Monday 15 December 2014

KENAL DIRI KENAL TUHAN (380) SETIAP NIAT, USAHA DAN CITA-CITA MURNI DEMI KERANA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA


KENAL DIRI KENAL TUHAN (380) SETIAP NIAT, USAHA DAN CITA-CITA MURNI DEMI KERANA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA


News Feed

RECENT ACTIVITY
DUNIA DALAMAN SAYA MENENTUKAN DUNIA LUARAN SAYA.
Like ·  · 
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
IBU WARIS DALAM ADAT KARAENG BAGI WANGSA BUGIS MELAYU.
Di Malaysia, lazimnya Ibu Waris juga dikenali sebagai Ibu Pusaka atau Ibu Saka dalam Adat Temenggung dan Ibu Soko dalam Adat Perpatih. Perbezaan mereka adalah dari segi kuasa iaitu menjadi penasihat atau berkuasa melantik atau mencadangkan seseorang calon untuk menjadi jawatan Penyandang Pusaka Adat atau mereka menjadi penasihat kepada anggota Lembaga Adat atau menjadi penyokong kepada sesuatu jawatan dalam Lembaga Adat. Jika lelaki akan disebut Gelar Adat sebagai PEMANGKU ADAT dan jika perempuan disebut Gelar Adat sebagai IBU WARIS bagi Wangsa Bugis Melayu. Diperjelaskan seperti berikut:-
Mereka dianugerahkan gelar adat diantaranya yang popular iaitu:
(a) Y.M. Toh Seri Ratu
(b) Y.M. Toh Seri Cik Puteri
(c) Y.M. Toh Seri Biduwanda atau Toh Seri Bidawati
(d) Y.M. Toh Seri Bentara Puan atau Toh Seri Cik Bentara
(e) Y.M. Toh Srikandi atau Toh Srikandi Lela
Mereka Ibu Waris mempunyai tugas dan tanggungjawab yang khusus atau disebut kewajipan-kewajipan khas sebagai pencadang, penyokong, penasihat dan lain-lain dalam suatu Lembaga Adat Karaeng. Peranan dan fungsinya hampir sama dengan jawatan sebagai Pemangku Adat tetapi hanya TIADA mempunyai kuasa mutlak dalam membuat keputusan dan terbatas dalam golongan wanita/perempuan sahaja.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi.
  • Tengku Mahkota Alam Waalaikumsalam waramatullahi wabarakatu. 

    Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar Insya Allah
  • Tengku Mahkota Alam Waalaikumsalam waramatullahi wabarakatu. 

    Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar Insya Allah
  • Megat Faris Waalaikummussalam...
    Alhamdulillah... AaMiinN...
  • A Latiff Mohd Shariff Assalamualaikum sahabat dikasihi

    Bismillahirahma nirrahim

    Pada sahabat2 sekelian. Yang Pertuan YAM sebelum kita telah menyusun tentera2 dan kerajaan kerajaan bathin(Ghaib).

    Raja Seriwijaya ,kerajaan Majapahit ,kerajaan,Acheh,Siam,Makassar,Sulu dan lain lain termasuk juga berpangkat Auliyak2,Laksamana2,Panglima2 yang terdahulu yang terbilang telah menyimpan tentera bathin di gunung ganang dan di hutan hutan belantara untuk anak cucu cicit yang akan datang untuk membantu dalam perjuangan jikalau dizalimi dan keimanan dan Tauhid pada Allah dan Rasul Muhammad ditentangi.

    Percayalah kekuatan yang zahir tidak cukup kalau tidak disertakan dengan tentera ghaib yang tersimpan.

    Yang diPertuan yang terdahulu telan mentadbir kekuatan ghaib untuk menjaga pengairan seperti 
    Ratu Kidul,puteri2Mayang Sari,Ratu Mayang Sari dan lain lain.

    Di Gunung di susun dan dijaga oleh puteri Setubung,puteri Gunung Ledang dan lain lain lagi

    Kekuatan laut telah di susun oleh Daeng Batu hingga beliau membina Armada Ghaib digelar Lanchang Kuning,Hang Tuah (sheikh Abdul Rahman) juga telah menyusun Armada yang Ghaib untuk generasi akan datang.

    Maharaja,Sultan,Auliyak dan lain lain yang jujur dan cinta pada perdamain dan kesejahteraan umat telah menjalankan tugas yang murni dan suci ini. 

    Harapan Roh pahlawan2 ini supaya Kekuatan yang disusun dapat digunakan demi kesejahteraan,keadilan dan ketenteraman dunia.
    Mereka yang terdahulu tahu bahawa Nusantara adalah satu satunya harapan dunia.

    Mari kita mengenang pahlawan kita dan jangan selali kali mengecewakan kerja yang telah mereka bina untuk umat sedunia.

    Minta ampun dan maaf jikalau tersalah dan tersilap
    sesungguhnya yang baik dan hebat dari Allah yang buruk cuma dari hamba Mohd Shariff

    Dari
    Brother Love
  • Tengku Mahkota Alam Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar

    Allahu Haq
  • Sri Pemangku Adat salam hormat, perjuangan adat dan budaya sebenarnya adalah antara satu dari pada sebelingan besar perjuangan TAUHID... hanya mereka yang diberi hidayat dari Allah SWT sahaja dan Allah SWT adalah Maha Mengtahui walau sebesar zarah sekalipun... amin ya allah.
    20 hours ago · Edited · Like · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali ANTARA CERITA MITOS ATAU LAGENDA MISTERI SEMUANYA MENJADI SUMBER INSPIRASIKU BERKARYA, ALAM FANTASI TAPI WUJUD DI DUNIA NYATA. SALING BERKAITAN ZAMAN DULU KINI DAN AKAN DATANG.

