Tuesday 16 December 2014

KENAL DIRI KENAL TUHAN (382) DENGAN KEIMANAN KUBINA ISTANA IMPIAN ALLAHU AKBAR AAMIIN


KENAL DIRI KENAL TUHAN  (382) DENGAN KEIMANAN KUBINA ISTANA IMPIAN ALLAHU AKBAR AAMIIN
DENGAN KEIMANAN KUBINA ISTANA IMPIAN ALLAHU AKBAR AAMIIN
Like ·  · .

News Feed

"He who builds a mosque in the way of Allah, God will build a house for him in the paradise." and remember Everyone takes part in the mosque for one reason; to have a prayer answered.” Allahu Akbar!!!!!
Unlike ·  · 



RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA
KERANA RAJA ANUGERAH ILAHI YANG DISYUKURI RAKYAT
MOGA INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA BERJAYA DIMARTABATKAN AAMIIN.
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
Darjat Pangkat Tertinggi dalam Darjah Yang Maha Mulia iaitu:
Y.M.M. Kaus Maha Raja Pesaka Adat atau Maharaja Pesaka Adat bukan Sultan atau Raja Pemerintah mana-mana Negeri atau mana-mana Wilayah dalam Malaysia dan ia adalah Ketua Besar Adat Karaeng atau Ketua Utama kepada Raja-Raja Pesaka Adat dalam Negeri-Negeri atau Wilayah-Wilayah di seluruh Malaysia. Ia sama taraf Kerabat Diraja/Raja Jajahan Wilayah atau Pembesar Negeri dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Tunku Besar Wilayah/Daerah dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Maha Mulia ini membawa gelar adat sebagai TUANKU BESAR dan isteri akan membawa gelar adat sebagai PUAN SURI. Darjah ini dianugerahkan khas kepada Ketua Besar Adat Karaeng atau Ketua Utama Adat Karaeng.
Darjat Pangkat Pertama dalam Darjah Yang Teramat Mulia iaitu:
Y.T.M. Kaus Raja Pesaka Adat (Sri Pemangku Adat) bukan Sultan atau Raja Pemerintah ia sama taraf Raja Jajahan Wilayah/Pembesar Daerah atau Pembesar Negeri dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Undang Luak/Luhak Wilayah atau Daerah dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Teramat Mulia ini membawa gelar adat sebagai TUAN SRI PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai PUAN SERI.
Darjat Pangkat Kedua dalam Darjah Yang Amat Mulia iaitu:
Y.A.M. Kaus Penghulu Pesaka Adat (Pemangku Adat) ia sama taraf Penghulu Mukim/Kawasan dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Lembaga dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Amat Mulia ini membawa gelar adat sebagai TO’ SRI PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai TOH PUAN.
Darjat Pangkat Ketiga dalam Darjah Yang Mulia iaitu:
Y.M. Kaus Penggawa Pesaka Adat (Pemangku Adat Muda) ia sama taraf Pegawai Kawasan atau Ketua penempatan penduduk atau Ketua perkampungan dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Buapak dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Mulia ini membawa gelar adat sebagai TO’ PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai TOK PUAN.
Darjat Pangkat Keempat dalam Darjah Yang Amat Hormat iaitu:
Y.A.H. Kaus Pangkuan Pesaka Adat Karaeng. Ia sama taraf Ketua Keluarga atau Ketua Kerabat dalam Adat Temenggung atau Besar Waris dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Amat Hormat ini membawa gelar adat sebagai TO’ SRI dan isteri akan membawa gelar adat sebagai CIK PUAN.
Darjat Pangkat Kelima dalam Darjah Yang Hormat iaitu:
Y.H. Kaus Pegawai Pesaka Adat Karaeng. Penerima Darjah Yang Hormat ini membawa gelar adat sebagai TO’ SETIA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai CIK SERI.
