KENAL DIRI KENAL TUHAN (380) SETIAP NIAT, USAHA DAN CITA-CITA MURNI DEMI KERANA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA
FROM NOTIFICATIONS
Rabeah Binti Mohd Ali shared Sri Pemangku Adat's post.
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
Darjat Pangkat Tertinggi dalam Darjah Yang Maha Mulia iaitu:
Y.M.M. Kaus Maha Raja Pesaka Adat atau Maharaja Pesaka Adat bukan Sultan atau Raja Pemerintah mana-mana Negeri atau mana-mana Wilayah dalam Malaysia dan ia adalah Ketua Besar Adat Karaeng atau Ketua Utama kepada Raja-Raja Pesaka Adat dalam Negeri-Negeri atau Wilayah-Wilayah di seluruh Malaysia. Ia sama taraf Kerabat Diraja/Raja Jajahan Wilayah atau Pembesar Negeri dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Tunku Besar Wilayah/Daerah dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Maha Mulia ini membawa gelar adat sebagai TUANKU BESAR dan isteri akan membawa gelar adat sebagai PUAN SURI. Darjah ini dianugerahkan khas kepada Ketua Besar Adat Karaeng atau Ketua Utama Adat Karaeng.
Darjat Pangkat Pertama dalam Darjah Yang Teramat Mulia iaitu:
Y.T.M. Kaus Raja Pesaka Adat (Sri Pemangku Adat) bukan Sultan atau Raja Pemerintah ia sama taraf Raja Jajahan Wilayah/Pembesar Daerah atau Pembesar Negeri dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Undang Luak/Luhak Wilayah atau Daerah dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Teramat Mulia ini membawa gelar adat sebagai TUAN SRI PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai PUAN SERI.
Darjat Pangkat Kedua dalam Darjah Yang Amat Mulia iaitu:
Y.A.M. Kaus Penghulu Pesaka Adat (Pemangku Adat) ia sama taraf Penghulu Mukim/Kawasan dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Lembaga dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Amat Mulia ini membawa gelar adat sebagai TO’ SRI PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai TOH PUAN.
Darjat Pangkat Ketiga dalam Darjah Yang Mulia iaitu:
Y.M. Kaus Penggawa Pesaka Adat (Pemangku Adat Muda) ia sama taraf Pegawai Kawasan atau Ketua penempatan penduduk atau Ketua perkampungan dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Buapak dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Mulia ini membawa gelar adat sebagai TO’ PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai TOK PUAN.
Darjat Pangkat Keempat dalam Darjah Yang Amat Hormat iaitu:
Y.A.H. Kaus Pangkuan Pesaka Adat Karaeng. Ia sama taraf Ketua Keluarga atau Ketua Kerabat dalam Adat Temenggung atau Besar Waris dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Amat Hormat ini membawa gelar adat sebagai TO’ SRI dan isteri akan membawa gelar adat sebagai CIK PUAN.
Darjat Pangkat Kelima dalam Darjah Yang Hormat iaitu:
Y.H. Kaus Pegawai Pesaka Adat Karaeng. Penerima Darjah Yang Hormat ini membawa gelar adat sebagai TO’ SETIA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai CIK SERI.
Darjat Pangkat Tertinggi dalam Darjah Yang Maha Mulia iaitu:
Y.M.M. Kaus Maha Raja Pesaka Adat atau Maharaja Pesaka Adat bukan Sultan atau Raja Pemerintah mana-mana Negeri atau mana-mana Wilayah dalam Malaysia dan ia adalah Ketua Besar Adat Karaeng atau Ketua Utama kepada Raja-Raja Pesaka Adat dalam Negeri-Negeri atau Wilayah-Wilayah di seluruh Malaysia. Ia sama taraf Kerabat Diraja/Raja Jajahan Wilayah atau Pembesar Negeri dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Tunku Besar Wilayah/Daerah dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Maha Mulia ini membawa gelar adat sebagai TUANKU BESAR dan isteri akan membawa gelar adat sebagai PUAN SURI. Darjah ini dianugerahkan khas kepada Ketua Besar Adat Karaeng atau Ketua Utama Adat Karaeng.
