Wednesday 2 April 2014

GARUDAKU GARUDAMU (49) SEJARAH MENGAJARKAN KEPADA KITA


GARUDAMU GARUDAKU
GARUDAMU
GARUDAKU
BIARPUN BERBEDA PENDAPAT
CITA-CITA TETAP SAMA
DISAMAKAN OLEH IKATAN
JARINGAN LABA-LABA
SALING BEKERJASAMA
MENDUKUNGI CITA CITA ANAK BANGSA
GENERASI DULU, KINI DAN AKAN DATANG
DISATUKAN CITA-CITA DAN HASRAT MURNI
MEMBINA JARINGAN LABA-LABA NAN INDAH
PENUH STRATEGI DALAM KEINDAHAN
KASIH SAYANG
DIPADAMKAN SEGALA KEEGOAN
SEKALIPUN PUNYA SEGALA
BARULAH SEMPURNA JARINGAN
LABA- LABA NAN INDAH
BARULAH
GARUDAMU
GARUDAKU
BISA TERBANG
MENGGAPAI BINTANG
DI LANGIT KE TUJUH
IN SHAA ALLAH AAMEEN
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
26 JAMADILAWAL 1435H
28 MARET 2014
Like ·  · 
KUASA RAKYAT PENENTU MASA DEPAN NEGARA!
Like ·  · 
KUASA RAKYAT PENENTU MASA DEPAN NEGARA!
Salam Indonesia Raya.....
sahabat ku...
Sejarah mengajarkan kepada kita: Kualitas kepemimpinan menentukan bangkitnya atau rubuhnya suatu bangsa. Mari kita terus buktikan kepada dunia, bahwa kita bangsa besar. Bangsa kreatif. Bangsa terhormat yang berwibawa. Salam Indonesia Raya**


PUISI UNTUKMU BUNG KARNO
Andai Bung Karno masih hidup dia suka tak puisi yang kukarangkan ini istimewa untuknya... duhai bangsa Indonesia yang ada di benua sana...
hayati puisi untukmu Bung Karno.
BUNG KARNO PEJUANG KEAMANAN RAKYAT INDONESIA
Duhai Bung Karno...
Kau pejuang rakyat sejati
Kau rela derita demi rakyat Indonesia
Hidupmu adalah perjuangan
Tiada hari tanpa perjuangan
Kau kata...
Berikan aku 1 pemuda
Niscaya akan kuguncangkan dunia!
Kau kata lagi...
Biarpun aku seorang presiden
Rakyat tetap berkuasa menentukan
Siapa pemimpin yang layak untuk mereka naungi
Kau kata lagi...
Jangan pernah malu berbuat kebaikan
Kerna kemajuan tidak akan dicapai!
Kau kata lagi...
Bangsa yang besar
Adalah bangsa yang menghormati jasa pahlawannya
Kau kata lagi...
Kau lebih mudah mengusir penjajah
Tapi akan menjadi sulit jika bangsamu sendiri melawan
Jika mahu kekal merdeka
Mesti percaya dengan kekuataan bangsanya sendiri
Kita belum hidup dalam bulan purnama
Kerana banyaknya pancaroba
Tapi tetaplah bersemangat elang rajawali
Selama masih ada ratap tangis di gubuk-gubuk pekerjaan kita selesai !
Berjuanglah terus dengan mengucurkan sebanyak-banyak keringat.
Tuhan tidak merobah nasibnya sesuatu bangsa sebelum bangsa itu merobah nasibnya”
Janganlah melihat ke masa depan dengan mata buta!
Tapi pandanglah dengan mata hati demi pada masa akan datang.
Kenapa kita masih tidak mempercayai bangsa sendiri?
Tidak mempercayai satu sama lain!
Pada hal kita adalah berasal
Rakyat Gotong Royong
Putra dan putri Indonesia
Adalah dua sayap Garuda Indonesia
Jika dua sayap sama kuat
Maka terbanglah Garuda
Sampai ke puncak yang setinggi-tingginya
Jika patah satu daripada dua sayap Garuda itu
Maka tidak akan dapatlah terbang Garuda itu sama sekali !
Makanya ...
Demi Indonesia
Putra putri Indonesia
Harus bersemangat waja menerbangkan
Sayap Garuda
Agar bisa terbang setinggi-tingginya
Hingga mencapai bintang
Untuk dihadiahkan kepada rakyat Indonesia
Dan diwariskan bintang itu
Kepada anak cucu Indonesia
Dan bergemerlapanlah bintang itu
Selagi ada bulan dan matahari!
Makanya bangunlah bangsa Indonesia ku
Sama-sama memperkokohkan kedua sayap Garuda
Untuk mencapai bintang
Demi sebuah senyuman kehidupan
Seluruh rakyat Indonesia tercinta!
Bangunlah satu dunia!
Di mana semua bangsa hidup
Dalam damai dan persaudaraan!
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
28 April 2012
(UKIRAN DAUNAN KASIH RATU RIMBA INI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA PEJUANG RAKYAT INDONESIA YANG TERCINTA)
PETIKAN GALERI KESATRIA SASTRA PUJANGGGA NUSANTARA
RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
2 JAMADILAKHIR 1435H
2 APRIL 2014
Like ·  · 