PENJELASAN : Pemerintahan ADAT KARAENG mengamalkan sistem pemerintahan adat bersifat demokrasi dan permuafakatan. Kuasa pemerintahan adat terletak bukan pada tangan seorang sahaja. Kuasa dibahagikan di antara Raja Pesaka Adat, Penghulu Pesaka Adat, Penggawa Pesaka Adat dan orang ramai (kaum keluarga dan kaum kerabat). Ketua-ketua disetiap peringkat dipilih dan dilantik oleh kumpulan ketua (kaum keluarga dan kaum kerabat) daripada peringkat bawah hingga ke atas. Orang ramai memilih Penggawa Pesaka Adat (ketua kaum keluarga dan kaum kerabat), Penggawa Pesaka Adat memilih Penghulu Pesaka Adat dan Penghulu Pesaka Adat memilih dan melantik Raja Pesaka Adat. Penyandang jawatan sebagai Maharaja Pesaka Adat (Maha Raja Pesaka Adat) adalah ketua utama kepada Raja-Raja Pesaka Adat. Maharaja Pesaka Adat dipilih secara demokrasi dan permuafakatan oleh ketua-ketua suku Bugis dan ketua-ketua suku Melayu yang dikenali sebagai Raja Pesaka Adat. Walaupun dari segi bidang kuasa adat, Maharaja Pesaka Adat merupakan pemerintah adat yang tertinggi, namun beliau tidak mempunyai hak dalam soal perlantikan orang besar adat yang lain. Ini kerana perlantikan tersebut dibuat oleh para pembesar adat yang berada pada hierarki yang lebih ke bawah daripada Maharaja Pesaka Adat. Dalam soal pemberian kurnia atau anugerah gelar adat, ia tertakluk di bawah kuasa Raja Pesaka Adat dan mempunyai kuasa mutlak memutuskan sesuatu hal ehwal berkenaannya.
PERHATIAN : Darjah Kebesaran dan Kehormatan Adat Karaeng ini tidak diberikan secara umum melainkan ia pasti mempunyai hubungan kaum keluarga atau kaum kerabat dengan pengamal adat budaya khususnya bagi Wangsa Bugis Melayu di Malaysia. Darjah yang diwartakan oleh DISAKA dan tidak diberi dengan sewenang-wenangnya melainkan menerusi pelbagai tapisan oleh Lembaga Adat Karaeng dan diputuskan secara muktamad oleh Y.T.M. Tuan Sri Paduka Maharaja Indera Putra.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
Like ·  · 
SANTAPAN TENGAH HARI ISTIMEWA UNTUK YANG SEIKHLAS HATI MENYOKONG PERJUANGAN SASTERA RATU RIMBA NIAGARA. TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA. SAYANG KAMU SAMPAI SYURGA IN SAA ALLAH AAMIIN.
ข้าวคลุกกะปิ
ข้าวคลุกกะปิเป็นอาหารดั้งเดิมของไทย ต้นตำรับของข้าวคลุกกะปิ คือ ข้าวคลุกปลาดุกย่าง โดยทั้งข้าวคลุกกะปิและข้าวคลุกปลาดุกย่าง วิธีการทำและใช้เครื่องปรุงลักษณะเดียวกัน วิธีการทำไม่ยุ่งยาก และหาเครื่องปรุงได้ง่าย ลักษณะของข้าวคลุกกะปิต้องมีสีนวล มีรสชาติของกะปิและมีกลิ่นหอม กะปิที่ใช้ต้องเลือกกะปิอย่างดี มีสีสวย สีไม่คล้ำมาก ข้าวที่ใช้ต้องเป็นข้าวที่หุงไม่แฉะ เม็ดสวยจึงนิยมใช้ข้าวเสาไห้ หรือข้าวหอมมะลิเก่าโดยหุงใช้น้ำน้อยสมัยโบราณจะห่อกะปิด้วยใบตอง แล้วนำไปปิ้งไฟให้มีกลิ่นหอมก่อนนำมาคลุกกับข้าว
(เครดิตภาพ : inter rabbit, บูตะ กะ กิมจิ, นอ เอ มอ เนม, วรินรำไพ, ลูกหนูน้อย)
Like ·  · 
  • Pengemis Iman likes this.
  • Lang Kelana Amiin...mintak
    6 hrs · Unlike · 1
  • Mahathir Deep Ape ni'
    6 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Istimewa untuk semua rakan fb wira sastera Ratu Rimba Niagara, hehehe
    6 hrs · Like
  • Mahathir Deep Ape ni' nk thu jugak
    6 hrs · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali Jika faham tulisan bahasa india itu baru bisa tahu ya...
    6 hrs · Like
  • Rifai R. Rombak Rifai R. Rombak ini artinya oleh Mr Bing. 
    Nasi goreng dengan nasi goreng pasta udang dengan udang tempel adalah makanan Thai tradisional. Resep nasi goreng dengan udang tempel adalah nasi goreng dengan panggang ikan lele, seluruh goreng nasi dengan udang Tempel dan nasi goreng dengan panggang ikan lele. Cara membuat dan menggunakan gaya yang sama. Cara membuat sederhana dan mudah-untuk-menemukan bahan-bahan. Karakteristik warna batu tulis harus nasi goreng dengan tempel udang. Memiliki rasa harum dan terasi. Pasta udang, udang tempel harus digunakan dengan hati-hati dipilih warna sangat gelap dalam warna? Beras dulu butir beras tidak sampai terlambat. Hal ini cukup sering digunakan beras atau beras melati memberikan antena lama dengan menggunakan air kurang, Cook pasta udang dibungkus daun pisang dengan kuno dan camping lampu, harum beras dan campuran sebelum.