    Watak naga, raksaksa, monyet, harimau, garuda, raja, ratu, permaisuri, put
    era, puteri, pendeta di alam duyung, hulubalang, pendekar, ksatria semuanya termasuk dalam karya sasteraku.
    Hakikatnya di alam realiti hamba bukanlah berdarah raja dan bukanlah seorang pendekar yang gagah perkasa tapi berkarya tentang yang berkait rapat tentang kehidupan raja dan pendekar tapi dalam imaginasi terlihat jelas bagaimana jiwa raja dan pendekar melayu. Jika tidak manakan bisa berkarya tentang istana dan pendekar. Ini semua atas izin Allah jua dapat menulis tentang yang hamba tidak lalui dalam kehidupan realiti. Cuma yang hamba di beritahu oleh bonda bahawa moyang hamba adalah seorang hulubalang Raja Bugis. Barangkali hubungan darah pahlawan moyang hamba. Apapun semua-Nya atas kehendak Allah hamba bisa menulis apa pun tema cerita mitos, lagenda misteri dan realiti, untuk menjadi bahan sastera agar dapat dibaca oleh generasi kini dan akan datang. 

    Terima kasih kepada YM Sri Pemangku Adat dan rakan-rakan grup Sri Pemangku Adat atas sokongan pada hamba yang tidak berbelah bahagi.
    Moga Allah swt permudahkan segala urusan dunia dan akhirat kita semua. Inilah hikmah di sebalik kepada Allah swt temukan kita di grup yang mulia ini. 

    Sekian, Terima Kasih Untuk Semua Yang DiKasihi Dunia Akhirat,

    Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,

    Ratu Rimba Niagara (Nama Pena Dalam Karya Allah lhamkan),
    Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara,
    Pujangga Sribu Jaman,
    Pujangga Nusantara Cinta 5 Benua
    22 Safar 1436H
    15 Disember 2014
    23 hrs · Like · 1


  • Sri Pemangku Adat amin ya allah, TERUSKAN PERJUANGAN MU...
    20 hrs · Unlike · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali TERIMA KASIH YM SRI PEMANGKU ADAT YANG SENTIASA SUDI MEMBERI SOKONGAN YANG TIDAK BERBELAH BAHAGI UNTUK SAMA MENJAYAKAN CITA-CITA SASTERA RATU RIMBA NIAGARA KE DUNIA REALITI. IN SHAA ALLAH INILAH HADIAH KITA YANG TERINDAH UNTUK ANAK CUCU NUSANTARA TERCINTA.PAHIT MAUNG DALAM PERJUANGAN SASTERAKU , KU REDHO KERANA INILAH PILIHANKU KETETAPAN TUHAN ATAS TAKDIRKU. ALLAHU AKBAR AAMIIN.
    2 hrs · Like
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
Darjat Pangkat Tertinggi dalam Darjah Yang Maha Mulia iaitu:
Y.M.M. Kaus Maha Raja Pesaka Adat atau Maharaja Pesaka Adat bukan Sultan atau Raja Pemerintah mana-mana Negeri atau mana-mana Wilayah dalam Malaysia dan ia adalah Ketua Besar Adat Karaeng atau Ketua Utama kepada Raja-Raja Pesaka Adat dalam...
Continue Reading
Like ·  · 


RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA
KERANA RAJA ANUGERAH ILAHI YANG DISYUKURI RAKYAT
MOGA INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA BERJAYA DIMARTABATKAN AAMIIN.
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
Darjat Pangkat Tertinggi dalam Darjah Yang Maha Mulia iaitu:
Y.M.M. Kaus Maha Raja Pesaka Adat atau Maharaja Pesaka Adat bukan Sultan atau Raja Pemerintah mana-mana Negeri atau mana-mana Wilayah dalam Malaysia dan ia adalah Ketua Besar Adat Karaeng atau Ketua Utama kepada Raja-Raja Pesaka Adat dalam Negeri-Negeri atau Wilayah-Wilayah di seluruh Malaysia. Ia sama taraf Kerabat Diraja/Raja Jajahan Wilayah atau Pembesar Negeri dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Tunku Besar Wilayah/Daerah dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Maha Mulia ini membawa gelar adat sebagai TUANKU BESAR dan isteri akan membawa gelar adat sebagai PUAN SURI. Darjah ini dianugerahkan khas kepada Ketua Besar Adat Karaeng atau Ketua Utama Adat Karaeng.
Darjat Pangkat Pertama dalam Darjah Yang Teramat Mulia iaitu:
Y.T.M. Kaus Raja Pesaka Adat (Sri Pemangku Adat) bukan Sultan atau Raja Pemerintah ia sama taraf Raja Jajahan Wilayah/Pembesar Daerah atau Pembesar Negeri dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Undang Luak/Luhak Wilayah atau Daerah dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Teramat Mulia ini membawa gelar adat sebagai TUAN SRI PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai PUAN SERI.
Darjat Pangkat Kedua dalam Darjah Yang Amat Mulia iaitu:
Y.A.M. Kaus Penghulu Pesaka Adat (Pemangku Adat) ia sama taraf Penghulu Mukim/Kawasan dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Lembaga dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Amat Mulia ini membawa gelar adat sebagai TO’ SRI PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai TOH PUAN.
Darjat Pangkat Ketiga dalam Darjah Yang Mulia iaitu:
Y.M. Kaus Penggawa Pesaka Adat (Pemangku Adat Muda) ia sama taraf Pegawai Kawasan atau Ketua penempatan penduduk atau Ketua perkampungan dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Buapak dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Mulia ini membawa gelar adat sebagai TO’ PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai TOK PUAN.
Darjat Pangkat Keempat dalam Darjah Yang Amat Hormat iaitu:
Y.A.H. Kaus Pangkuan Pesaka Adat Karaeng. Ia sama taraf Ketua Keluarga atau Ketua Kerabat dalam Adat Temenggung atau Besar Waris dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Amat Hormat ini membawa gelar adat sebagai TO’ SRI dan isteri akan membawa gelar adat sebagai CIK PUAN.
Darjat Pangkat Kelima dalam Darjah Yang Hormat iaitu:
Y.H. Kaus Pegawai Pesaka Adat Karaeng. Penerima Darjah Yang Hormat ini membawa gelar adat sebagai TO’ SETIA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai CIK SERI.
PENJELASAN : Pemerintahan ADAT KARAENG mengamalkan sistem pemerintahan adat bersifat demokrasi dan permuafakatan. Kuasa pemerintahan adat terletak bukan pada tangan seorang sahaja. Kuasa dibahagikan di antara Raja Pesaka Adat, Penghulu Pesaka Adat, Penggawa Pesaka Adat dan orang ramai (kaum keluarga dan kaum kerabat). Ketua-ketua disetiap peringkat dipilih dan dilantik oleh kumpulan ketua (kaum keluarga dan kaum kerabat) daripada peringkat bawah hingga ke atas. Orang ramai memilih Penggawa Pesaka Adat (ketua kaum keluarga dan kaum kerabat), Penggawa Pesaka Adat memilih Penghulu Pesaka Adat dan Penghulu Pesaka Adat memilih dan melantik Raja Pesaka Adat. Penyandang jawatan sebagai Maharaja Pesaka Adat (Maha Raja Pesaka Adat) adalah ketua utama kepada Raja-Raja Pesaka Adat. Maharaja Pesaka Adat dipilih secara demokrasi dan permuafakatan oleh ketua-ketua suku Bugis dan ketua-ketua suku Melayu yang dikenali sebagai Raja Pesaka Adat. Walaupun dari segi bidang kuasa adat, Maharaja Pesaka Adat merupakan pemerintah adat yang tertinggi, namun beliau tidak mempunyai hak dalam soal perlantikan orang besar adat yang lain. Ini kerana perlantikan tersebut dibuat oleh para pembesar adat yang berada pada hierarki yang lebih ke bawah daripada Maharaja Pesaka Adat. Dalam soal pemberian kurnia atau anugerah gelar adat, ia tertakluk di bawah kuasa Raja Pesaka Adat dan mempunyai kuasa mutlak memutuskan sesuatu hal ehwal berkenaannya.
PERHATIAN : Darjah Kebesaran dan Kehormatan Adat Karaeng ini tidak diberikan secara umum melainkan ia pasti mempunyai hubungan kaum keluarga atau kaum kerabat dengan pengamal adat budaya khususnya bagi Wangsa Bugis Melayu di Malaysia. Darjah yang diwartakan oleh DISAKA dan tidak diberi dengan sewenang-wenangnya melainkan menerusi pelbagai tapisan oleh Lembaga Adat Karaeng dan diputuskan secara muktamad oleh Y.T.M. Tuan Sri Paduka Maharaja Indera Putra.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
Like ·  · 
JIKA BEGITU KALIAN BERDUA NUR SALINA DAN NUR BALKIS , MULAI DETIK INI JANGAN HADIR DI SETIAP KALI KARYAKU BERSIARAN DI MANA-MANA GRUP DAN ALAMMAYA. IZINKAN AKU BERSIARAN SASTERA TANPA KALIAN LAGI AKU HANYA RASA TENANG BERSASTERA PADA MEREKA YANG HATINYA TIADA EGO MEMBELENGGU JIWA. KITA TIDAK BERTEMU DI DUNIA MAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA MOGA KITA KETEMU DI SYURGAWI MENYAMBUNG KASIH TERSISIH. AAMIIN.
Like ·  · 
  • Sri Pemangku Adat and 2 others like this.

  • Puteri NilamPurnama Teruskan lah Menjual nama kami berdua,,
    Sampai disini lah pula Bersuara,,...


    Assalamualaikum Dari ku Pembuka Kata,,
    Untuk Dikau Yang jauh Di Mata.
    Disini Ada Berita Yang Hendak ku Cerita,,
    Silalah Fahami nya Dengan Jelas Ternyata,,
    Jangan Sampai Kita Terus Menerus Bertikam Kata,
    Di Antara kak Ratu Dengan ku Dikata,
    Tujuanku Adalah hanya Sebagai Benteng Diri mu Hendak Ku Kata,
    Serangan Dari Sasterawan lain Misti Adap Dahulu Benteng Kekebalan Mu Berkubu kota...
    Untuk Membantu mu Dengan wang Ringgit atau Sebarang Harta,,
    Tidak Termampu Oleh ku Di Alam yang nyata,,,,
    Bonda JanganLah Bersikap Jalan Bertongkat Ditanah Rata,...
    Umpama Si buta Akan Dimata Dihati Pun Ternyata,...
    Di Sini hendak Ku Sampai Akan kata-kata..
    Mahu Bertikam kata kah Lagi Kita.....
    Atau Cukup Disini Penutup Sangketa,,
    Buka lah Mata Zahir mu Dan mata Hatimu Pandang Lah Dunia Kita.....,
    Hayati Lah Di Setiap baris Tutur Bicara ku Di Dalam Berkata-kata,
    Atau Mahu Merajukah lagi Kak Ratu Nor Nak Tanya Sepatah Kata,.
    Atau HenDak Bermaaf-Maafan Di Antara Kita,,
    Bahasa Yang Ku Karang Buat Mu Tadi 95% Ku Tapis Ternyata,,
    Agar Dirimu Tidak Pensan Di Malam Ini Dalam Bertikam kata,,
    Ahir kata Dari ku Puteri Istana Silam Menyusun kata,
    Kak Ratu Fikir Lah Sendiri Untuk Kebaikan Bersama Di Antara Kita,,
    Agar Dunia mu Aman Tampa Sengketa-
    Berbahagia lah akan kita......,
    Jelas nyata Daku-PUTERI RATU NILAM PURNAMA KENCANA SARI DELIMA PERMATA,,---Bicara Ku Bersulam Bertenun kata,,
    Akak Fikir lah Untuk Kebaikan kita,yee Kak Ratu yee ,{,Penutup kata}..
    10 hrs · Edited · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Sejujurnya sejak hadirnya kamu di alammayaku , aku tak tenang bersastera. Tolong jangan hadir dalam dunia sasteraku lagi. 
    Kehadiranmu di dunia sasteraku tiada apa-apapun impak melainkan memusnahkan bahasa sasteraku dan cita-cita sasteraku. Aku rela di
    tikam berkali-kali oleh kamu dan nur balkis daripada bahasamu tiada satupun membuatkan jiwaku tenang. Maka selepas ini jangan muncul di mana-mana aku bersastera andai kau muncul juga bererti kamu ini tak faham bahasa ...bagiku melayu penuh adap berbicara.....
    4 hrs · Edited · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali JANGAN KERANA KAMU BERDUA AKU TERPAKSA KELUAR DI GRUP INI YANG SENTIASA MENJAGA ADAP BILA BICARA.