KUASA RAKYAT PENENTU MASA DEPAN NEGARA!
Like ·  · 
Salam Indonesia Raya.....
sahabat ku...
Sejarah mengajarkan kepada kita: Kualitas kepemimpinan menentukan bangkitnya atau rubuhnya suatu bangsa. Mari kita terus buktikan kepada dunia, bahwa kita bangsa besar. Bangsa kreatif. Bangsa terhormat yang berwibawa. Salam Indonesia Raya**
Unlike ·  · 

PINNED POST
KONVENSI NASIONAL ADAT, ADAB, DAN BUDAYA NUSANTARA 2014
Minggu, 23 Februari 2014, pukul.08.00.WIB - 17.00.WIB, bertempat di Gedung Merdeka - Museum Konperensi Asia - Afrika, Bandung - Jawa Barat;
Diawali dengan Napaktilas untuk mengenal sejarah KONPERENSI ASIA - AFRIKA (Walk Memorial Asian African Conference; Apryl 24th, 1955), tepat pukul. 07.30.WIB, Jalan Asia - Afrika, Bandung - Jawa Barat, semua kendaraan dihentikan sejenak dalam radius 200 meter,; seketika itu, Sekjend.... BP Silatnas Raja - Sultan Nusantara Indonesia; Raja Samu Samu VI - YM. Upu Latu M.L. Benny Ahmad Samu Samu, bersama Dirjend EKSB Kemenparekraf RI - Prof.DR. Achman Syah,; Kepala Staff Dewan Kelautan Indonesia - YM. DR. Syachrowi R. Nusir,; Ketua Yayasan Bestdaya - Prof.DR. Suhardja D. Wiramihardja,; Asisten Deputi V Menkokesra RI - Ir. Dohardo Pakpahan,; Inspektor Kemendikbud RI - YM. Syachrudin,; Ketua Pelaksana Penyelenggara - Setiajaya Satrya Rassidi,; Sekretaris Pelaksana Penyelenggara - Miranda Wihardja,; para Raja - Sultan - Pewaris dan Penerus Kerajaan dan Kesultanan Nusantara, Akademisi dan PRaktisi Perguruan Tinggi,; Tokoh masyarakat Adat,; Undangan Kehormatan tamu dari New Zealand,; Malaysia,; Singapura,; Korea,; Philippine,: berjalan keluar dari Savoy Homann Hotel menuju Gedung Merdeka untuk menghadiri pembukaan KONVENSI NASIONAL ADAT, ADAB, DAN BUDAYA NUSANTARA 2014.
RECENT POSTS

