merasai kemanisan iman.

Ya Allah aku perlukan Ilmu Kemanisan Iman
agar aku dapat mencintaiMu dengan setulus hatiku.

Ya Allah terimalah taubatku
kerana aku si jahil yang sombong
hidupku selama ini menyeksakan
rohku sendiri
kesian rohku yang terseksa...
berduka di atas kejahilanku.

Duhai roh maafkan aku
biarkanmu terseksa dan berduka
aku terlalai untuk
menunaikan keperluanmu
iaitu ilmu Kemanisan Iman
akan ku belajar dan memiliki
Ilmu Kemanisan Iman
tanpa jemu dan bosan
sehingga terhenti nafasku!

Karya: Ratu Rimba Niagara
20 Jun 2011
Amiin. Semoga bermanfaat, insya'Allah.

- Share

Follow @ Like : Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad

[Admin]
Like ·  · 10 hours ago
YA ALLAH SAMPAIKAN BUNGA-BUNGA CINTA-MU KE PERDU HATI
SEMUA HAMBA-MU YANG MENCINTAI-MU DAN MERINDUI-MU
LAMBANG CINTAKU PADA-MU DAN SEMUA SAUDARA SEISLAMKU
YANG BERADA DI ATAS MUKA BUMI-MU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Good Morning Friends have a Beautiful Sunday
Like ·  · 11 hours ago
  • OLDER POSTS
KITA AKAN DITEMUKAN SEMULA DI AKHIRAT
MAKANYA SEBELUM SAMPAI DI AKHIRAT
MAAFKAN SEGALA KESALAHANKU PADAMU
DUHAI SEMUA TEMAN ALAMMAYAKU YANG
DIKASIHI DUNIA 
AKHIRAT.
PERTEMUAN YANG INDAH ADALAH DI SYURGAWI
BERSAMA MEMANDANG WAJAH ALLAH SWT
BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH.
MOGA DIMAKBULKAN ALLAH SWT
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Meskipun dia mencintai kita kerana Allah s.w.t, dia tetap akan pergi meninggalkan kita. Kerana setiap makhluk pasti akan 'mati'. Namun percayalah, kita akan dipertemukan semula di 'akhirat' nanti. Teruskan perjuangan, tinggalkan segala kedustaan 'Dunia'.

- Share

Follow @ Like : Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad

[Admin]
INDONESIA SATU INDONESIA JAYA
"Bantulah saudara-saudara kita yang memerlukan bantuan," himbau Presiden SBY saat menghadiri perayaan Cap Go Meh Bersama ke-7 di JIExpo, Jakarta, Jumat (14/2) malam. Himbauan ini ditujukan kepada seluruh elemen masyarakat untuk membantu sesama warga Indonesia yang sedang mengalami kesulitan akibat bencana.

Cap Go Meh tahun ini mengambil tema "Indonesia satu, Indonesia jaya", berkenaan dengan itu Presiden SBY memberikan komentarnya, "Indonesia satu, satu untuk semua. Meski kita berbeda dari agama, etnis, suku, kita satu. Kalau kita bersatu itu kekuatan, oleh karena itu saya senang, Indonesia satu. Kalau Indonesia satu, rukun, dan bekerja keras maka Indonesia dapat menjadi negara yang jaya.”

Lebih lanjut Presiden SBY berpesan, "Indahnya kebersamaan persaudaraan persatuan kita di perayaan ini. Bersatu kita teguh, bercerai kita runtuh.”
JAMBANGAN BUNGA SASTERA NAN INDAH INI KUKIRIMKAN DI ANGIN BAYU SEBAGAI TANDA KASIH SAYANGKU SETULUS HATI KEPADA SEMUA TEMAN ALAMMAYA YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT.

Ratu Rimba Niagara shared Perajurit - Penjana Pemikiran Pertahanan's photo.
GUBAHAN BUNGA-BUNGA SASTERAKU UNTUKMU PENGHUNI ALAMMAYA...