    (Foto kredit: inter kelinci, Bukit Ta pergeseran tongkat Asia bernama North, kimchi, warin rampailrt kereta, bola kecil)
    Diterjemahkan oleh Bing
    6 hrs · Unlike · 2

  • 6 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Makasih sobat semua yang baik hati... moga suka terima hidangan yang dikirimkan di angin bayu kasih sayang-Nya.
    6 hrs · Like · 1

JIKA BEGITU KALIAN BERDUA NUR SALINA DAN NUR BALKIS , MULAI DETIK INI JANGAN HADIR DI SETIAP KALI KARYAKU BERSIARAN DI MANA-MANA GRUP DAN ALAMMAYA. IZINKAN AKU BERSIARAN SASTERA TANPA KALIAN LAGI AKU HANYA RASA TENANG BERSASTERA PADA MEREKA YANG HATINYA TIADA EGO MEMBELENGGU JIWA. KITA TIDAK BERTEMU DI DUNIA MAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA MOGA KITA KETEMU DI SYURGAWI MENYAMBUNG KASIH TERSISIH. AAMIIN.
Like ·  · 
  • Pengemis Iman likes this.
  • Lang Kelana Assalamualaikum t.kasih..sudi cfrm boleh lah ambo minta tunjuajar nanti
    8 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Waalaikummusalam...andai kita utamakan bahasa mengundang iman pasti persahabatan kita seindah pelangi di malam hari. Kita ditemukan untuk saling menjadi hamba-Nya pengemis iman agar menjadi hamba-Nya yang beriman. in shaa Allah aamiin.
    5 hrs · Edited · Like
  • Lang Kelana Amiin2 mudah2an
    4 hrs · Unlike · 1
  • INDAHNYA JIKA KITA DAPAT SERASI BERSAMA KERANA TUHAN
    BERKATALAH JIKA MENDATANGKAN IMAN,
    KELUKAN LIDAH JIKA MEMADAMKAN IMAN,
    KERANA KITA MAHU MATI DALAM IMAN,
    AGAR HIDUP DAN MATI DIKASIHI TUHAN.