KESULTANAN-KESULTANAN DI KALIMANTAN
Kesultanan Pasir (1516).
Kesultanan Paser (yang sebelumnya bernama Kerajaan Sadurangas) adalah sebuah kerajaan yang berdiri pada tahun 1516 dan dipimpin oleh seorang wanita (Ratu I) yang dinamakan Putri Di Dalam Petung. Wilayah kekuasaan kerajaan Sadurangas meliputi Kabupaten Paser yang ada sekarang, ditambah dengan Kabupaten Penajam Paser Utara, Balikpapan dan Pamukan. Dalam tahun 1853 penduduk Kesultanan Paser 30.000 jiwa.
Kesultanan Banjar (1526-1905).
Kesultanan Banjar atau Kesultanan Banjarmasin (berdiri 1520, masuk Islam 24 September 1526, dihapuskan Belanda 11 Juni 1860, pemerintahan darurat/pelarian berakhir 24 Januari 1905) adalah sebuah kesultanan wilayahnya saat ini termasuk ke dalam provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia. Kesultanan ini semula beribukota di Banjarmasin kemudian dipindahkan ke Martapura dan sekitarnya (kabupaten Banjar). Ketika beribukota di Martapura disebut juga Kerajaan Kayu Tangi.
Ketika ibukotanya masih di Banjarmasin, maka kesultanan ini disebut Kesultanan Banjarmasin. Kesultanan Banjar merupakan penerus dari Kerajaan Negara Daha yaitu kerajaan Hindu yang beribukota di kota Negara, sekarang merupakan ibukota kecamatan Daha Selatan, Hulu Sungai Selatan.
Kesultanan Kotawaringin. Kerajaan Kotawaringin adalah sebuah kerajaan Islam (kepangeranan cabang Kesultanan Banjar) di wilayah yang menjadi Kabupaten Kotawaringin Barat saat ini di Kalimantan Tengah yang menurut catatan istana al-Nursari (terletak di Kotawaringin Lama) didirikan pada tahun 1615 atau 1530, dan Belanda pertama kali melakukan kontrak dengan Kotawaringin pada 1637, tahun ini dianggap sebagai tahun berdirinya sesuai dengan Hikayat Banjar dan Kotawaringin (Hikayat Banjar versi I) yang bagian terakhirnya saja ditulis tahun 1663 dan di antara isinya tentang berdirinya Kerajaan Kotawaringin pada masa Sultan Mustain Billah. Pada mulanya Kotawaringin merupakan keadipatian yang dipimpin oleh Dipati Ngganding.
Kerajaan Pagatan (1750). Kerajaan Pagatan (1775-1908) adalah salah satu kerajaan yang pernah berdiri di wilayah Tanah Kusan atau daerah aliran sungai Kusan, sekarang wilayah ini termasuk dalam wilayah Kabupaten Tanah Bumbu, Kalimantan Selatan. Wilayah Tanah Kusan bertetangga dengan wilayah kerajaan Tanah Bumbu (yang terdiri atas negeri-negeri: Batu Licin, Cantung, Buntar Laut, Bangkalaan, Tjingal, Manunggul, Sampanahan).
Kesultanan Sambas (1675). Kesultanan Sambas adalah kesultanan yang terletak di wilayah pesisir utara Propinsi Kalimantan Barat atau wilayah barat laut Pulau Borneo (Kalimantan)dengan pusat pemerintahannya adalah di Kota Sambas sekarang. Kesultanan Sambas adalah penerus dari kerajaan-kerajaan Sambas sebelumnya. Kerajaan yang bernama Sambas di Pulau Borneo atau Kalimantan ini telah ada paling tidak sebelum abad ke-14 M sebagaimana yang tercantum dalam Kitab Negara Kertagama karya Prapanca. Pada masa itu Rajanya mempunyai gelaran "Nek" yaitu salah satunya bernama Nek Riuh. Setelah masa Nek Riuh, pada sekitar abad ke-15 M muncul pemerintahan Raja yang bernama Tan Unggal yang terkenal sangat kejam. Karena kekejamannya ini Raja Tan Unggal kemudian dikudeta oleh rakyat dan setelah itu selama puluhan tahun rakyat di wilayah Sungai Sambas ini tidak mau mengangkat Raja lagi. Pada masa kekosongan pemerintahan di wilayah Sungai Sambas inilah kemudian pada awal abad ke-16 M (1530 M) datang serombongan besar Bangsawan Jawa (sekitar lebih dari 500 orang) yang diperkirakan adalah Bangsawan Majapahit yang masih hindu melarikan diri dari Pulau Jawa (Jawa bagian timur) karena ditumpas oleh pasukan Kesultanan Demak dibawah Sultan Demak ke-3 yaitu Sultan Trenggono.
Kesultanan Kutai Kartanegara ing Martadipura.