Darjat Pangkat Pertama dalam Darjah Yang Teramat Mulia iaitu:
Y.T.M. Kaus Raja Pesaka Adat (Sri Pemangku Adat) bukan Sultan atau Raja Pemerintah ia sama taraf Raja Jajahan Wilayah/Pembesar Daerah atau Pembesar Negeri dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Undang Luak/Luhak Wilayah atau Daerah dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Teramat Mulia ini membawa gelar adat sebagai TUAN SRI PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai PUAN SERI.
Darjat Pangkat Kedua dalam Darjah Yang Amat Mulia iaitu:
Y.A.M. Kaus Penghulu Pesaka Adat (Pemangku Adat) ia sama taraf Penghulu Mukim/Kawasan dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Lembaga dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Amat Mulia ini membawa gelar adat sebagai TO’ SRI PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai TOH PUAN.
Darjat Pangkat Ketiga dalam Darjah Yang Mulia iaitu:
Y.M. Kaus Penggawa Pesaka Adat (Pemangku Adat Muda) ia sama taraf Pegawai Kawasan atau Ketua penempatan penduduk atau Ketua perkampungan dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Buapak dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Mulia ini membawa gelar adat sebagai TO’ PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai TOK PUAN.
Darjat Pangkat Keempat dalam Darjah Yang Amat Hormat iaitu:
Y.A.H. Kaus Pangkuan Pesaka Adat Karaeng. Ia sama taraf Ketua Keluarga atau Ketua Kerabat dalam Adat Temenggung atau Besar Waris dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Amat Hormat ini membawa gelar adat sebagai TO’ SRI dan isteri akan membawa gelar adat sebagai CIK PUAN.
Darjat Pangkat Kelima dalam Darjah Yang Hormat iaitu:
Y.H. Kaus Pegawai Pesaka Adat Karaeng. Penerima Darjah Yang Hormat ini membawa gelar adat sebagai TO’ SETIA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai CIK SERI.
PENJELASAN : Pemerintahan ADAT KARAENG mengamalkan sistem pemerintahan adat bersifat demokrasi dan permuafakatan. Kuasa pemerintahan adat terletak bukan pada tangan seorang sahaja. Kuasa dibahagikan di antara Raja Pesaka Adat, Penghulu Pesaka Adat, Penggawa Pesaka Adat dan orang ramai (kaum keluarga dan kaum kerabat). Ketua-ketua disetiap peringkat dipilih dan dilantik oleh kumpulan ketua (kaum keluarga dan kaum kerabat) daripada peringkat bawah hingga ke atas. Orang ramai memilih Penggawa Pesaka Adat (ketua kaum keluarga dan kaum kerabat), Penggawa Pesaka Adat memilih Penghulu Pesaka Adat dan Penghulu Pesaka Adat memilih dan melantik Raja Pesaka Adat. Penyandang jawatan sebagai Maharaja Pesaka Adat (Maha Raja Pesaka Adat) adalah ketua utama kepada Raja-Raja Pesaka Adat. Maharaja Pesaka Adat dipilih secara demokrasi dan permuafakatan oleh ketua-ketua suku Bugis dan ketua-ketua suku Melayu yang dikenali sebagai Raja Pesaka Adat. Walaupun dari segi bidang kuasa adat, Maharaja Pesaka Adat merupakan pemerintah adat yang tertinggi, namun beliau tidak mempunyai hak dalam soal perlantikan orang besar adat yang lain. Ini kerana perlantikan tersebut dibuat oleh para pembesar adat yang berada pada hierarki yang lebih ke bawah daripada Maharaja Pesaka Adat. Dalam soal pemberian kurnia atau anugerah gelar adat, ia tertakluk di bawah kuasa Raja Pesaka Adat dan mempunyai kuasa mutlak memutuskan sesuatu hal ehwal berkenaannya.
PERHATIAN : Darjah Kebesaran dan Kehormatan Adat Karaeng ini tidak diberikan secara umum melainkan ia pasti mempunyai hubungan kaum keluarga atau kaum kerabat dengan pengamal adat budaya khususnya bagi Wangsa Bugis Melayu di Malaysia. Darjah yang diwartakan oleh DISAKA dan tidak diberi dengan sewenang-wenangnya melainkan menerusi pelbagai tapisan oleh Lembaga Adat Karaeng dan diputuskan secara muktamad oleh Y.T.M. Tuan Sri Paduka Maharaja Indera Putra.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
Rabeah Binti Mohd Ali shared Hishammuddin Hussein's post.