    JIKA KAMU MERASAKAN DIRI KAMU PERMATA KENAPA TIDAK BUKTIKAN? BERKATA BIARLAH SEIRING HATI BARULAH AKAN MERASAKAN TIADA PERMATA YANG AKAN HILANG.
    BUDI YANG DITABUR RACUN YANG DIBALAS, KU REHDO ASALKAN KITA BERSAMA DI SYURGA IN SYAA ALLAH AAMIIN..
    AKU TAK MAHU KAMU YANG BERDOSA BIARLAH AKU YANG TERASA AGAR TERASA TIDAK DIBAWA SAMPAI KE MATI.
    Nor Salina Bonda Terlalu mudah merajuk dalam berkata..
    Nakda tidak mahulah diantara kita bertikam tutur kata,
    Jikalau nakda bersalah dalam bacara kata,
    Kemaafan nakda pinta,,
    Nor Salina tayah terasa2 laa bonda,,tak bahagia pun kalau asik mudah terasa hati.... takpa laa biarlah nakna pergi,,bonda jaga lah surya kencana sari baik-baik,,sayangi dia seperti syg nyawa bonda sendiri,,, assalamualaikum
    Ratu Rimba Niagara Begitu juga dengan bonda meminta maaf pada Nor Salina, Nur Balqis, Mahathir Deep & Kimie Jer andai sepanjang perkenalan kita di alammaya mengguriskan hati kalian berempat. Masa bunda sudah terlalu suntuk untuk menanti dan terus menanti jawapan yang tak pasti. Bagi bunda bilamana ada yang berjanji untuk bersama susah senang dengan sastera bunda. Bunda akan percaya tapi sehingga sekarang semuanya janji yang hampa. Maka kerana tidak mahu menyusahkan mereka yang telah berjanji pada bunda....izinkan bunda berlalu pergi kesendiriaan bersastera menunggu hamba Allah swt kiriman-Nya untuk berjuang bersama bunda. Harap dapat memaafkan bunda dan memahami dunia sastera bunda. Namun begitu kita tetap saudara seislam sampai bila-bila.

    "NOR SALINA AKU RELA DIPULAS TELINGA DARIPADA DIPULAS HATIKU, JIKA PULAS TELINGA HANYA PERITNYA SEKEJAP TAPI BILA DIPULAS HATI SENGSARANYA SAMPAI MATI DAN SESUDAH MATI. MAKA HARAP KAU FAHAM SEBELUM MENYEMBURKAN KATA-KATA BERBISA DENGANKU KERANA KATA-KATAMU BAK PANAH PETIR SEKALI KENA MEMATIKAN URAT SARAFKU BERPENA. AYUH NOR SALINA HENTIKAN AKTA HASUTAN DI GRUP INI."
    Nor Salina Dah2 laa tu,, kan panjang pula bertikam kata,
    kalau asik bertikam kata-bila nak aman kita,
    Dah Bonda tak suka akan kita apalah nak dikata.}
    Sudah suratan perkenalan kita hanya seketika ternyata..
    Ratu Rimba Niagara BERKATALAH PANJANG BERJELA UNTUK MENDATANGKAN IMAN,
    BISU DAN KAKULAH LIDAHMU JIKA MENGUNDANG SYAITAN,
    PERKENALAN KITA DITEMUKAN TUHAN,
    UNTUK SALING MUHASABAH DIRI ITULAH SURATAN.