    SEKALI LAGI MAAFKAN AKU ...KERANA AKU HANYA MAHU BERSASTERA HANYA KEPADA MEREKA MEMAHAMI DUNIA SASTERAKU SAHAJA BERKOMUNIKASI DENGAN BAHASA INDAH SEHINGGA MENGUNDANG IMAN UNTUK BERTAHTA DI HATI PUN SUDAH MEMADAI.
    4 hrs · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali KERANA BAHASA KAMU BERDUA YANG TELAH MENOREH LUKA JIWA SASTERAKU KARYA-KARYAKU YANG SELAMA INI TENANG TELAH BERGELORA DALAM GULUNGAN BARA OMBAK MENGGANAS! AMAT DAHSYAT SEKALI BAHASA KALIAN BERDUA. 
    MOGA ALLAH SWT AMPUNKAN AKU DAN KAMU BERDUA KERANA SAL
    ING TIDAK MEMAHAMI BAHASA HATI MASING-MASING KERANA AKU TERLALU TAKUT BAHASA HATI YANG MEMEDIHKAN INI AKAN DIHADAPKAN DI MAHKAMAH ROBBUL JALIL MAKA ITU INGIN KUTAMATKAN SEGALA YANG TAK PUAS HATI DENGAN KAMU BERDUA JANGAN MUNCUL DI MANA-MANA KARYA AKU BERSIARAN. ANDAI KAMU MUNCUL JUGA BERERTI KAMU SENDIRI DENGAN SENGAJA MAHU MEMANJANGKAN MASALAH REMEH TEMEH DUNIAWI INI BERLARUTAN HINGGA KE AKHIRAT. ALLAHU AKBAR MOGA DIJAUHKAN SEHINGGA TERJADINYA BEGINI.
    3 hrs · Edited · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali INGATLAH SATU PERKARA MELAYU BILA BICARA PENUH ADAP SOPAN...TAPI BILA BIADAP AKAN BURUK PADAHNYA. MAKA LEBIH BAIK JAHITKAN MULUT KAMU YANG BERBISA ITU SEBELUM MAUT DATANG MENJEMPUT KAU DAN AKU KERANA KITA TIDAK TAHU SELEPAS INI KITA MASIH HIDUP LAGI ATAU TIDAK SEMUANYA DI SINI BAKAL BERGELAR ARUAH DAN SETINGGI MANA PUN DARJAT BAKAL DIMAKAN ULAT-ULAT KUBURAN. 