Kesultanan Kutai atau lebih lengkap disebut Kesultanan Kutai Kartanegara ing Martadipura (Martapura) merupakan kesultanan bercorak Islam yang berdiri pada tahun 1300 oleh Aji Batara Agung Dewa Sakti di Kutai Lama dan berakhir pada 1960. Kemudian pada tahun 2001 kembali eksis di Kalimantan Timur setelah dihidupkan lagi oleh Pemerintah Kabupaten Kutai Kartanegara sebagai upaya untuk melestarikan budaya dan adat Kutai Keraton. Dihidupkannya kembali Kesultanan Kutai ditandai dengan dinobatkannya sang pewaris tahta yakni putera mahkota Aji Pangeran Prabu Anum Surya Adiningrat menjadi Sultan Kutai Kartanegara ing Martadipura dengan gelar H. Adji Mohamad Salehoeddin II pada tanggal 22 September 2001.
Kesultanan Berau (1400).
Kesultanan Berau adalah sebuah kerajaan yang pernah berdiri di wilayah Kabupaten Berau sekarang ini. Kerajaan ini berdiri pada abad ke-14 dengan raja pertama yang memerintah bernama Baddit Dipattung dengan gelar Aji Raden Suryanata Kesuma dan istrinya bernama Baddit Kurindan dengan gelar Aji Permaisuri. Pusat pemerintahannya berada di Sungai Lati, Kecamatan Gunung Tabur.[3] Sejarahnya kemudian pada keturunan ke-13, Kesultanan Berau terpisah menjadi dua yaitu Kesultanan Gunung Tabur dan Kesultanan Sambaliung.Menurut Staatsblad van Nederlandisch Indië tahun 1849, wilayah ini termasuk dalam zuid-ooster-afdeeling berdasarkan Bêsluit van den Minister van Staat, Gouverneur-Generaal van Nederlandsch-Indie, pada 27 Agustus 1849, No. 8
Kesultanan Sambaliung (1810).
Kesultanan Sambaliung adalah kesultanan hasil dari pemecahan Kesultanan Berau, dimana Berau dipecah menjadi dua, yaitu Sambaliung dan Gunung Tabur pada sekitar tahun 1810-an. Sultan Sambaliung pertama adalah Sultan Alimuddin yang lebih dikenal dengan nama Raja Alam. Raja Alam adalah keturunan dari Baddit Dipattung atau yang lebih dikenal dengan Aji Suryanata Kesuma raja Berau pertama. Sampai dengan generasi ke-9, yakni Aji Dilayas. Aji Dilayas mempunyai dua anak yang berlainan ibu. Yang satu bernama Pangeran Tua dan satunya lagi bernama Pangeran Dipati. Kemudian, kerajaan Berau diperintah secara bergantian antara keturunan Pangeran Tua dan Pangeran Dipati (hal inilah yang membuat terjadinya perbedaan pendapat yang bahkan kadang-kadang menimbulkan insiden). Raja Alam adalah cucu dari Sultan Hasanuddin dan cicit dari Pangeran Tua, atau generasi ke-13 dari Aji Surya Nata Kesuma. Raja Alam adalah sultan pertama di Tanjung Batu Putih, yang mendirikan ibukota kerajaannya di Tanjung pada tahun 1810. (Tanjung Batu Putih kemudian menjadi kerajaan Sambaliung).
Kesultanan Gunung Tabur (1820). Kesultanan Gunung Tabur adalah kerajaan yang merupakan hasil pemecahan dari Kesultanan Berau, dimana Berau dipecah menjadi dua, yaitu Sambaliung dan Kesultanan Gunung Tabur pada sekitar tahun 1810-an. Kesultanan ini sekarang terletak dalam wilayah kecamatan Gunung Tabur, Kabupaten Berau, provinsi Kalimantan Timur.
Kesultanan Pontianak (1771).
Kesultanan Kadriah Pontianak didirikan pada tahun 1771 oleh penjelajah dari Arab Hadramaut yang dipimpin oleh al-Sayyid Syarif 'Abdurrahman al-Kadrie, keturunan Rasulullah dari Imam Ali ar-Ridha. Ia melakukan dua pernikahan politik di Kalimantan, pertama dengan putri dari Panembahan Mempawah dan kedua dengan putri Kesultanan Banjarmasin (Ratu Syarif Abdul Rahman, puteri dari Sultan Sepuh Tamjidullah I).Setelah mereka mendapatkan tempat di Pontianak, kemudian mendirikan Istana Kadariah dan mendapatkan pengesahan sebagai Sultan Pontianak dari Belanda pada tahun 1779.
Kerajaan Tidung atau dikenal pula dengan nama Kerajaan Tarakan (Kalkan/Kalka) adalah kerajaan yang memerintah Suku Tidung di utara Kalimantan Timur, yang berkedudukan di Pulau Tarakan dan berakhir di Salimbatu.
Kesultanan Bulungan(1731).
Kesultanan Bulungan atau Bulongan adalah kesultanan yang pernah menguasai wilayah pesisir Kabupaten Bulungan, Kabupaten Malinau, Kabupaten Nunukan, dan Kota Tarakan sekarang. Kesultanan ini berdiri pada tahun 1731, dengan raja pertama bernama Wira Amir gelar Amiril Mukminin (1731–1777), dan Raja Kesultanan Bulungan yang terakhir atau ke-13 adalah Datuk Tiras gelar Sultan Maulana Muhammad Djalalluddin (1931-1958).
Unlike · 