Hishammuddin Hussein added 2 new photos.
DS Hishammuddin Hussein menerima jemputan daripada YAB Mukhriz Mahathir di Seri Mentaloon, Kediaman YAB MB Kedah -Admin
Rabeah Binti Mohd Ali shared Hishammuddin Hussein's post.
Hishammuddin Hussein added 2 new photos.
DS Hishammuddin Hussein menerima jemputan daripada YAB Mukhriz Mahathir di Seri Mentaloon, Kediaman YAB MB Kedah -Admin
Rabeah Binti Mohd Ali shared Sri Pemangku Adat's post.
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
GELAR ADAT DALAM ADAT KARAENG BAGI WANGSA BUGIS MELAYU DAN PERSAMAAN GELARAN DARJAH KEBESARAN NEGERI-NEGERI DAN WILAYAH-WILAYAH DI MALAYSIA.
Umumnya, Gelar Adat adalah mempunyai persamaan dari segi darjat, taraf dan tingkat kedudukan dan perbezaan hanya dari segi sebutan sahaja. Darjah Gelar Adat tidak didiktiraf dalam urusan di Malaysia. Walau bagaimanapun ia tetap diiktiraf dalam urusan adat istiadat yang diamalkan secara tradisi turun temurun dari nenek moyang (leluhur) khususnya bagi Wangsa Bugis Melayu dan umumnya suku-suku kaum masyarakat di Malaysia. Diperjelaskan dalam Adat Karaeng adalah seperti berikut:-
Umumnya, Gelar Adat adalah mempunyai persamaan dari segi darjat, taraf dan tingkat kedudukan dan perbezaan hanya dari segi sebutan sahaja. Darjah Gelar Adat tidak didiktiraf dalam urusan di Malaysia. Walau bagaimanapun ia tetap diiktiraf dalam urusan adat istiadat yang diamalkan secara tradisi turun temurun dari nenek moyang (leluhur) khususnya bagi Wangsa Bugis Melayu dan umumnya suku-suku kaum masyarakat di Malaysia. Diperjelaskan dalam Adat Karaeng adalah seperti berikut:-
(1) Yang Maha Mulia Kaus Maharaja Pesaka Adat iaitu Y.M.M. Tuan Sri Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Tun’.
(2) Yang Teramat Mulia Kaus Raja Pesaka Adat iaitu Y.T.M. Tuan Sri dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Tan Sri’
(3) Yang Amat Mulia Kaus Penghulu Pesaka Adat iaitu Y.A.M. To’ Sri Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Seri Paduka’
(4) Yang Mulia Kaus Penggawa Pesaka Adat iaitu Y.M. To’ Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Paduka’
(5) Yang Amat Hormat Kaus Pangkuan Pesaka Adat iaitu Y.A.H. To’ Sri dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Seri’
(6) Yang Hormat Kaus Pegawai Pesaka Adat iaitu Y.H. To’ Setia dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’
(2) Yang Teramat Mulia Kaus Raja Pesaka Adat iaitu Y.T.M. Tuan Sri dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Tan Sri’
(3) Yang Amat Mulia Kaus Penghulu Pesaka Adat iaitu Y.A.M. To’ Sri Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Seri Paduka’
(4) Yang Mulia Kaus Penggawa Pesaka Adat iaitu Y.M. To’ Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Paduka’
(5) Yang Amat Hormat Kaus Pangkuan Pesaka Adat iaitu Y.A.H. To’ Sri dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Seri’