    HANYA JAUHARI YANG MENGENAL MANIKAM
    KASIH SEJATI TIDAK DAPAT DIBELI DENGAN APAPUN
    KASIH SEJATI HANYA DAPAT DIBELI DENGAN IMAN.....
    MAKA AKU HANYA MEMBELI KASIH SEJATI KEPADA MEREKA YANG MEMBUATKAN AKU MENJADI HAMBA-NYA YANG BERIMAN 
    MOGA ALLAH MAKBULKAN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
    3 hrs · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali TAHUKAH KAMU NOR SALINA & NUR BALKIS GARA-GARA KELANCANGAN BICARAMU AKU SEOLAH BERADA DI MEDAN PERANG BERDARAH-DARAH SELURUH TUBUHKU JAM EMPAT SUBUH MASIH BERADA DI MEDAN PERANG DENGAN KAMU TAPI MASIH JUGA TIDAK MEMBUATKAN AKU TENANG BANGUN DARI BERADUKU SERASA AKU TAK MAMPU MEMBUKA MATA ....BEGITU DAHSYATNYA BAHASA KALIAN BERDUA MEMBUATKAN TINTAKU LUKA BERDARAH...DARAH....LUKA BERDARAH DI TUBUH NAMPAK TAPI LUKA AKIBAT KATA-KATA TAJAM BAK PEDANG HANG JEBAT MENDERHAKA KEPADA RAJA....TERUS REBAH DI BUMI MELAKA...KERANA INGIN MEMBUKTIKAN SUMPAH KERAMAT LAKSAMANA HANG TUAH, 'TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA...' MAKA AKU KUATKAN SEMANGAT UNTUK TERUSKAN PERJUANGANKU TAPI KALIAN BERDUA TIDAK LANGSUNG MEMBERI IMPAK DUNIA SASTERAKU UNTUK BERJAYA....JATUH MERUDUMKAN SASTERAKU DIPANDANG HINA TAK AKAN SEKALI AKU BIARKAN. KAMU HENDAK BERJUANG,.BERJUANGLAH CARA KAMU TAPI IZINKAN AKU BERJUANG DENGAN MEREKA KURNIAAN ALLAH YANG HATINYA SESEJUK SALJU BILA BERBICARA. MOGA ALLAH TEMUKAN PEJUANG SASTERAKU YANG SEJUJUR IKHLAS MEREALITIKAN CITA-CITA SASTERAKU. AAMIIN.
    3 hrs · Like
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
GELAR ADAT DALAM ADAT KARAENG BAGI WANGSA BUGIS MELAYU DAN PERSAMAAN GELARAN DARJAH KEBESARAN NEGERI-NEGERI DAN WILAYAH-WILAYAH DI MALAYSIA.
Umumnya, Gelar Adat adalah mempunyai persamaan dari segi darjat, taraf dan tingkat kedudukan dan perbezaan hanya dari segi sebutan sahaja. Darjah Gelar Adat tidak didiktiraf dalam urusan di Malaysia. Walau bagaimanapun ia tetap diiktiraf dalam urusan adat istiadat yang diamalkan secara tradisi turun temurun dari nenek moyang (leluhur) khususnya bagi Wangsa Bugis Melayu dan umumnya suku-suku kaum masyarakat di Malaysia. Diperjelaskan dalam Adat Karaeng adalah seperti berikut:-
(1) Yang Maha Mulia Kaus Maharaja Pesaka Adat iaitu Y.M.M. Tuan Sri Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Tun’.
(2) Yang Teramat Mulia Kaus Raja Pesaka Adat iaitu Y.T.M. Tuan Sri dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Tan Sri’
(3) Yang Amat Mulia Kaus Penghulu Pesaka Adat iaitu Y.A.M. To’ Sri Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Seri Paduka’
(4) Yang Mulia Kaus Penggawa Pesaka Adat iaitu Y.M. To’ Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Paduka’
(5) Yang Amat Hormat Kaus Pangkuan Pesaka Adat iaitu Y.A.H. To’ Sri dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Seri’
(6) Yang Hormat Kaus Pegawai Pesaka Adat iaitu Y.H. To’ Setia dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’
PENERAGAN : Sebuatan dalam gelar adat adalah meliputi hal yang berkaitan tradisi, darah keturunan asli lagi tulen, kebangsawanan, pusaka kaum keluarga, pusaka kaum kerabat dan lain-lain ia juga terdapat maksud dan pengertian secara khusus seperti watak api, air, angin dan tanah juga bersifat secara khas seperti indera, lela, andika dan amar berdasarkan seseorang yang diberi darjat seperti raja, sri, seri, maharaja, paduka dan lain-lain. Selain dari watak dan tabiat bijaksana iaitu harimau, singa, naga dan helang atau garuda. Justeru itu perlulah kefahami dan pembelajaran secara khusus untuk mengenali dan mengetahui hal ehwal ini. Bukanlah ia semudah yang disangka dalam pemberian gelar adat atau hanya sekadar ikutan sahaja. Sebagaimana yang kami lihat dan perhatikan dalam penyampian anugerah atau kurnia itu ia seolah-olah disampaikan tanpa berilmu atau seperti mengikut apa yang diwartakan sebelumnya atau mereka tidak faham akan hal yang sebenarnya yang diwarisi dari nenek moyang yang terdahulu. Dalam hal yang sama gelar adat untuk golongan perempuan juga terdapat perbezaan yang sangat ketara bahkan seperti tidak wajar diberikan gelaran seperti itu kerana golongan perempuan juga memiliki gelar adat yang khusus bagi mereka. Seperti Sabda Pendita Bugis Tua “KITA MENGIKUT ORANG YANG SESAT, MAKA JADINYA KITA BERTAMBAH SESAT”. Semoga-moga Allah SWT memberikan kami hidayat dan petunjuknya.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
Unlike ·  · 