AKU BUKAN RATU
bila aku mengaku aku bukan ratu
bukan berdarah diraja
ratu cuma nama pena
ratu cuma menghayati watak raja dalam berkarya
mereka semua melarikan diri dariku
mereka hilang hormat bila bicara denganku
lantas aku tahu di mana kawan sejatiku
kawan sejatiku
berdarah raja
tapi tidak mengaku berdarah diraja
kerana mahu menghayati kehidupan rakyat jelata
dia jujur dan ikhlas berkawan denganku
dia tiada kepentingan berkawan denganku
walaupun aku dan dia berlainan takdir
tapi sudah ditakdirkan aku bersahabat dengannya
kerana matlamatnya sama
mahu mencari jalan-jalan pulang ke Pangkuan Ilahi
dialah kawan dunia akhiratku
syukurku kepada Tuhan
DiKurniakan kawan sejati
susah senang bersama
Semoga persahabatan aku dengannya
atas dasar kerana Allah Taala
disimpulkan dalam
Tali Allah
jalan-jalan fisabilillah
moga ikatan ukhuwah kasih ini
tersimpul mati sampai ke Syurga
AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin
"AKU CUMA HAMBA ALLAH YANG TAK PUNYA APA-APA DATANG DENGAN KOSONG
PULANG JUGA DENGAN KOSONG CUMA AMALAN SEBAGAI BEKALAN MOGA BEKALAN
YANG KUBAWA PULANG KE NEGERI AKHIRAT DITERIMA-NYA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN"
Terima Kasih Sahabat Dunia Akhiratku Kerana Sudi Bersahabat Denganku,
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Sahabat Seperjuanganmu,
RATU RIMBA NIAGARA
2 Jamadilakhir 1435H
2 April 2014
Assalam,
Satu perkongsian di petang hari. Saya doakan rakan-rakan fb semua diberikan kelapangan, luas rezeki dan dirahmati Allah.
Dr. Hj. Tengku Asmadi T. Mohamad
www.tengkuasmadi.com
Like · 