    Nor Salina Jikalau Betul Nk Berkawan Tidak payah lah buang,,
    Bila Di buang Lain Pula hati ini merasa terasa,,
    Bonda Sedap lah Berkata-kata,..,
    Jika Di Buang Umpama Bonda Tidak suka akan Kita..
    Walaupun Dilainan Bahasa Ayat-Ayat Bonda Bertutur Kata,
    Cuma Hendak ku Berpesan Sepatah Dua kata..
    {Jangan lah disangah Daku puteri nilam..
    {Ayat Ku Berkait Bertenun sutera bersalut emas ber
    sulam cinta kasih dan syg....
    {Ayatku Lagenda Tujuh Ratus Ribu tahun yang silam..
    {Dengan Berbaris2 kata-kata yang tidak Bersulam
    {Usah lah Belagak Jaguh si jalak Handalan...
    {Membuka Dada Bila Berjalan..
    {Terbang didahan berkukok bersahuT-Sahutan
    {Belum sempat Memukul Disambar Helang..
    Dibawa lari terus hilang..
    {Ada Hati Hendak Melawan Harimau Belang..,
    Belum apa-apa di sambar helang..
    {Andainya Mahu Meyagah Daku si Puteri Nilam..
    {Kamu lah insan Bernasib Malang.
    {Dikau akan Tebujur Lemas Ditengah Padang Berumput Lalang...
    {Bukan nya Dikau Akan Lemas Di lautan Dalam..... )"
    Ratu Rimba Niagara Duhai Nor Salina melayu penuh dengan adap bila bicara,
    Biarlah buruk wajah asalkan tidak buruk hati,
    Mahu melemaskan aku di tengah lautan bara,
    Moga Allah memaafkan mu sebelum mati.
    Aku di grup ini diundang tanpa kuketahui,
    Kerana menghormati undangan kusanjungi,
    Andai Nor Salina admin grup ini,
    Maaf aku akan tamatkan karyaku di sini.
    Maka aku mahu tahu,
    Siapa admin di grup ini,
    Jika Kimie jer ok lah tu,
    Aku bersastera semahunya di sini.
    Jika Nor Salina berubah perangai,
    Menjaga hati agar sentiasa wangi,
    Jika tidak boleh bicara wangi,
    Kakukan lidahmu agar aku tak dengari.
    Aku berkawan bukan memandang rupa paras, darjat, kuasa tapi aku memandang budi bahasa bila bicara adap dan sopan, jika berhati busuk mahukan aku mati lemas maka kuucapkan salam terakhir untuknya.
    Pelik bin Ajaib aku...hulubalangku si kunta si kunte rela mati lemas agar aku dapat bertahta dalam karya sastera tapi kamu nor salina mahu aku mati lemas...
    Ini namanya haiwan berhati manusia
    Manusia berhati haiwan...
    Sebab itu aku di gelar RATU RIMBA NIAGARA @ RATU PUJANGGA NUSANTARA ingin berbakti dalam sastera untuk seluruh rakyat rimba niagara dan seluruh rakyat nusantara In Shaa Allah AAmiin.
    22 Safar 1436H
    15 Disember 2014
    Like ·  · 