BUNGA-BUNGA SASTERAKU KUTERBANGKAN DI SUDUT HATIMU.
INGIN KUTEMPA SASTERAKU AGAR MENJADI SERPIHAN HATI LALU MENELUSURI JIWAMU , JIKA KAU MULA MEMAHAMI DAN MERASAINYA DI SITULAH BERMULANYA DUNIA SASTERAKU DALAM JIWAMU...... ANDAINYA ADA YANG TIDAK BERKENAN DI HATIMU DALAM DUNIA SASTERAKU TEGURLAH AKU DENGAN KATA-KATA NAN INDAH KERANA KATA-KATA NAN INDAH ITULAH YANG AKAN MENGHIDUPKAN DUNIA SASTERAKU. SETIAP HARI AKU DILIMPAHI ILHAM YANG TAK PUTUS-PUTUS DARI-NYA. KERANA KETERUJAAN ITU AKU INGIN BERKONGSI DENGAN SELURUH PENGHUNI ALAMMAYA...TIADA NIAT SEBESAR ZAHRAH PUN UNTUK BERBANGGGA DIRI.
SETIAP KALI AKU MENGARANG MENGENAI KETUHANAN, ROH, ALAM BARZAH DAN LAIN-LAIN BUKAN NIATKU UNTUK MENGAJAR SESIAPA, ITU ADALAH UNTUK MUHASABAH DIRIKU SENDIRI YANG SENTIASA LUPA TANGGUNGJAWAB SEBAGAI KHALIFAH-NYA DI MUKA BUMI INI. JIKA KAU MASIH LAGI TIDAK MEMAHAMI DUNIA SASTERAKU MAKA JANGAN CEMUH DUNIA SASTERAKU BIARKAN SASTERAKU KESENDIRIAAN BARANGKALI SASTERAKU TIDAK DAPAT BERTAHTA DI HATIMU. NAMUN BEGITU DUNIA SASTERAKU TIDAK AKAN MENGALAH AKAN TERUS BERSASTERA, AKAN KUBIARKAN CURAHAN ILHAMKU MENGALIR DI DUNIA SASTERAKU TANPA ADA SEKATAN DARIPADA MEREKA YANG TIDAK MEMAHAMINYA KERANA ITU ADALAH DUNIA SASTERAKU. AKU YAKIN SATU SAAT NANTI AKAN HADIR PENGHUNI ALAMMAYA YANG MEMAHAMI DAN MERASAI KEINDAHAN DUNIA SASTERAKU....PENGAKHIRAN AKAN HANYA ADA SATU MATLAMAT KENAPA AKU BERSASTERA,,,,,, KERANA AKU MAHUKAN MENDAPAT KEREDHAAN DARI-NYA AGAR BERSAMA MEMBINA JAMBATAN KE SYURGA IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND, 202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
10 Rabiulakhir 1435H
10 Februari 2014M

(PETIKAN GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA, 202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA)
10 Rabiulakhir 1435H
10 Februari 2014M
Pikiran, sikap, lisan dan tulisan yang dibuat buat agar dikagumi orang lain, cenderung dangkal

Namun apapun yang lahir dari ketulusan /keikhlasan akan nampak dan terasa keindahannya, kedalaman yang bisa menembus hati
MAWAR KUNING DI RAJA MEKARLAH DIKAU DI TAMAN ISTANA MERAK KAYANGAN
Happy Saturday
Ratu Rimba Niagara shared her status.
TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,' BELAJAR AGAMA ITU KEYAKINAN BELAJAR SEJARAH ITU MENCINTAI SEJARAH ITU UNTUK MENCINTAI BUDAYA KITA, ' Karya Ratu Rimba Niagara , Mendeka.Com, Wisnoe Andrianto, Adhitya Bayu Prakoso & Sucikan Hati Dari Penyakit Hati
TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,' BELAJAR AGAMA ITU KEYAKINAN BELAJAR SEJARAH ITU MENCINTAI SEJARAH ITU UNTUK MENCINTAI BUDAYA KITA, ' Karya Ratu Rimba Niagara , Mendeka.Com, Wisnoe Andrianto, Adhitya Bayu Prakoso & Sucikan Hati Dari Penyakit Hati

Kisah keris Mpu Gandring yang terkubur di kawah Gunung Kelud

Gunung Kelud meletus hebat dan semburan abu vulkaniknya menyebar hingga Bandung dan NTB, mengakibatkan 3 orang tewas. Dari legenda yang ada di masyarakat, konon kawah Kelud dijadikan tempat membrangus aura jahat keris Mpu Gandring oleh Raja Singosari. Baca selengkapnya : http://mdk.to/6hYk

Top Comments
You and 454 others like this.
62 shares

Ratu Rimba Niagara BUMI INI BISA MELETUS BILA HILANG RAHMAT KASIH-NYA ALLAH,
YA ALLAH PENUHILAH BUMI INI DENGAN RAHMAT KASIH-MU AAMEEN

LETUSAN GUNUNG KELUD MENGINGATKAN KITA TENTANG KEKUASAAN ALLAH MENGATASI SEGALA-NYA

ALLAH MENUNJUKKAN KEKUASAAN-NYA
KEPADA SEMUA YANG MAHU BERFIKIR
KUASA-NYA MENGATASI SEGALA YANG
ADA DI LANGIT DAN DI BUMI
KUN FAYAKUN
MELETUSLAH GUNUNG KELUD
MEMUNTAHKAN SEGALA
DALAM ISI PERUTNYA