(6) Yang Hormat Kaus Pegawai Pesaka Adat iaitu Y.H. To’ Setia dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’
PENERAGAN : Sebuatan dalam gelar adat adalah meliputi hal yang berkaitan tradisi, darah keturunan asli lagi tulen, kebangsawanan, pusaka kaum keluarga, pusaka kaum kerabat dan lain-lain ia juga terdapat maksud dan pengertian secara khusus seperti watak api, air, angin dan tanah juga bersifat secara khas seperti indera, lela, andika dan amar berdasarkan seseorang yang diberi darjat seperti raja, sri, seri, maharaja, paduka dan lain-lain. Selain dari watak dan tabiat bijaksana iaitu harimau, singa, naga dan helang atau garuda. Justeru itu perlulah kefahami dan pembelajaran secara khusus untuk mengenali dan mengetahui hal ehwal ini. Bukanlah ia semudah yang disangka dalam pemberian gelar adat atau hanya sekadar ikutan sahaja. Sebagaimana yang kami lihat dan perhatikan dalam penyampian anugerah atau kurnia itu ia seolah-olah disampaikan tanpa berilmu atau seperti mengikut apa yang diwartakan sebelumnya atau mereka tidak faham akan hal yang sebenarnya yang diwarisi dari nenek moyang yang terdahulu. Dalam hal yang sama gelar adat untuk golongan perempuan juga terdapat perbezaan yang sangat ketara bahkan seperti tidak wajar diberikan gelaran seperti itu kerana golongan perempuan juga memiliki gelar adat yang khusus bagi mereka. Seperti Sabda Pendita Bugis Tua “KITA MENGIKUT ORANG YANG SESAT, MAKA JADINYA KITA BERTAMBAH SESAT”. Semoga-moga Allah SWT memberikan kami hidayat dan petunjuknya.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
Rabeah Binti Mohd Ali shared มูลนิธิหมอชาวบ้าน's photo.
50 mins ·
มูลนิธิหมอชาวบ้าน with Manee Honeyy and 33 others
ข้าวคลุกกะปิ
ข้าวคลุกกะปิเป็นอาหารดั้งเดิมของไทย ต้นตำรับของข้าวคลุกกะปิ คือ ข้าวคลุกปลาดุกย่าง โดยทั้งข้าวคลุกกะปิและข้าวคลุกปลาดุกย่าง วิธีการทำและใช้เครื่องปรุงลักษณะเดียวกัน วิธีการทำไม่ยุ่งยาก และหาเครื่องปรุงได้ง่าย ลักษณะของข้าวคลุกกะปิต้องมีสีนวล มีรสชาติของกะปิและมีกลิ่นหอม กะปิที่ใช้ต้องเลือกกะปิอย่างดี มีสีสวย สีไม่คล้ำมาก ข้าวที่ใช้ต้องเป็นข้าวที่หุงไม่แฉะ เม็ดสวยจึงนิยมใช้ข้าวเสาไห้ หรือข้าวหอมมะลิเก่าโดยหุงใช้น้ำน้อยสมัยโบราณจะห่อกะปิด้วยใบตอง แล้วนำไปปิ้งไฟให้มีกลิ่นหอมก่อนนำมาคลุกกับข้าว
ข้าวคลุกกะปิเป็นอาหารดั้งเดิมของไทย ต้นตำรับของข้าวคลุกกะปิ คือ ข้าวคลุกปลาดุกย่าง โดยทั้งข้าวคลุกกะปิและข้าวคลุกปลาดุกย่าง วิธีการทำและใช้เครื่องปรุงลักษณะเดียวกัน วิธีการทำไม่ยุ่งยาก และหาเครื่องปรุงได้ง่าย ลักษณะของข้าวคลุกกะปิต้องมีสีนวล มีรสชาติของกะปิและมีกลิ่นหอม กะปิที่ใช้ต้องเลือกกะปิอย่างดี มีสีสวย สีไม่คล้ำมาก ข้าวที่ใช้ต้องเป็นข้าวที่หุงไม่แฉะ เม็ดสวยจึงนิยมใช้ข้าวเสาไห้ หรือข้าวหอมมะลิเก่าโดยหุงใช้น้ำน้อยสมัยโบราณจะห่อกะปิด้วยใบตอง แล้วนำไปปิ้งไฟให้มีกลิ่นหอมก่อนนำมาคลุกกับข้าว
(เครดิตภาพ : inter rabbit, บูตะ กะ กิมจิ, นอ เอ มอ เนม, วรินรำไพ, ลูกหนูน้อย)
- Today
- Yesterday
25 SAFAR 1436H
15 DISEMBER 2014
0 comments:
Post a Comment