HANYALAH UNTUK-MU ALLAH
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIIN.
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
DARI ALLAH KITA DATANG DARI ALLAH JUA KITA DIKEMBALIKAN
TERIMA KASIH SAHABATKU YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT
SABARIAH AWANG ABDULLAH
ATAS DOAMU DAN KATA-KATA SEMANGAT UNTUK AKU TERUS
BERKARYA...BERKARYA...BERKARYA...IN SHAA ALLAH AAMIIN
MOGA ALLAH MERAHMATIMU SEKELUARGA MERAHMATIKU SEKELUARGA DAN MERAHMATI SEMUA SAUDARA SEISLAM KITA AAMIIN
SAHABATKU SABARIAH....
MENDENGAR DOA INDAHMU
TERASA DI HATI INI BERBUNGA-BUNGA KASIH YANG TAK TERHINGGA SERASA PERSAHABATAN KITA BERADA DI SYURGA
WALAUPUN DI UNGKAPKAN DI ALAM MAYA BUKAN DI ALAM REALITI
TAPI TERASA SAPAANMU SEPERTI AHLI SYURGA
BARANGKALI INILAH BAHASA-BAHASA AHLI SYURGA TIKA BERADA DI SYURGA....SETIAP SAPAAN SESAMA AHLI SYURGA
ADALAH INDAH SALING MENGHARGAI SALING MEMBAHAGIAKAN
TIDAK AKAN TERGURIS WALAUPUN SEBESAR ZARRAH
BENARLAH SETIAP KALI KITA MENDENGAR SAPAAN AHLI SYURGA NAN INDAH KITA SEAKAN TERLUPA BAHAWA KITA BERADA DI SYURGA AMAT BENARLAH SYURGA ITU NEGERI KASIH SAYANG ABADI YANG DITEMPATKAN ALLAH AZZAWAJALLAH KEPADA SEMUA HAMBA-HAMBA-NYA YANG TERPILIH.
MENYEBUT SYURGA MEMANGLAH MUDAH
TAPI UNTUK MENGGAPAINYA
SEGALA UJIAN AKAN KITA TEMPUHI
JAMBATAN UNTUK KITA KE SYURGA
KITA AKAN DIUJI TERUS DIUJI SEHINGGA KE AKHIR HAYAT KITA
JIKA KITA TABAH SABAR BILA DIUJI
TANPA BERKELUH KESAH
YANG ADA SYUKUR REHDA TAWAKAL PASRAH
SENTIASA BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH APABILA DIUJI
KERANA TIDAK DIDUGA SESEORANG HAMBA ITU MENGIKUT KEMAMPUANNYA, ALLAH TAHU KITA MAMPU MENGATASI UJIAN ITU SEBAB ITU DIA PILIH KITA MENERIMA UJIAAN DARI-NYA
SEMUA HAMBA-NYA AKAN DIUJI
TANDA DIA CINTA PADA SEMUA HAMBA-NYA
MOGA KITA TAHAN DAN REDHA APABILA MENERIMA
SETIAP UJIAN-NYA AAMIIN
YA... DI SINI BUKAN TEMPAT KITA
TEMPAT KITA ADALAH NEGERI ABADI
JIKA KITA DITEMPATKAN DI SYURGA
KITA AKAN LUPA SEGALA UJIAAN YANG KITA TEMPUHI
MALAH BERSYUKUR DITIMPAKAN UJIAN DARI ALLAH
JIKA KITA DITEMPATKAN DI NERAKA
KITA AKAN LUPAKAN SEGALA NIKMAT DUNIAWI YANG PERNAH KITA KECAPI AKAN MERASA MENYESAL
MERAYU-RAYU PADA ALLAH UNTUK DIPULANGKAN KEMBALI KE DUNIA AGAR BOLEH BERBUAT AMALAN SOLEH SEBANYAK-BANYAKNYA KERANA BETAPA DAHSYATNYA SEKSAAN NERAKA
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
DUHAI SAHABATKU YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT
SYURGA ITU RAHSIA ALLAH
SEMUA ORANG TIDAK TAHU DI MANA AKAN DITEMPATKAN
SESUDAH MATI ...HANYA KUASA ALLAH YANG MENENTUKAN
BIARPUN SELURUH MANUSIA BERANGGAPAN DIA ITU AHLI SYURGA
TAPI TIDAK ALLAH IZINKAN BUKANLAH DIA AHLI SYURGA,
BIARPUN SELURUH DUNIA BERANGGAPAN DIA ITU AHLI NERAKA TAPI ALLAH TAHU SIAPA DIA SEBENARNYA SYURGALAH TEMPATNYA
ALLAHU AKBAR!
BETAPA KERDILNYA MANUSIA UNTUK MENGHUKUM
DIA ITU AHLI SYURGA DIA ITU AHLI NERAKA
SYURGA NERAKA MILIK ALLAH
CUMA KITA BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH
YANG MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA MENGASEHANI
TELAH MENYIAPKAN SYURGA UNTUK SEMUA HAMBA-NYA
ANDAI SEMUA HAMBA-NYA DI MASUKKAN KE SYURGA
MASIH ADA LAGI RUANG KOSONG
KERANA SYURGA ITU AMATLAH LUAS
SELUAS LANGIT DAN BUMI
MALAH LEBIH LUAS DARI ITU
SUBHANALLAH SEGALA PUJI HANYA UNTUK ALLAH
ALANGKAH INDAHNYA JIKA TIKA HIDUP DI DUNIA INI
KITA SESAMA KITA
SENTIASA SALING HORMAT MENGHORMATI
SEHATI SEJIWA
SENADA SEIRAMA
SALING MENYOKONG PERJUANGAN
DALAM KEIKHLASAN DAN BERKASIH SAYANG KERANA-NYA
PERJUANGAN AKHIRAT HINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR
BERSAMA KITA BERGANDINGAN
MENCARI MENUJU UNTUK MENGGAPAI
SEMUA YANG KITA PERJUANGKAN AMALKAN
ADALAH HANYA UNTUK-MU ALLAH KERANA KAU YANG KUCINTA
SELURUH HIDUPKU SEPANJANG HAYAT HIDUPKU
HANYALAH UNTUK-MU ALLAH
PERMUDAHKAN AKU DAN SEMUA HAMBA-MU
MENUJU KE KE JALAN SYURGA-MU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIIN
.......................................................................................
ku Milik-Mu ALLAH
2 Jamadilakhir 1435H
2 April 2014
Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah's photo.
Like · 
  • 2 people like this.
  • Sabariah Awang Abdullah !Alhamdulillah Subhanallah Allahu Akbar sahabat dunia akhirat ku Ratu Rimba Niagara madah mu sungguh indah menyentuh hatiku ketika ini hati dan perasaanku hanya mengingati Allah Yang Maha Penyanyang dunia ini hanya pinjaman akhirat kelak tempat sudah nya tak ku sedari air mataku berlinang memang benar kata kata kita harus ber sabar setiap ujian yang di beri kita mesti redha dan iklas menerima nya kerana setiap ujian yang Allah berikan pasti ada hikmah di sebalik nya hanya Allah yang yang mengetahui sahabat dunia akhirat ku setiap kali ku baca karya mu kecintaan ku kepada Allah semakin mekar di hati dan perasaan ku sentiasa mengingati kematiaan tempat yang abadi sahabat ku terus kan lah ber karya berkarya sahabat mu ini sentiasa mendoakan yang terbaik buat mu terima kasih sahabat dunia akhirat ku semuga Allah memberkati kita semua Aamiin
    9 hrs · Unlike · 1
  • Aly Bahru amin" ya r0bb.....
    6 hrs · Unlike · 1
  • Ratu Rimba Niagara WARKAH LAMARAN SILATURRAHIM KASIH SEJATI UNTUK SABARIAH

    AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.

    Terima kasih Sabariah , terima kasih juga Aly Bahru kerana sudi mengaminkan doa , moga Allah makbulkan doa kita semua AAmiin.
    Sabariah sahabat dunia akiratku...
    sejak kamu sudi menyapa karyaku dengan sapaan indahmu ..hatiku 
    berbunga kasih dan sayang padamu...ingin kumelamarmu menjadi 
    rakan seperjuanganku di FBku...andai kau sudi ku tunggu dengan hati yang seneng banget....

    Sabariah laman FB adalah medan juangku bersastera....
    pagi petang siang dan malam aku bersastra
    satu sastra yang kutulis lalu kusebarkan dibagikan/dikongsikan
    dengan rakan-rakan alammaya 
    Allah hadirkan ilham semakin banyak tanpa had-Nya
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    benarlah Allah itu Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
    lagi ditulis ayat-ayat Cinta-Nya Meng-Agungkan-Nya
    hingga tujuh lautan sebagai tinta pun masih tidak habis-habis
    MASYA-ALLAH betapa hebat-Nya ALLAH 
    betapa kerdil-Nya kita sebagai hamba-Nya

    Kerana aku teruja dengan dunia sasteraku sendiri...
    aku amat perlukan mereka yang mendukung/menyokong
    dunia sastraku untuk menjadi kenyataan dunia sasteraku
    jika mereka tidak dapat realitikan
    sekadar memberi idea, komentar bernas dan like karyaku
    pun sudah memadai...jika rakan fbku wujud seperti tidak wujud
    like karyaku pun pelit aku terpaksa undur diri tapi tidak sama sekali memutuskan silaturrahim dengan mereka kerana rakan fbku terlalu terhad jika terlalu ramai kuambil ku tak dapat menumpukan dunia sasteraku.