APABILA GUNUNG KELUD MELETUS
GEGARAN KUAT MENGGUNCANG BUMI
ASAP BERKEPUL-KEPUL KE UDARA
MENEBARKAN HUJAN BATU
LELEHAN BARAAN LAVA PANAS MENELUSURI
ARAH DI MANA MANA SAJA
SEHINGGA PENGHUNI BUMI
BERTEMPIRAN LARI
MENCARI TEMPAT
MENYELAMATKAN DIRI
DARI BENCANA ALAM AMAT DAHSYAT
YANG ALLAH TURUNKAN KEPADA PENGHUNI BUMI

BILAMANA ALLAH SWT MENUNJUKKAN KEKUASAAN-NYA
TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG
PASTI ADA HIKMAH DI SEBALIKNYA
MENGINGATKAN KITA PADA PENCIPTA KITA
BAHAWA KUASA-NYA MENGATASI SEGALA
YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI

SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
BETAPA KERDILNYA KAMI DI SISI-MU
BERILAH KAMI NUR HIDAYAH RAHMAT KASIH-MU
AGAR KAMI LEBIH DEKAT DENGAN-MU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

Sucikan Hati Dari Penyakit Hati

Subhanallah,inilah salah satu tanda kebesaran Allah.
Lafadz Allah ada pada lereng kelud.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
14 Rabiulakhir 1435H
14 Februari 2014M

Goen Awan kemunafikan itu mudah dilakukan dihadapan manusia,,,,,tapi sangat mustahil dihadapan Allah,,,,,,Kita mengaku sebagai Hamba-Nya,,,,tapi kelakuan dan aturan yg kita jalankan seringkali wujud hamba Iblis,,,,,,dan Allah sama sekali takkan lengah dengan semua itu,,,,jadi usahlah merasa heran mengapa bumi ini tak sanggup menanggung beban-beban kemunafikan itu,,,,,usahlah kita heran mengapa Rahmat Allah itu kian jauh dari kita,,,,sementara kita "merasa" sebagai hamba-Nya,,,,,

Wisnoe Andrianto itu hanya sejarah wilayah sekitar kelud bro, hargailah sejarah bangsa.,,

Mifta Why Setiap daerah punya sejarah dan legenda,tanamkan itu buat anak2 kita walau hanya sejarah.

Goen Awan dan sejarah mahluk bumi ini pada awa mulanya adalah Hamba Allah,,,,

Goen Awan ya,,,bener sekali,,,,jangan lupakan sejarah,,,,apalagi sejarah awal mula manusia sebagai Hamba Allah,,,,

Cece Ladyrose Denpasar Ini contoh orang yang gak mau belajar sejarah,belajar sejarah bukan berarti kita melupakan Pencipta kita berooohhh

Cece Ladyrose Denpasar Ingat Kata2 Bung Karno

Jas Merah

Jangan sekali-kali Melupakan Sejarah

Rio Andika sok suci

Kromo ini kan wahabsu alias onta,pasti seneng liat banyak pasir disekitar y.sekalian nunggu nasi bungkus lewat

Kromo mahasiswa pekok

Torra Vaganza Jman kerajaan dlu blm mengenal islam.wjar orng2 dlu percya hal2 sperti itu.klo skrng kita lahir sdh menganut agama,pst beda Ĺªģ¡ pendpatnya.jd hrgailah sejarah bngsa ini.

Goen Awan justru dgn menelusuri sejarah,,,kita bisa lebih mengenali siapa diri kita,,,maaf sebelumnya bila kurang berkenan,,,

Palguna Putra Sekarang gunung kelud telah memuntahkan isi perutnya akankah megis Keris Empu gandring mancari korban...selain 7 keturunan raja singosari ? takdir akan selalu berjalan lurus tanpa ada yang mampu mebekokannya. Belum lagi konon sejarah kutukan kebo iwo yang saat ini berada dilumpur lapindo entah apa yang akan terjadi .........!

Ariyo Wibisono Ini pasti saya kelewat bego,sampe g ngerti mksd tlsan anda,atau tlsan anda cuma panjang doang tp kosong

Adhitya Bayu Prakoso Ini kok ya guoblok toh, trus ngapain kita belajar sejarah sebelum Rasul. Toh sebelum itu juga islam belum masuk, belum ada perintah solat. Hayo, sejarah mahluk bumi adam-hawa toh? Karena kamu, isinya arab-araban. Negara asing itu broh. Sejarah bangsa sendiri juga kita musti tau. Belajar agama itu keyakinan, belajar sejarah itu untuk mencintai budaya kita.

