Tuesday 16 December 2014

KENAL DIRI KENAL TUHAN (383) KITA SERASI BERSAMA DALAM KEIMANAN DEMI CINTA YANG SATU MEMBINA ISTANA IMPIAN-NYA


KENAL DIRI KENAL TUHAN (383) KITA SERASI BERSAMA DALAM KEIMANAN DEMI CINTA YANG SATU MEMBINA ISTANA IMPIAN-NYA
DENGAN KEIMANAN KUBINA ISTANA IMPIAN ALLAHU AKBAR AAMIIN
Like ·  · 
Rabeah Binti Mohd Ali posted in 9 groups.
DENGAN KEIMANAN KUBINA ISTANA IMPIAN ALLAHU AKBAR AAMIIN
"He who builds a mosque in the way of Allah, God will build a house for him in the paradise." and remember Everyone takes part in the mosque for one reason; to have a prayer answered.” Allahu Akbar!!!!!
Like ·  · 

News Feed

RECENT ACTIVITY
DENGAN KEIMANAN KUBINA ISTANA IMPIAN ALLAHU AKBAR AAMIIN
"He who builds a mosque in the way of Allah, God will build a house for him in the paradise." and remember Everyone takes part in the mosque for one reason; to have a prayer answered.” Allahu Akbar!!!!!
Like ·  · 
ANTARA CERITA MITOS ATAU LAGENDA MISTERI SEMUANYA MENJADI SUMBER INSPIRASIKU BERKARYA, ALAM FANTASI TAPI WUJUD DI DUNIA NYATA. SALING BERKAITAN ZAMAN DULU KINI DAN AKAN DATANG.
Watak naga, raksaksa, monyet, harimau, garuda, raja, ratu, permaisuri, putera, puteri, pendeta di alam duyung, hulubalang, pendekar, ksatria semuanya termasuk dalam karya sasteraku.
Hakikatnya di alam realiti hamba bukanlah berdarah raja dan bukanlah seorang pendekar yang gagah perkasa tapi berkarya tentang yang berkait rapat tentang kehidupan raja dan pendekar tapi dalam imaginasi terlihat jelas bagaimana jiwa raja dan pendekar melayu. Jika tidak manakan bisa berkarya tentang istana dan pendekar. Ini semua atas izin Allah jua dapat menulis tentang yang hamba tidak lalui dalam kehidupan realiti. Cuma yang hamba di beritahu oleh bonda bahawa moyang hamba adalah seorang hulubalang Raja Bugis. Barangkali hubungan darah pahlawan moyang hamba. Apapun semua-Nya atas kehendak Allah hamba bisa menulis apa pun tema cerita mitos, lagenda misteri dan realiti, untuk menjadi bahan sastera agar dapat dibaca oleh generasi kini dan akan datang.
Terima kasih kepada YM Sri Pemangku Adat dan rakan-rakan grup Sri Pemangku Adat atas sokongan pada hamba yang tidak berbelah bahagi.
Moga Allah swt permudahkan segala urusan dunia dan akhirat kita semua. Inilah hikmah di sebalik kepada Allah swt temukan kita di grup yang mulia ini.
Sekian, Terima Kasih Untuk Semua Yang DiKasihi Dunia Akhirat,
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,
Ratu Rimba Niagara (Nama Pena Dalam Karya Allah lhamkan),
Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara,
Pujangga Sribu Jaman,
Pujangga Nusantara Cinta 5 Benua
22 Safar 1436H
15 Disember 2014
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
GELAR ADAT DALAM ADAT KARAENG BAGI WANGSA BUGIS MELAYU DAN PERSAMAAN GELARAN DARJAH KEBESARAN NEGERI-NEGERI DAN WILAYAH-WILAYAH DI MALAYSIA.
Umumnya, Gelar Adat adalah mempunyai persamaan dari segi darjat, taraf dan tingkat kedudukan dan perbezaan hanya dari segi sebutan sahaja. Darjah Gelar Adat tidak didiktiraf dalam urusan di Malaysia. Walau bagaimanapun ia tetap diiktiraf dalam urusan adat istiadat yang diamalkan secara tradisi turun temurun dari nenek moyang (leluhur) khususnya bagi Wangsa Bugis Melayu dan umumnya suku-suku kaum masyarakat di Malaysia. Diperjelaskan dalam Adat Karaeng adalah seperti berikut:-
(1) Yang Maha Mulia Kaus Maharaja Pesaka Adat iaitu Y.M.M. Tuan Sri Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Tun’.
(2) Yang Teramat Mulia Kaus Raja Pesaka Adat iaitu Y.T.M. Tuan Sri dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Tan Sri’
(3) Yang Amat Mulia Kaus Penghulu Pesaka Adat iaitu Y.A.M. To’ Sri Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Seri Paduka’
(4) Yang Mulia Kaus Penggawa Pesaka Adat iaitu Y.M. To’ Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Paduka’
(5) Yang Amat Hormat Kaus Pangkuan Pesaka Adat iaitu Y.A.H. To’ Sri dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Seri’
(6) Yang Hormat Kaus Pegawai Pesaka Adat iaitu Y.H. To’ Setia dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’
PENERAGAN : Sebuatan dalam gelar adat adalah meliputi hal yang berkaitan tradisi, darah keturunan asli lagi tulen, kebangsawanan, pusaka kaum keluarga, pusaka kaum kerabat dan lain-lain ia juga terdapat maksud dan pengertian secara khusus seperti watak api, air, angin dan tanah juga bersifat secara khas seperti indera, lela, andika dan amar berdasarkan seseorang yang diberi darjat seperti raja, sri, seri, maharaja, paduka dan lain-lain. Selain dari watak dan tabiat bijaksana iaitu harimau, singa, naga dan helang atau garuda. Justeru itu perlulah kefahami dan pembelajaran secara khusus untuk mengenali dan mengetahui hal ehwal ini. Bukanlah ia semudah yang disangka dalam pemberian gelar adat atau hanya sekadar ikutan sahaja. Sebagaimana yang kami lihat dan perhatikan dalam penyampian anugerah atau kurnia itu ia seolah-olah disampaikan tanpa berilmu atau seperti mengikut apa yang diwartakan sebelumnya atau mereka tidak faham akan hal yang sebenarnya yang diwarisi dari nenek moyang yang terdahulu. Dalam hal yang sama gelar adat untuk golongan perempuan juga terdapat perbezaan yang sangat ketara bahkan seperti tidak wajar diberikan gelaran seperti itu kerana golongan perempuan juga memiliki gelar adat yang khusus bagi mereka. Seperti Sabda Pendita Bugis Tua “KITA MENGIKUT ORANG YANG SESAT, MAKA JADINYA KITA BERTAMBAH SESAT”. Semoga-moga Allah SWT memberikan kami hidayat dan petunjuknya.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
Like ·  · 
INDAHNYA JIKA KITA DAPAT SERASI BERSAMA KERANA TUHAN
BERKATALAH JIKA MENDATANGKAN IMAN,
KELUKAN LIDAH JIKA MEMADAMKAN IMAN,
KERANA KITA MAHU MATI DALAM IMAN,...
Continue Reading
Like ·  · 
PETIKAN WALL RATU RIMBA NIAGARA, KING HASSANAL BOLKIA & GRUP SRI PEMANGKU ADAT 
23 SAFAR 1436H
16 DISEMBER 2014


0 comments:

Post a Comment

 
;