  • Insan Musafir Waalaikumsalam WMHWRKT.......Aamiin Ya Allah
  • Sri Pemangku Adat salam hormat, kembali YM Tauhid Muhd, amin.
  • Opu Daeng Waalaikumsalam YTM Sri Pemangku Adat. Ingin kiranya diri ini bertanya, apakah kaitan naga dg Wangsa Bugis?
  • Andi Aspar Arung Didi Waalaikummussalam wr'wb.Alhamdulillah,Amin Ya Allah.
  • Sri Pemangku Adat salam, menjawab pertanyaan YM Opu Daeng dalam kepercayaan Wangsa Bugis Melayu.. NAGA dilambangkan sebagai SEMANGAT JUANG YANG KUAT... dan diertikan simbol AMAR iaitu AIR... amin ya allah.
  • Sri Pemangku Adat contohnya gelar adat seperti To' Amar Pahlawan..amin ya allah.
  • Roger Izz Dari mana naga ini datang/menyusup kedlm adat? Setahu saya naga ini hanya mitos dan kepercayaan org cina.
  • Karaton Nusantara salam, YM Roger Izz dalam mitos nusantara juga ada NAGA yang melambangkan kekuatan, kerana mitos itu bukan hanya pada bangsa cina sahaja... mungkin naganya yang berbeza rupa dan terdapat pada alatan seperti pinggan mangkung tembaga yang berukir naga itu.
  • Roger Izz Waalaikumsalam YM Karaton Nusantara. Terima kssih atas penerangan. Cuma kalau kita kaitkan dengan yang "real" rasanya ia lebih relevan. Sebagai satu pandangan..elok di buang unsur2 mitos demi utk direlevankan dgn umat inusantara yg beragama islam sekarang.
  • Karaton Nusantara salam, ini hanya adat budaya bukan kepercayaan tahyul terhadap mitos.. jadi jangalah kita mudah menghukum tanpa kita tahu akan perkara yang sebenar.. semoga anda dapat memahaminya, amin.
  • Karaton Nusantara kerana saya juga antara anggota yang terlibat dalam adat dan budaya Wangsa Bugis Melayu itu, jadi wajarlah saya juga memberikan jawapan untuk pertanyaan itu..
  • Karaton Nusantara salam, sudah banyak amalan dan kepercayaan yang kuno dan bertentangan dengan syariat islam telah dibuang oleh YTM Sri Pemangku Adat dalam masa pemerintahan adat yang diterajuinya masa kini kerana beliau juga arif dalam hukum2 islam, amin
  • Roger Izz Maaf jika meyinggung..tiada niat sedikitpun. Hanya pandangan yg ikhlas dari saya yg tiada ilmunya.
  • Sri Pemangku Adat salam hormat, ilmu agama Islam hendaklah seiringan dalam mengamalkan adat dan budaya, semoga-moga Allah SWT... memberkati dan merahmati, kerana setiap bangsa di alam dunia ini telah ditakdirkan mempunyai warisan pusakanya masing-masing..., amin ya allah.
  • Rabeah Binti Mohd Ali 
    • Roger Izz @ Hooii...main tipu....nama dan perkataan yang awak gunakan pun seperti tiada adat. Jika saya admin pasti awak tidak diterima di grup ini namun Sri Pemangku Adat masih terima sebagai ahli grup , ini bermakna Sri Pemangku Adat masih boleh menerima sesiapa saja tanpa mengira siapa yang mahu menyertai grup ini.Tujuan grup ini diwujudkan untuk saling berbagi ilmu dunia akhirat untuk diwariskan kepada generasi kini dan akan datang agar tidak hilang adat dan budaya leluhur nenek moyang terdahulu , namun begitu yang tidak selari dengan kehendak agama, adat itu akan perbetulkan selari dengan kehendak Agama Islam itulah yang ditekankan oleh Sri Pemangku Adat dan AJK grup Sri Pemangku Adat. Perbezaan pendapat itu biasa matlamatnya tetap sama memartabatkan adat dan budaya yang selari dengan kehendak Agama. Atas dasar itu juga betapa pentingnya peranan setiap ahli grup untuk saling menyokong dan berkerjasama dalam setiap niat ,usaha dan cita-cita murni demi kerana Agama, Bangsa Dan Negara.
  • Opu Daeng Terima kasih Sri Pemangku Adat diatas penjelasan.
  • Opu Daeng Bertanya juga, bagi mereka Wangsa bugis yg didtgi naga2 berbagai adanya. Apakah maksudnya?… maaf disusuli bg diri ini yg ingin pencerahan.
  • Sri Pemangku Adat salam hormat, YM Opu Daeng seperti mana yang kita semua tahu lambang mitos itu masih dikekalkan bukan kepercayaan atas dasar agama Islam ia sebagai maksud untuk memperlihatkan GAGAH PERKASA yang dilambangkan dan ia sudah menjadi tradisi sejak dahulu kala, jadi seperti lambang AYAM JANTAN, NAGA, HARIMAU, SINGA, GARUDA dan lain-lain, adakah wajar nenek moyang kami menggunakan lambang seperti MONYET atau lain-lain yang agak buruk pengenalannya, jadi kita juga mungkin mengatakan nenek moyang kita tiada bertemadun atau beradat atau sebagainya..amin ya allah.
  • Sri Pemangku Adat salam hormat, jawapan kedua YM Opu Daeng mungkin anda tidak pernah mendengar cerita mitos atau lagenda misteri...apabila nenek moyang kami diserang oleh naga.. apakah? mereka berdiam diri..pastinya mereka akan mempertahankan diri, keluarga dan desa/per...See More
    20 hours ago · Edited · Unlike · 5
  • Opu Daeng Terima kasih Sri Pemangku Adat, fahamlah sy. Sy jg seperti anda, sy telah trima SiNaga2,iaitu naga berkepala 2 ketika berkunjung ke Tg. Batu, Riau.
    23 hours ago · Unlike · 3
  • Sri Pemangku Adat salam hormat, ramai dikalangan umum yang seringkali menyalah tafsirkan bahkan berfahaman karut marut, bila melihat sesuatu lambang atau simbol oleh yang demikan...kita semua termasuk saya/andika bersama-sama memBETULkan suasana itu..amin ya allah.
    20 hours ago · Edited · Unlike · 4
  • Rabeah Binti Mohd Ali ANTARA CERITA MITOS ATAU LAGENDA MISTERI SEMUANYA MENJADI SUMBER INSPIRASIKU BERKARYA, ALAM FANTASI TAPI WUJUD DI DUNIA NYATA. SALING BERKAITAN ZAMAN DULU KINI DAN AKAN DATANG.

    Watak-watak naga, raksaksa, monyet, harimau, garuda, raja, ratu, permai
    suri, putera, puteri, pendeta di alam duyung, hulubalang, pendekar, ksatria semuanya termasuk dalam karya sasteraku.

    Hakikatnya di alam realiti hamba bukanlah berdarah raja dan bukanlah seorang pendekar yang gagah perkasa tapi berkarya tentang yang berkait rapat tentang kehidupan raja dan pendekar tapi dalam imaginasi terlihat jelas bagaimana jiwa raja dan pendekar melayu. Jika tidak manakan bisa berkarya tentang istana dan pendekar. Ini semua atas izin Allah jua dapat menulis tentang yang hamba tidak lalui dalam kehidupan realiti. Cuma yang hamba di beritahu oleh bonda bahawa moyang hamba adalah seorang hulubalang Raja Bugis. Barangkali hubungan darah pahlawan moyang hamba. Apapun semua-Nya atas kehendak Allah hamba bisa menulis apa pun tema cerita mitos, lagenda misteri dan realiti, untuk menjadi bahan sastera agar dapat dibaca oleh generasi kini dan akan datang. 

    Terima kasih kepada YM Sri Pemangku Adat dan rakan-rakan grup Sri Pemangku Adat atas sokongan pada hamba yang tidak berbelah bahagi.

    Moga Allah swt permudahkan segala urusan dunia dan akhirat kita semua. Inilah hikmah di sebalik kepada Allah swt temukan kita di grup yang mulia ini. 