(PETIKAN PAGE MENDEKA.COM , RATU RIMBA NIAGARA & GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA)
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
15 Rabiulakhir 1435H
15 Februari 2014M
BUMI INI BISA MELETUS BILA HILANG RAHMAT KASIH-NYA ALLAH, YA ALLAH PENUHILAH BUMI INI DENGAN RAHMAT KASIH-MU AAMEEN
GUNUNG KELUD MELETUS

TRIBUNNEWS.COM, KEDIRI- Suasana di kawasan lereng Gunung Kelud sendiri Kamis (13/2/2014) malam mulai dilanda kepanikan massal.

Sebagian warga mulai menjauh dari radius 10 km dari kubah lava.
"Malam ini masyarakat sudah mulai berbondong-bondong mengungsi. Ada yang naik motor, ada yang naik kendaraan pribadi," ujar Parni (50) warga lereng Gunung Kelud kepada Surya Online,Kamis (13/2/2014) malam.

Warga mulai mengungsi secara tergesa-gesa,setelah mendapat pemberitahuan dari warga lainnya kalau Gunung Kelud mau meletus.

Ironisnya pengungsian ini dilakukan atas inisiatif warga,tidak dikoordinir aparat desa.
"Panik semua mas, karena dari radio HT sudah diinformasikan kalau Gunung Kelud sudah meletus.Makanya kami hanya membawa barang seadanya saja," tambahnya.

Parni yang mengungsi bersama keluarganya di Lapangan Desa Tawang ini,malahan mengaku kebingungan karena di lokasi penampungan ternyata masih belum siap. Padahal masyarakat sudah banyak yang berdatangan.Status awas Gunung Kelud telah disebarluaskan kepada masyarakat, yang tinggal di radius 10 km dari kubah lava.
Di Kabupaten Kediri warga yang tinggal di zona bahaya ini jumlahnya mencapai 66.130 jiwa.Sesuai gladi posko yang digelar Kamis pagi, sudah disiapkan ratusan armada truk untuk mengangkut pengungsi.

Namun yang ditunggu warga hingga semalam masih belum muncul. Warga memanfaatkan kendaraan milik warga yang ada untuk mengungsi.

Yaa Allah .....
Selamatkanlah saudara saudari kami...
Terimakasih atas teguranmu Yaa robb..
Semoga kami semakin sadar dan mawas diri

Aamiin Yaa Robbal Aalamiiin
  • Star Samu Samu and Rangga Geni like this.
  • Rangga Geni Gunung meletus adalah satu proses terjadinya tanah yang subur'''harap semua tenang dan bersabar,,,TIdak ada sesuatupun di muka bumi ini di ciptakan dengan sia -sia....semuanya ada hikmanya....marikita bersabar...
  • Ratu Rimba Niagara LETUSAN GUNUNG KELUD MENGINGATKAN KITA TENTANG KEKUASAAN ALLAH MENGATASI SEGALA-NYA

    ALLAH MENUNJUKKAN KEKUASAAN-NYA 

    KEPADA SEMUA YANG MAHU BERFIKIR
    KUASA-NYA MENGATASI SEGALA YANG 
    ADA DI LANGIT DAN DI BUMI
    KUN FAYAKUN
    MELETUSLAH GUNUNG KELUD 
    MEMUNTAHKAN SEGALA
    DALAM ISI PERUTNYA

    APABILA GUNUNG KELUD MELETUS
    GEGARAN KUAT MENGGUNCANG BUMI
    ASAP BERKEPUL-KEPUL KE UDARA
    MENEBARKAN HUJAN BATU
    LELEHAN BARAAN LAVA PANAS MENELUSURI 
    ARAH DI MANA MANA SAJA
    SEHINGGA PENGHUNI BUMI 
    BERTEMPIRAN LARI 
    MENCARI TEMPAT 
    MENYELAMATKAN DIRI
    DARI BENCANA ALAM AMAT DAHSYAT 
    YANG ALLAH TURUNKAN KEPADA PENGHUNI BUMI 

    BILAMANA ALLAH SWT MENUNJUKKAN KEKUASAAN-NYA
    TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG
    PASTI ADA HIKMAH DI SEBALIKNYA
    MENGINGATKAN KITA PADA PENCIPTA KITA
    BAHAWA KUASA-NYA MENGATASI SEGALA 
    YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI

    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    BETAPA KERDILNYA KAMI DI SISI-MU
    BERILAH KAMI NUR HIDAYAH RAHMAT KASIH-MU
    AGAR KAMI LEBIH DEKAT DENGAN-MU
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    Sucikan Hati Dari Penyakit Hati

    Subhanallah,inilah salah satu tanda kebesaran Allah.
    Lafadz Allah ada pada lereng kelud.

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    14 Rabiulakhir 1435H
    14 Februari 2014M

(PETIKAN PAGE BAPAK SUSILO BAMBANG YUDHOYONO GROUP RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NASIONAL GATHERING , GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA)

0 comments:

Post a Comment

 
;