    Andainya aku buka akaun FB sekadar ada akaun FB pasti kuterima semua yang mahu menjadi rakan FB asalkan aku ramai kawan untuk bersilaturrahim ...memang bahagia mempunyai ramai kawan tapi apakan daya aku tak berdaya...namun begitu aku amat menghargai mereka semua yang mahu menjadi rakan FBku moga mereka dapat maafkan aku dan sudi memaafkan aku. Janganlah mereka beranggapan aku sombong kerana di Syurga tidak akan ada mereka yang memutuskan silaturrahim dan sombong, moga Allah ampunkan aku dan rakan-rakan alammaya sudi maafkan aku.

    Sahabatku Sabariah...kutunggumu ya...andai kau sudi...jika kamu sibuk selalu dengan tugas harianmu ...kufaham...kita ketemu saja di Group ini ya...ku tak akan berkecil hati.

    Andai kuterimamu sebagai rakan FBku merangkap sebagai pejuang SASTERAKU...janganlah semakin hari semakin sepi tanpa sapaanmu ya...biarlah semakin hari semakin merasakan saling menghargai ya...
    hehehe

    Moga kaulah sahabat sejati setiakawanku yang Allah Kurniakan padaku, untuk kusyukuri sepanjang hayatku. In Shaa Allah AAmiin.
    Sabariah Sahabat Yang Kukasihi Dunia Akhirat....
    Aku bukanlah seorang kawan yang baik untukmu
    Tapi akan kucoba menjadi sahabat yang terbaik untukmu
    In Shaa Allah azamku tekadku mahu membawa persahabatan kita
    Hingga Ke Jannah In Shaa Allah AAmiin.

    Sahabatmu yang menanti kedatanganmu,
    ...............................................................................
    RATU RIMBA NIAGARA @ CUMA NAMA PENA DALAM KARYA
    3 Jamadilakhir 1435H
    3 April 2014
    1 min · Like
www.freefbpictures.com "More great pictures!" — —
Unlike ·  · 
  • Ratu Rimba Niagara JAMBANGAN BUNGA KASIH SASTERA INI KUKIRIMKAN DI ANGIN LALU KEPADA SEMUA RAKAN ALAMMAYAKU YANG SUDI MEMBACA KARYA SASTRAKU DAN MENYOKONG SASTRAKU JUGA TANDA TERIMA KASIH TIDAK TERHINGGA. MAAF KUPINTA JIKA TERDAPAT TERKHILAF DALAM BERBAHASA SASTRA. SAYANG KALIAN SEMUA 
    SEHINGGA AKHIR HAYATKU IN SHAA ALLAH AAMIIN. MOGA SUDI TERIMA JAMBANGAN BUNGA KASIH SASTRAKU INI ye...hehehe
    7 mins · Like
  • (PETIKAN GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND, 202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
    2 JAMADILAKHIR 1435H
    2 APRIL 2014

    YA ALLAH KAU BERIKAN PAHALA KEPADA SEMUA YANG TERLIBAT DALAM MENJAYAKAN BLOG SASTERAKU DUNIAKU INI  KERANA KEGIGIHAN MEREKA BERBAGI ILMU UNTUK MENDEKATKAN DIRI KEPADA-MU  AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN


    2 JAMADILAKHIR 1435H
    2 APRIL 2014

    YA ALLAH KIRANYA ADA PAHALA HASIL KARYA YANG KUTULIS KAU SAMPAIKAN PAHALANYA KEPADA AYAHKU YANG ADA DI ALAM BARZAH DAN IBUKU BERADA DALAM RAHMAT KASIH-MU, KAU PANJANGKAN USIA IBUKU AGAR DIA BERSYUKUR MELAHIRKAN AKU KE DUNIA INI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

0 comments:

Post a Comment

 
;