    Sekian, Terima Kasih Untuk Semua Yang DiKasihi Dunia Akhirat,

    Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,

    Ratu Rimba Niagara (Nama Pena Dalam Karya Allah lhamkan),
    Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara,
    Pujangga Sribu Jaman,
    Pujangga Nusantara Cinta 5 Benua
    22 Safar 1436H
    15 Disember 2014
    23 hrs · Edited · Like · 3
  • Sri Pemangku Adat AMIN YA ALLAH.
    21 hrs · Unlike · 6
  • Opu Daeng Opu Daeng Sedikit fakta ingin dikongsikan: 
    Org2 dahulu tidak pandai mengimiginasikan/melukis sesuatu yg tak pernah mereka lihat. Apa jua pn spt naga, garuda, duyong dll. Tetapi apa yg lihat/dengar ada cerita2 yg melibatkan mahluk2 trsebut. Yg nyata bagi sy,;sysendiri melihat kehadiran mereka; naga berkepala 2 di Tg. Batu dn garuda sy lihat di Kota Pirus, Pulau Kundur, Riau. Duyong dilaut Mersing(Laut Cina Selatan). Ini bkn mimpi/khayalan! Cuma blum bertemu kuda separuh manusia!
    19 hrs · Unlike · 2

  • Rabeah Binti Mohd Ali Opu Daeng tuan hamb Allah nampakkan di alam nyata walaupun umum tahu itu cuma cerita mitos, hamba pula Allah ilhamkan di imaginasi begitu jelas manakala YM Sri Pemangku Adat bagaikan pendeta di alam nyata mengiakan apa yang ada di alam nyata dan di imaginasi. Allahu Akbar kuasa Allah mengatasi segala yang ada di langit dan di bumi.
    14 hrs · Like · 2
  • Opu Daeng YM Sri Pemangku Adat, benarkan diri ini bertanya; apakah tanda jika seseorg individu itu sering didtgi NAGA?
ANDAI KALIAN HADIR JUGA BERERTI SENGAJA MELUKAKAN SASTERAKU. HADIR BOLEH TAPI PASTIKAN HATI TAK BERJERUBU LAGI. BARU BISA SAMA TERSENYUM INDAH SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI....hehehe
Like ·  · 
AK KEPUNYAAN ORANG MELAYU CINA DAN INDIA ADALAH PERANTAU ASING YANG BERDAGANG DI TANAH MELAYU TAPI KINI MENJADI TUAN DI TANAH MELAYU MANA ACI...MAKA MELAYU MESTI SEDAR DARI LENA YANG PANJANG DIKUATIRI NANTI MEREMPAT DI TANAH AIR SENDIRI....JIKA INI TERJADI SEMUA PEMIMPIN UMNO AKAN DIKETAWAKAN OLEH PEMBANGKANG. MAKA MULAI DETIK INI TRANSFORMASI YANG TELAH DISUMPAHKAN DI PERHIMPUNAN UMNO JADIKAN KENYATAAN!!! .
Hishammuddin Hussein added 2 new photos.
DS Hishammuddin Hussein menerima jemputan daripada YAB Mukhriz Mahathir di Seri Mentaloon, Kediaman YAB MB Kedah -Admin
Like ·  · 
PEMIMPIN YANG BAIK ADALAH YANG UTAMAKAN RAKYAT DARIPADA KEPENTINGAN SENDIRI. ITULAH PEMIMPIN DAMBAAN RAKYAT 1MALAYSIA.
Hishammuddin Hussein added 2 new photos.
DS Hishammuddin Hussein menerima jemputan daripada YAB Mukhriz Mahathir di Seri Mentaloon, Kediaman YAB MB Kedah -Admin
Like ·  · 
ORANG YANG MENGANGGAP KEBAIKANNYA DI BALAS SYURGA ITU BERARTI DIA MEMBUAT KEBAIKAN BUKAN KARENA ALLAH TAPI KARENA SYURGA MAKA SYURGA BUKAN MILIKNYA
ORAN YANG MENGANGGAP KEJAHATAN ORANG LAIN PASTI KE NERAKA ITU BERARTI DIA RIYAK DENGAN KEALIMANNYA MENGANGGAP DIA SAJALAH YANG PALING LAYAK MASUK SYURGA ATAS KEBAIKANNYA YANG BANYAK.
APAPUN BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH KARENA ALLAH MENGIKUT PRASANGKA HAMBA-NYA.
ALLAH TIDAK MENGIRA BERMULANYA KAMU
TAPI ALLAH MENGIRA BERAKHIRNYA KAMU
MOGA KITA SEMUA BERAKHIR DALAM KEBAIKAN YANG DIREDHAI-NYA
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Assalamualaikum malam smua..
Like ·  · 
ANTARA CERITA MITOS ATAU LAGENDA MISTERI SEMUANYA MENJADI SUMBER INSPIRASIKU BERKARYA, ALAM FANTASI TAPI WUJUD DI DUNIA NYATA. SALING BERKAITAN ZAMAN DULU KINI DAN AKAN DATANG.
Watak naga, raksaksa, monyet, harimau, garuda, raja, ratu, permaisuri, putera, puteri, pendeta di alam duyung, hulubalang, pendekar, ksatria semuanya termasuk dalam karya sasteraku.
Hakikatnya di alam realiti hamba bukanlah berdarah raja dan bukanlah seorang pendekar yang gagah perkasa tapi berkarya tentang yang berkait rapat tentang kehidupan raja dan pendekar tapi dalam imaginasi terlihat jelas bagaimana jiwa raja dan pendekar melayu. Jika tidak manakan bisa berkarya tentang istana dan pendekar. Ini semua atas izin Allah jua dapat menulis tentang yang hamba tidak lalui dalam kehidupan realiti. Cuma yang hamba di beritahu oleh bonda bahawa moyang hamba adalah seorang hulubalang Raja Bugis. Barangkali hubungan darah pahlawan moyang hamba. Apapun semua-Nya atas kehendak Allah hamba bisa menulis apa pun tema cerita mitos, lagenda misteri dan realiti, untuk menjadi bahan sastera agar dapat dibaca oleh generasi kini dan akan datang.
Terima kasih kepada YM Sri Pemangku Adat dan rakan-rakan grup Sri Pemangku Adat atas sokongan pada hamba yang tidak berbelah bahagi.
Moga Allah swt permudahkan segala urusan dunia dan akhirat kita semua. Inilah hikmah di sebalik kepada Allah swt temukan kita di grup yang mulia ini.
Sekian, Terima Kasih Untuk Semua Yang DiKasihi Dunia Akhirat,
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,
Ratu Rimba Niagara (Nama Pena Dalam Karya Allah lhamkan),
Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara,
Pujangga Sribu Jaman,
Pujangga Nusantara Cinta 5 Benua
22 Safar 1436H
15 Disember 2014
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
GELAR ADAT DALAM ADAT KARAENG BAGI WANGSA BUGIS MELAYU DAN PERSAMAAN GELARAN DARJAH KEBESARAN NEGERI-NEGERI DAN WILAYAH-WILAYAH DI MALAYSIA.
Umumnya, Gelar Adat adalah mempunyai persamaan dari segi darjat, taraf dan tingkat kedudukan dan perbezaan hanya dari segi sebutan sahaja. Darjah Gelar Adat tidak didiktiraf dalam urusan di Malaysia. Walau bagaimanapun ia tetap diiktiraf dalam urusan adat istiadat yang diamalkan secara tradisi turun temurun dari nenek moyang (leluhur) khususnya bagi Wangsa Bugis Melayu dan umumnya suku-suku kaum masyarakat di Malaysia. Diperjelaskan dalam Adat Karaeng adalah seperti berikut:-
(1) Yang Maha Mulia Kaus Maharaja Pesaka Adat iaitu Y.M.M. Tuan Sri Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Tun’.
(2) Yang Teramat Mulia Kaus Raja Pesaka Adat iaitu Y.T.M. Tuan Sri dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Tan Sri’
(3) Yang Amat Mulia Kaus Penghulu Pesaka Adat iaitu Y.A.M. To’ Sri Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Seri Paduka’
(4) Yang Mulia Kaus Penggawa Pesaka Adat iaitu Y.M. To’ Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Paduka’
(5) Yang Amat Hormat Kaus Pangkuan Pesaka Adat iaitu Y.A.H. To’ Sri dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Seri’
(6) Yang Hormat Kaus Pegawai Pesaka Adat iaitu Y.H. To’ Setia dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’
PENERAGAN : Sebuatan dalam gelar adat adalah meliputi hal yang berkaitan tradisi, darah keturunan asli lagi tulen, kebangsawanan, pusaka kaum keluarga, pusaka kaum kerabat dan lain-lain ia juga terdapat maksud dan pengertian secara khusus seperti watak api, air, angin dan tanah juga bersifat secara khas seperti indera, lela, andika dan amar berdasarkan seseorang yang diberi darjat seperti raja, sri, seri, maharaja, paduka dan lain-lain. Selain dari watak dan tabiat bijaksana iaitu harimau, singa, naga dan helang atau garuda. Justeru itu perlulah kefahami dan pembelajaran secara khusus untuk mengenali dan mengetahui hal ehwal ini. Bukanlah ia semudah yang disangka dalam pemberian gelar adat atau hanya sekadar ikutan sahaja. Sebagaimana yang kami lihat dan perhatikan dalam penyampian anugerah atau kurnia itu ia seolah-olah disampaikan tanpa berilmu atau seperti mengikut apa yang diwartakan sebelumnya atau mereka tidak faham akan hal yang sebenarnya yang diwarisi dari nenek moyang yang terdahulu. Dalam hal yang sama gelar adat untuk golongan perempuan juga terdapat perbezaan yang sangat ketara bahkan seperti tidak wajar diberikan gelaran seperti itu kerana golongan perempuan juga memiliki gelar adat yang khusus bagi mereka. Seperti Sabda Pendita Bugis Tua “KITA MENGIKUT ORANG YANG SESAT, MAKA JADINYA KITA BERTAMBAH SESAT”. Semoga-moga Allah SWT memberikan kami hidayat dan petunjuknya.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
Like ·  · 