ANTARA CERITA MITOS ATAU LAGENDA MISTERI SEMUANYA MENJADI SUMBER INSPIRASIKU BERKARYA, ALAM FANTASI TAPI WUJUD DI DUNIA NYATA. SALING BERKAITAN ZAMAN DULU KINI DAN AKAN DATANG.
Watak naga, raksaksa, monyet, harimau, garuda, raja, ratu, permaisuri, putera, puteri, pendeta di alam duyung, hulubalang, pendekar, ksatria semuanya termasuk dalam karya sasteraku.
Hakikatnya di alam realiti hamba bukanlah berdarah raja dan bukanlah seorang pendekar yang gagah perkasa tapi berkarya tentang yang berkait rapat tentang kehidupan raja dan pendekar tapi dalam imaginasi terlihat jelas bagaimana jiwa raja dan pendekar melayu. Jika tidak manakan bisa berkarya tentang istana dan pendekar. Ini semua atas izin Allah jua dapat menulis tentang yang hamba tidak lalui dalam kehidupan realiti. Cuma yang hamba di beritahu oleh bonda bahawa moyang hamba adalah seorang hulubalang Raja Bugis. Barangkali hubungan darah pahlawan moyang hamba. Apapun semua-Nya atas kehendak Allah hamba bisa menulis apa pun tema cerita mitos, lagenda misteri dan realiti, untuk menjadi bahan sastera agar dapat dibaca oleh generasi kini dan akan datang.
Terima kasih kepada YM Sri Pemangku Adat dan rakan-rakan grup Sri Pemangku Adat atas sokongan pada hamba yang tidak berbelah bahagi.
Moga Allah swt permudahkan segala urusan dunia dan akhirat kita semua. Inilah hikmah di sebalik kepada Allah swt temukan kita di grup yang mulia ini.
Sekian, Terima Kasih Untuk Semua Yang DiKasihi Dunia Akhirat,
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,
Ratu Rimba Niagara (Nama Pena Dalam Karya Allah lhamkan),
Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara,
Pujangga Sribu Jaman,
Pujangga Nusantara Cinta 5 Benua
22 Safar 1436H
15 Disember 2014
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
GELAR ADAT DALAM ADAT KARAENG BAGI WANGSA BUGIS MELAYU DAN PERSAMAAN GELARAN DARJAH KEBESARAN NEGERI-NEGERI DAN WILAYAH-WILAYAH DI MALAYSIA.
Umumnya, Gelar Adat adalah mempunyai persamaan dari segi darjat, taraf dan tingkat kedudukan dan perbezaan hanya dari segi sebutan sahaja. Darjah Gelar Adat tidak didiktiraf dalam urusan di Malaysia. Walau bagaimanapun ia tetap diiktiraf dalam urusan adat istiadat yang diamalkan secara tradisi turun temurun dari nenek moyang (leluhur) khususnya bagi Wangsa Bugis Melayu dan umumnya suku-suku kaum masyarakat di Malaysia. Diperjelaskan dalam Adat Karaeng adalah seperti berikut:-
(1) Yang Maha Mulia Kaus Maharaja Pesaka Adat iaitu Y.M.M. Tuan Sri Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Tun’.
(2) Yang Teramat Mulia Kaus Raja Pesaka Adat iaitu Y.T.M. Tuan Sri dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Tan Sri’
(3) Yang Amat Mulia Kaus Penghulu Pesaka Adat iaitu Y.A.M. To’ Sri Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Seri Paduka’
(4) Yang Mulia Kaus Penggawa Pesaka Adat iaitu Y.M. To’ Paduka dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Paduka’
(5) Yang Amat Hormat Kaus Pangkuan Pesaka Adat iaitu Y.A.H. To’ Sri dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’ Seri’
(6) Yang Hormat Kaus Pegawai Pesaka Adat iaitu Y.H. To’ Setia dan persamaan darjah dengan gelaran ‘Dato’
PENERAGAN : Sebuatan dalam gelar adat adalah meliputi hal yang berkaitan tradisi, darah keturunan asli lagi tulen, kebangsawanan, pusaka kaum keluarga, pusaka kaum kerabat dan lain-lain ia juga terdapat maksud dan pengertian secara khusus seperti watak api, air, angin dan tanah juga bersifat secara khas seperti indera, lela, andika dan amar berdasarkan seseorang yang diberi darjat seperti raja, sri, seri, maharaja, paduka dan lain-lain. Selain dari watak dan tabiat bijaksana iaitu harimau, singa, naga dan helang atau garuda. Justeru itu perlulah kefahami dan pembelajaran secara khusus untuk mengenali dan mengetahui hal ehwal ini. Bukanlah ia semudah yang disangka dalam pemberian gelar adat atau hanya sekadar ikutan sahaja. Sebagaimana yang kami lihat dan perhatikan dalam penyampian anugerah atau kurnia itu ia seolah-olah disampaikan tanpa berilmu atau seperti mengikut apa yang diwartakan sebelumnya atau mereka tidak faham akan hal yang sebenarnya yang diwarisi dari nenek moyang yang terdahulu. Dalam hal yang sama gelar adat untuk golongan perempuan juga terdapat perbezaan yang sangat ketara bahkan seperti tidak wajar diberikan gelaran seperti itu kerana golongan perempuan juga memiliki gelar adat yang khusus bagi mereka. Seperti Sabda Pendita Bugis Tua “KITA MENGIKUT ORANG YANG SESAT, MAKA JADINYA KITA BERTAMBAH SESAT”. Semoga-moga Allah SWT memberikan kami hidayat dan petunjuknya.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
Like ·  · 


DENGAN KEIMANAN KUBINA ISTANA IMPIAN ALLAHU AKBAR AAMIIN

PETIKAN WALL RATU RIMBA NIAGARA, KING HASSANAL BOLKIA & GRUP SRI PEMANGKU ADAT 
23 SAFAR 1436H
16 DISEMBER 2014

0 comments:

Post a Comment

 
;