SANTAPAN TENGAH HARI ISTIMEWA UNTUK YANG SEIKHLAS HATI MENYOKONG PERJUANGAN SASTERA RATU RIMBA NIAGARA. TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA. SAYANG KAMU SAMPAI SYURGA IN SAA ALLAH AAMIIN.
ข้าวคลุกกะปิ
ข้าวคลุกกะปิเป็นอาหารดั้งเดิมของไทย ต้นตำรับของข้าวคลุกกะปิ คือ ข้าวคลุกปลาดุกย่าง โดยทั้งข้าวคลุกกะปิและข้าวคลุกปลาดุกย่าง วิธีการทำและใช้เครื่องปรุงลักษณะเดียวกัน วิธีการทำไม่ยุ่งยาก และหาเครื่องปรุงได้ง่าย ลักษณะของข้าวคลุกกะปิต้องมีสีนวล มีรสชาติของกะปิและมีกลิ่นหอม กะปิที่ใช้ต้องเลือกกะปิอย่างดี มีสีสวย สีไม่คล้ำมาก ข้าวที่ใช้ต้องเป็นข้าวที่หุงไม่แฉะ เม็ดสวยจึงนิยมใช้ข้าวเสาไห้ หรือข้าวหอมมะลิเก่าโดยหุงใช้น้ำน้อยสมัยโบราณจะห่อกะปิด้วยใบตอง แล้วนำไปปิ้งไฟให้มีกลิ่นหอมก่อนนำมาคลุกกับข้าว
(เครดิตภาพ : inter rabbit, บูตะ กะ กิมจิ, นอ เอ มอ เนม, วรินรำไพ, ลูกหนูน้อย)
Like ·  · 
PETIKAN WALL GRUP SRI PEMANGKU ADAT & RATU RIMBA NIAGARA
25 SAFAR 1436H
15 DISEMBER 2014

0 comments:

Post a Comment

 
;